Vasile Ernu

Protest: Nu mai cumparati cartele magnetice RATB!

Incepind din data de 8 iunie 2011 anunt oficial ca nu voi mai plati bilet la RATB (Regia Autonoma de Transport Bucuresti) pentru calatoriile cu transportul in comun. O fac ca forma de protest si indemn pe toti locuitorii Bucurestiului si oaspetii capitalei sa faca la fel. Si asta nu pentru ca nu respect regulile si legile acestei tari ci pentru ca cred cu convingere ca trebuie sa gasim o forma de protest pentru abuzurile care se fac de diverse institutii, iar in cazul dat de nerusinarea cu care-si trateaza RATB clientii. Explic cauzele protestului meu.

Calatoresc in mare parte cu RATB-ul de cind m-am mutat in Bucuresti. Imi achit constiincios calatoria chiar daca in statiile din zona in care locuiesc nu am casa de bilete. Mi le procur din timp. De ceva vreme vad ca nu se mai prea gasesc bilete de hirtie, de 1 sau 2 calatorii. Recent am fost vizitat de citiva prieteni din tara si-mi spun si ei ca nu se mai gasesc deloc bilete de 1 sau 2 calatorii in Bucuresti. Am mers sa verific sa aflu ce se intimpla. Mi se raspunde senin: RATB nu mai pune la dispozitie calatorilor bilete de 1 sau 2 calatorii ci doar cartela magnetica care costa minim 6 lei. Ramin siderat. Si daca vreau sa calatoresc o singura data? Nu conteaza: trebuie sa platesc aproximativ 1,5 euro. Caut raspunsul la aceasta escrocherie de proportii si pe alte surse.

Citesc in Romania libera un text scris de jurnalistul Serban Buscu care explica culisele acestei afaceri: “Bucurestiul este singura capitala europeana unde nu mai exista bilete de hartie pentru transportul in comun. Introducerea platilor electronice pe autobuze aduce unei firme private zeci de milioane de euro.

Aproximativ 1,5 euro. Atat l-ar costa pe un turist o calatorie cu mijloacele de transport in comun din Bucuresti, fapt care plaseaza capitala Romaniei in topul celor mai scumpe orase din Europa din acest punct de vedere. RATB a decis recent sa elimine biletele de hartie pentru a incuraja plata cu mijloace electronice.

Astfel ca, cea mai ieftina metoda pentru a circula “legal” cu autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul a ramas achizitionarea unei cartele magnetice al carei pret, incluzand cei 1,3 lei care reprezinta calatoria in sine, ajunge la aproximativ 6 lei. Marele castigator al acestei afaceri este UTI, compania care a instalat cititoarele electronice ale RATB, care emite in parteneriat cu regia asa numitele “carduri verzi” si care, in plus, ia bani si de la doua banci mari pentru a le pune la dispozitie softul de acceptare a platilor prin card bancar.

Mai mult, orice banca va dori de acum incolo sa lanseze un card cu ajutorul caruia sa poata fi achitate calatoriile cu mijloacele de transport in comun va fi obligata sa lucreze in parteneriat cu aceeasi firma UTI, apartinand omului de afaceri Tiberiu Urdareanu. Situatia este aproape identica si in cazul calatoriilor cu metroul.

Potrivit Regiei Autonome de Transport Bucuresti(RATB), cititoarele de carduri de pe mijloacele de transport in comun din Bucuresti au fost instalate de catre o asociatie de firme condusa de SC UTI International. Incasarile companiei din aceasta afacere se ridica la cateva milioane de euro doar ca lucrurile nu se opresc aici.

Aceeasi companie a dezvoltat si softul de acceptare pe care l-a vandut RATB. Mai mult, UTI are de castigat pe termen lung nu numai de la stat ci si de la banci. Recent, BCR si BRD au lansat cate un card care include asa numitul “portofel electronic”, instrument ce permite plata calatoriilor pe mijloacele de transport in comun din Bucuresti. Ideea, laudabila in sine, aduce un profit sigur aceleasi companii UTI.

Astfel, pentru a putea adapta cardul la cititoarele RATB, BCR a achizitionat interfata de la compania mai sus citata, dupa cum ne informeaza atat BCR cat si RATB. Mai mult decat atat, desi a evitat sa dea un raspuns concret in acest sens, UTI va lucra cu orice banca va dori sa lanseze in Bucuresti un astfel de card desi, in mod normal, infrastructura odata instalata poate citi cardurile emise de orice banca.

“Pentru institutiile bancare ce doresc sa exploateze cardul dual, acestea trebuie sa achizitioneze un modul de soft de interconectare de la SC UTI International, urmand sa incheie un contract comercial cu RATB”, ne-au spus reprezentantii regiei. Potrivit unor surse apropiate situatiei, costurile interfetei se ridica la aproximativ un milion de euro.

Si mai interesant este faptul ca UTI nu a facut altceva decat sa preia un soft (Mifare) existent deja de ani buni pe piata internationala si sa il adapteze la conditiile specifice RATB. Pentru acest lucru a incasat deja milioane de euro de la Regie si s-a ales si cu o afacere pe termen lung. Mentionam ca UTI este una dintre companiile abonate la contractele cu statul dezvoltand solutii de soft dar si lucrari de infrastructura pentru Metrorex si RATB a caror valoare totala se ridica la sute de milioane de euro.” Multumim autorului pentru aceasta relatare.

Toata ziua ni se vorbeste de piata libera, de concurenta si vedem numai monopoluri, escrocherii facute intre asa-zisi privati si stat, cu binecuvintarea prelatilor puterii, totul facindu-se in interesul acestor grupuri mafiote si in defavoarea cetateanului. Transportul in comun este un serviciu public, in interesul cetateanului si nu a unor indivizi care au monopolizat aceasta institutie.
Cu aceasta ocazie rog Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sa se autosesizeze si sa ia masurile de rigoare.

Eu insa, Vasile Ernu, cetatean al statului roman, anunt ca incepind de azi 8 iunie 2011 nu voi mai plati bilet pentru calatorii pina cind RATB nu va repune in circuit biletele de 1 sau 2 calatorii. Sint o multime de solutii. Daca nu sint capabili sa le gaseasca sa se uite ce fac colegii lor din capitalele tarilor europene. Eu am ales aceasta forma de protest. Cred ca este singura forma de protest pe care o pot face fata de acest abuz si va rog sa va alaturati. Nu trebuie sa fim partasi abuzului si furtului care se face pe fata. Excesele vor creste pe zi ce trece pentru ca nimeni nu se mai revolta, nimeni nu se mai solidarizeaza. Ajunge!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

4 thoughts on “Protest: Nu mai cumparati cartele magnetice RATB!

  1. costin

    Puteti lua un card activ (e gratis) si sa-l incarcati, se numeste portofel electronic. Asa nu veti plati nimic mai mult decat pretul calatoriei.
    E drept, nu stiu daca ne-bucurestenii pot cumpara acest tip de card.
    Prin urmare, cred ca nu e corect sa spuneti ca sunteti abuzat ca bucurestean; mai degraba ar trebui sa protestati ca sunt discriminati cei din provincie si strainii!

    Reply
  2. Matei

    Nici eu nu sunt un fan al noului sistem de taxare a RATB, insa daca e sa criticam, haideti sa o facem corect, cu informatiile corecte:
    – Emiterea unui card Activ nominal de catre RATB este gratuita, cardul poate fi incarcat cu minim 3 lei si sunteti taxat 1,3 lei la validarea unei calatorii.
    – Daca nu aveti posibilitatea de a achizitiona un card nominal, cardul Multiplu are un pret de eliberare de 1,6 lei si poate fi incarcat cu intre 2 si 10 calatorii. In alte cuvinte, daca cumparati doar doua calatorii pretul total este 2,1 lei / calatorie; daca incarcati 10 calatorii pretul este de 1,46 lei pe calatorie. Nu stiu de unde a aparut cifra de 6 lei din articolul dumneavoastra.

    Iar daca este sa comparam cu alte capitale europene, o sa dau exemplul Bruxelles-ului pentru ca pe acesta il cunosc: in Bruxelles puteti achizitiona o singura calatorie direct in autobuz, pentru pretul de 2 euro. Daca cumparati biletul la un automat (nu, nu sunt automate in fiecare statie), va costa 1,80 euro. Daca achizitionati 10 calatorii (se vand sub forma unei cartele magnetice precum cea de la metrou de la noi), platiti 1,25 euro / calatorie.

    Sigur, diferenta este ca in Bruxelles aceeasi calatorie este valabile timp de o ora in orice mijloc de transport. In timp ce la RATB trebuie sa platesti o noua calatorie de fiecare data cand schimbi…

    Reply
  3. dan

    Alta chiftea : vreun concurent al firmei a turnat cu disstorsiuni la Romania Libera, aia n-au verificat si au publicat cifre gresite.
    Iar Ernu s-a indignat socialist pentru o chestie care nu exista.
    Asta este alternativa de buna guvernare pe care ne-o propuneti?

    Reply
  4. Mircea

    Smecheria este si mai mare. Cititoarele de carduri de pe mijloacele RATB sunt programate in mod intentionat sa aiba o fiabilitate cat mai scazuta (sub 50%), astfel ca multi calatori, desi corecti, nu reusesc sa-si valideze cardul de calatorii fiind amendati de controlori. De ce sunt sigur ca e un aranjament? Pentru ca la instrarea in statiile de metrou, aceleasi aparate functioneaza cu o fiabilitate foarte bun (peste 99%). Am trimis si o plangere la ANPC in aceasta privinta. Evident… pauza! Sunt prea mari interesele smecherilor de la conducerea RATB, din primarie si de la firma UTI ca sa mai conteze drepturile elementare ale cetatenilor.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *