Narcis Iordache

Secretizarea totala a licentelor miniere si a acordurilor petroliere este ilegala

În articolul doamnei Alina Mungiu-Pippidi intitulat “Blestemul resurselor în variantă românescă” din România Liberă de joi, 5 aprilie 2012, am găsit citată H.G. nr. 585/2002, care la art. 203, lit. b) spune foarte clar: “clasificările se aplică numai acelor părţi ale contractului care trebuie protejate”.

Să amintim aici că în Legea Minelor din 1924, la Art. 49, 50, 51, dintre cele trei documente ale unei concesiuni: decretul concesiunii, planul concesiunii şi caietul de sarcini „Decretul şi caietul de sarcini vor fi publicate în Monitorul Oficial, iar Limitele perimetrului concesionat vor fi trase pe teren prin semne fixate pe hotar”.

Dar, după cum am scris în ultimul nostru studiu (al Grupului pentru Salvarea Rosiei Montane din ASE n. red.):

Licenţele de concesiune pentru exploatare – de exemplu – sunt documente secrete în România postdecembristă, deşi se referă la resursele minerale, proprietate publică a statului.

O licenţă de concesiune pentru exploatare este alcătuită dintr-un corp principal, cu prevederi generale şi din anexe, care fac parte din licenţă, şi care conţin:

a- perimetrul (harta şi coordonatele topogeodezice, etc.),
b- calculul resurselor/rezervelor din perimetru,
c- studiul de fezabilitate,
d- planul de dezvoltare a exploatării,
e- studiul de impact asupra mediului,
f- planul de refacere a mediului,
g- etc.

În Hotărârea de Guvern publicată în Monitorul Oficial prin care este anunţată o licenţă de concesiune pentru exploatare nu se menţionează nici măcar perimetrul licenţei care ar trebui să fie marcat prin borne pe teren; adica este secretizat totul: licenţa şi anexele precum şi actele adiţionale la licenţă.

Deci secretizarea totală a licenţelor de concesiune pentru exploatare este ilegală.

Să observăm că, la o licenţă de concesiune pentru exploatare de exemplu, ar trebui protejate prin secretizare doar anexele conţinând:

b- calculul resurselor/rezervelor din perimetru,
c- studiul de fezabilitate,
d- planul de dezvoltare a exploatării.

Observaţii similare sunt valabile si pentru licenţele de concesiune pentru explorare şi pentru acordurile petroliere.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

3 thoughts on “Secretizarea totala a licentelor miniere si a acordurilor petroliere este ilegala

  1. Mihai M

    Proprietatea publica a statului creaza mari probleme juridice statului datorita inalienabililatii dar si a psedo-transparentei responsabilitatii statului/guvernului in gestionarea acesteia. Acesta cred ca este motivul pentru care registrul proprietatii publice al statului este putin cam secretizat el insusi – aici ar cam intra perimetrul zonelor de exploatare, etc.
    Un exemplu stralucit in care Guvernul si-a mascat interesele dar si proprietatile publice implicate a fost interventia in demolarile si declasificarile patrimoniale din zona Buzesti-Berzei din anii 2010-2011. Cum a „reusit”? A creat conceptul aberant si ilegal de utilitate publica „locala” – pentru ca orice expropriere a unei proprietati se poate face doar de catre stat, prin adresa la Consiliul Europei de derogare de la CEDO, cu intrarea automata a proprietatilor expropriate in domeniul proprietatii publice a statului. In acest mod a creat iluzia ca exproprierea este facuta de autoritatea locala, mascand astfel vizibilitatea – dedusa juridic – a proprietatii statului central dar si mascarea responsabilitatii statului in demolarea unor monumente istorice.

    Reply
  2. Ana Ch.Popescu

    „Şeful Camerei de Comerţ Bucureşti, acuzat de DNA, s-a internat la Spitalul Fundeni” lasand secretizate, din 1938 si pana azi, licentele miniere si acordurile petroliere

    Reply
  3. Theodor

    Propun ARC sa initieze o dezbatere asupra conceptului de proprietate publica:

    Cand a aparut acest concept,cum este concretizat in diverse legislatii,cum este documentat si publicat pentru folosul public,si cum poate cetateanul sa afle cat din aceasta proprietate se afla ,inca,in folos public si cat a ajuns,conform principiilor comuniste,in proprietatea celor care „aveau nevoie ea”.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *