Constantin-Alexandru Manda

Restart pentru educația din România! Avem un context, să nu îl irosim.

Trecem în această perioadă prin niște momente pe care puțini dintre noi au mai avut ocazia să le trăiască. Personal încerc, din ce în mai mult, să privesc luminița care ni se arată, aspectul pozitiv din toată această poveste. Și mi-am dat seama de un lucru: nicicând nu a existat vreun moment mai bun pentru a spune stop și de la căpat! E dovedit faptul că războaiele, crizele și cam orice eveniement major care te scoate din zona de confort au un rol de semnalizare: ne arată ce lucruri trebuie schimbate pentru ca societatea în care trăim să progreseze.

Și zic eu că este și cazul sistemului de educație. Conștientizăm acum cu toții (și sper că în special cei care au decizia în mână) cât este de păgubos să ai un învățământ blocat în mileniul trecut. Utilizarea tehnologiei pentru procesul de învățare și, implicit, accesul la aceasta, nu ar fi trebuit la nivelul anului 2020 să fie o noutate pentru elevi și profesori.

Dar, veste tristă: pentru mulți este. Într-o țară unde aproape 2 din 5 copii se află în risc de sărăcie și excluziune socială, perioada prin care trecem poate adânci și mai tare inegalitățile, dacă statul nu va asigura de urgență cele necesare pentru participarea la cursuri online pentru toți elevii și profesorii care nu au un device electronic sau acces la internet.

Mai mult decât atât, este vorba însă și despre ceea ce sistemul de educație formează, bagajul cu care pleci după cei 12 ani petrecuți în băncile școlii. În acest moment resimțim pe propria piele cât de importante sunt acele competențe-cheie pe care până mai ieri refuzam să le vedem sau le ignoram: a învăța să înveți, cunoștințe digitale solide sau un set bine conturat de valori civice.

Am speranța că după această perioadă societatea noastră va înțelege nevoia unui sistem de învățământ care le oferă elevilor deprinderi și îi ajută să își dezvolte competențe, nu doar le toarnă pe gât informații. Un sistem unde înveți să treci peste momentele de criză, să transformi eșecurile în oportunități și să te adaptezi oricăror contexte. Pușcașii marini americani au o vorbă <<Improvise! Adapt! Overcome!>>, lecție necesară în orice sistem de educație care vrea să scoată cetățeni pentru lumea de mâine.

Este momentul perfect să spunem restart educației din România și să punem la punct un sistem mai bun, mai ancorat în realitate și mai orientat spre viitor pentru generațiile care urmează. Bineînțeles, nu peste noapte. Bulversarea mai mult rău ar face (am văzut asta cu ocazia tuturor reformelor încercate în ultimii 30 de ani). Există din 2011 în legea educației o prevedere pe care oricine ar fi vrut să facă o reformă reală o putea folosi: articolul 26. Acesta este un fel de gold option, care permite înființarea unor unități de învățământ pilot.

Unități pilot? Da, adică niște școli care funcționează tot în România, dar nu în paradigma de secol XX, ci în aceea a educației pentru viitor. Practic, elevii de aici ar studia pe o nouă arhitectura curriculară, iar elementele conexe (mod de finanțare, organizare instituțională etc.) ar fi altele. Și să știți că nu vorbim de reinventarea apei calde: vecinii de peste Prut au testat cu succes acest model, iar la baza reformei educaționale din Moldova a stat tocmai pilotarea făcută la Liceul Academiei de Științe.

Pentru că și aici este vorba tot despre o lecție: odată ce vom vedea că se poate și altfel (și merge bine!), rezistența la schimbare va fi mult mai mică.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Restart pentru educația din România! Avem un context, să nu îl irosim.

  1. JK

    Frumos zis! Dar, ca cerul să se umple de păsări colorate, trebuie să dispară pterodactilii și toți dinozaurii prezentului. Și nu sunt sigur că SARS-CoV-2 are formă de cometă.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *