Catiusa Ivanov

INTERVIU Cum poţi convinge autorităţile să treacă la fapte. „Cu fiecare protest, vocea cetățenilor s-a auzit mai bine și nu a mai putut fi ignorată”

Reprezentanții Primăriei Capitalei au promis că vor lărgi strada încă din 2005, de pe vremea primarului Adriean Videanu. Consiliul General al Municipiului București a alocat banii pentru lucrare în 2006, însă timp de aproape 10 ani nu s-a întâmplat nimic. Cetățenii din zonă au făcut mai multe petiții către municipalitate, în mod individual, însă fără niciun rezultat. Sătui să stea în fiecare zi blocați în trafic și să nu aibă trotuare pe unde să își ducă copiii la școală, în 2013, mai mulți cetățeni din zonă au format grupul de inițiativă Prelungirea Ghencea și au început să pună presiune pe autorități. În 2014, după ce au avut loc mai multe proteste, lucrurile au început să se miște.

Delia Mihalache (foto, prima în dreapta), unul dintre reprezentanții grupului de inițiativă, povestește prin ce peripeții a trecut cu autoritățile și cum pot învinge cetățenii sistemul dacă reușesc să se organizeze.

Delia Mihalache, prima din dreapta

Catiușa Ivanov: Când ați înființat grupul de inițiativă Prelungirea Ghencea? Şi de ce?

Delia Mihalache: Grupul nostru de inițiativă s-a format în ianuarie 2013, atunci când am creat pagina de Facebook Inițiativa Prelungirea Ghencea.

Totul a început din nevoia de a fi auziți de autoritățile care timp de mai mulți ani au ignorat faptul că, deși în zonă se construia foarte mult, rețelele de utilități și infrastructura stradală erau subdimensionate și de proastă calitate. Asta însemna avarii foarte frecvente la rețeaua de apă și canalizare, lipsa trotuarelor pietonale și a stațiilor RATB amenajate, pericol pentru pietoni și bicicliști, dar și trafic auto foarte aglomerat, cu coloane de mașini întinse pe kilometri întregi la orele de vârf.

Timp de mai mulți ani, oamenii din zonă au trimis pe cont propriu reclamații atât la Apa Nova, cât și la Primăria capitalei pentru extinderea rețelei de canalizare și de alimentare cu apă în zonă, dar și pentru modernizarea străzii, reclamații rămase fără răspuns sau cu răspunsuri vagi, lipsite de orice termene concrete, în ciuda faptului că, în 2006, CGMB a votat un proiect de modernizare a străzii, proiect pentru care nu s-a găsit nici finanțare, nici consens al tuturor autorităților implicate.

După ce o nouă avarie la rețeaua de apă s-a produs chiar în seara de Revelion a anului 2012, pagina de Facebook a companiei Apa Nova a fost invadată de reclamații venite din Prelungirea Ghencea și așa vecinii s-au cunoscut și s-au putut reuni ulterior pe pagina nou creată Inițiativa Prelungirea Ghencea. Prin intermediul paginii de Facebook am reușit să ne cunoaștem, mai întâi virtual și apoi în viața reală, toți cei care resimțeam aceleași probleme legate de proasta infrastructură de transport, dar și de utilități a cartierului, însă nu știam ce să facem mai mult decât să ne plângem. Apoi ne-am pus la un loc ideile, cunoștințele, timpul și banii pentru a găsi împreună soluții la aceste probleme și pentru a le pune pe masa autorităților responsabile de rezolvarea lor.

Catiușa Ivanov: Ce realizări ați avut până acum? Cum ați convins autoritățile să coopereze?

Delia Mihalache: Ca rezultat imediat, petiția colectivă adresată companiei Apa Nova în anul 2013 s-a soluționat cu înlocuirea vechii rețele de apă și canalizare în acel an. Apoi, grupul de inițiativă a prins curaj și a atacat problema infrastructurii stradale. După 2 ani de la începerea demersurilor de presiune pe autorități, cea mai mare realizare a noastră este demararea în acest an a celor 2 proiecte care vor moderniza infrastructura de transport a zonei, adică lărgirea la 4 benzi cu trotuare, piste de biciclete și stații RATB și pasajul suprateran peste Șos. de Centură la Domnești. Dar în același timp o mare realizare este și conștientizarea faptului că suntem o comunitate locală puternică, ce poate influența deciziile publice.

Catiușa Ivanov: Prin ce peripeții ați trecut cu autoritățile?

Delia Mihalache: Ca să convingem Primăria capitalei și CNADNR să demareze proiectele de modernizare a străzii a fost nevoie de 2 ani de demersuri care au început cu o petiție colectivă cu 200 semnături, am continuat cu 14 cereri de informații publice, 10 audienţe, 6 ședințe ale CGMB și 5 luări de cuvânt, 3 proteste în cartier și o pichetare a sediului PMB, acțiuni la care au participat mai multe de 1000 de oameni, plus comunicate de presă și scrisori deschise către autorități responsabile de rezolvarea problemei noastre. Am trecut prin multe peripeții cu autoritățile: după ce, timp de 4 ani, reclamațiile individuale au fost ignorate de PMB, CNADNR și Primăria sectorului 6, în cele din urma în anul 2013 reprezentanți ai autorităților au vizitat zona și au promis rezolvarea problemei, fără ca nimic să se schimbe timp de un an. Apoi, în următorul an, am fost pe lista de audiențe a primarului general, dar nu am fost primiți, ceea ce ne-a determinat să trecem la acțiuni mai radicale.

Catiușa Ivanov: Să vorbim un pic de proteste. Cum au reacționat oamenii când au fost îndemnați să își apere drepturile? Au participat?

Delia Mihalache: Am organizat anul trecut trei proteste în cartier și o pichetare a sediului PMB în timpul unei ședințe de consiliu general, acțiuni la care au participat peste 1000 de oameni, vecini de cartier și prieteni.
Protestele au fost o etapă firească după ce demersurile ‘’birocratice’’ nu au dat rezultate, adică nu ni s-a răspuns la petiția colectivă, la cererile de participare și luare de cuvânt la ședințele CGMB sau la cererile de audiență la primarul general. Vecinii au participat chiar dacă nu erau obișnuiți cu acest fel de acțiuni de presiune pe autorități, dar erau conștienți că erau singura soluție rămasă.

Cel mai interesant protest a fost ultimul, cel din octombrie 2014, când cu toate că inițial Comisia de Circulație din PMB nu și-a dat acordul pentru marșul pe carosabil, în ziua protestului acest lucru a fost posibil și chiar susținut de șoferii cu care coloana de protestatari s-a intersectat pe traseu. Au venit părinți cu copii în cărucioare, oameni de toate vârstele, bicicliști, șoferi, toți cei afectați de proasta infrastructură a zonei PG. Protestele au fost pragul de la care lucrurile s-au schimbat: abia după cele patru proteste am fost primiți în audiența cerută timp de un an la primarul general și chiar înainte de cel de-al patrulea protest, care a avut loc în octombrie 2014, CNADNR a anunțat printr-un comunicat de presă demararea procedurilor de licitație pentru pasaj.

Catiușa Ivanov: Cum reacționează autoritățile la proteste?

Delia Mihalache: Inițial, autoritățile încearcă să descurajeze protestele și să minimizeze impactul acestora, dar dacă organizatorii sunt hotărâți și se organizează bine, oamenii vor participa, iar autoritățile n-au altceva de făcut decât să trimită jandarmeria să vegheze la buna desfășurare a protestelor. Am observat că pe măsură ce demersurile grupului de inițiativă s-au intensificat, autoritățile au devenit mai receptive și au început să țină cont de solicitările noastre. Cu fiecare petiție, audiență, participare la ședințele consiliului general, cu fiecare protest, vocea cetățenilor din Prelungirea Ghencea s-a auzit mai bine și nu a mai putut fi ignorată. Acum suntem văzuți de autorități ca beneficiari ai proiectelor de infrastructură sus-menționate și se ține cont de opiniile noastre, într-o mare măsură. De fapt, într-o societate normală, nicio investiție majoră, imobiliară sau de infrastructură nu se poate face fără consultarea publică reală a comunității locale și exact asta sperăm noi să se întâmple și în România în viitorul apropiat.

Catiușa Ivanov: De ce este nevoie pentru ca oamenii să se mobilizeze mai bine la astfel de proteste, să își apere drepturile?

Delia Mihalache: Atunci când celelalte mijloace de acțiune nu dau rezultate, protestele sunt necesare și sunt singura soluție pentru a convinge autoritățile că trebuie să facă ceva să rezolve problema acelor oameni. Dacă noi nu ne cerem drepturile, nimeni nu o va face în locul nostru și atunci nu mai avem de ce să ne plângem. Din punct de vedere organizatoric, este important ca protestele să fie pregătite din timp și promovate (și) de presă.

Catiușa Ivanov: Ce alte revendicări mai aveți pentru zona Prelungirea Ghencea?

Delia Mihalache: Campania grupului de inițiativă al cetățenilor pentru modernizarea străzii Prelungirea Ghencea continuă. Grupul monitorizează în acest moment respectarea promisiunilor autorităților și plănuiește alte acțiuni prin care să se asigure că nevoile comunității vor fi permanent luate în considerare de autorități. Una dintre aceste acțiuni este înființarea unei asociații de cartier, care să apere interesele locuitorilor zonei, asociație pentru care am strâns deja banii necesari din donațiile vecinilor.

Ca obiective concrete, în afară de modernizarea străzii, ne dorim realizarea unui parc public pe terenul fostelor Sere din Prelungirea Ghencea nr. 238, un teren de 98 de ha aflat în proprietatea privată a statului pe care Agenția Domeniilor Statului l-a concesionat pe 49 de ani unei firme private, care îi plătește lunar o redevență de doar 20 lei pe hectar. Vrem să convingem autoritățile că un parc de minim 10 ha din acest teren are o utilitate publică mult mai mare decât redevența simbolică primită de la respectiva firma privată. În plus, ne dorim ca dezvoltarea urbanistică a zonei Prelungirea Ghencea să se facă cu respectarea strictă a regimului de înălțime și a procentului de spații verzi prevăzute prin PUZ Sector 6.

Catiușa Ivanov: Cum ai ajuns să te implici în viața orașului? Cine ești și ce faci în viața privată?

Delia Mihalache: Am ajuns să mă implic în activitățile civice pentru că simt că e și datoria mea să fac ceva ca să trăiesc într-un oraș civilizat și prietenos cu locuitorii lui. Pentru că nu vreau să plec din țară ca să trăiesc într-un astfel de oraș, cred că e nevoie de noi toți ca să schimbăm lucrurile în bine. În viața privată, sunt mama și soție, am lucrat ca economist într-o bancă și apoi într-o agenție literară, iar acum, după câțiva ani de voluntariat civic, colaborez cu un ONG în domeniul organizării comunitare.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “INTERVIU Cum poţi convinge autorităţile să treacă la fapte. „Cu fiecare protest, vocea cetățenilor s-a auzit mai bine și nu a mai putut fi ignorată”

  1. cetatenii din zona centurii Domnesti

    Noi cetatenii nascutii-crescuti in zona centurii Domnesti si carora ni s-au eliberat autorizatii de constructie intre anii 2007-2009; desi am inteles de circa un an de zile ca se stia de acest proiect megaloman de pasaj suprateran giratoriu peste centura Domnesti inca din anii 2006-2007;cerem ca acest proiect megaloman de pasaj sa fie modificat cu un proiect fara giratie care ar fi mult mai eficient ptr. fluidizarea traficului din zona si s-ar realiza mult mai rapid cu costuri mult mai mici fara sa necesite atat de multe exproprieri (demolari) de case.De ce trebuie sa platim noi cetatenii de buna de credinta ptr. greselile autoritatilor ; oare chiar traim in tara lui Dorel unde pe o parte se elibereaza autorizatii de constructie si se construeste si vine Dorel CNADNR si ne demoleaza casele construite cu foarte mari eforturi finamciare.Sa se construiasca un un pasaj mai simplu ca totusi nu suntem la New York ci suntem pe un drum judetean DJ 602.

    Reply
  2. cetatenii din zona domnesti;clinceni

    Voi astia din cartierul latin si dupa str. alunului mai lasa-ti masinile personale acasa si mai circulati cu mijloacele de transpotr in comun ptr. un transport mai civilizat si ptr.ca sa nu mai fie blocaje in trafic ptr.ca cele mai mari blocaje sunt in zona acestui cartier .

    Reply

Dă-i un răspuns lui cetatenii din zona domnesti;clinceni Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *