Cristian Ghingheș

Webinar: Inechitatea în educație pe timp de pandemie (live blogging)

Societatea Academică din România (SAR) și Fundația Friedrich Ebert – România (FES) au plăcerea de a vă invita să luați parte la webinarul „Inechitatea în educație pe timp de pandemie. Provocări și soluții.”, care va avea loc joi, 16 aprilie 2020, în intervalul orar 15:00-16:15, prin intermediul platformei Zoom.

Live blogging (începând cu ora 15:00)

15:08 – Webinarul debutează cu circa 70 de participanți conectați

15:09 – Cristian Chiscop (CC) prezintă tema evenimentului și introduce speakerii webinarului: Sebastian Țoc (Institutul de Cercetare a Calității Vieții – Academia Română), Sabina Spătariu (Asociația Elevilor din Constanța – AEC) și Mihai Vasile (Institutul pentru Solidaritate Socială).

15:13 – Alexandru Manda (AM): disparitățile nu doar că persistă, dar se adâncesc în situația de față. Ministerul Educației a încurajat ca profesorii să își susțină în continuare lecțiile, chiar dacă a suspendat cursurile. Avem elevi care sunt total rupți de mediul școlar, iar o pauză mare de la învățare este dăunătoare pentru educabil, pentru copil.

15:16 – AM: elevii sunt frustrați că fac școală acum și că vor trebui să revină la cursuri în vacanță. MEC trebuia ca în prima săptămână de carantină să facă o centralizare a necesarului de dispozitive electronice, de internet, astfel încât să le achiziționeze și să asigure accesul pentru toți cei care au nevoie. 2/5 copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială. Ministerul Educației și-a ratat șansa momentan, dar trebuie să ne concentrăm pe ceea ce se poate face în continuare astfel încât într-o eventuală revenire a pandemiei să nu ne mai prindă pe picior greșit.

15:21 – AM: am stat de vorbă pe e-mail zilele trecute cu un înalt oficial din Ministerul Educației din Norvegia și abordarea a fost foarte clară: pandemia nu este un motiv ca educația să fie întreruptă, asigurând acolo toate mijloacele necesare pentru toți elevii;

15:22 – Sebastian Țoc (SȚ): am pregătit o prezentare despre inegalitățile sociale cu impact asupra sistemului de educație, existente dinaintea pandemiei.

15:26 – SȚ: situația nu era foarte bună nici înainte de pandemie. Când discutăm de trecerea direct în online, situația e cu atât mai dramatică. Plafonul maxim de 250 lei/familie pentru tichetele valorice în vederea achiziționării de laptopuri este nerealist.

15:31 – SȚ: multe voci din zona științelor sociale spun că elevii dezavantajați ajung să fie foarte afectați de pandemie, mai ales în contextul în care pentru acești copii masa de la școală era foarte importantă. […]

15:39 – SȚ: cazul fericit e cel care ne întoarcem la școală până în septembrie și fiecare elev este luat individual și analizat felul în care a fost afectat de această criză, respectiv care e nivelul de învățare la care a ajuns în această perioadă. […] Examenele cu miză mare reprezintă un instrument prin care se adâncesc inegalitățile. E iresponsabil să dau acum examen de evaluare națională deoarece elevii dezavantajați vor lua, evident, note mult mai mici, afectați fiind de întreruperea cursurilor. Sunt mulți elevi care au stat foarte mult în casă în condiții de supraaglomerare, cu părinți care și-au pierdut locul de muncă, cu stres din cauza probabilității de îmbolnăvire etc.

15:50 – Mihai Vasile (MV): vin dintr-o comunitate dezavantajată și am apucat să vorbesc cu câțiva dintre foștii mei elevi de acolo. (descrie comunitatea). Când analizăm diferențele dintre sistemul de învățământ din urban și cel din rural, observăm clar diferențele. În baza acestor rezultate la EN, segregarea începe încă de la liceu.

16:07 – MV: la nivel de cunoștințe, nu cred că pandemia ne afectează mult mai mult decât ne afectau deja chestiunile structurale care nu au fost rezolvate la nivel societății până acum. Sistemul nu este gândit de așa natură încât tu, profesor, învățător, să recuperezi cu un copil care se îmbolnăvește timp de o lună.

16:10 – Sabina Spătariu (SS): după vacanță de Paști, ar trebui să se înceapă la nivel general învățarea online, după asigurarea accesului pentru toți cei care au nevoie. […] Tabletele, laptopurile, internetul și în general facilitățile tehnologice achiziționate acum ar fi de ajutor și pentru o eventuală revenire a pandemiei în toamnă, dar și pentru digitalizarea învățământului pe termen lung.

16:20 – Roxana Mînzatu, deputat, face apel la participanți să dea feedback la proiectul de lege depus la rugămințile Consiliului Național al Elevilor (CNE) pentru acordarea de laptopuri sau tablete pentru profesori și pentru elevi din categorii dezavantajate.

16:25 – MV: educația pe tabletă nu poate fi decât o soluție de avarie, nu văd o valoare atât de mare a acestor dispozitive în afară de o soluție tampon pentru câteva luni.

16:27 – comentariu de la Petre-Daniel Tîrziu: consider ca atunci când ne întoarcem la scoala ar trebui sa ne axam pe încheierea mediilor, rezolvarea situatiilor de corigenta si, mai ales, examenele. Problema la nivel de Romania este cum spunea si Sabina -> sunt multe scoli care nu au aer conditionat. De asemenea, cred ca elevii ar trebui sa mearga la consilierul/psihologul scolii, deoarece se poate trece peste traumele psihice din aceasta perioada. De asemenea, in aceasta perioada in care stam acasa, ar trebui sa punem accent pe dezvoltarea noastra personala si inteligenta emotionala, ca sa nu fim afectati de fake news-ul din massmedia.

16:30 – Dorel Voicu, consilier local, câteva soluții propuse: ar trebui extins programul Euro 200 pentru achiziționarea de mijloace electronice, majorarea pragului de acces la acest program, crearea unei platforme naționale pentru resurse educaționale, asigurarea accesului la internet, poate chiar o lege a educației digitale.

16:33 – Tobias Pasăre, coordonator Școli curate în jud. Cluj: vă invit să reflectăm cum anume putem fundamenta o serie de politici sociale astfel încât să rezolvăm problemele ridicate azi? Sunt mulți tineri care nu au acces la infrastructura digitală de bază nici în perioada normală de învățare. Pentru a combate inechitățile din educație, mai degrabă ar trebui să plecăm de la inechitățile din societate. Să articulăm o politică publică integrată astfel încât să asigurăm accesul la educație pentru toți.

16:37 – Iulian Cristache, președinte FNAP-IP: deja pentru toamnă se vorbește despre legiferarea educației online. Diferă mult online-ul de la preuniversitar la universitar. Vorbim de un alt nivel de pregătire. Online-ul merge la ciclul primar? E greu să predai la clasele 1-4 online pentru că e imposibil ca toți copii să stăpânească mijloacele tehnice. Să vedem dacă învățăm din această situație nefericită câte ceva, astfel încât să ne pregătim pe termen lung. Să adunăm aceste puncte și să ajungem la cauză, nu doar la efect. Sistemul actual plătește tributul neinteresul clasei politice din ultimii 30 de ani.

16:43 – Cristina Bălăceanu, cadru didactic: IȘJ-urile în teritoriu ar trebui să identifice în clar situația în teritoriu dacă și cum se realizează activitatea de predare în această perioadă, să nu mai ascundă gunoiul sub preș. Inspectoratele sunt cele care ar trebui să intervină mai mult, să sprijine prin programele naționale, dar și prin încurajarea profesorilor să își facă cu adevărat treaba.

16:49 – Cristian Chiscop (FES): vă mulțumim tuturor pentru participare! Sper ca după această criză să ieșim mai întâriți în ceea ce privește măcar datele despre ceea ce avem nevoie în sistem. Să știm măcar numărul de elevi afectați de accesul inegal la educație, copii care nu au acces la internet sau care nu au o tabletă/computer.

16:52 – Cristian Chiscop: Trebuie să ne gândim foarte bine ce facem mai departe, care este direcția în care vrem să o apucăm. Criza ne forțează să facem pasul în sfârșit spre digitalizare în sistemul de educație? Este o întrebare foarte bună pe care am văzut-o pe chat. Sper să ne revedem sănătoși și liberi!

16:54 – webinarul s-a încheiat cu peste 50 de participanți prezenți.

În contextul în care 188 de state din întreaga lume au închis total sau partial școlile din cauza evoluției COVID-19, o temă de interes pentru noi este modul în care România adresează problema continuității actului de educație în această perioadă, mai ales din perspectiva asigurării unui acces egal la învățarea în format online.

În momente de criză, precum acesta, cele mai afectate categorii sunt tot acelea care și în mod normal sunt vulnerabile, inechitatea și decalajele fiind și mai mult accentuate. Conform Institutului Național de Statistică, 1 din 5 copii din țara noastră trăiesc în săracie severă, neavând astfel posibilitatea de a avea acces la un device electronic, iar la nivelul gospodăriilor doar 84% sunt conectate la internet, față de 90% – media Uniunii Europene (date ale Eurostat, citate în Monitorul Social – FES).

Astfel, în cadrul evenimentului ne propunem să analizăm modul în care Ministerul Educației a ales să gestioneze situația, precum și să dezbatem împreună cu participanții potențiale soluții pentru ca actul de educație să continue în mod echitabil, pentru toți elevii. Invitați ca vorbitori la acest webinar sunt:

  • Cristian Chiscop, Fundația Friedrich Ebert România;
  • Constantin-Alexandru Manda, Societatea Academică din România (Școli Curate);
  • Sebastian Toc, Institutul de Cercetare a Calității Vieții – Academia Română;
  • Sabina Spătariu, Asociația Elevilor din Constanța;
  • Mihai Vasile, Institutul pentru Solidaritate Socială.

Sunt așteptați să participe la eveniment elevi, părinți, cadre didactice, reprezentanți ai mediului politic și ai celui neguvernamental, precum și orice persoană interesată.

Pentru a lua parte este nevoie de înregistrare prealabilă, sens în care vă invităm să vă exprimați intenția completând formularul alăturat, până cel târziu joi, 16 aprilie, orele 11:00: https://bit.ly/conferinta-inechitate


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *