Parlamentarii care și-au angajat rudele la cabinetele proprii până în data de 21 august 2013 nu mai pot fi acuzați de conflict de interese, potrivit unei inițiative legislative aprobate miercuri de plenul reunit al celor două camere. Interesant este că această adevărată amnistie, în condițiile în care mulți parlamentari sunt în situația de a fi fost anchetați într-o astfel de speță, a fost votată într-una din ultimele ședințe ale Parlamentului înainte de vacanța de vară.
Actul normativ, care modifică practic Legea privind statutul deputaților și senatorilor, a fost inițiat de Marton Arpad (UDMR), Daniel Florea (PSD) și Florin Iordache (PSD). Unul dintre colegii de partid ai lui Marton Arpad este Mate Andras care a fost condamnat definitiv la șase luni de închisoare cu suspendare anul trecut pentru că și-a angajat soția la biroul său parlamentar.
Ce se întâmplă cu faptele săvârșite după 2013?
Autorii modificării legislative au argumentat că până la modificările aduse Legii statutului deputaților și senatorilor prin legea 219/2013 nu a existat o interdicție expresă cu privire la personalul angajat la birourile parlamentare, iar în aceste condiții cei care și-au angajat rudele până la data respectivă nu trebuie pedepsiți. Interdicția rămâne în vigoare după august 2013.
Agenția Națională de Integritate nu a susținut acest proiect de lege. La sfârșitul anului trecut, ANI anunța că a constatat încalcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie administrativă în cazul a 32 foști sau actuali parlamentari.
***
Reacția Agenției Naționale de Integritate (ANI), remisă după votul din Parlament
Propunerea legislativă privind interpretarea art. 38 alin. 11 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, adoptată astăzi de către plenul Parlamentului, este in totală contradicție cu dispozițiile art. 70 și 71 din Legea nr. 161/2003 și ale art. 301 din Codul Penal – prevederi care reglementează conflictul de interese în materie administrativă și penală.
Prin propunerea legislativă adoptată astăzi se creează premisa conform căreia interdicția de angajare a rudelor în cadrul propriilor birouri parlamentare operează doar de la data introducerii acestui articol, respectiv anul 2013 (Legea nr. 219), cu toate cã anterior acestui moment exista o dispoziție expresă care să interzică parlamentarilor să-și angajeze rudele sau afinii la birourile parlamentare și anume art. 70 din Legea nr. 161/2003
Prin urmare, nici anterior adoptării Legii nr. 219/2013, parlamentarii nu puteau dispune fără nicio constrângere legală asupra angajării rudelor sau afinilor la propriile birouri parlamentare întrucât aveau obligația de a respecta regimul juridic al conflictelor de interese, în speță dispozițiile art. 70 și 71 din Legea nr. 161/2003 și ale art. 301 din Codul penal.
Regimul juridic al conflictului de interese administrativ, pentru toate categoriile de persoane care ocupă funcții/demnități publice este cel reglementat de dispozițiile Legii nr. 161/2003, coroborat, din punct de vedere procedural cu dispozițiile Legii nr. 176/2010.
Din aceste considerente, opinăm faptul că definiția conflictului de interese cuprinsă în art. 70 din Legea nr.161/2003 este suficient de clară, precisă și necondiționată de adoptarea altor reglementări, subsecvente, pentru diferite categorii de demnități și funcții publice.
La acest moment, pe rolul instanțelor, în diferite faze procesuale, se află un număr de 29 de cauze în care Agenția a constatat încălcarea de către membrii Parlamentului a prevederilor legale referitoare la conflictul de interese ca urmare a angajării rudelor la cabinetele parlamentare.
În perioada 2011 – 2015, Agenția Națională de Integritate a constatat, în cazul deputaților și senatorilor, 56 de cazuri de conflicte de interese de natură administrativă și 26 de cazuri de conflicte de interese de natură penală. În ceea ce privește conflictele de interese de natură administrativă, ANI a câștigat definitiv și irevocabil în 22 de cazuri și doar într-un singur caz instanța a anulat raportul de evaluare emis de Agenție, restul dosarelor fiind pe rol. Referitor la conflictele de interese de natură penală, în 18 cazuri instanța a emis sentințe de condamnare la închisoare cu suspendarea pedepsei, în 3 cazuri amendă administrativă iar în 5 cazuri, dosarele se află pe rolul organelor de cercetare penală.
In Romania presedintii de tara, prim-ministri, ministri, parlamentari, presedinti de consilu judetene, prefecti, primari, judecatori, procurori, politisti, membri ai curtii de conturi, inspectori financiari, academicieni, ofiteri MApN, SRI, SIE, STS,SPP, fiind in exercitiul functiunii au adunat AVERI FABULOASE ilicite, au dosare penale in lucru ori sunt in faze diferite de judecata. Este fireasca intrebarea, ce statut au cetatenii romani aflati sub acesti conducatori si de ce suporta asemenea autoritati publice, COMPROMISE, populate de din belsug cu puscariabili si mafioti PENALI? Acesti puscariabili au emis legi pentru protejarea averilor dobandite prin HOTIE si sa execute pedeapsa cu inchisoarea in petreceri si chefuri la domiciliile lor luxoase, Unde in lume mai exista asemenea JUSTITIE. UNDE IN LUME MAI EXISTA 1500 DE LEGI NECONSTITUTIONALE FACUTE DE HOTI PENTRU HOTI??? Numai o REVOLTA POPULARA GENERALA ca in Coreea de Sud intreprinsa in anii ’90 mai poate NORMALIZA viata publica din Ro. Atunci sud – coreenii au optat si au infaptuit o republica prezidentiala. I-au condamnat prin JUDECARE PUBLICA pe POLITICIENII, GUVERNANTII, DEMNITARII si FUNCTIONARII PUBLICI vinovati de MAREA CORUPTIE intretinuta de acestia cateva decenii. Totodata au dispus si confiscarea averii acestora pana la rude de gradul doi.De atunci gradul de fericire al poporului sud coreean creste constant. HAIDETI ROMANI la REVOLTA POPULARA GENERALA cat mai avem oportunitatea necesara, adica cat mai avem si noi romanii TARA, sa inlocuim HAZNAUA sau TROACA POLITICA din Ro PLINA de ZOI, LATURI , GUNOAIE si REZIDUURI UMANE cu ELITE adevarate si DEMNITATI umane care sa aduca fericirea mult asteptata si BINE meritata poporului roman.Ro din 1990 este capturata de MAFIOTI, BANDITI, TALHARI, etc si trebuie recuperata cat mai avem ce.