Antonia Pup

Cu banii pentru 1 training din PNRR, puteau fi hrăniți 13 copii, zilnic, timp de 12 ani de școală

133.000 de euro pentru un training și alte mii de euro pentru consultanță în realizarea unor studii de fezabilitate pentru proiecte care nu vor vedea niciodată pamblica tăiată, aceasta a fost fotografia de moment a feedbackului transmis de către Comisia Europeană Guvernului României. Nu vorbim, evident, de o respingere, dar trebuie să ni se respingă planul de țară pentru ca decidenții să se lepede de aroganța, guvernarea pe Facebook și disputele de partid? Acesta este standardul după care tânjim? Pentru că și eu cred că reziliența depinde de excelență, orice observație (mai ales când este de natură să critice, să dezavueze!) a Comisiei trebuie să reprezinte o rușine pentru Guvernul României. Acest episod nefericit face Guvernul României să semene cu acel elev care se bucură că are șanse să ia un 5 în toamnă; or, dacă ne luăm după promisiunile electorale și cascada de laudatio de pe rețelele de socializare, cetățenii vor de la guvernanți să confirme că nu se mulțumesc cu statutul de ,,nu sunt repetent”, că au pretenții de olimpiadă și că trag tare să ajungă acolo.

Din exterior, întregul proces de elaborare a acestui extraordinar Plan de Redresare și Reziliență a ieșit în relief nu prin excelența reformelor propuse, ci prin showul și spoiala de rigoare: dezbateri pe Facebook, anunțuri triumfale și nelipsitele pozele ale secretarilor de stat care ne arătau nouă, cetățenilor, cum ei muncesc până în creierii nopții pentru a justifica acele costuri, pentru a elabora documente și pentru a salva poporul. Grețos mod de comunicare politică, atunci când primești o palmă pe măsura aroganței tale. Așa cum a reieșit și din dezbaterea ,,Vin banii europeni”, realizată de Școli curate, Planul Național de Redresare și Reziliență trebuia realizat în laboratorul de idei ale experților, nicidecum în parada de dezbateri și consultări mimetice din care a rezultat fix nimic. Urmăriți dezbaterea realizată de noi, unde am punctat aceleași lucruri pe care astăzi le punctează Comisia Europeană, alături de experți în domeniu – doamnele Mihaela Popa, fost europarlamentar și vicepreședintele al Comisiei Afacerilor Europene din Senatul României și Roxana Mînzatu, fost ministru al Fondurilor Europene, pe lista neexhaustivă de experți pe care i-am chemat să exprime un punct de vedere asupra componentei educaționale a PNRR.

Cu 133.000 de euro (valoarea unui training pentru un cursant, exprimat în varianta trimisă de Guvernul României la Bruxelles, pe linia bugetară a Fondului pentru capital de risc), pot fi hrăniți 13 copii cu o masă caldă, zilnic, timp de 12 ani de școală. Această reprezentare a componentei educaționale a PNRR este suficientă pentru a motive rescrierea întregului plan, din punctul meu de vedere. La această constatare, se adaugă faptul că beneficiarii planului – pe partea de educație, în special pe partea de guvernanță – sunt mai degrabă asociațiile de formare profesională, nicidecum școlile și universitățile. Or, educația trebuie să se facă acolo unde avem cadre didactice, nu profesori de apartament formați pe repede înainte.

Analog, obiectivul de țară privind reducerea abandonului școlar primește următoarea observația tăioasă de la executivul european:

Reducerea abandonului școlar – nu sunt date clare despre costul investițiilor. Tabelul costurilor conține doar informații despre traininguri, dar nu și despre asistența tehnică, evaluarea și monitorizarea componentei, care reprezintă un sfert din totalul costurilor.

În aceeași filosofie falimentară, Guvernul vrea să prostească poporul că va rezolva problema abandonului școlar prin traininguri, adică exact ce promitea și POSDRU – iar imaginea de țară a educației la 14 ani de la aderare este că 2 din 5 tineri de 15 ani nu înțeleg ce citesc. Prim-ministrul României, Florin Cîțu, dacă dorește să își conserve poziția cu autoritate în stat, care să îi permită să coaguleze liberalii din țară în jurul unor valori pe care le tot clamează, să oprească robinetul pentru proiecte abstracte, să trimită copiii la școală cu fondurile europene și acte normative coerente, să pună frână jafului organizat în jurul asociațiilor de formare profesională, să demită toți demnitarii care, deși aveau atribuția de a livra un PNRR perfect, au girat dojenirea Guvernului de către Comisie. Strict pe partea de educație, cu 5 secretari de stat și 2 subsecretari de stat, conform organigramei Ministerului Educației, aveam obligația morală de a livra un plan ireproșabil, de nota 10 (zece), fără ștersături sau pete pe foaia de examen. Așa se întâmplă când, în loc să tragi subiectele la sorți, tragi secretarii de stat la sorți. Se consideră semn… de deficit de competență.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

3 thoughts on “Cu banii pentru 1 training din PNRR, puteau fi hrăniți 13 copii, zilnic, timp de 12 ani de școală

  1. Catalin

    PNRR pare mai degraba un plan de sifonat bani europeni prin proiecte inutile sau cu utilitate discutabila. Eu ma mir ca s-au prins astia de la Bruxelles cum sta treaba la noi. Chestia neplacuta e ca daca ii inlocuiesti pe liberali cu socialisti nu are importanta intrucat viitorul pnrr va fi scris de acelasi grup de cretini veseli si lacomi. Ghinion.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *