Antonia Pup

Programă, curriculum, plan-cadru și alți dușmani invizbili

Am găsit dușmanul invizibil despre care ne povestea Umberto Eco. L-am găsit în discursul părinților nervoși că nu își aduc aminte formula ecuației de gradul al doilea sau a fosfatului de calciu, l-am găsit în discursul profesorilor leneși să își adapteze stilul de predare la noul context pandemic, constrânși de anul școlar comprimat, l-am găsit la elevii care preferă să dea vina pe sistemul de învățământ chiar și atunci când nu este cazul, ca să-și justifice lipsa de chef de învățat. Programa școlară sau ,,curricula” (care, by the way, este pluralul la latinescul curriculum, deci trebuie folosit ca atare).

Așadar, înainte să emitem păreri gratuite cu mânie proletară, să procedăm la explicarea celor 3 termeni-concept privind organizarea procesului educațional. Programa școlară nu este curriculum, curriculum nu este plan-cadru. Și… nici una, nici alta nu afectează procesul educațional (ce ajunge la elev) cum afectează un alt document despre care nu vorbește nimeni. Planul de lecție al profesorului.

Definiția curriculumului național este regăsită la articolul 64 din Legea educației naționale nr.1/201: ,,Curriculumul național reprezintă ansamblul coerent al planurilor-cadru de învățământ și al programelor școlare din învățământul preuniversitar”, respectiv ,,În învățământul preuniversitar se aplică Curriculumul național elaborat în conformitate cu nevoile specifice dezvoltării personale și cu nevoile pieței forței de muncă și ale fiecărei comunități, în baza principiului subsidiarității”. A nu se confunda cu curriculumul la decizia școlii (le găsim în planurile-cadru, alături de disciplinele de trunchi comun și cele de curriculum diferențiat pentru fiecare profil/specializare), care reprezintă discipline opționale pe care fiecare elev le alege dintr-o ofertă pusă la dispoziție de unitatea de învățământ.

Planul-cadru, pe de altă parte, reprezintă un plan care cuprinde disciplinele, domeniile de studiu, dar și modulele de pregătire, precum și alocarea unui număr minim de ore pentru fiecare dintre acestea, în funcție de profil și specializare. În România, planurile-cadru pentru învățământul liceal nu au mai fost schimbate din 2003. Planurile-cadru sunt cele care îți indică faptul că, fiind la mate-info, faci 7 ore de matematică, iar la filologie, mai multe ore alocate disciplinelor științe socio-umane.

Programa școlară este un document tehnic, care servește drept un indicator pentru profesori. De cele mai multe ori, acest document nu depășește 5-10 pagini. Potrivit Legii educației naționale, ,,Programele școlare stabilesc, pentru fiecare disciplină, domeniul de studiu/modulul de pregătire din planul de învățământ, finalitățile urmărite și evidențiază conținuturile fundamentale de ordin teoretic, experimental și aplicativ, oferind orientări metodologice generale pentru realizarea și evaluarea acestora”. Ele nu indică titluri de lecții și nu planifică distribuția materiei pe săptămâni sau ore (așa cum fac, de exemplu, fișele disciplinelor de la facultate). Înainte de a comenta despre programa școlară, o puteți consulta și analiza critic. Se găsește aici.

Nici programa școlară, nici planurile-cadru, nici curriculumul nu ne sunt ,,predate” la școală. Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde, între altele, activitatea de pregătire metodico-științifică (elaborare planuri de lecții, resurse educaționale, activități de evaluare). Acelea ajung la elevi (sau lipsa lor) și poate ar fi cazul să fim cu ochii pe mingea care trebuie și să nu mai creăm, din nepăsare sau neștiință, dușmani invizibili.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Programă, curriculum, plan-cadru și alți dușmani invizbili

  1. marius

    vai de mine, cum mafia ce elaboreaza mizeria de programa scolara ca sa mai manince si gura mafiotilor niste sute de milioane euro din manuale si auxiliare tiparite anual sa fie de vina pentru colapsul invatamintului preuniversitar?!!!! :))) (200 euro medie pe cap de elev anual)
    nu se poate asa ceva… deci profesorii, copiii si martienii sint de vina
    propaganda neoliberala, ma mir cum de nu v-au racolat la digi pina acum

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *