Alina Mungiu-Pippidi

O tragedie germană sau ce nu vă spune presa despre accidentul Germanwings

Pe 18 martie am primit un mesaj pe mobil de la Lufthansa anunțînd că zborul meu Berlin-Paris se anulase. Era o miercuri și aveam și ore, și un oaspete care trebuia să zboare la Tunis a doua zi să deschidă o mare conferință internațională despre democrație. Și el zbura cu Lufthansa. Pe la prînz, secretara de la UNESCO, unde trebuia să vorbesc a doua zi, a sunat la American Express să vadă ce alternative am. American Express România, foarte profesioniștii mei agenți de călătorie, au intervenit la rugamintea mea cît cei de la Paris ne trimiteau mesaje automate și m-au anunțat că pot să zbor chiar mai devreme, cu Germanwings, aripa low-cost a Lufthansei, în aceiași bani, dacă ies de la curs o oră mai devreme. La prînz, un coleg care predă sistemul social german a explicat cu lux de amănunte oaspetelui meu american că piloții de la Lufthansa, care ne omoară cu grevele, refuză să își piardă avantajele pe care le au față de piloții de la Germanwings, aripa lor low-cost, că vor să continue să zboare mai puțin, să aibă salarii mai mari și să iasă la pensie la 50 de ani, ”ceea ce, desigur, în zilele noastre nu mai e cu putință”. Vîrsta de pensionare a fost crescută în Germania sub social democrați deja, dinainte de dna Merkel – eu voi lucra pînă la 65 de ani dacă nu se schimbă legea, de exemplu. La masa aceea mi-am permis o reflecție, și anume că la orgine trebuie să fi calculat cineva că e o doză mare de stres să fii pilot și e probabil mai bine să te retragi la 50 de ani – vă amintiți de dl Iovan care zbura că avea probleme materiale din cauză că era pensionat, și să întreb dacă a calculat cineva atunci cînd a anulat riscul cu pricina ca să economisească dacă chiar face. Dar nimeni nu s-a mai preocupat dintre noi, pentru că în foarte celebrul muzeu tunisian Bardo unde turiștii occidentali se duc să vadă mozaicurile romane – cea mai mare colecție pe care o știu de mozaicuri intacte e la Tunis, în două muzee separate – au intrat unii cu Kalașnikovul pe ușa din față și s-au pus pe tras rafale și fugărit lumea prin muzeu. La asta mâ gîndeam cînd am ajuns la aeroport, că e mai bine ca oaspetele meu să sară Tunisul, profitînd de greva Lufthansa, pînă am observat un pic ce era în jur.

Aeroportul berlinez Tegel, care trebuia dezafectat de vreo doi ani ca să ne mutăm pe unul nou, care nu e gata, e aeroportul meu favorit din lume. Poarta e în spatele contoarului de check-in și cum e foarte mic, de pe vremea Berlinului de Vest, nu are rost să te duci devreme, e singurul aeroport din lume unde te poți duce cu 45 de minute înainte și tot zbori. De când cu amânarea deschiderii noului aeroport e mai vraiște, cu un hangar de tablă pe post de terminal Schengen, de exemplu, dar eu tot trec prin el de 2.5 ori pe săptămînă anual, în medie (zilele astea mai des), și e cel mai puțin stresant aeroport din lume. Miercurea trecută nu era așa. Piloții cu condiții mai proaste de la Germanwings erau aduși, ca și avioanele, intempestiv de peste tot, să zboare în locul celor de la Lufthansa, compania mamă care risca să piardă deja cu o zi de grevă mai mult decît dacă i-ar fi plătit un an. Am stat în autobuz așteptînd să fie alimentat avionul circa o jumătate de oră, nu mi s-a mai întîmplat de când sînt, și am ajuns la Paris cu o oră mai tîrziu. Securitatea era ca de obicei – în avioanele germane față de cele americane sau de Air France, compania cu care trec eu oceanele, e și în zile bune un fleac și poți ușor să te urci în avion fără să se uite cineva la vreun act de identitate. Tot din economie s-a transferat pasagerului integral răspunderea îmbarcării lui, de parcă nu am avea război pe două fronturi.

De ce nimeni din presa internațională nu spune o vorbă despre faptul că în zilele precedente accidentului din Alpi, ca și de mai multe ori anul trecut, piloții au avut sarcini în plus, au trebuit practic să lucreze ca să spargă greva colegilor lor, cu care probabil erau cu toții de acord în privat? Cine crede că e așa ușor să fii pilot, să fii chirurg, să faci lucruri de risc, că e ceva cu același stres ca orice altă ocupație nu e în toate mințile.  De ce oare în seara accidentului mai mult de zece piloți din Dusseldorf nu au mai plecat, acuzînd șocul? Ancheta pe care o aștept eu nu e în Franța, ci în Germania, despre cît au zburat acești oameni în ultimul an. În avionul Germanwings cu care am revenit la Berlin, pe 23, stafful era mult mai palid ca pasagerii. Dar nimeni nu deschide gura, chiar în presa germană comentariile sînt stereotipe, cînd punctul pe i este clar – în condiții de stres crescut unii oameni cu antecedente decompensează, și compania Lufthansa săptămâna trecută radia stres – ce să mai spun de stresul cronic pe piloți când ai mereu discuții despre salarii și vîrsta retragerii.

Înțeleg perfect că avem nevoie să zburăm la prețuri joase, ca lumea să își poată permite, economiile să crească, companiile aeriene să nu dea faliment și așa mai departe. Dar securitatea e un bun public, și statele trebuie să mai vină în ajutor companiilor aeriene înainte să se producă accidente. Straniu, dar nu nesemnificativ, această tragedie germană s-ar putea să fie despre austeritate, în țara unde nu se plânge mai nimeni de ea, ba toată lumea îi blamează pe greci că nu se țin la fel de tari ca noi.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

105 thoughts on “O tragedie germană sau ce nu vă spune presa despre accidentul Germanwings

  1. Adrian

    V-aș întreba dacă, observînd staff-ul, cum punctați, ați remarcat intrări neobișnuite în cabina piloților. Am zburat recent și am observat așa ceva(evident, părere strict personală, mai ales că nu zbor des, deci mi s-a părut ciudat). Se scrie mult despre discuția în cabina piloților, respectiv zgomotul respirației, dar nimic despre compararea celor două zgomote, sau compararea cu date anterioare, probabil de aceea au chemat (în realitate, s-a auto-invitat, mai probabil) FBI. Iar reacția companiilor de a impune peste noapte cel puțin două persoane în cabină e mai mult decât periculoasă, un însoțitor de bord fiind, presupun, mult mai puțin verificat decât un pilot din punct de vedere profil psihologic, dacă nu cumva au de gând să mai angajeze piloți, cum ar fi logic și normal.

    Reply
    • Olivia

      Te înșeli. Un însoțitor de bord este verificat identic cu un pilot! Nu știu pe ce planeta trăiești tu dar e foarte simplu sa folosești un pic creierul ăla uneori. Te rog…un însoțitor de bord are acces la tot ce e exista in avionul ăla si la siguranța ta, in primul rând. Ce te face pe tine sa gândești cu creierașul ăla mic, ca ei nu sunt „verificați” psihologic la fel? Treziți-va oameni buni si încetați sa mai comentați ca sa va aflați in treaba. Ca pasager, le vezi pe toate, ce sa spun?! Cine iese, cine intra, cum e echipajul palid…Ca doar la asta sunteți buni, la dat cu parerea.

      Reply
    • Mioara Popa

      Nu știu de unde vă luați informațiile, dar e evident ca habar nu aveți cu ce se mănâncă aviația. Nu lansați – mai ales pe vremurile astea – acuzații nefondate. Atât piloții cât și însoțitorii de bord sunt pregătiți și verificați la cele mai înalte standarde, singura deosebire intre cei din lumea civilizată si Romania este salarizarea și respectul oferit de o societate idiotizată de monștri ca boc si basescu, principalii vinovați pentru campania de spălare de creiere numită „pensii nesimțite”, vinovați morali pentru moartea prematură a peste 200 de pensionari aviatori în cei cinci ani de la furtul pensiilor lor. Adrian Iovan a fost doar vârful unui aisberg… Azi, chiar, ne-am mai pierdut un coleg, comandant la B707…

      Reply
      • Daniel

        Ce fel de verificare s-a facut daca a fost lasat un om depresiv la bord?Lua si medicamente probabil.Sa mai spunem ca oriunde e vorba de multi oameni ar trebui facut periodic un test psihologic?

        Reply
    • N.N

      Iovan nu era angajatul ROMATSA ci al Scolii Superioare de Aviatie Civila unde salariile sunt cele mai mici din aviatia civila

      Reply
      • S.F.

        Ba Iovan era si angajat Romatsa.Doar pe hartie,evident.Un mic aranjament si gata pe statul de plata.De exemplu si atleta Gabi Szabo a fost angajata Romatsa.Categoric nu facea nici o cursa prin Romatsa.doar incasa un salariu.Ca asa e in politica!Unii muncesc ,altii profita.Exact asa se intampla in continuare,doar ca Romatsa s-a reprofilat pe pensionari militari.Va dati seama ce bine vor merge toate cu atatia oameni ,,capabili” de 60 de ani la conducere???Aviatia se duce de rapa …

        Reply
        • Tomcat

          Iovan la Romatsa?! Pai atunci de ce zbura pentru Scoala Superioara de Aviatie Civila?! De dragul zborului pe niste prapadite de avioane?! Iovan era pensionar de la TAROM si angajat ca si pilot la SSAvC! Ce baliverne sint astea cu Romatsa, care se ocupa de traficul aerian si deci de controlorii de zbor?! Iovan nu avea nicio calificare in acest sens! Iar o data ce ai banii de la Romatsa nu-ti mai trebuie tie sa-ti sui fundu”-n avion! Nu cind ai peste 55 de ani si esti si obez pe deasupra, intr-un avion in care folosea incaltatorul ca sa intre!

          Reply
          • nepotuluiovan

            de unde stiti voi atatea despre unchiu? stiti voi ce face, ce zice, cum merge pe strada, cum merge la cumparaturi..vedeti-va mai specialistilor de treaba..mai antena 3 si ghita tv!

          • S.F.

            HM! IOVAN ERA ANGAJAT ,,expert” la Romatsa. Romatsa e plina de ,,experti ” fara nici o calificare.Habar nu am in ce isi urca fundul si de ce,dar faptul ca era angajat ROMATSA e absolut sigur.Gabi Szabo ce calificare avea???Era ,,mai calificata” ca Iovan si totusi a fost angajata Romatsa.DE ce?La cat aur avea ce ii mai trebuia?Habar nu am.Dar asa merg lucrurile in tara asta!!

        • gr

          POATE CEI DE 60 DE ANI, DACA AU AVUT GRIJA LOR SUNT DIN PUNCT DE VEDERE FI9ZIC LA FEL DE BUN CA UN TANAR. CAT DESPRE PREGATIRE CEI DE 60 DE ANI SUNT SIGUR MULT MAI BUNI DECAT TINERII.

          Reply
  2. Hannelore

    Articol halucinant. Verschwörungstheorie. Dupa perchezitie la domiciliul co-pilotului se stie ca era bolnav si a fost de doua ori la o clinica universitara la consulatii medicale in martie . Putea sa ramana acasa si German Wings nu afla cauza. Pentru ca asta e legea.

    Reply
    • Barbu Brailoiu

      Nu cred că trebuie să luăm în serios mega-legenda care se construieşte pe cadavrul pilotului ucigaş. Această greţoasî operaţiune propagandistică este menită să ascundă exact cauzele menţionate în remarcabilul articol al doamnei Mungiu.
      Acel tânăr exasperat seamănă foarte mult cu indignaţii spanioli, cu „Occupy Wall Street” şi – mai periculos! – cu miile de tineri europeni care aleg să se alăture Statului Islamic.
      Restul e… bla-bla… Putea ieşi şi Sf. Petru, la Poarta Raiului, să decidă – repejor, să nu i-o ia altul înainte – că nu a fost atentat terorist… căci tot cu prăbuşirea avionului malayesian seamănă. Şi că asta începe să se transforme într-o epidimie de nestăvilit, dacă lucrurile continuă – pe plan economic, social şi politic – cum au fost lăsate să continuie.

      Reply
  3. alinamp

    De, sunt profesor de politici publice, asta e perspectiva mea, ca ceva mai multi bani si reguli mai bune nimeni nu ar mai zbura cand nu se simte bine, ar mai exista inca oameni care se uita atent la pasapoartele noastre, ar exista ca in Germania anilor saptezeci psihologi la lucru, platiti de companie, care vorbesc regulat cu toata lumea, nu doar pilotii (eu sint doctor in psihologie, pe bune, si medic, nu psihoterapie, si va spun ca un Rorschach sau alt test proiectiv iti permite sa depistezi tendintele autoagresive ale cuiva din vreme…), etc. Sigur ca omul era bolnav, probabil nu de depresie, dar ma abtin sa spun de ce, dar stressul pe intreaga companie a creat un context. Boala nu se poate evita, dar cu mai multi bani poti evita ca oamenii bolnavi sa nu fie depistati la lucru cand au meserii de raspundere sau chiar ce se intampla la lucru sa fie un factor declansator.

    Reply
    • Versus

      Testul Rorschach nu e deloc un instrument pe care sa te poti baza, e un mit spulberat de ceva timp si nici un psiholog serios nu mai foloseste asa ceva… pentru ca e mult prea subiectiv. Ca sa fac o gluma, dar pastrand proportiile, pana si zodiacul pare mai stiintific :)

      Reply
      • Mihai

        +1 pentru comentariu! Dau teste la fiecare 2 ani si le fac asa cum trebuie ca sa fie multumiti „doctorii”. Nu conteaza ce gandesc eu in capul meu, conteaza sa le zic lor ceea ce trebuie ca „sa fie bine”. Testele astea psihologice sunt aplicabile doar oamenilor cu IQ scazut, la care „ce-i in gusa-i si-n capusa”. Pentru cei inteligenti, sunt o gluma.

        Reply
    • Ceianu Cornelia

      ooo, sa vedeti comentariile de pe pagina de FB! de fapt asta mi s-a parut cel mai interesant! a conturat un profil al publicului paginii. De acum inainte voi fi mult mai putin frustrata ori revoltata citind comentariile pe acest site, pentru ca acum parca stiu cine sunt aceia…

      Reply
    • daniel

      pe cand un un Rorschach lui victor viorel p. ???? ca tendinte agresive are si fata de jurnalisti si fata de romani, in general???

      Reply
  4. Un pilot

    Domnilor si Doamnelor,
    Situatia aviatiei in acest moment este mai grava decat majoritatea oamenilor cunosc. Greva Lufthansa este una legitima din mai multe puncte de vedere. Ei nu cer sa se pensioneze mai devreme ci sa li se pastreze dreptul de-a se pensiona inainte de 65 de ani cu pensia intreaga. Legitimitatea acestei cereri vine din faptul ca pilotii comeriali sunt afectati foarte devreme de conditiile anormale in care muncesc. Stresul este primul dar sa zicem ca este asumat. Radiatiile constante slabesc sistemul imunitar si provoaca cel mai des boli cardio-vasculare. Un lucru mai putin stiut este faptul ca presurizarea cabinei se face cu aer comprimat care provine din motoare si invitabil pilotii respira un aer contaminat cu reziduri de la arderile din motoare.. Pasagerii nu sunt afectati la fel de des insa sunt si ei. Peste toate aceste aspecte imaginati-va ca un salariu de pilot in ziua de astazi a scazut pana la 1500 Euro in multe companii, in special Low-cost. Nu o sa numesc companiile respective. Ceea ce vreau totusi sa subliniez este un alt fapt absolut incredibil care se intampla. Foarte multe companii au inceput sa practice angajarea unor piloti cu foarte putina experienta pentru ca acestia PLATESC ca sa zboare pentru a acumula experienta necesara pentru a se angaja, caci majoritatea companiilor au cerinte foarte mari. Ganditi-va cum ar fi sa platiti in jur de 80.000 de euro pe o scoala de zbor si o calificare pe un avion ca apoi sa vi se ceara inca 50.000 pentru a zbura nu pe gratis ci pe banii proprii. Avioanele cu care zburam au din ce in ce mai des in cabina un copilot care nu stie mare lucru caci este un absolvent si nici nu are motivatia necesara de-a fi pregatit caci isi plateste jobul din buzunar. Tot ce gandeste este sa-si recupereze banii.
    In conditiile pe care vi le-am enuntat, a ceda psihic nici macar nu este greu. Suicidul de care se vorbeste totusi in acest caz pare tras de par caci daca ar fi facut-o pentru un scop anume l-ar fi spus sau daca l-a spus nu-l vom sti niciodata. Ceea ce cred eu personal este ca ceea ce se intampla este o musamalizare pentru a acoperi daune financiare extreme ale companiilor in cauza si este posibil chiar al producatorului avionului. Personal cred ca avionul s-a depresurizat iar copilotul nu a reusit decat sa-l puna in coborare (caci asa este procedura) dar a lesinat inainte sa-si puna masca de oxigen. La nivelul de zbor la care erau ei ai timp 5-10 secunde pentru a face ce trebuie iar in lipsa experientei suprapusa peste stres si probabil multe altele, procedura standard a esuat. Ei sustin ca a blocat usa si nu l-a lasat pe comandant sa intre. Dar retineti ca usa se poate bloca pentru 5 minute din interior, in conditiile in care avionul a intrat in munte dupa 10 minute, de ce nu a deblocat comandantul usa dupa cele 5 minute? Cel mai probabil ca era si el inconstient. Ceea ce va spun este doar o presupunere bazata pe fler si cunostinte, atat cat imi permit. De altfel, in pima zi cand s-a gasit cockpit voice-recorderul a fost un anunt succint prin care s-a mentionat cum ca s-a auzit bubuitura cauzata de geamul care a cedat. Pana seara nu s-a mai sustinut acest lucru, oficialul francez venind cu o alta explicatie aberanta. A vrut sa distruga avionul. Domnilor si Doamnelor nici cel mai nebun dintre nebuni nu se sinucide cu 150 de nevinovati la bord fara a zice nimic sau a revendica actiunea sa. Mai ales un pilot testat si nu oriude, in Germania. Retineti, cauzele accidentelor din ziua de astazi tin de abuzurile angajatorilor care au transformat pilotul intr-un operator de lift si vor sa-l plateasca in acelasi fel. Cititi acest articol si semnati aceasta petitie daca considerati. Nu este pentru noi, cei cu un vis care devine de multe ori cosmar ci este pentru dumneavoastra care nu aveti nicio vina.
    https://secure.avaaz.org/en/petition/p2f_must_stop/?pv=85

    Reply
    • un insotitor de zbor

      Va contrazic domnule pilot. Momentan sunt insotitor de zbor pe exact acelasi tip de avion ,a320, si student la o scoala de piloti din budapesta. Inclusiv noi insotitorii de zbor stim foarte clar ca odata ce ai o depresurizare primul si primul lucru este sa iti pui masca de oxigen. Mi.e greu sa cred ca acest pilot nu a apucat sa faca acest lucru avand in vedere experienta lui si avand in vedere faptul ca masca lui era exact langa mana lui dreapta. Dar sa zicem ca nu a mai apucat…. la Avioanele airbus a320 , in cazul unei decompresii , usa pilotilor se deblocheaza automat. Totusi un insotitor de zbor tot cred ca a ramas constient si ar fi incercat sa intre in cockpit….sa zicem ca nici un pilot si nici un insotitor de zbor nu a mai apucat sa isi puna masca…..totusi in avion mai erau 144 de persoane…cineva tot apuca sa isi puna masca, sa ramana constient sisa observe ca echipajul nu mai este constient si sa faca ceva totusi.

      Reply
    • un insotitor de zbor

      Inca un lucru…in aviatie se maai cunosc alte cateva cazuri de sinucidere cu tot cu omorul pasagerilor…..e adevarat ca cineva cand doreste sa se sinucida, de cele mai multe ori o face pe cont propriu. Asa e in firea omului….doar ca din pacate mai sunt si exceptii. Exceptia din Alpi, cred ca e deja a 4 a in aviatia civila

      Reply
    • un insotitor de zbor

      Si totusi inca ceva..in 2010 and era inca student la facultate, am primit obursa in germania. Mare mi.a fost mirarea cand am vazut ca in caminul unde am stat era si o fata bolnava psihic care a iesit cu cutitul si sa dus sa il omoare pe un alt coleg ( colegul acela nici macar nu o cunostea). Fata a fost retinuta cateva zile apoi sa reintors in camin. Si.a iesit iarasi din minti , a fost ridicata iarasi apoi eliberata. Intr.o seara sunasem eu de mai multe ori la politie sa vina sa o ia ca incepuse sa ameninte iarasi. Nici nu a mai vrut politia sa vina…..am aflat pe urma ca germania are problema aceasta : multi tineri sufera de boli psihice. In orasul acela era chiar si un ospiciu. Osnabrueck se numeste orasul, puteti verifica daca doriti. Personal dau crezare a ceea ce s.a spus pana acum. Se vedem ce va urma….

      Reply
    • Gugu

      Un pilot a scris: „Ei sustin ca a blocat usa si nu l-a lasat pe comandant sa intre. Dar retineti ca usa se poate bloca pentru 5 minute din interior, in conditiile in care avionul a intrat in munte dupa 10 minute, de ce nu a deblocat comandantul usa dupa cele 5 minute? Cel mai probabil ca era si el inconstient. ”
      De ce incercați să manipulați gândirea oamenilor susținând cele de mai sus, încercând să acreditați ideea că avionul era / s-a depresurizat accidental, când s-a aratat clar deja de către autorități că pilotul / căpitanul aeronavei a părăsit voluntar cabina de pilotaj pentru că nu apucase să meargă la toaletă în timpul staționării aeronavei la Barcelona. Așadar căpitanul a lăsat voluntar, de bună-credință comanda aeronavei la copilot, se aude asta pe înregistrarea cutiei negre, iar la revenirea căpitanului, copilotul în mod voluntar închide succesiv, de două ori câte 5 minute ușa cabinei de pilotaj. Prima dată – posibil la ieșirea din cabină a căpitanului, a doua oară peste 5 minute pentru încă 5 minute. 5 + 5 = 10 minute, timp în care aeronava se prăbușește. Ce este atât de greu de înțeles că sinucigașul a trebuit / putea să blocheze de două ori câte 5 minute ușa cabinei pentru a împiedica accesul căpitanului în cabină? Ce vreți să demonstrați cu susținerea variantei puțin probabile a depresurizării accidentale a aeronavei? Omul – Lubitz, copilotul a vrut să se sinucidă – și a reușit din păcate. Varianta depresurizării accidentale a aeronavei nu poate expica zgomotele loviturilor de topor date în ușa cabinei ce se aud cu 2-4 minute îainte de prăbușire, nici urletele pasagerilor înregistrate în ultimele secunde înainte de prăbușirea aeronavei…

      Reply
      • Lopez

        Este bine ca ati amintit acéste elemente recunoscute de experti. De acord, exista un context de stress important care are multiple cauze economice, dar in cazul de fata este actiunea unui om cu grave probleme psihice, un caz foarte rar la piloti. Déjà romanii au o predilectie pt teoria complotului, ar fi mai potrivit sa retinem ce spun expertii internationali, totusi.., decat sa instrumentalizam dupa cum ne duce interesul..

        Reply
    • dr.

      stresul e maxim (mai mare ca al unui chirurg,de acord-sunt unul dintre ei),studiile-s scumpe, da’ atunci de ce e inflatie de personal in aviatie? cand nu-ti convin conditiile de la vreo Lufthansa ori te muti la Emirates(daca esti capabil),ori faci matale altceva,astea nu-s meserii pt.oricine, invarte 2 hartii la o primarie si e f. cool,”timpul trece,leafa merge”….

      Reply
      • marius

        si ce sa faca un co-pilot la o primarie? sa faca avioane de hartie si sa le arunce prin primarie???

        Reply
  5. Cipriot

    Sa fii chirurg, sa fii pilot :))) daca ajungem sa comparam pilotii cu chirurgii e ciudat. Doar daca te uiti ce studii fac iti dai seama de asta. Chirurgul face 6 ani facultatea , inca cel putin 6 ani rezidentiat etc. Pilotu face 3 ani si cam atat. Tata a fost pilot, am facut si eu cateva ore de zbor si pot sa va spun ca avionul se conduce mai usor ca masina. Si daca zbori mai mult de 6 ore compania e obligata sa iti asigure un loc cu pat sa te odihnesti. In ziua de azi avionu face cam tot. Singura problema e ca scoala de piloti comerciali e foarte scumpa, ca altfel toata lumea ar vrea si ar putea sa fie pilot chiar si stresat, ca nu iti trebuie prea multa minte pentru asta. De aia pe vremuri daca faceai scoala de aviatie de la Boboc erai echivalat cel mult cu un subinginer.;). Asa ca a compara practic un sofer cu un chirurg mie unul mi se pare aberant. Si in plus eu tot timpul o sa fac tot posibilul sa zbor cu Lufthansa pentru ca sunt cei mai buni si ca bonus pentru ca nu ma baga prin vroe 50 de filtre de securitate care pe mine ma scot din minti dar vad ca unora le place. Orice calatorie, inclusiv pe jos, implica si un risc. Oamenii aia au avut pur si simplu ghinion. Avioane or sa continue sa cada din cand in cand, oameni si mai multi o sa moara in accidente rutiere etc. Chestia asta face parte din viata noastra, daca avem sansa sa scapam din accidente de astea. ;)

    Reply
    • Dtom

      Omule, nu stiu cum poti sa vorbesti in felul asta, avand chiar si persoane ce au legatura cu industria asta. Scoala de baza dureaza in jur de 3 ani, e drept, dar nimeni nu vede cati ani trebuie sa te chinui sa strangi experienta si cum ai de invatat de dau dracii peste tine ca sa iti iei un type-rating, cum faci simulator de 2 ori pe an si daca dai chix ramai fara licenta.
      Iar sa faci o apropiere cat3B si aterizare in conditii de zbor instrumental zic eu ca e mai stresant decat sa operezi pe creier :). Pentru ca in momentul ala, dupa cum s-a demonstrat, ai sute de oameni in maini, nu unul singur. Si poate ca genul asta de aterizari sunt in general facute cu pilot automat, trebuie sa fii capabil sa faci si manual in orice situatii o aterizare de genul asta. Si asta nu cu o janghina de Cesnna sau Piper sau cu ce ai zburat tu, ci cu o namila de 80 de tone sau peste.
      Asa ca nu te lasa pacalit de faptul ca nu e echivalat cu o scoala superioara licenta de pilot.

      Nu spun ca e normal sa se intample ce s-a intamplat cu zborul germanwings (au mai fost 2 cazuri cu un AirMozabic si un zbor FedEx). Cunosc personal oameni care zboara in conditii de stres mult mai mare si au si datorii enorme pentru plata scolii de zbor. Iar cu toate verificarile facute, nu poti stii ce e in minte unui psihopat. Oricat teste ai da, cu suficient sange rece se pot trece. Singura modificare care va aparea, probabil va fi prezenta obligatorie a 2 persoane in cabina pe toata durata zborului.

      Dar nu arunca cu materie maronie in piloti si nu spune ca sunt soferi. Pentru ca in ziua de azi, aproape ca trebuie sa fii si inginer in acelasi timp cu a fi pilot (deh, industria asta habsana dupa bani a renuntat la postul de inginer de zbor).
      Si scriu ce am spus mai sus ca inginer de intretinere care a si zburat ceva la viata lui. Asa ca nu spun asta ca sa iau apararea mea sau a prietenilor mei. Ai putin respect pentru complexitatea fenomenului.

      Reply
    • alin

      domnule cpriot… cand esti prost si viata-i grea…. cum sa compari un pilot cu un subinginer? tu ai idee ce inseamna responsabilitatea a 2-300 de oameni? sa ai viata lor in mainile tale?
      tu stii ce inseamna sa zbori in conditii meteo nefavorabile ? tu alea 6 ore la ce inaltime ai zburat 1000 de metrii?

      Reply
    • Pilot

      Habar nu ai ce vorbesti. N-as vrea sa-ti jignesc tatal, nu stiu pe ce avioane a zburat dar as vrea sa-ti pot vedea mutra , avand responsabilitatea a 400 de vieti, noaptea , in furtuna si eventual la mijlocul oceanului. Contactul tau cu aviatia a fost probabil doar cu aeromodelele. Am un respect deosebit pt.medici. Dar daca unui chirurg ii moare un pacient , unul , pe mada de operatie , asta a fost. Are responsabilitatea unei singure vieti. Un pilot are a 4-500 in fiecare secunda.

      Reply
    • N.N

      Scurt fragment din cartea „Profesia de Aviator” scrisa de un coleg aviator

      „Am comparat intodeauna profesia de pilot cu cea de medic chirurg.
      Amandoi trebuie sa fie oameni echilibrati, sa stie totul despre obiectul muncii lor, sa faca multi ani de practica pana sa “opereze” pe mana lor si mai ales, amandoi nu au voie sa greseasca.
      Este insa si o diferenta :daca medicul greseste ii moare pacientul , daca greseste pilotul, moare el si pasagerii sai, care pot fi de la unul la cateva sute.”

      Reply
      • gabriela

        Exagerati. Pregatirea profesionala a unui pilot e comparativa cu a unui subinginer. Apoi stresul depinde de conditiile meteo. Dar , in general, avioanele de azi fac cam tot ceea ce trebuie.
        Oricata pofta de conspiratii am avea, ideea este aceasta: co-pilotul a dorit sa se sinucida impreuna cu ceilalti pasageri ai avionului. L-a indemnat pe pilot sa mearga la toaleta, in fata erau muntii, iar el, imediat dupa iesirea pilotului din cabina, a blocat usa si a inceput procedura de „izbire a avionului de munte.”
        Ca avea probleme finaciare, medicale sau in dragoste, nu mai conteaza. Nici salariul pe care il avea nu mai conteaza acum. Suferea de probleme psihice si culmea, avea dreptul sa si le tina ascunse, iar un om bolnav mintal procedeaza ca el: premediteaza, calculeaza si apoi actioneaza.

        Nu suntem de acord ca avem dreptul la intimitate? Ca nimeni nu are dreptul sa stie de ce boli suferim, ce religie sau nationalitate avem, si lista poate continua… Tipul suferea si nimeni nu il putea ajuta. A luptat din greu cu boala, parand normal pentru toti ceilalti, a incercat sa isi intemeieze o familie, dar in cele din urma a clacat, iubita l-a parasit, boala nu a mai putut fi tinuta sub control si apoi s-a sinucis.

        A vrut sa moara in avion, impreuna cu toti ceilalti in jur pentru ca era bolnav si se simtea singur. Asa a crezut probabil, ca drumul spre iad ii va fi mai usor.

        Nu companiile sunt vinovate de bolile psihice, ci societatea. Ea a distrus generatia tanara, imbolnavind-o cu tot felul de nebunii pe care le vara pe gat copiilor de la varste din ce in ce mai fragede. Atatia copii abuzati cred ca nu au mai fost niciodata pe lume.Fetitele sunt abuzate legal in tarile musulmane si inapoiate, si ilegal in tarile sarace. Pornografia, drogurile, alcoolul si alte nebunii sunt la indemana tuturor, iar copiii sunt de multe ori victime nevinovate in aceasta caracatita sinistra.
        Ar trebui sa ne pese. Pentru cei morti nu mai putem face nimic, dar sunt atatia care sufera in jurul nostru. Am putea incepe sa salvam un copil abuzat din vecini, o fata gata sa ajunga in bratele unui proxenet din cauza saraciei sau sa ajutam un batran singur. Am putea face multe in jurul nostru daca am renunta sa mai fim lacomi si nepasatori. Dar noi ne inchidem in carapacea noastra si apoi dam vina pe altii pentru dramele din jurul nostru.

        Reply
        • N.N

          Ce vina au avut cei 149 de oameni care au murit, daca acest om era bolnav physic si trebuia sa aiba intimitate ?
          Personal cred ca emiterea unor concluzii la cateva zile dupa tragedie este o greseala
          Sunt mai multe intrebari care asteapta raspunsuri
          Inteleg ca dupa ascultarea inregistratorului de voce din cabina nu se aude decat respiratia pilotului.
          Credeti ca un nebun care voia sa se sinucida si sa mai omoare inca 149 de oameni nu scoate niciun cuvant cand aude batai in usa,inclusiv loviituri puternice cu toporul ?,ar fi trebuit sa zica ceva -macar o injuratura

          Una din masuri va fi probabil , un control medical mai serios atat cel periodic cat si cel inainte de fiecare zbor,
          Admiterea la zbor cu pasageri pe un avion complex ca A-320 a unui pilot cu 680 de ore de zbor (din care probabil jumatate erau pe avioane mici de scoala) este o intrebare la care va trebuii sa raspunda si autoritatea aeronautica germana

          Reply
        • zapp

          ok cu prim parte a comentariului ;dar sa blamezi asa in general societatea e facil. asta pt ca de cand „lumea” au exista deviatii si devianti. sa nu cadem in ridicol ca munistrul rus cu compratia adam/eva vs ciruptie dar acesti devianti fac parte din societeta naostra de la inceputuri.
          problem este ca nu am gasit echilibrul intre a-i elimina pe devianti sau la celalat capat sa le acordam drepturi depline . atata timp cat nu acceptam ca unii cu anumite afectoiuni devin bombe cu ceas pentru ceilalti nu mergem mai departe. da, si in germania un bolnav de tbc este strict monitorizat isna cineva cu afectiuni psihice nu. inca nu am gasit echilibrul .
          doi ;explozia bililor psihice nu are de-a faec cu alcoolul,drogurile,etc. ci cu ceva mia profund , eliberea omului de reguli f stricte care iti incatuseau gandirea libera , interogarea sensului vietii,etc. este un efect al „culturalizarii”. si da aceste este un rpet pe care il vom mai plati.
          stitic ain anii 90 au fost alsiti pe strazi in NEWYORK bolnavii psihici?! s-a considerat ca nu e policitical corect sa fie inchisi. relativismul ;produce uneori monstrii.alteori produce progres

          Reply
        • Subinginer

          Pe ce baza se face comparatia cu un medic sau cu un subinginer? Sunt meserii diferite, care necesita calitati diferite. Am stat in camin cu studenti medicinisti, am avut amici doctori si pot spune ca 90% stateau foarte prost cu logica, in schimb aveau o memorie excelenta. La ingineri (subingineri) e invers si asta vine din natura materiilor studiate in facultate si a selectiei facute pe parcurs.
          Toate au in comun buna pregatire. E clar insa ca la un pilot conteaza mult stapanirea de sine, viteza de reactie si de gandire. Un chirurg la fel, se mai adauga finetea si precizia, dar el are in spate o intreaga echipa, care functioneaza ca un mecanism bine pus la punct, o operatie fiind pregatita dinainte.
          A compara mere cu pere mu are nici un sens. Cat priveste aspectul social, acesta depinde mai mult de piata muncii si de cei care o controleaz, decat de pergatirea profesionala sau de bunul simt general.

          Reply
  6. Mitru

    I-au gresit incadrarea criminalului, trebuiau sa-l trimita in Romania sa lucreze pentru ANAF, ucidea acum cu placere romani mici intreprinzatori pe banda rulanta.
    „Romania Curata” despre JIHADUL declansat de SS-ANAF impotriva romanilor nu faceti un articol?!

    Reply
    • Mitru

      Cu tema asta puteti scoate in strada mii de oameni lasati someri de SS-ANAF impotriva lui Ponta, cu tema Sova si alegeri anticipate a fost un fiasco de protest.

      Reply
  7. santamanta

    alte tragedii germane in ultimii ani:
    s-au descoperit cazuri unde asistente medicale omorau de ani de zile pacienti dandu-le intentionat doza gresita de medicamente, medicii consulta pe banda rulanta.
    la o gradinita au scapat nesupraveghiati citiva copii printr-o gaura in gard si au fost calcati de tren (numarul de educatoare era redus la extrem, iar o educatoare nu-si poate permite chiria in münchen).
    un conducator de tren (mai ales de mare viteza) are mai mult stres decat un pilot (ajutat de calculator 90% din zbor)
    zilnic se aude la radio: atentie pe autostrada cutare, stati pe o sg banda, din sens contar vine un nebun.
    si exemplele ar putea continua, alergam tot mai „eficient” spre mai iute, mai ieftin, fie ca avem salar minim pe economie (proaspat introdus, si cu multe exceptii) si nu ne permitem nimic din ce ne arata copii la reclama, fie suntem manageri (si cu cat suntem mai sus, cu atat aerul e mai greu de respirat), stam cu nasul in smartphone bombardati de stiri, nu mai avem timp sa vorbim cu vecinii (de bloc, de tren) sau doar sa privim linistiti pe geam (slow traveling)

    Reply
  8. mihai

    Cu riscul oprobiului public scriu totusi acest comentariu:
    Nici un angajator nu-si tine angajatii legati cu lanturi; oricare dintre noi e liber sa aleaga „usa”, cand nu ne mai „convine”. Alfel nu trebuie sa ne mai dam sustinatorii economiei „de piata”… a economiei „libere”.
    Ia sa plece de la Lufthansa chiar si numai 5% din piloti si – la cat de dramuite sunt resursele in Aviatie (aeronave, echipaje samd) – sa vedeti cum s-ar rezolva lucrurile de la sine… dar nu pleaca… de ce oare?!?
    Viata mi-a dat privilegiul de a activa destui ani sub comunisti si dupa comunisti, de ambele parti ale „baricadei” (angajat si angajator) dar tot ceea ce am „capatat” a fost „valoarea de piata” a ceea ce am „prestat”; n-am cerut niciodata un leu in plus sau o zi de vacanta; ceea ce a fost dispusa „piata” (fie „clientul”, fie angajatorul, etc.) sa dea a fost OK; daca nu ne convine, schimbam „ruta”. Din cate se vede, traiul de o singura parte a „gardului” creeaza „viziuni unilaterale/distorsionate” despre legile naturii.
    Nu crede nimeni ca e „usor sa fii pilot” (nici macar eu) asa cum nu e usor sa faci o gramada de alte meserii ca lumea (profesionalism, eficienta, etc.) dar atunci… nu va mai inghesuiti fratilor… nu asta spun legile „economiei de piata”?
    Cat despre „figurile timorate” ale echipajelor eu cred altceva… Motivele sunt doua:
    – faptul ca au realizat ca printre ei pot exista astfel de „bombe cu ceas” si din instinct de conservare se tem.
    – teama de un impact asupra „vanzarilor” Lufthansa & Co., impact care realizeaza foarte bine si ei, ar face toate „pretentiile” lor sa devina povesti nemuritoare.
    I know… punctul meu de vedere nu se incadreaza in „the main stream”… but I don’t care!
    Revenind la Aviatie, daca tot vreti sa vorbim de ea… ce-ar fi sa ne uitam putin si in „sala masinilor”… la miile de oameni care nu au „vizibilitatea” pilotilor: logistica, intretinere, operare la sol… si chiar si mai „up-stream”, la proiectare, studii de rezistenta si de tot felul… Va asigur ca vietile pasagerilor depind in mod decisiv de extrem de multi „anonimi” dar deh… daca nu „se vede”… inseamna ca „nu exista”… ca e mai simplu asa… de ce sa ne batem capu’?… Hai sa facem putin „show”… ca asta se „vinde” cel mai bine… nu-i asa?
    Ca sa dau doar un exemplu, legat chiar de acest incident: cum e posibil ca din tot „putzul gandirii” intregii industrii aeronautice mondiale, atunci cand s-au proiectat aceste minunate usi „terrorist safe” nu s-a gandit chiar nimeni la „posibilitatea” unui eveniment ca cel din Alpi? Dar daca acel copilot avea un infarct si in agonie cadea peste acel buton care blocheaza usa? Daca, de exemplu, usa putea fi „descuiata” si din afara pe baza unei parole facuta din mai multe „bucati” date la imbarcare separat mai multor membri ai personalului de cabina? (ca sa dau doar un exemplu la repezeala). Nu-i asa ca „responsabilitatea” incepe sa para ceva mai complexa? dar de ce sa vorbim de lucruri d’astea? Caci grevele dau mai bine?!?
    Imi cer scuze celor pe care comentariul meu poate ii „deranjeaza”.
    Si nu in ultimul rand, ba chiar inainte de toate, Dumnezeu sa-i odihneasca pe cei disparuti si sa-i aline pe cei apropiati lor (oricat de imposibil mi se pare acest lucru)

    Reply
    • Adrian

      „Din cate se vede, traiul de o singura parte a “gardului” creeaza “viziuni unilaterale/distorsionate” despre legile naturii.“ Acesta e sistemul de educație care, nu-i așa, trebuie să se adapteze cerințelor pieții (în loc să recunoaștem că, în realitate, cele două componente ale cotidianului n-au nicio legătură intrinsecă). Lumea crede / a fost educată că dacă a învățat bine și/sau are o diplomă, i se cuvine nu știu ce, complet fals. E alegerea oricărei persoane să fie ori nu și om, (copil, adult, părinte, bunic,…), și cetățean(idem copil, adult, părinte,…), și ce-o mai decide să fie, toate într-o „coexistență“ pașnică.

      Reply
    • irina

      „Nici un angajator nu-si tine angajatii legati cu lanturi; oricare dintre noi e liber sa aleaga “usa”, cand nu ne mai “convine” zice domnul mihai. vai, ce splendid!!! imi dau lacrimile de emotie. tarile cu cel mai ridicat nivel de trai din lume au un regim mai mult decat socialist. din pacate, noi suferim de propria importanta. ni se pare ca daca am reusit in viata datorita unui concurs de imprejurari , acum gata ii putem privi de sus pe ceilalti si da verdicte. „Imprejurarile”( pentru necunoscatori) includ IQ-ul, care, din cate stiu e dat de mama natura , nu obtinut prin efortul propriu, mediul de acasa ( ca daca ai carti in casa e mai usor parca sa citesti, sau asa mi se pare mie, mai stii?!), scoala ( fie buna , ca deh, parintii au posibilitati, sau cea de cartier, ca deh, parintii au fost lenesi ca s-au nascut la tara, saracii) echilibrul emotional creat, sau nu, de cei din jurul nostru, etc. Noroc de ciocoii cei noi, care se uita de sus la noi si ne judeca din pozitia de angajator, ca daca nu erau ei, noi prostii, puteam chiar sa traim normal intr-o tara normala, unde munca sa fie platita si hotia pedepsita.
      dupa aceasta punere in problema,
      In rest, sunt de acord ca exista multi „anonimi” care muncesc si contribuie la confortul celorlalti. acesta e argumentul fundamental si de necombatut pentru faptul ca munca trebuie platita corect si respectata, ca un stat e un organism social, nu financiar sau economic, un organism care trebuie sa ofere sanse egale tuturor membrilor lui, in care trebuie sa existe corectitudine si echitate. Ca nu trebuie admisa crearea de averi prin speculatii financiare intr-un sistem bancar corupt ( existent nu numai la noi in romania, ci peste tot in lume) in care regula de aur este ca cine are i se va mai da si cine n-are i se va mai lua., etc.
      Si revenind la oile noastre, cred ca totusi e mai bine sa respectam pilotii pentru ce sunt si sa admitem e o diferenta intre a avea pe mana soarta a 150 de oameni pe zi si a ne simti depasiti de situatie la serviciu. Iar o companie aviatica nu trebuie sa faca bani reducand asistenta psihologica pentru angajati sau marind limita de pensionare.

      Reply
      • mihai

        FYI
        1. nu privesc de sus pe nimeni; nici macar pe gunoieri, cand isi fac bine treaba; macar pt ca nu stiu daca eu as putea sa o fac.
        2. la viata mea am fost mai mult angajat (oricum ultimii mai mult de 14 ani) dar am parasit „Statul” in primavara lui ’90 (ca am vrut eu) si nu m-am mai intors la el niciodata; nici cu vreo afacere si nici ca angajat; am uitat ca exista. Taxe am platit in schimb, cat sa construiesti o scoala…
        3. dreptate mare cu „socialismul” mascat de asa zisele societati capitaliste dar din pacate asta se va intoarce tot impotriva acestor „mascati”: o sa le (sau ne) vina de hac „comunismul” Chinez cat de curand, daca nu invatam sa mancam cu betisoare si ne tinem de greve si pretentii.
        4. am avut un bunic fierar, vecin cu Creanga si care ne spunea noua nepotilor: faceti orice in viata, dar sa faceti ceva ce sa fie util semenilor indiferent de circumstante si de vremuri… si sa faceti acel ceva, mai bine decat il fac altii… avea 5 (cinci) clase… dar era de ajuns!
        5. De pe pozitia acelui „nepot” am scris si nu a vreunui angajator sau ciocoi… de pe pozitia unuia care a facut de cand se stie lucruri „de care aveau altii nevoie”, la pretul pe care erau dispusi sa-l dea, in orice pozitie am fost;
        6. cat despre povestile cu IQ-ul, bibliotecile, samd, le aud in fiecare zi ca scuze pt. nestiinta tablei inmultirii sau a legii gravitatiei… IQ-ul se trezeste instant insa, cand e vorba de pretentii sau de gasit scuze si „explicatii”; in acest domeniu „performanta” nu lipseste niciodata si intotdeauna depaseste orice asteptari. Nu IQ-ul sau bibliotecile conteaza… conteaza pana la „nepretuire”, BUNELE INTENTII… astea le rezolva pe toate celelalte, dar daca ele nu sunt… nimic nu este… dar din pacate e asa criza de bune intentii, de-ti vine sa te muti de pe Planeta.
        6. Daca imi spuneati ca stiti Dvs. ca la Lufthansa sunt prea multi „vanzatori de PPT-uri”, prea multe gulere albe si secretare cu fuste scurte si toti astia sunt platiti regeste din bani pe care i-ar merita mai de graba pilotii si aia care strang suruburile, va si aplaudam… dar daca nu e asa?… daca pilotii doar profita de „vizibilitatea” lor? eu nu am de unde sa stiu… Da’ as propune sa se puna o „cutie a milei” in fiecare avion sa vedem si noi cat ar da fiecare pasager in plus (peste pretul biletului) „pe viata lui”; fac pariu ca ar ramane cam goala cutia cu pricina ca deh… teorii avem cu caru’, da’ cand se ajunge la buzunaru propriu… ne mai gandim… sau poate crede cineva ca „Lufthansa plateste pilotii”… Nu… nu Lufthansa ii plateste, ca n-are tiparnita de bani; noi pasagerii ii platim, impreuna cu toate celelalte cheltuieli necesare ca avionul sa zboare. maine o sa se trezeasca controlorii de trafic (ca si aia te pot omora)… apoi aia care umfla rotile (metaforic vorbind) samd… Si atunci?… cu cine mai tinem? Daca cumva au „lest” in organizatie, sa-si faca curat, ca de aia au sindicate… dar tare ma tem ca sindicatele alea le apara si pe secretarele cu functie pur decorativa. Sau suntem toti bolnavi de boala „sacului fara fund” pe care trebuie doar sa vina un Harap Alb sa-l dezlege la gura… daca e asa, am o veste proasta: sacul ala nu exista!

        Reply
    • cristina

      Aici vin eu cu o nelamurire. Usile „terrorist-safe” se pot deschide si din exterior. Din cate informatii am citit prin articole despre ultimile 30 min inregistrate de cutia neagra au fost cam asa: 20 min. all good – discutii oky intre piloti // apoi dupa revenirea pilotului blocat pe dinafara: 10 minute de batut in usa violent.

      ” Access to the pilots in emergency situations
      But there can be situations in which the door has to be opened by cabin personnel – for instance, if they have to administer first aid to a pilot. This could arise in the event of gas poisoning, rendering both pilots unconscious.
      The cabin crew has an access code for such emergency situations.
      Entering the code triggers an alarm in the cockpit and the word „open” appears in bright letters next to the door switch.
      If the pilots don’t react within 30 seconds, the door opens automatically, giving crew five seconds to get inside, and then administer first aid.”
      (more info here: http://www.dw.de/how-does-a-cockpit-door-work/a-18343317 )

      Nu am vazut nici un articol sa mentioneze ca s-a incercat astfel de metoda

      Reply
      • un insotitor de zbor

        Iti spun din experienta….sunt insotitor de zbor si intradevar usa mai are un cod de urgenta….DAR daca pilotii vor tine CONSTANT apasat butonul de blocare a usii, chiar nu ai cum sa mai intri la ei cu nici un cod. Spre exemplu un terorist care ar sti ca usa are si un cod de urgenta, l.ar putea ameninta pe un membru al echipajului sa ii spuna si acest cod. Doar ca nici acest al doilea cod nu mai poate deschide usa daca pilotii vor tine in permanenta degetul pe buton.

        Reply
    • Mariana

      Comentariul Pilotu-ului , de mai sus- probabil ca nu l-ai citit -, spune ca blocajul usii din interior se poate mentine doar 5 minute. Iar daca avionul s-a izbit de munte dupa 10 , inseamna ca pilotul a avut timp sa intervina. Concluzia , tot a Pilotului, este ca si el a lesinat si ca si copilotul e f posibil sa fi lesinat si sa nu fi avut nimic d-aface cu o boala psihica ( depresurizare, noxele di aerul care circula in cabina , radiatiile…etc + gemul spart , din cite am inteles ( si despre care la scurt timp dupa enuntarea acestui amanunt , nu s-a mai vorbit nimic despre asta )

      Reply
      • mihai

        Helloooo! unde va e logica si atentia?!?!?!
        Daca povestea cu 5 minutele ar fi asa, ce rost mai are usa aia?!? Terosistii asteapta calm 5 minute… beau si o cafea sau o sampanie intre timp si pe urma intra linistiti in carlinga…
        Deschisul dupa tz minute se poate face daca pilotii sunt „blacked-out” si nu fac nimic acel numar de minute. Altfel, ei pot tine usa incuiata cat vor… pana ce aterizeaza intr-un loc safe, de exemplu.
        Asta a facut si copilotul cu pricina, dovada clara ca nu era „black-out” asa cum incearca unii sa-l scuze… unii mai specialisti ca altii… Numai ca „aterizarea” lui n-a fost intr-un loc safe, din nefericire pentru amaratii aia si pentru apropiatii lor.
        Ca aceste companii aeriene isi cam baga picioarele in aptitudinile pilotilor, din toate punctele de vedere (sanatate, skills, pregatire, etc), nu-i nici un secret, asa ca hai sa n-o mai dam pe tot felul de depresurizari si alte teorii.
        Luati de aici un exemplu unde trei mega-piloti, dintr’astia cu „pretentii”, au bagat in fundul Atlanticului 225 de oameni (plus ei trei) pentru ca au crezut ca pilotatul e un fel de nintendo…
        https://www.youtube.com/watch?v=ZFyrTUN5_as
        Sincer?… la ce vad scris in majoritatea acestor comentarii si incepand cu „marele” articol al „marei specialiste” AMP, cred ca ne meritam soarta… poate chiar una mai rea, daca nu i-ar fi mila de noi, Bunului Dumnezeu…
        Cand oare se vor intoarce oamenii la normal… normal insemnand sa se trezeasca dimineata cu gandul la ceea ce au ei de oferit (in afar de comentarii tembele pe net)… si nu la ceea ce au de „capatat”?… I know… in my dreams!…
        Poate ca tocmai d’asta miroase a razboi… pentru ca (doar) astea (razboaiele) il mai reseteaza pe „homo a lu’ sapiens”…

        Reply
    • maxi

      da nene mihaita, dar lui copilotu ala, nu i-a placut sa aleaga usa, cand nu i-a convenit ceva.. el a ales muntele si nca intr-o zona prapastioasa!

      Reply
  9. Adam Schneider

    nu cred ca numai stresul creat de Lufthansa a condus la accident. Toți, cei mai mulți lucram in stres si avem saptamâni si zile când simțim ca ne-am depășit cu mult limita, totuși nu ieșim in strada si omoram 150 de oameni.
    Is de prere ca într-adevăr trebuie sa ai o predispoziție pentru astfel de decizii si fapte, ceeace in cazul de fata exista. Se întâmpla totuși foarte des ca astfel de oameni treaca cu ușurintă de testele Psichologice. Companie mare, mulți angajați .. Nu poți sa ii evaluezi pe toți 100%.
    Dacă aceasta cauza este într-adevăr cauza reala a accidentului nu cred ca o sa aflam vreodată motivația copilotului.
    Faza cu doi oameni in cabina .. Ii practicată de multe companii fără ca acestea sa producă mai multe accidente numai ca stewardesa ii in cabina. Având in vedere faptul ca acest accident este al doilea de acest gen, in 1999 Egyptair Flight 990 s-a prăbușit in oceanul Atlantic. Din investigațiile FBI a reieșit ca Similar, copilotul a prăbușit avionul in timp ce era singur in cabina. Astfel, ca si in Romeo & Julieta nimic nu e nou sub soare.

    Reply
    • geo

      Si m-am gandit la accidentul din 1999 cand am auzit de tragedia din Franta. Exista totusi niste diferente, copilotul egiptean vorbea despre Alah in timp ce decupla motoarele si punea avionul cu botul in jos, si apoi a refuzat sa-l ajute pe capitanul intors de la toaleta sa redreseze avionul in care se aflau si zeci de aviatori militari egipteni care se intorceau in Egipt dupa o perioda de antrenament in US. Cateva organizatii islamiste l-au proclamat ulterior martir iar autoritatile egiptene nu au fost deloc transparente atunci.
      In acest caz in care este implicata o aeronava Airbus, in care Franta si Germania sunt direct interesate, este de asteptat ca autoritatilor din cele doua state sa li se sugereze de catre concern o anumita discretie in dezvaluirea datelor, mai ales cele tehnice.
      Da, si eu cred ca pilotilor li se insufla o anumita cultura organizationala, in care cu timpul „dragostea pentru zbor” si „ocazia a vizita lumea” sunt estompate de motive mai lumesti si extrem de materiale.
      Oricat am fi de socati de cele intamplate reamintiti-va ca ati lasat timp de ani de zile proprii copilasi, de numai 3-4 ani, pe mana unor necunoscute, ingrijitoare si educatoare, care „din dragoste pentru copii” lucreaza intr-un mediu mult mai ostil decat compania de aviatie, si carora in 2010 niste oameni „de bine” le taiau 25% din salariile de 800-1200 de lei! Ce trebuiau sa faca acele persoane, frustrate/nefrustrate, in conditiile in care erau amenintate individual de directori ca sa nu iasa la grevele organiate de sindicatele? -parca a mai ieri…
      Cum sunt evaluate (fata de piloti) aceste persoane pe mana carora lasati timp de 10 ore pe zi pe cele mai dragi fiinte din viata dvs?

      Reply
  10. akbar

    Din pacate pilot nu poate fi oricine iar numarul de pasageri e in continua crestere. Tot mai mult lume vrea/poate s a calatoreasca cu avionul.

    Reply
  11. radu

    Dna Alina are dreptate suta la suta- iata aici apar detalii ca de fapt omul se plangea deja de stress la Lufthansa- si- trebuie inteles- nu era un on normal-
    http://www.stiripesurse.ro/copilotul-planuise-prabusirea-avionului-ce-a-declarat-inainte-de-accident_951252.html

    si dupa asta nu cred ca vor mai putea continu afara sa faca un control prishologic regulat la piloti. De ce nu spunea? Pai isi pierdea slujba. De asta trebuie psihologi platiti de ocmpanie, nu din asigurarea de sanatate a pilotului…

    Reply
    • brod

      asta în timp ce un profesor de liceu iese cu 1200 -1500, iar un medic primar și cadru universitar – cu 1700 – 2000.
      răposatul iovan avea pensie mică față de pretențiile sale … plus că-i plăcea acolo, sus… nu asculta de nimeni!

      Reply
    • nick

      pensie care a fost tăiată 87% în Octombrie 2010, ca de altfel tuturor piloților pensionari!!! având împrumut de la bancă și pensie alimentară de plată a fost obligat să-și găsească ceva de muncă, găsind postul la Școala de Aviație și respectiv zboruri cu echipele de medici..etc

      Reply
  12. w.s.i

    cand va intelege lumea ca guvernele nu lucreaza pt binele omului? in spatele lor sunt aceleasi corporatii care nu vad altceva decat bani . nimanui nu-i pasa de voi, era o vorba in armata spui ca ei si faci ca tine .guv vor continua mereu sa trancane iar noi trebui sa ne vedem de ale noastre asa cu ne place . guv au propriile interese ,nu mai fiti creduli .

    Reply
  13. alinaMP

    @Iovan- asa retinusem eu de atunci, ca zbura ca avea nevoie de bani, altfel ce cauta in sicriul ala zburator? @ Rotschach = ce altceva folositi in loc, combinat cu observatia clinica? eu mai stiu vreo doua teste proiective, inferioare, dar nimic din astea psihometrice nu e prea bun, majoritatea sunt de nivel revista Elle. Rorschachul necesita doi ani de munca sa il interpretezi corect si, ev ident,s a fii pe aproape de geniul celui care l-a creat, dar merge. Eu am facut vreo 50, pa pacienti epileptici si la pacienti sinucigasi si nu cunosc altf el de a depista autoagresivitatea asa de bun. Poate daca vom trece intr-o zi la dozari de serotonica su dopamina de masa ca parte a controlui anual…pana atunci eu as nota pe cine interpretezeaza partea alba, nu neagra din test ca si categorie aparte 0 auoagresivitate- si as pune sub observatie. Sunt deschisa la orice alta sugestie, ca vorba aceea, nu mai sunt in aceasta profesiunea de 20 de ani, dar ma socheaza sa vad ca au fost abandonate metode fara sa fi serios studiate si fara a pune in loc decit si mai subiectiva conversatie cu bolnavul. Fosta mea secretara, in Germania, a facut un curs de sase luni si acum si-a deschis un cabinet de ‘wellbeing’ psihoterapie, vin unii la ea sii ii povestesc problemele lor, e hilar…iar in Romania mare parte din cabinete sunt asa..

    Reply
  14. georgescu

    nu este o tragedie germana…Germania este o tragedie europeana…cum a mai fost si in anii 1939-1945

    Reply
  15. Alex

    Nemtii sunt printre ultimii care se pot plange de austeritate, de aceea nici nu o fac. Iar in aviatia civila nu e nimeni nevoit sa lucreze, ci dimpotriva, se inghesuie o gramada de doritori. Pot sa inteleg ca nu le convine sa isi piarda privilegiile, dar lumea se mai schimba si unele privilegii nu mai sunt sustenabile/justificate. Daca e intr-adevar cum spun anchetatorii (putin grabit, as zice, chiar daca foarte plauzibil), doar boala si procedurile deficitare sunt de vina (proceduri care nu au nicio legatura cu vreun cost saving, pentru ca nu costa nimic sa te asiguri ca nu poate ramane nimeni incuiat de unul singur in cabina sau sa faci legi mai stricte despre conditiile necesare prestarii anumitor servicii de asemenea responsabilitate).

    Reply
  16. vlad

    Eu sunt psiholog si consider ca problema este ca toata lumea ignora stresul care este cu adevarat o boala.O boala ce trebuie tratata cu seriozitate nu cu indiferenta cu care o trateaza managerii si politicienii.Totusi pentru ei afacerile si interesele politice sunt mai presus de orice .De fapt,managerii si politicienii prin ignoranta lor sunt de vina pentru toate .Pentru moartea acelor oameni eu ii acuz pe manageri care nu fac decat sa traga de echipaje la limita maxima.Acelasi lucru se intampla si la noi cu pilotii si controlorii de trafic.I-am urmarit pe cei de la Tarom ,Romatsa si Ministerul Transporturilor.Nu le pasa .Sunt absolut total inconstienti.Ioan Rus este o nulitate,iar directorul de la Romatsa …..cred ca el insusi are nevoie de o expertiza medicala.Ignora tot ce oamenii aceia avertizeaza pe buna dreptate.Poate moartea acestor oameni ar trebui sa fie un semnal de alarma si pentru tara noastra .Din pacate traim intr-o lume total indiferenta si plina de interese persoanale politice in care viata noastra ,a celor obisnuiti, nici nu conteaza.

    Reply
  17. marginean

    orele de zbor si pauzele nu sunt fixate de Lufthansa ci de organele europene, contra carora au fost greve si discutii mari in Germania in anii trecuti. In rest s-a demonstrat ca nu din cauza preturilor joase s-a prabusit avionul, iar altfel cand toti globalizatii vor sa faca concediu in Dubai pe mai nimic, ar trebui sa suporte si consecintele. Doamna autoare, daca vrea sa iasa la pensie in Germania, va trebui sa lucreze pana la 67 de ani nu pana la 65.

    Reply
  18. radu

    E tragic dar se pare ca lucrul bine facut a apus de multi, foarte multi ani in Germania.
    A ramas numai o poleiaia care incepe sa se rupa si sa arate adevarata fata. Au inceput cu calitatea tot ma slaba a masinilor si bunurilor de folosinta indelungata si vad ca s-a ajuns la medici si piloti de avioane.
    Miine poimiine egaleaza China in ce priveste calitatea.
    Jalnic.

    Reply
      • dr.

        bine faci,me too :) am locuit&lucrat in cateva tari ue & e f. clar ca nemtii nu-s nici pe departe ce erau odata

        Reply
        • vlad

          Pai cine lucreaza acum in Germania si fabrica acele lucruri de care va feriti voi?
          Est-europeni, in cel mai bun caz, cot la cot cu tot felul de asiatici. Calitatea germana scade pentru ca produsele sunt Made in Germany, insa nu Made by Germans. Helmut si Gertrude au imbatranit, iar copiii, in loc sa-i duca la azil, au adus o filipineza sau o batrana din Romanai sa-i spele la fund, ca deh, e mai ieftin. La fabrica, Helmut a fost inlocuit de specialistii in mecanica din ungaria, romania, serbia, slovacia, etc. Turcii au fost si sunt inca acolo, numai ca nu mai fac bine ca Helmut, pentru ca el nu mai e acolo sa le arate.
          Si, ca sa consluzionez, va povestesc o intamplare – am fost in delegatie langa Frankfurt si pt ca era targ de carte si toate hotelurile ocupate, am fost nevoit sa aleg un hotel mai obscur. Colega care se ocupa mi-a trimis rezervarea la un anumit „Buergerhaus”. Dupa nume mi-am zis ca nu are ce sa fie NOK cu hotelul, oricat de saracacios ar fi va fi curatenia germana. Da de unde, propietarul era un Coreean si hotelul era parterul unui bloc de genul blocurilor turn din Romania. Insa netul mergea bine – inca …

          Reply
  19. Gheorghiu Petru

    Ca de obicei, excelent articolul dnei. Pippidi, mai ales pt. deschiderea unei dezbateri noi. Total de acord cu pct. de vedere al lui Mihai (28.03.a.c. ), caci libertatea pt. care s-a murit ( este bine sa nu uitam acest lucru ) inseamna si raspundere personala fata cum traim, responsabilitate si multa munca.

    Reply
  20. mariana

    Raspuns pentru „CIPRIOT”. Daca pe piloti ii echivalezi cu soferii inseamna ca esti din alt film, iar tatal tau inseamna ca a fost pilot de caruta (imi cer scuze fata de tatal tau, dar sunt sigura ca nu stie ce afirmatii faci)! Ce bine ar fi daca am face comentarii atunci cand avem proprietatea subiectului si a termenilor. Dar cum romanul se pricepe la toate……

    Reply
  21. Barbu Brăiloiu

    Dacă lucrurile ar fi stat așa cum se pretinde -12 minute în care avionul cobora, ușa era blocată iar comandantul – în cabina pasagerilor, apare o întrebare legitimă:
    DE CE NICI UNUL DINTRE PASAGERI SAU MEMBRI AI ECHIPAJULUI NU AU SUNAT, DE PE TELEFOANELE MOBILE, LA SOL, SĂ ANUNȚE CE SE ÎNTÂMPLĂ?!
    ceva nu se leagă, în tot scenariul…

    Reply
  22. Cipriot

    Si in plus chestia asta nu are nimic deaface cu ce a facut tata. Generatia lui au fost pionierii. Ri zburau din instinct ca nu aveau de nici unele. Vorbesc despre astoa de azi. Acum in carlinga trebuie sa fie un om si un caine. Omul sa hraneasca cainele si cainele sa latre cand adoarme pilotu. Atat. Restul il face masina. Adica avionu. E asa greu???

    Reply
  23. scipio

    nu zbor ……nu mi plac avioanele… nici pilotii desi par intregi la cap, nu sint ….prefer sa conduc de nebun 3000 de km dus 3000 intors …asta e!!!

    Reply
  24. sabasios

    Eu cred ca romanii se gasesc atotstitori incluzand Doamna autoare ce se grabeste sa eticheteze. Este vorba de un caz particular si nu e cazul sa blamam o companie precum Lufthansa. Ar fi mai potrivit sa va preocupati de imbunatatirea vietii in Romaniei. Va spune un angajat modest ce lucreaza intr-un aeroport de mare trafic.
    Romanii sunt experti la comentarii si analize, mai putin la rezultate bune.

    Reply
  25. petru

    Un pilot poate zbura conform normelor Europene maximum 90 de ore pe luna, respectiv maximum 900ore pe an. Aceste 90 de ore se pot depășii doar în anumite condiții și cu asigurarea unui timp de odihna suplimentar în luna următoare. Problema legacy carierurilor (inclusiv Tarom) este ca au niște contracte colective încheiate în urma 10-20 de ani când prețul mediu al biletului pe zboruri intraeuropene era 350/eur fata de 90-100 azi. În aceste contracte nu e vorba doar de salarii sau vârstă de pensionare, este vorba și de alte avantaje (plăti compensatorii, asigurări, cazări, mese decontate etc). În general companiile mari nu fac rabat de la siguranța, întreținere etc, singurul loc în care companiile mari o iau pe scurtătură este training-ul (programe de training personalizate pt companie). Copilotul în cauza avea 600 de ore total experienta, deci în jur de 350ore pe tip în cati ani de pilot la Germanwings? Departe de epuizarea a 900 ore pe an ;). Dl. Iovan lucra la Romatsa ca pilot pe simulatorul Romatsa, pilot instructor la Școală de Aviatie și mai avea o pensie de 3 ori cât pensia medie din Germania, toate astea pentru ca era „expert” la TV și coleg de șpriț cu diverși domni ;). Mai departe domnul Iovan se poate spune ca s-a sinucis și a omorât un om datorita indolenți, incalcarilor flagrante ale regulilor, autosuficientei și dorinței de a impresiona domnișoarele. Spre deosebire de cazul Germanwings domnul Iovan a fost prezentat ca eroul care „a aterizat pe brazi” și nu ca singurul vinovat pentru accident.

    Reply
    • nick

      petru că nu știu ce hram porți, dar dai dovadă de o lipsă totală de cunoaștere a realității și a omului pilot Iovan cred că probabil suferi o grămadă de frustări din cauza unor eșecuri suferite …și produci dezinformarea publicului mințind cu nerușinare. Pentru știința ta în 2010 guvernul boc la comanda lui băsescu a desființat pensiile profesionale deci și a piloților, astfel încât au ajuns la fel ca cele de tehnician. Te mai dai și super expert, mai expert decât experții care încă nu au definitivat ancheta aruncând cu noroi fără nicio bază și autoritate demonstrând prin asta că ești un gunoi.

      Reply
  26. vali

    Nu cred ca solutia cu un membru al echipajului stuard sa fie in cockpit. Nu ar ajuta la nimic . Daca pilotul incuie usa din buton si apoi se ridica si ii da insotitoarei de bord in mare pumn in mecla , sigur o face nok out, dupa care isi va continua intentiile . Cred ca va fii si mai mult stres in avion.

    Reply
  27. radu

    Povestea se confirma- pilotul era bolnav si a decompensat, si da, merita purtata discutia pe care a deschis-o dna Pippidi. Orice departament de resurse umane profesionist are psihologi, si mai ales la oameni cu raspunderea vietii altora nu poti sa spui ca era treaba sau raspunderea aluia. Ca exact de asta suferea el, de lipsa temporara a raspunderii…Inca o data, chapeau pentru intuitie si profesionalism. La fel si celor cativa oameni avizati care au comentat pe aici, ca psihologul despre stress care poate si trebuie sa fie monitorizat si considerat ca dupa un anumit prag devine boala.

    Reply
    • Boris Ardelean

      Nu ţi se pare ciudat zelul unui întreg aparat propagandistic (curat globalizare!)de a pune totul în seama bolilor pilotului? Depresie, burn out, gelozie, paranoia, desprindere de retină – aşteptăm să-i mai găsească, post mortem, o grămadă de hemoroizi şi nişte gâlci, plus herpes la creierul mic – pentru ca tabloul global să fie perfect.
      Cauza subliniată de doamna Mungiu se leagă cu disperarea, din ce în ce mai explozivă, a tineretului din Occident: vezi mişcările contestatar-anarhice tot mai puternice… recurgând la un periculos anarhism global: uite câţi europeni se alătură statului islamic.
      Asta ar trebui să vadă Casa Albă, şi nu certitudinile la minut (oare i-a întrebat cineva pe americani, sau sunt şi purtătorul de cuvânt al Germanwings?) potrivit cărora nu a fost vorba despre o acţiune teroristă.
      Mă tem că fenomenul e mult mai adânc, mai grav şi mai primejdios…

      Reply
  28. lucy

    O fi fost suparat,turbat,da trebuia sa se spanzure,sa se arunce de pe un pod sau in fata trenului,a metroului,avea n alternative,Ce vina aveau cei din avion amaratii,ca nu-l scoteau aia la pensie la 50 de ani.Daca ati fi avut copilul.mama.in avion tot asa ziceati?Sa-l ia dracu.de psihopat nenorocit a distrus atatea vieti golanul,plus familiile acestora nici nu vreau sa ma gandesc.Daca faceau teroristii asa ceva mama,mama se inflama planeta acum nebunul asta are circumstanta atenuante,Ptiu,fi-mi-ar scarba de el.

    Reply
  29. Cinicul

    Cred ca problema ridicata de doamna Mungiu este mai generala. La radacinile ei sta deregularea industriilor (in special in spatial anglofon) si preferinta spre industry self-regulation (autoregulare). Asta este la fel de intelligent ca si a pune sefii unei haite de lupi sa controleze cate oi pot fi mancate. Sunt convins ca vor fi cativa avocati ai laissez faire-ului care vor sari ca muscati de cobra la auzul “we need more regulations”. Regularea industriilor este dificil de facut cand nu este aplicata de toate tarile, dar macar la nivel de EU trebuie sa existe reguli stricte. Unei companii low cost de tip Ryan Air nu ar trebuie sa Ii se permita sa zboare in Franta, Germania, UK sau Romania daca nu aplica niste reguli strice de siguranta zborului (max nr de ore de zbor pentru piloti, personalul de bord, training, etc). Nu vad de ce o companie precum Garuda nu poate zbura in unele tari din Europa cand companii de tip Ryan Air, Easy jet, or German Wings zboara cu piloti quasi amatori. Am zburat cu cateva companii low cost pe mai multe continente si mai peste tot standardul de siguranta este foarte scazut, incepind de la pauza intre zboruri (abia de ajunge de de dat cu aspiratorul), pana la pregatirea personalului de zbor (cel putin la nivel de stewards). Chiar si unele companii mai serioase au trecut acum si la efectuarea reviziilor tehnice prin Asia (sau aiurea).
    Pregatirea unui pilot bun dureaza ani (ca si a unui doctor) costa mult iar tendinta observata este de a importa piloti. Companiile din Middle esat ii atrag pe pilotii din Europa iar cei din Europa vor ramane sa-I angajeze pe cei din India.

    Reply
  30. alinaMP

    Lista categoriilor profesionale cu raspundere pentru viata altora e dupa parerea mea destul de lunga, si Vlad are dreptate, ar trebui testati in general si pentru stress. E greu sa le faci un buton de panica, cum ar trebui, ca e probabil destul de competitiv sa lucrezi la Luhthansa…dar totusi asta ar trebui facut. Am dat exemplul cu chirurgul ca e primul care mi-a venit minte, dar sofer de autobuz sau mecanic de tren- realmente nu cred ca oricine poate face meseriile astea. Chiar si in testele psihometrice, despre care nu am o inalta parere, poti masura rezistenta la frustrare, de exemplu, cine nu o are sa nu conduca autobuzul scolii! Din pacate, toata chestia asta cu testarea psihologica e fie absenta, fie o formalitate. In Romania am uneori impresia ca unii nu trebuiau lasati sa ia nici carnetul simplu de sofer. Voi ati auzit de cineva care nu l-a putut luat din cauza de examen psihologic? Si totusi exista un procent de oameni care fie sunt psihopati, fie au halucinatii, etc.

    Reply
    • Bogdan Burileanu

      Stimată doamnă Mungiu, nici nu vreau să mă gândesc ce s-ar întâmpla cu un singur tren de mare viteză (dar e de-ajuns şi aia mai mică, neaoşă, românească) al cărui mecanic, singur în cabină, se decide să facă un gest nebunesc. Şi câte mii de trenuri circulă în lume?!
      Nu, sistemul a atins o masă critică. Fără resetare, se va sări, tot mai des, în aer. Pe diverse căi, desigur, căci tinerii aceştia desperados numai de imaginaţie şi de curaj autodistructiv nu duc lipsă. Cu o brumă de marijuana sau cocaină… plăcerea creşte. Şi tragediile, de asemenea.

      Reply
  31. Popcorn

    Pilotul german avea cu putin peste 600 ore de zbor la activ. In SUA, nici un pilot cu 600 ore de zbor nu poate pilota un avion cu 150 de pasageri la bord, pe o asemenea distanta. Germanwings angajeaza astfel de piloti pentru ca ii plateste putin. Nu isi permite sa angajeze piloti mai experimentati. De aceea, Germanwings ar trebui falimentata. Face economii, pe pielea pasagerilor.

    Reply
    • Bogdan Burileanu

      Să vedeţi ce e prin spitalele publice germane, franţuzeşti, englezeşti, elveţiene: medici tineri, imigranţi, fără experienţă, care fac gărzi inumane de câte 48-72 ore… Numai ei acceptă salariile extrem de mici. Şi ştiu… cât îşi mai aduc aminte. Şi greşesc… destul de des. Şi se moare incredibil de mult şi de gratuit. Dar se fac economii.
      Pacienţii care îşi permit, se tratează în privat, pe bani mulţi şi siguranţă sporită. Unde aţi mai întâlnit această dinamică, vă rog?…

      Reply
  32. adi

    de fapt …(si o spun pt ca locuiesc in afara tarii de suficient de mult timp si pt ca lucrez in domeniul sanatatii mintale ).
    -o persona cu tendinte sucidare poate fi omicidara. barbatii intre 35 si 60 de ani sunt mai la risc de cat alte categorii , de obicei sunt mai predispusi la folosirea armelor etc
    – in orasul in care locuiesc de cateva ori pe an intra cate unul din acesti sinucigasi pe contrasens pe autostrada in ideea de a lua vieti cu ei ..sau cel putin asta e idea noastra, a celor care supravietuiesc
    – e ff usor sa ascunzi simptomele , mai ales daca ai idei omicidare . omul asta avea o structura psihica ^perversa. ii era ff clar ce facea
    -nu are sens sa credem in teoria conspiratiei , epuizarea nu te face criminal, poate doar un pic iritabil dar nu criminal
    -nici o companie nu se joaca cu drepturile angajatilor sindicalizati si mai ales cu dreptul de a munci in ciuda faptului ca ai in dg de depresie . poti avea orice dg vrei, atata timp cat ai discernamant si esti apt de munca , muncesti
    – nu exista temei legal din punct de vedere al unui sindicat ca o persoana depresiva sa nu munceasca si mai ales nu exista temei legal sa ii aplici unui pilot un test de discernamant daca nimic nu justifica asta
    nu vorbesc de justificari cum facem in romania ..cand vedem ca cineva nu e bine in mintea lui si cerem o evaluare , ci de alte reguli definite altfel ..si greu de explicat aici ca nu vreau sa par arogant ..ca nu asta e intentia mea

    Reply
  33. adi

    si completez..testul rorchach arata tendintele fiecaruia dintre noi dar atat. ne inscriem toti in tendintele pe care le contine dar asta nu ne face criminali .

    Reply
  34. service auto

    ….pilotii sunt frumosi si destepti…uitam ca pana la ei , in prima faza a anchetei , toti erau atintiti cu ochii pe tehnicienii care efectuasera revizia tehnica…..ca pilotul zboara 100 de ore pe 1500 euro dar dupa suta aia primeste intre 5000 si 10000 euro nu mai zice nimeni…..tehnicianul care ii verifica avionul are de fapt prima raspundere…..asta s-a vazut si din ancheta….nimeni nu i-a banuit pe piloti….toti aratau cu degetul spre tehnicieni adica spre aia care sunt mai prost platiti….si in Germania si in Romania….

    Reply
  35. Cristian

    Pentru piloți, șoferi, controlori de zbor, mecanici de locomotiva, etc. – astfel de „meseriași” care au pe mana viețile altor oameni – ar trebui renunțat la mult trâmbițata confidențialitate medic – pacient si schimbata legea in acest sens. Daca GERMANWINGS ar fi știut ca omul sta prost cu discernământul, poate ca l-ar fi dat afara sau i-ar fi dat o munca la sol.
    Daca legea l-ar fi obligat, medicul ar fi trebuit sa comunice firmei starea pilotului.

    Reply
    • dr.

      nu e vb. de”trambitata”confidentialitate dr-pacient,o companie gen Lufthansa sau British Airways trebuie sa aiba proprii cardiolog&orl-ist&oftalmolog&psihiatru- un medic din exterior verifica antecedentele medicale,nu unde lucreaza si mai ales ce post are pacientul,poate f.bine sa-mi spuna ca lucreaza la AirFrance, la contabilitate(sau la descarcat bagaje),so?

      Reply
  36. dr.

    eu sunt doctor (propriul cabinet intr-o zona extrem de scumpa,doza maxima de stres), cu fix 2sapt.inainte ,in aceasi zi(marti), pe la aceeasi ora(intre10.30 si 11 a.m.)ma aflam intr-un avion Germanwings pe acelasi traseu(tacanitul a ocolit si a ajuns pe traseul Nice-Dusseldorf pt. ca Barcelona-Dusseldorf direct ar fi trecut pe deasupra Lyon-ului, da’deh, n-ar mai fi ajuns in munti), ducandu-ma la un f. mare congres in Koln impreuna cu cativa colegi francezi…..ne-am imbarcat in Germanwings(pt. prima si f. probabail ultima data) pt. ca Lufthansa-mama incearca sa-l impinga pe majoritatea curselor scurte din Europa,deci nu prea ai de ales….in concluzie, s-ar putea sa fi zburat cu un tembel…….ai idee cam cum te simti cand vezi asta si stii ca puteai fi tu in avionul ala?eu cand nu mai pot de oboseala imi iau un week-end liber, mut pacientii care nu-s la urgenta&ma duc la St.Tropez,nu-i omor in masa,ok?
    a nu ridica licenta de zbor unui psihopat cu acte(licenta care e re-evaluata la 3 luni!) e ca si cum ai comite o crima si e absoluit inacceptabil la o companie gen Lufhtansa,aia nu e Wizzair,Blueair sau alta cambuza ;pr. nemtilor care tot incearca s-o dea cotita, e ca francezii curata mizeria de dupa si ne-inghintindu-se cu nemtii n-au nimic de ascuns,ba dimpotriva….. iar faptul ca am trecut ca prin varza pe aeroportul lor din Dusseldorf fara nici un fel de act de identitate(se putea imbarca oricine in locul meu) cu scuza ca e Schengen, mi s-a parut o alta aberatie!

    Reply
    • Bogdan Burileanu

      Dacă credeţi că tipul chiar era nebun sub aspect clinic, epuizat de stres, de disperare…
      Dar dacă nu era?! Că prea au sărit, din toate părţile, să-l facă. Între altele, i-ar fi găsit la domiciliu (ha,haaa!) o mulţime de reţete şi de medicamente. Totuşi, Germania nu e România, să intri în farmacie şi să ceri, ca la pâine, ce şi cât poţi să duci cu tine…. după inspiraţie.
      Apoi, faceţi şi nişte calcule de timp (ora decolării / atingerea altitudinii de zbor /aşa-zisa pregătire de aterizare) şi veţi vedea cât folclor – zvonistică – manipulare curge pe toate canalele.

      Reply
  37. elle

    Se va vorbi si despre asta, cred. Insa sa nu uitam ca principalii „vinovati” de stresul suplimentar al pilotilor, fortati de companie sa-si vada reduse benefiicile, fortata la randul ei de competitie sa-si reduca cheltuielile, suntem NOI, oamenii de rand, care vrem ieftin si tot mai ieftin. Cat dai atata face, zice o vorba.

    Reply
  38. andrei

    Compania lui peste prajit, uite si confirmarea, suferea de ani de zile de probleme psihice, inclusiv tendinta suicidara
    http://www.hotnews.ro/stiri-international-19786883-prabusirea-avionului-germanwings-copilotul-fusese-tratat-pentru-tendinte-suicidare.htm

    Sper sa ii ruineze familiile in procese civile, Lufthansa si-a propus sa le dea asa, vreo 50 000, ca au asa un department de resurse umane ca au lasat pe asta la mansa. Per total, neglijenta criminal a companiei, screening angajati zero!!!

    Reply
    • Gicu

      Sa fii tu linistit, ca departamentul de resurse umane nici n-a vrut si nici n-a putut sa-l concedieze pe Lubitz! Cu afectiunile medicale pe care le avea, Lubitz putea da foarte usor in judecata firma pentru discriminare pe motive medicale. Cand rostesti cuvantul „discriminare” in germania, orice Fritz intra rapid la cotetzul lui si se incuie pe dinauntru, trage storurile si stinge lumina, TV-ul si radioul! Cuvantul „discriminare” declanseaza in germania o furtuna de temut, la care participa poltia, procuratura, oficiul anti-discriminare, ONG-uri, autoritati locale si federale, fiscul, jandarmeria si cei de la drepturile omului. Cred ca doar pompierii stau deoparte la o asemenea ancheta! Care ancheta scoate precis la iveala orice neregula, fie ea de natura discriminatorie sau economica, infractionala, de siguranta sau de igiena. In plus, firma respectiva capata, chiar daca nu e vinovata, eticheta de „rasista” din cauza relatarilor de presa, motiv pentru care ii scad instantaneu actiunile la bursa, cifra de afaceri si partenerii comerciali. Practic, e fortata sa dea faliment in scurt timp. Basca despagubirile consistente pe care trebuie sa le plateasca reclamantului! Intr-un fel sau altul, cei 149 de pasageri au pierit in mod indirect din cauza rigiditatii, obtuzitatii si meticulozitatii dusa pana la prostie cu care nemtii si-au construit sistemul juridic si economic! In mod corect, toata germania, in frunte cu parlamentul si cu Merkel trebuie data in judecata pentru despagubiri in cazul acestui accident!
      Punem pariu ca nimic in legislatia germana nu se va schimba dupa acest incident??? Doar testele pentru piloti vor fi mai drastice. Iar surubul german se va strange in continuare cu la fel de multa eficienta ca si pana acum, pana cand cineva sau ceva va ceda alta data in alta parte. Iar nemtii, in capsovania lor proverbiala, vor refuza si atunci sa inteleaga realitatea si vor merge inainte pana ce vor cadea in genunchi. Asa cum au facut-o in 2 razboaie mondiale, din care nu au invatat mai nimic!

      Reply
  39. Gicu

    In sfarsit, deschide cineva discutia despre sclavagismul modern care domina piata muncii din germania! Din pacate, nu nemtii insisi, care au o frica paranoica de a deschide gura despre subiecte care nu convin angajatorului, autoritatilor, vecinului de palier sau vanzatoarei de la LIDL! Stresul este boala nationala in germania. Se stie la nivelul autoritatilor, dar nimeni nu face nimic. Tipic german! Contractele de munca sunt limitate 2 sau 3 ani, dupa care angajatul incepe si tremura: „Primesc prelungire? Imi gasesc alt job?”. Iar munca este sclavie curata. Un prieten imi spunea ca pana la pauza de pranz nu are timp sa mearga la WC. Contezi atata timp cat produci. Nu mai produci – sutul in dos! Pe masura ce inainteaza in varsta, situatia e din ce in ce mai grea. Daca angajatului nu-i convine ceva la serviciu si deschide gura, a doua zi primeste concedierea in forma scrisa. Nimeni nu are suficiente „oua” sa-i spuna in fata ca a fost dat afara! Nimeni in germania nu isi asuma raspunderea sau responsabilitatea pentru aproape nimic. Fuga de raspundere in capitalism e mai apriga decat in comunism.
    Salariile din germania sunt de mizerie. Comparativ, Bucurestiul are salarii mai mari! Dupa o viata de tras la galere in economia germana, cine mai traieste pana la pensie primeste o pensie de tot rahatul, care abia iti ajunge sa supravietuiesti. Legea pensiilor adoptata in noiembrie 2012 dadea un exemplu clar: cineva care munceste timp de 40 ani pentru un salariu net de 1800 euro (un salariu mare pentru germania!), primeste o pensie de 800 euro! Ce faci cu 800 euro in germania? Pai, de exemplu, poti sa-ti cumperi franghie si sapun, medicamentul cel mai sigur impotriva durerilor de stomac cauzate de foame si a celor de cap, cauzate de durerile de stomac. Sau, mai igienic, te muti in Turcia. In jur de un milion de pensionari germani traiesc cu pensii de 300, 500 si 600 de euro ca regii in Turcia, o tara care, spre deosebire de germania, are mult soare, mancare ieftina si buna, oameni prietenosi, care sunt capabili si dornici sa initieze o discutie in autobuz sau in lift si unde cuvantul „omenie” nu are doar un loc pe cale de disparitie in dictionar!

    Reply
    • maxi

      bai gicu, dupa spusele tale, pare curios ca nu dau buzna jarmanii in bucuresti, unde se plateste imens pentru zero efort…eu stiam ca-s 4 miloane de germani in turcia, tu zici de 1 milion…p.s. ori esti turc, ori parlamentar psd.

      Reply
      • Gicu

        bai maxi, nemtii pleaca in SUA si Norvegia. Altii in Africa de Sud si Noua Zeelanda. Au si o emisiune pe tema asta la TV, se cheama „Good bye, Deutschland!”. Aia 4 milioane de care spui tu sunt turci care traiesc in germania, nu invers! Oricum, nu e vina mea ca incurci cititul de la stanga la dreapta cu viceversa! Nici macar turcii nu citesc asa!!! In Bucuresti se munceste pentru banii aia. Zero efort intelectual este din partea ta cand faci o asemenea afirmatie. Si asemeni cand pui si PS-uri „inteligente”. Pentru ca, apropos, nu sunt suficient de clever ca sa stiu ce natie esti, ori din ce partid faci parte, dar imi e destul de clar din ce grup faci parte…

        Reply
  40. maxi

    ia sa-l vad eu pe ala care mai zboara cu lufthansa, germanwings, air berlin..zburati mai cu tarom, cu aeroflot…

    Reply
  41. catalina

    exista o alta mare problema decat salariile,grevele…etc. confidentialitatea actului medical ce mi se pare ca trebuie sa fie perfect respectata,dar sa existe legi ce sa mentioneze exceptiile.persoanele care au profesii ce implica siguranta altor fiinte sa fie introduse intr-o baza de date si la cel mai mic semn ca acea persoana are un dezechilibru psihoemotional sau fizic imediat sa fie suspendat din functie sa poata medicul sa declanseze o alerta in acea baza de date si acea persoana sa fie imediat suspendata din functie pana la o evaluare de urgenta.daca persoana chiar are o problema sa fie suspendat definitiv,daca e un abuz din partea medicului,sa fie meidculs anctionat si sau suspendat.

    Reply
  42. GABI

    Ce nu spune nimeni, dar absolut nimeni – si este extrem de grav – este ca Germania l-a dat pe Hitler, un alt dezechilibrat mintal. N-as indrazni sa spun ca e ceva genetic la acest popor, pentru ca nu pot sa demonstrez (inca), dar nu poate nimeni sa ma-mpiedice sa vad o evidenta. Ar merita studiata problema – si de americani, si de sociologi, si de psihiatri, etc.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *