Antonia Pup

Primarii școlilor noastre (I) – Există investiții în educație după campania electorală?

În cadrul editorialelor aparținând campaniei SAR privind buna guvernare în școli și licee, Școli curate, astăzi vom începe seria lunară Primarii școlilor noastre (I), un buletin informativ, de watchdogging, privind activitatea celor care în această toamnă s-au (re)instalat în fruntea comunităților locale, în relație cu microsistemul educațional. Ceea ce m-a motivat să încep această serie este faptul că, în campania de anul acesta pentru alegerile locale, am auzit de prea multe ori promisiuni privind dezvoltarea școlilor din România – au aceste promisiuni acoperire în activitatea primarilor sau au fost, ca multe altele, doar sloganuri electorale menite să atragă votanții într-o direcție sau alta

Editoriale și poziții privind ce face și ce nu face ministrul Educației sunt, slavă Domnului, destule, fenomen cu o cauză pe care eu o apreciez a fi tocmai faptul că suntem obișnuiți să operăm cu o schemă mentală de tipul: ministrul este de vină pentru tot! Explicația își are rădăcina în arhitectura instituțională a marilor sisteme publice din România: centralismul, care nu este dublat de o utilizare eficientă a verticalei de putere, ci mai degrabă de o pasare a responsabilităților într-o logică utilitară a ministrului (în acest caz, imaginea, PR-ul ministrului supraordonează interesul beneficiarilor direcți și indirecți ai educației, anume accesul nemijlocit la o educație de calitate). Îmi doresc, așadar, ca aceste buletine informative să ne ajute să ne aducem propriile scheme mentale mai aproape de realitatea (juridică, măcar) a sistemului educațional românesc, care ne proiectează faptul că o responsabilitate majoră în administrarea școlilor din România revine autorității publice locale. Cu alte cuvinte, dacă nu ai hârtie și săpun la toaleta din școală, nu e vina decidentului de pe Berthelot, ci a primarului tău, care probabil a preferat să spargă banii comunității pe chefuri populiste sau pe operații falimentare denumite, la fel de populist, „investiții” în loc să investească în școală! Bugetele locale sunt mici, sistemele de fiscalizare de la nivel local sunt subordonate șmecheriei edililor, ergo fără o mobilizare reală a societății civile (elevi, părinți și profesori, dar și grupurile de inițiativă formate din simpli cetățeni interesați de bunul mers al educației) nu vom vedea școlile din România înflorind peste noapte.

Ce ar trebui să facă, așadar, primarii școlilor noastre? Un instrument necesar pentru a desluși acest mister al responsabilităților este ghidul Școli curate, disponibil aici. Vă îndemn să îl citiți pentru că vă poate răspunde la multe întrebări privind guvernanța școlilor în actuala arhitectură instituțională. Pe scurt:

– O atribuție a autorității publice locale este aceea privind acordarea burselor elevilor, conform articolului 82 din Legea educației naționale nr. 1/2011. Societatea Academică din România, în parteneriat cu Avocatul Poporului, a documentat modul în care se acordă bursele în toate localitățile din România, lansând un raport și o hartă interactivă – intrați, cu încredere, aici;

– Cum spuneam, dacă te trezești că pică tavanul pe tine în timpul orei de mate, nu da vina pe ministrul Educației. O altă atribuție a autorității publice locale este aceea de a aloca bani pentru reparații capitale, investiții, lucrări de modernizare – nu o zic eu, ci articolul 105 din Legea educației naționale;

– Pentru a afla problemele cu care se confruntă comunitățile școlare, atât primarul, cât și Consiliul Local, își deleagă reprezentanți în consiliile de administrație ale școlilor, având obligația să participe la fiecare ședință, o spune Metodologia-cadru de organizare și funcționare a consiliului de administrație din unitățile de învățământ preuniversitar;

– Autoritatea publică locală asigură serviciile de pază și protecție în școlile din România (cu alte cuvinte, nu mai cotizați la ilicitul fond al școlii pentru pază și mergeți în audiență la primar!), conform Legii 35/2007;

Acum că ne-am echipat cu acest set de informații privind atribuțiile autorităților publice locale, să vedem ce se întâmplă prin țară.

  • Noul primar al sectorului 1, unitate administrativ-teritorială recunoscută pentru bugetul său deloc modest, Clotilde Armand, amenință elevii cu scăderea cuantumului burselor școlare, invocând argumentul discriminării. Citez „Ieri, în discuţiile cu toţi primarii de sector şi Primăria Generală vorbeam de faptul că ar fi corect ca bursele să fie la aceeaşi sumă pentru toate sectoarele, să nu fie discriminare între doi copii pentru că unul locuieşte pe o stradă şi celălalt pe o alta. Am discutat despre faptul că cuantumul burselor a fost şi indicat de către Ministerul Educaţiei, pentru că este corect să nu fie o discriminare între copiii care sunt de la ţară sau dintr-o localitate care nu e Bucureşti şi copiii din Bucureşti, mai ales că nevoile ar putea fi mai mari în alte localităţi decât Bucureşti, aşa că e o dezbatere care se ţine la ora actuală. În ce priveşte anul acesta şi Sectorul 1, a fost un efort financiar deosebit pentru a asigura aceste tablete pentru fiecare elev (…) nu pot să spun la ora actuală de câţi bani vom dispune la sfârșitul anului”. Pe lângă faptul că este o dovadă vie a faptului că educația nu se înscrie în prioritățile de guvernare locală ale dnei. Armand, această declarație ar putea câștiga lejer cursa celor mai imbecile pseudo-argumente ale primarilor din România pentru motivarea lipsei de responsabilități față de școala românească.    Ca să dovedesc acest pole-position în cursa argumentelor imbecile, îi aduc aminte dnei. Armand ceea ce chiar dumneaei ilustra pe site-ul programului de guvernare locală: „Bani există, voință nu!” & „Educația necesită o investiție permanentă.”

 

Sursă foto: Agerpres

  • Nu departe de București, în Brașov, noul primar Allen Coliban ne arată că se poate, dublând bursele elevilor! Nu există un mesaj mai puternic pentru un primar aflat la început de prim mandat decât investiția în educație – o victorie luminoasă pentru elevii brașoveni. Felicitări, domnule primar, sper că un număr considerabil de primari din restul țării vă vor lua exemplul. 

Sursă foto: colibanprimar.ro

Aștept o astfel de inițiativă și din partea omologului său de la Timișoara, dl. Fritz, care până la momentul redactării acestui articol nu a avut nicio reacție privind cuantumul insuficient al burselor sociale din Timișoara – 70 RON/lună. Tineretul Social-Democrat din Timișoara a solicitat administrației Fritz dublarea burselor pe modelul Brașov. Dacă la Brașov se poate, trebuie să se poată și la Timișoara, pentru că 70 RON/lună sunt insuficienți, nu acoperă nici măcar nivelul de subzistență, ce să mai vorbim de investiții pentru performanță școlară?

 

  • Ultimul mohican – primar pesedist din București, Daniel Băluță, întârzie cu plata burselor elevilor, tocmai în perioada în care nevoia acestora nu poate fi pusă sub semnul întrebării, pe fondul pandemiei, care s-a resimțit cel mai mult în căminele familiilor dezavantajate din punct de vedere social. Curat social-democrație, să „uiți” de elevii care au cea mai mare nevoie de respectarea acestui drept. Mai multe despre acest subiect puteți afla citind poziția Asociației Elevilor din București și Ilfov.

Sursă foto: Mediafax

  • Dacă tot e vorba de burse, în urma demersurilor realizate de elevii reprezentanți din Constanța, primarul Vergil Chițac a girat adoptarea hotărârii de Consiliu Local privind acordarea burselor în următoarele cuantumuri:

– 100 RON/lună – bursa de merit;

– 250 RON/lună – bursa de ajutor social și cea de studiu;

– 1000 RON/lună – bursa de performanță.

„Elevii iartă, dar nu uită” – este mesajul Asociației Elevilor din Constanța. Dacă nu știați, vă spun eu: în această lună, primarul Constanței (Vergil Chițac, nu Radu Mazăre) a amenințat-o pe Sabina Spătariu, președintă AEC, cu plângere penală pentru că aceasta a solicitat respectarea dreptului elevilor la bursă (primarul voia să taie bursele elevilor). Asta în cazul în care l-ați suspectat pe noul primar de prea multă bunătate în raport cu nevoile elevilor constănțeni. Buna guvernare locală nu ar trebui să se facă sub amenințarea parului, domnule Chițac, iar argumentum ad baculum pe care îl construiți vă va aduce o reputație la fel de admirabilă ca a dlui. Mazăre.

Sursă foto: Wikipedia

Primarul tău refuză să acorde burse elevilor, lasă tavanul școlii să cadă și dă din umeri când aude că elevii nu au hârtie și săpun la toaletă? Hai să-l dăm la gazetă – scrie-mi pe antonia.pup@sar.org.ro ce se întâmplă în comunitatea ta școlară și noi îți spunem povestea în rubrica Primarii școlilor noastre, parte a platformei România Curată. 

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *