Antonia Pup

Catalogul școlar electronic: o afacere profitabilă pe spinarea statului. Marca România Educată (II)

48,47 milioane de euro – atât ne-a oferit Uniunea Europeană pentru a dezvolta un sistem de management educațional digitalizat, accesibil tuturor elevilor, părinților și profesorilor. Proiectul Sistemul informatic de management al școlarității (SIMS – Catalogul Electronic) a fost demarat în anul 2019, când la Ministerul Educației încă patrona Ecaterina Andronescu. Doi ani mai târziu, după doi ani școlari în pandemie, Ministerul Educației nu a realizat nici Catalogul Electronic, nici Biblioteca școlară virtuală promisă. Falimentul statului care refuză digitalizarea sistemică i-a îmbogățit pe cei cu spirit antreprenorial și uși deschise la minister, însă a pus cheltuiala pe spinarea elevilor, părinților, profesorilor. În ultimul articol de pe România Curată, unde veți afla și legăturile dintre firma care gestionează cea mai apreciată platforma de management educațional și consiliera ministrului care a fost creditată pentru a conduce direcția România Educată din Ministerul Educației.

,,Nu sunt bani nici de detergent și ei bat câmpii” 

Este un comentariu pe care l-am primit la articolul în cauză. Pe bună dreptate, învățământul românesc nu e gratuit, așa cum prevede Constituția. Un studiu realizat de Organizația Salvați Copiii, lansat în primăvara acestui an subliniază faptul că aproape jumătate dintre părinți au alocat peste 5.000 de lei educației copiilor, în condițiile în care școala s-a desfășurat preponderent în online. Mai mult decât atât, același studiu arată o statistică îngrijorătoare: Fondul școlii este o contribuție obligatorie pentru 13% dintre părinți. Majoritatea celor care achită acest fond
afirmă că nu primesc chitanță. În mod surprinzător, această contribuție a rămas, ca incidență, la un nivel similar cu perioada pre-pandemică, în 2018 studiile Salvați Copiii estimând că acest fond este obligatoriu pentru 13% dintre părinți.

Ordinul care prevede programul de pilotare pentru înlocuirea cataloagelor tradiționale cu cele electronice stipulează foarte clar că sumele pentru achiziționarea acestor servicii (precum cele furnizate de Adservio, principalul jucător de pe piață) nu vor fi achitate de elevi sau de părinți, ci din bugetele proprii ale școlilor. Ministerul Educației nu a prevăzut fonduri pentru un astfel de serviciu, iar primăriile își demonstrează responsabilitatea față de școlile pe care le administrează prin faptul că încă avem școli cu toaletele în fundul curții. Prin ordinul de ministru recent aprobat, școlile care doresc să beneficieze de acest avantaj sunt invitate să se descurce, dacă vor să intre în pas cu moda, cu două săptămâni înainte de începerea unui nou an școlar pandemic.

Adservio, 63 contracte cu statul în două firme, Adservio Center SRL și Adservio Social Inovation SRL 

Adservio a transformat digital 1500 de școli din România. Pentru Adservio Center SRL, avem o cifră de afaceri de 270 916 RON în 2020, având profit net de 142 757 RON – compania a avut o evoluție de 70,80% a profitului net în 2020 față de 2019. Compania Adservio Center S.R.L. a încheiat 13 contracte de achiziții publice in valoare totală de 70.380,50 RON. Din cele 13 contracte cu statul, 12 aparțin Liceului Teoretic Ioan Slavici Panciu, al cărui director este Andrei-Igor Manovici, consilier local USR în aceeași localitate. Pentru serviciul de catalog electronic, în 2021, liceul a plătit 4.478 RON. În 2020, Adservio – Pachetul „Perfect Simplu” pentru 567 elevi pe 3 luni a costat unitatea de învățământ preuniversitar 4.252,50 RON. Pe lângă contractele cu liceul, firma a avut în 2019 un contract de promovare cu Universitatea Ovidius din Constanța, în valoare de 9 200 RON.

Cealaltă firmă a avut profit net de 99.833 RON anul trecut și o cifră de afaceri de 1.831.217 RON. Dintre cele 50 de contracte publice, enumerăm următoarele:

  • Academia de Studii Economice București (ASE), contract de promovare în valoare de 24.626,00 RON;
  • Colegiul Național George Coșbuc Cluj-Napoca, servicii de management educațional în valoare de 56.374,00 RON;
  • Colegiul de Muzică Sigismund Toduța, servicii de gestionare a datelor, 41.373,00 RON;
  • Colegiul Național B.P. Buzău, servicii de digitalizare a educației, 118.600 RON;
  • Colegiul Național Ferdinand I Bacău, servicii de gestionare a datelor, 61.516,56 RON;
  • Direcția de administrarea a unităților de învățământ din sectorul 4 a avut un contract de servicii cu această firmă în valoare de 126.990,00 RON, în 30 decembrie 2020, fără licitație publică;
  • 3 contracte cu ROMATSA în perioada 2019-2021 în valoare totală de 263.737 RON, celelalte contracte aparținând unor școli din regiunea Moldova, majoritatea colegii/licee naționale.

Cine se îmbogățește, atunci când statul încetinește digitalizarea educației?

Fondatorul Adservio, Alexandru Holicov, deține majoritatea acțiunilor în ambele firme (68%, respectiv 49%) și provine dintr-o familie cunoscută în județul Iași; conform presei locale, familia acestuia are peste 10 firme în domenii diverse, de la pâine, educație, terenuri, saloane de înfrumuseţare, restaurante la cofetării sau magazine cu haine.

Un alt asociat al firmei Adservio este Bogdan Gheorghiu; nu ministrul Culturii, ci un afacerist din Iași care deține și clubul Fratelli. Gheorghiu deține 30% din acțiunile Adservio Social Inovation SRL, respectiv 40% din acțiunile Adservio Center SRL. De numele cunoscutului afacerist ieșean se leagă un proces cu firma fostului premier al Republicii Moldova, Vlad Filat.

Caietul de sarcini pentru Catalogul Electronic al Ministerului – încă în consultare, după 2 ani de la demararea proiectului. Uniunea Europeană ne va lua înapoi cei peste 48 milioane de euro

În data de 28 august 2020, Ministerul Educației publică un caiet de sarcini în consultare privind realizarea proiectului Sistemul informatic de management al școlarității (SIMS – Catalogul Electronic). Sugestiile puteau fi trimise, conform oficialilor, în perioada 28 august – 30 septembrie 2020. În viziunea Ministerului, platforma dezvoltată cu banii de la Comisia Europeană trebuia să ofere următoarele servicii/funcționalități:

Sistemul se vrea a fi semnificativ mai mult decât un simplu Catalog în sensul clasic – fiind menit a sprijini activitatea strategică și decizională, la nivel național, în sistemul de învățământ preuniversitar, el va furniza:

  • conducerii MEC, prin informațiile gestionate, respectiv rapoartele și analizele avansate oferite, suport pentru activitatea decizională și strategică la nivel național în sistemul de învățământ preuniversitar;
    pune la dispoziție un set de instrumente necesare colectării datelor rezultate din activitatea școlară;
    o oferă suport comparativ pentru fundamentarea politicilor educaționale prin raportare inclusiv la rezultatele obținute la examenele naționale (evaluarea online a lucrărilor scrise la examenele naționale);
  • conducerii unităților de învățământ, un sistem de semnalare a abandonului școlar, de urmărire a frecvenței la cursuri și a notării ritmice, ca suport pentru intervenție promptă;
  • profesorilor, o componentă de colectare a datelor aferente catalogului școlar și un set de rapoarte comparative, relevante, care vor avea la bază datele sintetice din întregul sistem, grupate pe domeniile de interes ale acestuia (discipline înrudite, regiuni);
  • elevilor, o componentă de informare on-line asupra progresului școlar propriu, aferentă Carnetului de note, dar și de contextualizare relativă în cadrul mai larg, local și național, care va oferi acestora capabilități de a-și urmări progresul școlar printr-un set de clasamente și poziționări (locale, regionale, naționale) realizate pe discipline, arii curriculare și pe medii semestriale/anuale;
  • actorilor principali – profesori/conducere și elevi/părinți – un set minimal de funcționalități de comunicare și partajare de informații;
  • părinților, un set de instrumente pentru monitorizarea activităților curente ale elevilor; sistemul informatic va furniza informații părinților și elevilor asupra activității curente în școală; beneficiarii (părinți, elevi) vor avea acces la informații în mod securizat și vor fi notificați asupra situațiilor excepționale – precum absențe, deviații de rezultate școlare, activități speciale;
  • o platformă pentru facilitarea evaluării lucrărilor în diverse procesele de Evaluare Națională;
  • publicului – un set de rapoarte și analize pe date anonimizate, generice, pe diverși indicatori de interes public legați de activitatea din cadrul sistemului de învățământ;
  • tuturor actorilor din sistem, un set de nomenclatoare centralizate – inclusiv un mecanism centralizat reutilizabil de către terți pentru autentificarea delegată a profesorilor, elevilor și dependenților acestora – care pot fi folosite pentru dezvoltarea de servicii noi, cu valoare adăugată. Interacțiunea cu platforma se va putea face prin multiple canale de acces: Internet/web, acces mobil (smart-phone, tabletă), e-mail. Astfel, sistemul informatic va putea asigura accesul la Catalog și Carnetul de note, în format electronic autentic, fiecărui cadru didactic, elev și părinte, prin intermediul dispozitivelor mobile și al altor echipamente de calcul portabile sau fixe aflate în dotarea unității de învățământ sau personale – sistemul va putea suporta inclusiv dispozitivele proprii ale utilizatorilor finali, implementând mecanisme adecvate de securizare a comunicației, accesului și datelor stocate local.

Mai avem doar un an la dispoziție pentru implementarea proiectului Catalogului electronic, astfel încât fiecare elev și profesor din România să aibă acces la un sistem performant de monitorizare a situației școlare, adaptat secolului XXI. Din păcate, în actualul mandat ministerial, nici pentru acest proiect și nici pentru Biblioteca școlară virtuală nu s-au făcut progrese, iar cel de-al doilea an școlar pandemic începe fără un plan concret de digitalizare a învățământului. Când sistemul educațional public eșuează în îndeplinirea angajamentelor față de Comisia Europeană, miniștri devin doar purtători de cuvânt ai antreprenorilor educaționali. Vânt bun din pupă ,,digitalizării echitabile”!

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Catalogul școlar electronic: o afacere profitabilă pe spinarea statului. Marca România Educată (II)

  1. Adrian

    (Off-topic)

    „Este un comentariu pe care l-am primit la articolul în cauză”

    Interesant, nu e vizibil și pentru public

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *