Un grup de parlamentari ruși din partidul de guvernământ Rusia Unită au introdus un proiect de lege în Duma de Stat a Rusiei care ar crește pedeapsa pentru scurgerea de date personale și ar incrimina utilizarea unor astfel de date, relatează publicația independentă Meduza, citând agenția de știri, Agenstvo. Chiar dacă noul proiect de lege nu menționează în mod specific jurnaliștii, acesta interzice mass-mediei să difuzeze “informații private” ale unei persoane. Există deja mai multe legi rusești împotriva “încălcării vieții private”, inclusiv împotriva accesului “neautorizat” la informații informatice și corespondență personală, dar noua lege (un amendament la articolul 272 din Codul penal al Rusiei), dacă va fi adoptată, va avea prioritate față de celelalte și va impune sancțiuni mai aspre.
După cum subliniază Agenstvo, dacă va fi adoptat, proiectul de lege ar da o lovitură uriașă jurnalismului de investigație din Rusia. Utilizarea informațiilor din bazele de date scurse ar putea duce la o pedeapsă de 10 ani de închisoare.
“Analiza bazelor de date este una dintre ultimele metode de jurnalism de investigație lăsate la dispoziția jurnaliștilor ruși”, notează Agenstvo. În ultimii ani, astfel de investigații au dus la dezvăluirea identității ofițerilor GRU care au otrăvit familia Skripal și a ofițerilor FSB care l-au otrăvit pe Alexei Navalnîi.
Cele mai dure sentințe sunt rezervate celor care operează ca parte a unui “grup organizat”, definit ca un grup cu roluri și responsabilități desemnate și un plan de acțiune predeterminat. Orice jurnalist care primește instrucțiuni de la un consiliu editorial ar putea intra cu ușurință în această categorie. Freelancerii care colaborează la un proiect independent ar putea fi acuzați ca membri ai “unui grup care acționează pe baza unei conspirații anterioare” și riscă până la șase ani de închisoare
Legea, în detaliu, analizată de Meduza
Proiectul legislativ depus vizează transformarea utilizării ilegale a datelor cu caracter personal într-o infracțiune independentă, arată jurnaliștii de la Meduza. Un nou articol 272 va apărea în Codul penal al Federației Ruse: utilizarea ilegală și (sau) transferul, colectarea și (sau) stocarea de informații informatice care conțin date cu caracter personal, precum și crearea și (sau) operarea de resurse de informații destinate stocării și (sau) difuzării ilegale a acestora, pedeapsa putând ajunge la 10 ani de închisoare.
Meduza arată, însă, că investigațiile bazate, printre altele, pe studiul scurgerilor de date cu caracter personal au devenit în mod repetat un subiect de o importanță publică deosebită în ultimii ani. Este vorba, de exemplu, de dezvăluirea de către anchetatorii Bellingcat a numelor ofițerilor GRU care au otrăvit familia Skripal sau a ofițerilor FSB care l-au otrăvit pe Alexei Navalnîi.
Mai mult, proiectul de lege nu e îndreptat numai împotriva jurnaliștilor. Pe de o parte, nota explicativă a proiectului de lege nu menționează deloc jurnaliștii și redacțiile de presă, ci doar anumiți atacatori și grupuri organizate (unele instituții media au sugerat că este vorba despre hackeri).
Pe de altă parte, noul articol se referă la difuzarea în mass-media a informațiilor “despre viața privată a unei persoane care constituie un secret personal sau de familie”. Răspunderea pentru o astfel de infracțiune este deja stipulată în articolul 137, “Încălcarea vieții private” – dar noul articol, potrivit autorilor proiectului de lege, va avea prioritate față de acesta, adică, dacă acțiunile “criminale” ale unui jurnalist intră sub incidența ambelor articole, anchetatorii vor alege articolul 272.
Noul articol 272 va avea prioritate față de toate celelalte articole din Codul Penal și, în plus, va înăspri pedeapsa pentru utilizarea ilegală a datelor cu caracter personal. Astfel (de exemplu), un jurnalist de investigație poate fi încarcerat până la 10 ani dacă acționează ca parte a unui grup organizat; până la șase ani dacă infracțiunea este comisă de un grup de persoane prin conspirație prealabilă; până la cinci ani dacă ar folosi “ilegal” categorii speciale de date cu caracter personal; până la patru ani pentru datele cu caracter personal obișnuite.
Pentru comparație: în prezent, un jurnalist poate primi doar până la patru ani de închisoare pentru încălcarea vieții private prin utilizarea poziției sale oficiale [articolul 137 alineatul (2)].
Care este diferența dintre un grup organizat și un grup de persoane prin conspirație prealabilă?
Un grup organizat are un lider, un plan de acțiune prestabilit și o distribuție a funcțiilor între membrii grupului, după cum a formulat această diferență plenul Curții Supreme a Federației Ruse în hotărârea sa din 2002 “Cu privire la practica judiciară în cazurile de furt, jaf și tâlhărie”.
Cu alte cuvinte, activitatea jurnaliștilor de investigație în cadrul unei redacții poate fi foarte bine o infracțiune comisă de un grup organizat. O infracțiune comisă de un grup prin conspirație prealabilă este mai probabil să fie o colaborare a jurnaliștilor independenți.
Nu va mai fi permisă utilizarea informațiilor din bazele de date care au făcut obiectul unor scurgeri de informații?
Veți putea – dar “exclusiv pentru nevoi personale și familiale”. Adică, de exemplu, proiectul de lege vă permite să descărcați o bază de date care a făcut obiectul unei scurgeri de informații și să verificați dacă aceasta conține datele dumneavoastră personale sau ale rudelor dumneavoastră apropiate.
Va trece acest proiect de lege?
Cel mai probabil, proiectul de lege va fi adoptat, avertizează jurnaliștii de la Meduza. Acest proiect de lege a fost introdus în Duma de Stat de influenții senatori Andrei Turchak și Andrei Klishas, precum și de deputatul Alexander Khinshtein. În plus, coautorii s-au referit în nota explicativă la instrucțiunea lui Vladimir Putin de anul trecut de a consolida răspunderea pentru încălcarea legislației în domeniul datelor cu caracter personal. Cu toate acestea, ea a fost dată în mod oficial nu parlamentarilor, ci guvernului.
***
Articol publicat în cadrul proiectului ”Ucraina, dezinformarea și manualul de demistificare”. Proiectul este derulat de Societatea Academică din România (SAR) și beneficiază de o finanțare în valoare de 36.940 euro, prin programul Active Citizens Fund România – finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul materialelor realizate în cadrul proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021. Pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.