Antonia Pup

Măsurile SAR pentru programul de guvernare: pentru o educație accesibilă, calitativă, mai bine guvernată

Chiar dacă nu reprezintă un minister avizator, chiar dacă guvernarea acestuia presupune curajul de a îți eroda imaginea în detrimentul unor acțiuni ferme pentru reforma educației, Ministerul Educației are nevoie de un lider conștient de realitatea școlii românești, un lider care să poată să facă pași concreți spre o educație accesibilă, calitativă și mai bine guvernată. Elevii, părinții și profesorii s-au săturat ca Educația să fie tratată marginal în actul de guvernare, să rămână subfinanțată și în afara oricărei strategii pe termen lung.

În contextul dezbaterilor privind noul program de guvernare, purtate de PNL, USRPLUS și UDMR în acest sfârșit de săptămână, la București, Societatea Academică din România prezintă măsurile privind educația care nu ar trebui să lipsească din viitorul program de guvernare. Echipa SAR a analizat programele de guvernare ale partidelor politice, analiza extinsă a acestora putând fi citită aici.

1. Guvernul, în calitate de autoritate publică centrală investită cu rolul constituțional de a
organiza executarea legii și de a executa în concret legea, să adopte o hotărâre privind
stabilirea cuantumului minim al burselor ܈școlare, conform art. 84, alin. (1^1) din Legea
educației naționale nr. 1/2011, cuantumuri care să fie în valoare de cel puțin:
a. 135 de lei – bursa de merit (10% din salariul minim pe economie);
b. 335 de lei – bursa de performanță (25% din salariul minim pe economie);
c. 405 de lei – bursa de studiu (30% din salariul minim pe economie);
d. 540 de lei – bursa de ajutor social (40% din salariul minim pe economie).

2. Garantarea gratuității pentru transportul elevilor pe toate mijloacele de transport public (inclusiv pe mijloacele de transport județean și interjudețean), pe tot parcursul anului
calendaristic.

3. Asigurarea finanțării corespunzătoare a educației și cercetării, prin alocarea a 6% din PIB
pentru educație și cel puțin 1% din PIB pentru cercetare începând cu anul 2021, obligație
prevăzută de art. 8 din Legea educației naționale nr. 1/2011.

4. Instituirea în sarcina autorităților publice locale unor obligații de raportare standard cu
privire la resursele pe care le aloca pentru instituțiile de învățământ arondate.

5. Asumarea unei politici ferme privind eliminarea graduală a fenomenelor de tip meditații
cu profesorul de la clasă, iar acolo unde nu există un conflict de interese, monitorizarea
modului în care se impozitează și raportează aceste activități.

6. Modificarea regulamentului Consiliului Național de Finanțare al Învățământului
Preuniversitar, în sensul creșterii numărului de membri și introducerea a două noi
categorii: reprezentanți ai elevilor și părinților, precum și ai organizațiilor cu activitate
relevantă din societatea civilă pe zona de educație.

7. Transparentizarea activității Ministerului Educației, în sensul permiterii tuturor
oganizațiilor interesate să participe la contexte de dezbatere și dialog asupra propunerilor
de politică publică în domeniul educației.

8. Creșterea gradului de transparență a unităților de învățământ prin publicarea obligatorie
a bugetului și execuției bugetare, într-un format inteligibil de către cetățeni, într-un
modul disponibil publicului larg în cadrul Sistemului Informatic Integrat al Învățământului
Românesc.

9. Implementarea Legii nr. 109/2020, care prevede obligația explicită a Ministerului
Educației și Cercetării de a asigura accesul la echipamente de tip laptop sau tabletă
pentru toți elevii și profesorii. Pentru optimizarea procesului educațional în format
digital, recomandăm ca tabletele să fie destinate elevilor din învățământul primar, iar
elevii din învățământul gimnazial, liceal, dar și profesorii, să beneficieze de laptopuri.

10. Eliminarea fondului școlii din toate unitățile de învățământ preuniversitar, asigurarea
serviciilor de pază gratuite în toate școlile din România, prin colaborarea cu autoritățile
publice locale.

11. Operaționalizarea proiectului privind funcționarea școlilor-pilot, care să permită
pilotarea unor noi modele curriculare inovative, în accord cu nevoile și interesele
legitime ale actualei și viitoarelor generații de elevi.

12. Aprobarea, în regim de urgență, a noilor planuri-cadru pentru învățământul liceal și
oferirea posibilității liceelor din România să aleagă planul-cadru optim, în funcție de
nevoile elevilor din respectiva comunitate, din 3-4 variante puse la dispoziție de
Ministerul Educației și Cercetării.

13. O comunicare a Ministerului Educației și Cercetării evidence-based și data-based, fără
declarații descoperite de conținut. Interzicerea folosirii instituției guvernamentale
pentru promovarea activității politice a ministrului.

14. O politică fermă, guvernamentală, privind zero toleranță la plagiat, atât în mediul
academic, cât și în cel preuniversitar, introducerea obligativității publicării, alături de
declarația de interese și avere, a tuturor lucrărilor de cercetare menționate în CV-ul
demnitarilor, într-un format accesibil.

15. Realizarea unei strategii naționale privind combaterea corupției școlare și promovarea bunei guvernări în educație, printr-un grup de lucru interministerial, având drept coordonate:

a. monitorizarea respectării atribuțiilor administrației publice locale în raport cu
unitățile de învățământ preuniversitar;
b. eliminarea fondului școlii/clasei;
c. eliminarea fenomenului industriei meditațiilor;
d. toleranță 0 la darea și luarea de mită în educație;
e. monitorizarea sistemelor de acordare a vizelor de flotant pentru elevi și părinții
acestora;
f. licitațiile organizate de autoritățile publice locale pentru echipamente
educaționale;
g. transparența unităților de învățământ preuniversitar, dar și a autorităților publice
locale, în rezolvarea atribuțiilor ce aparțin de sectorul educational.

 


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Măsurile SAR pentru programul de guvernare: pentru o educație accesibilă, calitativă, mai bine guvernată

  1. Madalin Blidaru

    Nu există suficiente fonduri publice pentru primele trei măsuri în orizontul previzibil. Primele două pot fi finanțate doar din bugetul public, un buget în colaps, nu ca în cazul posibilității de externalizare pentru punctul 9.

    Reply
  2. G

    Dacă mai sunt profesori care nu au nici laptop nici tabletă, viitorul e strălucit. Iar dacă avem dificultăți în a găsi lucrările științifice PUBLICATE (adică făcute publice!) ale celor cu funcții de conducere, iar e un semn primăvăratec! Despre lucrările doar semnate, despre cooperativele de citare reciprocă, despre lucrările elaborate pe baza unor aparate inexistente, deocamdată nu vorbim. E mai bine.
    Să sperăm că dacă lipim pe fruntea unui muribund aproape trecut dincolo 6% din PIB, se va ridica vesel și va umbla!

    Reply

Lasă un răspuns la G Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *