Cristian Ghingheș

O dezbatere de la Ministerul Tineretului și Sportului, deturnată de fundațiile pentru tineret și „avocații” lor

La începutul acestei săptămâni, pe 29 iunie, Ministerul Tineretului și Sportului (MTS) a organizat o consultare publică, în temeiul Legii 52/2003, pe marginea mult așteptatului Regulament de punere în aplicare a dispozițiilor Legii 146/2002 privind regimul juridic al fundațiilor județene pentru tineret și a municipiului București și al Fundației Naționale pentru Tineret, normă care ar declanșa procesul de punere în ordine a neregulilor privind gestionarea patrimoniului de tineret. Nu ar fi suficient, dar adoptarea regulamentului ar fi începutul.

Mă așteptam să asist la un simulacru al oficialilor MTS, dar nu așa a fost. Și salut pe această cale faptul că moderatorul dezbaterii, adică secretarul de stat Andra Costache, a subliniat foarte clar că pe ordinea de zi nu se află discutarea oportunității adoptării acestui regulament, ci conținutul lui. În mod natural, după o astfel de clarificare ar trebui ca în câteva zile să avem aprobat acest regulament ce nu a fost adoptat în 18 ani de nerespectare a Legii 146/2002.

Totuși, am asistat, participând online la această consultare, la altceva: la o încercare disperată și pe alocuri penibilă, de haită, de deturnare a discuției. Și exact asta s-a întâmplat în partea a doua a întâlnirii, dedicată punctelor diverse, în cadrul căreia am auzit din nou aceleași instigări la nerespectarea legii, deci la abuz în serviciu, venite atât din partea reprezentanților fundațiilor pentru tineret, cât și din partea unor organizații de tineret ce pretind că reprezintă interesele tinerilor. Reprezentanți pe care mai acum câteva luni îi vedeam cu statul de drept în gură și care acum strigă peste tot ca o lege nu trebuie să fie aplicată doar pentru că vor ieși la iveală combinațiile lor.

Și în loc să discutăm despre cum putem face regulamentul propus mai bun și mai în interesul tinerilor, ne-am învârtit din nou în jurul cozii și a unor soluții legislative aberante și neconstuționale. Nu-i bai, am cules noi dovezi (pentru posteritate, cel puțin eu) cu privire la complicitatea unor tineri cărora le place starea de fapt descrisă de noi în seria „pe urmele averii tinerilor”.

Explicați-mi, vă rog, logica celor care susțin că acele fundații pentru tineret care au făcut ce au vrut cu patrimoniul UTC trebuie să fie conduse de tineri (total de acord până aici, nicidecum de cei de 50+ din prezent), dar că doar 3/5 reprezentanți din conducere să aibă sub 35 de ani. De ce doar 3 din 5 și nu toți? Răspuns: ca dinozaurii de 50+ să conducă în continuare folosindu-se de chichița cu organizațiile “pentru” tineret. Și e foarte trist că anumite organizații de tineret de la care chiar aveam oarecare pretenții militează pentru așa ceva. Dar așa se întâmplă când te lași dus de nas de toți devalizatorii, condamnații și hoții de curent electric.

Felicitări, însă, celor 50 de organizații (în frunte cu FTR, UNSR, USR, FASMR, LSRS, SMMR, OTMD, delegații de tineret la ONU etc) pentru poziția lor prin care au solicitat măsuri ferme privind situația patrimoniului fostului UTC! Și o mențiune specială pentru USR Tineret, unde văd că există oameni care au înțeles fenomenul. Prin alte părți nu se poate, că discuția e moderată și condusă de băieți care se simt cu musca pe căciulă pentru ce au făcut sau nu în trecut prin diverse poziții pe care le-au ocupat.

Ce urmează?

Conform Legii 52/2003, în 10 zile trebuie să avem pe site minuta dezbaterii publice, recomandările scrise colectate, versiunile îmbunătățite ale proiectului de act normativ în diverse etape ale elaborării, rapoartele de avizare, precum și versiunea finală adoptată a actului normativ.

Dacă pe 30 iunie a fost ultima zi de dezbatere publică (prelungită oricum abuziv în ajunul Zilei Tineretului, să nu uităm), înseamnă că până vineri, 10 iulie, trebuie să găsim pe site-ul Ministerului Tineretului și Sportului versiunea finală a regulamentului care merge la adoptare în ședința de Guvern.

În cazul în care acest lucru nu se va întâmpla, sunt aproape sigur că neîndeplinirea acestor obligații va lua forma unor probe în dosarul deja deschis pe numele ministrului Ionuț Stroe privind prejudiciile de la fundațiile pentru tineret. Orice amânare a regulamentului e pe lângă lege și va fi tratată ca atare.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *