Faptul că în Direcţia Antifraudă din cadrul ANAF lucrează un număr de ofiţeri ai SRI, mai mult sau mai puţin acoperiţi, a devenit secretul lui Polichinele. Toată lumea îl ştie, dar toţi se întreabă dacă e normal. Ce? România este condusă de serviciile secrete? Nu cumva Udrea are dreptate?
Stârnit fiind de aceste întrebări, am început să întreb în stânga şi în dreapta, hotărât să îmi fac o idee despre posibili ofiţeri de informaţii, trimişi eventual să ia buticurile la rând şi să aresteze urzicile de la mamăi.
Unele lucruri aflate par mai credibile, despre altele am îndoieli.
Am aflat, de exemplu, că ar exista chiar o decizie secretă a CSAT, prin care s-ar fi dispus ca un număr de ofiţeri să fie detaşaţi pe faţă, deci nu acoperiţi, ci cu ordin de serviciu, să facă parte din structurile centrale şi locale ale DGAF (Direcţia Antifraudă), pentru a pune la punct proceduri de control care să împiedice cârdăşia organelor de control cu evazioniştii. Prezenţa acestor ofiţeri în structură este o certitudine. Toată lumea ştie de ei.
Alte surse spun că, pe lângă aceştia, un număr de ofiţeri ar fi fost conspiraţi în inspectori pentru a curăţa sistemul din interior. Nici nu era greu, căci din cei aproximativ 1000 de comisari ai fostei Gărzi Financiare, doar o treime au rămas la Antifraudă. Deci cam 350 din cei peste 1400 de inspectori, câţi sunt azi în total.
Şi, cu această ocazie, am aflat că numărul lor va creşte până la 2000 în perioada următoare. Chiar şi aşa, numărul mi se pare mic, în comparaţie cu totalul de 25 de mii de oameni, câţi are în total Fiscul la nivel naţional.
Modul de control implementat în urma detaşării ofiţerilor SRI este următorul – la nivel central se face o analiză de risc (marea majoritate sunt de fapt analişti de date, iar nu ofiţeri operativi). În urma analizelor de risc se stabileşte, să zicem, o strategie de control pentru judeţul Mehedinţi, în luna mai 2015. Rezultă o listă de firme din judeţul Mehedinţi, ce ar urma să fie controlate de către inspectorii Antifraudă. Lista şi tematica de control pentru fiecare firmă o ştie doar Bucureştiul (câţiva oameni) şi şeful structurii regionale a Antifraudei (sunt opt structuri regionale), în cazul nostru Craiova.
În dimineaţa X a lunii mai, conform programării, echipa de control Y de la Severin primeşte în plic, de la şeful de la Craiova, ordinul de a controla firma Z ce trebuie verificată în ziua respectivă, precum şi tematica de control. Şi porneşte. Dacă echipa constată că firma Z părea să fi fost informată că-i va pica Antifrauda pe cap, atunci numărul persoanelor care puteau informa evazionistul este limitată.
De altfel, ofiţerii SRI care lucrează detaşaţi în cadrul Fiscului la nivel regional ţin legătura/coordonarea şi cu cei de la DNA şi, respectiv, SRI. Ceilalţi inspectori ştiu aceste lucruri, de fapt toţi se tem, toţi bârfesc, nimeni nu mai vorbeşte cu nimeni la telefon. Logic ar fi ca tentaţia de a se lăsa corupţi să scadă direct proporţional cu teama de puşcărie dar, cine ştie?
Din ce înţeleg eu, rostul ofiţerilor SRI în Direcţia Antifraudă (că au fost sau nu trimişi acolo prin decizie CSAT nu mai contează) este acela să cureţe sistemul.
Nu îmi este nici mie clar cât timp vor face asta şi când vor fi retraşi, dacă vor fi retraşi vreodată, sau dacă vor fi doar înlocuiţi de alţii care să ţină permanent Fiscul sub observaţie.
Sunt însă gata să bag mâna în foc că SRI-ul ştia şi pe vremea Gărzii Financiare când şi cum era folosită aceasta pentru a mâna firmele adversarilor politici către faliment sau cum se colectau bani într-un sistem piramidal.
Dacă estimările economiştilor sunt corecte, din evaziunea fiscală statul pierde anual între 15 şi 20 de miliarde de euro, deci cam jumătate din taxele ce i s-ar cuveni. Nu-mi este clar nici astăzi de ce atât amar de ani a fost perpetuat acest sistem de şpăgi, când era atât de simplu de organizat o structură în care corupţia să fie imediat identificată. Şi nici azi nu înţeleg de ce este atât de mult amânată informatizarea Fiscului şi de ce politicienii amână la infinit corelarea bazelor de date deja existente.
Revenind la întrebările de la început, nu cred că România a fost vreodată condusă de serviciile secrete, dar nici nu cred că acestea şi-au făcut întotdeauna datoria în mod eficient. (Nu prea mă interesează amestecul lor în viaţa politică, ba chiar azi e clar că un ministru ca Udrea reprezenta o vulnerabilitate şi că aceasta ar fi trebuit cel puţin izolată din start, dacă nu cumva chiar controlată atent.)
Dar eu cred că Fiscul nu mai trebuie lăsat niciodată în mâna politrucilor. Este, desigur, treaba politicienilor să stabilească cum se cheltuieşte banul public, este treaba procurorilor să îi prindă atunci când îl fură, dar treaba Fiscului este să se asigure că toată lumea plăteşte corect, chiar şi atunci când taxele şi impozitele ajung, în final, pe mâna unor hoţi sau unor incapabili.
Daca inteleg bine rolul ofiterilor detasati este de analiza de risc si protectie informativa la directia antifrauda. Daca asta inseamna implicarea serviciilor nu pot decat sa spun “keep up the good work” si sa regret ca acest lucru nu s-a petrecut mai devreme. Este foarte probabil ca toate marile magarii sa fi fost raportate de SRI dar sa fi fost oprite la nivelul decidentilor politici. Este mare pacat ca incompetenta si coruptia care au sufocat tara au necesitat deturnarea unor resurse umane valoroase de la activitatea de informatii catre un domeniu mai putin apropiat de activitatea de baza a SRI.
Daca ofiterii SRI sunt solutia, sa bage din astia si pe la ITM, pe la Protectia Consumatorului, pe la ISC etc., si poate asa vom incepe sa avem o viata ordonata si civilizata ca-n Occident.
Stimate dle Guran.
Cu atentie maxima am citit ce ati scris si doresc sa va spun ca de fapt ,din punctul meu de vedere,nu ati inteles mare lucru din aparitia SRI pe fata si in uniforme, in peisaj cu ANAF.SRI-ul a aparut in aceasta ecuatie nu sa combata evaziunea fiscala pe care EI O DIRIJEAZA ci ca un mijloc de presiune asupra tuturor,de la cel cu barba sura pana la…al nou nascut,care trebuie in sfarsit sa inteleaga ca lupta democratiei cu poporul s-a incheiat.A castigat democratia,adica noi securitatea denumita SRI.Astazi,securitatea denumita SRI joaca la milimetru rolul SA-ului din anii 30.Trec tropotind si cantand cantece democratice facand populatia sa stinga luminile,sa incuie usile,si sa se ascunda sub paturi.Daca maine se organizeaza Campionatul national de table pe comune si sate prin Hotarare a CSAT-ului se va face publica detasarea unui numar de 200 de securisti care sa supravegheze zarurile.
Imi pare rau ca aceasta actiune denumita ROMANIA CURATA e cu OCHII PE NOI,adica pe cei interesati de soarta acestei Romanii,si nu pe SA-ul creat de politicieni.De o saptamana citesc tot ce apare pe aici si dati-mi voie sa va spun dar nu prea cred ca o sa puteti genera o miscare masiva de sustinere publica cu astfel de atitudine pasiva.Ca sa nu spun demna de Miorita,adica SRI-iul la apus de soare,vin sa te …..,tu sa le spui lor,
nu mai continui ca sper sa intelegeti.Degeaba bate dna Mungiu strazile la Parlamentul Europei daca mesajul este de capitulare sociala in fata aparatelor de represiune.
este regretabil că unii postaci (aşa cum apar ei în dosarele Udrea) continuă să fie găzduiţi, cu asemenea aberaţii, pe site-urile serioase.
dacă ar fi numai deficienţele gramaticale… dar se observă o precaritate jalnică a suportului intelectual. cum ar spune lăpuşneanu: postaci, dar mulţi!
La ce va referiti domnule integru in ale postarii.Ca esti prea adanc ca sa inteleg eu ca….postac ce gandesti.Asta in cazul in care,intelegi matale.
De ce v-ati sesizat ca doar in comentariu la care ati raspuns nu se mentioneaza niciun nume?