Schema e simplă și primitivă de-a dreptul. Avem așa:
- Soțul este jurnalist angajat la televiziunea publică (adică își ia banii din impozitele plătite de noi, toți cei care le plătim);
- Soția are o firmă de ”reprezentare media”;
- Diferite entități (firme private, asociații sau regii publice) încheie contracte cu firma soției;
- Emisiunile soțului de la televiziunea publică oferă spații largi celor care au contracte cu firma soției;
- Mai toată activitatea (”afacerea”) firmei soției sunt contractele cu cei care apar în emisiunile soțului;
- Conducerea televiziunii publice are cunoștință de situație, o anchetă a Comisiei de Etică constatând încălcarea regulamentelor și al statutului intern al jurnaliștilor, dar nu a dispus vreo sancțiune!
Nu, nu este vorba de orice firme, asociații sau regii publice, ci de HS Timber Group (denumirea mai recentă a ”celebrei” termite a pădurilor României, Holzindustrie Schweighofer), de Asociația Prolemn (asociație de promovare a intereselor industriei lemnului, printre ai cărui membri regăsim și alte companii austriece de procesare, dar și liderii autohtoni a exploatării pădurilor de la noi) și de Regia Națională a Pădurilor Romsilva. Practic, Cartelul Lemnului + Romsilva. Iar când spun Cartelul Lemnului nu e o figură de stil, ci o realitate constatată de Consiliul Concurenței, care a aplicat o amendă record, de peste 26,6 milioane de euro celor trei mari firme de procesare austriece Schweighofer, Egger și Kronospan și principalelor firme autohtone de ras pădurile, care le asigură materia primă, exact pentru cartelizarea pieței lemnului. Iar aceste firme le regăsim în Asociația Prolemn, condusă de Cătălin Tobescu, și promovate fără jenă în emisiunile TVR.
Rise Project și jurnalistul de investigație Andrei Ciurcanu au prezentat, încă de anul trecut, modul în care Prolemn a beneficiat de spălarea imaginii și publicitate agresivă nemascată în emisiunile realizate de Răzvan Petrișor la televiziunea publică. Mai mult, au arătat că firma soției lui Răzvan Petrișor, Imediat Vision, a încheiat un contract în valoare de 65.000 de lei cu Prolemn, președintele Prolemn și alți reprezentanți de top ai Cartelului Lemnului fiind promovați apoi, în emisiunile soțului. Comisia de Etică a TVR s-a sesizat, a analizat situația, a ajuns la concluzia încălcării deontologiei profesionale și a informat conducerea televiziunii publice, în frunte cu Dan Turturică. Și așa a rămas….
Andrei Ciurcanu a revenit, în această săptămână, cu o nouă investigație, în care arată că, încă din 2015, firma soției lui Răzvan Petrișor a avut contracte succesive cu Romsilva, în valoare de aproape 200.000 de lei. Nicio surpriză, activitatea Romsilva a beneficiat de spații largi (și elogioase) în emisiunile lui Răzvan Petrișor. Mai mult, ”la coadă” la cotizat la firma soției s-a înscris și ”celebra” HS Timber (Holzindustrie Schweighofer), e drept, cu o sumă ceva mai modestă – 23.000 de lei. Dar cu spații la fel de generoase primite, apoi, în ”producțiile” lui Răzvan Petrișor. Și cu intervenții de-a dreptul vomitive de spălare a imaginii companiei, într-o perioadă în care aceasta era sancționată dur de Consiliul Concurenței, ca lider al Cartelului Lemnului din România, și în care încerca să blocheze modificările anti-hoție din Codul Silvic, în 2020.
Andrei Ciurcanu a avut nervi (și stomac) să vizioneze aceste emisiuni și să ofere câteva mostre de ”jurnalism” pe banii televiziunii publice (ai noștri) cu ”bonusuri” pentru firma soției:
Dacă în anul 2016 regia de stat a fost creionată în tușe pozitive groase, în 2019 a venit rândul Holzindustrie Schweighofer. Tranzacțiile financiare arată că în 2017 HS a virat în conturile SRL-ului soției lui Răzvan Petrișor aproape 23.000 de RON. La un an distanță de la acest contract, o parte dintre directorii Schweighofer s-au numărat printre personajele promovate de reportajele TVR.
În primăvara lui 2019 Televiziunea Publică a difuzat șapte episoade în care activitatea Schweighofer a fost lăudată. Este vorba despre aceeași rubrică TVR – Trunchi și suflet – parte din emisiunea Descălecați în Carpați.
Echipa TVR a călătorit în toată țara și a vizitat mai multe fabrici de procesare lemn. Emisiunile au promovat aceleași elemente pe care compania le are în agenda proprie – Comănești, cea mai mare fabrică de panel din lume, Microtec – sistemul laser care scanează la milimetru lemnul intrat în fabrică, Bioenergie – energia verde produsă prin fabricile de cogenerare și Timflow – sistemul de trasabilitate a lemnului.
„Nu doar directivele europene ori presiunile organizațiilor neguvernamentale, ci mai ales propria conștiință profesională și reputația internațională, trebuie să garanteze că lemnul este prelucrat astfel încât să nu li se taie craca ecologic și economic generațiilor următoare. O companie care prelucrează durabil aurul verde își creează propriile departamente cu misiunea de a verifica proveninența și trasabilitatea legală a masei lemnoase. Și nu va cumpăra lemn de la cei care îl taie sau îl transportă încâlcând regimul silvic”, povestește realizatorul în timp ce pe ecranele televizoarelor publicul TVR îi vede pe muncitori cum manevrează scândura împachetată cu logo-ul firmei austriece HS.
În felul acesta telespectatorii au aflat cât de mare, modernă și de performantă este această companie.
„Nu pot decât să-mi declar încă o dată respectul pentru silvicultorii care îngrijesc și cresc pădurea trunchi și suflet”, le transmite Răzvan Petrișor telespectatorilor, după vizita de la fabrica de panel din Comănești.”Dar și pentru cei care prelucrează lemnul aducând bani țării din export, creând locuri de muncă și lucrând întotdeauna doar cu material lemnos recoltat legal”, se încheie unul dintre episoadele dedicate activității Schweighofer.
Ca ”fapt divers”. Mai mult de jumătate din veniturile din anii 2015-2021, ale Imediat Vision, firma soției jurnalistului Răzvan Petrișor de la TVR, provin din contractele cu Prolemn, Schweighofer și Romsilva. Adică 277.000 de lei, din 517.000 de lei. Practic, contractele astea au scos firma din faliment, după cinci ani în care a fost, constant, pe pierdere.
La link-ul de mai jos, puteți citi pe larg, modul în care a fost promovată firma Schweighofer, dar și Romsilva, la televiziunea publică. Și semnalez, pentru cei care încă nu au citit și investigațiile legate de promovarea Prolemn, organizația umbrelă a firmelor de exploatare și procesare a lemnului din România, îndeosebi a celor din Cartelul Lemnului. Nota bene: în doar TVR promovează puternic Asociația Prolemn, ci și radioul public, în special în emisiuni de pe canalul Antena Satelor (dar asupra lor vom reveni).
Schweighofer și ROMSILVA, reclamă mascată la TVR
Comisia de Etica a TVR – Agenda industriei de prelucrare a lemnului a fost promovată de emisiunile difuzate de televiziunea publică
Reclamă mascată pentru cei care vând lemn tăiat ilegal
Dincolo de conflictul de interese, vizibil cu ochiul liber și de pe Lună, și de faptul că televiziunea publică acceptă asemenea practici, conținutul în sine al emisiunilor e mai mult decât discutabil, atacând ong-urile și activiștii de mediu ori investigațiile jurnaliștilor independenți, fără argumente, și promovând discursul care neagă amploarea tăierilor ilegale de păduri din țara noastră. Iar momentul e mai mult decât ”fierbinte”, în contextul în care a intrat în dezbatere elaborarea unui studiu de fundamentare a modificărilor la Codul Silvic, ce ar trebui adoptate până la începutul verii, fiind jalon în PNRR. Pentru cine a urmărit cu atenție discursul lobby-știlor Cartelului Lemnului nu e vreo surpriză că firmele promovate la TVR și Romsilva vor nega dezastrul din păduri și, mai ales, că vor solicita creșterea volumului de lemn care ar putea fi tăiat în România cu milioane de metri cubi/ anual. Și, evident, cu diminuarea controlului legalității tăierii lui.
Legat de modificarea Codului Silvic: