Directia Politiei Rutiere, din subordinea
MAI, isi permite in aceste zile sa isi bata joc de o intreaga categorie de
conducatori de vehicule. Sute de mii de oameni sunt obligati sa isi lase
vehiculele pe trotuar pentru ca nu mai pot circula pana cand binevoiesc domnii
de la Rutiera sa elaboreze normele metodologice la modificarea Codului Rutier a
carei adoptare au fortat-o in Parlament la finalul legislaturii trecute. Numai
ca acestia nu se grabesc cu emiterea lor pentru ca stiu ca astfel ar comite un
abuz. Pe scurt situatia e urmatoarea: legea de modificare a Codului Rutier a
intrat deja in vigoare, posesorii de biciclete cu motor, scutere, modepe sau
cvadricicluri usoare au fost trecuti de la categoria „vehicule” la categoria „autovehicule” si au nevoie de
carnet de conducere de tip AM (nou introdus). Daca vor conduce pana apar normele, cu
totii risca propria libertate pentru ca in Codul Rutier se prevede
explicit: persoana care conduce un
autovehicul fara carnet este pasibila de inchisoare.
De ce se fereste Rutiera sa faca publice
Normele
Pentru ca
directorii de la Rutiera au spus ca au adaptat legislatia noastra celei
europene si de fapt au instituit un abuz. Pentru ca stiu ca au gresit, iar
juristii lor nu mai stiu pe unde sa scoata camasa si ce argumente penibile sa
mai inventeze ca sa se acopere. Intre timp, posesorii de asemenea
„autovehicule” risca sa-si piarda locul de munca, iar sefii de la Rutiera spun
sarcastici ca-i foarte bine, firmele care foloseau comisionari pe scutere n-au
decat sa-si angajeze alti oameni care au deja carnete (ce asigura si
posibilitatea de a conduce mopede). Sunt afectati oameni care abia isi duc
zilele de pe o zi pe alta si se mai descurcau prestand diferite servicii.
Decizia celor de la Politia Rutiera de a impune carnete
de conducere celor care deja circulau legal pe drumurile publice pe baza
legilor, normelor si regulamentelor in vigoare la data abuzivei modificari a
Codului Rutier echivaleaza cu o decizie similara pentru cei care deja au condus
masini cu carnete de categoria B care s-ar trezi dintr-o data pusi sa-si bage
masinile in garaj (daca au) pentru ca trebuie sa urmeze din nou scoala de
soferi si sa mai dea o data examen daca ar vrea sa-si mai conduca autovehiculul
deoarece intre timp s-au schimbat regulile…
S ituația juridică a celor care au
dobândit, anterior lunii noiembrie 2012 (cand s-a publicat legea în Monitorul
Oficial), dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice, s-a schimbat brusc,
sub pretexul alinierii la prevederile Directivei 2006/126/CE.
Articolul 160 (2)
din Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 spunea clar că: “persoanele care
nu posedă permis de conducere pot conduce mopede pe drumurile publice numai
dacă fac dovada că au absolvit un curs de legislație rutieră în cadrul unei
unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”. Drept
care sute de mii de oameni, majoritatea din mediul rural ori prestand munci de
comisionare la oras, deci fara posibilitati materiale, au circulat ani buni cu
respectivele vehicule pe baza unor reglementari in vigoare.
De conducatori de bolizi care comit
cumplite accidente soldate cu pierderi de vieti omenesti s-a auzit. Despre
conducatorii de scutere, majoritatea romanilor au auzit cel mult ca s-au
zgariat la genunchi cand au luat o curba mai stransa.
Prin modificarea Codului Rutier,
autorii au incalcat dreptul anterior castigat de toti acesti sute de mii de oameni. Pentru ca, la art. 13 alin.2, Directiva europeana prevede foarte clar: ”niciun
drept de conducere acordat înainte de 19 ianuarie 2013 nu este retras sau
restrâns în vreun fel prin dispozițiile prezentei directive”. Mai mult, aceasta intentie este
subliniata inca din preambulul Directivei care spune si acesta clar că: ”prezenta directivă nu ar trebui să aducă
atingere drepturilor de conducere existente care au fost acordate sau obținute
înainte de data aplicării sale”.
Insa in dispretul legislatiei si prevederilor europene, prin Legea nr.
203/9 noiembrie 2012, pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 195/2002
privind circulația pe drumurile publice, bicicletele cu motor, scuterele,
mopedele, cvadriciclurile au fost
calificate juridic, la insistentele Directiei Rutiere, ca fiind un “autovehicul”
(art.6 pct.6 și 21), iar, pentru a conduce pe drumurile publice un autovehicul,
conducătorii acestora trebuie să posede obligatoriu permis de conducere
corespunzător (art. 20 alin.1), adica AM (categorie introdusa prin noile
modificari legislative).
Deci situația juridică a celor care
au dobândit anterior dreptul de a conduce mopede pe drumurile publice este in
acest moment una incertă și contrară dreptului U.E. si, in ciuda prevederilor
Directivei care sunt suficient de clare și de precise – drepturile de conducere
existente nu pot fi retrase sau restrânse în vreun fel –, la noi lucrurile stau exact
pe dos.
In UE, drepturile omului prevaleaza intereselor mafiote
Spre deosebire de Romania care a adoptat orbeste, prin ignorarea
recomandarii de respectare a drepturilor anterior castigate, modificarea
Codului Rutier, Spania, de pilda, i-a chemat pe toti cei care au avut anterior
modificarii legii respective dreptul de a conduce potrivit legislatiei
anterioare, le-a recunoscut acest drept, nu i-a mai obligat sa indeplineasca
nici o formalitate si le-a emis pe loc actul care le-a consfintit dreptul de a
circula in continuare pe drumurile publice. Noile reguli, dat fiind ca legea nu
este retroactiva (nici la ei si ar trebui respectat principul inclusiv la noi),
s-au aplicat celor care cereau dreptul de a circula doar DUPA adoptarea modificarilor
legislatiei rutiere.
Ce se intampla la noi cu sutele de
mii de conducatori: sunt impiedicati sa-si foloseasca bunurile aflate in
proprietate; cei care nu au bani de avocati – desi stiu ca au dreptul de a
conduce in continuare la fel cum au condus si pana acum – dar ar fi vrut totusi
sa faca scoala de soferi nu au bani si nici timp sa se plimbe din comuna la
oras pentru „carnet” de tip AM; scolile
de soferi nu au dreptul sa organizeze cursuri pentru ca fiind o categorie noua
si ele au nevoie de normele metodologice ( si oricum ar dura cel putin doua luni pana ce un
cursant si-ar lua permisul) ; cei care au fost scosi din circulatie sunt
ridiculizati la ordinul initiatorilor acestei modificari abuzive; sute de mii
de oameni isi tin vehiculele prin curti sau pe unde reusesc sa le gaseasca loc.
Cu totii stiu doua lucruri foarte clar: ca mafia permiselor ii tine deoparte si
ii impiedica sa beneficieze de dreptul lor anterior castigat de a circula pe
baza atestatelor care le acorda acest drept inca inainte de a-si vedea
interesele lor initiatorii modificarii Codului Rutier; daca indraznesc sa
sfideze si sa circule devin cu totii penali si sunt trimisi la inchisoare. Toate astea pentru ca Politia Rutiera nu vrea sa le recunoasca dreptul castigat, si intarit de Directiva Europeana, de a circula in continuare exact in aceleasi conditii in care au circulat si pana acum. Carnet categoria AM trebuie emis doar pentru cei care nu au avut drept de circulatie inainte de intrarea in vigoare a Directivei Europene, pe care oricum Politia Rutiera a hotarat sa nu o respecte, desi este obligatorie pentru toate statele membre.