(by Ministerul NeEducației – departamentul Eficiență și Duduială Bugetară™)
Ai 28 de elevi într-o clasă? Nu-i nimic, îți mai punem 2 la ofertă, că tot zicea domnul ministru că “nu e o problemă să ai o bancă în plus”.
Nu contează că nu mai încape tabla, că n-ai aer sau că ești profesor de sport într-un hol – optimizăm!
Din birourile climatizate ale Ministerului Educației se lansează “reforme” una și una, menite să transforme școala într-o hală de producție, profesorii în bandă rulantă și elevii în simple unități de calcul bugetar. Bine ați venit în “școala la kilogram”, unde totul se măsoară în cifre, mai puțin în valoarea reală a educației!
Conform noii viziuni ministeriale, toate clasele, de la grădiniță până la liceu, vor avea doi elevi în plus. Poate părea o glumă amară, dar e oficial: spațiul nu mai contează, concentrarea nici atât. Ministrul Daniel David ne asigură că “nu e o problemă majoră” să mai adăugăm o bancă-două în fiecare clasă. Desigur, nu e o problemă dacă n-ai mai văzut o sală de clasă din interior de vreo 20 de ani.
În realitate, o bancă în plus înseamnă un copil ignorat în plus, un profesor mai obosit, o lecție mai diluată. Dar nu-i nimic, ministerul nu are timp pentru subtilități pedagogice. E ocupat cu exceluri și tăieri.
Pentru că orice economie începe cu sacrificii, iată una curajoasă: peste 15.000 de cadre didactice riscă să rămână fără loc de muncă. Cei care predau cu ora, adică profesorii aduși să acopere lipsurile sistemului, vor deveni brusc inutili. De ce? Pentru că titularii vor primi norme mai mari ca să acopere găurile lăsate de un buget care dă pe afară doar când e vorba de privilegii politice.
Profesorul devine un fel de resursă consumabilă, exploatată la maximum până când devine… inutilă. Într-un sistem în care performanța nu mai contează, ci doar cât poți îndesa în program, educația se face cu ochii pe fișierul .xls, nu pe copil.
Și dacă nu era de ajuns haosul cu profesorii și clasele, mai e și bomba burselor. Cu o incoerență demnă de o piesă absurdă, Ministerul Educației se contrazice singur în privința criteriilor și a modului de acordare a burselor școlare, acel mic colac de salvare pentru elevii vulnerabili.
Se vorbește frumos la televizor și prin conferințe despre combaterea inegalităților, promovarea performanței, susținerea educației incluzive etc. Dar între vorbe și bugete se cască o prăpastie. Tăierea burselor e exact genul de decizie care aprinde fitilul populismului suveranist: bani pentru copii ba, dar pentru ei da.
În loc de reforme adevărate, avem o matematică cinică:
- mai mulți elevi per clasă;
- mai puțini profesori;
- mai puține burse;
- și mai multă ipocrizie.
Școala la kilogram nu e doar o metaforă, ci e noul standard de (sub)finanțare și (dez)umanizare a educației. Elevul devine o linie într-un tabel, iar profesorul un cost tăiat.
Dar poate că scopul nu mai e învățarea, ci supraviețuirea. Nu construim viitorul, ci îl ambalăm la pungă, îl etichetăm și-l punem în raftul cu reduceri.
Din toamnă, educația se va măsura la metru liniar de bancă și kilograme de elevi pe clasă. Enjoy!












Fiul meu este la cea mai cu staif scoala dintr-un oras de provincie.
lege 198/2023
Art. 106 alin 1 lit g. Nu s-a intamplat. Ca sa evaluezi obiectiv, trebuie sa pui intrebari incat copilul sa aiba posibilitatea teoretica de a lua orice nota intre 1 si 10, ex la intrebarile itemizate, minim 9 itemi. In scris, trebuie sa ai un barem, sa stii pe ce ti-a dat, pe ce nu ti-a dat. Cand intreabi spune-mi ce stii despre, trebuie, in prealabil, sa informezi asupra tipurilor de informatie pe care le punctezi.
Art 106 alin 1 lit h. 15 zile lucratoare si primeste nota. Nu s-a intamplat.
Art 106 alin 1 lit h comunica planificarea materiei. Nu s-a intamplat.
Nu sunt 30 in clasa. Au 18 ore profesorii. Lucrurile de mai sus nu se intampla ca e prea mult de munca. Se intampla ca sa stranga parintii cu usa sa decarteze la meditatii.
Fiul meu este unul din ghinionistii burselor de excelenta olimpica. N-o s-o aiba. Ii dau eu banii, daca la schimb ii arde David pe toti r…ii de profesori care mictioneaza pe obligatiile legale, dupa care tipa la protest ca vai cata munca.
Sa-si faca treaba intai, ca nu si-au facut-o niciodata, nici cu putini elevi, nici cu multi elevi.
Inainte sa va vaicariti, ce-ar fi, macar un an, sa respectati legea educatiei?! Bine va face ca va pune la munca, ca, de muncit pe salariu, nu munciti. Va luati bani de meditatii in orele in care va luati si salariu.
Imi placuse Daniel David, acum vreun an – doi, parea o persoana decenta! Vad, insa, ca, de cand e ministru a luat-o razna!
Daca ma mai gandesc si CUM apar in presa diverse personaje, mui se pare ca era “in carti” mai demult sa ajunga in guvern! De cel putin un an, daca nu si mai demult!
Ale CUI “carti”? Eeee… ACEASTA e intrebarea! :P
Buna ziua,
Nu inteleg cum niste chestiuni administrative se pot insinua ca si chestiuni de esenta a actului didactic. De fapt este o abordare incompetenta cu premeditare sau chiar incompetenta, fara !
Nu citesc despre respectul inexistent din partea elevilor si a unor parinti. Nu intereseaza ? Ciudat ! Nu citesc depre cei 40 % analfabeti functional, dar citesc despre aerul care nu ar mai ajunge unui profesor ! Elevul sa vina cu punga de aer de acasa ? Apoi, cine are cuvant de spus in asigurarea conditiilor de studiu in localurile de scoala ? Cred ca nu tata-mare din vesnicie. El si-a facut treaba la randul lui, voi astia, cand va faceti treaba ?
Si mai este ceva, daca sunt unii care isi aroga asa competente incat sfidarea si aroganta sa prevaleze, de ce nu se duc ei acolo la minister, sa-l trimita acasa pe actualul ministru al invatamatului ? Hai curaj, ca sunteti buni tare !
Meritul se obține la kilogram pe mercurialul „burselor” agricole de ceapă și varză?!!!
E complicat. Daca profesorii nu-si fac treaba nu mai conteaza cati elevi sunt in clasa, dar la cei care si-o fac conteaza, e mult mai greu cu mai multi. Evaluarile au fost introduse demult, de ce nu au mers, sunt formale? Parintii sunt in CA, de nu se aud? Am scris aici contra maririi salariilor profesorilor, mai bine era sa le taie din bani dar nu sa le mareasca normele, asta inseamna ca o sa scada calitatea la ei, si in plus dispar slujbe de suplinitori
Multa lume ma intreaba de ce RC il sustine pe Daniel David. Acest articol e dovada ca nu exista sustinere la noi decit in masura in care oamenii fac lucruri bune. Am fost primii care l-am criticat pe Iohannis, acum mai bien de 9 ani! La fel nu ma astept ca DD si ND sa ramina necriticati. Esentialul e sa fie critici constructive.
In ce priveste cine e selectat sa ajunga unde…evident Razvan are dreptate. Cam putin spontaneitate.
Scamatoria evaluarilor e foarte simpla:
1/ nu dai formularul elevului, ci parintelui, care, pe de o parte, nu stie ce e in clasa, ca multi nu vorbesc, pe partea cealalta, de frica sa nu ii fie abuzat copilului, da note buna.
2/ nu dai formular per profesor/materie, cum scrie in lege, ci nul global. Intrebarile delicate sunt de tipul “unii profesori”, fara individualizare. Asa ca si daca dai 1 pe linie, tot degeaba e, ca nu e asociat cu nume si prenume, ca apoi sa poti urma procedura pentru profesorii cu feedback Prost.