Antonia Pup

Guvernul anunță un nou proiect european pentru educație. Ce se întâmplă cu proiectele școlilor, neevaluate până astăzi?

În aceeași săptămână în care componenta educațională a Planului Național de Redresare și Reziliență a pierdut, față de forma inițială, 400 de milioane de euro, în aceeași săptămână în care România a fost scoală din ELI-ERIC, Ministerul Educației lansează astăzi proiectul finanțat din fonduri europene pentru profesionalizarea carierei didactice – PROF, un proiect pentru a cărui coagulare nu are niciun merit actuala conducere. În această săptămână neagră pentru educație, Ministerul găsește totuși timp să facă o nouă comunicare publică, fără să anunțe nimic de natură să modifice status quo-ul. Nu am auzit vreun cuvânt de la actualul Guvern despre cum își propune România să beneficieze de programul lansat luna trecută de comisarul european de resort, un program de formare a cadrelor didactice – Jean Monnet Teacher Trainings, prin care instituțiile din România pot fi certificate în vederea formării profesorilor la nivel european.

Ceea ce Guvernul refuză să ne spună este de ce a practicat această acrobație la nivelul comunității educaționale, anunțând inițial un buget educațional supradimensionat pentru PNRR, care știam că nu va avea nicio șansă să treacă de Comisia Europeană. Ca să o citez pe doamna secretar de stat Corina Atanasiu, din același minister, ,,Nu putem pierde ce nu am avut nicicând”. Nimic mai adevărat. Important este să nu ne pierdem rațiunea și să conștientizăm că fondurile europene nu sunt jucăria vreunui ministru sau a altuia. Iar pentru a nu fi aproximativi în chestiuni ce țin de merite, cred că este important să ne aducem aminte cu toții că de acest proiect european s-a ocupat Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației în timpul Guvernului Orban. Așadar, actuala conducere a Ministerului Educației, dar și a Ministerului Investițiilor și Fondurilor Europene ar trebui să aibă decența de a munci mai mult în beneficiul elevilor și profesorilor din România și de a face mai puține acrobații media cu rezultatele obținute în mandatul precedent.

Evident că se impune o comunicare publică din partea ministerului de linie în ceea ce privește educația, planurile pentru formarea cadrelor didactice, de aceea nu cred că ar strica dacă Guvernul ne-ar răspunde la întrebarea: de ce ministerul care gestionează fondurile europene nu a terminat nici până în ziua de astăzi evaluarea proiectelor care au fost depuse de școli, primării și inspectorate școlare județene în toamna acestui an, prin care să se achiziționeze echipamente IT pentru elevi? Este important ca cetățenii să cunoască faptul că, prin OUG nr. 144/2020, proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile (Programul Operațional de Competitivitate, Programul Operațional Infrastructură Mare din politica de coeziune 2014-2020), au fost înregistrate 815 proiecte doar prin POIM în vederea dotării școlilor cu echipamente IT, având o valoare totală de peste un miliard de lei. Prin POC au fost depuse 1921 de proiecte, având o valoare totală de aproximativ 931 de milioane de euro.

În 3 martie 2021, ca răspuns la o interpelare a senatoarei Monica Anisie, președinta Comisiei pentru învățământ, tineret și sport, Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene afirmă următoarele: ,,Având în vedere urgența acțiunii finanțate, AMPOIM va întreprinde toate măsurile necesare, inclusiv cooptarea de experți externi, pentru urgentarea evaluării și contractării acestora”. Pentru Programul Operațional de Competitivitate, ministerul ne informează că au fost depuse proiecte care nu pot fi finanțate, ținând cont de limita bugetară, dar nu ne spune ce se va întâmpla cu aceste proiecte. O întrebare pertinentă ar fi: de ce nu se încearcă găsirea unei soluții pentru ca și acele școli să beneficieze de sprijin în accesarea fondurilor europene, astfel încât respectivele comunități școlare să nu fie afectate de criteriul de selecție decis de Minister, ,,primul venit, primul servit”?

În același document, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene refuză să informeze beneficiarul asupra orizontului de timp privind evaluarea proiectelor și disponibilizarea fondurilor pentru școli. Dacă nu s-au chinuit să rezolve implementarea ireproșabilă a acestui mecanism de finanțare pentru școli, de ce se înghesuie să ne promită altul? 900.000 de elevi din România au fost privați de dreptul la educație online, iar Guvernul este prea ocupat cu cârpeala PNRR ca să se mai asigure că soluțiile de tip răspuns rapid ajung în comunitățile școlare.

În acest sens, am adresat ministrului în această dimineață o cerere formulată în baza Legii privind liberul acces la informațiile de interes public, având următoarele întrebări:

  • Care este orizontul de timp estimat de ministerul dumneavoastră pentru disponibilizarea acestor fonduri europene, astfel încât ele să ajungă la beneficiari?;
  • Care au fost motivele pentru care ministerul a întârziat evaluarea proiectelor depuse de către școlile, primăriile și inspectoratele școlare județene în vederea accesării fondurilor europene pentru garantarea echipamentelor IT pentru elevi și profesori?;
  • Care sunt planurile ministerului în vederea monitorizării rezultatelor acestor proiecte, dar și a altor proiecte care au un impact asupra mediului educațional, astfel încât aceste rezultate să contribuie la obiectivele privind educația asumate inclusiv în programul de guvernare?
  • Prin ce acțiuni concrete plănuiește MIPE, alături de Ministerul Educației să dezvolte capacitatea administrativă a școlilor în vederea accesării fondurilor europene?;
  • Care este stadiul elaborării Programului Operațional pentru Educație și Ocupare? Cum explică MIPE similitudinea dintre POEO și PNRR și cum va Evita dublarea proiectelor finanțate? Cine va putea accesa fonduri prin Programul Operațional pentru Educație și Ocupare și în vederea satisfacerii căror obiective, astfel încât să se prevină ca POEO să ajungă un POSDRU 2.0?

Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Guvernul anunță un nou proiect european pentru educație. Ce se întâmplă cu proiectele școlilor, neevaluate până astăzi?

  1. Codruta

    Pai CUM „de ce”?
    Pentru ca n-au evaluatori!
    Trecand peste faptul ca, pana la urma, la nivelurile de mai jos sunt aceiasi oameni, cu eternele lor „bisericute”, care, in prostia lor, selecteaza evaluatorii „pe ochi frumosi”, majoritatea celor care evalueaza proiecte „de educatie” chiar LUCREAZA in „educatie” – astfel incat, vrand-nevrand, intra in conflict de interese! Deci trebuie sa se recuze sau sa riste sa ajunga pe la DLAF sau pe la DNA, lucru DELOC placut! >:
    Asa ca, bineinteles, astia n-au cum sa stie „care este orizontul de timp”, pentru ca nu-i duce mintea sa schimbe procedurile!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *