Romania Curată

Societatea civila propune un nou contract cu clasa politica CITESTE SI CONTRIBUIE LA DRAFTUL CONTRACTULUI SI LISTEI DE REVENDICARI

Dragi cititori, ca dovada a deschiderii societatii civile institutionalizate, ca act de solidarizare cu protestele cetatenilor din intreaga tara, s-a conturat ideea de a propune intregii clase politice semnarea unui Contract. Insa societatea civila institutionalizata nu are pretentia de a negocia in numele celor aflati in strada, ci vine in intampinarea unei idei care s-a conturat foarte clar: intensificarea luptei anticoruptie si sustinerea ferma a principiilor bunei guvernari. In acest moment, mai multi reprezentanti ai societatii civile ii analizeaza continutul si vor fi aduse imbunatatiri. De aceea, va invitam si pe dumneavoastra, dragi cititori, sa va spuneti deschis parerea adaugand propunerile dumneavoastra pe lista de revendicari. Astazi va prezentam forma initiala a contractului, la care va invitam sa contribuiti cu spirit de raspundere, pentru ca atunci cand vom propune documentul spre semnare, acesta sa fie cat mai complet in privinta garantiilor pe care le cerem pentru respectarea regulilor bunei guvernari si a intensificarii bataliei anticoruptie pe care o ducem impreuna cu dumneavoastra, cititorii si voluntarii nostri.


Descarcati aici documentul in format pdf.

Noi, partidele politice semnatare ale acestui contract ne asumăm să promovăm prin mijloacele specifice guvernării, la nivel european, naţional sau local, următoarele principii şi acţiuni agreate cu organizaţiile societăţii civile. Pornim de la ideea că există diferenţe politice legitime privitoare la mijloacele prin care aceste obiective pot fi atinse şi că, în special, gradul de redistribuire al veniturilor colectate face obiectul unor diferenţe legitime de ideologie, dar că obiectivele şi acţiunile enumerate aici transcend diferenţelor ideologice şi constituie un fundament indispensabil al oricărei guvernări.

1. Principiul egalităţii tratamentului de către stat.

Suntem de acord că statul trebuie să trateze egal şi nediscriminatoriu pe toţi cetăţenii din România, ca şi orice forme de asociere pentru profit sau non-profit care activează pe teritoriul ţării noastre, principiu consfinţit atât de Constituţie, cât şi de Tratatul de la Lisabona al Uniunii Europene. Acest principiu înseamnă că nici o formă de privilegii în tratament sau alocare preferenţială de resurse pentru persoane sau organizaţii nu au ce căuta în legislaţia sau practica noastră, admiţându-se doar că persoanele aflate în dezavantaj cronic din diferite motive pot, cu acordul societăţii, primi o compensare pentru repararea dezavantajului. Vom promova în special:

1.1. eliminarea oricăror privilegii excesive asociate cu deţinerea poziţiilor de putere şi influenţă din stat (imunitate, scutire de taxe pentru anumite categorii, etc)
1.2. egalitatea de accces la resursele publice pentru toţi cetăţenii, verificabilă prin audituri cetăţeneşti periodice ale serviciilor publice şi sprijinirea unor politici de corectare a accesului inegal acolo unde se constată existenţa acestuia
1.3. finanţarea nediscriminatorie pe motive politice sau oricare alte motive a oricăror teritorii sau servicii de stat teritoriale din România
1.4. eliminarea preferinţei politice în selectarea firmelor si organizatiilor care acced bani publici, incluzînd fondurile europene
1.5. refacerea sistemului promovării pe merit la temelia administraţiei publice, prin eliminarea numirilor politice şi instituirea unui mecanism profesional de selectare şi promovare a cadrelor
1.6. sa nu fie persecutati si nici stanjeniti in activitatea lor magistratii care au anchetat si condamnat fapte de inalta coruptie. Acestia sa fie lasati sa-si continue activitatea avand garantia ca pot lucra eficient si cu deplina integritate.
1.7. construirea unui sistem de merit in interiorul partidelor politice, care sa scadă riscul ocupării unei funcţii publice a persoanelor fără competenţă.

2. Principiul autonomiei statului faţă de interese private.

Suntem de acord că tratamentul egal al cetăţenilor nu poate rezulta decat din absoluta neutralitate a statului faţă de interesele private, rezultat din autonomia sa faţă de acestea. Deşi acest principiu este la randul său consfinţit în Constituţie şi multe legi, el este frecvent încălcat în practica alocării resurselor. Ne angajăm să punem capăt acestor practici, după cum urmează:

2.1 Intărirea rolului ANI şi a cooperării ei cu societatea civilă şi presa
2.2 Lărgirea sferei incompatibilităţilor, pentru a acoperi poziţiile neremunerate din comisiile de avizare
2.3 Refacerea controlului administrativ pe o bază de cooperare cu asociaţiile profesionale, ONGurile, deci incluzînd o componentă de societate civilă pentru a asigura obiectivitatea şi neutralitatea controlului.
2.4. Mentinerea suspendarii drepturilor materiale acordate revolutionarilor cu brevet, care nu au fost raniti.

3. Principiul respectării drepturilor de asociere şi exprimare.

Deşi drepturile de asociere şi exprimare sunt consfinţite în documentele constituţionale şi tratatele semnate de România, există multe limitări date de hiperreglementare sau de reglementări cu caracter restrictiv, pe care ne angajăm să le eliminăm, de exemplu în înscrierea şi funcţionarea organizaţiilor neguvernamentale şi noilor partide politice.

4. Principiul legalităţii în formularea şi implementarea politicii publice.

Deşi în România există cadrul legislativ şi logistic al unei formulări obiective a politicii publice, lipsa de implementare sau sfidarea legii duc la propuneri şi adoptări de proiecte legislative care nu satisfac cerinţele legale de fundamentare şi consultare cu părţile interesate. Ne angajăm să includem societatea civilă în organisme comune de monitorizare a procesului redresării obiectivităţii procesului legislativ si sa stabilim măsuri de sancţiune administrativă pentru încălcarea legislaţiei în domeniul formulării politicii publice, transparenţei şi consultării.

5. Principiul reprezentării substanţiale.

Considerăm că reprezentarea cetăţenilor nu este una formală, ci pe fond, şi de aceea:
5.1 vom descuraja traseismul politic
5.2 vom pune în practică legislatia referitoare la consultări în formularea politicii publice, pâna acum rămasă pe hârtie.


CONTRACTUL CU CLASA POLITICĂ 2012 – ACŢIUNI

Decarcati aici documentul in format pdf .

Pornim de la ideea că există diferenţe politice legitime privitoare la mijloacele prin care aceste obiective pot fi atinse, şi că în special gradul de redistribuire al veniturilor colectate face obiectul unor diferenţe legitime de ideologie între stanga şi dreapta politică, dar că acţiunile enumerate aici transcend diferenţelor ideologice şi constituie un fundament indispensabil al oricărei guvernări.

Principiile NOULUI CONTRACT CU CLASA POLITICĂ 2012:

1. Adoptarea iniţiativei legislative USL de a reduce la 300 numărul parlamentarilor;

2. Adoptarea iniţiativei legislative PDL de a simplifica procedura de aprobare a percheziţiei şi trimiterii în judecată a parlamentarilor;

3. Adoptarea iniţiativei legislative PNL de a elimina traseismul politic la parlamentari ;

4. Retragerea şi descurajarea oricăror proiecte legislative care au dăuna transparenţei declaraţiei de avere sau ar restrange puterile ANI;

5. Întreruperea procesului de autorizare a operaţiunilor Gold privind exploatarea Roşiei Montana, proces care a fost însoţit de ilegalităţi şi complicităţi politice, mai ales că unica autorizaţie Gold, de altfel limitată, a expirat;

6. Decomasarea alegerilor şi desfăşurarea localelor şi parlamentarelor la termenul lor normal;

7. Promovarea unei initiative legislative pentru restrangerea imunităţii prezidentiale la cazurile si conditiile imunitatii parlamentare;

8. Investigarea abuzurilor Jandarmeriei de către o comisie parlamentară;

9. Instituirea, in cooperare cu societatea civila si asociatiile de afaceri, a unei monitorizari permanente a alocarii banului public catre sectorul privat, cu crearea unei liste negre pentru firmele abonate care nu respecta pretul initial, sau termenele, sau ambele, sub sanctiuni care pot merge pana la interzicerea de a mai participa la licitatii publice;

10. Publicarea integrală şi accesibilă a tuturor achizitiilor publice si a plăţilor făcute din bani publici inclusiv pe site-urile fiecarei institutii publice care participa la acest proces;

11. Interzicerea finanţării partidelor politice de către persoane juridice;

12. Liberalizarea condiţiilor restrictive de constituire a unui partid politic;

13. Cooperarea cu societatea civila pentru imputernicirea unei agentii capabile sa previna, identifice si sanctioneze frauda electorala;

14. Aplicarea integrală si proactivă a legii 544/2001, prin publicarea din oficiu a tuturor rapoartelor de activitate cerute de lege, ca si a tuturor achizitiilor publice, bugetelor si salariilor din sectorul public; Cooperarea cu societatea civila pentru crearea unui portal electronic pentru afisarea tuturor informatiilor publice din oficiu: instituirea de sancţiuni administrative pentru lipsa de implementare a legii;

15. Cooperarea cu societatea civila pentru crearea unui portal electronic pentru afisarea tuturor informatiilor publice din oficiu;

16. Limitarea practicii ordonantelor de urgenta si a asumarii raspunderii guvernamentale;

17. Publicarea anunturilor de pozitii vacante din sectorul public pe site-urile Internet;

18. Schimbarea legii manifestatiilor publice pentru a elimina restrictiile actuale excesive;

19. Simplificarea înscrierii unui ONG astfel încât sa nu mai fie necesara o aprobare guvernamentala, cu exceptia înscrierii în registrul fundatiilor si asociatiilor;

20. Instituirea principiului răspunderii materiale pentru proasta gestionare a banului public;

21. Sa nu fie persecutati si nici stanjeniti in activitatea lor magistratii
care au anchetat si condamnat fapte de inalta coruptie. Acestia sa fie
lasati sa-si continue activitatea avand garantia ca pot lucra eficient
si cu deplina integritate.

22. Intărirea departamentelor care se ocupa de furnizarea raspunsurilor institutiilor publice potrivit Legii 544-2001 astfel incat acestea sa fie capabile a raspunde in cel mai scurt timp, corect si complet, sesizarilor primite din partea cetatenilor;

23. Introducerea sanctiunii nulitatii de drept pentru proiectele legislative care nu respecta Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala

24. Respingerea proiectului legislativ de modificare a Legii Minelor nr. 85/2003, care ar permite companiilor miniere private sa exproprieze de bună voie in numele statului;

25. Cresterea rolului democratiei participative, conform Tratatului de la Lisabona care accentueaza rolul democraţiei participative prin crearea de noi mecanisme de interacţiune între cetăţeni şi instituţii, printre care se numără,de exemplu, iniţiativa cetăţenilor.Cerem clasei politice sa prevada mecanisme simple si eficiente prin care initiativele cetatenesti sa fie respectate si asumate atat la nivel local cat si parlamentar;

26. Conform Constitutiei Romaniei si bunei practici globale (Norvegia), pentru ca resursele naturale sa nu devina o sursă de rente economice pentru „băieţii deştepţi” sau o formă de mită electorală propunem ca orice resurse naturale aflate in proprietatea statului să poată fi exploatate doar cu profit impărţit egal intre toti cetătenii ţării.

27. Colaboratorii fostei Securitati, precum si persoanele care au suferit
condamnari penale pentru coruptie (chiar si cu suspendare), sa nu poata
candida si asuma functii publice din partea partidelor.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

67 thoughts on “Societatea civila propune un nou contract cu clasa politica CITESTE SI CONTRIBUIE LA DRAFTUL CONTRACTULUI SI LISTEI DE REVENDICARI

  1. Andrei Panait

    M se pare o foarte cercetata si bine considerata lista de puncte, bravos. As dorii totusi sa adaug putin detaliu la punctul 21.

    21. Intărirea departamentelor care se ocupa de furnizarea raspunsurilor institutiilor publice potrivit Legii 544-2001 astfel incat acestea sa fie capabile a raspunde in cel mai scurt timp, corect si complet, sesizarilor primite din partea cetatenilor

    Exista oare un fel de a-i obliga functionarii responsabili in acest domeniu sa raspunda la timp si in mod mai profesional decat se face deseori in momentul de fata? Cred ca aici avem de a face cu una din cele mai mari probleme in relatia intre cetatean si stat, si anume: sfidarea responsabilitatii de a raspunde in timp acceptabil la intrebarile si cerintele cetateanului, lucru care se manifesta de multe ori pur si simplu ca o „trenarea la infinit”. Aici se prevede o cultura de abuz deschis prin delasare din partea functionarului, deoarece nu exista nici un fel de control calitativ asupra performantei functionarului in postul detinut. In momentul de fata, odata ce cetateanul isi primeste un raspuns – daca il primeste (eventual poate dupa multe telefoane sau de stat ore in sir pe la giseuri) – cetateanul poate sa ii fie teama sa depuna plangere oficiala, deoarece impresia ar fi ca functionarii fac „front comun” contra cetateanului, pentru a-si proteja posturile si stilul de a lucra. Motivele ar fi diverse, dar specularea care ar fi astea ramane pentru alta data. Cetateanul i-ar fi apoi teama ca ar putea sa mai aiba nevoie de acelas functionar, si ca nu ii serveste interesul sa ridice ca atare obiectii la lipsa de responsabilitate sau proasta performata a functionarului. Aici eu prevad mai multe masuri pentru a creste gradul de profesionalism elementar:

    1 – un organ independent sau un ONG la care cetateanul poate sa depuna plangeri despre oricare functionar din oricare minister sau organ public; acest organ sau ONG trebuie sa aiba puterea sa impuna penalizari reale care sa fie agreate de toate partile implicate, atat pentru organele de stat, cat si pentru functionari individuali prin consecinta, pana la limita extrema, si in situatii extreme, de convocare a unui tribunal profesional unde sa fie reprezentati toate partile implicate, anume ceteanul, functionarul, si/sau reprezentantul organului.
    2 – un organ similar in cadrul fiecarui minister sau organ public, unde sunt publicate clar conditiile si termenii in care trebuiesc primite raspunsuri si ajutoare din partea diverselor departamente competente; in caz ca cineva doreste sa depuna o plangere, organul din acest punct 2 ar fi primul recurs, iar daca nu se primeste satisfactie, s-ar putea recurge la cel din punctul 1
    2 – fiecare minister sau organ public sa implementeze un sistem de referinta sau data de baze unde fiecare cerinta care tine mai mult de cateva minute sa primeasca un numar de referinta, daca nu are deja.

    Cred ca am intrat in mare detaliu, sper sa nu fie o citire prea obositoare! Va multumesc pe

    Reply
  2. Maria

    Lucrurile sunt foarte frumoase pe hartie. Dar cum le facem?
    Va dau un exemplu: promovarea pe baza de meritocratie. Cum stabilesti criteriile de alcatuire a topului? Poti sa dai anunturi unde vrei, selectia se poate manipula. In multe tari exista o autoritate respectata si, teoretic, a-partinica care face selectia pentru posturile de executie. Dar ce faci cu consiliile de administratie? Lucrurile sunt mult mai complexe.
    Sau ce inseamna „finanţarea nediscriminatorie … sau pe oricare alte motive”? Vine o mega investitie straina in tara si vrea acces la apa potabila: e finantare discriminatorie sau nu? Sau ii punem sa isi faca instalatie de filtrare?
    Nu mi-o luati in nume de rau, dar semneaza toate partidele si implementarea ne lasa cu buza umflata.
    Am mai constatat ca sunt amestecate solicitari de principiu, generale cu unele punctuale (gen drepturile materiale are revolutionarilor sau abuzurile Jandarmeriei; cu totul de acord cu ele, dar sunt carpite in sectiunile lor; si vreti un document care sa stea la baza statului 20-30 inainte sau numai pana in noiembrie?)
    Pe de alta parte, incompatibilitatile trebuie neaparat extinse si la justitie, administratie locala, executivii firmelor de stat, consilii de administratie, etc. si chiar ONG-uri si asociatii.
    Si o observatie: propunerea cu parlamentul de 300 de membrii e a lui Basescu. A fost intrebare la referendumul din 2009. Iar USL nu exista pe atunci :)

    Reply
  3. licurg

    poate sunt prea multe puncte. cred ca e mai bine sa se concentreze discutia pe cele mai importante, cum ar fi 1-4, 6-7, 12, 14, 16.

    Reply
  4. aura

    De acord. Aplicarea acestui contract ar duce la transparentizarea actului decizional si la un control cetatenesc permanent, nu doar o data la 4 ani.
    Ma indoiesc insa ca decidentii politici vor accepta implicarea societatii civile in zonele administrative care presupun multi bani.

    Unele puncte pot fi realizate pina la alegeri, altele in mod sigur in viitoarea guvernare. Cred ca in acest an electoral trebuie sa se faca presiuni indeosebi pentru adoptarea legii privind reducerea numarului de parlamentari, asigurarea unor alegeri corecte, schimbarea tipului de vot VU si interzicerea prin lege a traseismului parlamentar.

    @Maria: USL are o lege depusa in parlament de vreun an de zile, bazata pe propunerea lui Basescu cu parlamentul de 300 de „membrii”, lege ignorata de majoritatea parlamentara. Pentru cetateni n-are importanta a cui a fost ideea, important e sa se puna in practica.

    Reply
  5. soso

    Este foarte important acum ca lumea sa ceara, la toate demonstrațiile acestea, din toata țara, reducerea numarului de parlamentari asa cum a decis poporul la referendumul de la suspendarea lui Basescu. Ar fi cu 200 mai puțini smecheri in parlament. De asemenea sa se faca publice rezultatele referendumului pentru ca un nr mai mic de votanti, din colegii, ar mai reduce din ei de asemenea.

    Reply
  6. Bogdan

    Adaug si eu punctele pe care le-am pus pe blogul lui Emil Stoica:

    Crearea unui mecanism de judecare in mod accelerat a incompatibilitatilor stabilite de ANI.

    Scaderea sumelor discretionare/forfetare aflate la dispozitia parlamentarilor. Plata sa fie stric proportionala cu prezenta in parlament, fara subventii pentru cei care au o locuinta (chiar daca nu cea de resedinta) pe o raza de 50 de km in jurul Bucurestiului.

    Prezentarea pe site-ul parlamentului al votului fiecarui parlamentar in parte in cazul voturilor care nu sunt secrete.

    Reply
  7. Nicolae

    Domilor
    puteti voi sa dovediti ca reprezentati SOCIETATEA CIVILA?
    Voi uzurpati. confiscati si manipulati de fapt dreptul de exprimare al adevaratei societati civile!
    Miroase de la o posta pe cine reprezentati in realitate! Interesele personajelor dubioase, cu dosare pe ici pe colo si interesele unor politruci!

    Reply
  8. Gelu Paizan

    Poate ar fi necesar si un capitol distinct care sa priveasca functionarea democratica a partidelor insesi; deoarece, daca un politician are apucaturi dictatoriale in interiorul partidului sau, atunci va avea acelasi comportament si intro functie administrativa. Pentru concretizarea acestei idei ma gandesc la includerea in statutele partidelor a limitarii numarului de mandate la conducerea organizatiilor politice, atat la nivel nationat, cat si la nivel de filiale. Multe filiale de partid functioneaza precum niste srl-uri din cauza unor lideri locali care sunt presedinti de filiala de peste zece ani. Consider ca se justifica interesul societatii civile ca partidele sa functioneze in mod democratic, deoarece partidele sunt principalii furnizori de administratori publici. Uitandu-va in urma, nu vi se pare ca Traian Basescu a fost un dictator in partidul sau?!. Iar PRM-ul, cam ce lideri a produs?!. Si astea sun doar exemple foarte evidente, sa vedeti functionarea filialelor de partid, ale oricarui partid!. Gand Bun!

    Reply
  9. Nicolae

    Am trimis un comentariu pe care il :mediati”! Am inteles, acceptati doar comentariile pozitive la adresa „societatii civile”….

    Reply
  10. Ovidiu R.

    Sustin acest contract! Acum este momentul sa punem presiune pe clasa politica si sa ii facem sa semneze! Sa inteleaga ca doar o rotatie de cadre nu rezolva problema.

    Reply
  11. ali baba

    Lista de revendicari/masuri este foarte OK

    Modalitatea propusa pentru promovarea acestora este insa ineficienta – Ideea contractului – ea presupune ca cealalta parte va fi de buna credinta si isi va respecta contractul… incercarile anetrioare de acest tip au esuat

    Contra punctului 1
    Reducerea numarul de parlamentari inseamna o sub-reprezentare intr-o tara in care si asa o multitudine de grupuri sunt sub sau ne-reprezentate

    Propuneri noi
    1. Plafonul electoral este prea ridicat – nu permite accesul unei miscari politice noi ci concentarea puterii in mainile partidelor existente – deci nu incurajeaza o competitie electorala deschisa
    2. mandatul prezidential de 5 ani este o eroare – ar trebui sa se revina la cel de 5 ani – da o putere exagerata in mainile unui singur om
    3. noua constitutie ar trebui sa clarifice modalitatea de numire a premierului – de la partidul care a castigat cele mai multe voturi in alegeri
    4. interzicerea finantarii private a campaniei electorale si a mitei electorale – partidele sa fie finantate exclusiv public – cresterea finantarii publice conditionata de numarul de membrii reali cu carnet de membru si cotizant – sub control financiar strict

    Reply
  12. THEODOR MARCEAN

    Chiar credeti ca exista parlamentari dispusi sa analizeze,serios,aceste liste?
    Circul din Parlamentul Romaniei,mediatizat de televiziuni partial,nu are cum sa se schimbe,decat schimband componenta parlamentului.

    Reply
  13. Ionel

    Ar fi de adaugat ”depolitizarea administratiei” in sensul stabilirii clare pina la ce nivel functiile sunt numite politic.

    Reply
  14. Sorin Cucerai

    La cele 5 principii enuntate de dvs. cred ca ar trebui adaugat si principiul extinderii democratiei. In virtutea acestui principiu, putem regindi o serie de practici.

    1. Colectarea principalelor taxe si impozite la nivel local; redistribuirea unei parti la nivel judetean, si de acolo la nivel national – adica invers decit acum.

    2. Conducatorii principalelor institutii publice – seful politiei, procurorul sef, presedintele judecatoriei/tribunalului, directorul scolii/liceului, rectorul universitatii, directorul spitalului etc. – sa fie alesi direct de catre comunitatea locala.

    3. Reintroducerea curtii cu juri. Chiar daca asta n-ar imbunatati neaparat calitatea proceselor, ar anula sau cel putin ar limita sever coruptia in justitie.

    4. Stabilirea candidatilor partidelor la diverse functii publice elective prin vot public (alegeri primare). Varianta slaba: au drept de vot doar membrii de partid si simpatizantii. Varianta tare: au drept de vot toti cetatenii de la 18 ani in sus.

    5. Adoptarea sistemului de vot prin aprobare (posibilitatea de a opta pentru mai multi candidati aflati in cursa; cistiga cel cu cele mai multe aprobari).

    6. Limitarea numarului de mandate pentru cei care ocupa functii publice elective (consilieri locali/judeteni, parlamentari, primari etc.).

    Reply
  15. Marele elector

    Alesul prin vot uninominal , daca doreste sa paraseasca partidul care l-a propus , sa fie reconfirmat de alegatorii din colegiul uninominal . La fel si independentii care vor sa adere la un partid .

    Reply
  16. Drinceanu Dumitru

    ,,PRIMENIREA POLITICA. PACT SOCIAL-POLITIC.”
    Consideram pentru moment, necesar un Pact cuprinzand, dar nu numai, urmatoarele angajamente ale Puterii:
    1. detasarea politicienilor de afaceri si mafie, interlopi (vizeaza abuzurile/coruptia in contractele cu statul);
    2. reducerea economiei subterane de 40% din PIB la jumatate, prin aplicarea egala a
    legilor, fara showuri mediatice(arestari in lot si eliberari, rand pe rand);
    3. reducerea cu 50% a importurilor de produse alimentare, agro si nealimentare, mai putin a tehnologiilor si materiilor, subansamblelor necesare productiei viabile;
    4. organizarea/ agrearea colectarii de produse agricole de la intern, admiterea producatorilor in piete, cale de capitalizare si reducere a preturilor, nu numai a valutei de import(!);
    5. intarirea dialogului social cu societatea civila, cetatenii si sindicatele, consultarea acestora in probleme si legi-cheie privind: indatorarea si afilierea tarii la organisme si aliante, asumarea de riscuri majore in relatii internationale, sanatatea-invatamantul, proprietatea privata, privatizari strategice, instrainari de avutii care afecteaza generatii viitoare, drepturi si libertati democratice.etc;
    6. achitarea datoriilor de orice fel, irevocabile, ale statului, chiar si printr-un imprumut special: va spori capitalul social(increderea);
    7. decapitarea mafiilor locale INAINTEA descentralizarii, coroborat cu pct 1;
    8. predarea-primirea mandatelor de guvernare si prezidentiale sa fie insotite de rapoarte de gestiune concrete pentru distingerea responsabilitatilor; primirea unui mandat va apare juridic ca si descarcare si preluare a tuturor angajamentelor/creantelor/ bugetului/ portofoliilor anterioare;
    9. preluarea AVAS in subordinea si raspunderea statului, ca gestionar direct al propriilor averi si creante;
    10. aplicarea severa a legislatiei anticoruptie in general, cu accent deosebit in cazul persoanelor cu atributii specifice si la celor cu inalte functii si demnitati (coruptia in relatiile cu clientela politica si aductiunea de bani la partide s.a).
    11. reducerea suprafiscalitatii, stimuland consumul si reluarea productiei, paralel cu sporirea bazei de impozitare;
    12. combaterea severa a contrabandei/evaziunii/muncii la negru, generalizarea caselor de marcat prin asprirea legislatiei dupa modelul Italian introdus in situatii similare, de pericol al subminarii autoritatii si existentei statale.
    In speranta ca veti fructifica aceasta modesta initiativa cum veti sti mai bine,
    SUCCES!
    D.tru Drinceanu

    Reply
  17. Nicolae

    Doresc schimbarea formei de guvernare.
    Nu mai vreau sa trăiesc in minciună, de 21 de ani o facem.
    Vreau organizarea unui referendum pentru trecerea la o forma de guvernare, monarhie constitutionala. Imi vreau Regele inapoi. Aceasta trebuia sa fie calea de urmat dupa 89, nu alta. Cand am fost noi republicani, inafara de perioada comunistă ??!!??
    Imi vreau Regele inapoi. Sa vina Regele !!!!

    Reply
  18. mihaita

    TVA – 15%
    Impozit pe profit 15%
    Contributia la sanatate – 50 ron /persoana indifernet de salariu ca doar suntem egalii nu si tot pacienti ne numim
    Taxa de poluare introdusa in combustibil, merg cu masina deci poluez – poluez deci platesc
    Contributia de pensii privata – cat vreau sa am pensia atat platesc
    Amnistie fiscala persoanelor fizice pana la 10 000 ron
    Amnistie fiscala persoanelor juridice 50 000 ron

    Reply
  19. Dana

    Aceasta initiativa la fel ca si Coalitia pentru un Parlament Curat sunt salutare. Da, pe termen lung sunt adevarate manifestari ale societatii civile. Cred ca in Romania trebuie sa impunem politicienilor sa se lupte in Parlament si nu sa iasa in strada. Dar nici nu pot fi lasati sa ignore vocea societatii.
    Poate nu e momentul, dar cred ca ar trebui resusitat si codul deontologic al juranlistului.

    Reply
  20. baldovin

    Nu. Mi se pare prea putin pentru spiritul acestor proteste. Asta de fapt se si lauda politicinii ca au facut si fac. Pe hartie chiar e foarte usor sa dai o semnatura iar la fata locului vedem ca statul politienesc si sclavagismul functioneaza bine mersi.

    Trebuie o schimbare radicala. Eu vreau democratie directa. Nu mai vreau sa votez persoane ci proiecte. Nu am nevoie de nici un reprezentant- ma pot reprezenta singur. Nu voi semna un astfel de contract care se tot semneaza de la J.J Rousseau incoace pana peste poate. Sunt satul de asa ceva

    Reply
  21. Campania Salvati Rosia Montana

    Va rugam sa adaugati revendicarile complete, privind Rosia Montana.

    Lista revendicarilor pentru Rosia Montana este adresata autoritatilor statului si Guvernului Romaniei, ce au sprijinit continuu un proiect minier distructiv.

    Cerem:
    1. Neemiterea acordului de mediu pentru proiectul minier cu cianuri propus la Rosia Montana;
    2. Deblocarea procedurilor de includere a Rosiei Montane pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO si declansarea demersurilor necesare pentru orientarea dezvoltarii zonei spre utilizarea durabila si punerea in valoare a patrimoniului sau natural si cultural unic;
    3. Respingerea proiectului legislativ de modificare a Legii Minelor nr. 85/2003, care ar permite companiilor miniere private sa exproprieze dupa bunul plac in numele statului;
    4. Adoptarea propunerii legislative care prevede interzicerea utilizarii cianurii in minerit;
    5. Respingerea tuturor initiativelor de declarare a zonei Rosia Montana ca zona mono-industriala, rezervata exclusiv implementarii proiectului minier al companiei Rosia Montana Gold Corporation.

    Multumiri.

    Reply
  22. Victor Olaru

    Proiectul de contract cu clasa politica cuprinde multe prevederi a caror incalcare este greu de probat.
    Propun doua prevederi foarte clare si eficace:
    1.-Toleranta zero fata de incalcarea legii in orice domeniu, toleranta zero manifestata de administratia publica, de politie, procuratura si de catre judecatori.
    2.-Aplicarea pentru functionarii publici, care incalca legea, a sanctiunii de destituire, insotita de interdictia, pe viata, de a mai ocupa o functie remunerata din bani publici. Le va ramane libertatea de a munci in mediul privat.
    Clasa politica sa se angajeze prin contract, ca la prima modificare a constitutiei, aceste preveder isa fie incluse in constitutie

    Reply
  23. Teodor Ghitescu

    Acest pact nu aduce nimic bun pentru romani. Dupa opinia mea este o incercare de deturnare politica antinationala si antiromaneasca a cerintelor manifestantilor din toata tara!
    Atata timp cat Romania este condusa de FMI si Comisia Europeana, romanii nu pot fi altceva decat sclavii oligarhiei mondiale, condusa de Banca Mondiala, declansatoarea inflatiilor si a falimentarii statelor.
    Societatea civila, daca ar dori DEMOCRATIZARE ROMANIEI, ar putea sa se inspire de programul propus de P. Corut si publicat pe internet, e mult mai aproape de ce vor majoritatea romanilor.
    Prin urmare, pentru DEMOCRATIZARE, cateva din principalele revendicari, care sa returneze Romania romanilor, absolut necesare sunt:
    1.Punerea sub controlul guvernului a emisiei monetare, prin revenirea Bancii Nationale ca banca de stat, nu banca condusa de bancherii privati;
    2. Anularea tuturor contractelor oneroase (cu prevederi secrete) de concesionare a resurselor naturale ale tarii (petrol, gaze, minerale, terenuri agricole, etc.) si trecerea lor in gestionare publica, sub controlul Curtii de Conturi;
    3. Confiscarea tuturor averilor ilicite si impozitarea cu 90 % a celor nejustificate;
    4. Garantarea de catre stat, prin modificarea constitutiei si legilor corespunzatoare a drepturilor fundamentale ale cetatenilor: dreptul la viata si securitate fizica si psihica, dreptul la asistenta sanitara gratuita, dreptul la educatie gratuita, dreptul la un trai decent (prin garantarea asigurarii unui loc de munca pentru toti cei apti si a unui salariu proportional cu aportul adus la dezvoltarea tarii). Resursle pentru aceste garantii provin prin aplicarea punctelor 1,2 si 3;
    5. Eliminarea „baietilor destepti”, a tuturor intermediarilor in comercializarea energiei si materiilor prime din resursele statului;
    6. Renuntarea la regionalizarea Romaniei, politica occidentala de neocolonializare;
    7. Interzicerea managementului privat in agentii economici publici;
    8. Interzicerea concesionarii oricaror resurse de materii prime si energie, catre agenti privati;
    9. Anularea tuturor contractelor de privatizare a proprietatii publice si reintegrarea ei in circuitul economic de stat;
    10. Agentii economici privati şi publici sa se supuna aceleasi legislatii (sa dispuna de profitul pe care il obtin, varsand la stat doar impozitul pe profit);
    11. Neimpozitarea veniturilor mai mici de 1000 lei / membru de familie;
    12. Impozit progresiv pe profitul mai mare de 10%;
    13. Demiterea presedintelui la solicitarea a mai mult de 1 milion de romani, din toata tara, fara acordul Parlamentului sau altui for legislativ;
    14 Desfiintarea Curtii Constitutionale si preluarea atributiilor ei de catre Sectia constitutionala a Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
    15. Respectarea imediata a oricarui rezultat la referendum si transpunerea lui sistemul de drept national si in practica;
    16. Orientarea dezvoltarii socioeconomice a Romaniei catre modelul „Calea a treia” (nici socialism centralizat, nici capital

    Reply
  24. Eniko Vincze

    Principiul dimensiunii sociale a guvernării

    Respectarea drepturilor fundamentale ale omului și sancționarea încălcării acestora, atât a drepturilor civice, politice și culturale, cât și a celor social-economice.
    Elaborarea și implementarea unor politici publice inter-sectoriale care contribuie la crearea condițiilor în care toți cetățenii – indiferent de statutul lor social, genul, etnia, sau orientarea lor sexuală – sunt capacitați să-și exercite drepturile fundamentale, inclusiv cele social-economice.
    Analiza impactului social al tuturor politicilor publice, introducerea perspectivei egalității de șanse și incluziunii sociale în elaborarea, implementarea și monitorizarea politicilor economice, sociale și culturale.
    Responzabilizarea tuturor factorilor politici în raport cu agenda socială europeană, în concordanță cu recomandările Europe 2020 în materie de asigurarea unei creșteri inteligente, sustenabile și inclusive (smart, sustainable and inclusive growth) în care principiul competitivății economice se completează cu cel al solidarității și egalității.
    Identificarea și implementarea unor mecanisme economice și financiare care să susțină demersurile unui stat social dedicat promovării unei creșteri economice ce asigură bunăstare socială pentru toți.
    Având în vedere că organizaţiile civice au capacitatea să ofere servicii aferente prin implicarea lor în viaţa grupurilor sociale dezavantajate şi a comunităţilor marginalizate; având în vedere că instituţiile de stat au nevoie de sprijinul organizaţiilor civice cu scopul asigurării şanselor egale, şi că proiectele derulate de ele nu pot avea impact sustenabil dacă nu sunt sprijinite de organismele guvernamentale, este nevoie ca statul român să recunoască, să folosească şi să susţină demersurile organizațiilor neguvernamentale din domeniul egalităţii de şanse și incluziunii sociale.
    Autoritățile publice locale sunt responsabile în consultarea cetățenilor în legătură cu planurile de dezvoltare locală și în mod particular în raport cu mainstreaming-ul obiectivelor sociale în politicile publice aplicate pe plan local.

    Reply
  25. Campania Salvati Rosia Montana

    Lista revendicarilor pentru Rosia Montana este adresata autoritatilor statului si Guvernului Romaniei, ce au sprijinit continuu un proiect minier distructiv.

    Cerem:
    1. Neemiterea acordului de mediu pentru proiectul minier cu cianuri propus la Rosia Montana;
    2. Deblocarea procedurilor de includere a Rosiei Montane pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO si declansarea demersurilor necesare pentru orientarea dezvoltarii zonei spre utilizarea durabila si punerea in valoare a patrimoniului sau natural si cultural unic;
    3. Respingerea proiectului legislativ de modificare a Legii Minelor nr. 85/2003, care ar permite companiilor miniere private sa exproprieze dupa bunul plac in numele statului;
    4. Adoptarea propunerii legislative care prevede interzicerea utilizarii cianurii in minerit;
    5. Respingerea tuturor initiativelor de declarare a zonei Rosia Montana ca zona mono-industriala, rezervata exclusiv implementarii proiectului minier al companiei Rosia Montana Gold Corporation.

    Reply
  26. Chiş Costel

    Cred că nu e suficient descurajarea traseismului politic.Traseismul politic trebuie interzis, pentru ca acest fenomen duce la schimbarea rezultatelor alegerilor/vezi crearea partidului unpr/.O alta problema cred eu ar fi interzicerea partidelor politice pe criterii etnice .Salut initiativa de monitorizare a licitatiilor si contractelor din bani publici.Mai am o temere ,infintarea de catre pdl a noi partide satelite care sa se regrupeze dupa alegeri.La chestia asta capete mai luminate ca mine ar trebui sa reflecteze.

    Reply
  27. humanist

    Propun o listă mai scurtă și mai simplă, dar mai durabilă, de principii constituționale:

    1. Principiul democrației efective: averea totală personală a fiecărui cetățean e limitată superior la o mărime egală cu o viață de salarii medii pe economie.
    2. Principiul democrației autentice: finanțarea campaniilor electorale ale partidelor politice are loc exclusiv prin cotizația fixă anuală a membrilor proprii (nu prin donații, nu prin finanțare de Stat)
    3. Principiul suveranității: Statul nu poate angaja datorii decât de la propriii cetățeni și doar prin intermediul variației temporare a taxelor, aprobate prin referendum.
    4.Principiul calității vieții: numărul maxim de ore de muncă pe zi lucrătoare este 6.

    5. Principiul venitului de bază necondiționat: orice rezident legal în România primește un venit minim necondiționat, al cărui cuantum e estimat științific și stabilit prin lege, anual.
    6. Principiul delimitării tipurilor de proprietate: proprietatea privată e strict delimitată de cea publică, delimitarea lor și fluxurile dintre ele e monitorizabilă continuu de către public.
    7.Principiul serviciilor publice: educația, sănătatea și justiția sunt servicii obligatorii, publice, plătite din taxe. Serviciile publice sunt administrate de profesioniștii domeniilor în chestiune. Procentul alocat de la bugetul public se stabilește prin lege.
    8.Principiul cunoașterii: cercetarea publică e un serviciu public și aparține domeniului public. Rezultatele cercetării sunt accesibile permanent și comprehensiv publicului fără costuri suplimentare.
    9.Principiul comunicării: Infrastructura Internet e un serviciu public egal accesibil oricărui cetățean pt. comunicare.
    10.Principiul ecologic: dispozitivele care consumă resurse ne-reînnoibile vor fi etichetate ca atare și vor fi înlocuite sau interzise cât de repede permite știința/tehnica.
    11.Principiul autoadministrării: deciziile politico-administrative vor fi continuu monitorizabile de către public, cu un mecanism universal de votare funcțional astfel încât fiecare cetățean să poată reacționa la sau propune efectiv soluții la probleme publice.
    12.Principiul colaborării: în orice activitate colectivă conceptul de angajare se înlocuiește cu conceptul de colaborare. La sfîrșitul contractului de colaborare fiecare semnatar deține o proporție din rezultate conform acordului unanim de la începutul colaborării.
    13.Principiul reprezentativității: dreptul de a emite legi sau instrucțiuni de implementare aparține exclusiv legislativului
    14.Principiul onestității: Averea nedeclarată nu este protejată de Stat

    Principiul onestității: Averea nedeclarată nu este protejată de Stat

    Reply
  28. Ioan

    Prima actiune pentru innobilarea SOCIETATII ROMANESTI aflata in mare deriva, de care are acum mai mult ca niciodata nevoie, este aceea de punere a bazei unei SOCIETATI POLITICE veritabile dar numai cu aportul majoritar si substantial al SOCIETATII CIVILE care sa califice pentru politica doar pe acei ROMANI care au abilitati si insusiri omenesti sa gestioneze destine umane.Pentru realizarea acestui deziderat trebuie inlaturate balariile si buruienile postdecembriste care au inabusit culturile veritabile. Gunoaile umane care s-au catarat si aruncat in apele involburate ale vremii sa faca politica pentru ca nu stiu altceva sa-si asigure o existenta in lux trebuie depozitate la TOMBERONUL in care afost aruncat D.D (Dan Diaconescu) de catre TOLEA sau la groapa de gunoi a istoriei.Trebuie mai intai de INCHEIEREA unui contract politic, creerea cel putin a premizelor pentru o CLASA POLITICA care sa respecta valorile esntiale ale existentei umane, competenta si moralitatea ca factori de progres.Romania este intr-o situatie in care nu se mai poate pune problema de ce politica are nevoie de stanga sau de dreapta pentru a fi scoasa din haznaua in care au bagat-o clasa politica postdecembrista careia i-a lipsit platformele statutare. Drept urmare trebuie inventata FORTA POLITICA care sa cuaguleze energiile pozitive ale nemului romanesc pentru gasi calea lumunata de dezvoltare si progres.

    Reply
  29. Dan Masca

    Din punctul meu de vedere prima schimbare legislativa ar trebui sa fie a LEGII PARTIDELOR.
    De ce ?
    Usurinta prin care orice oameni se pot asocia si crea un partid, fara sa fie nevoiti sa stringa 25000 semnaturi de prin 18 judete, cheltuind resurse umane si materiale, ar duce la o concurenta si competitie reala intre miscarile civica iesite in strada si arma lor politica , care se vor putea infiinta rapid, iar aceasta competitie si concurenta ar duce la aparitia de noi lideri si de schimbari ale actualelor partide.
    CE ar fi daca ONGurile si SRLurile s-ar putea infiinta doar daca ar avea 25000 de semnaturi din 18 judete ?
    De ce daca as dori sa fac un partid care sa cistige alegerile locale in Mures la municipiu si la judet trebuie sa string 25000 de semnaturi din cele 18 judete ?
    Competitia si concurenta de orice fel , inclusiv in politica, ar duce rapid la punerea in practica a multor altor prevederi propuse de dvs. , iar oamenii avind din ce sa aleaga o sa iasa la vot mai multi.

    Reply
  30. BAKO Mihaly

    Sustin punctul de vedere al Dl. Dan Masca. As completa cu diminuarea semnificativa a sumei de bani pe care trebuie sa plateasca un partid ca sa poata participa la alegeri. Sistemul actual este poate cel mai axclusivist din Europa – elimina aparitia de noi partide si concurenta.

    Totodata sustin licitatiile publice transparente in doua etape – si pe principiul raportul cel mai bun cost / beneficiu, nu cel mai ieftin ofertant. In prima faza sa se aleaga oferta cea mai avantajoasa pentru produsul cel mai potrivit, considerand si calitatea, nu numai pretul. In a doua faza sa se faca oferte numai pentru acel tip de produs. Inclusiv castigatorul primei faze sa aiba posibilitatea sa-si imbunatateasca oferta daca doreste. Si sa se elimine posibilitatea ulterioara de a mari valoarea contractului cu acte aditionale. Daca ofertantul castigator a subevaluat oferta sa suporte consecintele! Afacerile comporta si riscuri, nu numai beneficii.

    Reply
  31. atreides

    Un parlament cu 300 de membri, in care exista 18 deputati ai minoritatilor altele decat cea maghiara alesi dupa reguli speciale, este o aberatie. Caci din cei 300, sa spunem ca ar fi 200 de deputati si 100 de senatori-deci grupul minoritatilor ar avea cam 10% din Camera Deputatilor! Ceea ce este cu totul aberant. Deci, o reducere la 300 a numarului de parlamentari ar avea sens numai la pachet cu eliminarea prevederii privind existenta deputatilor minoritatilor-nu cred ca ar fi cine stie ce pierdere, numai ca asta e in Constitutie. Deci, solutia ar fi ca pentru alegerile din 2012 sa ramana numarul de parlamentari apropiat de cel de acum, apoi la viitoarea revizuire a Constitutiei sa se elimine deputatii minoritatilor si abia apoi sa se treaca la 300 de parlamentari. Suna complicat, dar prefer asta existentei unui grup de deputati de 10% ai minoritatilor, care poate distorsiona grav rezultatele unor alegeri

    Reply
  32. Romania curata

    Va multumim pentru exprimarea tuturor acestor puncte de vedere. Asteptam in continuare propunerile voastre concrete pentru ca vom tine seama de ele.

    Reply
  33. Lucian

    Sustin aceasta afirmatie:

    10. Publicarea integrală şi accesibilă a tuturor achizitiilor publice si a plăţilor făcute din bani publici inclusiv pe site-urile fiecarei institutii publice care participa la acest proces;

    Si as mai adauga:

    „Toate contractele din bani publici sa fie publice”.

    De asemenea numele celor care le-au intocmit sa fie publice.

    Reply
  34. Radu

    Adevarul este ca guvernul functioneaza in slujba poporului…nimic mai fals in Romania.
    Primii doi oameni in stat (presedinte+premier) raman surzi la solicitarile societatii. Solutia nu este sa nu mai votam pt ca astfel punem mai multa putere in mainile lor, voturile fraudate cantarind mai greu. Ultima solutie ar fi GREVA FISCALA la nivel national. Daca noi nu cotizam, ei nu mai au ce fura. Sunt curios cati ar veni cu bani de acasa (a se citi „Conturi – off-shore” ) pt a alimenta un Mercedes S securizat sau un M5. Visez frumos…astia ar vinde casa poporului si ar pleca din ea cu scaunele sub fund si cred ca nici atunci nu ar demisiona

    Reply
  35. TINA

    Sunt de acord cu ce se propune desi multe din punctele subliniate aici nu se vor putea realiza cu actuala clasa politica, dar toate sunt dupa om, avem ce meritam. Totusi in analiza propusa nu intra si televiziunile, presa in ansamblul ei care dupa cum se vede din pacate are un rol decisiv si de manipulare in functie de propriile interese. Trebuie sa inteleaga si mass media ca nu se mai poate face REVOLUTIE cu televizorul.Este timpul sa se maturize si ea si sa devina cu adevarat profesionista. Este valabil si pentru asa zis analisti politici.

    Reply
  36. Nick Sava

    Inca un lucru: mi se pare absurd ca politicienii sa fie intepeniti in scaun 4 ani, indiferent ce ar face. E nevoie de mai multa responsabilizare a acestora fata de alegatorii lor:
    1. In caz ca parlamentarul ales intr-o circumscriptie electorala isi pierde sustinerea alegatorilor, la initiativa societatii civile (si in urma unui referndum local) sa se organizeze alegeri anticipate in circumscriptia respectiva. Asta ar rezolva si problema traseismului sau demisiei din partidul pe lista caruia a candidat.
    2. In mod similar, ar trebui sa se permita, in urma unui referendum local, alegeri anticipate a primarului, presedintelui CJ si a consilierilor.
    3. Procesul referendumului local sa se declanseze in urma unor liste semnate de o treime din alegatorii localitatii (circumscriptiei) respective, in conditiile legii (jumatate plus 1 din numarul persoanelor cu drept de vot)

    Si un lucru care mi se pare FOARTE important: depolitizarea administratiei locale! Primarii, Presedintii CJ si consilierii lor sa fie independenti (chiar daca li se permite sa fie membri unor partide politice). Ei trebuie sa aiba o minima experienta (3 ani) in munca sociala locala (administratia locala, invatamint, sanitar, servicii sociala, organizatie non-guvernamentala) si nu pe linie d epartid.
    1. sunt de acord cu formularea punctelor 1.2-1,4, cu amendamentul urmator:
    „Nici o organizattie politica sau non-guvernamentala sa nu aiba drept la finantare publica, nici la sesurse publice diferite de cele oferite cetatenilor individuali. Respectivele organizatii sa aiba obligatia si dreptul sa isi asigure capitalul din resurse proprii (donatii, cotizatie, activitati), intr-o transparenta deplina, atit in ce priveste colectarea ci si cheltuirea lor.” Poate intra si la Sectiunea 3.
    2. Daca aici au intrat „revolutionarii de ziua a treia”, propun un amendament in legatura cu bisericile:
    2.1 Sa inceteze construirea de biserici din bani de la buget. Acestea sa fie construite fie din banii de la BOR, fie dadunati din donatii si contributii ale enoriasilor.
    2.2 Salariul preotilor sa nu fie platit de la buget. El sa provina de la BOR, fiind completat de enoriasi in functie de activitatea preorului. Statul s aasigure DOAR o indemnizatie egala cu ajutorul social legal.
    3. Orice cetatean sa trebuiasca sa justifice, la cerere, provenienta averilor familiale, fara a se intra sub inceidenta „prezumtiei de nevinovatie”.
    Vad ca nu isi propune nimic in privinta Justitiei:-)
    O minima reforma ar fi impartirea :Curtii” in odua: Mica si Mare. Sisten intilnit in America de Nird. La Small Court se judeca toate rahaturile (pina in 500 lei, sa zicem), care ocupa o groaza de timp si resurse. Acolo e simplu: un singur judecator, maroti, decizia pe loc, fara drept de apel. Aici ar intra toate amenzile, micile litigii intre persoane etc. Ar denloca o groaza din sutele de mii de dosare ce impiedica judecarea lucrurile principale.
    De asemenea, introducerea „cautiunii”. Sa se inceteze cu „arestarea preventi

    Reply
  37. val

    Contractul este cam general, enunta principii si din acest motiv va fi usor de eludat. Daca ar fi intre parteneri normali, ar fi perfect. Dar partenerul este clasa politica actuala. Teoretic, nici n-ar trebui sa se mai discute cu ea. Dar inertia se plateste si iata, se negociaza cu cei care au incalcat aceste reguli in modul cel mai grosolan, in frunte cu mai vinovati – partidul lui Nastase si Iliescu – care o fac acum pe imaculatii. Se negociaza cu politicienii romani, mari mesteri in a minti, in a eluda regulile. Cand faci un contract eu ei, acesta trebuie sa fie concret, amanuntit, sa nu le lase spatiu de manevra.
    Deoarece un contract beton e greu de facut la repezeala si se poate ineca din cauza prea multor amanunte, precizari, solutia ar fi ca acest contract sa contina un ultim articol care sa prevada atasarea unei anexe cuprinzand lista de legi incorecte, de situatii tipice de incalcare a egalitatii, democratiei, masuri care sa indrepte raul facut romanilor in cei 22 de ani. (De exemplu: legi care sa prevada controlul averilor celor care au detinut functii in stat in perioada in care s-au facut marile privatizaari paguboase, confiscarea averilor facute prin prin asemenea abuzuri etc)

    Reply
  38. Corneliu

    Toate bune si frumoase in acest contract propus.
    As avea o singura propunere si anume infiintarea unei comisii de validare a proiectelor legislative, comisie formata din reprezentanti ai opiniei publice care sa se schimbe anual sau cel mult la doi ani astfel incat sa ramana integra.
    Comisie care sa verifice ca noile legi (sau poate de ce nu si cele vechi) nu introduc noi prevederi, clauze sau taxe care sa afecteze conditiile optime de viata ale cetateanului. Cu alte cuvinte sa nu mai poata fi votate legi aberante cum e cea cu Taxa auto sau cu reducerea salariilor sau a pensiilor, etc.
    Daca legea e in avantajul poporului sa valideze pentru a merge la vot daca nu e in avantajul poporului atunci sa se respinga.

    Reply
  39. Rezon

    In atentia societatii civile, atrag respectuos atentia asupra unui document programatic Platforma Civica, lansat adineauri de colegii dvs Consiliul National al Societatii Civile, frati si veri buni de protest.

    (http://www.a1.ro/news/social/grupul-consiliul-national-al-societatii-civile-a-trimis-la-cotroceni-o-lista-de-revendicari-189286.html)

    Citez din Platforma Civica ce mi se pare mai important si cred ca ar merita inclus in contractul cu clasa politica:

    1. Dreptul inalienabil si neingradit la munca decenta, fapt ce presupune:
    a) Locuri de munca garantate, indiferent de varsta, persoanelor majore, prin contracte colective si individuale

    2. Dreptul inalienabil si nerestrictionat al cetateanului la proprietate mobila, imobila si de calitate (grad militar, titlu stiintific, pensie dobandita, drept de autor sau proprietate intelectuala, etc).

    6. Dreptul la justitie obiectiva prin interzicerea amestecului Executivului si politizarea actului de justitie, desfiintarea structurilor de politie politica de tip stalinist si a instrumentelor politice tip Curtea Constitutionala, ANI, DNA, CNSAS, etc.

    Am incheiat citatul. Mi-as permite sa mai adaug, cu respect, trei revendicari:

    (1a) – dreptul inalienabil si nerstrictionat de a-mi alege locul de munca de Presedinte al Romaniei;

    (1b) – dreptul inalienabil si nerestrictionat de a mi se da cate un smartphone pe trimestru (ultimul tip), si cate o colectie completa de basti, pantaloni mulati si esarfe pe trend, ca sa-mi pot implini vocatia si nevoile de hipster anticapitalist;

    (2) – dreptul inalienabil si nerestrictionat de a transforma Piata Universitatii in cel mai pe trend club din Eurasia: Clubul Hipoccupy la care sa se dea abonamente gratuite la toti hipsterii anticapitalisti si la alti tovarasi de drum (oengisti in cautarea propriului suflet, microbisti cu constiinta civica, cadre militare in retragere si in rezerva, jurnalisti independenti de la Antena 3 etc).

    Jos Dictatura! Ocupati!

    Reply
  40. Laura

    Cateva sugestii si comentarii, pe scurt:
    1. Nu cred ca e o idee buna sustinerea reducerii numarului de parlamentari la 300. La sfarsitul zilei, nu cred ca aceasta idee a fost foarte bine gandita din punct de vedere al policy development in the first place. A facut cineva un studiu de impact – ce inseamna o reprezentare de 300 de parlamentari ? Eu vad foarte multe dezavantaje in aceasta idee, si – iarasi repet – nu deloc un exemplu de policy care a trecut prin procese de consultare si evaluare corecte, lucruri pe care vrem se le impunem pana la urma.
    2. De asemenea, cred ca pt. 25 cu privire la democratia participativa trebuie regandit. Exista riscul sa generam conflicte sociale (mai ales cu minoritatile nationale – romi, maghiari – si minoritatile sexuale) daca mergem spre referedumuri obligatorii prin initiativa populara. Inchiputi-va un referendum care acorda privilegii/prioritate/exclusivitate bisericii ortodoxe in programe sociale. E o idee buna ? Nu. Ar trece de un referendum obligatoriu ? Da.

    Reply
  41. Laura

    3. Este posibil ca pct 3 si 7 (si 27 intr-o oarecare masura) sa fie neconstitutionale

    4. Pct 1.7 e destul de greu de implementat si monitorizat pana la urma. Pana la urma, “meritul” – mai ales in interiorul unui partid, inseamna capacitatea politica de a costruii aliante si a avea support – ceea ce se masoara prin capacitatea de a castiga voturi (in interiorul partidului si in afara). Intr-adevar, e bine sa fie sustinuta democratia interna de partid (functiile sa fie mai mult alese decat numite sau ‘votate in bloc’) – dar alte mechanisme de evaluare a ‘meritului’ sunt discutabile.

    5. Pct 13, nu prea inteleg. Poate ar fi mai bine pur si simplu ca Autoritatea Electorala sa devina intr-adevar independenta (aici sunt modele bune all over the world) – dar nu vad un rol specific pt societatea civila si specific targetat catre frauda electorala. Probleme sunt in organizarea de alegeri propruzisa, liste electorale, publicitate electorala etc

    Reply
  42. val

    Totusi, al cui este acest proiect, pus aici in discutie? Sper ca in aceasta „societatea civila” nu includeti si sindicatul pensionarilor imbuibati si odihniti si de un enorm tupeu, al pensionarilor din armata, intitulat Consiliul National al Societatii Civile. Asta ar murdari Romania Curata, si ar accentua neplacuta senzatie ca sufla in panzele psd-ului.

    Reply
  43. Marius

    personal, mă pricep prea puţin despre modul în care funcţionează o ţară in general, dar sistemul valoric în baza căreia un stat se defineşte îmi este limpede. Astfel anumite principii enunţate aici aduc o valoare însemnată principiilor care stau la baza democraţiei în care ne-am dori să trăim. Pare o bază bună de pornire. Că societate civilă conştientă, nivelul de implicare în toate aspectele economice, politice, administrative, etc, care ne privesc în mod direct, este necesar. Aşadar, mai sunt multe aspecte care trebuie introduse şi care vizează proiecte de legi noi sau de restructurare a celor existente. Fie că sunt puncte ale acestui contract, fie că sunt principii fundamentale. Oricum ar fi, este important ca anumite domenii ale economiei sau sisteme de stat să se adapteze nevoilor noastre de acum. Astfel sistemul de sănătate, educaţie, turismul, agricultura trebuie atinse şi revendicate prin acest contract. Educaţia este primordială aici. Mai în amănunt nu pot intra. Sunt oameni mai în măsură să facă asta. Conluzia mea este ca acest act este în acest moment doar o schiţă bună.

    Reply
  44. Laura

    Inca cateva alte sugestii:

    6. Intarirea rolului (si independentei) institutiilor de control pe orizontala: Curtea de Contruri, Avocatul Poporului, Curtea Constitutionala. De exemplu, Curtea de Conturi ar putea face audit-uri de program, in loc audituri contabile, iar rapoartele Curtii de Contruri sa fie supuse unei dezbateri si unui vot explicit in fiecare camera, in termen de 45 de zile de la publicare. Votul parlamentar aproba sau nu raspunsul guvernului la recomandarile auditului.
    7. De asemenea, rapoartele avocatului poporului, si implicit raspunsul guvernului, sa fie dezbatute si votate de parlament
    8. Despre Curtea Constitutionala .. ce sa mai vorbesc. S-a degradat exponential de la mandat la mandate. Cred ca este importanta adoptarea unei proceduri de selectie a judecatorilor care sa duca la profesionalizare si depolotizare, pentru ca e institutie prea importanta pentru a fii mediocra
    9. Stabilirea unui gentleman’s agreement prin care presedintele camerei deputatilor este intodeauna un reprezentant al opozitiei, agreeat de majoritate. Asta permite opozitiei accesul la procedura de sezizare a CC cu conflicte juridice intre puterile statului – ceva foarte util pentru ce s-a intamplat azi cu Dl Diaconescu, de exemplu. Mai mult, fiind agreeat de majoritate, dar provenind din opozitie, sunt sanse mai mari sa fie o personalitate solida, moderata si consensuala.

    Reply
  45. Gogu

    Salarizarea magistratilor in functie de fondurile colectate prin taxa juridica,cheltuielile de judecata penala,si fondurile alocate de la bugetul statului numai dupa definitivarea dosarului.Asa cum sunt platiti avocatii,notarii,si nu stabilirea unor salarii nesimtite prin lege .Unde este concurenta prin competenta.
    Incadrea magistratilor sa se faca numai prin concurs iar din comisiile de evaluare sa participe si societatea civila ca supraveghetori alesi aliatoriu nu cu caracter permanent.,nu numai ei intre ei si mafiotii politici.Prin salarizarea din fonduri propri acumulate se va scurta termenele de judecata,se va mari responsabilitatea pe hotararile pe care le iau.
    Partile sa aiba posibilitatea de a-si alege instanta completul de judecata sistemul actual aleatoriu este numai un praf aruncat in fata partilor fara posibilitate de verifica,cererea de recuzare este foarte restransa si ramane numai la indemana camerei de consiliu asa ca tot ei intre ei.
    Purerea judecatoreasca este numai pentru ea si in sprijinul banului care trebuie spalat si nu in sprijinul cetateanului.Legea este folosita numai pentru mafioti .Vedeti prosperitate tuturor magistratilor dupa 1989.multi ar terbui sa-si gaseasca locul in PIVNITA doamnei PIVNICERU.
    Jos labele mafiotilor politici de pe fondurile sanatatii ,pensiilor,somajului.atunci ar fi interesati pentru crearea locurilor de munca si nu de impartirea fondurilor in functie de prostii aducatori de voturi.

    Reply
  46. Asociatia Condamna Coruptia

    Infiintarea Inchisorii datornicilor
    Modificarea institutiei raspunderii magistratilor

    Reply
  47. doru emilian

    pct.3-eliminarea traseismului ,prin demisia parlamentarului si organizarea alegerilor locale pt.ocuparea locului vacant in circumscriptia respectiva
    pct.8-investigarea abuzurilor jandarmilor si impunerea de masuri punitive
    pct.12-este imperios si fundamental ca minoritatile din romania sa beneficieze de un nr. limitat de reprezentanti in parlament in functie de nr.minoritarilor.
    pct.20- raspunderea materiala si penala pt proasta gestionare si deturnare a banului public.
    pct.21- depolitizarea tuturor institutiilor publice
    pct.27-colaboratori si agenti activi ai securitatii,aplicarea legii lustratiei
    -.obligativitatea companiilor de stat la
    plata obligatiilor banesti catre stat
    -limitarea profitului si a salariilor pt.furnizorii de gaz, electricitate,apa
    -stoparea fraudelor,furtului din banul public

    Reply
  48. Curcanu de Cluj

    Consider ca intreaga clasa politica, actuala(cei de la putere) si cea care urmeaza sa vina(cei din opozitie), din Romania, si-ar mai spala din pacate daca ar face un referendum national cu privire la reinstaurarea monarhiei in Romania. Consider ca Romania pe langa problemele economice de zi cu zi , mai are de restaurat partea morala. Oare cum vom putea merge inainte cu o clasa politica a carei incredere tinde catre 0 (zero). Regele Mihai si Casa Regala a Romaniei cred ca pot reda romanilor speranta, increderea si demnitatea de care avem atata nevoie. Spun acestea privind si in istoria noastra, considerand astfel ca monarhia ni-i se potriveste mai bine decat republica. Intotdeauna acest popor a avut domnitori si nu presedinti. Nihil sine deo! Traiasca regele!

    Reply
  49. ina

    Buna seara,
    am putea cere si limitarea la 2 mandate in parlament? Poate asa exista sanse sa se mai curete din cand in cand.

    Reply
  50. Claudiu

    1. Includerea si garantarea in legile electorale a posibilitatii participarii la alegerile locale si parlamentare a listelor de independenti.
    2. Introducerea in legea partidelor politice a posibilitatii crearii partidelor locale sau regionale.

    Reply
  51. tzu

    Cred ca limitarea traseismului politic,restrangerea imunitatii prezidentiale,limitarea practicii ordonantelor si a asumarii si alte propuneri de acest fel sunt la aceasta ora neconstitutionale. Pentru rezolvarea lor favorabila trebuie modificata constitutia. Cine ii lamureste pe cei din opozitie ca avem nevoie urgent de modificarea constitutiei? Cum vedeti aplicata raspunderea materiala pentru proasta gestionare a banului public? Cine stabileste proasta gestionare? Asta i-ar mai lipsi justitiei, sa faca si judecati de genul asta. Ce este aia „nulitate de drept a unui proiect”? Ar trebui sa ne limitam la un program minimal care sa nu implice modificarea constitutiei sau instigarea la ilegalitati de genul intreruperii unui proces de autorizare. Va atrag atentia ca si acum judecatorul care il condamna pe un individ pentru fapte de coruptie, poate sa-i restanga acestuia dreptul de a fi ales. Cred ca este suficient.

    Reply
  52. Petre

    Initiativa este buna. Problema este ca unele lucruri enuntate deja sunt potrivit actualei constitutii NECONSTITUTIONALE! Astfel, pentru a nu mai fi trasi pe sfoara inca odata, sfatuiesc pe AMP sa verifice inainte de semnare daca actul dorit este valid sau nu, altfel semnam prostii ca si pana acum …
    PS: sfatul meu este ca, inainte de toate contractele, angajamentele sau mai stiu eu ce minuni facem, sa ne gandim serios la un proiect de modificare a constitutiei. Dupa aceea putem dezvolta restul …

    Reply
  53. D.S.

    De adaugat: instituirea raspunderii magistratilor pentru solutiile definitive gresite sau pentru nesolutionarea intr-un termen rezonabil a cererilor adresate justitiei

    Reply
  54. CRISTI

    Propunere: publicarea rapoartelor de activitate ca si a tuturor achizitiilor publice, bugetelor si salariilor din sectorul neguvernamental (ONG-uri si firme private), atunci cand se implementeaza proiecte cu finantare europeana *ex. prin POSDRU si mai multa transparenta a fondurilor publice cheltuite

    Reply
  55. Maria-Luiza Calin

    – A.N.I. sa dea raport trimestrial despre activitate, in acest moment dosarele sunt ingropate si nu stim exact pentru ce isi iau salariile

    – invatamant gratuit pana la terminarea liceului

    – revizuirea manualelor de literatura romana si istorie si repunerea valorilor tarii acolo unde le este locul. Ca sursa de inspiratie propun studierea celor de dinainte de 89, erau solid construite si generau sentimentul de patriotism, creau cultura generala

    – interzicerea privatizarii obiectivelor strategice si reevaluarea contractelor anterioare care s-au dovedit paguboase

    – alocarea unui buget mai mare agriculturii si stabilirea unei comisii de evaluare a cheltuielilor facuta din specialisti neafiliati politic (banii se pot lua de la ministerul dezvoltarii)

    – reabilitarea bazelor de tratament balnear si inscrierea lor in circuitele turistice internationale

    Reply
  56. elena

    propun ca judecatorii sa poata solicita transferul la orice instanta din tara in teremn de 1 an de zile de la numire şi nu 3 ani cum este acum venind in sprijinul judecatorului de a locuit impreuna cu familia acolo unde are locuinta si nu sa faca naveta ,sa nu fie obosit permanent si sa nu se poata concentra si studia corect dosarul şi legislaţia la luarea hotărârilor .Nu poate sa se stabileasca in localitatea unde este rapartizat,având copii la scoala unde domicialiaza,sot care are servici tot in localitatea unde domiciliaza,sau diferite probleme familiale

    Reply
  57. Ionita N. Ion

    1.Propun sa apara ca punct distinct ,,Intensificarea luptei anticoruptie si sustinerea ferma a principiilor bunei guvernari”.
    Este cheia iesiri din criza.
    2. Resursele naturale ale tarii sa fie exploatate in avantajul poporului.
    Ma refer in special la proiectele din industria mineritului, care vor cunoaste o revitalizare in viitor. Aurul tarii sa fie explotat de agenti romani, eventual in parteneriat public privat. Nu se poate pune problema fondurilor sau a capacitatii tehnice. Orice institutie financiara internationala va acorda credite pentru asemenea proiecte. La fel ar trebui exploatate si celelalte resurse: Gazele naturale, petrolul, capacitatile energetice, alte resurse valoroase.
    O grije deosebita trebuie acordata, in acest sens, pamantului, cel mai valoros element al avutiei nationale. Vanzarea definitiva a fiecarui hectar inseamna vanzarea unei parti din tara.
    Sa se gaseasca o modalitate atractiva pentru folosirea economiilor din banci ale populatiei.

    Reply
  58. gghas

    Orice reforma a societatii romanesti trebuie sa inceapa cu reformatorul insusi, in cazul Romaniei, parlamentul.
    -absenta parlamentarului de la dezbaterile din plen sau de la comisii, mai mult de 5 zile, intr-o sesiune, sa duca automat la suspendarea mandatului fara alte proceduri de urmat.
    -neintrunirea cvorumului la lucrarile parlamentului, mai mult de 5 zile, intr-o sesiune, sa duca automat la dizolvarea parlamentului fara alte proceduri care sa complice lucrurile, si stabilirea unui termen rezonabil, 2 luni, pt. alegeri anticipate.
    -limitarea numarului de mandate a parlamentarilor, indiferent de lungimea mandatului, la numai 2 mandate. Astfel parlamentul Romaniei se va reinprospata cu min.50%, de fiecare data. Astfel multimea celor imbatraniti in rele, si nu trebuie date nume ptc. sunt foarte bine cunoscuti, se va diminua simtitor.
    In acest fel, vom avea un paarlament obligat sa lucreze, sper si mai responsabil, si sa faca legi bune, aplicabile si pe termen lung, cu baze juridice reale, de drept.

    Reply
  59. constantin

    Traseismul politic este implicit rejectat prin CONSTITUTIE. „Partidele exprima optiunile politice ale cetateanilor..” Cred ca este destul de clar UDMR si UNPR nu exprima vointa cetateanului. UDMR nu este partid iar asociatiile sunt apolitice, iar UNPR nu a plecat din start sustinuti de ai lor sustinatori. Toti presedintii au incalcat cu stiinta sau de teama Constitutia. Sunt incalcate chiar drepturile omului.
    Cine poate, sa testeze la C.C.!

    Constantin

    Reply
  60. ninirin

    PRINCIPIUL RESPONSABILITATII POLITICIENILOR:
    -Sa fie aplicabil tuturor categoriilor de politicieni care influenteaza viata noastra :
    presedinte/parlamentari( inclusiv opozitia !)/ guvernanti numiti politic/ consilieri locali,etc. a caror activitate sa fie monitorizata,verificata,analizata si evaluata periodic si mai ales la sfarsit de mandat.
    in prezent nu exista nici o responsabilitate !
    PRINCIPIUL SCRUTINULUI COMPLET:
    In prezent noi alegem numai si numai ce ne ofera ei pe liste facute tot de ei !
    Propunere: pe buletinele de vot in afara de propunerile lor sa existe si o ,, casuta pentru cei care nu mai au incredere in propunerile prezentate.” sa zicem pentru dezamagiti.Daca procentul de dezamagiti este mai mare de 50% din nr. de votanti atunci in urmatorii 4 ani politicienii sa stea acasa pe banii lor iar functiile publice sa se ocupe de tehnocrati prin concurs. Atunci si numai atunci veti vedea in parlament academicieni, oameni de stiinta,oameni de cultura si probitate morala si nu ciurucuri !

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *