Moise Guran

Preadevreme fericitul ministru al Educaţiei

Văd că Ministrul Educației a făcut o proclamație potrivit căreia problematica orei de religie este falsă, atâta timp cât 90 la sută dintre copii au fost înscriși de către părinți. O fi problematica falsă, dar problema rămâne. Atâta doar că nu este la Patriarhie nicidecum, ci este mai degrabă la Ministerul Educației.

Ca părinte vă pot explica de ce mi-am înscris copilul la ora de religie. Avea 10 pe primul semestru (așa cum au cei mai mulți copii la această oră și la celelalte opționale) iar mediile contează la admiterea în liceu. Dacă nu l-aș fi înscris, ar fi pierdut la calculul general și media de 10 de pe primul semestru. Ceea ce nu înseamnă că de la toamnă se va întâmpla la fel.

Calculul a fost pragmatic zic eu, atât din partea noastră, a părinților, care ne-am înscris copiii la ora de religie și pe acest al doilea semestru, chiar dacă nu doream neapărat acest lucru, dar mai ales a fost un calcul pragmatic și din partea Patriarhiei care, mai aproape de gândurile și frământările noastre decât a reușit vreodată vreun Ministru al Educației să fie, ne-a anticipat decizia.

Tot respectul, de asemenea, pentru modul de organizare al Bisericii Ortodoxe. Niciun ministru al Educației nu a fost capabil de o astfel de mobilizare așa cum au făcut preoții, dascălii, inspectorii, ba chiar și politicienii… Doar nu credeați că recomandarea de la CNA a venit așa, că sunt prea duși la biserică membrii consiliului, nu?

Dar acum să ne ocupăm de ce ne doare cu adevărat, de sistemul de educație… Ăla laic, sau cum o fi el… Ministrul Educației a proclamat, cu oarecare aroganță, teoria potrivit căreia dacă s-au înscris 90 la sută dintre copii la ora de religie, înseamnă că problema n-a existat niciodată, iar dezbaterea din societatea românească referitoare la predarea religiei în școli, ar fi fost așa, un fel de moft al câtorva atei mai vocaliști.

Și dacă Patriarhul Daniel conduce o instituție autarhică, deci nu am a-i face niciun reproș, Ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, aș vrea să-i explic câteva lucruri simple. Democrația nu înseamnă dictatura majorității, ci respectul pentru minoritate. Libertatea conștiinței, așa cum este ea prevăzută în Constituția noastră, pornește de la ideea că oricât de ciudate ar fi concepțiile fiecăruia dintre noi despre religie și Dumnezeu, ceilalți trebuie să le respecte.

Pe de altă parte, tot ea, Constituția României, vorbește despre dreptul la educație, care este la fel de fundamental ca libertatea conștiinței. Beneficiarul acestui drept la educație nu este dascălul, ce are nevoie de un loc de muncă, ci este copilul meu, al tău, al fiecăruia dintre noi.

Acum, după ce Biserica a trecut cu brio testul înscrierii la orele de religie, Ministrul Educației a răsuflat ușurat, recunoscând faptul că, în esență,problema orei de religie este una socială, căci statul plătește salariile a 4000 de dascăli ce predau religia în școli. Dacă nu s-ar fi înscris copiii, ministerul nu știa ce să facă cu ei. Şi de aici discuţia deja părăseşte într-adevăr sfera orei de religie… Problema noastră, a tuturor, este că de 25 de ani interesul dascălului a fost întotdeauna deasupra interesului de educaţie al naţiunii. 

Cu toată simpatia pentru profesorii de religie, și unii dintre ei chiar o merită, aș vrea să îi transmit Ministrului Educației rugămintea mea, ca părinte, să se concentreze naibii pe rolul ministerului pe care îl conduce. Să mai viziteze încă o dată Constituția, să observe procentajul uriaș al analfabeților funcționali pe care școala românească îi scoate și să își dea seama și singur câtă nevoie are țara noastră de un adevărat Ministru al Educației… că de miniștri-lideri de sindicat am tot avut parte.

 

sursa: biziday.ro

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

17 thoughts on “Preadevreme fericitul ministru al Educaţiei

  1. geo

    Domnule Guran, prin grija MEC si BOR religia se studiaza in gimnaziu in fiecare an iar informatica nu (e chiar optionala), deoarece nu sunt profesori, desi s-au cumparat licenţe.
    Nu este corecta cifra de 4000 de dascali deoarece o parte dintre ore sunt predate prin cumul de preoti ori de predicatori ai celorlalte culte, prin urmare MEC dezinformeaza -desi comunicarea de date oficiale false are caracter penal.

    Reply
    • andreescul

      Sunt in jur de 6000 profesori de religie, dintre care peste 4000 titularizati. Toti sunt recompensati din bani publici pentru serviciile lor, fie ca au norme intregi, fie ca nu. De altfel, preotii care predau ‘Religie’ sunt recompensati din bani publici atat pentru orele de educatie religioasa, cat si pentru serviciile pe care le ofera ca membri ai clerului BOR.

      Reply
    • leo

      da geo, s-au cumparat licente, dar nu si profesori de informatica, ca vorba aia: la informatica si la fotbal, tot romanul se pricepe..acum, in faza a doua, trebuiesc cumparati profesori, dar stai sa se termine arestarile in cazurile microsoft si eads, fiindca urmeaza bombe atomice: primul – ministru, dragnea, etc. etc….iar in ceea ce priveste ora de educatie religioasa, intr-adevar, trebuie regandita..chiar daca nu s-ar fi inscris niciun copil la ora de cateheza orto, IISUS CHRISTOS tot exista..a existat si in puscariile comuniste, dar acum, cu atatea libertati !!!

      Reply
  2. Fremen

    Draga Moise, m-ai dezamagit. Sunt foarte constient de acel 10 primit de pomana si efectul lui asupra mediei generale. Totusi, am hotarat sa-mi retrag copiii de la ora de religie de la bun inceput, chiar daca trebuia sa depun in fiecare an o cerere tampita pt. a opta impotriva unei optiuni implicite. Am incredere in ei. Stiu ca sunt inteligenti si, chiar daca nu vor lua 10 pe linie, isi vor gasi un drum in viata fara acest compromis. Nu inseamna ca le interzic sa aiba tangente cu religia. Discutam liber, dar prefer sa citeasca si sa interpreteze ei decat sa participe la o ora de indobitocire in grup. Oricine sare sa spuna ca nu e indobitocire, sa se uite prin manuale. Ideal ar fi sa o faca obiectiv, cu Biblia ca etalon, desi stiu ca subiectul e exploziv si e aproape imposibil sa fii obiectiv. Din pacate, constat ca nu doar „pulimea” intinde mana la o pomana.
    Cat despre pre-fericitul Daniel, un Dumnezeu, daca ar exista, ar trebui sa ii traga un sut in dos si sa-i dea sentinta la gratar, cazan sau ce mai folosesc ei sa sperie lumea. O parte din cei 90% de semnatari si-au dat copiii la religie din pragmatism. Pastorul nu a facut nici cel mai mic efort sa le deschida inima. Nu, in schimb a apelat la zona gri din sufletul omului, a stiut ca morala e buna doar cand le bati obrazul altora, dar altfel, inchidem ochii la un mic furtisag, un ploconel, o pomana daca ne mai netezeste un hop de pe drum. Unii dintre parintii colegilor copiilormei s-au justificat si cu neaosa expresie „Sa fie in randul lumii”. Randul lumii nu e batut in cuie. Randul lumii se schimba. O persoana cu audienta larga, are o influenta mai mare. Iti place randul lumii? Mie nu prea. Incerc sa imi educ copiii, incerc sa imi fac treaba corect, asa cum mi-as dori sa fie intr-o lume care sa-mi placa. Daca fiecare face la fel, randul lumii se va schimba in bine. Dar e mult mai usor sa stam pe margine, sa ne plangem de vreme si de vremuri.

    Reply
    • adi

      @fremen

      jos palaria! asa as proceda si eu. moise, m-ai dezamagit. calculul pragmatic o fi bun, dar da cu virgula…

      Reply
    • Eduard C

      Excelent punctat!!Deci, cu adevarat, frica conduce…..frica elevului/parintelui de nota proasta, chiar daca stie ca materia/profesorul este o nulitate care nu are ce cauta in viata lui, si frica ratatului ala care trage de un salariu (si micile dar multele peschesuri) si care se crede cadru didactic, desi nu ar trebui sa se apropie de scoala.

      Reply
    • Tibi

      Felicitari pentru comentariu!
      Peste cele enuntate de „Fremen”, vreau sa-l intreb pe Moise daca este multumit de faptul ca isi invata copilul sa fie duplicitar. Sa nu respecte scoala (asa de cacao cum este ea), sa obtina niste credite nemeritate. Sa fure de la alti copii ai caror parinti au coloana vertebrala.
      De ce spun toate astea? Trebuie sa ma explic.
      -duplicitar: fiindca va urma ceva ce in esenta critica;
      -nu respecta scoala: va fi de acord sa obtina o medie superioara altora, nemeritat, doar ca se poate;
      -sa fure: din nou, fiindca alti copii pierd acele note.
      Evident ca nu este vina copilului. M-am referit la el, ca la ‘oglinda parintelui’.
      Imi cer scuze ca am explicat pe foarte larg, dar brusc am senzatia ca Moise nu ar fi priceput.
      Sper ca nu am surprins eu aspectele de finete ale gandirii tale Moise, altfel ai deveni inca un moralist fara morala. Pentru mine, evident.

      Reply
    • leo

      fremen (free man?), de ce nu lasi copii sa citeasca liber si sa interpreteze ei si la alte obiecte: matematica, fizica, chimie, biologie, literatura, limbi straine??? ii consideri incapabili sa faca asta, la alte discipline??? in rest, de acord, orele de religie trebuie regandite urgent..chiar foarte! p.s. nu ma dezamageste nenea guran, cel putin deocamdata..eu ii urmaresc analizele financiare…

      Reply
  3. Andra

    Buna ziua,

    Eu inteleg perfect motivatia inscrierii copilului in continuare la Religie si mi se pare ca fiecare trebuie sa decida pentru el ce face.
    De asta eu i-am intrebat pe copiii mei, iar fiecare a ales daca vrea sau nu sa faca Religia in continuare. Asa cum le-am dat posibilitatea sa isi aleaga religia pe viitor, pentru ca nu i-am botezat in „credinta stramoseasca”, ci i-am lasat sa isi aleaga singuri drumul cind vor fi la virsta la care sa poata decide in cunostinta de cauza. Acum, copiii mei cei necrestini au ales sa mearga la Religie, fiecare avind motivele lui – cel mic pentru ca ii place ora, cel mare pentru ca un 10 conteaza la media generala, dar nu mi-as face mari sperante daca as fi Biserica romana cum ca vor deveni vreodata vizitatori ai bisericilor sau donatori pentru bunastarea miilor de preoti din tara. Conformismul este cel mai puternic printre copii, asa ca optiunea iesirii din turma este dificil de asumat pentru cei mici; probabil la liceu procentul celor care au renuntat la orele cu pricina e mai mare – daca are cineva cifre chiar as fi curioasa sa vad daca am dreptate.

    Problema de fond pentru mine ramine aceea ca, din taxele platite de mine, statul a decis sa plateasca bani grei pentru o categorie sociala care pe mine contribuabilul nu ma ajuta in nici un fel (popii si tot personalul bisericesc aferent), precum si pentru foarte multi profesori de religie de care bucuroasa m-as lipsi (doar romana si sportul se mai fac de la pregatitoare pina la clasa a XII-a). Cum putem avea un control al acestor bani? Cum putem face un „referendum” de tipul cererilor semnate acum ptr. participarea la orele de religie (ieftin si rapid) pentru a fi de acord sa dam sau nu din buzunar bani pentru un mare fond, din care sa fie platiti slujbasii Domnului, fie ei preoti, profesorii de religie sau cintareti in strana?

    Reply
  4. diana

    acum…poate ca nu voi fi in asentimentul multora dar orele de religie au fost si bune pentru mine (ce-i drept, prea putin fata de numarul de ore). mai exact, in generala, pe langa cateva rugaciuni invatate acolo si nu din familie / biserica (cu toate ca mama este ortodoxa practicanta), am avut cateva ore in care colegi de alte credinte ne spuneau diferentele fata de ortodoxism si asemanari (cel putin pe noi, fiind mici si crescand impreuna, am invatat si acceptat ca suntem diferiti – poate si doar religios vorbind). Apoi in liceu am avut intr-unul dintre ani, un profesor bun care a insistat mai mult pe elemente „tehnice” – stiluri arhitecturale, sinoduri, elemente constructive ale bisericii (pronaos, naos, altar), forme de realizare a constructiile religioase, proportii etc…ce-i drept cu precadere ortodoxe, dar neexcluzand si pe celelalte…informatii au fost si bune asa ca poate, ar fi mai bine sa fie si religie (optionala) DAR NU UN SEMESTRU SAU UN AN. pot foarte bine sa fie 2/3 optionale/ semestru, fiecare de o luna, 2 sa zicem…asa cum in licee pot suprapune mai multe clase pe aceleasi discipline, nu inteleg de ce e atat de greu sa acordam religiei, locul ei…adica prezent dar in urma altor materii muuult mai importante (si aici sustin civica, informatica, chiar si materii in care se dezvolta spiritul creational al viitorului adult)

    Reply
  5. Hermandecrocu

    Traditiile sunt frumoase,fac parte din istoria noastra,dar timpul nu se opreste la anumite repere,el se deruleaza continuu,evenimentele evolueaza si odata cu ele si noi,a fi hotarati sa ramanem sub presiunea tuturor traditiilor,ar insemna sa batem pasul pe loc,sa incetinim mersul nostru spre civilizatie si progres,este dificil sa te lupti cu un sistem fortificat in decursul secolelor,dar pentru a apara fiinta umana de pericolul stagnarii,suntem datori sa-i ridicam omului paravanul ce sta in fata ochilor sai,sa-i eliberam drumul blocat de mituri,dogme si conceptii care nu au legatura cu adevarul,sa dezvoltam constiinta omului in lumina gandirii libere,a stiintei si adevarului necontestat!

    Reply
  6. geo

    in sprijinul afirmatiei dvs, referitoare la finalitatea procesului educativ, va reamintesc ca pe site-ul curs de dezvoltare.ro Valentin Lazea preciza intr-un articol despre datele din testul international PISA din 2012:

    „testul internațional PISA, din 2012 (care testează capacitatea de gândire și asociere de idei a elevilor de 15-17 ani, mai degrabă decât simpla înmagazinare de cunoștințe) arată că România ocupă poziții codașe, chiar și în raport cu Europa Centrală și de Est: locul 45 din 60 de țări la matematică, locul 49 la științe și locul 50 la citirea și înțelegerea textului (!!), lucru deosebit de grav într-o lume care se bazează din ce în ce mai mult pe informație”.

    Reply
  7. Coca Gherghescu

    Eu mi-am retras copilul de la Religie acum doi ani în semestrul al doilea, şi nu m-a interesat problema mediilor. Şi ar trebui să fie anulate hotărârile prin care notele din şcoala generală au greutate pentru admiterea în liceu. Examenul de admitere a fost sfânt pe vremea noastră, şi ar trebui să redevină la fel. La Religie firesc ar fi să fie eliminată notarea, şi astfel se va vedea şi sinceritatea celor care se înscriu. Trebuie monitorizată mai departe problema orelor de Religie, frecvenţa reală şi altele. Şi trebuie restructurat învăţământul religios superior, pentru că altfel, în curând vor fi mai mulţi profesori de Religie decât elevi… Am mai spus, respectul adevărat pentru religie va fi atunci când la şcoală nici nu vei fi întrebat ce religie ai.

    Reply
  8. Octav

    Sunt putin dezamagit de pragmatismul domnului Guran dar ii respect sinceritatea si sper ca la toamna va face alegerea corecta. Nu inteleg cum se poate sa influenteze nota la religie sau sport admiterea la liceu, imi pare o chestie complet idioata. Poate ar trebui sa ne ocupam de asta in raport cu ministerul educatiei…

    Reply
    • leo

      ar fi grozav sa comaseze (MEN) sportul cu religia: alergi, faci flotari, genuflexiuni, tractiuni la bara, sarituri in lungime cu si fara elan, si spui: tatal nostru, crezul, rugaciune catre fecioara maria grabnic ajutatoare…

      Reply
  9. Vasile

    Nu stiu engleza, am ïnvatat rusa”dar si la romana fac greseli,pentru care i-mi cer scuze! dar simt nevoia sa intervin problema , dupa parerea mea este de o gravitate deosebita:EDUCAREA SI PREGATIREA COPIILOR PENTRU VIATA! Consider ca „galopul indracit”cu care progreseaza stinta, in toate domeniile ar trebui sa constituie o preocupare majora pentru EDUCAREA NOILOR GENERATII PENTRU CEEACE II ASTEAPTA IN VIATA DEZI CU ZI! Acum cind oricine vede, chiar daca nu ar vrea! ca universul este altfel decit si-l inchipuiau antici scritori de rligii. LUCRUL CEL MAI IMPORTANT, consider eu, ESTE CONSTIENTIZAREA TUTUROR TINERILOR DESPRE REALITATEA: TOT CE ESTE IN JURUL NOSTRU, TOT DAR ABSOLUT TOT ESTE RALITAT/SUNT REALIZATE PRIN MUNCA CUIVA!!!!!! DECISUNTEM DATORI FIECARE DIN NOI SA FACEM CEACE TREBUIE, CE NE ALEGEM SA FACEM IREPROSABIL!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *