Sorana Cîrstinoiu

Cum poți să nu respecți un elev, dar în același timp să ceri să fii respectat?!

După ce în ultimul meu articol am scris despre problemele din educație și lipsurile în școlile din zona rurală, de data asta am hotărât să scriu despre relațiile interumane, mai exact relația profesor-elev (din perspectiva unui elev).

În anii petrecuți la școala, una dintre cel mai des întalnite experiențe pe care le-am trăit este faptul ca unii profesorii nu țin cont de o relație de cunoaștere, respect, înțelegere față de elevi. Foarte mulți dintre ei consideră că această funcție și statutul social pe care-l dețin îi fac superiori față de elevi și au pretenția sa fie respectați în condițiile în care ei nu respectă elevii la rândul lor.

Eu, personal, am asistat la foarte multe nedreptăți în care profesorii erau deranjați de simplul fapt ca avem uneori „tupeul” de a-i contrazice. Au existat momente în care eu sau colegii mei am fost amenințați din cauză că am dorit să evidențiem faptul că nu am fost evaluați obiectiv pentru notele pe care le-am primit, deseori fără a fi acordate corect. Totodată eram atenționați că noi nu suntem în măsură să îi învățăm pe ei cum să acorde note, că data viitoare vom primi subiecte pe care sigur nu le vom putea rezolva, printre multe alte cuvinte care nu își au rostul într-o clasă.

Profesorii ar trebui să aibă o atitudine obiectivă și să nu favorizeze sau să defavorizeze anumiți elevi din motive personale. De asemenea, nu au niciun drept să se folosească de notele mici pentru „a impune respect”, pentru a demonstra ceva. Sau, pentru că ne exprimăm nemulțumirea, să fim ținuți în pauza noastră de 10 minute fară a fi vinovați și alte momente care ne deranjează în timpul petrecut la școală.

Dorim să avem și noi un cuvânt de spus. Toate acestea și nu numai sunt drepturile noastre care ne sunt încălcate (și chiar recomand elevilor sa citească articolul din Statutul Elevului referitor la drepturile lor ca elevi). Domnii profesorii sunt vizibil deranjați de astfel de momente, devin foarte iritați și agitați atunci când își dau seama ca au greșit sau nu au pus bine problema. Atunci când ne exprimăm părerea sau simțim ca nu suntem tratați corect nu o facem într-un scop răutăcios și dorim doar să nu se mai facă diferențe, sa fim tratați la fel, așa cum așteaptă profesorii de la noi.

Prin acest articol doresc a se înțelege că nu doar profesorii sunt vinovați, dar și că elevii au partea lor de vină, de aceea este importantă educația trăsăturilor morale. Educație pe care o dobândim încă din copilărie prin exemplul celor din jurul nostru, care se întărește în cadrul școlii. Știm cu toții ca profesorii își doresc formarea unor copii educați, capabili, dar și că relațiile interumane contează în viața unui om.

Elevii au teama de a se exprima liber în fața clasei sau sa raspundă întrebărilor adresate de profesorii din simplul fapt ca apoi sunt luați la mișto, jigniți sau etichetați ca fiind „proști”. Dorind să evite un moment de acest gen preferă să tacă nedorind ca profesorul să îl privească diferit, să-l judece. Din acest motiv se fac foarte multe discriminări și diferențe între elevi.

Profesorii ar trebui sa fie conștienți că respectul uman nu are legatură cu studiile, cunoștințele, profesia sau statutul social pe care cineva îl deține, pană la urma toți suntem oameni și toți suntem egali. Este mult mai ușor să judeci, să pui etichete, sa ameninți sau să ceri anumite penalizări pentru elevii care își exprima opinia decât sa identifici și să analizezi situațiile care duc la acest comportament, de ce logica lui e diferită, să îi ajute, sa îi înțeleagă. Elevii își petrec 6-7 ore pe zi la școala timp de aproximativ 9 luni pe an, destul timp încât unele aspecte să aibă un impact semnificativ asupra vieții lor pe timp îndelungat.

Profesorii ar trebui să analizeze situația și să observe schimbările de comportament ale elevului dacă doresc să schimbe ceva în legătură cu acest aspect, astfel ar ajuta, corecta și îndruma mult mai simplu un elev pe care l-ar considera problemă. De asemenea, problemele comportamentale ale elevilor pot varia în funcție de factorii externi, cum ar fi oboseala, naveta, probleme în familie, neajunsurile financiare, bullying etc.

Prin cele spuse în acest articol, vreau să trag un semnal de alarmă cu privire la modul în care suntem evaluați și să accentuez faptul că părerea elevilor ar trebui să conteze mai mult in fața profesorilor.

Sorana Cîrstinoiu este ambasador Școli curate în județul Timiș, face voluntariat prin Asociația Ajungem Mari la un centru de plasament și este implicată în proiecte Erasmus+. De asemenea, a absolvit programul LEADERS Explore Liceeni.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Cum poți să nu respecți un elev, dar în același timp să ceri să fii respectat?!

  1. emil

    Respectul este cadoul elevului si nota invatatorului. Invatatorul nostru cerea periodic oua de curca unui coleg iar odata nu i-a mai adus spunandu-i ca i-a mancat cateaua lui Nicu curca, alt coleg. Note si bataie ca Nicu n-a mancat nimeni vreodata deoarece nu si-a tinut cateaua legata.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *