Bacalaureatul la romana, o bataie de joc nationala

Circa 200 000 de elevi fără apărare au fost expuşi săpămîna aceasta unei imposturi şi bătăi de joc fără precedent, sub pretextul că îşi susţin bacalaureatul la limba română. Examenul a fost un exemplu de cum să nu formulezi subiecte, să propui bareme care arată ştiinţific, dar nu pot fi decît discreţionare dată fiind natura subiectelor, şi cum să stabileşti arbitrar ce se punctează şi ce nu. Ca în vechiul banc, cine absolvă trebuie să mulţumească şcolii nu că l-a făcut om, ci că nu l-a ruinat intelectual cu desăvîrşire. Reformismul se vădeşte din nou o formă fără fond la români, cu noi şi noi generaţii de sacrificiu.

Prima probă a celebrului examen, ( aştept de la Minister să ni se spună cine a făcut subiectele, cine le-a validat şi cine a selectat pe cei care le-au făcut – că trebuie toţi daţi afară) era un pasaj dintr-un roman de Eliade (nu mai comentez locul supraevaluat al lui Eliade ca prozator în română, există Călinescu pe tema asta). Nu contează asta. Să vedeţi ce trebuie să faceţi ca să absolviţi în viaţa reală la optsprezece ani cu certificat că înţelegeţi şi comunicaţi în română cît să performaţi în restul vieţii dvs. Trebuie să fiţi capabil să explicaţi «rolul punctelor de suspensie în secvenţa: căci toate sunt zădărnicii omeneşti ale pământului… » (de ce e asta o secvenţă şi nu un fragment ? ca să deprindem elevii cu folosirea improprie a limbii române chiar în subiectele de bac ?) ; să construiţi un « enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul gând », să transcrii « două cuvinte din text care aparţin câmpului semantic al creaţiei », să notaţi « două motive literare din textul dat ».

Dacă reuşiţi să faceţi toate astea, cert nu o să vă faceţi înţeles în mod neambiguu în conversaţie, nici nu veţi scrie vreo română decentă şi demnă de Eminescu, cel mult veţi deveni un aspirant la categoria critic literar român pretenţios şi semidoct. Şi deşi nimeni nu aspiră la aşa ceva, asta e de fapt cerinţa probei 1 la bacalaureat. 30 de puncte dacă te conformezi şi nu ştergi geamurile cu foaia asta aşa cum ar merita.

Subiectul doi e şi mai tare. Aici, tot pentru 30 de puncte, bieţii elevi trebuiau să « scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de rânduri despre cunoaşterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmaţia lui Nichita Stănescu: A avea un ideal înseamnă a avea o oglindă ». Ca lămurire, se indica să » să redactezi conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/ a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente », cu precizarea « Atenţie! Formulările de tipul Sunt/ nu sunt de acord cu afirmaţia… / Autorul are dreptate când afirmă că…/ Afirmaţia autorului este corectă…, neînsoţite de enunţarea propriei opinii, nu se consideră ipoteză. »

Simpatic, nu ? În realitate, selecţia e de aşa natură că nimeni nu ar putea scrie argumentativ pe tema dată, cel mult speculativ, oricum asta e specialitatea casei, datul în bobi şi bătaia cîmpilor filosofici la români. Ca autor de texte argumentative traduse în multe limbi obiectez puternic şi la temă, şi la explicaţii. Ce caută folosirea cuvîntului ipoteză în context ? Nu poate fi vorba de ipoteză decît acolo unde există o întrebare, nu e cazul aici, nu e nimic falsificabil în afirmaţia lui Nichita ca să ne putem poziţiona faţă de ea în termeni de corect /incorect, în general e o idee foarte proastă să iei de la un poet un citat să fie folosit pentru probarea gîndirii argumentative, poeţii nefolosind limbajul argumentativ, ci metaforic, etc.

Alte 30 de puncte pe care corectorii nu se ştie cum le vor da, dat fiind nonsensul întregului demers. Numai pentru formularea paragrafului de sub Atenţie ! sau a punerii unuiu slash/ între opinie şi ipoteză şi autorul subiectelor merită descalificat.
Subiectul trei şi ultimul nu se dezice. El cere elevilor « un eseu de două-trei pagini, despre particularităţile de construcţie a personajului dintr-un text dramatic studiat, aparţinând unuia dintre autorii canonici: I.L. Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu », cu specificarea « ilustrarea a patru elemente de structură şi compoziţie ale textului dramatic ales, semnificative pentru tipologia personajului (acţiune, conflict, relaţii temporale şi spaţiale, indicaţii scenice, tehnici specifice, limbaj, final etc.) »

Ce e formularea asta pretenţioasă şi absurdă de autori canonici ? Ce şcoală e asta la care nu studiem Shakespeare, dar Marin Sorescu e autor canonic ? De ce se studiază în şcoală obligatoriu teatrul lui Sorescu, abstract şi inadecvat adolescenţilor şi i se dă aşa o importanţă ? De ce nu se spune explicit genul dramatic, ci doar textul dramatic, ca să prindem ieftin pe copii în capcană (cînd o majoritate crede că şi proza e inclusă înseamnă că formularea nu a fost clară. Nu că toţi elevii sînt cretini. Şi transcriptul emisiunii lui Mircea Badea poate fi considerat text dramatic. Bine că s-a făcut precizarea superfluă de canonici, dar nu cea clară că e vorba de teatru). Sînt autor dramatic, dar rîd de mă stric cînd citesc asemenea pretenţioşenii în limba de lemn a unei critici literare de mult apuse.

“Subiectul este clar, baremul este clar, corectorii trebuie să respecte baremul şi sunt convins că o vor face cu maximum de profesionalism. Elevii care au învăţat vor lua notă bună, ceilalţi vor lua note mai mici”, a declarat ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu pentru Evenimentul zilei. Îl invit în direct şi la o oră de vîrf la orice televiziune să discutăm foarte clarul subiect doi, sau să vedem dacă avem aceeaşi părere despre punctele de suspensie din proza lui Mircea Eliade. Dar mai ales, despre care e rolul bacalaureatului. Pentru că eu cred că acest examen, dacă va mai exista, trebuie să testeze într-adevăr vocabularul (ce înseamnă holocaust, genocid, arierate, dobîndă, argument, speculaţie, etc) şi capacitatea de a construi sau înţelege un argument. Si nu pe cea de a deveni un critic literar ratat, ca autorul acestor subiecte.

Dar poate începem dezbaterea reală. Cui servesc legi noi, cînd oamenii sînt tot vechi? De ce nu înlocuim balacaureatul cu un test gen SAT, online, pe care elevii să-l poata da începînd cu a zecea dacă sînt precoci, cînd există peste o sută de ani experienţă pozitivă cu asemenea teste, la care corectarea e automată şi nu discreţionară? De ce nu a deschis dezbaterea comunitatea profesorilor de română, sau a scriitorilor, şi trebuie să o fac eu, profesor universitar într-o ţară străină ? Cît o mai ţinem cu autori de subiecte idioţi, baremuri fictive şi circul cu copiatul la examen ? Cînd vom promova de la un sistem în care elevii sînt puşi să învăţe doar ca să treacă examenele, nu ca să ştie, şi nu îi vom mai tutui în subiectele de examen, ci ne vom adresa lor cu dvs, ca în orice ţară civilizată ?

Citeste si despre: limba si literatura romana, proba scrisa, bacalaureat 2011, critice literari, opere literare.


Articole cu aceeasi tema:
Cine pe cine evalueaza in invatamantul romanesc?
ANALIZA: Se va copia la examenul de Bacalaureat organizat de ministrul Funeriu?
O alta scoala, un nou tip de Bacalaureat


Recomandări

100 thoughts on “Bacalaureatul la romana, o bataie de joc nationala

  1. Stefan Vlaston

    Din manuale
    La clasa a VIII-a: omniscient, artefact, eponim, perspectiva auctoriala, ezoteric, transgresarea timpului, sincretism de limbaje, personaj reflector.
    La clasa a IX-a: conjectura, fastidios, aliteratia, amfibrahul, oximoronul, troheul, toponomastica, omorganic, inextricabil, acronie, analepsa, anticalofilie, climax, anticlimax, cronotop.

    Ce mai e de comentat????

    Reply
  2. Dan

    Stimata doamna Alina Mungiu Pippidi,

    as fi inclinat sa cred ca o persoana care-ar lua totusi peste 5 la un astfel de examen nu s-ar fi dat de partea elevilor care pe toata perioada liceului au fost prea ocupati sa-si descopere organele genitale si sa posteze pe YouTube filmulete cu ei in toalete sau facand misto de profesoare. La anul subiectele ar trebui construite pe poeziile Elenei Farago si gramatica de clasa a IV-a, asa poate trece toata lumea si nu se mai plange nimeni desi cu siguranta se va infiinta o comunitate care sa sustina ca subiectele au fost prea dure si supraveghetorii prea exigenti.

    Cata indrazneala: sa le cerem elevilor de 18 ani sa stie ce inseamna un text dramatic? Sa le cerem sa studieze si alte piese de teatru in afara de “O scrisoare pierduta”? Sa le cerem sa stie cine-a fost Eliade, desi o catedra de la Universitatea din Chicago ii poarta numele? Inadmisibil. Sa ne revoltam si sa dam in judecata ministerul. Ca sa fii ospatar si culegator de fructe nu ai nevoie de astfel de cunostinte.

    Reply
    • Roxana

      Dan, scuza-ma dar cand ai dat ultima data BACUL?

      Buna, Dan, sunt Roxana, incantata. Acum termin cu bine, sper, debea am intrat in sesiunea, primul meu an de facultate. Inca am “experienta bacului” bine tiparita in memorie, in amintesc emotiile, stresul, orele tarzii pe care le-am petrecut invatand, dar si asteptarile pe care profesorii le aveau (cu stima) DAR, in primul rand, MAGAREALA de la corectat (tind sa precizez ca dupa contestatii notele de 4-5 -pe 3 subiecte scrise- au sarit la 7-8, baremul deloc detaliat la informatica si multe altele). Nu am avut o medie minunata. A fost peste 8.50 si pot sa zic ca sunt multumita-dar-nu-prea.

      Haide sa iti spun si eu cum vad BACUL : 3 examene, care se dau din ce in ce mai usoare. In timp ce te complici in liceu cu probleme grele (nu situ cum e la uman, dar la real asa a fost), dupa ce termini carti si variantele din 2007 (cele mai grele) crezi ca poti sa iei BACUL cu 10. E adevarat, n-am sa zic nu, asta pentru ca mi-am dat interesul. Dar ma intreb de ce anumiti colegi la nivel national, nu si-au dat interesul ? Nu poti sa zici ca sunt o mana. Ei, in momentul in care marea majoritate a colegilor au media de bac sub 6, automat e o problema. Hai sa iti enumar cateva probleme, pe care le intalnesc surprinzator si la facultate:
      1. Profesori incompetenti, care nu situ sa predea, care te intreaba pe tine elev cum se face ( nu orice elev, cel cu diplome si concursuri castigate, DAR ELEV), care iti transforma o materie care te-ar putea INTERESA si FASCINA intr-un curs, in ore in care vrei sa scapi ca simti cum iti baga pe gat formule si comentarii.
      2. La romana: Ai pus problema: Cum sa nu stie elevul cine-i Eliade? Exact, elevul trebuie sa stie, DAR nu trebuie sa ii evaluam acum competentele de a interpreta un text. Dezavantajezi elevul care are inclinatie spre real. Si sa fim putin seriosi si realisti, ei NU iti testeaza tie capacitatea de a critica (mai frumos de a interpreta) un text ci capacitatea de a SCRIE EXACT CA CE TI S-A PREDAT si, desigur, DE A MEMORA CUVANT CU CUVANT, ASPECT CU ASPECT ce ai invatat la ora de romana. In plus, nu se puncteaza aspectele din cerinta, ci daca proful care corecteaza e de acord. DESIGUR, eu aceasta problema apare la elevii care nu au un profesor care sa ii invete si logic anumite aspecte, de a ii face singuri sa analizeze si sa inteleaga “aceste comori ale identitatii nationale”. (Multumesc Doamna Profesoara, eu am numar printre norocosi).
      3. La proba optionala (dar nu prea si pentru real si proba de matematica) : Eu cand am iesit de la aceasta ultima proba, am crezut ca iau 10 curat dupa barem desigur. Ei aparent, eu am inteles baremul altfel caci nota mea a scazut dramatic cu 80 de sutimi , asta am patit si la romana unde am scris la subiectul III 4 pagini dar aparent s-a considerat ca meritam putin sub 9. FIE). Cand nu ai bareme CLARE, cand nu ai rezolvari in abrem PAS cu PAS, linie cu linie, CUM te astepti sa ai note pe bune? Unde intelege elevul unde greseste? Si asa, iar notele mai sunt cu semnul intrebarii.
      4. Programa ineficienta. Uite un exemplu: eu in liceu invat C++, in facultate intru in C. De ce? Ei la facultate, mai invat (sunt la informatica economica) si despre sisteme de operare, invechite care nici ma car nu se mai folosesc, caci tehnologia avanseaza. Programa trebuie inointa. De ce sa invat un lucru ptr bac cand la facultate fac cu totul altceva? Doar de dragul de a?

      Acum, ce cred eu ca ar trebui sa invatam in liceu:
      Pana in clasa a X, sa facem TOT, la acelasi nivel. Asta nu inseamna ca se asteapta sa fiu as la toate materiile, sa fie predate la un nivel serios si detaliat, CI doar sa iti arate cu ce se mananca. Apoi, ultimii 2 ani, sa faci INTENSIV materiile care iti plac. Acum, prin materiile care iti plac sa nu crezi ca ma refer la desen, sport si muzica (ma refer ptr liceele teoretice). Nu. Si pentru ca promovam si la liceul un stil de viata sanatos si activ, sa avem mereu incluse aceste sfinte 2 materii: SPORTUL si LIMBA ROMANA.
      Acum, imi place ca se face diferentierea profilelor de real si uman. Frumos. Eu as face la acelasi nivel asta INSA, cred ca un EXAMEN la romana dupa terminarea liceului, nu trebuie sa imi testeze capacitatea de a memora 15 eseuri, si sa vada ca stiu sa vorbesc romaneste, stiu sa imi formulez o opinie buna, clara si argumente, si cel mult sa vorbesc la general despre operele, o comoara ce face parte din identitatea nationala. Repet, aceeasi materie (oricum e cam la fel, diferente consta in anumite detalii). Desigur asta e preferinta mea.
      Si in liceu, VREAU sa ma INVETE cum sa imi “creez” o viata. Vreau sa stiu ce sa fac cand merg la banca, vreau sa inteleg de ce si cum se invarte lumea. Ca termin liceul, fac 18 ani, si nu stiu sa ma duc la banca sa semnez ceva. Nu, asta tine de parinti. Tata m-a invatat, dar puteam sa invat ANUMITE lucruri si in liceu, care tin de viata de zi cu zi. Nu cer materie suplimentara, dar la anumite materii poti avea APLICATII PRACTICE (cum faci la chimie si fizica, poti si la economie). Zilele trecute, la facultate, DL Profesor de contabilitatea a adus mai multe “acte de la banca”. Pentru prima data, am vazut la o materie cu ce ma ajuta. Iti dai seama cat de uimiti am fost. Respectele mele DL Profesor.

      Seara buna!

      P.S Am scris in graba, caci maine am examen, e tarziu si vreau sa mai repet :D

      Reply
      • kitty

        *de abia sau de-abia…alege o varianta…asta nu cred ca mai are legatura cu interpretarea textelor lui Eliade…

        Reply
    • Cristina

      Niste parinti de nimic, niste dascăli de nimic, niste oameni de nimic rad si isi bat joc de generatiile pe care le crează , educa si al căror model sunt. Asta vad eu. Iar dumneavoastră nu comentati decât ce vedeți in oglinda!

      Reply
      • ali

        Totul e “de nimic”. Noroc ca sunteti aici sa faceti lumea mai buna. Propun sa incepeti prin a invata sa scrieti: regula de ciclu primar: creeaza se scrie cu 2 e!!! Sa avansam catre gimnaziu: cum naiba e cu acordul ala? Generatii ale caror modele… Bine, doamna Cristina! Hai ca in ritmul asta ” de nimic” aveti sanse sa dati bacul cat de curand!

        Reply
        • Dada

          Nazistii gramaticii sunt cei mai tari (Grammar Nazis in original). Pt. ei orice argument este invalid daca ai pus o cratima aiurea, sau n-ai pus-o, daca ai omis cate o litera, sau ai scris gresit. Snobi parveniti care generalizeaza si eticheteaza o persoana pe baza catorva randuri. Mi-e sila de voi. Si da, stiu ca generalizez si eu, dar nu meritati nimic altceva pentru modul in care va comportati.

          Reply
          • clujean

            ar fi si culmea sa ti se ia in seama o parere despre limba/literatura romana scrisa cu greseli gramaticale :)))

  3. Anonymous

    Subiectele nu sint dure. Sint arbitrare, stupide si nu promoveaza competentele care trebuie, e ca si cum un medic da un antibiotic cu efecte secondare dure ca sa combata o tulpina rezistenta la acel antibiotic.

    Altfel sa stiti ca eu am cistigat destule olimpiade la romana ca si fi putut intra fara examen la filologie, am estimat insa corect ca la cit as invata acolo pot sa am obiective intelectuale mai ambitioase…

    Reply
    • db

      Subiectele sunt “dure’ fiind idioate si interpretabile, nu clare. Automat esti nesigur in felul in care tratezi acest gen de subiecte, care vor fi, automat corectate interpretabil, de absolut oricine le corecteaza. E un talmes-balmes pretentios si fara utilitate. La cate olimpiade de limba romana am participat acum multi ani, ca bcat de mult mi-a placut literatura, genul asta de subiecte imi provoaca greata, pentru ca sunt o mizerie de subiecte; n-ai ce “broda” pe ele fara sa fie pretios si cretin.

      Reply
  4. coproculturalul

    pt Dan: Amice esti comunist! se pare ca esti
    un telespectator fidel Badea sau stiri ora 17

    Reply
    • clujean

      “esti comunist”, iata un argument specific retardatilor mintal, dotati in schimb cu o fudulie agresiva de exceptie :)))

      Reply
  5. Ionel

    Stimata Doamna Pippidi,

    Initial eram inclinat catre o pledoarie lunga, dar e de prisos. Ati dat dovada de o vulgaritate intelectuala de nedescris. Desigur, subiectele ar trebui scrise intr-un limbaj simplu, astfel incat “smheckerii” si “pitzi” sa poata regurgita in liniste fierea care s-a abatut asupra neamului romanesc. Sunteti o rusine pentru clasa pe care o reprezentati. Autori consacrati, canonici, gen Domnul Eliade, sau Domnul Sorescu sunt valori intestimabile ale culturii romanesti, iar o nulitate cu valente semi-docte nu ar trebui niciodata sa isi permita sa ii critice.

    Cu respect,

    Reply
    • db

      Cum vine asta, dai 2 scuipati si inchei cu “cu respect”? cum poti sa aduni in 5 randuri si jumatate atatea platitudini fara sens, ca nu despre, de ex. valoarea lui Sorescu sau Eliade era vorba in articol?

      Reply
  6. Alina

    Dupa 4 ani sa nu stii ce e un text dramatic e … dramatic. Dar cand profesorii vin la ora si dicteaza comentarii, folosind cuvinte pompoase pe care nici ei nu le pricep, ajungi in fata foii de examen cu fituica in mana si iti dai seama ca nu intelegi ce ai de copiat. Se pare ca e vina ministerului ca nu specifica pe subiect pagina de unde trebuie copiat comentariul.
    E atat de greu pornind de la un citat sa-ti exprimi opinia pe o tema data, mai mult, sa o argumentezi?
    E atat de greu sa faci un eseu de 2-3 pagini urmarind ideile precizate ceva mai jos sub cerinta?
    E atat de greu sa gandesti???
    Am dat BAC-ul anul trecut si nu mi-a luat decat o saptamana sa citesc cateva comentarii (asta dupa ce in timpul liceului am trecut prin toate textele), sa vad si alte idei si apoi sa ma adaptez la subiectul de examen. Rezultatul: 9,50.

    PS: Ce treaba are “Skapeaspeare” cu literatura romana??? Raspuns: aceeasi pe care o are autoarea textului cu sistemul de educatie romanesc.

    Reply
    • Corina ivan

      Bravo! Aceasta e si ideea: sa înveți patru ani si sa fii in stare sa interpretezi un text pe baza unor noțiuni literare, nu sa memorezi eseurile.

      Reply
    • Corina ivan

      Comentariul meu de mai jos era o replica la postarea Alinei. Sunt intru totul de acord cu tine.

      Reply
  7. jijiel

    Stimata doamna ,

    aveti dreptate.

    Stimate domnule Dan

    Scrierea dumneavoastra este o trista culegere de frustrari. Sunteti penibil. S-ar putea folosi si alte cuvinte, dar nu merita. Conform modului dumneavoastra de gandire e condamnabil ca tinerii de 14 – 18 ani sa isi descopere sexualitatea, sa aiba contacte sociale, sa indrazneasca in juvenila lor nemernicie a face “misto” ( elevat termen ) de profesoare ( chiar, de profesori nu fac sau nu va deranjeaza ? )
    Si care ar fi legatura intre “sula” si “prefectura” stimate domn, in ceea ce priveste cerintele unui examen de bacalaureat ? Poate faptul ca mintea dumitale este blocata in tipare de gandire ordinare ?
    Dovada de mai sus, anume existenta unor personaje cu modul dumitale de gandire ma umple de scarba.
    Sa ai o zi infecta !

    Reply
  8. otilia braila

    sa vedeti la grupa pregatitoare ce serbare au avut (la copilul unor prieteni)!: ironia in opera lui Caragiale!!!

    Reply
  9. Lu

    Doamna Pippidi,
    ca veche şi statornică admiratoare, îmi permit să comentez câteva elemente ale argumentaţiei Dvs.
    1. Subiectele de tip II sunt mai toate pompoase, pretenţioase şi uşor pe lângă ideea de “argumentare”. Dar ele sunt aşa de câţiva ani, iar protestele publice ale specialiştilor, în reviste de circulaţie naţională, nu au clintit nimic din formularea acestora. Solidaritate de breaslă în rândurile celor care astăzi sunt profesori în România nu există.
    2. Formularea “text dramatic” este suficient de clară pentru un elev care n-a tăiat frunză la câini la ora de română începând cu clasa a VIII-a, când se studiază pentru prima dată genul dramatic. În plus, explicaţiile din paranteză eliminau orice dubiu: “indicaţii scenice” – n-am auzit de aşa ceva în romane…
    Subiectul III chiar era generos şi clar: scuzaţi-mă, după patru ani de liceu în care ai studiat minimum 4 texte dramatice (comedia şi drama, obligatoriu, un text aparţinând teatrului contemporan şi un Shakespeare, ceva, la tema “Iubirea” într-a noua), dacă nu ştii ce e ăla un text dramatic, nu prea meriţi să promovezi Bac-ul. Faptul că o majoritate (mă îndoiesc…) contestă această formulare nu e o probă în sine, ci un semn că elevii români vin la şcoală “la mişto” şi sunt convinşi că la Bac se copiază, iar asta ţine loc de ştiinţă. V-o spune un fost profesor care ştie bine situaţia din teren, atât de bine că după nouă ani de practicat meseria pe care şi-o dorea din copilărie, şi-a dat demisia din învăţământ.
    3. Ba studiem Shakespeare (inclusiv la română, cum am zis), dar nu-l dăm la Bac la proba de literatură română, ci doar la engleză şi, eventual, nu ştiu dacă mai e probă de Bac, la universală.
    Altminteri, subiectele au fost formulate de Centrul Naţional de Curriculum şi Evaluare, instituţie de renume, formată din pedagogi de şcoală nouă care acum doi ani au dat la teza naţională de-a şaptea un text greşit din Caragiale, în sensul ca fragmentul citat era diferit de original. A fost scandal, dar n-am auzit de nici o demisie.
    “De ce nu a deschis dezbaterea comunitatea profesorilor de română, sau a scriitorilor”? Au deschis alte dezbateri conexe şi n-a ieşit nimic. S-au săturat de vorbit în van. La MECTS nu-i pasă nimănui de opiniile breslei. Aţi auzit dumneavoastră de dezbateri publice pe bune ale legii educaţiei? Ale oricărui proiect major pentru ţară? De ce-ar conta în acest context părerile profesorilor, scriitorilor, când CNEE ştie tot oricum?

    Reply
    • db

      Hmmm, v-ati si gasit cui sa va plangeti ca nu va asculta ministerul… daca nu stiati, Romania Curata are nenumarate initiative civice care au fost ignorate de cei care ar trebui sa le ia in seama si cu toate astea, Romania Curata merge inainte, chiar si daca “s-a saturat de vorbit in van”, continua si diversifica initiativele. Intr-o perioada de timp prea lunga pentru rabdarea oricui, s-au produs totusi schimbari, incet, incomplet, dar s-au produs.

      Reply
  10. M.O.

    Stimata D.na Alina – cu tot respectul pt sarguinta dv. eu va declar ca nu sufar de vreo scenarita cronica dar pun mana in foc ca enuntul intrebarii cu pricina este Opera Trandafirilor rosse-bombone….; nu au scapat nici asta, brava lor, destepti colectionari de zbucium pentru cei meniti a fi mereu manipulati – tinerii…….; probabil c-o stiti si dv. si deci mesajul meu nu merita a fi postat le comentarii, omiteti-l, va rog……

    Reply
  11. AM Lucian

    :)) Sa pice toti bacu! atunci se va intelege nivelul invatamantului liceal si efectele benefice ale acestuia!!

    Reply
  12. o tipa de 25 de ani

    Doamna draga, scoala asta la care il studiem pe Sorescu in locul lui Shakespeare (care este mult supraestimat) este o scoala ROMANEASCA. Iar aici vorbim despre LIMBA SI LITERATURA ROMANA, nu despre literatura universala. Subiectele nu sunt dintre cele mai inspirate, dar nu sunt nici pe departe atat de ingrozitoare cum le faceti sa para. Cat despre ultimul, macar la citirea mentiunii “indicatii scenice” dintre paranteze iti puteai da seama ca textul ala dramatic asa de controversat este TEATRU.

    Reply
  13. cc

    Comentarii pline de patriotism, subanteles, perspicacitate impresionant si binenteles un elitism cum rar apuci sa vezi.
    Bacalaureatul la romana a fost o voma de examen. Orice om intreg la cap poate vedea asta.

    Avem parte de un sistem de invatamant prost cu foarte multi profesori slab pregatiti, neadaptati si fara coloana vertrebala.

    Tocesti aceleasi mizerii, formularea pompoasa de 3 lei, operele studiate care numai opere nu sunt , marea lor majoritate fiind scrieri fara o valoare reala… dar in fine voi sa fiti sanatosi, calcati in picioare generatii intregi pentru ca nu deschideti ochii.

    “It is a miracle that curiosity survives formal education.”

    Reply
    • Diana Lucia Zotescu

      @ D-rei / D-lui cc:

      Cuvintele “subinteles” si “bineinteles” se scriu astfel, si nu cu “a” (regret ca nu pot scrie cu toate diacriticele, pentru a se vedea mai clar), primul fiind cu particula prepozitionala iar al doilea rezultand din fuziunea a doua cuvinte, ambele sisteme de derivare neschimband cuvintele ce incep cu “i” – decat in unele situatii, altele decat cele de fata.

      Daca in cursul primar si gimnazial studiul gramaticii limbii romane s-ar face constiincios, parcurgandu-se cu raspundere toate partile sale, adica morgologia, sintaxa (a propozitiei si a frazei), regulile elementare de fonetica, ortoepie, ortografie si punctuatie, iar toate astea ar fi parcurse de elevi sub indrumarea unui bun profesor de limba romana (care, de exemplu, ar sti cand se scrie ‘o data’ despartit, si cand se scrie ‘odata’ impreuna), iar la literatura s-ar face o selectie riguroasa a marilor nume ale literaturii romane, atunci nivelul elevilor ar fi cu totul altul.

      Eu am dat bacalaureatul in 1962 (se numea atunci “Examen de Maturitate”) la 10 discipline de baza (nu sport, muzica, etc) , adica la limba romana (de la cronicari pana la Arghezi), istorie Romaniei si cea universala (din perioadele antica, medievala, moderna si contemporana), geografia Romaniei (cu elemente de geografie europeana). stiintele naturii (biologie, geologie, anatomie), chimie (organica si anorganica), fizica, matematica (nivel de uman), franceza, latina, rusa.

      Trebuia sa facem astfel dovada ca nu am trecut degeaba prin cei patru ani de liceu, si ca ne-am ales cu ceea ce se chema atunci ‘cultura generala’.

      Acesta era scopul liceului atunci, si tot acesta este si acum, si anume a le asigura elevilor insusirea unei CULTURI GENERALE, care sa le fie de folos in viata si sa se cunoasca faptul ca tanarul era absolvent de liceu. Care liceu se si numea “de cultura generala”, asa cum este – sau mai bine-zis ar trebui sa fie – si acum, ajutandu-l sa-si aleaga o profesie (academica sau nu).

      Daca as fi in locul Ministrului Educatiei, as reinstitui la absolvirea gimnaziului si liceului examenele la toate disciplinele de baza, as obliga scolile sa-si aleaga o uniforma care sa fie obligatorie pentru elevi pana la absolvire, as selecta mult mai atent nivelul de pregatire didactica si pedagogica a profesorilor si as reinstitui examenul serios de admitere in facultate. In felul acesta s-ar readuce invatamantul pe un fagas real de instruire reala a elevilor si studentilor.

      prof. Diana Lucia Zotescu

      (prof. de engleza care si acum, la 53 de ani de la absolvirea liceului, am inca multe cunostinte in disciplinele studiate, toate fiindu-mi neccesare pe parcursul vietii in diverse situatii)

      Reply
  14. Veronica

    Dragä Dan sunt intru totul de acord cu tine.
    Nu as fi putut explica mai bine decät tine.

    Reply
  15. ion

    Stimata Doamna Alina Mungiu Pippidi,
    Va inteleg nemultumirea urmare faptului ca raportati mizeriile din invatamantul romanesc la ceea ce se face in UE unde spuneti ca predati. Nefericirea e ca nu aveti cui va plange si cu cine protesta atata vreme cat majoritatea celor ce formeaza de ani buni grupul de “initiati” in a face subiecte, bagati in toate comisiile nationale de evaluare sau chemati sa faca reforma, sa aplice metode si principii noi de predare/ consolidare / evaluare sunt de varsta a treia cel mult a doua, formati in comunism si incapabili de mai mult. Ma mir ca n-au citat din cronicari…
    Postacii ce va jignesc, pun etichete si acuza fara a argumenta sunt si ei rezultatele acestui sistem. O reforma trebuie inceputa cu profesorii, directorii, inspectorii, ministrii si apoi cu discipolii lor. Cand toate nulitatile fara rezultate profesionale conduc, isi dau cu parerea, dau indicatii, fac legi si…subiecte, ce sa astepti de la ei ? …doar sa dispara…

    Reply
  16. Stefan Vlaston

    Alte exemple

    “Porţiunea dintre două membrane Z succesive se numeşte sarcomer şi este unitatea morfofuncţională a miofibrilelor” sau “Cordonul lemnos este format din vase metaxilem de calibru mare dispuse spre cambiu intrafascicular şi din vase protoxilem de calibru mic dispuse spre periferie

    Din manualul de biologie clasa a IX-a, (14-15 ani).

    calus, cambiu, capsida, cariokineza, carpela, catabolism, celom, chemosinteza, chim, cicloza, ciclul litic, ciclul lizogen, ciclul Krebs, clivare, coenzima, corion, corm, cormofite.

    ecologie clasa a IX-a:
    termeni de retinut: climax, hidroserie, concurenta interspecifica, ecogeneza, xeroserie, eceza, reactie biocenotica.
    definitie: daca dezvoltarea vegetatiei se face de la spatiu abiotic arid pana la un biotop mezofil umed, succesiunea este numita xeroserie.
    O serie completa de succesiune primara cuprinde 6 stadii: denudarea biotopului, imigrarea, eceza, concurenta interspecifica, reactia biocenotica, stabilizarea.

    La matematica clasa a V-a, (10-11 ani), curriculum revizuit:
    „Utilizarea, in contexte variate, a unor multimi infinite de numere naturale (multimea multiplilor unui numar natural-in particular multimea numerelor pare; multimea numerelor impare; multimea termenilor unui sir care respecta o regula data).
    (In conditiile cand multi elevi abia stiu sa faca socoteli pana la o suta)
    Clasa a VI-a : (11-12 ani)
    „Exercitii de recunoastere a semnificatiei unor ponderi diferite in calculul mediei ponderate”
    Clasa a VII-a (12-13 ani)
    „Exercitii de determinare a unor multimi finite A si B atunci cand se da reprezentarea geometrica a produsului cartezian”.
    Clasa a VIII-a (13-14 ani)
    „Exercitii de determinarea minimului si/sau maximului unei expresii algebrice in evaluarea si interpretarea rezultatelor.

    Reply
    • db

      Dle Vlaston, cu interventiile de la acest articol, imi sunteti, pentru prima oara, simpatic. Alatur exemplelor date de dvs.: la RTV, in anii anteriori era o emisiune BAC-ul sau cam asa ceva, cu lectii predate de profesorii de specialitate pentru cei care se pregateau pentru bac. La limba si literatura romana, intr-una dintre aceste lectii tv, o doamna profesoara si-a plasat strategic laptop-ul cat sa poata citi o definitie a “unei parti de vorbire”, definitie a carei citire a tinut vreo 45 de secunde, si care era, de fapt, ininteligibila. Doamna profesoara nu a reusit s-o redea cu propriile cuvinte, s-o explice in vreun fel ci a trebuit s-o citeasca de la inceput si pana la sfarsit, cu coada ochiului. In schimb, elevii trebuie s-o cunoasca pe de rost.

      Reply
    • violeta

      Corect ! Materia din Romania este o nebunie. D-na Pippidi nu critica alegerea scriitorilor ci faptul ca formularea subiectelor si alegerea operei acestora (Aveau de nde alge daca voiau Eliade) e demna de un examen de anul III-IV la litere . Cultura generala necesara absolvirii liceului e alta . Examenul trebuie sa verifice functionalitatea cunostintelor acumulate . Vedeti cum arata bacul englezilor … La noi de ani de zile se verifica cpacitatea de memorare a nor comentarii ACADEMICE scrise de profesorul-meditator. Fiica-mea studiaza la Londra si-mi trimite poze cu tabla de la cursurile studentilor de la Fac de matemetica -anul II. Elevii de 9 si 10 de la noi ,din cls aIXa, s-ar distra cu ele. De ce ? Ce vrem sa demonstram ? Sa facem niste clase de performanta unde sa se studieze asa . Ceilalti sa detina o cultura generala si cunostinte functionale !

      Reply
      • melania

        IN FINE ! Cineva care stie sa scrie corect “bacul”. Felicitari! Am ajuns sa ma si mir… Cei mai multi scriu, total aiurea, “bac-ul”, sau chiar “BAC-ul” – fara absolut nicio justificare.

        Reply
  17. Zimbrul

    In primul rand in Romania nu se fac anumite lucruri pentru ca nu se stiu a se face. Nu-s oameni pregatiti care sa stie cum se face un lucru bine.
    Daca in politica cred ca nu se face din cauza ca sunt corupti si din cauza ca nu se stie cum se face, in invatamant nu se face pentru ca nu se stie.
    Ce trebuie sa stie si ce nu trebuie sa tie un elev de orice clasa asta cere o mare inteligenta combinata cu expertiza din partea celor care fac programa si aleg subiectele la examen. Dar asa ceva nu este in Romania.

    Reply
  18. ion

    Dane, sunt total de acord cu tine dar sarcasmul, ironia si mishto-ul perpetuum nu mai are efect la cretini (nu e cazul celor ce au postat aici). Lor trebuie sa le spui “verde” si direct ce sunt, de ce sunt, chiar daca au dreptul la parere si si-o spun, fara sa contribuie cu nimic la rezolvarea problemei. Asa-s romanii acum; atoatestiutori.

    Reply
  19. Cipri

    Printre multii critici spun de citirea sau memorarea de comentarii… CE?????? In 2011 se mai dicteaza si apoi se memoreaza comentarii??????!!!!??? Orice elev de liceu ar trebui sa fie in stare sa comenteze orice text doar pe baza unor definitii de baza si CATEGORIC dupa ce a citit textul despre care ar trebui sa se discute la clasa si nu doar scrie dupa dictare ca si elevii de clasa I. Si ne asteptam sa ne plateasca pensia generatiile acestea carora la multi le curge scuipat din gura in timp ce vorbesc si nu sunt in stare sa lege 2 cuvinte intre ele….

    Reply
  20. .

    anul acesta dau si eu bacul, nu ma pricep la romana, mai ales ca am fost la o clasa de real, dar subiectele nu mi s-au parut grele sau ambiguu formulate deloc. am prieteni care au gresit din neatentie, nu au citit toata cerinta, au vazut camil petrescu si au ales stefan gheorghidiu, dar cand am vazut pe internet ca unii au zis ca romanul lui petrescu e text dramatic prin drama traita de personaj am inceput sa rad. subiectul 2 nu a fost greu, intradevar era facut perfect de copii mai buni, dar nici sa faci, dupa cum am auzit, comentariu la poezia lui nichita “leoaica tanara, iubirea”. elevii care nu iau bacul nu sunt victimele subiectelor, ci victimele propriei prostii. am gasit perle pe net si se vede cat de prosti, pentru ca asta este cuvantul potrivit, sunt elevii. unii cred ca nichita e femeie. ce pot sa spun, si eu credeam asta, in clasa a 3a!!!! intradevar, bacul la romana ar trebui sa fie cu gramatica, de exemplu, mai ales ca nimeni nu mai stie sa vorbesc corect si asa s-ar alege si elevii cu ceva. comentariile sigur le uita imediat ce ies din sala de examen, dar acest articol sustine prostia elevilor si nu sunt deloc de acord cu el.

    Reply
  21. Baciu

    ba probabil cand o majoritate include si proza in conceptul de “text dramatic” se subintelege ca elevii nu au auzit in viata lor de literatura romana ci doar de literatura filosofica din ziarele tabloide bucurestene la 50 de bani… absolvent fiind, consider subiectele mai mult decat generoase pentru nivelul exagerat de mediocru al elevilor. ( treziti-va, doamna! nu invatatul pe de rost si recitatul din memorie inseamna sa studiem limba romana – subiectele ar trebui sa fie MULT mai grele )

    Reply
  22. alexa

    am terminat anul acesta clasa a XII-a si asa cum este normal sustin examenul de bacalaureat. Am dat si eu proba la limba si literatura romana (atentie nu cea engleza) si cred ca nu ar trebui sa va agitati si sa aruncati cuvinte atat de dure deoarece subiectele au fost decente (adica suficient de accesibile).Orice elev care a fost preocupat de bac a deschis macar o carte de variante si a citit enunturile de la cele trei subiecte, care difera foarte putin de cele date luni. In concluzie nu cred ca trebuie sa le luam apararea celor care au considerat romanul “ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi’ o opera dramatica, fiindca prin aceasta alegere au dovedit ca nu sunt capabili sa citeasca macar niste comentarii standard(pentru ca asta se cere la bac) nu mai vorbesc de operele in sine. Ma intreb ce faceau daca cei din minister le cereau acestor elevi sa gandeasca pentru a promova examenul.Sunt sigura ca toti acei elevi au caracterizat personajul lui Camil Petrescu fiindca aceea era singura opera pe care o stiau(in ultimii ani eseul dat la bac viza aceeasi opera ca cel de la sesiunea speciala)Oricum sunt curioasa cum era structurat acest examen in anul in care dumneavoastra ati terminat liceul si cum considerati ca ar trebui sa fie bacul pe viitor pentru a multumi pe toti cei care brusc au ceva de comentat. E adevarat ca sistemul educational are multe probleme si ca recentele reforme nu au facut decat mai mult rau, dar daca va preocupa acest subiect atat de tare de ce in restul anului scolar nu scrie nimeni nimic despre asta? Mi se pare normal ca atunci cand ceva nu ne convine sa spunem lucrul acesta si in primul rand sa actionam intr-un fel, nu sa asteptam sa se sesizeze cineva in masura sa faca o schimbare, fiindca acest lucru nu se va intampla prea curand.

    Reply
  23. Prostul satului

    ma scuzati ca intervin in discutia dumneavoastra de “oameni maturi”.sunt o eleva care tocmai a dat bacul asta ingrozitor de solicitant .apartin acelei categorii-elitiste,se pare- de elevi, care pe langa descoperirea sexualitatii si facutul “misto” de profesori si profesoare, au invatat(daca nu in toti cei 4 ani,macar acum, in clasa a XII-a).va promit ca nu am stat nicio clipa la indoiala in ceea ce priveste controversatul text dramatic.nici eu,si nici colegii mei.nimeni, de altfel , care a invatat(nu tocit).Ceea ce incercati dumneavoastra sa faceti, este sa ascundeti incompetenta elevilor in spatele incompetentei sistemului.Nu contest,amandoua sunt la fel de valabile.DAR bacul a fost rezonabil.Intr-adevar,subiectul 2 a fost usor inaccesibil,intrucat o rezolvare competenta presupunea cunostinte de filozofie sau literatura universala(pe care orice elev le-ar fi putut dobandi,daca era atent la orele de filozofie).Cat despre prostul de Sorescu, fraierul de Camil Petrescu, ordinarul Caragiale-nu aveti dumneavoastra grija,sunt elevi care ii citesc cu placere si ii apreciaza la adevarata lor valoare,de “rang european”.Ah si Shakespeare se studiaza la universala si engleza;nu e abandonat,nu-l abandonam,dar haideti sa nu-l includem intr-un examen de lb. si lit. romana.exista riscul de a crea un terci cultural;)Concluzia mea,a unui elev care a sustinut bacul in Romania, este ca dumneavoastra “stimabila si onorabila” sunteti total pe langa.

    Reply
    • db

      Ppentru mine e limpede, ati invatat sa scrieti comentarii dupa modele prestabilite dar nu intelegeti un text scris, respectiv articolul de fata; este concluzia pe care o trag dupa ce v-am citit comentariile la articol. Un exemplu de comentariu anapoda: nu exista “usor inaccesibil”, cum nu exista “un pic gravida”!

      Reply
    • Mira

      ”Prostul satului”, pentru mine e si mai limpede: folosesti un nickname sub care se ascunde vreunul din profesorii care au compus astfel de subiecte, daca nu acum, anii trecuti.
      E atat de clar ca ”Prostul satului” nu e un elev care tocmai da bacul si care citeste ”cu placere” texte dramatice, care intelege tot, e toba de carte si adora cuvintele pretentioase si exprimarile inutil de pompoase. Hai ca te-ai dat de gol, hai ca (ne) stim! ;)

      Reply
  24. Nick Sava

    Imi permit ca nici eu sa nu fiu de acord cu autoarea. Concluzia la care ajunge (ca nu e nevoie de o reforma in invatamint) este absolut gresita! Este o MARE nevoie.

    Bacul e doar o ultima marturie a felului in care se face scoala in Romania. Dna Alina, sa stiti ca nimeni nu are scop in viata sa ii faca praf pe “inocentii” copii. E aceeasi gindire care ii prezinta pe Basescu si Boc “dusmani ai poporului”, pusi sa ii extermine pe romani…
    Reforma Invatamintului (Funeriu) nu a inceput! Va incepe in toamna. Va incepe cu clasa 0, prescolara. Roadele se vor culege peste 13 ani – daca. Se schimba puterea si se abroga legea. Se pune reforma in hold, sau se reia pe linia Andronescu…

    Aveti dreptate, reforma nu se poate face cu aceiasi oameni, ei trebuie schimbati. Asta ar insemna cca 50% din actualii profesori sa fie inlocuiti! Dar, cu cine? Actualii absolventi sunt chiar mai slab pregatiti, ei sunt rezultatul Invatamintului aberant din ultimii 15 ani. Dna Alina, de clar: nu ati mai intrat intr-un liceu sau intr-o facultate romaneasca de cel putin un deceniu. Informati-va mai intii, nu scrieti articole pornind de la alte articole – scrise de vuvuzele interesate. Nu, nu interesate de viitorul acestor copii, ci, de te miri ce!

    Reply
  25. Iolanda VASILIU

    Buna ziua,
    de la o fosta colega de liceu, mai mica… Sunt perfect de acord cu ce scrieti, am un fiu de 12 ani (clasa a Va) si sunt îngrozita vazînd cum îsi pierde apetitul pentru lectura si scris, fiind abrutizat de o programa infecta, care-i baga pe gît foarte multa teorie literara, inutila, care-l obliga sa redacteze, un an întreg, compuneri de genul: “Demonstrati ca Prîslea cel voinic si merele de aur este un basm!” Ma rog la Dumnezeu ca, pîna ajunge el într-a XIIa sa se schimbe ceva, dar mai ales, sper ca fiul meu sa nu fie dezgustat de ceea ce am încercat sa fie pentru el un mod de viata. A avut si o învatatoare minunata, care l-a încurajat sa citeasca si sa scrie, ma îngrozesc vazînd ce usor se poate distruge o constructie atît de delicata cum e educatia spre lectura si creativitate a unui copil! As da orice sa vad dezbaterea la care ati participa alaturi de ministrul Funeriu! Nu se mai poate asa! Sunt gatra sa semnez si o petitie împotriva imposturii care continua sa faca experimente pe copiii nostri (fiica mea, de 27 de ani, a pierdut 10 sutimi la bacalaureatul de franceza de acum vreo 7 ani, din cauza unei greseli în baremul de corectare. Corectorii nu cunosteau toate subtilitatile pe care elevii straluciti dintr-o clasa de bilingv franceza de la Liceul “Eminescu” le cunosteau…)
    Cu drag,
    Iolanda VASILIU – Iasi

    Reply
  26. gaby

    Dragilor, cati dintre voi aveti copii la scoala??? si va implicati…????
    Scoala actuala e dezastru, adica profesorii, care dicteaza comentarii, iar la BAC se aplica schimbari de sistem… cu lucruri cam nefacute pe la clasa. Funeriu nu stie ce se preda si ce nu, el aplica. Schimbarea nu se face cu generatii de sacrificiu, ci se face mai intai la clasa, apoi la examen…

    Reply
  27. Luke

    PS: nu comentez celelalte subiecte decat afirmand ca, eventual, e vina programei, a ce si cum se preda 4 (sau 12) ani, nu a examenului in sine.

    Reply
  28. Luke

    Am trimis un comentariu inainte de PS care presupun ca n-a trecut din cauza linurilor. Reiau fara.

    ….
    Daca nu s-a transmis linkul cautati pe google “text dramatic”, pagini in limba romana si selectati interval personalizat “Oricând–25 dec. 2010” asta ca sa nu fim influentati de articolele aparute cu ocazia bacalaureatului de anu asta.
    Veti vedea utilizarea frecventa a sintagmei inclusiv pe site-uri ca didactic ro, wikipedia, infobac (referitor la anii trecuti), chiar si e-referate
    Bonus din 2008 tot in urma cautarii respective:
    Asta ar trebui sa inchida gura oricui care da vina pe minister si pe cei ce au facut subiectele ca de ce au sris text si nu gen.
    Parerea mea e ca orice profesor care sustine ca ministerul a gresit si ca “text dramatic” nu e clar ar trebui concediat.

    Reply
  29. zone

    N-am a comenta despre subiectul articolului, vad ca sunt pareri si pro si contra claritatii subiectelor. Doar vreau sa fac o observatiei asupra stilului de a argumenta al dumneavostra, doamna autor. Acesta incepe sa aduca pe zi ce trece mai mult cu istericalele si scandalul de e toata ziua la televizor. Acest lucru din pacate ma face sa ma indepartez tot mai mult, din pacate de aceasta platforma care era pentru mine un punct de reper in vacarmul fara sens al societatii noastre.

    Reply
  30. Mihai

    Ne mai miram de ce pleaca cei inteligenti din tara ,de ce nu se implica in activitatile acestei societati bolnave, vorbiti de reforme dar asa cum le ganditi fiecare, pentru ca voi cei care sariti la gatul d-nei Mungiu nu stiti sa fiti solidari cu eficienta pentru ca nu sunteti in stare sa fiti eficienti ci aveti interesul ca si la conducerea invatamantului romanesc sa fie sustinuti oameni limitati care sa va aprecieze activitatea precara de la catedra.

    Reply
  31. Temistocle Pop

    Sunt convins ca daca vrei sa faci o cariera in vanzari, IT sau show-biz, nu poti daca nu cunosti rolul punctelor de suspensie, iar uleiul de la o masina nu poate fi schimbat daca nu esti la curent cu hermeneutica transgresiunii proteice din simbolistica absconsa a eului liric stanescian. Altfel, e OK sa spui “la toti” in loc de “tuturor” si “cartea CARE (n-) am citit-o”. Adevarul e ca Limba romana e muuult mai grea decat Literatura romana, de fapt ce se preda in liceu e mai mult Istoria literaturii romane; mai un comentariu tocit, mai o betie de cuvinte, mai bagi din top si ai trecut “examenul maturitatii”. Si apoi “fa-te, frate, avocat!”
    Scoala vietii bate la o diferenta mare viata scolii.

    Reply
  32. ion

    Am citit atat articolul cat si comentariile deplasate ale unora, comentarii care aduc acuze si jigniri autoarei articolului. Concluzia este ca prostia acelor comentatori da dreptate deplina autoarei articolului. In primul rand, nu au sesizat ironia Alinei Mungiu atunci cand a amintit de Shakespeare. In al doilea rand, sa afirmi ca Marin Sorescu este “canonic” este o prostie. Pana si cuvantul canonic nu are ce cauta in contextul asta. Nu stiu de ce dar am impresia ca e inventat asa ca sa dea impresia ca aceia care au facut subiectele sau manualele sunt niste genii ascunse, pe care restul nu le-au descoperit, nu le sesizeaza. In fine, scoala a ramas de tip sovietic, pe fond, unii gandindu-se sa o cosmetizeze putin dandu-i cu glet occidental si tragandu-i o vopsea lavabila de proasta calitate. Ca merge si asa. De aia sunt copiii astia stresati de la gradinita si o iau razna ulterior, cand isi iau serviciu. De aia nu stiu limba romana si fac dezacorduri. Pentru ca in loc sa-i invete asta, profesorii procedeaza la fel ca pe timpul comunistilor, predand comentarii stas pentru probe stas. Evaluarea e cu semnul intrebarii pentru ca totul e lipsit de creativitate si bazat pe “smechereala”. Copilul trebuie pacalit ca romanul asta trebuie sa il invete, asa cum a fost pacalit la examen va pacali si el in viata intelegand ca totul depinde ori de noroc ori de pila ori de tocilareala fara pic de creativitate. Alina Mungiu are dreptate. O ceata de submediocri vor sa reformeze mediocritatea. Rezultatul e dezastruos.

    Reply
  33. spook

    ce sunteti asa revoltata,nepotul dumneavoastra favorit nu s-a descurcat la proba de bacalaureat sau care este problema?mie mi s-a parut in regula subiectul,cerinta a fost formulata corect,nu a fost nimic ambiguu.S ce aveti cu Eliade, doctor honoris causa la doua dintre cele mai renumite universitati ale lumii,Yale si Sorbona,si cu Sorescu?Ce ati vrea doamna,sa se studieze in liceu tot Amintiri din copilarie si Capra cu trei iezi?Pe vremea lui Ceausescu nu mergea asa multa lume la liceu,cui nu-i placea cartea mergea la o scoala profesionala si se facea ospatar,croitor etc.Acuma toata lumea vrea la liceu toata lumea vrea la facultate dar mana pe carte sa invete n-ar pune.

    Reply
    • db

      De unde reiese ca dna Mungiu ar avea ceva cu Eliade? Comentariul dnei Mungiu referitor la Eliade era ca este supraevaluat ca prozator in limba romana; opera lui Eliade pentru care este apreciat si cunoscut in lume nu este scrisa in limba romana, ne convine sau nu. De unde reiese ca ar avea ceva cu Sorescu? de nicaieri, bineinteles, nu era vorba ca valoarea lui Sorescu este pusa sub semnul intrebarii ci ca studiul teatrului lui Sorescu in liceu este nepotrivita varstei liceenilor, fiind vorba despre un teatru abstract. Daca un articol atat de clar, simplu exprimat, va da atatea batai de cap sa-l intelegeti, ce sa mai spun efectiv despre subiectele date la examen? intelegeti acum de ce e necesar ca enuntul subectelor sa fie clar si neambiguu si sa propuna teme ofertante gandirii unor adolescenti?

      Reply
  34. Mihai

    Eu am trecut printr-un bacalaureat asemanator cu cel de anul acesta acum sapte ani. La fel ca autoarea, si eu cred ca este vorba de ce competente de lucru cu limba romana (si de gandire, implicit) realizeza sistemul educational la limba romana, si nu despre ‘cat de accesibile’ au fost subiectele. Problema accesibilitatii se limiteaza la cat de bine poti face ce ti se cere la cursul de limba romana, si oculteaza validitatea preceptelor dupa care cursul este tinut. Poate faci bine la bac, dar poate pregatirea pentru bac nu te invata lucrurile pe care ar fi optim sa te invete. Pregatirea de la bac in forma acutuala nu vizeaza a forma oameni care sa gandeasca independent si sa fie capabili sa formuleze clar o opinie si argumentele care sa o sustina. Iar asta nu se poate face cand folosesti cuvinte in contexte anapoda (ca secventa pentru fragment si ipoteza pentru opinie).
    Doamna Mungiu Pippidi, faceti un mare serviciu facand aceste constatari.

    Reply
  35. Dorin

    @spook: nu, deșteptule, vrea să se studieze Shakespeare, Chaucer, Milton, Tolkien (de exemplu). Nu Capra cu trei iezi.
    Și nu are nici o importanță că Eliade a fost numit doctor honoris causa la două universități. Sunt destui alții care au fost numiți la fel – asta nu face literatura lui Eliade mai valoroasă. E valoroasă, dar nu atît de tare cum ai crede. :)

    Reply
  36. Sean

    Nu ştiu de ce li se pare la toţi aşa de complicat! Numitorul comun al întregii acestei situaţii este … BANUL! Cinstit sau, din păcate de foarte multe ori, necinstit(chiar dacă justificat prin acte). Vorba englezului: “Follow the Money” . Aplicaţi-o cu mai multă consecvenţă şi convingere. Un mic ex. Ia să nu se mai dea sporul de, parcă, 15% la salar pentru doctorat! Câţi l-ar mai face?

    Reply
  37. gogu

    limbutii din presa romaneasca sunt produsii a asfelor de examene,ei isi vand produsul pe care l-a invatat in scoala si l-au obtinut in urma astfelor de examene,mai precis de la buric in jos si cu efectele adiacente,adica produsul cel mai l-a indemana a analfabetilor,prostilor etc.Cei ce se ocupa de invatamantul romanesc acum sunt produsul alegerilor manipulate de aceasta bresla a jurnalistilor (nu a ziaristilor),mai tineti minte ce efect a avut manipularea lor cu cozile de la sectiile de votare si strigate de incalcarea dreptului la vot cu prelungirea orei de votare.
    Asa produs:clasa politica ,guvern,justitie,presa,asa examene si asa mai departe se vede cine diferenta intr cine a invatat in strainatate pe bani si a venit inapoi precum si diferenta intre cei ce au invatat la stat in tara si au plecat si nu au mai venit inapoi.Asa ca cumparati diplome si ramaneti cu de-alde ih,aha,ce si cum,cu fustele in cap si mintea in calcaie si sub buric.Asa sa va ajute dumnezeu.
    Ati uitat pe ce bani s-a creeat jurnalismul privat si cine l-a cumparat si cum s-au omorat intre ei pentru sustinerea unor analfabeti pentru obtinerea puterii ,coborati mai jos la presa locala.
    Principiul noi creem,noi va invatam,noi va educam s-a ajuns la examenele de astazi dupa modelul aliass madam VERGU.

    Reply
  38. Paul

    Eu am sustinut proba scris la romana luni; subiectele au fost cele comentatem mai sus, evident.
    Limbajul nu mi s-a parut deloc pretentios, cerintele au fost de nivel mediu, nici mai simple nici mai grele decat orice altceva ai putea gasi prin variante.
    Recunosc, tema de la subiectul doi ar putea fi considerata cam abstracta, dar asa sunt 70 % dintre subiectele 2 din variantele de anii trecuti.
    Nu inteleg indignarea, subiectul 3 putea fi mult mai dificil, mai ales ca a permis o arie mai larga de alegere.
    Parerea mea subiectiva e ca a fost un examen absolut normal cu cerinte pertinente.

    P.S. la matematica si informatica a fost un grad mult mai mare de dificultate!

    Reply
  39. elev

    toata lumea invata pe de rost subiectele afisate. care sint prostesti. nu se pune problema de invatat real ceva care sa foloseasca in viata, ne facem ca facem
    elevii sirguinciosi de pe lista asta carora le-a placut examenul sa ne dea numele si scoala, ca entuziastii nu au nimic de ascuns, altfel o sa ii credem ca sint exact boiii aia care au scris programa si subiectele…

    Reply
  40. andreea

    imi cer scuze ca ma amestec, pur si simplu am citit intamplator textul referitor la subiectele de bac pentru limba romana. nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar personal, am terminat un profil real de mate-info si subiectele mi se par foarte usoare..accesibile si normale pt un elev care intr-un an de pregatire pentru bacalaureat acorda o fractiune din timp si limbii romane. aceleasi formulari ale cerintelor au fost si acum un an, si acum doi ani, si acum trei ani si tot asa..nu s-a plans nimeni..ca unii nu pot intelege si ca avem in tara asta atat de multe persoane care aloca mai mult timp gasirii unei solutii de a copia decat pentru a citi macar niste opere literare ca sa se stie despre ce e vorba, mi se pare deja prea mult existenta unor plangeri de genul “subiectele au fost prea grele, formularile neclare”..sa fim seriosi, pana la urma de ce sa ia toata lumea bacul cu note mari, de ce sa se treaca, atata vreme cat multi nu sunt in stare sa foloseasca formele corecte ale verbelor si nu numai..repet, subiectele mi se par medii, chiar simple, desi nu am specialitate si nu am studiat atunci cand am fost in liceu mai mult de 4 ore pe saptamana romana..consider ca subiectele ar tb sa fie mult mai grele, ca pana la urma cei care dau numai stiinte umane ar trebui sa aiba un grad de dificultate la materiile specifice egal cu cel de la matematica, fizica, biologie , chimie..iar pentru limba romana, sa mai citeasca si omul o carte si sa mai lase internetul ca pana la urma traim intr-o lume in care atunci cand discuti fata in fata nu iti iei internetul, sau o copiuta sau dai un mesaj sa intrebi ce sa spun…

    Reply
  41. omul de la mancha

    Comentariile doamnei Mungiu sunt cat se poate de corecte, in acceptiunea mea.
    Rolul bacalaureatului este distorsionat prin suprarealismul subiectelor.Peste alegerile facute de specialistii ministerului( probabil absolventi de scoli de vara) s-a suprapus si o proasta intelegere a unei rigori privind disciplina la examen( ma refer la copiat).
    La ce ma refer:
    1.Rolul unuin examen de bacalaureat este acela al unui examen de maturitatea din toate punctele de vedere( emfaza pusa pe subiecte si ceea ce a fost cerut depaseste cu mult limita bunului simt,si afirm ca nici unul din cei care au “inventat” subiectele , la varsta bacalaureatului nu ar fi trecut de acest barem sinistru).
    2.Reformele din ministerul invatamintului trebuiau pornite de sus in jos si cei care ar fi trebui sa beneficieze de ele ar fi trebuit sa fie elevii.Cu alte cuvinte , in acceptiunea mea , ministerul este cel mai vinovat in toata treaba asta.
    Rezultatul pe care as dori sa-l vad este urmatorul:ca ministerul functioneaza fara reforme si ca rata de promovabilitate la BAC este 100%.
    3.Poate ca cineva ar spune ca acesta este un dus rece si ca era necesar asa ceva.Nu i-as da dreptate.Tot timpul tendinta ar trebui sa fie ca vrei sa vindeci nu sa distrugi pacientul.
    4.Cred ca masurile aplicate de minister prin Funeriu nu-si au rostul si nu demonstreaza mai nimic.De ce?
    Pentru ca toti ar trebui sa-si dea osteneala sa rezolve ceva , sa creeze ceva, nu sa distruga.Sa fixezi un barem de kkt, sa pui camere si sa urmaresti sa nu copieze …asta poate face orice cioban .Rafinamentul ar fi sa creezi , sa fii un indrumator ,sa ajuti copiii aia…nu sa le arati cat de slabi sunt si ce sistem bine pus la punct ai creat.

    Reply
  42. Je

    Doamna Vasiliu, propun sa va retrageti copilul din toate scolile din Romania. E inadmisibil sa fie pus sa gandeasca. E prea greu pentru un tanar sa retina care dintre caracteristicile unui text il face sa fie basm si sa le aplice unui alt text dat. Ar trebui ca tinerii sa fie incurajati doar sa povesteasca, sa discute, asa, in general despre texte simple, sau cel mult sa-i puna sa rezolve o integrama, doua (pentru matematica, un Sudoku, dar din ala simplu, de 5 minute).

    Reply
  43. cd

    Doamna Mungiu, exista licee cu 100% promovabilitate unde se pare(paradoxal!) ca toti elevii au inteles subiectele si nu au avut nevoie de aparare.

    Nu stiu cu va ocupati in acest moment insa nu va doresc sa fiti nevoita sa recrutati oameni de pe piata de munca. Nu veti avea ce. E plin de ospatari si spalatori de masini cu facultate

    Reply
    • db

      Nu e vorba de promovabilitate ci de eficacitatea examenului; aproape oricine poate toci pe moment astfel incat sa scrie petios si inutil raspunsul la cerintele subiectelor, dar care este eficacitatea in timp a acestor cerinte? din raspunsurile celor care au dat bac-ul acum, pline si de greseli de scriere si de greseli de logica, dar care considera subiectele accesibile sau chiar usoare, e o singura concluzie de tras, spusa, de altfel, de dna Mungiu: “Ca în vechiul banc, cine absolvă trebuie să mulţumească şcolii nu că l-a făcut om, ci că nu l-a ruinat intelectual cu desăvîrşire.”

      Reply
  44. andreea

    @ dorin…
    Dorin 2011-07-01
    @spook: nu, deșteptule, vrea să se studieze Shakespeare, Chaucer, Milton, Tolkien (de exemplu). Nu Capra cu trei iezi. Și nu are nici o importanță că Eliade a fost numit doctor honoris causa la două universități. Sunt destui alții care au fost numiți la fel – asta nu face literatura lui Eliade mai valoroasă. E valoroasă, dar nu atît de tare cum ai crede. :)

    o intrebare dorin: cumva si tu esti doctor honoris causa undeva prin lumea asta? ca sa stii ce inseamna? si nu acum, in timpurile noastre, ci in perioada cand o facultate insemna intr-adevar ceva…am impresia ca unii nu realizeaza importanta unor lucruri, lasati dusi de valul anului 2011 cum ca smekerii ajung departe si fraierii care nua u 20000 de poze si prieteni pe facebook, preferand sa mai ia si o carte in mana nu o sa faca nimic…de-aia dorine tu o sa ramai acolo unde esti si nu o sa isi aduca nimeni aminte de tine in romania si cu atat mai putin in afara…in locul tau nu as vorbi despre oameni ca eliade…

    Reply
  45. costela

    Stimata Doamna,

    In primul rand, articolul dv este nul…sa va si explic acum de ce spun asta:
    “nu mai comentez locul supraevaluat al lui Eliade ca prozator în română” daca Eliade, care a reusit sa scrie, in prostia domniei sale (asa cum lasti dumneavoastra sa se inteleaga), o istorie a religiilor care este apreciata si cunoscuta la nivel international ca fiind o capodopera, atunci eu propun ca in liceu sa se studieze numai presa de scandal si Cartarescu (sau poate si astea sunt prea grele pentru saracele creiere ale tinerilor nostri elevi).

    “bieţii elevi trebuiau să « scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de rânduri despre cunoaşterea de sine, pornind de la ideile sugerate de afirmaţia lui Nichita Stănescu: A avea un ideal înseamnă a avea o oglindă »” bietii elevi, intr-adevar! De ce oare mai trebuie saracii sa se oboseasca sa gandeasca? nu mai bine ar memora, ca niste adevarati papagali, niste comentarii gata facute de altii si sa le vomite apoi pe foai de examen? si asa…noi in tara asta gandim prea mult..de aia am ajuns in situatia actuala…saracutii de ei…gandesc si asa prea mult……..

    “Ce e formularea asta pretenţioasă şi absurdă de autori canonici ? Ce şcoală e asta la care nu studiem Skapeaspeare, dar Marin Sorescu e autor canonic ? De ce se studiază în şcoală obligatoriu teatrul lui Sorescu, abstract şi inadecvat adolescenţilor şi i se dă aşa o importanţă ?” Doamna, va cam bateti joc de cultura acestei tari…si se studiaza si SHAKESPEARE nu “Skapeaspeare” cum bine scrieti dv., si multi alti autori din literatura universala, dar la alte ore (care SURPRINZATOR se intituleaza “Literatura Universala” nu “Limba si Literatura Romana”).

    “De ce nu înlocuim balacaureatul cu un test gen SAT, online, pe care elevii să-l poata da începînd cu a zecea dacă sînt precoci, cînd există peste o sută de ani experienţă pozitivă cu asemenea teste, la care corectarea e automată şi nu discreţionară? ” O sa putem noi da SAT in momentul in care invatamantul nostru nu va mai fi axat atat de mult pe teorie si se va indrepta catre “practic”…atunci cand elevii vor incepe sa gandeasca folosindu-si ceea ce se numeste creier, si cand nu vor mai exista oameni ca dumneavoastra care sustin indobitocirea unei natii care si asa este cu un picior (daca nu doua), in groapa din punct de vedere cultural….

    Eu va propun sa nu mai gandim niciunii, sa nu mai citim, sa vorbim asa cum auzim in media, si sa fim toti o apa si un pamant…un pamant prost, incult, dar cu gura mare…mult prea mare..atunci cand nu avem nimic de spus…

    Reply
  46. Mara

    Aveti si nu aveti dreptate…
    Eu am fost la o clasa de real, insa lb. romana ramasese o prioritate. Si nu, nu vorbim de formarea de “competente” ci de literatura, de inteles notiuni de analiza de text si de critica literara. Ni se cerea, asemenea colegilor de la uman, sa citim enorm ca sa putem intelege ce se discuta la clasa. Nici poveste de memorat!

    Parerea mea este ca desi materia poate parea “pretentioasa” sau “incarcata” este singura data in viata cand ai onoarea sa stai ore in sir sa analizezi poezi, sa iti bati capul cu notiuni de critica literara si sa faci diferenta intre dramatismul destinului unor personaje si genul dramatic. Nu ai cum sa scoti teoria din teoria literara. Ca se poate preda mai profesionist, ca se poate ridica standardul elevilor, foarte bine. Dar nu ai cum sa le ceri mai putin.
    Trecerea unui examen presupune multe abilitati, printre care, gandirea critica. Daca nu o au, atunci elevii merita sa mai invete si sa aiba rabdare sa citeasca cerinta pana la capat data viitoare (INDICATII SCENICE!!!!)
    Nu le gasesc scuze celor care au picat anul asta.Nu si-au dat nici un soi de interes pentru examenul asta, asa cum nu isi dau pentru nici un examen, inclusiv in facultate. Totul “se rezolva” pt ei. Daca intr-adevar predati in vest, atunci stiti clar ca un student care vine fara cunostiinte minime din liceu, nu trece anul si are sansa sa fie exmatriculat. La noi nu e cazul, de aceea, selectia trebuie facuta la BAC.

    Reply
    • yigru zeltil

      Normal că „singura dată în viață” dacă, după aceea, cei mai mulți nu vor mai dori să aibă vreodată de-a face cu literatura!

      Teoria literară se adresează, totuși, celor care se SPECIALIZEAZĂ. Vă recomand să citiți „Literatura în pericol” a lui Tzvetan Todorov, o carte în care cel care a tradus cândva formaliștii ruși se declară astăzi scârbit de faptul că analiza structuralistă a ajuns să fie băgată pe gâtul tuturor elevilor și că, astfel, s-a format o imagine tot mai plicticoasă despre literatură. Că ne-ar salva literatura comercială care încă mai are succes (gen Harry Potter) mă cam îndoiesc, e o idee puțin prea populistă. Dar, în principiu, toate poveștile astea cu genuri și mecanisme literare nu fac niciun bine celor care nu sunt dotați peste medie.

      Învățământul monodisciplinar și pseudoriguros (căci, oricum, copiuțele îi ajută pe destui să treacă prin sită, contează dacă aterizează pe la Litere și ajung să nu fie capabili de a scrie corect numele unui scriitor din literatura universală adeseori menționat, dar care nu face parte din „lecturile obligatorii”?) ar trebui să fie schimbat radical, nu „reformat” a la Farfuridi.

      P.S. La bacul trecut, m-am confruntat tot cu un citat din Nichita Stănescu la „text argumentativ”. Bănuiesc și astăzi că este subiectul care m-a tras în jos, pentru că nu am putut decât să bat câmpii filosofice, ce altceva să faci pornind de la Nichita? Ajungând la Litere (unde promoția noastră a intrat cu dosarul, dar profesorii se comportau de parcă am fi dat admitere, în timp ce majoritatea colegelor mele nici măcar nu au venit de la clase de filologie), am constatat că, în aproape toți cei trei ani de facultate (cam de mântuială), am făcut aproape aceeași materie ca în liceu, doar câțiva scriitori în plus și multă bibliografie critică pe deasupra. Dar cui îi pasă, industria diplomelor și a „tipăriturilor școlare” merge în continuare…

      Reply
  47. Radu

    Buna ziua,
    Dupa cate am vazut comentariile dumneavoastra se impart in doua categorii contrare care din pacate nu nasc un dialog rational ci o ciorba de injurii. Din pacate chiar doamna Mungiu a incurajat acest lucru prin tonul articolului; totusi nu cred ca asta prezinta un interes major.
    De fapt nu cred ca problema esentiala este cea a subiectelor de la BAC. O problema majora ar putea fi cea ridicata de pertinenta intregului sistem de educatie. Din pacate consider ca este un construct prea complex pentru a putea fi disecat si analizat fara o doza mare de eroare.
    Ceea ce putem face este sa ne intrebam daca ideea de BAC sau de examen de “treapta” este dezirabila. Nu stiu cum se poate ajunge sa se emita niste subiecte obiective pe o materie ce se intinde pe o perioada de cativa ani. Ganditi-va apoi cata informatie trebuie sa posede teoretic un elev care da bac-ul la 4-5 astfel de probe. Astfel e clar ca se ajunge la pervertiri examenului propriu-zis si la aparitia unor probleme structurale.
    Daca s-ar (re)introduce admiterea diferentiata la facultati si licee cred ca nu ar mai exista probleme. Cei care doresc performanta trebuie sa invete (o materie bine delimitata si specifica pentru domeniul in care urmeaza sa se specializeze). Nu inteleg de ce e nevoie de un test de evaluare sumativa, cand o admitere specific croita de fiecare liceu sau facultate in parte va aduce atat o obiectivitate crescuta cat si o diviziune normala a elevilor in functie de potentialul lor si de ceea ce-si doresc.
    “Predictibilitatea sistemului” si “egalitatea de sanse” inteleasa intr-un fel ciudat, au dus impreuna la aceasta varza intelectuala din care am ajuns noi, si mai putin intelectual, sa facem sarmale.

    Reply
  48. Sile

    Diagnostic corect cu foarte putine observatii minore de facut. Dar unde este tratamentul si cine sa-l aplice?Pentru ca fara el suntem ca agronomul fara ploaie.O revenire la temeliile de dinainte de instaurarea socialismului victorios ce mergea spre comunism ca magarul lui Nastratin Hogea dupa scaiete, ne-ar fi cred utila. Bineinteles numai ca temelie, restul constructiei trebuie adus la nivelul secolului XXI.Oricum punerea termometrului si constatarea ca avem febra , e un mic pas NECESAR dar nu suficient.O zi buna !

    Reply
  49. Cornelia Topala

    Va rog cititi cu atentie comentariile domnului profesor Stefan Vlaston. Si ganditi-va la cate din cuvintele si expresiile redate acolo stiti sa dati o explicatie.
    Adaug si eu de exemplu lista de lecturi suplimentare recomandata de minister elevilor de clasa a VII-a in care copiilor de 13 ani li se propune sa citeasca poezia ” Veche intamplare” de Nichita Stanescu, Psalmii lui David si Psalmii lui Tudor Arghezi. Elevilor li se cere sa faca rezumate ale acestor opere.
    Sunt absolventa de filologie si recunosc ca m-am gandit destul de mult la felul in care as putea interpreta poezia lui Nichita Stanescu citata mai sus in asa fel incat s-o inteleaga si nepotul meu de 13 ani.
    Situatia este dramatica in invatamantul romanesc unde deciziile sunt luate de catre persoane care habar nu au ca exista pe lumea asta intrebari limpezi si la obiect care sa atraga raspunsuri la fel. Pretiozitatea exprimarilor si cerintelor din manualele folosite in scoli (care in cele mai dese cazuri nu sunt intelese nici macar de profesori) duce, printre altele, la rezultate ca acestea de la bacalaureatul de anul acesta.

    Reply
  50. johnny

    E pacat ca autoarea articolului, ale carei opinii sunt de obicei foarte in regula se lasa intr-un fel “orbita” de aversiunea fata de ministrul invatamantului. Nu cred ca ar fi multe de comentat, mai ales ca altii au spus mai bine inaintea mea ca subiectele au fost de bun-simt pt. elevii care au catadicsit sa deschida un pic manualele.
    Dar trebuie sa spun ceva despre sustinerea bac-ului online. Pai o sa stea profesorii langa elevi si o sa le dicteze raspunsurile…doar e Romania, nu? Aia ar mai lipsi. Plus ca sunt elevi care nici nu stiu sa deschida calculatorul – ma refer la cei de pe la sate sau din familii care nu-si permit sa cumpere un PC. Vorbim noi de generatia Hi5, dar nu au chiar toti cont acolo…

    Reply
  51. liviu

    Uhm ce sa spun am fost elev anul trecut si am luat bac-ul pentru ca am avut si de unde copia la mate ca la romana si geografia nu sunt chiar asa tembel :P si plus de asta daca eu nu am invatat si cat de cat am fost un elev bunicel am petrecut noptile prin baruri la 5 dimineata ajungeam acasa la 7 plecam la scoala macar am avut bunul simt sa ma duc chiar daca inca eram putin ametit :P credeti ca narozii de anul asta sunt mai presus de mine m-as mira stau toata ziua pe chaturi mess facebook hi5 cand sunt in casa si afara stau pe trotuar impart o doza de bere la 5 si o punga de seminte SICTIR VOUA MUCOSILOR CARE NU INVATATI :D ratai dracu de repetenti

    Reply
  52. mil

    Habar nu au profesorii romani de limba romana ce inseamna camp semantic si camp lexical. Camp semantic inseamna toate sensurile unui cuvant, aceluiasi cuvant (toate omonimele). De ex: banca (in parc) banca (de dezoltare)…etc?. Cf. definitiei originale din lb franceza nu exista doua cuvinte in lb. romana apartinand “campului semantic al creatiei”, necum in textul citat. Daca scriau in enunt, camp lexical, erau inca pretiosi, dar nu idioti.

    http://membres.multimania.fr/clo7/histoire/champ.htm

    Nici nu trebuia sa stie lb. franceza. Ajungea numai sa stie definitiile lui semantic si lexic din DEX…unul vine de la sens si semnificatie si altul vine de la vocabular…de ce s-ar echivala daca am pune “camp” in fata? Dar cine sa isi puna problema sa judece ce scrie in carte…ia si inghite si baga in enunt la Bac.

    Ma gandesc numai daca un elev ar fi polemizat acolo si ar fi scris ca nu exista decat un cuvant in campul semantic al creatiei, vezi definitie semantic din DEX…daca ar fi luat vreun punct?

    Reply
    • db

      Mi-a placut mult comentariul; elevul care ar fi scris in contra dogmei sigur n-ar fi luat nici un punct; se pune mult accent pe “canonic”, dupa cum vedem.

      Reply
  53. Ella Theodora

    Ce mă intrigă cel mai tare la acest articol, în afara faptului că autoarea bate câmpii, e tonul de instigare pe care îl foloseşte. Doamnă dragă, cred că nu eşti conştientă de faptul că porcăriile ce le scrii aici influenţează părerea oamenilor de rând. Aşa vor ajunge părinţii să dea vina pe subiecte, pe miniştri, pe profesori, pentru că “bietul elev fără apărare” nu şi-a luat BAC-ul. Auzi… elevi fără apărare. Aveau o formă de apărare: să pună mâna pe carte şi să mai dea pe la şcoală. Nu spune nimeni că subiectele sunt perfecte, dar un elev bun putea să ia notă mare cu uşurinţă. Chestia asat cu subiectele e doar vârful aisberg-ului. Sistemul educaţional românesc e putred până în profunzime. Dar hai să nu aruncăm paie pe foc! Cu acest articol, nu faceţi decât să daţi elevilor o nouă scuză pentru incultura crasă de care au dat dovadă. Fiecare ar trebui să se uite în curtea lui, să-şi asume partea de vină. Copiii nu au învăţat, părinţii nu au pus întrebări, iar profesorii suferă de o acută durere de coate. De ce să căutăm ţapi ispăşitori? În sfârşit, procentul promovabilităţii la bacalaureat e aproape de realitate. Dar adevărul ne doare. De ce să recunoaştem că generaţiile ce ies de pe băncile şcolii au lacune serioase în ceea ce priveşte cultura generală? Hai să dăm vina pe subiecte, că elevii fără apărare, la final de liceu, nu sunt în stare să priceapă câteva formulări mai pompoase. Şi sărăcuţii de ei nu sunt lăsaţi să umple spaţiile goale din amfiteatrele universităţii. Of of… cine va mai dormi la cursuri, dacă vor ajunge la facultate doar cei care merită?

    Reply
  54. preda dan

    problema e ca cei care desfasoara activitatea in invatamantul preuniversitar sunt prea calificati, si nu mai pot cobora la nivelul elevilor .noua ne trebuie niste profesori mai prostuti care sa utilizeze si sa creeze un manua(nu o suta) ,sa fie capabili sa invete copii calitativ nu cantitativ ,uzand tertipuri ieftine pana si la olimpiade unde ,de exemplu la clasa a 7 a se dau subiecte conforme cu teoria care inca nu s-a studiat sau o solutie buna ,alta decat cea oficiala se depuncteaza .Ne trebuie profesori cu calitati reale didactice si pedagogice,nu orice mediocru .devenit la scoli de duminica profesor.de ce spun asta?pentru ca numai cei nededicati meseriei au permanent leitmotivul salariului si lasa elevii sa cunoasca lucruri ,pe care nu ar trebui sa le cunoasca despre colegi profesori.si ar mai fi multe de spus in zilele in care cam toti au o diploma .obtinuta cine stie cum .are dreptate funeriu:invatamant de stat complet gratuit la orice nivel si cu examene de test intre etape pe bune.e ultima sansa

    Reply
  55. Ileana Donisa

    Sînt profesoară.
    Am renunţat la catedră, pentru că refuz să mai aparţin unui sistem care mă obligă să particip la uniformizarea minţilor copiilor prin subordonarea la o programă cu deficienţe structurale. Practic, a face altceva decît ţi se cere prin programă implică să te condamni, ca profesor, la izolare, căci îţi sar în cap în primul rînd cei mai mulţi elevi, care aleg instinctiv drumul scurt al conformării la algoritmii aberanţi ai examenelor. De altfel, profesorii înşişi, în majoritate covîrşitoare, sînt formaţi să execute fără crîcnire acest ritual al uniformizării. Vă invit să aruncaţi o privire pe subiectele care se dau la examenele de titularizare la disciplina limba şi literatura română. Ca să primească nota maximă, aspirantul la catedră trebuie să aibă nivelul unui elev de clasa a VIII-a, cu mici performanţe de licean care a absolvit cursul scurt de pedagogie. De ce să ne mirăm, de fapt? Dacă s-ar formula subiecte de alt nivel, nu ar mai exista candidaţi pentru posturi de profesor, avînd în vedere că tinerii performanţi nici nu se gîndesc la asemenea carieră.

    Reply
    • Zaris

      a fi profesor nu e o meserie, e o vocatie… dezumanizarea despre care vb Slavici e mai puternica decat oricand si de aceea tinerii performanti nu isi aleg o asemenea cariera… poate n-au nici exemple puternice in jurul lor

      Reply
  56. Daniel

    La ce imi foloseste sa stiu literatura romana si sa absolv liceul si eventual o facultate cand nimeni nu angajeaza tineri fara experienta si singurele locuri de munca sunt in Carrefour (hypermarketuri) sau la call-center-uri precum CGS etc ?! Citand un : “clasic in viata” si anume Tovarasul Basescu: “scoala romaneasca naste tampiti”, a spus-o sincer si are dreptate, scoala romaneasca nu pregateste elevul si studentul pentru viata si piata muncii. Eu am absolvit facultatea de finante, banci si contabilitate si la disciplina contabilitate, fiscalitate, audit etc nu studiam nimic practic si doar teorie, standarde internationale (IAS, IFRS, Audit etc) care nu ajuta studentul in mod practic la locul de munca. Cred ca sunt si absolventi de facultate care nu stiu sa citeasca un extras de cont, nu stiu despre documentele justificative, registrele contabile obligatorii, modul de intocmire a declaratiilor fiscale (si aici este haos, tembelii de la Ministerul Finantelor Publice schimband in mod constant aceste declaratii, termene de depunere etc). Acesta este rezultatul scolii romanesti. Elevii si stundentii sunt scarbiti de scoala, sunt constienti ca nu-i ajuta la bunastarea lor economica si sociala (desi teoretic ar trebui sa-i ajute),

    Reply
    • ME

      Sunt de acord cu tine, Daniel, mai ales pentru ca lucrez in acelasi domeniu. Teoria ca teoria… dar practica ne omoara.

      Reply
    • Zaris

      pai si atunci ce?! nu mai invatam ca oricum nu facem nimic… si ce sa facem ? sa furam? sa vegetam? care e propunerea? tinerii care invata isi gasesc si de munca…poate nu din prima, dar isi gasesc

      Reply
  57. Pingback: Când autorul denunță la DNA bacalaureatul la limba română | România curată

  58. Pingback: Când autorul denunță la DNA bacalaureatul la limba română | Nasul.tv

  59. Pingback: Când autorul denunță la DNA bacalaureatul la limba română - Stiri Presa Online

  60. Pingback: Bacalaureatul la romana, o bataie de joc nationala | EDUCAȚIUNEA

  61. maria

    D-na Mungiu poate va aflati in alt timp,dar acum nu este ministru educatiei Funeriu ci Campeanu.Chiar atat de mult nu va placut Funeriu pe vremea cand sustineati cu tarie USL si erati convinsa ca Ponta este supeeer….

    Reply
  62. ada

    Scoala nu formeaza si nici nu evalueaza modul in care cine gandeste sau este capabil sa inteleaga niste argumente si raspunda eventual si critic …scoala formeaza oameni care sa gandeasca in sabloane si care sa fie capabili sa memoreze cat mai fidel si sa redea cat mai fidel…e un fel de pat al lui Procust….uitati-va la ce s-a intamplat la evaluarea nationala la clasa a VIII-a anul acesta ..o sa vedeti o puzderie de note intre 9.50 si 10 sau intre 9 si 10 ..asta ar insemna ca avem elevi destepti si bine pregatiti ..surpriza e cand ajung in cls a IX si cand constati ca profesor ca de fapt nu sunt in stare sa inteleaga si sa rezolva o problema sau sa gandeasca dincolo de a reproduce sabloane ….mai mult daca va uitati la rezultatele de la contestatii la evaulare natonala o sa vedeti destule rezolvate in plus/minus cu 0.5 – 1 punct …asta inseamna ca pe respectivul barem 2 echipe de profesori corectori pot avea evaluari care sa arunce un copil in sus sau in jos cu 200 de locuri in clasament (nu mai vorbesc de interventiile care se fac pentru x sau y)….deci clasamentul in urma caruia se face repartizarea la licee nu este unul real….si totul porneste de la felul subiectelor si al baremelor care sunt imprecise ( la limba romana cel putin un profesor are cam 1.2 puncte din 10 pe care le da cum vrea fara nici un control de obiectivitate) dincolo de faptul ca sunt stupide si nu evalueaza in fond nimic..

    Reply
  63. vai_de_tinerii_nostri

    Am citit cu interes articolul si comentariile celorlalti, deoarece ating unele puncte nevralgice la care am reflectat de multa vreme.
    Scriu in calitate de absolventa de filologie. Mai mult decat atat, am luat celebrul BAC in urma cu 12 ani cu 10 la limba romana.
    Dupa cum am citit si in comentarii, sunt de parere ca aceste subiecte puteau fi abordate cu succes de un elev cu preocupare pentru studiu, lasand laoparte pretiozitatile si ambiguitatile, dar ca sistemul de predare la limba romana este foarte slab si prea putin orientat spre viata si utilitate. Programa este, se asemenea, plina de cusururi. Constat in interactiunile mele de zi cu zi si in textele pe care le citesc foarte multe erori de logica si de gramatica sau semantica. Daca erorile de logica tin de inteligenta unei persoane, in ceea ce priveste gramatica si semantica, aceste lucruri trebuiau corectate la orele de limba romana. Din pacate, majoritatea profesorilor nu se concentreaza pe formarea unei exprimari corecte, coerente si expresive, ci pe transmiterea unor informatii de cele mai multe ori cu utilitate spre zero, deoarece este mai usor asa, si programa pretioasa o impune.
    In opinia mea, pentru a dobandi abilitatea de a vorsi si scrie corect, care va servi acestor tineri toata viata, este nevoie stricta de lectura si de formarea deprinderii de a te exprima. Chiar pentru cei introvertiti sau care intampina dificulati in a se exprima in scris si oral, prin exercitiu, uneori fortat, aceste abilitati se pot perfectiona. Din pacate, la orele de limba romana se prefera acum sa se utilizeze foarte multa critica literara, discutabila si aproape fara sens. Alegerea efectiva a textelor va starni mereu controverse. Intotdeauna vor exista parti-pris-uri si, mai mult decat atat, preferinte “umane” pentru un autor sau altul. Totusi, in lumina in care eu vad lucrurile, la limba romana ar trebui sa se studieze cat mai multe texte, gramatica in limitele decentei, pentru o exprimare cat mai aproape de norma, dar si sa se puna accent pe exprimarea libera a opiniei. In lipsa acestor masuri, scoala noastra va scoate papagali pe banda rulanta, in cel mai bun caz.

    Reply
  64. Cezar

    Felicitări pentru articol!
    Un gând pentru cei care susțin că subiectele erau, de fapt, inteligibile și asta ar rezolva situația: problema nu este o tehnicalitate de tipul “cum așezi 500 de români sărmani, care vor să meargă la muncă, într-un autobuz mic și neîncălzit pe vreme de iarnă”, ci dacă nu cumva tot raționamentul care a dus la necesitatea unei astfel de socoteli merită pus la îndoială.
    Lucrez într-un domeniu în care am nevoie de colaboratori apți să înțeleagă o comunicare scrisă și să genereze, la rândul lor, niște mesaje eficiente. Și, din păcate pentru mine, sunt din ce în ce mai rari – toți au bac-ul luat, dar asta nu pare să-i ajute prea mult. Totuși, mulți se simt capabili – sau cel puțin se încumetă – să discute sau chiar să scrie texte lungi cu teorii despre cum ar trebui să arate o comunicare eficientă. Fără prea multă eficiență, firește.

    Reply
  65. Irina Bratu, Profesor limba şi literatura română

    Mama ei de ţară!
    Cât pot iesteriza nişte subiecte, menite să confirme ce şi cât au învăţat elevii, e de necrezut!
    Cum crede societatea că ar putea evolua cu asemenea opinii, cu asemenea elevii, care mulţi dintre ei nu sunt în stare să completeze partea de început cu nume, prenume, şcoală de provenienţă, etc?!…
    Să nu cumva, să se şifoneze domnule bieţii copii, care nu vor nimic altceva, decât eventual, bani muuuulţi, maşini scumpe, vacanţe exorbitante, haine de firmă, că deh, societatea, părinţii se ocupă cu chestiuni de acest fel.
    Regret, pe zi ce trece, că m-am îndreptat spre profesia aceasta, nobilă evident, de dascăl, că cine mai are astăzi nevoie de dorinţa mea de a forma cetăţeni oneşti, iubitori de valori, de moralitate, de Eminescu, de Creangă, de Eliade sau de Nichita?!, ce să fac?!, la altceva nu mă pricep, şi e clar că mă ia pe sus valul acesta neomodernist, neomenesc, nelumesc, ne…
    Închei, în stilul meu caracteristic: De ce trag clopotele, Mitică?

    Reply
  66. Stefan

    Felicit pe cei – foarte puţini – care au “îndrăznit” să folosească diacriticele Limbii Române în comentarii! Pentru cei care doresc accesarea se face astfel: start – Control Panel – Regional and Language – Languages – Details – Settings – Add/Remove – Romanian – Apply – OK!… Mulţumesc pentru pacienţă!…

    Reply
  67. NORA

    Stimata Doamna Prof.univ.dr,

    Va multumesc din suflet ca v-am simtit aliat, in lupta impotriva aberatiilor date adolescentilor la LLR!
    Acum, sunt cu nepotul al 2-lea si al 3-lea care dau, si ei, BAC-ul.
    Sunt Doamna de LR, tot cadru universitar, si pe fiecare l-am ajutat si il ajut, inlesnindu-le calea catre memorarea logica, dar …stil ” a la Trazne”, a celor 19 Comentarii, plus 3 Curente literare.
    Le-am decodat fiecare Comentariu, le-am explicat termenii rococo, le-am spus ca, si ei sa apeleze la termeni si sintagme de tipul “discurs liric”, nu poezie; “discurs narativ”, nu naratiune, “eul liric”, nu poetul s.a.m.d, ca sa impresionee coretorii, iar apoi, le-am explicat cum sa invete, gradat, pe alineate si idei si, finalmente, le-am dat teste dupa ce, de “n” ori, i-am ascultat cu caietul lor in fata mea, ei transformandu-se in CD sau DVD!
    Doamna Profesor, credet0-ti-ma, mi se rupe sufletul de mila lor cand ii vad atat de implicati si dornici sa ma mukltumeasca, si pe mine, cu o nota peste 9, 50!
    Sunt intrutotul de acord cu ceea ce, cu naduf, Dvs, ati relevat si as completa cu disperarea nepotilor mei, maturizati prea devreme, care, la randul lor, fiecare m-a intrbat:”Ce opere sunt astea, BUNI? Ce invatam din ele? Sa ne inselam nevasta? Sa ne ucidem nevasta? Sa fim avari? Sa ne despicam burta cu briceagul ca IONA? s.a.m.d.
    Cata dreptate au! M-au mai intrebat:”Cum ma ajuta pe mine in viata acest bagaj de vocabular specializat literar estetic; unde il voi folosi??? Ce-mi trebuie mie ” focalizare zero, antifocalic, extradiegetic, omiscient, intradiegetic, monorima si masura versurilor, iambic, trohaic etc., etc., etc.
    Cata dreptate au!

    Nu anulez valoarea “canonicilor” nostri, dar, nu puteau gasi oare opere mai optimiste, mai datatoare de speranta ???
    Nu se putea propune “Compuneri” fara a incorseta / incadra copilul in “Patul lui Procust”, care, de spaima, staaaa-aa a cu emotii si numara si numara, de teama ca depaseste nr. de cuvinte propuse si se pierd minute tot numarand cuvinte….Offf!
    *****************************************************************************
    In subsidiar, cand eu, bunica, am fost cu acesti 2 bacalaureanti nepoti, la E.U., in 2012, am facut Memoriu la MECTS, la Dl LIVIU POP si “am rezolvat” litigiul “ca e PR; ca e SB; ca e AT!”In “Memoriul” meu, am adus 6 MOTIVATII pertinente ca este PR si am sugerat sa ia ambele variante, adica si PR, si SB! De ce?
    Intrucat, Dna Proifesor, sa va mai spun o meteahna a echipei, care redacteaza subiectele la MECTS, si anume, aceasta “NU CUNOASTE <>, in <>”, care, credeti-ma, NU E INTERPRETABILA decat de sfertodocsi, diletanti si cabotinii care “pastoresc ogorul LR”, necunoscand “durerile ” acestei materii cumplit de dificile, daca nu se stie TEORIE si daca aceasta nu e asociata cu LOGICA si cu SEMANTICA!
    Deci, n-aveau voie sa dea la E.N. un model de limba, asupra caruia nici monstrii sacri ai Lingvisticii nu au ajuns la o concluzie unanima [ (# Ceea ce ma jena / era dificultatea rasfoirii.# PR + PP , nu SB+PP )] so atunci, cum sai pricopsesti pe bietii puberi mai mult sau mai putin dezvoltati ??????

    In concluzie, ne mai trebuie 50 de ani ca Invatamantul Romanesc sa treaca in alt registru si, pana atunci, copiii nostri se extenueaza memorand pagini peste pagini….” Curat mestesug de tampenie”!

    Cu toata stima si aleasa pretuire,
    conf.univ.dr.Nora Ivanescu

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *