Constantin-Alexandru Manda

Oglinda societății românești: dacă se poate fenta Bacalaureatul, de ce nu!?

M-am abținut de la comentarii în ultimele zile pe această temă, pentru că în primul rând o percep drept una falsă: (1) echivalarea examenului de Bacalaureat cu mediile din liceu nu este posibilă din punct de vedere legislativ, o lege sau o ordonanță de urgență în acest sens ar ridica probleme serioase de constituționalitate din perspectiva caracterului individual al actului; (2) nu a fost niciodată o variantă luată în calcul de decidenți.

Pe fondul problemei am fost printre primii oameni care s-au pronunțat, încă de la mijlocul lui martie, când răzleț umblau niște petiții pe Facebook. Chiar dacă în alte țări s-a putut, contextul este diferit. La noi ar fi ceea ce Titu Maiorescu numea „forma fără fond”. Nu mai reiau argumentele mele de atunci, dar subliniez că Ministerul Educației a procedat corect în situația aceasta. Și știți bine că nu sunt genul care să aprecieze gratuit atitudinea autorităților. Examenul de Bacalaureat se va susține exclusiv din materia predată până în semestrul I, iar organizarea va fi realizată cu măsuri draconice de siguranță epidemioloigică.

Ce a făcut Daniel Funeriu în 2011, când a introdus supravegherea video la Bacalaureat, a fost o revoluție. A arătat adevărata imagine a învățământului românesc: corupție și impostură academică. Chiar dacă pe fond mai sunt multe de îmbunătățit, în ultimii 10 ani Bacalaureatul a devenit în țara noastră un etalon al integrității academice. Un examen organizat CORECT înainte de intrarea în viața de adult. Și deși nu pare, este ceva însemnat într-o țara ca România, unde primul gând atunci când apare o lege este „cum o fentăm?”.

De ce este așa mare tam-tam mediatic pe tema echivalării Bacalaureatului cu media din liceu? Simplu: Bacalaureatul e susținut de absolvenții de liceu, nu de elevi. Nu poți echivala doar pentru actuala promoție. Trebuie să echivalezi pentru toți cei care cer asta. Oameni care poate au picat examenul de 5-6-7 ori sau au fost eliminați pentru fraudă de-a lungul timpului.

Cui i-ar profita? Zecilor de fabrici de diplome. Universități private sau chiar și de stat, care și-ar dubla, chiar tripla cifra de școlarizare și îngrășa conturile. Iar peste patru ani ar livra absolvenți cu diplomă de licență, dar fără acoperire efectivă în societate.

Le transmit celor din spatele paginii de Facebook „Mișcarea Elevilor din România” (nu este mai mult de atât) că mai bine ar urmări prin demersuri punctuale că vor fi respectate în școli directivele privind organizarea examenului: existența triajului, materiale de protecție și igienă etc. Cererea de a echivala Bacalaureatul cu media din liceu nu este una legitimă, ba din contră, este o formă de a ne fura singuri căciula. O măsura care ne-ar întoarce cu zece ani în timp din punct de vedere al integrității academice. Atâta câtă mai e în România.

Am văzut agresivitatea cu care îi atacă pe cei din asociațiile reprezentative ale elevilor și Consiliul Elevilor pentru că nu le susțin punctul de vedere și am rămas șocat. Mai știți acei colegi care îi certau pe reprezentanții elevilor din școala lor că nu se luptă cu directorul ca să aibă voie să fumeze în școală? Cam de ei îmi aduce aminte demersul de față.

Și îmi pun o întrebare: unde erau acești elevi, acum a XII-a, în anii lor de liceu? Reprezentarea elevilor din România în ultimii șapte ani a evoluat enorm. Dar ceea ce a definit această lupta a fost: cauza legitimă și profesionalismul actului de reprezentare. Reprezentanții elevilor în ultimii au adus pe tapet teme pentru care nimeni nu milita (burse școlare, Statutul Elevului, manuale gratuite la a XI-a și a XII-a, drept de vot în Consiliul de admnistrație), iar cea mai mare onoare a mea de până acum este că am putut să îmi aduc un aport la ce au însemnat aceste lucruri.

Închei prin a-mi scoate pălăria cu respect și admirație în fața unor oameni care au combătut puternic și argumentat această propunere în ultimele zile și care, pe nedrept, și-au luat multe critici și reproșuri: Iulian Cristache (președintele Federației Asociațiilor de Părinți), Antonia Pup (președinta Consiliului National al Elevilor) și Sabina Spătariu (președinta Asociației Elevilor din Constanța).


Constantin-Alexandru Manda este coordonator advocacy la Societatea Academică din România (SAR), având în portofoliu proiectul Școli curate, inițiativă de promovare a bunei guvernări în educație la firul ierbii. Activist pentru un învățământ de calitate pentru toți copiii încă de la vârsta de 14 ani, Alexandru este membru fondator al Asociației Elevilor din Constanța, prima asociație independentă de elevi din România, a cărei președinte a fost timp de 3 ani (2015-2018). În prezent, este student în anul al II-lea la Facultatea de Drept a Universității din Bucuresți.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Oglinda societății românești: dacă se poate fenta Bacalaureatul, de ce nu!?

  1. Bachus laureates

    Până acum nu ne-am dat seama că ne furăm singuri căciula?
    Dacă dăm înapoi din punct de vedere al integrității academice (???????????????) cu 10 ani, nu-i nicio problemă: privind dinspre 2020, din Occident, 1850 sau 1860 (unde ne situăm dpdpv al chestiei ăsteiaciudate pe care-o invocați), e cam tot aia!
    Unde Doamne-iartă-mă erau asociațiile elevilor și părinților când bac-ul se cumpăra ca langoșii la chioșcul din curtea școlii? De ce n-au țipat aceleași asociații când în majoritatea școlilor și liceelor laboratoarele se făceau teoretic? Sau sunt asociațiile de părinți înstăriți, pentru care un laptop reprezintă o cumpărătură insignifiantă pentru bugetul familiei?
    Fără vițeii cu diplome de bac luate fără examen (dacă va fi cazul), universitățile private și neprivate ce scot? Cercetători pentru Silicon Valley? Nu prea cred.

    Reply
  2. Parinte

    Da!! Chelul si tichia de margaritar. Francezii sunt niste prosti, noi, pe de alta parte suntem spuma academica.
    Asa cum este redat in articolul de mai sus, se va lua in calcul materia pana la semestrul 2, dar oare dl. Manda stie ca elevii nu au avut parte de simulari si pregatiri ce se faceau in semenstrul 2 pentru materiile de la bac?
    Cea mai mare parte a parintilor din tara asta nu isi permit meditatii pe bani grei pentru copiii lor, iar toate acele ore de pregatire erau importante pentru elevii care nu isi permit meditatori. Dar cui ii pasa? Ne place sa epatam in expresii si lozinci academice sa aratam cat de destepti suntem in cap. Ce o tot dati cu elevii din anii trecuti care nu au luat bac-ul? Este foarte simplu: acestia au avut parte la vremea lor de simulari si de pregatirea aferenta, unde mai pui ca au avut timp sa aprofundeze materia in acest timp. Pentru acestia se poate organiza o sesiune suplimentara in toamna.
    Stiti cate ore online a facut fiica mea in toata aceasta perioada de pandemie? O ora de matematica si aceasta mai bine nu era ca nu se auzea nimic, la biologie au primit teste si ulterior au fost transmise pe mail rezolvate, iar la romana nu au facut nimic. Si toate acestea la o scoala din Bucuresti, ce sa mai vorbim de provincie.
    Va cramponati degeaba ca se incearca fentarea examenelor. Nu te confrunti in fiecare an cu o pandemie si dupa cum stiti ultima pandemie de acest nivel a fost acum 100 de ani.
    Dar se pare ca ne place sa facem pe inteligentii!
    Pe mine ca parinte ma afecteaza doar faptul ca mi-am tinut copilul in casa toata aceasta perioada ( a iesit de trei ori din casa in aceasta perioada ) ca acum s-o trimit in transportul in comun ( copilul meu merge la liceu cu transportul in comun si schimba 2 masini sa ajunga la liceu, iar daca nu stiti va anunt eu ca nu se respecta nicio distantare si nu se poarta masca de catre toti pasagerii). Se vorbeste doar de conditiile din liceu, dar nu se pune problema cum ajung elevii la liceu pentru a-si sustine examenele. Si am uitat sa va spun: nu toti parintii pot trimite la scoala copii cu masini personale!!!!!
    Ca o paranteza nu-mi fac griji pentru fiica mea in ceea c e priveste promovarea examenului, dar nu-mi place abordarea aceasta cu „fentarea” examenelor.
    Cam atat am avut de spus referitor la cele relatate in articol!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *