Constantin-Alexandru Manda

Lecția predată de școala românească elevilor în anul 2020: cum să fentezi sistemul în beneficiul tău?

Cadrul normativ al învățării online în preuniversitar pe timp de pandemie a fost reglementat ambiguu, cu mare întârziere și fără pic de predictibilitate.sau consecvență. Studiam recenta modificare a Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ, publicată pe 15 mai în Monitorul Oficial, și ceva mi-a atras atenția:

valorificarea activității on-line prin calificativ/notă se face cu acordul elevului sau cu acordul părintelui/susținătorului legal” – art. 118^1, lit.d)

Practic, conform acestei dispoziții, elevii (cei care au acces la învățarea în online, pentru că nici până în ziua de azi Ministerul Educației nu a asigurat dispozitive electronice pentru toți) vor putea alege dacă nota obținută în urma evaluării online le va fi sau nu trecută în catalog. Dacă elevul refuză să îi fie trecută nota obținută la evaluare realizată pe timp de pandemie, același Ordin 4249/13.05.2020 ne spune că media semestrului I va deveni, după caz: (i) a doua notă cu care se va încheia media semestrului curent; (ii) direct media semestrului curent.

Sesizez aici două mari probleme:

1. Perspectiva juridică. Un important principiu de rang constituțional, consacrat la art. 15, alin. (1) din Legea fundamentală a României, ne spune faptul că „Legea (n.a. privită în sens larg, orice normă juridică) dispune numai pentru viitor”. Astfel, asistăm la o situație absurdă și discriminatorie: până la apariția normei, la două luni (!!) de când învățarea s-a mutat în online, evaluarea se realiza ca până înainte, notele obținute fiind trecute în catalog, acum este nevoie de acordul elevului. Predictibilitate și coerență – zero barat!

2. Perspectiva integrității. Deși a doua, cea mai importantă din punctul meu de vedere. Dacă nota primită pe baza activității din online, fie că vorbim de referat sau evaluare clasică, este una care nu îl avantajează, elevul poate refuza ca aceasta să fie trecută în catalog. Atunci, unii elevi, care învață și își dau silința, se vor întreba pe bună dreptate: ce rost mai are? Ajungem la situația absurdă în care elevii vor refuză să își facă temele sau proiectele primite pentru că știu că oricum nu pot primi notă decât cu acordul lor. Dacă vrem ca școala să fie luată în serios, trebuie, în primul rând, ca statul să o trateze cu respectul cuvenit, nu ca pe o glumă.

Spiru Haret spunea acum două secole: „Cum arată astăzi școala, va arăta mâine țara!”, așa că întrebarea mea rămâne deschisă – vrem o societate integră, meritocrată, care respectă și pune preț pe munca celui de lângă sau una în care poți urca pe ierarhia socială păcălind sistemul?


Constantin-Alexandru Manda este coordonator advocacy la Societatea Academică din România (SAR), având în portofoliu proiectul Școli curate, inițiativă de promovare a bunei guvernări în educație la firul ierbii. Activist pentru un învățământ de calitate pentru toți copiii încă de la vârsta de 14 ani, Alexandru este membru fondator al Asociației Elevilor din Constanța, prima asociație independentă de elevi din România, a cărei președinte a fost timp de 3 ani (2015-2018). În prezent, este student în anul al II-lea la Facultatea de Drept a Universității din Bucuresți.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Lecția predată de școala românească elevilor în anul 2020: cum să fentezi sistemul în beneficiul tău?

  1. G.

    „Mais l’échelle des malversations décrites dans ce livre et la tolérance de la société russe invitent à une autre interprétation: loin du simple vice d’avidité, la corruption est une méthode d’intervention politique pour le maintien d’une culture de l’inégalité. Le fort et le riche sont fort et riche parce qu’ils sont «placés», non parce qu’ils sont méritants, comme l’affirme le dogme républicain. Tout le monde n’a pas ses chances, n’a pas à les avoir.”
    (Karen Devisha, Putin’s Kleptocracy: Who Owns Russia?)

    Înlocuiți „société russe” cu „société roumaine” și citatul vă va veni ca o mănușă.
    Dacă vrem ca școala să fie luată în serios, trebuie, în primul rând, ca statul să nu fie o glumă, ceea ce ….

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *