Printre modificări ale legilor justiției, dezincriminări, amnistii fiscale și comisii infinite de anchetă pentru tot felul de subiecte marginale, în Parlamentul României se discută și lucruri importante. Că ele nu sunt promovate cum trebuie și nu sunt preluate în presă, ține și de inițiatori, dar mai ales de apetitul continuu al opiniei publice pentru sânge pe pereți şi intrigi mai mult sau mai puţin politice. Totuși, noi ne facem datoria și vă aducem în atenție o problemă gravă ce ar putea fi rezolvată de către Senatul României chiar în actuala sesiune parlamentară, astfel încât anul școlar 2018-2019 să înceapă cu perspective mult mai bune pentru fenomenul abandonului şcolar.
Mă refer la naveta școlară a elevilor, plafonată în 2013 printr-o ordonanță a Guvernului Ponta la 26 de lei pentru o distanță de 3 km + 2 lei/km și replafonată în 2016, când Guvernul Cioloș a luat proasta decizie de a stabili tarife maximale pe care transportatorii le pot cere pentru abonamentele elevilor. O ciudată intervenţie pe piaţa liberă care nu a rezolvat mare lucru. De notat este că Avocatul Poporului ne-a trimis la plimbare când i-am cerut oficial ridicarea unei excepţii de neconstituţionalitate pe motiv că OG 29/2013 a Guvernului Ponta încălca, spuneam noi, dreptul la învăţătură din Constituţia României.
După plafonarea cuantumului de decontare a navetei școlare, într-un singur an școlar au fost înregistrați peste 35.000 de elevi care au abandonat școala din cauza neajunsurilor financiare, lipsa banilor pentru a face naveta între localitatea de domiciliu și școală fiind unul dintre principalele motive. În loc să ne îndreptăm spre ţinta din Strategia Europa 2020 de 11,3%, măsurile din ultimii ani au crescut rata abandonului şcolar de la 17,4% (înaintea plafonării navetei pentru elevi) la 19,1%.
Un proiect de modificare şi completare a Legii Educaţiei nr. 1/2011 (PLx486/2017 ori L165/2018 la Senat), dacă va fi aprobat de către Senatul României, ar trimite la groapa de gunoi a istoriei plafonarea navetei elevilor şi ar contribui masiv la reducerea abandonului şcolar. Conform proiectului, naveta urmează să fie decontată integral, aşa cum se întâmpla înainte de ordonanţa lui Ponta, finanţarea facilităţilor acordate elevilor şi studenţilor urmând a fi clarificate astfel:
- transportul local în comun în interiorul localităţilor: de la bugetele locale;
- transportul local în comun între localităţi: de la bugetele judeţene;
- transportul interjudeţean: bugetul Ministerului Transporturilor.
Camera Deputaţilor a respins proiectul în luna martie, iar punctul de vedere al Guvernului este negativ din cauză că, aţi ghicit, nu sunt bani. Căci da, trăim în ţara numărul 1 din lume la creşterea cheltuielilor militare, dar nu avem bani să susţinem transportul elevilor din mediul rural care merg la liceu.
Proiectul urmează să fie dezbătut săptămânile următoare în Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, iar noi nu vom ezita să fim acolo şi să susţinem public cât de necesară este eliminarea plafonarea navetei şcolare şi alocarea de resurse bugetare în acest sens. Aşteptăm alături de noi, în Coaliţia pentru Şcoli Curate, cât mai multe organizaţii şi persoane interesate de reducerea abandonului şcolar şi în general de susţinerea elevilor şi a familiilor cu posibilităţi reduse!
În 2016, elevii, tinerii, cadrele didactice și părinții făceau front comun pentru scăderea abandonului școlar, solicitând exact decontarea integrală a navetei elevilor. Timpul a trecut, problema a rămas. O va rezolva actuala majoritate parlamentară?
Parcă e gratuit cu trenul transportul de prin ian. 2017 (mai, precis, decontat de la un minister la celălalt). Deci probabil ar trebui o modificare care să vină tot de la guvern, cum a fost și atunci. Evident c-ar fi interesant ca și profesorii să aibă facilitățile de transport promise încă prin statutul cd de-acum 20 (douăzeci) de ani..