Alaltăieri, chiar pe site-ul Ministerului Educației a fost publicat un vast studiu realizat de Unitatea de Cercetare în Educație, la comanda ministerului, despre sistemul de burse școlare și cum sunt ele percepute de actorii educaționali. Au fost colectate răspunsuri din 510 unități școlare reprezentative, 341 de directori, 1.310 diriginți și învățători, 12.911 elevi și 14.428, iar concluzia e că bursele joacă un rol esențial în prevenirea abandonului școlar, reducerea inegalităților și încurajarea performanței.
Studiul a fost realizat în perioada septembrie-decembrie 2024 și acoperă toate tipurile de burse prevăzute în legislația actuală: de merit, sociale, tehnologice, de performanță și de reziliență. Este evidențiat în mod sistematic impactul acestora asupra participării școlare, motivației elevilor și echității în educație.
Beneficiile concrete ale burselor școlare
Îmbunătățirea performanței școlare: Peste 99% dintre elevii participanți la cercetare au considerat că bursele au contribuit la îmbunătățirea rezultatelor lor școlare. Acest lucru este susținut și de părinți (aproape 65% raportând o creștere a motivației pentru învățare) și de profesori (66% observând o creștere a motivației elevilor). Bursele de merit, în special, stimulează excelența academică și recunosc efortul depus de elevi.
Reducerea absenteismului și a abandonului școlar: Majoritatea profesorilor (75%) au constatat că bursele au dus la o scădere a absenteismului. În mediul rural, unde vulnerabilitatea socio-economică este adesea mai pronunțată, bursele sociale au avut un impact semnificativ în menținerea elevilor în școală, contribuind la reducerea abandonului școlar. Directorii au confirmat, de asemenea, că creșterea prezenței la ore a fost unul dintre cele mai substanțiale efecte (81,5%).
Sprijinirea elevilor vulnerabili: Bursele sociale joacă un rol crucial în asigurarea accesului la educație pentru elevii proveniți din medii defavorizate. Studiul arată că 55,6% din totalul bursierilor din anul școlar 2023-2024 au beneficiat de burse sociale, iar în anul școlar 2024-2025, ponderea fondurilor alocate elevilor vulnerabili a crescut la 62%.
Aceste burse permit elevilor să acopere cheltuieli esențiale precum îmbrăcămintea, încălțămintea, rechizitele și chiar hrana, reducând povara financiară asupra familiilor și permițându-le elevilor să se concentreze mai bine pe studiu.
Creșterea motivației pentru învățare: Independența financiară, chiar și la o scară mică, oferită de burse, poate acționa ca un stimulent puternic. Elevii se simt apreciați și recunoscuți pentru eforturile lor, ceea ce le consolidează încrederea și dorința de a învăța.
Contribuție la echitatea socială: Prin prioritizarea sprijinului pentru un număr mare de elevi și prin introducerea burselor de reziliență, sistemul actual se orientează către o mai mare echitate, asigurându-se că și elevii care depun eforturi constante, chiar dacă nu ating cele mai înalte medii, sunt recompensați și sprijiniți.
Așadar, tăierea burselor ar fi o mare greșeală
Reducerea sau eliminarea burselor școlare ar reprezenta o eroare strategică cu consecințe grave pe termen lung. Această decizie ar duce la creșterea inechității și a abandonului școlar, în special pentru elevii din medii defavorizate, și ar diminua motivația și performanța academică la nivel național. De asemenea, ar afecta negativ dezvoltarea individuală și socială prin limitarea accesului la resurse esențiale și ar pune o presiune financiară suplimentară asupra bugetelor familiale, în special asupra celor vulnerabile. Tăierea lor ar submina progresele realizate și ar compromite potențialul elevilor din România.











