Vasile Ernu

Elicoptere homemade – marca Basa Criuleni

În fostul URSS (dar şi în alte ţări) există o tradiţie imensă care poartă denumirea de economie de garaj (garajnaia ekonomika).

În fostele garaje (sau spaţii de pe lîngă blocuri/case – cu timpul extinse), oamenii şi-au dezvoltat adevărate ateliere de lucru. Cu timpul lucrurile s-au tot dezvoltat şi au apărut adevărate industrii de garaj – totul la negru, necontrolat de stat.

Garajul a devenit un soi de uzină universală.

Cel mai interesant grup de specialişti socio-antropolgi din Est – Hamovniki condus de Simon Kordonsky (am mai povestit de el/ei – am şi făcut interviu cu el) au scris destule studii despre fenomen.

Ciferele celor care sunt implicaţi în astfel de economie şi cifrele de afaceri sunt halucinante. Oamenii aceştia pot face orice. Fenomenul în sine mi se pare fascinant.

Bun. Ştiam că şi în Republica Moldova el există – chiar ştiu cîteva domenii foarte dezvoltate – tehnologie destul de înaltă care se face la negru, în garaje.

Ştiam că ruşii produc de mult timp avioane şi elicoptere clandestin în „garaje”.

Dar că moldovenii fac elicoptere în garaje, asta e impresionant – paţanii de la Criuleni, respect! Elicopterul nu e jucărie.

Poliţia locală se teme ca moldovenii să nu-i ia faţa lui Elon Musk direct din garaj – scandal diplomatic.

Deci: „Peste zece elicoptere produse clandestin în Criuleni urmau să ajungă în spațiul CSI


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Elicoptere homemade – marca Basa Criuleni

  1. kamov ka-32

    Foarte periculos.
    Ce sa faca prin SPATIU csi?
    (mai periculos decat cel cu care pilotul din Belarus s-a praBushit prin Maramures mai an – daca aterizeaza in Piata Rosha ca neamtu ala cu ditamai avionu pe vremea URSS!
    Marog, parca si prin Vaslui se faceau/ se fac, de alea/ astea, insa OFICIAL – si cred ca le-au copiat pe alea, ori le-a vandut cineva secretul de fabricatie.

    Reply
  2. tempor1k

    Exista foarte multe reglementari in domeniul aeronauticii tocmai pentru evitarea pierderilor de vieti omenesti datorita erorilor de proiectare si fabricatie!
    Nu s-ar fi pus problema penala majora daca aceste elicoptere produse in garaj ar fi aparut pe piata aeronautica sub denumirea, sa zicem „Gospodarul” dar la pretul adecvat reputatiei si sigurantei oferite de numeroasele certificari necesare in acest domeniu.
    De exemplu: i-mi doresc si acum o motocoasa Husqvarna sau Stihl dar am cumparat una Steinhaus datorita difentei de pret. Steinhaus se comporta bine dar raportat la cele 2 marci dedicate, Steinhaus-ul ami are pana la ajunge la standardele inalte atinse de Stihl sau Husqvarna!
    In privinta acestor elicoptere NO NAME de garaj, din articolele citite pana in prezent, citez un articol din politia. md:
    „Aparatele de zbor, la aspect exterior identice modelului de elicoptere ”Ka 26” erau produse în condiții clandestine, urmând a fi exportate ilegal în statele din spațiul CSI.
    http://politia.md/ro/content/peste-zece-elicoptere-produse-clandestin-criuleni-urmau-sa-ajunga-spatiul-csi?fbclid=IwAR0Pa7yClWDeOZWNQOt83wJ22NNPiw7exCR2AzRmwI9xFBW5m9PL5pB2SGs
    Din pacate, numeroase accidente aviatice au fost datorate greselilor de proiectare sau de fabricatie chiar daca au fost atent verificate si supuse la multe teste conform normelor existente la momentul proiectarii si fabricatiei. Normele de verificare au fost schimbate rapid dupa normele impuse ulterior după analiza si concluziile trase dupa accidentele aviatice.
    Pe scurt si concludent, asadar, aceste elicoptere de contrabanda produse si vandute sub cine cine stie ce brand dar fabricate fara o supraveghere de respectare a normelor aeronautice intra in sfera PENALULUI si a crimei organizate datorita numarului mare de victime ce poate fi rezultat, datorita nerespectarii TUTUROR normelor de proiectare si fabricatie.
    Daca, cu motocoasa „Steinhaus”-ul meu, care culmea are certificari de siguranta, da un rateu de fabricatie, ma accidentez numai eu sau o 2, 3 persoane din jur (care in carte zice ca nu am voie sa fie in preajma mea cand cosesc) mi-am asumat un risc datorita pretului redus Adica motocoasa aceasta i-mi ofera o totusi o certitudine ca riscul de accidentare cu aceata motocoasa este in limitele normelor general acceptate.
    Un elicopter produs fara nici o supraveghere a indeplinirii procesului tehnologic din domeniul aeronautic si vandut sub cine stie ce nume de marca care este supravegheata ,este chiar o CRIMA.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *