Silvia Vrinceanu

„Nu puteți închide elevii în școală ca pe niște vite în staul!” Scrisoarea unui elev din Focșani către ministrul Educației

Elevii au început să ia atitudine împotriva noului Regulament de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP), document semnat de fostul ministru al Educației, Remus Pricopie, pe 15 decembrie 2014, și pus în aplicare de actualul ministru, Sorin Mihai Cîmpeanu. Noua lege școlară cere „ordine și disciplină” în unitățile de învățământ și ține prea puțin cont de ceea ce vor elevii, beneficiarii direcți ai sistemului de învățământ.

Nemulțumit că nu poate părăsi incinta școlii decât cu aprobare de la profesorul de serviciu, așa cum cere noul regulament, un tânăr din Focșani i-a scris o lungă scrisoare deschisă ministrului Educației, în care face un adevărat rechizitoriu asupra problemelor din sistemul de învățământ care nu sunt rezolvate prin ROFUIP și pe care îl roagă să nu transforme școlile în pușcării sub pretextul că elevii au nevoie să fie în siguranță.

„Vă bateţi joc de generaţiile de elevi”

Ionuț Bulimej, elev în clasa a XII-a G la Colegiul Național „Al. I. Cuza” Focșani, foarte bun la învățătură, cere ministrului să revizuiască regulamentul școlar. Tânărul este nemulțumit în principal de punctul O din art. 139 al O.M.EN. 5115/2014, în care se afirmă că „elevilor le este interzis să părăsească incinta școlii pe durata orelor de curs și pauzelor fără permisiunea profesorului de serviciu/dirigintelui/directorului”.

„Nu știu ce v-a determinat să elaborați acest punct din ordin. Dar ceva îmi spune că nu grija față de elevi, nu dorința de protecție individuală, respectiv colectivă și nu teama față de proxeneți, teroriști sau mai știu eu care persoane ce reprezintă o amenințare socială, ci simpla dorință de a vă bate joc de generațiile de elevi„, îi scrie Ionuț Bulimej ministrului Educației.

Nu puteți închide elevii în școală ca pe niște vite în staul! Suntem în România secolului XXI, a Uniunii Europene și NATO! Nici măcar pe timpul comunismului nu a existat ideea aberantă din acest ordin. ȘCOALA NU ESTE ÎNCHISOARE, DOMNULE MINISTRU! Nici Guantanamo, nici Alcatraz, nici Cavigor, nici Jilava sau oricare închisoare din Coreea comunistă. Școala este o instituție de stat cu un rol bine determinat!”, continuă tânărul licean.

A elaborat şi o petiţie: Spune „DA!” accesului elevilor în unitățile de învățământ!

Pentru a reuși să schimbe ceva, liceanul a inițiat și o petiție prin care cere revizuirea regulamentului care îi ține încuiați în școală pe elevi sau, dimpotrivă, la poarta școlii pe cei care ajung după ce s-a sunat „de intrare”.

„Aplicarea acestui ordin este exagerată, întrucât elevilor nu le este permis nici să iasă din şcoală, dar nici să intre. Dacă unii elevi întârzie la o oră și doresc să intre în scoală, sunt tinuți afară în frig, refuzându-li-se astfel dreptul la învățământ. Pe deasupra, unitățile de învățământ s-au transformat în spații de fumat, iar încercările de evadare au loc chiar sub ochii agenților de securitate. În România se aplică și astăzi teoria formelor fără fond, nu sunt îndeplinite condițiile întâlnite în Occident, prin urmare, punctul O din articolul menționat mai sus trebuie modificat, reformulat, astfel încât elevii să se afle atât în siguranță, cât și în libertate. De precizat că această decizie a Ministerului Educației este nedemocratică, întrucât nu au existat consultări și nici supuneri la vot înainte de aprobarea acesteia.”, se arată în petiția formulată de elevi (aici), care a adunat deja peste 600 de semnături.

Nemulțumiți de prevederile restrictive, elevii din Focșani au făcut reclamații și la conducerea școlilor, dar au demarat și o campanie pe Facebook, folosind hashtag-ul #‎scolile‬ ‪#‎nu‬ ‪#‎sunt‬ ‪#‎inchisori‬.

Susținere de la profesori

Chiar dacă nu sunt de acord cu toate afirmațiile din scrisoarea deschisă, profesorii liceului susțin demersul civic și încurajează exprimarea opiniei. Profesoara de istorie Gabriela Obodariu, președinte al Clubului Focșani al Asociației Pro Democrația, spune despre Ionuț Bulimej că este un elev sârguincios, inteligent, cultivat și care face cinste școlii. Despre scrisoare spune că este „un demers curajos al unui elev curajos”. „Chiar dacă nu sunt de acord cu tot ce scrie acolo, cred că este nevoie de o consultare mai largă atunci când se iau decizii care afectează grupuri mari de cetățeni, așa cum sunt elevii. Și sunt de acord și cu ideea că putem începe să fim ca în Occident cu alocarea de 6% din PIB. Poate așa o să avem și bani de pază”, spune profesoara, care predă și un opțional de cultură civică.

***

Citește și:

Regulament pentru liniștea guvernanților de mâine. Și pentru neliniștea noastră. Liceeni cu botniță

Noul Regulament pentru elevi: aveți dreptul să vă conformați!

****

ionut bulimej elev focsani (1)

Iată scrisoarea lui Ionuț Bulimej către ministrul Educației

Stimate domnule ministru al Educației și Cercetării Științifice,
Numele meu este Ionuț Bulimej și sunt elev în clasa a XII-a G la Colegiul Național „Al. I. Cuza” din Focșani, județul Vrancea. Vă adresez această scrisoare, întrucât doresc a-mi exprima opinia cu privire la punctul O al art. 139 din Ordinul 5115/2014, în care se menționează că „elevilor le este interzis să părăsească incinta unității de învățământ pe durata orelor de curs și a pauzelor fără permisiunea profesorului de serviciu/dirigintelui/directorului.”

Acest punct este cel mai disputat din întregul ordin și a stârnit numeroase controverse încă dinainte ca ordinul să fie aplicat. Întrebarea mea (si nu numai a mea!) este dacă acest ordin a fost votat în cadrul Ministerului Educației/Parlamentului sau pur și simplu a fost elaborat de o singură minte (a dvs., desigur !) și semnat de o singură mână (tot a dvs., evident !). Sau dacă acest punct a fost gândit înainte de a fi așternut pe hârtie.

Nu știu dacă sunteți la curent, dar din câte cunosc eu, din anul 1990, în România este democrație! Sau cel puțin asta se crede! Ideea ca din pricina unor funcționari de stat, administratori, conducători, miniștri (printre care și dvs.), premieri (printre care și dl Victor Ponta) care s-au perindat la putere cu diverse idei care mai de care mai lipsite de coerență/inaplicabile, statul român a avut enorm de suferit, în asemenea hal încât după 25 de ani nu mai putem vorbi de drepturi și libertăți cetățenești, ci doar de obligații, nu mai putem afirma cu tărie că România este o țară democrată așa cum, la Revoluție, afirmau părinții actualilor elevi pe care ordinul dvs. îi așază efectiv la zid, lăsându-i fără niciun drept de apel. Putem doar afirma că România este afectată de o anarhie capitalistă/oligarhie care capătă din ce în ce mai multă amploare, iar că democrația este doar o utopie, un ideal intocabil. În democrație, propunerile de legi, ordine, ordonanțe și ce mai doriți dvs. se dezbat și se votează pro și contra înainte de fi reglementate. Doar că în România, majoritatea nu mai are niciun fel de valoare! România este dominată de dictatura minorității, iar dacă SUA reprezintă țara tuturor posibilităților, aflați că, din pricina unor idei iraționale precum punctul O din articolul ordinului menționat mai sus, România este țara tuturor imposibilităților !

Pentru aprobarea acestui ordin era necesar ca ministerul să se consulte cu poporul, cu fiecare conducere din fiecare unitate de învățământ, cu Sindicatele Județene de Învățământ, cu fiecare CȘE, CJE și, bineînțeles, cu CNE. Dar NU! Era necesar acest ordin dat de o singură persoană. Vă reamintesc că ordinea socială nu poate fi dată de mintea unei singure persoane, ci de mintea majorității/colectivității/societății.

Nu știu ce v-a determinat să elaborați acest punct din ordin. Dar ceva îmi spune că nu grija față de elevi, nu dorința de protecție individuală, respectiv colectivă și nu teama față de proxeneți, teroriști sau mai știu eu care persoane ce reprezintă o amenințare socială, ci simpla dorință de a vă bate joc de generațiile de elevi, așa cum au făcut-o și predecesorii dvs., ca de exemplu, dl Daniel Funeriu.

Nu sunt împotriva legii, deși ORDINUL DE MINISTRU NU ESTE LEGE!!! Pur și simplu doresc să îmi expun punctul de vedere conform căruia există soluții alternative. Nu puteți veni cu ideile învățate la Universitate de Științe Agronomice și Medicină Veterinară în Ministerul Educației! Nu puteți închide elevii în școală ca pe niște vite în staul! Suntem în România secolului XXI, a Uniunii Europene și NATO! Nici măcar pe timpul comunismului nu a existat ideea aberantă din acest ordin, deși sunt conștient că pe atunci exista respect și disciplină. ȘCOALA NU ESTE ÎNCHISOARE, DOMNULE MINISTRU! Nici Guantanamo, nici Alcatraz, nici Cavigor, nici Jilava sau oricare închisoare din Coreea comunistă. Școala este o instituție de stat cu un rol bine determinat! Iar elevii au drepturi și libertăți!
Cât timp există democrație, trebuie să existe și accesul liber al elevului la pauză, pentru a-și cumpăra mâncare, medicamente etc. Profesorul de serviciu nu poate face față numeroaselor solicitări! Nu poate scrie bilet de voie pentru fiecare elev care trebuie să părăsească incinta școlii! Și sunt atâtea situații și situații la care nu v-ați gândit și de care nu vă pasă absolut deloc!

Cum ar fi dacă dvs. împreună cu ceilalți funcționari din Ministerul Educației, ați fi închis în sediul Ministerului, fără posibilitatea de a merge acolo unde sunteți solicitat, la școala în care învață copilul dvs. sau pur și simplu să luați prânzul la un restaurant?! Nu mai aplicați legi specifice Occidentului într-o țară insuficient dezvoltată! În România nu există pauză de masă mai lungă și cantine în unitățile de învățământ preuniversitar. Dacă tot doriți să imitați Occidentul, de ce nu aprobați legea alocării a 6% din PIB pentru educație?! (Vă reamintesc că agenții de securitate, tablele cu marker și alte minuni necesare școlii sunt plătite din banii noștri/ai părinților, ceea ce înseamnă că, din nou, nu putem vorbi de o țară democratică și de învățământ de stat obligatoriu și gratuit !).
Sau legea conform căreia orele de curs trebuie începute la ora 09:00 și să fie într-un singur schimb, fără studiu dimineața și după-amiaza, urmând ca după terminarea cursurilor, școala să fie școală, adică elevii să beneficieze de sălile de clasă și de biblioteca școlară pentru efectuarea temelor pentru acasă, pregătirea pentru olimpiade, teze, examene de Bacalaureat și alte activități extrașcolare?! Sau angajarea a 2-5 agenți de securitate pentru fiecare unitate de învățământ, atât pentru corpul principal, cât și pentru corpurile anexate?! Vă asigur că acestea sunt legi cu adevărat logice, coerente și utile în comparație cu ordinul dvs.! De ce nu le aplicați pe acestea ?! Răspunsul este simplu: NU AVEȚI FONDURI! De ce nu aveți fonduri?! Pentru că oameni corupți precum Victor Ponta, Elena Udrea ș.a. au jefuit țara, delapidarea fiind cel de-al doilea nume al lor.

Mai mult decât de un atac terorist sau de alte incidente/accidente, îmi este teamă că elevii se vor revolta în așa fel încât „închisorile” vor lua foc, amintind astfel de căderea Bastiliei. Deși, din păcate, până acum nimeni nu a luat atitudine! De frică, de silă?! Nu cunosc motivul! Cert este că încă SE POATE !

Știu că nu veți lua în seamă scrisoarea mea și că pentru dvs. vocea unui elev/elevilor este doar un glas care face „teoria chibritului”! Și de asemenea știu că dvs. nu stați la discuții! Dacă ați fi stat, ordinul (cel puțin punctul O din art. 149) nici măcar nu ar fi fost pus în vigoare!

Realizați că școlile din România riscă să devină (dacă nu cumva au devenit deja!) niște jungle în care supremația este cea a elevului care sare gardul/zidul mai cu talent?! Realizați că până și penitenciarele au o amărâtă de bucătărie, dacă nu cantină, iar școlile nu?! Realizați că sunt atâtea necesități care așteaptă să fie îndeplinite pe parcursul pauzelor și chiar în timpul orelor de curs?!
Achiziționarea cretei, caietelor, rechizitelor, instrumentelor geometrice, hârtiei etc. reprezintă doar una din ele. Realizați că elevii, părinții și chiar profesorii se leagă de agenții de securitate și îi umilesc de parcă ar fi niște sclavi, deși domniile lor chiar nu au nicio vină, întrucât nu fac nimic altceva decât să execute „dezordinul” dvs.?! Realizați că refuzați dreptul la învățământ elevilor care nu pot ajunge la prima oră/primele două ore din motive 100% plauzibile?! Realizați că elevilor li se aduce mâncarea printre gratiile gardului școlii în timpul pauzelor?! Cum ar trebui numită asta?! „Livrare specială pentru elevii prizonieri în propria școală în secolul 21” ?!

Nu cer (și nu sunt singurul!) decât ca în unitățile de învățământ din țară, accesul elevilor în apropierea incintei școlii pe durata pauzelor să fie legalizat! Măcar în recreație, întrucât de aceea se și numește așa! Este de înțeles de ce nu în timpul orelor de curs, deși vă repet că pot apărea situații excepționale și atunci!
Prin urmare, prevăzând că veți ignora da capo al fine scrisoarea mea, solicit cu toată forța și cu toată tăria Consiliului Național al Elevilor, tuturor Asociațiilor Părinților din țară, Inspectoratelor Școlare Județene și Sindicatelor Județene de Învățământ de pe întreg teritoriul României să sesiseze problema și să aplice măsuri riguroase și insistente pentru revocarea punctului O al art. 149 din Ordinul 5115/2014 !

Reverențele mele,
Ionuț Bulimej

***

Citește și:

Regulament pentru liniștea guvernanților de mâine. Și pentru neliniștea noastră. Liceeni cu botniță

Noul Regulament pentru elevi: aveți dreptul să vă conformați!


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

28 thoughts on “„Nu puteți închide elevii în școală ca pe niște vite în staul!” Scrisoarea unui elev din Focșani către ministrul Educației

  1. Marga

    Cu riscul de a supara multi adolescenti, inclusiv pe initiatorul/ semnatarul scrisorii deschise, consider ca aceasta masura este necesara! Din pacate, in randul adolescentilor inca de prin clasele a V-a, a VI-a exista aceasta tendinta de a parasi scoala pentru a chiuli, iar de cele mai multe ori ajung in contact cu tot felul de dealeri, de consumatori. Scoala deschisa inseamna acces liber unor adolescenti implicati in trafic de tigari sau chiar droguri. O masura similara s-a introdus si in scolile din Franta si a dat rezultate, abandonul scolar a fost redus.
    Sunt de acord cu multe din cele scrise de elev, apreciez descrierea societatii actuale, insa cred ca aceasta masura cu retinerea in cadrul scolii pe durata orelor este benefica pentru elevi.

    Reply
  2. dan

    am un copil de 7 ani… deci daca copilul vrea sa plece hai-hui afara din incinta scolii inseamna ca este dreptul inviolabil de a face ce vrea inclusiv de a fi calcat de o masina???!!!

    domnisorul Ionuț Bulimej e simpatic dar pentru dreptul lui rebel de a trage o tigara la coltul scolii cu siguranta n-am sa-i sustin propunerile :)))))

    apropo, Ionuț Bulimej este liber sa aleaga si o alta meserie decit cea de elev la un liceu normal… poate sa incerce o experienta la un liceu militar spre exemplu unde cred ca o sa fie si mai scandalizat de reguli si regulamente interioare :)

    oricum legea asta e o adevarat lovitura pentru vinzatorii de etnobotanice de la coltul scolii, trebuie sa astepte citeva ore bune pina le cad in plasa mustele iar atunci mai vin si parintii sa le ia … nasol :)

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ dan: dacă vroia la liceu militar se înscria la un liceu militar; altfel, Doamne feri, dar un copil poate fi călcat de mașină și când nu e la școală…

      Reply
      • dan

        iesirea din scoala da direct in strada supercirculata… si asta e doar un aspect minor al problemei. Nu ai cum sa lasi copii din primara nici macar din gimnaziala sa plece din scoala cum le taie prin scafirlie. Cei care au copii minori stiu exact ceea ce spun!
        Simpatic e faptul ca aceasta „regula” se aplica in toate scolile particulare fara exceptie :)

        Reply
        • Mihai Gotiu

          @ dan: ca să ajung la școală, începând cu clasa a VI-a și până am terminat liceul am mers dintr-un capăt în altul al orașului… pe jos; economiseam banii pentru bilet și-mi plăcea să merg – nu m-a călcat mașina; și în școala primară nu m-a dus nimeni la școală de mână (chit că era mai aproape), ci m-a învățat regulile de circulație;
          altfel, e evident că până la 14 ani pot fi reguli de supraveghere mai stricte ÎN incinta școlii, scrisoarea se referă deja la liceeni, unde interdicția e deja cea mai proastă (și ineficientă) metodă de educație – cât despre regulile și educația din școlile private n-aș oferi-o drept model, la ce grad de educație etalează beizadelele care trec pe acolo…

          Reply
          • dan

            :)
            – sintem de aceeasi virsta. Pe vremea noastra nu mai exista circulatie, masinile reprezentau luxul absolut iar circulatia in ultimii ani deja era interzisa prin lege sase luni pe an pe perioada iernii. Din punctul asta de vedere nu exista nici un fel de comparatie cu ce se intimpla acum

            – eu am trait calvarul mersului la scoala dus-intors pe scara autobuzelor si tramvaielor fiind din Bucuresti

            – toata Romania era o puscarie, deci mersul dus intors la scoala, serviciu sau „concediu” insemna o „plimbare in interirorul puscariei

            – pe vremea noastra nu existau droguri !!! Liceul actual de linga scoala copilului este supravegheat constant de echipajele de politie din cauza problemelor cauzate de etnobotanice si pastilele care se traficheaza linga el !!!

            si acum revenind la problema, portiunea asta de lege care vizeaza intrarea si iesirea in scoala vine direct de la dorintele parintilor. Ai perfecta dreptate ca se putea face un regulament interior scolar cu privire la separatia intre liceu si scolile primare-gimnaziale dar sincer nu reprezinta o mare problema ca a fost impusa la nivel central. Se poate cere o „derogare” pentru liceeni dar parintii in proportie de 99% nu o sa fie de acord :)

            nu comentam aici daca juniorul nu aborda cu atita patos o problema minora fata de adevarata mizerie din lege si anume INTERZICEREA DREPTULUI LA PROTEST IN SCOLI… arata mai mult ca o deviere de atentie, nu stiu daca e constienta sau reprezinta doar o iesire nervoasa pentru dreptul la un fum si-o bere la coltul scolii

          • Mihai Gotiu

            @ Dan: sunt de acord că problema e la părinți, dar e o greșeală să ne închipuim că interdicția de a părăsi școala în pauze rezolvă toate problemele enumerate; ”securizează” copilul pentru minutele alea de pauză, dar după ore?
            altfel, am mai scris despre regulamentul în cauză, și da, interdicția de a protesta e aberantă, ca și dreptul directorului care poate influența foarte ușor interzicerea unei eventuale publicații mai non-conformiste a elevilor și încă multe altele; ideea e că m-am obișnuit să nu-i reproșez cuiva care protestează pentru ceva, de ce nu protestează și pentru altceva; sunt și așa puțini oameni (și cu atât mai puțini elevi) care își asumă implicări publice

        • Anca

          Daca spatiul din preajma scolilor e periculos, atunci acel spatiu e problema, si nu se rezolva prin intemnitarea copiilor inauntru, care sunt in pericol cand intra sau ies de la cursuri. Sunt 12 ani de scoala obligatorie in care copiii sunt tratati ca niste marionete fara putere de decizie; cum sa fie responsabili la 18 ani daca nu au fost nevoiti sa poarte responsabilitatea propriilor fapte pana atunci? Cum sa nu se revolte cand se iau decizii in numele lor fara sa fie consultati? Sistemul de invatamant ar trebui sa fie despre educarea copiilor, nu intemnitarea lor sau reducerea la tacere pana ies parintii de la serviciu.

          Reply
          • dan

            @Anca, @Mihai Gotiu, discutia incepe sa ia o turnura absolut hilara.
            Inteleg acum ca vreti o schimbare legala a virstei de majorat pentru ca adolescentul sa aiba responsabilitate juridica inainte de 18 ani. Acum eu ca parinte sint responsabil juridic pentru copilul meu, ca sa fim foarte bine intelesi, ca am impresia cum ne in invirtim aiurea in jurul cozii.

            1) interdictia asta vine dupa ce parintii impreuna cu directoratele scolilor au impus deja aceasta regula in foarte multe scoli

            2) daca vreti luptati pentru o tara mai democrata luptati ca saracia sa nu fie apanajul populatiei aflata sub cizma monopolurilor multinationale si atunci se instaureaza siguranta odata cu eradicarea saraciei… pina atunci vorbim discutii

            3) bagati la en-gros copii de la primar si gimnazial cu cei din anii superiori de liceu, lucru pe care-l gresiti profund si atrageti antipatia intregii categorii de parinti

            4) nu asta e discutia ci interdictia DREPTULUI LA PROTEST este cu adevarat o PROBLEMA MAJORA care transforma copii in roboti care sa-si inhibe inconstient dreptul la revolta impotriva sistemului.

            p.s. luptati pentru democratie? Atunci luptati pentru dreptul romanilor la arme sa se poata apara inclusiv impotriva unui sistem dictatorial. Sintem alaturi de coreea de nord si cuba printre tarile cu cea mai drastica legislatie impotriva armelor catre populatie. Aici doar securistii, militienii si mafiotii au dreptul la arme, restul au dreptul la a fi sclavi pe plantatia multinationalelor.

          • Mihai Gotiu

            @ dan: de la 14 ani minorii au responsabilitate juridică, asta e deja în legislație; între 14 și 18 ani se cheamă ”responsabilitate juridică restrânsă” (nu au încă toate drepturile unei persoane majore, iar sancțiunile contravenționale, penale sau civile sunt mai mici, dar deja există)
            cu armele e o cutie a Pandorei: ce se întâmplă în SUA, unde armele sunt la liber nu e un model de urmat

          • dan

            cunosc responsabilitatea juridica restrinsa a celor intre 14-18 ani dar tot nu inteleg ce vreti voi de fapt, vreti sa le dati responsabilitate juridica integrala de la 14 ani???!!!

            cit priveste armele eu zic ca e bine faptul ca populatia are interzis dreptul la arme, joaca tontoroiul toti psihopatii pe cadavrul tarii… stam din dictatura sistemului in dictatura sistemului pina la victoria finala… si uite asa am ajuns sclavi pe viata. Cit priveste America e o alta discutie… si acolo vor sa le ia armele, mai baga cite un asasinat in masa facut de un psihopat adolescent, vine automat la comanda si propaganda cu interzicerea armelor… parca si securitatea romana folosea psihopati pentru asasinate!!! chiar mai recent sint citeva cazuri suspecte de schimbare a unor ministri la interne in urma unor asasinate la comanda mai mult decit dubioase :))))

            Texas-ul este cu adevarat un exemplu de urmat…

    • Andi

      Daca dumneata nu stii sa iti educi odrasla de 7 ani sa nu iasa in mijlocul strazii,e fix problema dumitale!Asta nu inseamna ca toti copiii care primesc educatia corespunzatoare de acasa trebuie sa stea inchisi 6-7 ore pe zi intr-o scoala cu resurse insuficiente si profesori slabi pregatiti(asta ca sa fiu draguta).Daca de la 7 ani copilul tau este atras de vanzatorii de etnobotanice din coltul strazii,chiar nu stiu ce exemple primeste acasa!

      Reply
    • Js

      Esti mai prost decât prevede legea. Acolo cu copilul te cred, dar sa facă o lege prin care doar copii de 14 ani au voie sa iasă, a da exista deja… Legislație naționala și nu are nici un rost sa îți transmit ție cât de multe altele.

      Reply
  3. dan

    si totusi nu inteleg cum de Ionuț Bulimej nu este scandalizat mai mult de interzicerea dreptului de a protesta decit a dreptului de a trage o tigara la coltul scolii?!
    ca unul care era sa-mi las creierii impuscat in decembrie 89 stind fata in fata in primul rind cu trupele securitatii mi-e foarte greu sa inteleg cum interzicerea dreptului la o tigara este cu mult mai important decit interzicerea dreptului la protest!!!!

    Reply
    • Marga

      @Dan Aceeasi nedumerire! Interzicerea dreptului de a protesta imi pare nu doar o ingradire a dreptului de manifestare, a dreptului la opinie, ci o deviere in formarea personalitatii copilului de azi, adultului de maine!

      Reply
      • dan

        corect, formarea unui sclav docil in subconstientul caruia protestul sa nu aiba nici o logica, eventual sa fie asociat unei boli… cu toate astea „sclavul” se revolta impotriva interzicerii dreptului la o tigara la coltul scolii… ironia sortii

        Reply
  4. gustav

    Pare-se ca unora cuvantul democratie inseamna ca pot face orice si oricand, cum le trazneste prin cap.
    Daca ar studia un pic democratia mai vestica, ar fi foarte mirat ca acolo oamenii respecta reguli care sunt in general ,,ticluite ” de cei care au mai mare experienta , implicit si varsta. Din experienta unui coleg, copilul in Germania nu iese din scoala decat LA TERMINAREA CURSURILOR si in prezenta persoanei care il va prelua.
    Ca si concluzie: vrei sa traiesti intr-o societate, te conformezi regulilor, daca nu, ….
    Cat despre legea pe care o invinuiti, a fost in dezbatere publica.

    Reply
    • Mihai Gotiu

      @ gustav: nu, n-a fost în dezbatere publică, ci s-a mimat dezbaterea publică cu câțiva elevi care au ascuns regulamentul de colegii lor până când a fost adoptat, am mai scris despre asta pe România Curată

      Reply
  5. didi

    În mult blamatul regim comunist liceul Petru Rareș din Suceava nu avea porți sau gard de fier ci doar un frumos gard verde din mirt.Acum în anii democrației s-au pus niște porți imense și sudate.La fel și școlile generale unde nu exista decât un gard simbolic până la brîul elevilor acum sunt niște uși metalice ,de nu se vede nici musca din curtea școlilor generale.,blindate să nu intre elevii vara să joace fotbal sau volei prin curțile de sport.Atunci socotind drept care e mai democratică și care mai comunistă perioadă??????
    Rușinicăăăăă regimurilor mârșave!!!

    Reply
  6. Catalina Mutiu

    Citind comentariile anterioare, pot spune ca apreciez comparatia pe care unii dintre dumneavoastra o faceti cu tari mai dezvoltate asa cum apreciez si respect si dreptul fiecaruia la opinie .
    De aceea, doresc sa imi exprim si eu opinia. Este de inteles ca majoritatea dintre noi suntem tentati sa facem comparatie intre tara noastra si alte tari. Sa fim atenti la ceea ce functioneaza bine acolo si adoptam acele lucruri si la noi, in tara noastra pentru a fi mai bine.

    Insa, principala problema este ca adoptam exact ce spune si acest elev, FORME FARA FOND. Adoptam idei fara a avea posibilitatea de a le aplica si adapta tarii in care traim. Este ca si cum am dori si am da o lege ca fiecare oras din tara sa aiba 1 teatru dar nu am aloca o cladire si materialele necesare pentru a construi acel teatru. E ca si cum am vedea la televizor o prajitura delicioasa insa nu am avea reteta si modul de preparare si am incepe noi sa o facem „din ochi”. Rezultatul este posibil sa nu fie la fel …

    Acelasi lucru se intampla si cu sistemul de invatamant, de sanatate etc. Incercam sa adoptam legi, sa aplicam idei , sa preparam niste „prajituri delicioase insa fara reteta” . Rezultatul…uneori , esec total..

    Da, sunt de acord ca in alte tari elevii sunt „tinuti” la ore pana la sfarsitul programului dar ma indoiesc de faptul ca acestia sunt nevoiti sa mearga la magazinul din colt , in cele 10 min de pauza pentru a-si lua de mancare. In acele scoli, din tarile mult admirate exista cantine, elevii beneficiaza de mese calde nu de chipsuri , cornuri, covrigei.

    Ma indoiesc ca acolo este nevoie ca elevii sa cumpere creta, bureti, marker din bani proprii uneori si de multe ori poate in timpul pauzelor care tot 10 min au.

    Ma indoiesc ca acolo sistemul de invatamant este acelasi, programa la fel de incarcata de informatii utile ( la prima vedere) insa predate intr-un mod greoi , care are ca scop si starnirea interesului , dezvoltarea creativitatii ci, de cele mai multe ori de „umplere a mintii”cu informatii. Se creaza din scoala o cladire in care elevii si profesorii trebuie sa vina , sa stea intre 4 pereti 4-6 ore si sa plece acasa de multe ori stresati, plictisiti, chinuiti. Ce asteptari sa avem? Sa fie ingerasi?

    Si in acelasi timp , ma intreb daca aceasta metoda (abuziva momentan) ,chiar poate fi aplicata culturii , mentalitatii noastre.

    S-a uitat rolul psihologilor scolari, a orelor de dirigentie care sunt menite ( sau asa ar trebui) pentru rezolvarea unor conflicte, probleme?

    Oare prin inchiderea elevilor se reduce si bugetul de stat pentru ca e adevarat, un lacat costa mai putin decat un paznic si un psiholog scolar?

    Imi doresc sa ajungem la nivelul acelor tari pe care le admiram insa si mai mult , imi doresc sa fim capabili sa ne asumam propriile neajunsuri, sa le rezolvam si sa ne formam propriul mod de rezolvare a problemelor fara a fi nevoiti sa adoptam legi , sa imprumutam idei care nu constituie pentru tara noastra ingredientele unei retete de succes.

    Imi asum cele scrise mai sus, constituie parerea mea si nu o neaga pe a niciunuia dintre cei care au scris mai sus ci doresc sa ii felicit pentru curajul de a-si exprima propria opinie..Iata un model de democratie :)

    Reply
  7. Vasile

    1. Școala nu trebuie să-și asume responsabilitatea pentru ceea ce se întâmplă cu elevii care nu sunt în incinta școlii, nici chiar pentru cei care sunt în incinta școlii. (Poate un„ profesor de serviciu” să „răspundă” de tot ceea ce se întâmplă în cursul unei pauze cu câteva sute de elevi? Cred că o asemenea prevedere este aberantă și trebuie să dispară!)
    2. Lipsa elevilor de la cursuri se consemnează ca și absențe, se evaluează și tratează conform regulamentului școlar (bun-prost, cum este); riscurile ulterioare aparțin elevului, nu școlii.
    3. Responsabilitatea pentru comportamentul din școală și din afara școlii aparține elevului.
    Cu aceste premise asumate de elevi și părinți, nu văd de ce nu ar putea pleca din școală. Pe de altă parte, școala este o instituție cu legile ei ce se cer respectate și aplicate. Știu că eludarea legii în România este sport național, dar consider că acest „sport” trebuie să dispară.

    Reply
  8. Victor D

    Ce ne mai place milităria absurdă. Omul a adus argumente legate întârziat și de cumpărat Lucruri. Voi vedeți numai țigări și droguri. Prea multe știri de la ora 5. Creștem o generație în glob de sticlă. Fără libertate și fără responsabilități.

    Reply
  9. Paul

    Cred că acel elev, înainte de a trimite o scrisoare ministrului, dacă tot este elev bun, trebuia să citească regulamentul cu atenţie. Scrie despre nişte lucruri pe care regulamentul naţional nu le conţine, cum ar fi faptul că elevii nu au voie să intre în şcoală dimineaţa, dacă au întârziat. Asta poate că este prevăzută în regulamentul intern al şcolii sale. Apoi, ar trebui să vină cu ambii părinţi la şcoală, să declare în scris că, în cazul în care elevul este călcat de o maşină în poarta şcolii, sau este înjunghiat la cinci metri de şcoală, nu au nicio pretenţie. Apoi ar trebui să vină cu o adeverinţă de la medic în care să scrie că fumatul este bun, sănătos şi recomandabil pentru copii şi tineri. Apoi ar trebui să vină cu un punct de vedere din partea unui autor de carte despre ABC-ul purtării civilizate, în care să scrie că este politicos să întârzii la o activitate oficială, formală, aşa cum este ora de curs, situaţie care apare adesea în cazul elevilor care pleacă din şcoală în timpul pauzelor. Cât despre comparaţia cu regimul comunist, nu mai spun nimic, deoarece elevul respectiv, dacă a trecut de clasa a VII-a şi este un elev într-adevăr bun, ar trebui să ştie cât de cât ce a însemnat comunismul pentru oameni. Este adevărat, şcoala nu este o închisoare, dar nu este nici un fel de gară, unde oricine intră şi iese când doreşte. Iar doamna profesoară Gabriela Obodariu, care ştiu sigur că este o profesoară foarte bună, deoarece soarta a vrut să fie colegă de facultate cu mine, ar trebui, totuşi, să le explice mai bine elevilor că atunci când faci frondă la ceva, sau cuiva, trebuie să ai nişte argumente foarte puternice ca să fii credibil şi că libertatea nu este acelaşi lucru cu libertinajul. Şi că acel articol din ROFUIP 2014 chiar este, pe termen lung, pentru binele lor. Şi, dacă elevului respectiv nu-i convine regulamentul, să se mute în Germania, că tot laudă el occidentul, unde se intră în şcoală cu cartelă magnetică, nu se iese decât la sfârşitul orelor, iar elevii cei mai rebeli pot fi pedepsiţi, cu acordul părinţilor, cu stagii de muncă fizică de câte 3-4 săptămâni la ferme de animale din… Africa, unde chiar sunt păziţi ca nişte infractori. Şi tot în Germania, dar şi în Anglia, unii dintre părinţii elevilor care au chiulit nemotivat de la şcoală, la reclamaţia făcută de director, au făcut închisoare.

    Reply
  10. GAbriel Fornica-Livada

    O singură întrebare: în cazul în care un elev părăsește incinta școlii, deși, prin ROFUIP, acest lucru este interzis, și, Doamne, ferește, este accidentat, părinții săi ce vor face? Nu vor acuza școala că nu a avut grijă de copil?! Nu va intenta proces profesorilor de serviciu, directorilor, pentru că nu au luat TOATE măsurile necesare pentru a le proteja copilul?! Cine garantează că un părinte, acum revoltat că i se ține copilul închis în școală, nu va emite nici o pretenție în cazul în care elevul este lovit de o mașină sau bătut de un grup de necunoscuți, violat, tîlhărit, răpit?! Este plină presa de astfel de cazuri! Îi rog pe toți cei cu bună credință să ofere o soluție viabilă, eficientă în astfel de cazuri. O soluție care să asigure SIMULTAN deplina protecție a elevului și TOTALA sa libertate de individ al secolului XXI!

    Reply
  11. Serban

    Întrebare: Dacă pleci din şcoala si dă o maşină peste tine sau cazi intr-un canal, cine raspunde pentru faptul acesta, in contextul in care tu, elevule!, trebuia sa fii in scoala la ore? Astept răspus! Multumesc frumos! Semnat, o mama de licean!

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *