Alina Mungiu-Pippidi

Cinci motive pentru și cinci contra primirii României în Schengen

Motive pentru care NU merităm:

  1. Ne-am chinuit ani de zile cu campania anticorupție și, pe final de partidă, deși se putea evita, le dăm drumul tuturor acuzaților, că executivul, legislativul, procurorii și cele mai înalte curți nu se pot sincroniza ca să nu ajungă aproape toate cazurile mari acuzate de DNA la prescripție. Mai și țipăm la Curtea Constituțională, de parcă e vina ei că a spus, atunci când a fost sesizată, că legea penală mai favorabilă se aplică acuzatului, o lege universală unde există stat de drept. Cu alte cuvinte, noi nu putem duce condamnări la termen decât dacă avem timp nelimitat și o constituție în care poliția are întotdeauna dreptate.
  2. O prinde testul de doping pe Simona Halep și în loc să avem o dezbatere despre corectitudinea în sport și mizele excesive care împing oamenii la asemenea extreme noi creăm un întreg episod suplimentar din Las Fierbinți în care oricine, minus cel căruia îi aparține corpul, e de vină pentru ce a ingerat ea. Asta e, faptele nu contează în cultura noastră, negrul e alb la orice oră, urmează teoriile conspirației cele mai deșănțate și convingerea că au suspendat-o că au ceva cu noi.
  3. Deși se știa cu un an înainte că expiră, nu am fost în stare să donăm peste două milioane de doze de vaccin la amărâții care mureau prin țări sărace și le-am aruncat când au ajuns la termen pentru că needucații noștri, care știu totdeauna mai bine, nu au fost în stare să se vaccineze, iar guvernanții nu sunt în stare că prevadă nimic și cu atât mai mult să se gândească și la alții.
  4. Rechizitoriile care implică oameni politici sau cauze politice majore (cazul 10 august) se reiau indiferent de rezoluție (dacă nu e care trebuie) până la satisfacția politicului. Din păcate, mai nou, la fel și procesele. Peste toate, Revoluția și Mineriada vor continua să se judece și după moartea ultimului rănit în aceste evenimente.
  5. Am făcut dovada că instituțiile noastre democratice sunt de formă, primul ministru poate fi un general neales de nimeni, orice judecător care vrea o pensie specială o poate căpăta dacă spală un prim ministru de plagiat, serviciile secrete, prin secondări sau încredințări directe au infiltrat tot statul și patronează peste marea coaliție care doar formal conduce țara. Deși avem rețele de interese atât de puternice și de extinse, ele nu formează o singură rețea în interes național capabilă să coalizeze elita de la putere niciodată, dovadă că, oricât de mare ar fi majoritatea coaliției de guvernare, tot prin ordonanță de urgență se trec toate legile importante, și asta de peste 20 de ani.

Motive pentru care merităm:

  1. România nu e Ungaria, care va pricepe că Europa îi e recunoscătoare că ridică ziduri la frontiere chiar dacă subminează presa și e considerată autoritară. În schimb e bună pentru Schengen.
  2. România a trecut înaintea Greciei în ultimii zece ani la independența justiției și libertatea presei, sau mai bine zis, Grecia a alunecat sub România, deci nu e clar de ce Grecia poate fi în Schengen, iar noi, nu.
  3. Românii s-au mobilizat exemplar să îi ajute pe ucraineni, deși românii din Ucraina fuseseră defavorizați de politicile lingvistice de la Kiev, și societatea civilă, și sectorul privat, și statul au făcut ce au putut, cu rezultate mult mai bune decât ce vedem în Grecia sau alte locuri de primă intrare pentru imigranți.
  4. Liviu Dragnea s-a dus la închisoare patru ani că a angajat o fată cu presa de la partid la agenția pentru orfani Teleorman, deși a achitat prejudiciul, în vreme ce Sylvie Goulard, pentru o situație asemănătoare în Parlamentul european, deși pe mai mulți bani, nu a putut fi comisar dar a ajuns să conducă Banca Națională a Franței, după ce s-a concluzionat că asta e o neregularitate administrativă minoră.
  5. În România, niciun parlamentar nu ar putea vinde măști la suprapreț și să fie plătit pe consultanță pentru asta fără a fi trimis în judecată, măcar cu asta am rămas de la coalițiile noastre pentru un Parlament Curat. În Germania, s-a întâmplat de mai multe ori și, în ciuda scandalului, nu a fost anchetat nimeni.

Vă las să trageți singuri concluziile.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

20 thoughts on “Cinci motive pentru și cinci contra primirii României în Schengen

  1. Adrian

    Tratați/ testați chestiunea ca pe una strict europeană în timp ce chiar și presa prezintă situația acționariatului necomunitar al diverselor porturi

    Reply
  2. Lucian Nicolescu

    Doamnă profesor Pippidi,
    Nu l-am putea exclude pe “ilustrul” Dragnea din actul de acuzare cu CJ Teleorman? Și să-l mutăm la motivele pentru care nu merităm intrarea: TelDrum, dar mai ales Belina.
    KWI a ratat 8 ani de mandat prezidențial. Și ce nu a obținut “ilustrul” Dragnea a obținut lamentabilul președinte ce poartă România pe urmele Ungariei. Mai puțin pe urmele Poloniei care-și menține verticalitatea în acest război teribil. Iohannis joacă românește, la două capete.
    Dar eu aștept de la dumneavoastră, doamnă profesor soluții, nu enunțuri de probleme greu de rezolvat de simpli muritori.
    Cu cele mai alese sentimente,
    L. Nicolescu

    Reply
  3. Agricultorul fericit

    Adrian, cel cu comentariul anterior, are dreptate.
    DAR, sa vedem argumentele pe care le considerati contrare:
    Chestia cu coruptia nu tine, ea e transfrontaliera.
    Cazul Halep si vaccinurile sunt doar de scandal.
    Ca avem conducatori imcompetenti si numiti aiurea, e adevarat, dar suntem singurii?
    DAR, ca n-am dat SHPAGA, unde si cui trebuia, si daca am dat-o am fost doar curva proasta e un motiv valabil.

    Reply
  4. Neo

    Acum câțiva ani mă întorceam din străinezia și făceam transferul cu un microbuz pe valea Jiului. Și m-am intersectat la buda manastirii Lainici cu un francez. Când spun budă, spun una de-aia din fundul curții, împuțită și cu poteca minată. Și am simțit nevoia să-mi cer scuze. Imediat ce am slobozit-o mi-am dat seama că am greșit, dar era prea târziu. Omul, amabil, mi-a spus că și pe la ei fuseseră de-astea cu decenii în urmă. Ei bine, asta e în gena noastră. Să ne cerem mereu scuze. Când vom înceta, ca nație, să ne tot cerem scuze, vom intra în Europa. Restul sunt povești.

    Reply
  5. G.

    Rețele de interes nu se pot coaliza îmtr-una de interes național dintr-un motiv simplu: interesele lor nu converg spre realizarea unui interes național. Adeseori, interesele lor sunt antiromânești.
    Și dacă avem instituții democratice de formă, orice discuție este tot despre butaforie!

    Reply
    • C C

      Ce vreti sa ne primeasca Europa cu toti rromani si emigrantii extracomunitari care s-au inmultit in mod alarmant in ultimul timp in Romania ?????

      Reply
  6. ionas

    Dezbaterea aceasta cu admiterea noastra in spatiul Schengen a ajuns sa fie cumva amuzanta.

    Chiar avem nevoie de intrarea Romaniei in acest spatiu ori problema este umilinta noastra ca nu respectam criteriile Vestului. De exemplu Croatia le indeplineste desi a fost admisa in UE in 2013.
    Olanda va judeca si in numele altor tari din UE.

    Citind articolul parca se intrevede falia descrisa de S Huntington intre civilizatia definita de religia crestin ortodoxa Romania, Bulgaria Grecia ( si foste parti ale imperiului otoman ) si Europa catolica.

    Reply
    • carcotasul

      doar atata viziune politica aveti, domnule ? Pai tocmai asta-i causa causarum pt care NU reusim sa avansam in civilizatia europeana si sa meritam cu adevarat accesul in Schengen.

      Reply
  7. zoltan

    De 5-6 ani cand DNA nu mai lucreaza, tara arata cam curata. Desi nu este. Intre timp, alte tari din vecinetate au devenit critici UE, SUA, occident etc. S-au marit salariile bugetarilor…. Deci la noi totul pare ok. Suntem “curati”. Este adevarat ca oamenii din est, s-au saturat de atata coruptie si hotie si au devenit mult mai vigileti unde da-cere spaga, cu cine voteaza, cum se comporta etc.

    Din pacate, in opinia mea, motivele “pro” nu sunt motive. Cum adica “Romania nu e Ungaria”? Asta este motivul pentru care trebuie sa ne primeasca in schengen?

    Reply
  8. Ghita Bizonu'

    primul ministru poate fi un general neales de nimeni” .. Mda poate fi si un fost general (in rezerva adica) sau alt “adunat de pe strada” dar, asumat de majoritatea parlamentara . Asumat adica care a primit votul a majoritatii parlamentare…

    Sa ne aducem aminte … Raymond Bare – profesorul de economie numit premier de Valéry Giscard d’Estaing.

    Reply
    • Dumitru

      Deci Ciuca este expert în economie? Sau în ceva, orice, în afara de pupat în fund ambasada SUA și pe KWI?

      Reply
  9. Vlad

    Cel mai important argument pentru admitere e ca aceasta problema serveste ca si capital politic pentru partidele anti-uniune din vest. Nu e de acceptat sa negociem pentru a satisface cerinte generate de puncte de vedere populiste.

    Reply
  10. Catalin

    Ar fi interesant de stiut cine este in spatele Olandei. Desi le place sa se considere importanti, in plan politic nu cred ca vorbesc vreodata de capul lor.

    Ar fi si mai interesant de stiut care sunt mizele reale, cine pierde si cine castiga bani din toata povestea asta. Mai banuitor din fire as identifica, la prima vedere doua domenii in care s-ar produce deranj mare:

    1. Spalarea/reciclarea banilor.
    2. Piata europeana de substante interzise.

    Ambele activitati genereaza venituri considerabile si extrem de multa influenta. Nu ma refer aici la vreun pericol reprezentat de Romania ci la riscul abordarii prin Romania a unor piete pe care Olanda(si nu numai ea) este un jucator important. Sa nu uitam ca SUA, UK si Olanda sunt principalii spalatori de bani pe plan mondial. In mod similar, reprezinta piete importante intr-un asa zis razboi impotriva drogurilor pe care nu reusesc sa il castige dar care ofera nenumarate oportunitati prin cheltuielile uriase pe care le genereaza(directe si indirecte).

    Putem sa ii clonam x10 pe Dragnea si Nastase, apoi sa ii bagam pe toti 20 la puscarie, tot degeaba. Miza e cu totul alta iar povestile care ne sunt spuse despre Schengen, conditii tehnice si alte baliverne nu sunt decat un camuflaj al unor interese economice foarte mari.

    Reply
    • Gelu

      În spatele Olandei stau Olanda, Belgia, Germania, poate și alții.

      Mizele reale sunt importurile Europei Centrale de resurse din Orient și de produse finite din China și exporturile de produse finite europene. Actualmente ele se fac prin Zeebrugge (al treilea port de export de automobile europene), Anvers (al doilea mare port european, minereu, containere, hidrocarburi, transporturi cu dimensiuni speciale) , Rotterdam (cel mai mare port european; terminale cu pescaj la dană de 25 m și are în proiect extinderi în mare cu terminale cu pescaj la dană de până la 50 m), Amsterdam (al patrulea mare port al Europei), Hamburg (cel mai mare port oceanic al Germaniei), Bremerhaven (containere, 2 mil. mașini anual), Emden (1 mil. mașini), Willhelmshaven (cel mai mare port de apă adâncă al Germaniei, cel mai mare port de import pt. hidrocarburi al Germaniei, containere). Prin toate aceste porturi respiră comerțul Olandei, Belgiei, Germaniei și semnificativ pentru noi, o mare parte din cel al Cehiei, Austriei, Slovaciei, Ungariei. Comerțul acestor patru țări (mai ales cu Orientul și cu China) ar putea fi deviat prin Constanța, odată cu intrarea în spațiul Schengen, iar porturile belgiene, germane și mai ales olandeze are pierde o chiftea destul de suculentă. Bașca, findcă tot vorbim de chiftele, de traficul sporit prin Constanța ar profita inevitabil și Turcia, care ar căpăta astfel alături de România un ascendent economic asupra Europei Centrale. Deci s-ar putea ca și unor țări din Europa Centrală (adversare mai pe șest , mai declarate ale României și Turciei) să nu le convină intrarea României în spațiul Schengen. Să mai spunem că aceste porturi occidentale sunt entități economice în sine, unele listate la burse, și că o reducere a activității lor ar duce la pierderi pentru „investitori / speculatori” anonimi, dar puternici global.

      Reply
  11. Gabriel Radeanu

    Da!…e vorba despre bani,și-atât!Dar mi-a plăcut lejeritatea cu care spuneți că democrația e atributul exclusiv al serviciilor și poveștile despre justiția “politică”…Oricum ieșirea recenta a lui Helvig care promovează naționalismul “bun” este semnalul că hegemonia din România se screme să-și arate colții la UE…dar de unde?… virilitate politică!?!

    Reply
  12. NC

    Nu înțeleg cum de nu vede nimeni elefantul din cameră. Nu musulmanii năpădesc UE prin România (traseele lor de emigrare sunt bine cunoscute) ci moldovenii și (mai nou) ucrainenii. Că austriecilor le e jenă să recunoască faptul că îi deranjează asta -din cauza conjuncturii nefericite- este una. Nu știu însă de ce toată lumea se preface că îi crede că problema lor ar fi potențialii teroriști care ar tranzita România. Dacă tot sunt xenofobi (cel puțin partidul de guvernământ) atunci să fie obligați să o declare răspicat și să nu se mai dea după corcoduș.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *