Alina Mungiu-Pippidi

Salvați Sinaia de animale!

O notificare de la Weather Channel mă anunță că la Sinaia, unde locuiesc, calitatea aerului e proastă. Mă întreb de ce, cînd altădată, coborînd din tren în gara istorică aerul de munte mă învăluia cu prospețimea primăverii indiferent de anotimp? Un răspuns îl văd uitîndu-mă la mașina mea proaspăt spălată, și deja plină de praf: orașul e săpat în toate direcțiile și acoperit de cantități de praf, acumulat pentru că în mod excepțional nu a plouat o săptămînă (ploaia cea mare l-a spălat, și am fost îngropați în noroi). Praful vine de la săpături care durează de luni de zile pentru a îngropa cablurile de electricitate și care se desfășoară peste tot în același timp, astfel că nu a mai rămas stradă neacoperită de praf și fără șanțuri deschise. Acestea acumulează gunoaie, răsturnate de urși din tomberoanele inadecvate ca formă și număr (un documentar american pe Youtube ne învață că acolo unde ursul vine la gunoi regulat trebuie tomberoane metalice mari, prea grele ca să fie răsturnate, smulse sau deschise- comparați cu standardul nostru din plastic ușor, chiar cînd îl torni în beton, ca în parcul de la Peleș, ursul îl smulge cu beton cu tot (vezi foto). Dar să nu dăm vina doar pe urși. Oricine termină o construcție aruncă chiuvetele vechi și cutii goale de lavabilă în decor, crește iarba peste ele de la sezon la sezon (vezi imagini).

Lăudabilul program european verde de a îngropa firele electrice se desfășoară inclusiv pe străzi fără canalizare și asfalt (ca a mea, Gheorghe Doja, sau Calea Pustnicului – să nu se creadă că sunt străzi noi, pur și simplu un secol nu a a fost de ajuns să le ajungă canalizarea din urmă), unde fiecare ploaie sapă brazde, adîncite de o nouă specie de turiști, cei care produc emisii și distrug munții cu ATV-urile lor, niște scaune cu patru roți în care stai în fund și plătești să poluezi fonic și chimic. Rezistente vor trebui să fie cablurile puse sub străzi al căror relief se schimbă de la sezon la sezon! Chiar străzile asfaltate, care în Sinaia nu se pot lăuda decît cu un asfalt superficial, canalizarea fiind ce a mai rămas de pe vremea regelui, nu o duc mai bine. Prost concepute, deși fiecare orășel italian din vîrf de munte oferă un manual cum să organizezi scurgeri masive de apă, orașul se laudă cu șanțuri contragravitaționale, intersecții care devin cascade la fiecare ploaie și canale pregătite să sară din șuruburi la cea mai mică ploaie ca la desene animate – pentru că evident nu e loc în ele de atîta apă, la munte nu ascundem apa de ploaie sub drum, că e prea multă. Prioritatea administrației e asfaltul, că oamenii influenți din România sunt toți șoferi (și doar șoferi), Sinaia nu e verde, proliferează doar ce produce emisii și face zgomot peste normele europene admise, dovadă creșterea exponențială a populației de ATV și raliul din zilele astea care ne-a făcut să ne refugiem la București. Vacile locale, din șaptesprezece acum zece ani au scăzut la trei, și acum nu mai văd nici una, poate din cauză că au înflorit umăr lîngă umăr blocurile în poiana Cantacuzino. Din cauza situației cu canalizarea, străzi importante se prăbușesc pe alocuri – Kogălniceanu, Calea Codrului, și sunt proptite sau închise de bariere în vreme ce se toarnă asfalt la repezeală pe unde se ține încă drumul, ca să aibă producătorii de emisii pe unde să își urle motoarele. Am văzut scene idilice zile întregi cu băieții de la curățenie împingînd peturile cu lopata pe pantă în jos, ca să toarne asfalt- provocînd astfel cascade de plastic peste grădinile de la vale.

Principala noastră atracție rămîne Peleșul. Dar parcul castelului e acoperit de gunoaie, și nu e doar vina urșilor (fără număr, eu am unul la intrarea la Sf. Ana care stă în refugiu la cerșit și se apropie de cum încetinește o mașină, altul la colțul grădinii, cu pui) și a mistreților (cinci la număr, fără a mai pune godacii), ci și a oamenilor care fac picnic la cascadele Pelișorului și lasă gunoiul pe acolo. Pază nici nu există în parc, numai Ro ALERT ne asasinează cu ursoaica cu cei trei pui care vine zilnic, la intersecția Peleș cu Carmen Sylva să cerșească porumb fiert, care se vinde pe acolo (am putea scoate din parc porumbul fiert? Cocenii sunt peste tot pe jos. Să se reîntoarcă în parcare, unde era mai ușor de curățat). Pentru că la noi corupția s-a vrut centralizată, nu locală, contractul de strîns tomberoane îl are o firmă din Ploiești, și banii rămași să mai curețe și străzile aproape nu există. Întregul oraș are un enorm deficit de coșuri de gunoi, mai ales de coșuri de gunoi adecvate într-un oraș în care ursul le ia la rînd în fiecare seară. Plătim o taxă locală mare (ca să împingă asfaltatorii peturile mai la vale), dar la intrarea/ieșirea din Peleș sunt 3 tomberoane de casă individuală, ajung de 5 persoane acolo unde sunt mii, ca atare parcul și rîul sînt scăldate în gunoi.

Administrația a făcut eforturi în anii precedenți să strîngă gunoaiele o dată pe an. Vorba e unde se strîng zilnic. Probleme de fond, precum o scurgere adecvată a apei de ploaie, care duce la scufundarea orașului (eu cheltuiesc mii de euro pe an ca să împiedic casa Iorga, monument istoric categoria A, să se scufunde odată cu întreaga stradă, pentru că ideea muncipalității e că strada în pantă = canalizare naturală, indiferent ce e sub ea). Pe vremea monarhiei existau sub drum canele largi care captau torentele, azi totul e peste asfalt – și distanța dintre străzi a crescut de la 20 de cm la peste un metru pe verticală în ultimii zece ani. Noi am injectat terenul și fundațiile și am construit drenuri, dar tot se scufundă casa lui Iorga construită de Socolescu, un cm pe an, în partea opusă văii, antrenată de scufundarea (nu aluneacarea) întregii străzi. La fel e în Tirul cu Porumbei și multe alte locuri, poate cu clădiri mai puțin istorice. Strada s-a rupt complet, rupînd și conducta de apă, au venit băieții de la Hidro și au cîrpit la ea două zile, costul a doisprezece oameni și un utilaj că nu poți găsi o scurgere normală a apei.

Dar nu contează, că ATV-iștii adoră străzile rupte, unde își pot arăta skills-urile la trecut prin bălți și stropit sus și departe. Lor și se adaugă și populația care vine la munte să hrănească urșii și mistreții, ceea ce i-a făcut mult mai invazivi decît erau. În Tir sau în drumul spre cotă e coadă la hrănit și pozat animale sălbatice. Niște ecologiști fără umor au pus afișe că dacă hrănești ursul îl omori – ce se întîmplă omului dacă refuză să îl hrănească, după ce ursul nu mai are de unde mînca, și dărîmă magazii sau intră pe terase, lipsește din narațiunea lor.

Altfel, așteptînd să vină PNRR producem cîte emisii mai putem, construim fără autorizații în draci – vizavi de mine unul a dărîmat ilegal vila Rujinschi, dar în timp ce cazul era la procuratură a și primit autorizația să își facă o viloaie în loc (nu e aparent nici un motiv să ți se refuze autorizația de construcție doar pentru că aceeași autoritate locală a sesizat Parchetul să ai demolat ilegal unde vrei să construiești). Asta e a treia vilă construită ilegal în imediata mea proximitate în ultimii douăzeci de ani, se poate spune că fiecare administrație și-a adus contribuția.

Nu mai avem aer adevărat și nici pămîntul de sub noi nu ne mai ține, culoarea apei care curge din robinet e siena naturală, dar important e că viața e frumoasă, copacii verzi, berea valuri și telegondolele se înmulțesc, putem vedea muntele și urșii de la înălțime, de unde gunoiul nici nu se mai observă. Acesta e viitorul, că pe jos e prea periculos, gropi, animale și gaze de eșapament.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

18 thoughts on “Salvați Sinaia de animale!

  1. Dumitru

    Comentariu destul de tipic pentru AMP, care pare hotarata ca in cazul fiecarei tematici importante sa astepte pana cand nu mai e nimic de facut. Bucegii au fost muntii copilariei si tineretii mele, si a fost pentru mine chinuitor sa vad cum sunt distrusi. Insa lucrurile de care se plange AMP sunt numai simptomele stadiului terminal al transformarii Sinaiei in McSinaia – un alt oras de consum. Ea ar fi trebuit sa se sesizeze cand platoul Bucegi a fost „sistematizat” prin introducerea de sosele asfaltate. Transformare care s-a intamplat progresiv. Mai intai permitand masinilor 4×4 sa urce pana sus, apoi prin drumurile taiate in munte pentru a face loc stalpilor de telescaun (pe valea soarelui), apoi asfaltul pana la Piatra Arsa, apoi permisele de construire, numarul crescator de stane de pe munte, mult dincolo de ce era sustenabil fara a umple tot masivul de rahat de oaie si de vaca s.a.m.d. Din cauza asta devenise imposibil sa mai bei apa de izvor de pe munte…

    Atunci trebuia AMP sa le explice oamenilor din Sinaia ca nu vor putea niciodata concura cu statiunile din Alpi, pentru ca muntii lor au alte avantaje – cel mai mare fiind faptul ca erau ne-poluati si ne-construiti. Insa cand oamenii de prin zona nu viseaza decat investitii destructive (dupa ce proprietarii cu multi bani i-au convins ca asa vor avea si ei ceva bani), nu prea mai ai ce face…

    Pe AMP ce o deranjeaza acum nu e ceva global (distrugerea Bucegilor) ci faptul ca pe strada ei e praf si sunt godaci…

    Reply
    • Th. Iliescu

      Sunt om batran acum ! Mi-am facut „ratia” de drumetii pe munte intre anii 1952 – 1955 ! Cam multe de atunci ! Am „facut turul I din Rodnei in Retezat si II M.Apuseni si Calimani (Rasaritenii vulcanici) In Bucegi mergeam rar – mai mult la ski iarna – pentru ca pe Platoul Bucegilor intalneai mai multe cunostinte decat pe bulevard in Bucuresti ! Spre deosebire – in ‘955 – in Calimani n-am intalnit turisti si inoptand la stane nu am fost lasati sa mancam „din straita – ca sa nu rada lumea ca la noi la stana n-avem ce da de mancare” ! Si ne luau depe creasta sa coborim „oleaca” la stana – „Daca n-o-ti manca – macar o jitnita de sete” Ce vremuri …. Dar cine-si mai aduce aminte de Mos Ghise – cabanier la Cabana Obarsia Lotrului – pe care l-am vazut prima data in ‘952 – si care m-a recunoscut in alta trecere prin ‘955 ! Cum mi-a spus „trec putini oameni pe la noi si ne bucuram sa-i cunoastem si sa-i tinem minte” ! Nu erau drumuri asfaltate pe sau spre creste si nici neispraviti si mitocani in drumetie !

      Reply
  2. Istoria unui Galban

    Seamana cu Proza lui Alecsandri, desi traiti in mileniul trei intr-un stat esuat, multiplu MEMBRU, in plin Mileniul 3 – caci la fel veti ramane si dupe PANDEMIE, ori dupa ultimele zile ale unui razboi atomic! – din cauza ca totul e relativ, desi nu sunteti nici in Balcani, nici pe Portile ORIENTULUI si LEVANT ca OLTENII, bulgarii si grecii!

    Reply
  3. Goagl

    Mda, pozele te cam infioara. Dumitre tata, ce are capra cu varza. Unii oameni sunt interesati de monumente urbane si orase istorice- Peles, etc, e cam nesimtit sa zici ca nu au dreptul sa fie interesati de ele si sa se intereseze de altceva, de ce te intereseaza pe tine. Unde ai dreptate e ca decaderea Bucegilor e un subiect vast, iar acesta doar un episod. Unul nou, asa ca lasa acreala si da dovada de un pic de spirit civic. Char daca intelegem ca plingi dupa tineretea ta…

    Reply
  4. Sorin

    Dna Pippidi, dvs chiar va imaginati ca Romania va reduce niste emisii prin PNRR, dimpotriva, planul e sa crestem emisiile, daca ne-or taia banii, vom vedea, dar va rog nu luati in serios gluma asta. Nimeni nu crede in ea, ne pregatim sa tepuim UE de banii lor de redus emisii, sa ne punem gaze si sa facem autostrazi, ca asta ne-au zis Catu si Ghinea, pentru asta sunt banii!

    Reply
  5. para

    Proprietarii de constructii si de afaceri in turism ar trebui sa plateasca impreuna cu statul costurile repararii pagubelor de mediu in proportii corecte si dincolo de impozitele normale, care nu achita oale sparte ci intretinerea sistemelor publice. Pentru ca degradarea peisajului nu se reflecta doar in piata imobiliara si in turism ci si in interesul statului pe termen lung, de la min. mediului ar fi cel mai logic sa vina propunerea. Trebuie sa evalueze starea de fapt, sa faca un program de refacere a ce s-o mai putea dupa criteriul interesului national si sa calculeze costurile care sa fie imputate faptasilor prin min. de finante.
    In realitate, cocotzata in aerul rarefiat al muntilor sade mai toata elita patriei, fugita de duhoarea de balega din care a erupt cu 1-2 generatii in urma. Evident, in semn de buna ziua, parvenitii din toata tara isi stearg rahatul de pe gumari pe planurile de amenajare a teritoriului si pe alea urbanistice.. uneori sa se vada ca pot, dar cel mai des sa-si faca loc in peisaj. Cum sa-si taie astia vre-odata kraca de sub picioare ?
    Prin prisma lucrurilor astora, e al naibii de hilar sa-ti iei locuinta intre dansii la munte si sa oftezi dupa parfum de vaca…

    Reply
    • marius

      taica tu cap ai asa ca minte sigur nu-ti mai trebuie… pai 99% din dezastru e facut de scweighofer si kronospan asa ca prostia care o debitezi tu (si nu esti singura) cu marirea taxelor intr-o tara subdezvoltata aflata in cel mai cumplit declin economic o sa ne duca in prapastie si o sa ajungi sa vezi cu ochisorii tai reeditarea lui 1989 dupa ce pretinii matale din usrplus ciolos gravidul o sa mareasca taxele sclavilor in toata tara nu doar pentru turism!!!

      Reply
      • para

        Canibalismul e interzis din cate stiu prin lege. In orice caz, spre deosebire de dumneavoastra, mie mi-a zis mama cand eram mic sa nu gust din viitorul copiilor oricat ar fi de apetisant.
        Tot ce pot sa va doresc este pofta mare, oricum ramaneti din ce in ce mai putini in borsul ala. Eu mi-am protejat din timp interesele.

        Reply
  6. Magda

    Sunt în concediu la sinaia… Pana sa ne urle telefoanele cu acele mesaje roalert… . M a muscat un câine, pe strada aosta… Am fost la urgenta în Sinaia, personal extrem de amabil, dar depășit situatie, un singur medic, o singura asistenta pt o zi de sâmbătă seara cu stațiunea plina de turiști.. Cu ursi, câini și alte situații care se pot ivi și au nevoie de asistenta medicala. Problemele sunt mult mai mari, dar se pare ca nu le vede nimeni iar cei de sus cred ca le pot rezolva cu un idiot de mesaj…

    Reply
  7. Alex

    De cand e oprea primar, orasul e un santier… Si totul e facut parca fara nicio viziune de ansamblu si un bun gust indoielnic… Btw, orasul nu are nici macar un cinematograf

    Reply
  8. mihai

    Am vrut sa vad ce se mai intampla la J.O. Tokyo si ajung pe tvr1…Cu stupoare o vad pe doamna de la Romania Curata la…Romania 9, in dialog cu o caricatura ce-si zice ziarist…Era aerul mai curat acolo, doamna?

    Reply
  9. Dan Plesoianu

    Pai intr-o tara in care conducerea (inclusiv primarii) trebuie sa aiba ca prima calificare, in imensa majoritate, apartenenta (in orice forma) la SRI, nici nu prea erau de asteptat alte rezultate. S-a dus dracului comunismul (cum si trebuia), dar s-a dus si cu lucrurile lui bune, adica cu sistematizarea si planificarea localitatilor, a constructiilor, etc. Nu stiu daca mai exista Inspectoratul de Stat in Constructii, si, daca mai exista, ce fel de puteri mai are, dar blocurile de mai peste tot sint in degradare, si la fel si restul constructiilor. Reparatiile curente si cele capitale ale constructiilor nu se fac dupa un anumit sistem si planificare, si la fel si gestionarea cadastrului national.
    Nu exista o viziune educata (implicind universitati, catedre specializate, si profesori universitari (in disciplina constructiilor, a cadastrului, a stiintelor sociale, as tiintelor naturale, etc.) care sa stabileasca o tinta pentru 50-25-15-5 ani pentru toata tara, pe regiuni si pe zone. Astfel, zonele de munte trebuiau tratate diferit de zonele celelalte, la fel si zonele de litoral, al fel si zonele pe regiuni, la fel si Bucurestiul, etc… Toate ar fi trebuit sa aiba niste viziuni si planificari pe termen lung (bineinteles, cu posibilitati de modificare in timp), planificari care sa prevada, printre altele, si necesarul de forta de munca, de utilaje, de exproprieri, etc.
    Mai totul, la ora actuala,in Romania, se face pompieristic si securistic. Cine stie daca Sinaia, unde sint sapate acele santuri, mai are bani pentru continuarea lucrarilor, sau poate toti banii au fost deja papati?
    Din pacate, cu noul regim, s-a oprit doar decaderea rapida introdusa de vechile regimuri PSDist-securiste, si s-a ajuns intr-o etapa PNListo-USRPLUSisto-SRIsta, care consta intr-o decadere incetinita, sau chiar intr-o stagnare, fiind insa departe de o crestere sanatoasa, civilizata si echilibrata. Dupa cum ne-a spus-o chair Orban: oamenii nu vor schimbarea (ma rog, oamenii lor).
    Deci, pina cind necesitatea unei rigurozitati ingineresti si stiintifice care sa guverneze desvoltarea tarii nu este acceptata si implementata de catre majoritatea factorilor de decizie, lucrurile vor ramine cam tot acolo unde sint acum. La chestia asta (ca si in altele) bulgarii ne-au luat-o inainte (vezi litoralul lor, si chiar autostrazile).

    Reply
  10. Dan Plesoianu

    (cont.)
    Pai se pare ca prin actualul primar, Vlad Oprea, inginer constructor, Sinaia are un primar optim, cum multe alte localitati si-ar dori. Daca nici asta nu poate scoate orasul din sapaturi, cine oare altcineva o poate face?!

    Reply
  11. AlinaMP

    Ei, au venit ploi torentiale chiar dupa acest articol, ca sa ma confirme, daca mai era nevoie, ca toata lumea stie . Cand ai desfiintat tot sistemul de dirijat apa de ploaie diluviile s-au dus drept peste DN1 si calea ferata, care au avut probleme zile intregi. Evident, cand Carol I a proiectat orasul si a construit si calea ferata ideea nu era ca la fiecare ploaie sa lasam torentii sa curga peste ea, cum e azi la Sinaia si Poiana Tapului (am trecut prin ele joia trecuta venind de la Predeal, natura, cu grindina cu tot, era mai blanda decat ce face omul cu mana lui, distruge orase minunate lasate mostenire de alte generatii…). M-a oprit lumea pe strada sa adauge la amintirile lor amintirile mele: tot orasul capta torentii si existau sub drumuri din loc in loc mari conducte (cea de deauspra casei mele a fost sparta acum 10 ani deja de camioane prea grele pentru drum, care carau ciment pentru constructiile de pe platou, unde s-au instalat toti sponsorii primariei …si ceva anhajati…). La asfalatri s-a desfiintat ce a mai ramas din ele.
    Oricum, bucurestenii care vin noaptea, atentie mare, s-a pus o crenguta in ultimul canal desfundat de ploaie in capul strazii Aosta/colt cu Aman, cind faceti curba puteti cadea dtrept in ea! Sta asa de la ultimul potop…

    Reply

Dă-i un răspuns lui Sorin Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *