„Pentru Guvernul pe care il conduc, combaterea evaziunii fiscale este un obiectiv de siguranta nationala si de reforma administrativa”, a declarat vineri, 17 februarie, primul-ministru Mihai Razvan Ungureanu, in cadrul unei intalniri de lucru din cadrul Comitetului interministerial pentru combaterea evaziunii fiscale. Seful Executivului a cerut continuarea ferma a actiunilor de combatere a evaziunii fiscale, cu accent asupra contrabandei cu alcool si cu produse vegetale. “Avem la dispozitie doua surse importante pentru cresterea veniturilor bugetare si a produsului intern brut: accesarea si gestionarea eficienta a fondurilor europene si combaterea evaziunii fiscale. Avem venituri de 33% din PIB, sub media europeana de 40%. Va cer ca in termen de 60 de zile, actiunile dumneavoastra de combatere a evaziunii fiscale in zonele alcool si produse vegetale, cu respectarea prevederilor legale, sa aduca venituri la buget de cel putin 1,5% din PIB. Aveti sprijinul meu neconditionat pentru aplicarea masurilor necesare obtinerii acestui rezultat”, a cerut premierul acum doua luni.
Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a precizat la acea intalnire de acum 60 de zile ca legislatia romaneasca are parghii legislative si instrumente pentru combaterea evaziunii fiscale. Ministerul Justitiei urma sa faca o analiza riguroasa privind aplicarea legislatiei in domeniu mentionand ca daca se vor impune modificari, acestea vor fi propuse Guvernului, a adaugat ministrul Catalin Predoiu.
La randul sau, ministrul Finantelor Publice, Bogdan Dragoi, spunea si el ca “obiectivul privind intensificarea masurilor de combatere a evaziunii fiscale ne va permite sa fim mai flexibili in ceea ce priveste cheltuielile cu investitiile, in timp ce ramanem stricti pe tinta de deficit bugetar pentru 2012 de 1,9% din PIB”.
Ministrul Administratiei si Internelor, Gabriel Berca, promitea si el ca: “Ministerul pe care il conduc si institutiile din subordine vor interveni prompt si vor sesiza, fara intarziere, cazurile de complicitati ale autoritatilor cu evazionistii”. La randul sau, ministrul Economiei, Lucian Bode, a spus ca Ministerul Economiei, prin ANPC, va verifica riguros calitatea si conformitatea produselor din gama benzinelor si motorinelor comercializate pe teritoriul Romaniei.
La intalnirea de lucru de la Palatul Victoria au mai participat: presedintele ANAF, Sorin Blejnar, reprezentanti ai Autoritatii Nationale a Vamilor, Garzii Financiare, Ministerului Public, DNA, DLAF, Politiei Romane si Politiei de Frontiera.
“Nu este nicio capcana, este o dorinta si un plan al Guvernului. Ridicand stacheta, vedem cine este bun si cine nu”, a spus Ungureanu.
Este nevoie de reorganizarea sistemului, de unificarea bazelor de date
Iata care este parerea analistului economic Sorin Pislaru, redactor sef la “Ziarul Financiar”: “Mai intai, trebuie spus ca premierul a pornit de la ipoteza ca guvernul strange 33% din PIB la bugetul general consolidat, ceea ce nu este adevarat. PIB in 2011 a fost de 579 miliarde de lei, conform Institutului de Statistica, iar veniturile la bugetul consolidat au fost de 181 miliarde de lei, conform Ministerului de Finante, ceea ce inseamna o pondere de 31,3% din PIB. Deci Romania a regresat in ultimul an in combaterea evaziunii fiscale. Doar prin reorganizarea sistemului de impunere si strangere a taxelor si contributiilor sociale va putea administratia sa mareasca veniturile la bugetul consolidat ca procent din PIB. Adica este nevoie de unificarea bazelor de date ale ANAF cu cele de la Inspectia Muncii, cu cele de la Directiile Locale de Taxe si Impozite, de la Agentia de Cadastru si de la Registrul Comertului si de pornit invers: dinspre active si bunuri personale catre activitatile economice care se desfasoara ilegal sau gri. Doar intensificarea controalelor nu va aduce cresterea substantiala a incasarilor la buget asa cum se doreste”.
De ce credeti, dragi cititori, ca nu s-a realizat aceasta promisiune? Ce ar fi trebuit sa faca Guvernul pentru indeplinirea ei? De ce premierul si-a dat un ultimatum pe care nu a putut sa-l respecte cand mult mai eficient ar fi fost sa stabileasca mai intai masuri concrete si clare pentru reducerea evaziunii si sa urmareasca aplicarea lor, decat sa astepte ca in 2 luni sa ajunga la bugetul de stat, din combaterea fenomenului, venituri de cel putin 1,5% din PIB? Care sunt masurile realiste pentru respectarea acestei cerinte si care ar fi termenul obiectiv pentru realizarea lor? De ce credeti ca institutiile care s-au intrecut in promisiuni acum doua luni nu si-au realizat obiectivul? Ce credeti ca va face MRU in fata acestei cerinte nerealizate?
Blejnar va servi in continuare interesele de partid
Pentru ca a militat activ pentru combaterea evaziunii fiscale, l-am intrebat pe Bogdan Iuliu Hossu,
presedintele Confederatiei Nationale Sindicale “Cartel ALFA, de ce
crede ca nu s-a realizat promisiunea premierului si ce anume ar
fi trebuit sa faca Guvernul pentru indeplinirea acesteia.
Fiind o chestiune politica, Bogdan Iuliu Hossu nu a dorit sa faca nici
un comentariu sau sa isi exprime opinia in calitate de lider de
sindicat. Iata insa raspunsul liderului CNS “Cartel ALFA” referitor la
inlocuirea lui Sorin Blejnar: “Cred ca
este un aspect asupra caruia ma pot opri si anume acelea al
transferului lui Blejnar din functia de sef al ANAF in cea de sef al
departamentului care urmeaza sa se ocupe de marile averi, loc de unde
acesta urmeaza sa serveasca, mai departe, interesele de partid, poate
chiar mai bine decat o facea in functie de sef al ANAF. Demiterea sa de
la ANAF nu a pus in discutie competenta si performantele sale (bune sau
rele), iar demiterea este, in fapt, anulata de noua pozitie pe care o
va ocupa, repet, dupa parerea mea, mai importanta chiar decat cea pe
care a avut-o pana acum”.
“Ajunge demiterea lui Blejnar pentru neindeplinirea promisiunii?” Nu, nu ajunge. Dar, ar ajunge demisia dkui MRU? Demisia lui Basescu? De fapt, eu nu prea vad, in acest moment, solutii la combaterea fenomenului de ecaziune fiscala. On principiu, se recunoaste, avem “tot ce ne trebuie”: legi, agentii, ministere, politie. Ce lispseste, insa? “
Blejnar isi exprima speranta ca noul sef de la ANAF va continua reformarea institutiei care, evident, a fost demarata de el….Doamne fereste!
Atat Legea Contabilitatii cat si Legea societatilor comerciale si Codul civil romanesc sunt reglementari de inspiratie franceza drept urmare se impune o reorganizarea a sistemului de impunere si strangere a taxelor cu organisme similare Frantei. Doar intensificarea controalelor cu actualele forme institutionale (originale ca si democratia cladita de ILIESCU in Romania) nu va aduce o crestere substantiala a incasarilor la buget. Analiza pe surse si destinatii ale “Bugetului consolidat al statului” va scoate obligatoriu in evidenta locul si modul de interventie a statului, (vezi de la spatiile comerciale si cele de locuit cate impozite nu se colecteaza si cator revolutionari inchipuiti li se platesc sume fabuloase, etc.)
Blejnar trebuie sa plece de la Ministerul Finantelor. Nu trebuia sa fie numit director la controlul averilor. Nu are autoritatea morala necesara. Nu exista nici o garantie ca Blejnar va face o activitate buna in noua functie. Este un personaj care invirte cuvintele si nu va face ordine cu averile.
Intrebati: De ce credeti, dragi cititori, ca nu s-a realizat aceasta promisiune?
Raspuns: Deoarece lipseste integritatea morala a multor functionari publici.
O masuara pentru dobandirea in scurt timp a integritatii morale a functionarilor publici si, poate, singura masura eficace in acest scop, este destituirea oricarui functionar public dovedit a fi corupt, insotita de interdictia de a mai ocupa, pe viata, o functie remunerata din bani publici. Ii va ramane libertatea sa lucreze in mediul privat.
N-are rost sa ne miram de ce avem oi mai putine atit timp cit lupul e paznic la stina.
Ultimatumul dat lui Blejnar a fost o gaselnita inteligenta pentru a-l scoate de la sefia ANAF pe motive profesionale si nu de integritate. Daca am fi avut decidenti cu adevarat de buna credinta, informatiile din dosarele DNA privitoare la Blejnar ar fi fost de ajuns pentru ca acesta sa fie scos din sistem cu mult timp in urma.
Cascadoriile de comunicare care au urmat acestei demiteri/demisii arat cit de mizerabil este acest personaj, dar si ce influenta are incit sa-si repartizeze singur functia urmatoare.
Sa speram ca programul Bancii Mondiale va misca putin lucrurile in domeniul evaziunii fiscale.