Constantin-Alexandru Manda

Educație de calitate pentru toți copiii – modelul norvegian

2019 a fost un an al experiențelor de învățare, din toate punctele de vedere. Ultima lună din an a început cu o vizită de studiu în Norvegia finanțată de către Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile prin Fondul pentru Relații Bilaterale, alături de doi dintre colegii mei din echipa Societății Academice din România: Cristian Ghingheș (coordonator proiecte) și Simona Ernu (director executiv).

Pe lângă întâlnirile cu organizațiile neguvernamentale partenere și reprezentanții asociațiilor civice din Oslo, ne-am oprit pe 6 decembrie și la Ministerul Norvegian al Educației, unde ne-am întâlnit cu domnul Joackim Bukke, director general pentru relații internaționale. Facilitarea acestei vizite a fost posibilă cu concursul diplomaților din Ambasada României în Norvegia, cărora le mulțumim pe această cale.

Am avut o parte de o fructuoasă discuție de o oră și jumătate, timp în care acesta ne-a trecut în revista filosofia pe care norvegienii o au asupra sistemului de educație, precum și instrumentele pe care  le folosesc în concret pentru a le asigura tuturor copiiilor dreptul la educație. Pe scurt, ce m-a surprins:

  • pentru norvegieni copilul este în centrul sistemului de educație și atât – geografia țării fiordurilor face e de așa natură încât anumite așezări umane nu au mai mult de câteva zeci de cetățeni; chiar și dacă acolo sunt doar cinci copii, școala este și rămâne deschisă, profesorii find aduși să le predea copiiilor până în clasa a VIII-a;
  • știam că nordici sunt orientați spre acțiune și nu caută scuze, acum m-am convins; ei nu se împotmolesc în norme și metodologii, ci acționează practic – toți elevii primesc un card special, iar pe baza acestuia au transport gratuit, fie el rutier, naval sau feroviar; elevii validează cardul, iar operatorul de transport își ia banii de la stat;
  • învățământul obligatoriu începe din fragedă pruncie, de la grădiniță, iar pentru ei aceasta nu este percepută doar ca un serviciu social ca la noi (îmi țin copilul până vin de la muncă), ci este chiar un serviciu educațional; nu e de mirare că în 1970 rata de participare la grădiniță era 3%, iar în 2017 este de 91,3;
  • responsabilitatea autorităților este împărțită în felul următor: (1) statul, la nivel central, își asumă asigurarea respectării legii educației, (2) municipalitățile au în grijă tot ceea ce înseamnă învățământ primar și gimnazial, iar (3) liceele, adică învățământul secundar superior, se află în grija județelor; descentralizarea aici chiar funcționează, autoritățile locale și județene fiind cele care asigură finanțarea pentru ca școlilor să nu le lipsească nimic;

Când l-am întrebat pe domnul Bukke dacă există cazuri în care elevii și părinții să vină cu banii de acasă, mi-a răspuns parțial cum adică? este treabă autorităților! părinții merg la muncă și aduc bani în economie, iar noi asigurăm educația copiiilor”. Exact despre ce vorbeam cu ocazia altor articole: noi deja plătim pentru ca la școală să nu ne lipsească nimic: impozite. Sistemul de învățământ, serviciu public de altfel, este finanțat din contribuțiile tuturor salariaților sau celor care cumpără orice bun sau serviciu (taxa pe valoare adăugată).

În fond, este vorba de mentalitate. Poate va dura ani, dar și autoritățile române vor aborda aceeași atitudine ca directorul din ministerul norvegian. Știți când? Atunci când părinții vor refuza să mai scoată bani din buzunar pentru fondul școlii și vor pune presiune pe autorități.


 

Proiect derulat de Societatea Academică din România cu sprijinul financiar al Active Citizens Fund – România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE și Norvegiene.
#haide #getbilateral #ActiveCitizensFund #Romania #activecitizens #EEAandNorwayGrant

 

 

 

 

 

 


 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *