Romania Curată

Minciună, greșeală sau incompetență? Raportul celor 100 de zile ale lui Cristian Ghinea la șefia Fondurilor Europene, umflat cu aproape 5%

La împlinirea a o sută de zile de mandat, ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a anunţat că rata de absorbţie a fondurilor nerambursabile a crescut la 76,69%, dar din documentele oficiale rezultă că rata efectivă e de 71,76%, se arată într-o analiză realizată de Mediafax. Documentele MFE relevă că absorbţia efectivă a fondurilor a crescut cu circa două procente într-o lună, dar nu şi rata curentă, aceasta reprezentând doar suma cheltuielilor declarate de promotorii de proiecte, scrie Mediafax.

Conform sursei citate, ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a prezentat luni, 22 august, la împlinirea a 100 de zile de mandat guvernamental, un raport complet asupra activităţii instituţiei şi a explicat că ”rata de absorbţie curentă a fondurilor avute la dispoziţie de România în exerciţiul bugetar european 2007 – 2013 a crescut la 76,69%, faţă de 58,67% în noiembrie 2015 şi 66,21% la preluarea mandatului”.

Analiza arată că diferența semnalată ar proveni de la greșita înțelegere/interpretare/prezentare (?) a termenilor. Astfel, ”potrivit limbajului specific, rata de absorbţie curentă reprezintă declaraţiile de cheltuieli trimise către Comisia Europeană, iar rata de absorbţie efectivă înseamnă suma rambursată de Comisia Europeană autorităţilor de management. Practic, rata de absorbţie efectivă reprezintă valoarea reală a fondurilor absorbite de România, iar rata de absorbţie curentă nu va mai putea creşte faţă de 30 iunie 2016, aceasta reprezentând, în fapt, suma rezultată din adunarea valorilor cerute până atunci de promotorii de proiecte.”

Mediafax susține că MFE a confirmat confuzia făcută de ministru. ”Am apelat la Biroul de Presă al MFE, care a sesizat că, într-adevăr, rata comunicată de ministru nu se regăseşte în raportul respectiv, iar cifra prezentată de oficialul de la Fonduri nu reprezintă rata efectivă, cea mai relevantă, de altfel, în acest caz: ”Cifra comunicată de ministru, respectiv 76,69%, reprezintă rata de absorbţie curentă, la data de 31 iulie 2016, adică totalitatea declaraţiilor de cheltuieli trimise la CE până la data de 31 iulie 2016. Toţi indicatorii privind stadiul absorbţiei pentru programele operaţionale 2007 – 2013 sunt publici şi raportaţi lunar”, ne-au transmis reprezentanţii Unităţii de Comunicare din cadrul Ministerului Fondurilor Europene.”

Analiza pe larg, aici.

***

(foto main: Epoch Times)


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Minciună, greșeală sau incompetență? Raportul celor 100 de zile ale lui Cristian Ghinea la șefia Fondurilor Europene, umflat cu aproape 5%

  1. Andreea

    1. Prezentarea informatiilor statistice in raport este deficitara, se pare ca mai trebuie lucrat pe comunicarea reader friendly a datelor.

    Motivul pentru care procentul 76,69% nu apare in raport e simplu: nu s-au calculat si totalurile sumelor raportare la alocarea financiara 2007-2013. De aici si confuzia.

    Doar s-au aruncat in tabele cifre si procente referitoare la toate POurile gestionate, dar nu si totalurile.
    La fel, nu s-a oferit o perspectiva comparativa a acestor totaluri pre- si post-Ciolos.

    2. MFE are prostul obicei, continuat si de actuala conducere, de a se referi in comunicarea sa la „rata curenta”, ceea ce, asa cum spune si articolul, nu este situatia finala, clara si palpabila a absorbtiei, ci „rata efectiva”, adica suma care efectiv intra in Romania.

    Pe rata efectiva trebuie insistat in orice analiza a acestui domeniu pentru ca asta „ne doare”, desi ar trebui sa insistam la fel de mult pe valoarea adaugata pe care aceste proiecte o aduc, masura in care acestea adreseaza intr-adevar o nevoie si sustenabilitatea lor.

    Reactia mi se pare cam disproportionata avand in vedere ca avem de a face mai degraba cu un exemplu de proasta comunicare.

    Iata reactia MFE:
    http://www.fonduri-ue.ro/presa/noutati/2023-pozitia-mfe-cu-privire-la-cifrele-privind-absorbtia-fondurilor-europene-aparute-in-presa

    Reply
  2. ??????

    Asta e ministrul ala pe care il sustineati si il laudati cu cateva zile in urma ? O fi devenit mincinos si incompetent sau o fi gresit , pozitia din sondaje nefiind nici ea in favoarea ministrului ?
    Considerati ca aricolul vine in sensul pozitiei din sondaje sau sondajele sprijina activitatea „scriitorilor de articole” ?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *