Alexandra Trușcă

Bullyingul – normalitatea școlilor din România

Te întrebi ce este bullying-ul și cât de grav afectează elevii din România? Acest comportament reprezintă unul dintre cele mai întâlnite în cadrul școlilor din țară, fiind unul violent, repetat, care poate avea repercusiuni și traume de neimaginat asupra victimelor. Bullyingul este acel comportament la care am asistat cu toții în cadrul școlii, atunci când se lua cineva de colega sau de colegul care stătea întotdeauna izolat și îi arunca expresii de genul “ești gras”, “ești urât”, “sinucide-te” în fiecare zi. Ce trebuie să reținem este că violența este diferită de bullying, deoarece acesta se manifestă în mod repetat și rezultă în urma unor traume pe care agresorul le-a trăit în trecut.

Pentru a crea o imagine de ansamblu asupra situației din țara noastră, Organizația Mondială a Sănătății a realizat un studiu din care reiese că România se situează pe locul 3 în Europa la gravitatea acestui fenomen. Salvați Copiii România arată că 73% din elevii din țară au asistat la un comportament de bullying, iar 3 din 10 elevi sunt excluși din grupul de colegi în mod intenționat. Aceste statistici sunt oglinda unui sistem lipsit de incluziune, a unui sistem care pune mai mult accent pe învățarea mecanică decât pe bunăstarea și sănătatea mintală a elevilor.

În școală, elevii sunt învățați că trebuie să fie cei mai buni, să ia întotdeauna note de 10 și să exceleze la fiecare materie, dar aici intervine o întrebare: ce facem cu elevii care nu înțeleg lecțiile, ce facem cu elevii care se află într-o situație financiară rea? Din păcate, elevii și cadrele didactice folosesc acest comportament de bullying, comparând la nesfârșit competențele și abilitățile academice ale elevilor și nu se focusează pe dezvoltarea multilaterală și personală a elevilor.

Bullying-ul se manifestă sub diferite forme și, din păcate, este o normalitate a școlilor din România. Acesta este prezent atât sub formă verbală, fizică și socială, dar intervine în joc și cyberbullyingul (bullyingul online). Acest comportament apare deoarece agresorii trăiesc o traumă personală sau au un fals complex de superioritate. Victima este o persoană vulnerabilă, timidă, închisă în sine, care atrage ușor acești “prădători”, gata să găsească orice mijloc pentru a distruge persoana. Ceea ce este important să înțelegem este gândirea agresorilor, deoarece nu există persoane rele, ci doar persoane care suferă.

Cum putem combate acest fenomen? Prin a nu mai sta indiferenți atunci când vedem că se întâmplă. O victimă se simte mult mai puternică și mai gata de luptă dacă vede că are oameni lângă ea care o apără și care nu o lasă la greu. Dacă un elev este exclus din grupul de colegi, fii alături de el și “ia-l sub aripa ta”. Înțelege agresorul și apără victima: acestea sunt cele două mecanisme simple prin care putem să combatem acest fenomen. Vindecarea vine și ea prin lungi conversații cu tine însuți și prin momente în care nu căutăm răzbunare, ci ne observăm emoțiile reale.

Nu este niciodată prea târziu să facem o schimbare, de aceea am redactat Toolkit Anti Bullying împreună cu echipa pe care o coordonez în cadrul Consiliului Județean al Elevilor Timiș. Acest ghid sumarizează fenomenul de bullying și oferă soluții clare și simple pentru combaterea acestuia și poate fi găsit pe site-ul CJE Timiș.

Suntem aici să facem o schimbare și suntem aici pentru ca elevii din România să se simtă în siguranță în fiecare zi la școală.

Alexandra Trușcă este ambasador Școli curate în Timiș, județ la nivelul căruia de altfel își reprezintă colegii în calitate de președinte al Consiliului Județean al Elevilor (CJE), unul dintre cele mai active consilii ale elevilor din țară.

Alexandra Trușcă, găzduind trainingul ambasadorilor incluziunii


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “Bullyingul – normalitatea școlilor din România

  1. Ghita Bizonu'

    Este normalitatea voastra .. a generatiei asteia cu ochii catre Vest !

    Eu am facut scoala primara la margine de Bucuresti … strazi pavate cu piatra de rau , lumina electrica introdusa prin 5t.. 58?!
    Nu exsuta „bullying” . Nu se admitea . Desigur mai erau batai. Nu degerau!
    Insa sa chinui siustemati un coleg ? Ca un grip de colegi sa chinui sitematic pe unu promovat victima de srviciu ?!

    Nu ! Nu se admitea !
    primii interveneau colegii. Uneori chiar batusul clasei .
    Elevii mai mari.
    Pe ternul de sport „golani catierului” (azi ar fi midele de comportament civic!)
    Daca se afala de catre profesori sau parinti .. era grav. Vinovatii vedeau pe Dracu’ (care arata excat ca un tata furios cu cureaua in mana!)

    Si pe urma cand am crescut … regula a rams . Exita o limita. Nu ii zici8 unui cpleg „sinucide-te” ecat , cel mult ca urmare a unui pariu „pe capu meu ca e cum zic!” si in gluma !!! Nu exista fenomenul „haitei” ca in filme ..

    Da,, dar eram altfel educati
    Sau pur si simplu eram educati.

    A da. Apreciez vestul. Arta gotica, impresionismul postimpresionismul, tehnologia , parte din muzica samd . Nu „iarba” , prosta crestere samd .
    Cum am zis educatie

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *