Nimeni n-a înțeles la vremea respectivă și nimeni nu înțelege azi rostul mutării contribuțiilor exclusiv la angajat, într-o formulă exclusiv contabilă, dar toată treaba s-a făcut într-un mod atât de bezmetic încât rezultatul probabil va fi sumbru și probabil imposibil de reparat.
O dovadă în plus, după atâtea altele, că privilegiul Guvernului de a legifera este o relicvă din alte timpuri (în formula brutală din România nu mai există în nici o țară civilizată).
Propuneri au mai fost în toate guvernele – Gabriel Biriș a zburat din guvernul Cioloș pentru ceva asemănător – dar abia inexplicabilul Tudose a reușit să o ducă până la capăt.
Poate că ar fi avut sens în alte contexte, îndelung studiate și dezbătute, dar acum a ieșit într-o formă de neexplicat și de neaplicat.
Puroiul s-a spart recent, după ce spasmele birocratice, încercări de a repara ceva de nereparat, au produs faimoasa „declarație 600” cu sinistrul termen de o lună, care a provocat haos la administrațiile financiare.
Ordinul ANAF a venit pe 27 decembrie – între crampele de la sarmale și mahmureala de la șampanie – iar convalescența a mai durat săptămâni bune pe măsură ce presa și consultanții fiscali se frecau la ochi încercând să înțeleagă despre ce este vorba în propoziție.
Buba s-a spart azi, în momentul în care Liviu Dragnea a alintat-o cu același limbaj pe care îl folosește de obicei pentru personaje în carne și oase, ca Ponta, Grindeanu, Tudose și cine va mai fi.
“Am solicitat ca pe 31 ianuarie, in prima sedinta de guvern, sa se adopte o ordonanta de urgenta pentru amanarea termenului de depunere pentru 1 martie, pentru a le da posibilitatea ca in perioada imediat urmatoare sa mearga pana la eliminarea declaratiei, cu conditia sa gaseasca solutia ca persoanele fizice care trebuiau sa plateaca aceste contributii sa ramana asigurati in sistemul de asigurari”.
Doar că, după cum s-au desfășurat lucrurile, nimic nu se mai poate repara. Legea este prea putredă, ajungând până la riscul ca CCR să o declare neconstituțională în integralitatea ei.
Scurtul drum de la revoluție la reacțiune, spre restaurație
Revoluția: În noiembrie, guvernul Tudose schimba Codul Fiscal prin OUG, cu trecerea tuturor contribuțiilor la angajat pe post de cap de afiș: 25% CAS, 10% sănătate și încă 10% din ce mai rămâne pe post de impozit pe venit. A fost lăsat la latitudinea angajatorilor dacă să mărească salariile brute, caz în care angajatul se alegea cu o mărire de salariu de vreo 2%.
Reacțiunea: Față de planul inițial, în Ordonanță a fost vârîtă pe ușa din dos o taxă nouă în sarcina angajatorului: 2,25%. Mică, dar compromitea exact beneficiul marginal al simplității și anula ușoara scădere a taxării pe muncă. Apoi, au fost cumva puse în acord și prevederile legate de veniturile independente. Înfiorător de prost.
Restaurația: Pe final de an, funcționarii de la ANAF începuseră să vadă probabil amploarea grozăviei și se zbăteau să o rezolve „din norme”. Legea (în fine, Ordonanța) nu puteau să o contrazică așa că au reușit doar să transforme confuzia în haos.
Ce au înțeles specialiștii și consultanții fiscali
…că veniturile din activități independente nu mai sunt grevate deloc de contribuții dacă nu depășesc salariul minim. …dar și că, oricât de mult l-ar depăși, contribuțiile rămân plafonate în același punct. O formulă din care majoritatea contribuabililor au de câștigat și foarte puțini sunt loviți sever, dar din care statul sigur pierde bani. Hopa, dar când a făcut Fiscul cadouri? Oare chiar asta o fi vrut să spună autorele?
Să luăm exemplele extreme.
– Proprietar de apartament dat în chirie: 420 de euro, adică mai mult de 1900 de lei pe lună. Are rost să se ducă și să îi facă chiriașului un cadou, o reducere la 400 de euro? Are, că pică sub prag și scutește mai mult din contribuțiile datorate.
– Manelist cu „valoare” de un milion de dolari pe an. Datorează contribuții doar 8000 de lei? Pare tentant pentru el, e temă de dezbatere aprinsă între stânga și dreapta, dar zău! Sigur nu se va trezi apoi cu dosar de evaziune de la divizia din Fisc care numără Lamborghini-urile? Își asumă cineva să-i dea așa consultanță fiscală?
– Un contribuabil care a luat anul trecut mulți bani iar anul ăsta nimic dar care datorează la fel. Și-a închipuit cineva oare că va veni totuși, disciplinat, să le plătească?
Probabil că a vrut să spună cu totul altceva, în orice caz ceva care să-i aducă venituri nu pierderi la buget, dar asta a ieșit!
Mișcări bezmetice ale Fiscului au mai fost. „Forfetar”, impozite pe gospodărie sau pe cifra de afaceri, TVA pentru persoane fizice dar nedeductibil, contribuții de sute de lei pentru dobânzi de un leu, multele taxe de primă înmatriculare restituite, impozit pe bacșiș și câte și mai câte. Dar ca acum, niciodată!
Pentru că deja au fost schimbate contracte (cât de inspirați se dovedesc acum cei care au dat bonusuri în loc de măriri de brut?), pentru că au fost făcute plăți, date declarații, pentru că de data asta sunt loviți nu zeci sau sute de mii ci milioane.
Pentru că, dacă impozitarea veniturilor independente în forma de acum pică iar repararea implică discriminări de tratament, este posibil să pice „revoluția fiscală” cu totul.
Și ar fi poate cel mai mare vid legal și fiscal din istoria recentă, că drumul înapoi la linia de start nu prea se vede.
Citește și Apel la Grevă Fiscală
In Ro, dupa 1989, DEMOCRATIA este mimata, deoarece nu se poate vorbi de o separatie a puterilor in stat, ci numai de amestecul dintre ele, de ingerinte si influiente reciproce de tip imoral, neortodox sau MAFIOT. COABITAREA damboviteana este o intelegere HAIDUCEASCA balcanica si nicidecum o aplicatie constitutionala sau morala ori care sa refelecte normalitatea.
Premierii si ministri isi pastreaza totdeauna functiile de conducere detinute in partidele din care provin, in loc sa se autosuspende activeaza si ca parlamentari exercitand in acelasi timp atributii legislative cat si executive contrar principiului separatiei puterilor in stat incasand unii dintre ei cumulat pensii nesimtite, salarii de la Guvern si de la Parlament. De unde si cine sa se mai gandeasca la saraci ori sa conceapa si sa implementeze Politici publice, PROIECTE de TARA progresiste ori STRATEGII de DEZVOLTARE generala si SECTORIALE sau de combaterea a CORUPTIEI ori a imoralitatii in procesul de guvernare a tarii?????
Parlamentarii si Guvernantii activeaza si exercita functii in Sistemul Judiciar (fie ca avocati, experti, membrii ai unor comisii ori asociatii juridice, etc) sau in organisme de DECIZIE nerespectand principiul separatiei puterilor.
Parlamentarii si falsii revolutionari sustinuti de baronii locali isi atribuie fara nici o rusinare in mod abuziv si discretionar drepturi si facilitati imorale (anormale) ignorand orice nuanta a demnitatii umane, in timp ce profesorii, medicii, inginerii, artistii, functionarii, etc traiesc din miciunile si glumele proaste spuse (promise) de guvernanti.
Numarul emigrantilor in cautarea unor locuri de munca, a supravietuitorilor si cersetorilor romani din tarile U.E si din localitatile Ro a crescut exagerat. Administratia statului Ro nu are nici o strategie privind forta de munca (piata muncii) ingrijirea in sistem organizat a handicapatilor, a neajutoratilor, bolnavilor cronici, oamenilor strazii etc……..In Ro cheltuielile, tarifele si preturile sunt aliniate la nivelul tarilor europene iar salariile si veniturile a 85% din populatia Ro sunt comparabile cu lumea a treia din Asia sau Africa.
Parlamentul si Presedintia exercita ingerinte in functionarea puterii judiciare si executive prin numirea Avocatului poporului, a unor membri in CCR, la Curtea de Conturi, in CSM sau la ANI, etc. ceea ce permite promovarea unor jocuri de interese nelegitime sau mafiotice.
Alesii pentru functii publice (exculs cea de presedinte a Ro) inclusiv lideri de sindicat, au mandate fara numar, perioade nelimitate in detinerea aceleiasi functii, situatie ne mai intalnita in tarile civilizate, ceea ce ofera posibilitatea creerii unui sistem social plurii dictatorial si mafiotizat.
Eu imi explic mutarea contributiilor prin faptul ca au vrut sa faca mai dificila intelegerea intre angajator si angajat cand primul plateste doar o parte din salariu la alb si restul la negru, asa avand amandoi de ”castigat”.
In tarile occidentale se plateste impozit pe TOATE veniturile, inclusiv din alte tari. Evident exista unele deduceri, tratate de evitarea dublei impozitari si altele, dar tot trebuie sa faci o declaratie de venit global. Acum nu stiu cat de capabil este fiscul roman sa se descurce cu asa ceva, dar acolo trebuie sa-se ajunga si in Romania.
Noi vrem si cal si magar – nu trecem la privat sdar nici la stat.
Corect ar fi ca CAS si CASS sa fie independente si sa fie contracte directe cu ele; fara control de stat etc – similar pilon 3. Nu mai exista discriminari si nici altceva – fiecare are contract si adauga sume mai mari daca vrea servici mai bune – cazare in rezerva etc. sau o pensie mai mare. Dar asta inseamna reforma si imposibilitatea sa te joci cu procentele si sa mai furi – ca de fapt asta e chestia ==> ce e la stat se poate fura ca acesta nu se face parte vatamata; daca e privat – cine fura e dat in judecata imediat.
Spitalele – private; fara mare discutie – sa existe daca au profit si fac treaba; daca au gandaci – lumea se va duce la ala fara gandaci si da faliment. Nu ar mai fi nici Luncan etc.
Si se poate continua – dar daca vrem sa si controlam dar sa mearga ca in vest – nu prea se poate.
Bajbaiala guvernului este ca el vrea sa inventeze roata – sunt atatea manuale/tratate de guvernare/economie ca umplu o biblioteca intreaga; dar asa sunt romanii – ailalti sunt prosti, noi suntem destepti si aplicam totul dupa ureche.
@Robert – si la noi se plateste impozit pe orice venit (in fc de tipul lui); dar nu e corect sa platest CAS si CASS pe doua venituri sau mai multe pt. ca de fapt vb de un contract cu casele – deci la aceleasi rezultate unul plateste mai mult ca altul. Fara a avea beneficii mai mari – dubla impozitare.
Inca un admirator al americanilor. Mai baieti, pentru cine nu e in primii 2-3% de venituri in Romania sa sustii o solutie privata e stupid.
Stii ca scaderea nr de salariati (productivi – nu de stat) inseamna ruina tuturoo sitemelor de stat?
Solutie magica de facut bani nu exista.
De ce sa ne ascundem dupa tigaie. Asa stie sa guverneze PSD-ul. Nu are experti veritabili in niciun domeniu, sau aia care-or fi nu sunt promovati, are doar indivizi pusi pe furat, furat voturi, ca Dragnea (infractor dovedit si condamnat), si mai ales furat resurse.
deci am facut un calcul rapid, o sa iau o chirie spre exemplu de 2660 lei pe luna si conform noilor legi sclavagiste omul mai ramine in mina cu 950 lei dupa ce se scade cas, cass, impozit pe profit… daca se inchiriaza unei firme e prapad pentru ca se adauga un supraimpozit pe cladire si ajunge undeva la 1000 de lei pt 20 metri patrati.
Cine s-a incadrat sub 2660 lei pe luna anul trecut scapa deocamdata doar cu cas ul si impozitul deja platite.
p.s. tovarasul neoliberal Biris, adicatelea consilierul financiar al lui Ovidiu Tender din cate se vehiculeaza prin presa… este cel care a facut praf micile afaceri prin supraimpozitarea sediului social din apartamente cu deplinul acord al tovarasului Ciolos ajungind de la un impozit pe cladire de 100 de lei pe an la 1500 de lei pe an deci mizeria sclavagismului financiar de tip corporatist neoliberal impotriva populatiei se face indiferent de orientarea politica a puterii parlamentare, traiasca securistii caci prin intermdeiul lor se face macelul antiromanesc al guvernarilor securist corporatiste!
NU-l mai amestecati pe d. Ciolos, va rog. E imun la critici, observatii si doar il promovati astfel.
Cand s-o termina ancheta Lafarge in Franta poate se lamureste si d.Ciolos ce guvern a(m) avut.