Alina Mungiu-Pippidi

Mai putem salva alegerile? Soluția franceză

Dintr-un motiv sau altul, meritocrația nu funcționează la partidele românești. Dacă ne consolează, pare să funcționeze din ce în ce mai puțin și la partide tradiționale din democrațiile mai vechi. Motivul este acela vechi, că partidele tind să devină oligarhizate și oligarhii, care au pus mâna pe putere la un moment dat din cauza unui set de calități foarte diferite de cele cerute de serviciul public, în principal calitatea de a tranzacționa, genul Liviu Dragnea. Și nu sunt nebuni să caute oameni pe merit și independenți drept candidați, care să le amenințe, odată aleși, interesele lor. Exact contrariul e căutat. Alegerile primare, ca în America, sunt o iluzie. Nenumărați intermediari există și acolo între cei mai buni candidați și public, iar ca să treci de ei trebuie să fii un populist de rang mare ca Trump. Altfel, cei mai buni potențiali președinți văzuți în viața mea de observator, ca John McCain la republicani, nu au reușit niciodată să cîștige nominalizarea propriului lor partid. Diverse lobby-uri au un cuvânt prea mare de spus și caută să aleagă oameni care să le facă jocurile sau măcar să nu fie clar că nu le vor face. Chiar și atunci cînd nu se amestecă grupuri de influență dubioase, cum sunt diverse grupuscule din multele noastre servicii secrete, partidele nu scot la iveală ce e mai bun. Nici măcar partidul lui Macron, care a recrutat un număr enorm de traseiști, cu discursul care trebuie, dar cu biografia tot ca a celor vechi, și acum cad ca popicele, fiind niște ipocriți ușor de expus.

Nu cred că e nevoie de mare demonstrație pentru ai noștri, că faptele sunt evidente. PSD nu a fost în stare să găsească un bun candidat la președinție ca să îi salveze nici când erau în pericol existențial. Liberalii au pierdut Bucureștiul în 2016 de frică să nu-l aleagă oamenii pe unul pe care nu îl puteau controla, iar oligarhii de ultimă generație din PLUS și USR (cu ce viteză se creează așa ceva, chiar în partide noi!) l-au importat pe comisarul Guran ca să oprească într-un fel sau altul o alegere pe merit în niște partide noi, unde baza împinge încă spre merit, nepricepând că e acolo doar ca masă de manevră. Nicușor Dan are defecte clare, sigur, dar dacă atîta lume îl vede încă drept candidatul anti-PSD la București, este pentru că electoratul nepesedist speră sincer că se poate alege un candidat pe merit. El nu are carismă, dar merit are, prin comparație cu adversarii, dar cel mai mult, arată un comportament altruist și principial în favoarea orașului, dovedit pe spațiul a vreo 15 ani. Cum are merit Nicușor la București, mai există în țară oameni tineri care au luptat cu primarii PSD prin instanțe ca să apere legea (genul Cristian Ghingheș la Bacău), candidați evidenți pentru partidele noi. Pe cât pariem că nu vor trece de mecanismul de alegere al celor două partide, atît de complicat (cînd timpul trece), mai ales ca să oprească pe cine nu trebuie, pe cine are talent și nu e controlabil, nu să recruteze pe cine trebuie?

Despre Vlad Voiculescu, omul care vrea să fie primar pe baza meritului că a locuit 14 ani la Viena, specialist mai ales în posturi unde nu are calificare (finanțe, sănătate  etc – talent universal), se spune cu cinism că poate cîștiga orice alegeri primare (de asta le cere) pentru că are un număr enorm de adrese de e-mail, ca și cum nu ar fi o clară încălcare a Regulamentului GDPR să folosești adrese strînse pentru un alt pretext (o cauză civică) în scop electoral! Dar nu contează. Sunt gata să pariez contra oricui că marea alternativă USR-PLUS nu va reuși să treacă de filtre niciun candidat din popor, care are de partea sa meritul și cetățenii, că se vor găsi grupuri de influență să se opună la toți și să impună băieți care să facă agenda lor. Sper să mă înșel: dar nu cred. Și scuze celor care luptă să fie altfel, că sunt destui!

Se putea face ceva, ca de fiecare dată cînd încerci ceva nou, ca să nu ajungi tot la veto-ul unor securiști sau afaceriști (în general sunt și una și alta în același timp)? Da. Franța e una dintre țările cu o societate civilă extraordinar de dezvoltată, unde lumea s-a săturat de clasa politică. Au de ce: abuz în serviciu și conflict de interese legal cît încape, favoritism pe contracte publice, dictatorii din Africa francofonă au finanțat zeci de ani la campanii electorale în Franța, iar unii președinți au mai și folosit, se pare, serviciile secrete contra opozanților lor. Diferența față de la noi e publicul, care are puterea să impună norme de comportament (deci acolo corupția e mult mai ascunsă): numărul de asociații voluntare e enorm, printre cel mai mare din lume, de la oameni care ajută refugiați la oameni cu alte idei – dar toți grupați, dezbătînd politică, făcînd activitate voluntară, activi.

În anul 2015, imediat după alegerea lui Iohannis, scriam și propuneam să urmăm noul model francez, care se profila cu viteză la alegerile municipale: listele cetățenești. În orașele mari din Franța, lumea nu mai voia consilieri locali corupți de la partide, care să ocupe apoi consiliile de administrație ale societăților municipale fără competență, ci propunea oameni care făcuseră ceva pentru orașe, care aveau asociații sau le formau repede în jurul unor proiecte clare. Le-a mers bine, iar la alegerile din acest an din Franța asemenea liste au explodat, vedeți aici (unele vor susține primari independenți, altele nu). S-a ajuns la așa o popularitate a acestei idei (sau, mai degrabă, impopularitate a partidelor) că și partidele tradiționale își lasă listele și se ascund după societatea civilă. Vestele Galbene vor fi pe diverse liste locale, dar nu doar ei, ci o varietate de grupuri.

Cum ar arăta asta în București? Imaginați-vă liste care ar suna așa: Prelungirea Ghencea, Un parc la o mie de locuitori, Fără mașini pe trotuar, Exproprieri pentru parcări, Asociația pentru trenuri suburbane, Oxigen!, Bucureștiul pentru bucureșteni, Un singur card pe orice mijloc de transport, Fără sectoare! Și așa mai departe, fiecare cu ideea lui pentru care face campanie și reprezentînd oameni care au aceeași idee pe care vor trebui să o susțină ajunși acolo. Aceste idei parțiale ar trebui să negocieze între ele, dar cert este că mult mai mult din interesul general ar fi atins dacă le-am avea direct în CGMB decît dacă ar face doar lobby pe lîngă niște politicieni. Iar un candidat la primărie ar putea grupa cîteva liste cu idei compatibile, iar cînd s-ar alege ar fi clar ce ar face, în vreme ce acum discutăm numai oameni și nimic altceva.

Ce propuneam eu în 2015? Să aliniem legislația cu cea franceză astfel încât să fie posibile listele de societate civilă la alegerile locale și să scoatem barierele din fața lor: pragul la locale (de ce e necesar? De ce să nu se aleagă trei oameni cu agenda să sprijine infrastructura din Prelungirea Ghencea, dacă își pot reprezenta cartierul și au votanți destui?), numărul enorm de semnături pentru independenți și garanția financiară, obstacolele care împiedicau să se grupeze independenții ca listă.

Ce s-a făcut? Nimic. Ca atare, primăvara 2020 e o repetare a celei din 2016, cu tristețea mai mare a USR-PLUS care nu reușesc să fie mai bune ca PSD-PNL, așa cum au promis.

Unde e societatea civilă, să ceară crearea unei reprezentări mai bune, pe idei sau pe cartiere, ca în Franța? Zero barat. Acum vedem că grupulețele care rezistau erau afiliate fie cu liberalii, fie cu useriștii, sau mai rău. Nu au de ce să se agite pentru societatea civilă, pentru că nu sunt societate civilă.

Dimpotrivă. Stau pe la televiziuni de dreapta și apără schimbări la legea electorală prin ordonanțe de urgență, care readuc și riscuri eliminate prin lupta noastră acum ani de zile, ca turismul electoral, asta face pseudosocietatea civilă. Și ocazia e aici: ordonanța pe alegeri a guvernului Orban a ajuns la Parlament. Unde sunt miile de oameni care să ceară altă calitate a reprezentării? Fericiți cu turismul electoral, confuzați de discuția despre anticipate sau de tururi, care nu ar schimba nimic din cele de mai sus? Pe scurt, nicăieri.

O țară care nu a reușit de la centru să își schimbe clasa politică, pentru că partidele nu au mecanisme de jos în sus, dar cine are relații de complicitate cu serviciile secrete le controlează bine de sus în jos, mai are o șansă: să încerce o reprezentare mai directă a intereselor. Se întîmplă în toată Europa și e mai ușor pentru cei din Prelungirea Ghencea să îi ia la goană pe ăia pe care i-au ales dacă nu se țin de mandatul pe care l-au primit.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

23 thoughts on “Mai putem salva alegerile? Soluția franceză

  1. emil

    Cu siguranta ghilotina frantuzeasca ar putea stopa distrugerile si asasinatele practicate de crima organizata institutionala in Romania.

    Reply
  2. Ghita Bizonu'

    Ce-i aia „meritocratic” ? Adica ca care este „meritul” pentru care un Neica Nimeni devine „leader”?!
    Nu ar fi mai bine sa acceptam ca orice comunitate este .. meritocratica?

    Si ca societatea „mare” e compusa din .. mda din comunitati mai mici, mai specializate ?
    De exemplu mediul .. infractional e mai simplu – „leader” e hotu’ care fura mai mult si ala care e mai brutal.
    Ceva mai greu cu … inginerii. Care este mai bun? Mai „meritocrat”? Inginerul exceptional, inventiv , care „are la degetul mic” specialitatea sa sau unu mai mediocru „da nu cine stie ce”, capabil insa sa se inteleaga cu oamenii si sa conduca o sectie /uzina?!
    Profesorii? Care o fi mai bun ? Matematicianu superdoxat , binecunoscut chiar si peste hotare ptr capacitatea sa , sa zicem , „abstracta” si care este incapabil sa predea pe intelsul elevilor de liceu sau mediocrul nu prea priceput dar capabil sa o faca sa inteleaga cum e cestia aia cu operatiuni cu multimi chiar si pe bunica indignata „pe vremea mea asta se facea la facultate”??!! (caz real si bunica de +60 era asbolventa de facultate, literatura!) .

    Cam greu cu „meriticratia” asta. Mai ales ca noi oamenii suntem … ipocriti! (si daca nu esti se cheama ca esti cinic adica cvasi-asocial) Vorbim despre „mertocratie” si morala mai ales cand ne dorim un „premiu” insa nu tin minte sa fi fost vreunu sa zica (nesilit!) „am fost un dobitic nesimtit . Am un moment de rvelatie iata demisia mea!!!” insa cam 99% din cei refuzati zbiara ca au „merite” mai multe decat …. „aia cu picioru mare!”
    Deci pana la urma si Vlad Voiculescu are „meritele” care „se cere” (ca unu se cere si lata se clameaza e o cestie mai veche …. „si alta fumam!”)

    Si hai sa recunoastem : nu numai in Prelungirea Gehencea se poa zice cestii ca „un parc pentru” insa adevarul este ca „cererea” este ptr locuri de parcare, strazi cu circulatie mai fluida si ca mai toti jertfi zeului Automobil. Cu un program din ala d-ar putea sa iei nioste voturi (deh ipocrizia !!!) da sa te fereasca Al de Sus .. sa .. sa te legi de molochul cu 4 roti!

    Apopos nu ar fi mai bine ca decat sa peroram despre „meritocratie” sa ne asumam turpitidinea dorintelor noastre si sa vedem ce facem? Ca totusi in Bucale sunt prea multe masini!

    Reply
  3. quovadis

    Dincolo de numele celor care intr-un fel sau altul vor capata desemnarea ca si candidati in alegerile locale , dincolo de modalitatile prin care aceste cercetari sociologice vor fi facute in vederea desemnarii candidatilor , dincolo de valoarea fiecarui candidat fie ea de natura carismatica sau doar perceputa ca forta si cunoastere administrativa a modelui numit primarie , dincolo de toate acestea ramane insa intrebarea : sunt oare cetatenii Romaniei dispusi sa se implice la modul efectiv in treburile cetatii ,sunt organizatiile civice dispuse sa prezinte programe majore si sa se implice in obtinerea de adeziuni in comunitatile numite cartiere . Cumva cetatenii trebuiesc scosi din starea de amorteala in care se afla si implicati in deciziile micilor comunitati din intreaga tara . Poate ar trebui pe model elvetian sa declansam referendumuri locale pe teme importante sau asa cum ne sugereaza textul sa adoptam modelul francez de implicare in deciziile primariilor de peste tot . Daca insa ne referim strict la alegerile locale din capitala tarii preferatul meu ca si viitor candidat este doamna Violeta Alexandru si daca nominalizarea din partea partidului PNL nu va fi aceasta atunci Nicusor Dan are toate sansele (chiar si independent )sa devina noul primar al Bucurestilor . Despre ordonanta de urgenta ,data de guvernul Orban , ce extinde modalitatile de vot prin votul tuturor acolo unde se afla la momentul respectiv ,imi pare o idee de acceptat .Votul este insasi esenta democratiei si dincolo de presupuse fapte reprobabile ce ar putea aparea pe parcursul actiunii numite VOT(trebuie inteles cum ca cetateanul nu are decit problema necesitatii exercitarii votului )aceste presupuse , prezumtive incalcari ale legii fac obiectulul si tin de institutile ce au ca sarcina supravegerea desfasurarii corecte si legale a scrutinului electoral si nu de cetatean. Pentru aceasta perioada temporala cred ca modelul actual cu extinderea facuta de catre PNL,extindere ce aduce la urne un numar mai mare de votanti (pina la urma acesta este scopul ) este ok si poate in viitor cei care vor guverna tara sa adauge si alte forme ,modalitati de exprimare , la indemina cetateanului .

    Reply
    • Ghita Bizonu'

      Insa sa nnu uitam ” fiecare societate cu „meritele” sale si deci „civicii” ei.
      La noi un „civic” promovat ptr „merite” (dat din gura) ba ajuns si in Parlament din partea celui mai curat si mai uscat partid necorupt a scris „“Mulțumim, dar de data asta nu o să ne facă agenda politică nici industria tutunului, nici direct, nici prin interpuși, nici influencerii, nici artiștii, nici alegătorii. Observ că ne dorim, ba chiar ne luptăm pentru normalitate, dar nu ne place când normalitatea atentează la o parte din obiceiurile noastre.“

      Observati acel „nici alegatorii” care nu semneaza nici ca viconte de Tocqueville sau „macar” Argetoianu (totusi din veche familie de boieri … macar de la 1700 daca nu cumva urmas a unor boieri „adevarati” de „sabie” [ in sec XVII boieria devine una „de functie”]) „Democrat” baiatu asta …. eu nu am voie sa ma pareri isna el are dreptul divin sa imi impuna mie parerile sale… ?
      Si cum zic nici macar nu e „de neam”!

      Reply
  4. nae girimea

    Doamna , sint satul ca de mere padurete de „societatea civila ” . Ce a reusit ea in Franta ? Am ras cand l-au ales pe Magraon . Iata , exista prostie mai mare ca in Romania . Ca sa-l citez pe Goulitza : „ils ont donne une giffle a la merde „

    Reply
    • emil

      Nici nu avem voie a gandi la o comparatie intre francezi si romani. Franta dainuie prin arta, creatie, inovatie si libertate, Romania dainuie prin impostura tiranie, mafie si coruptie. Ex. romanca gravida znopita in bataie cu biciul iar autoritatile romane spun ca nu intervin fara o plangere, de parca copilul nenascut s-ar putea plange…Aceasta este societatea civica romaneasca.

      Reply
  5. Adrian

    „democrațiile mai vechi”. Frumos punctat. Că (veni vorba despre Franța,) vedem că d. Macron zice, totuși la plural, „occidentale”; pe aici stânga o dădea cu „originală”.
    https://www.lefigaro.fr/international/macron-tente-de-rassurer-berlin-20200215
    Cât despre parcul prel. Ghencea, stimați riverani, cumpărați-l, domne’, și-l amenajați după pofta inimii. Ca-n democrațiile mai vechi. Sunt în București atâtea anunțuri de vânzări direct de la proprietar pentru terenuri situate printre blocuri și nu se vând că riveranii vor de pildă locuri de parcare „rustice” neamenajate.

    Reply
  6. Cheia Franceza si Cheia SOL

    NU cred ca e posibil – e prea SofisTi CAT!
    Din cauza imaturitatii electoratului infantilizat, cu tare vechi si fara nicio cultura.
    (deja antagonizarile s-au produs – comasarea alegerilor asta si urmarea)

    Reply
  7. taunul77

    Mai intai sa avem societate civila responsabila, si apoi sa-i cerem sa genereze liste. Ca in momentul asta avem tot felul de ageamii si exaltati.
    La Bucuresti ar fi de dorit sa candideze Nicusor Dan, sprijinit si de PNL, si de USRPLUS. Daca nu, votat cel care are cele mai mari sanse sa o trimita la plimbare pe Firea. E vot negativ, dar asta-i situatia ….

    Reply
  8. Laura G

    1. John McCain a castigat, de fapt, nominalizarea republicana in 2008 (Obama a castigat atunci). Nu a facut o campanie prea grozava (Sarah Pallin, etc)

    2. „States make war, war makes states”. Cam asa e si cu partidele, reprezentarea, si sistemul electoral.

    Reply
  9. Alina MP

    De acord cu toti scepticii. Dar daca nu incepem tura asta, nici data viitoare nu o sa aveti nimic. Va plac asa, baieti SIE reciclati in populari si pe cei ai SRI in socialisti? Va plac cozile de topor transformate din infiltratii nostri pe post de soferi in „societate civila” afiliata unor partide? Chiar nu poate societatea produce nimic autentic? Cine se asociaza are puterea! Cine nu se asociaza se duce la vot degeaba, ca nu are ce vota! Asta e rezumatul.

    Reply
    • Laur22

      ” Cine se asociaza are puterea! Cine nu se asociaza se duce la vot degeaba, ca nu are ce vota! ”

      Shi in primavara de anul trecut un de erau aceste cuvinte ?
      Atunci cand totzi sicofantzii serviciilor ne cereau sa votam indiferent ce
      Nu de alta da paraca mai acu ~4 ani dadeau unii buzna ca sa ne „salveze” shi uite ce a iesit.
      A ieshit „centru dreapta” Dan Barna shi un partid „magic” pe modelul Magic Camp.

      De ce credetzi ca aceiasi „fortza” , acelashi „dark side of the force” acelasi „stat paralel” care nu doar ca a acaparat USR da uite ca a acapart shi PSD de la putere nu va acapara „marile fortze” gen consilierii la bucata cu mandat autist gen ” Prelungirea Ghencea, Un parc la o mie de locuitori, Fără mașini pe trotuar, Exproprieri pentru parcări, Asociația pentru trenuri suburbane, Oxigen!, Bucureștiul pentru bucureșteni, Un singur card pe orice mijloc de transport, Fără sectoare!”

      Nu domnilor (eventual shi doamnelor).

      Stizti ce , daca nu va plac securistii din politica poate ca ar trebui sa ii scoatetzi shi nu doar din politica ci shi din media shi din justiztie.
      Pentru ca atunci cand avem o media shi o justiztei camp tactic pentru securisti cum ar putea sa fie politica altfel.

      Shi nu o mai datzi dupa patrunjel.

      Daca nu vretzi secursti scoteztii.
      Adunatzi-va shi facetzi un partid pur antisecurist.
      Nu o incropeala de mici nimici cu un mandat demagogic de tot rasul gen „oxigen”
      Shi da unirea face puterea .
      Intrebarea e unirea in jurul la ce ?
      Pana acuma vedeam unirea PSD shi ProRomania in jurul securismelor lui Ponta , Tudose, Manda shi Ciolacu.

      Asa ca intrebarea ramane asocierea cu cine shi pentru ce ?
      Ca nu vad niciun motiv pentru care asociatzii gen Oxigen sa nu se poata face in jurul SRI shi SIE.
      Deci ne intoarcem de unde am plecat.
      Daca problema sunt securistii solutzia nu sunt gargare gen „magic camp”.
      Shi nu ca magic camp ar fi ceva rau daaa e doar o divresiune.
      O diversiune capusata de niste securisti un vehicul conceput special pt ca Vlad Voiculescu sa intre in politica mare fara ca sa chiar faca ceva cu adevrat mare.
      Shie e o diversiune pentru ca nu adreseaza problema esentziala.
      Pentu ca nu potzi optzine ceva simuland ca vrei sa obtzii ceva cu totul shi cu totul altceva.
      Iar problema asha cum o formulatzi dvs nu e lipsa „societzii civile” ci infestarea ei cu „necivili” care au ajuns sa ii folseasca obective ei asumata de „sociatate civile” pentru alte scopuri mai putzin civile.

      Ori daca asta e prioblema, soluztia nu poat fi decat gasirea unor cai de imuniizare le respectivele infestari. Iar ultima data can am veriifica experztii imunizarea la infectare cu servicii derete sunt …….alte servicii secrete.
      Niste servicii secrete fundamental ostile celorlalate servicii secrete

      Reply
  10. JK

    Ca să-l parafrazăm pe francezul Houellebecq, listele „civile” (cuvântul are conotații românești grele!) ar însemna extinderea domeniului luptei serviciilor.
    Mie mi-ar plăcea să preluăm altceva din modelul franțuzesc: să le fie frică politicienilor să mai iasă în public! Dar pentru asta trebuie ceva care nu are până acum o traducere convenabilă în română: COURAGE.

    Reply
  11. Dumitru

    O idee : ar fi interesant ca AMP sa ne defineasca notiunea de „societate civila” si ar fi interesant sa avem o radiografie a „societatii civile” romanesti. Mie mi se pare ca AMP este in continuare prea optimista in ce priveste starea ei. Insa incep sa cred ca eu sunt prea pesimist. Poate niste date (daca exista pe undeva) ar fi bune.

    Reply
  12. Ciobanul Bucur

    Totusi, un bemol: despre votul in alt loc decat cel de domiciliu.
    – La toate alegerile pe liste, inclusiv la cele locale, numarul celor care se uita la numele trectue pe lista e infim. Se voteaza pentru un partid, nu petru numele trecute acolo. Asa ca sustin cu tarie noua reglementare.

    Reply
  13. emil

    Societatea civila este siluita si alterata inca din gradinita cand da spaga la educatoare, la scoala copiaza din carte sau isi fura vecinul de banca la extemporal, da spaga la facultate, da spaga la angajare, minte la sfanta impartasanie, continua fure statul si sa dea spaga la promovare precum in spitalele unde opera Beuran.

    Reply
  14. Vlad Slăvoiu

    Cică dl Dan îi spune dnei Pora, în interviul din „22”: „Nu voi candida la funcția de primar dacă forțele de opoziție agreează o altă persoană care să candideze la Primărie. În această situație, eu voi renunța.”

    Iar dna Pora pune titlul: „Nicușor Dan: ‘Dacă nu voi fi desemnat candidat unic al partidelor anti-PSD, voi renunța să candidez.’ „

    Reply
  15. AlinaMP

    @Ciobanul Bucur si postaci promotori ai listelor speciale. La doua alegeri diferite cand s-au facut analize de regresie, listele astea speciale au fost semnificativ corelate cu votul pentru un partid (PSD), interpretat de sociologi atunci ca turism electoral sistematic. Nu ai de ce sa ai milioane de oameni pe liste speciale, studentii sunt singurii care ar trebui lasati, dar si militarii in misiune, altfel cum e la noi o regula pentru mii devine un obicei de milioane si asa se face frauda.

    Reply
  16. Dezideriu Dudas

    A arunca gunoiul sub pres este cam acelasi lucru cu a pune un (alt) pres curat deasupra…Este o dulce piosenie a crede ca va fi bine daca raul va fi eliminat prin “edict”, cum “facea” Brecht odata cu poporul, spre linistirea elitelor care nu aveau poporul care le trebuia….Pana la urma si serviciile, si elitele, fac parte din popor…, altfel de unde atata forta in expresia “mine , fabrici si uzine” ? Obama, intr-un discurs celebru, a facut referire la “noi”, ca la “forta cea mai puternica a democratiei” ! Iata ca “noi”, romanii, suntem si mai esentiali pe scara relevantei umane : nu totul pleaca de la “mine” ? P.S. In context, serviciile nu trebuie sa faca “bine”, inclusiv in urmarirea “raului” ? Tot raul din societate, vine “doar” de la “servicii” ? Nu cumva confuzia creata aici ne mentine in starea de razboi continuu ?

    Reply
  17. Mihai Marchidann

    Ati uitat sa mentionati si initiativa „Exproprieri in Prelungirea Ghencea fara despagubiri” asa cum se lauda „meritocratul” Nicusor Dan. E bine ca avem un astfel de salvator care s-a resemnat deja in privinta salvarii orasului sau de bastina dar a trecut la initiative mai palpabile: Salvarea Bucurestiului prin agenda ipocrita in privinta salvarii patrimoniului din zona Buzestii Berzei (niciodata nu a contestat adevaratii factori de decizie), Salvarea Rosiei Montane prin presiunile publice si ipocrite de a scoate decizia proiectului din Parlamentul liber de orice mandat imperativ pentru a il retrimite inapoi la Guvernul legat de maini si de picioare de intelegerile oculte din CSAT, Salvarea Romaniei prin Alianta USR-Plus pentru care a semnat protocolul in fata ICCJ (care s-a facut ca nu vede) din calitate de fost presedinte (dar fara nicio calitate oficiala la momentul semnarii protocolului din Martie-Aprilie 2019). Halal.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *