Până unde merge imunitatea demnitarilor

Parlamentarii nu pot răspunde juridic pentru legile adoptate de Parlament, miniștrii nu pot răspunde juridic pentru ordonanțele și ordonanțele de urgență adoptate de Guvern, magistrații nu pot răspunde pentru hotărârile date, judecătorii CCR nu pot răspunde pentru deciziile CCR – se numește imunitate funcțională.

Dar pentru infracțiuni de drept comun, ei răspund ca orice cetățean. Sau ar trebui… Astfel, în procedura de urmărire sau de judecată, există anumite obstacole procesuale:

  • Parlamentarii nu pot fi percheziționați, reținuți sau arestați fără încuviințarea Camerei din care fac parte (art. 72 alin. 2 Constituție)
  • Miniștrii și foștii miniștri nu pot fi urmăriți penal fără cerere din partea Camerei pentru cei care sunt parlamentari, ori a Președintelui țării pentru cei care nu sunt parlamentari (art. 109 alin. 2 Constituție), iar ulterior nu pot fi reținuți, arestați, percheziționați sau trimiși în judecată  fără încuviințarea Camerei din care fac parte (art 13 alin. 3 Legea 115/1999); odată trimis în judecată, ministrul este automat suspendat din funcție;
  • Magistrații, adică judecătorii de la instanțele ordinare și procurorii, nu pot fi percheziționați, reținuți, arestați preventiv sau arestați la domiciliu fără încuviințarea CSM (art. 94 alin. 1 Legea 303/2004). Odată arestat sau trimis în judecată, magistratul este automat suspendat din funcție, iar în caz de condamnare definitivă este exclus din profesie;
  • Judecătorii de la CCR nu pot fi arestaţi sau trimişi în judecată penală decât cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputaţilor, al Senatului sau a Preşedintelui României (art. 66 din Legea 47/1992). Odată trimis în judecată, judecătorul CCR este automat suspendat din funcție; în caz de condamnare definitivă, este exclus de drept din Curte.;
  • Azi s-a votat de către Camera Deputaților un proiect de lege potrivit căruia judecătorii de la CCR nu vor putea urmăriți penal, reținuți, arestaţi, percheziționați sau trimişi în judecată penală decât cu încuviințarea Plenului CCR; judecătorul trimis în judecată va fi suspendat automat din funcție, iar în caz de condamnare definitivă funcția sa va înceta de drept.
  • Președintele României are imunitate totală pe durata mandatului (art. 84 alin. 2 teza întâi Constituție);
  • Membrii Parlamentului European au în țară acelea și imunități ca parlamentarii naționali, iar pe teritoriul altei țări nu pot fi urmăriți sau arestați (art. 9 Protocolul 7);
  • Judecătorii Curții Europene de Justiție li se poate ridica imunitatea de Plenul CJUE (art. 3 Protocolul 3)

Mi-a atras atenția o reglementare: ART. 11 „Privilegiile şi imunitãţile sunt acordate reprezentanţilor membrilor nu în beneficiul lor personal, ci în scopul de a asigura exercitarea funcţiilor lor în deplina independenta în ceea ce priveşte Comitetul miniștrilor. În consecință, un membru are nu numai dreptul dar şi îndatorirea sa ridice imunitatea reprezentantului sau în toate cazurile în care, dupã pãrerea sa, imunitatea ar impiedica realizarea justiţiei şi în care imunitatea poate fi ridicatã fãrã sa prejudicieze scopului pentru care este acordatã” *(Acordul general din 1949 cu privire la imunităție Consiliului Europei).


Recomandări

3 thoughts on “Până unde merge imunitatea demnitarilor

  1. JENEL

    SUEDIA este condusa de clasa politica, nude rege, iar suedezii sunt extrem de implicati si de atenti la activitatea depusa de cei carorale dau votul, motiv pentru care acestia nu au privilegii si nici nu beneficiaza de conditiide lux. Pana in 1990, in Suedia nici nu existau locuinte puse gratuit la dispozitia parlamentarilor.
    Acestia obisnuiau sa doarma pe canapelele din birourile lor, situate in cladirea Parlamentului.
    In prezent, parlamentarii suedezi au la dispozitie garsoniere detinute suprafata de circa 40 de metri patrati. Singura camera este folosita atat ca liv dineg ,s tcaatt, sciu c oa dormitor. Spalatoria este comuna, iar demnitarii trebuie sa se programeze din timp daca vor sa isi spele asternuturile. Sunt si parlamentari care traiesc intr-un spatiu chiar mai mic, de doar 18 metri patrati. In aceste cazuri, inclusiv bucataria este impartita in comun. Nu exista personal de serviciu, iar regulile sunt stricte: “Pastrati curatenia”. Biroul unui parlamentar are circa 18 metri patrati. Demnitarii nu au secretare sau consilieri, nici masini de serviciu cu sofer.
    “Eu ii platesc pe politicieni. Nu vad niciun motiv pentru care banii platitorilor de taxe sa fie folositi pentru a le oferi politicienilor o viata de lux sau de PENAL”, explica un suedez. Mai mult, purtatorul de cuvant al
    guvernului a declarat ca premierul isi calca singur camasile si isi spala singur rufele, la fel ca orice simplu cetatean.
    Toate calatoriile cu avionul ale parlamentarilor trebuie sa fie aprobate si rezervate
    la agentia de turism din cadrul Parlamentului, nefiind alocate indemnizatii speciale.
    Fara imunitate.
    Politicienii suedezi nu sunt privilegiati in fata legii si nu se bucura de niciun fel de
    imunitate. Mona Sahlin a cumparat o ciocolata si alte cateva obiecte personale cu credit
    cardul guvernamental si a platit scump – si-a pierdut postul de vicepremier. Scandalul a
    fost celebru in anii ’90, fiind cunoscut sub numele de “cazul Toblerone”. Sahlin si-a compromis
    cariera politica, fiind nevoita sa demisioneze din functia de lider al Partidului Social
    Democrat.
    Transparenta si control cetatenesc
    Cetatenii sunt foarte atenti la modul in care Parlamentul isi foloseste puterea. Transparenta
    activitatii parlamentare are radacini in Constitutie. Fiecare cetatean are dreptul
    sa verifice cheltuielile politicienilor, actele contabile emise de guvern si declaratia de impozit
    pe venit a premierului.
    Mai mult, functionarii trebuie sa puna la dispozitia doritorilor corespondenta zilnica
    si emailurile oficiale ale prim-ministrului, orice cetatean avand acces la aceste informatii.
    In sala calculatoarelor este posibil chiar sa studiezi traseul unor documente, cum ar
    fi cheltuielile guvernamentale sau detaliile unei licitatii publice. De exemplu, unul din rapoartele
    cu cheltuielile premierului a inclus si pranzul luat impreuna cu presedintele Bancii
    Centrale, precizandu-se chiar si ce au mancat si au baut cei doi.
    depozitate intr-o singura incapere. Exista dosare individuale pentru fiecare dintre cei
    349 de demnitari, precum si pentru Purtatorul de cuvant al Parlamentului.
    Orice suedez poate veni sa studieze dosarele sau poate cere informatiile prin intermediul
    Internetului.
    Principiul transparentei este inclus in Constitutia suedeza de mai bine de 200 de
    ani. El face ca excesele de putere sau cazurile de coruptie sa fie extrem de rare in
    aceasta tara.
    In Ro DE 27 DE ANI unde avem un PARLAMENT COMPUS DIN NULITATI UMANE nu se pot emite sau elabora NORME, PROGRAME, PROIECTE , ETC pentru interesul general al poporului ci numai pentru MAFIOTI, PENALI, BANDITI,ETC……….

    Reply
  2. ??????

    Unde ai mai văzut dumneata “decizii fără responsabilități”, care să se refere și la alte persoane ?

    Reply
  3. Nelu Stiuca

    FELICITARI dlui Cristi Dănileț pt ca sustine continuu normalitatea publica in Ro.
    Dl Cristi Dănileț dvs precizati ”Dacă se știu că sunt cu ”pete”, actualii oameni din sistem ar trebui să plece în mod onorabil, fără să aștepte investigații împotriva lor” asta ar insemna existenta unui nivel superior de CONSTIINTA in randul romanilor, asa ceva se obtine in timp indelungat prin implementarea unor scheme si procese de instruire .
    O cauza fundamentala a dezvoltarii MARII CORUPTII in Ro o constituie LACOMIA si URA fata de semeni dovedite in principal de cei care au STATUTUL de SECURIST ACOPERIT ce sunt incadrati in Sistemul Judiciar, PRESA, Guvern, Parlament si alte structuri al statului. Comportamentul discretionar al acestora fara a fi trasi la raspundere de catre SOCIETATEA CIVILA (asa cum se petrec lucrurile in statele civilizate) conduce la cresterea exponentiala a coruptiei, marii criminalitati si la MIMAREA DEMOCRATIEI in Ro.
    Alesii neamului (incepand cu liderii de sindicat, primar, consilier local, presedinte de consiliu judetean, parlamentar, etc) sau cei numiti politic (vezi cazul ILIE SARBU) ori in fuctii publice de executie nu respecta nici cel mai neinsemnat criteriu, de integritate, competenta sau independenta. Consilierii parlamentarilor sau ai guvernantilor nu au nici cel mai mic nivel de competenta ca la integritate si moralitate sunt ZERO pt ca au statut de pilosi, amanti, amante, tepari, etc.
    In aceste conditii de unde sa vina forta umana si lumina necesara pentru a se proiecta cat mai riguros si eficient calea progresului sau dezvoltarii Ro. ELITELE adevarate si DEMNITATILE UMANE de CARACTER sunt amenintate de OCULTA care a CAPTURAT Ro dupa 1989 si fortate sa emigreze in alte colturi ale lumii.
    Avem dovezi clare ca din seva poporului roman lipsesc, rusinea, bunul simt, buna credinta, rabdarea, modestia, frica de Dumnezeu si buna cunoastere si respectarea celor zece porunci din sfanta scriptura, aceste valori umane fundamentale sunt necesare procesului de emitere a JUDECATILOR de valoare, dovedit atat de precar pentru a aduce fericire poporului roman.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *