Alina Mungiu-Pippidi

Educație: prostia trebuie eliminată, nu digitalizată

Mare scandal, mare, că patru profesori diferiți au notat diferit același subiect la BAC, și că zeci de mii de contestații au produs note diferite de cele inițiale. Soluția? După ministrul educației, atribuirea unui cod QR la fiecare subiect și la fiecare corector. Nu știu cum a uitat să specifice că și fiecare ministru are nevoie de unul, ba chiar de unul pentru fiecare perlă produsă. Probabil după ce știm exact cine ce a mai emanat din puțul gîndirii și scrierii, fie precum corector, fie precum candidat, fie precum ministru, o să trimitem DNA (musai fiecare procuror să aibă un cod QR) să investigheze aceste abuzuri la adresa baremului.

De fapt, DNA ar trebui trimis, în ordinea asta, așa:

La autorii subiectelor și baremului la limba română

La cei care i-au numit pe autorii subiectelor și baremurilor, și la cei care au avut puterea să îi înlocuiască, dar nu au făcut-o

Profitul necuvenit? Meditațiile. Prejudiciul? Rezultatele PISA îl arată. Producerea de analfabeți funcționali sau de slabe rezultate, chiar la cei alfabetizați. Proba? Aici: Baremul de la Limba română Bacalaureat 2021 – Edupedu.ro.

O să rog pe orice citator să încerce să noteze subiectele astea la română (dacă nu se enervează citindu-le). Textul lui Șerban Cioculescu este complet inadecvat, la fel toate subiectele la română. În cite feluri poți evalua ce înseamnă ”în toată vremea” (dacă ai norocul să găsești sintagma în cele trei ore)? Riguros vorbind, în mai mult de un sens, deci e inadecvat ca subiect și normal să rezulte note diferite. Ce învață elevul din acest text, care are nevoie de note de subsol (ar trebui de zece ori mai multe) într-un subiect la BAC, pentru că introduce nume noi, argou arhaic și în general numai lucruri care complică înțelegerea, nu o favorizează? Chiar ”elanul afectiv al inimii” sau cugetarea că I.L. Caragiale își ajuta la 18 ani familia pentru că o iubea, nu pentru că avea principii etice (e vreo contradicție aici? Care?), nu au ce căuta într-un subiect la limba română. Cu ce vrem să se aleagă elevul dacă așa e educat? Să interpreteze exact sintagme între timp abandonate de limba contemporană? Să îl iubească pe Caragiale, nici vorbă, la așa un tratament nu ar rezista nici fanii lui Adrian Copilul Minune, al cărui vocabular e mai limitat (dar poate mai puțin ambiguu). Subiectele cad la cel mai elementar test pentru niște subiecte de trecere. Iar baremul e arbitrar la maximum. Poezia lui Vinea care vine (sic!) după e și mai inadecvată. Măcar dacă s-ar da examen la sintaxa frazei pe textele astea, te-ai distra nițel, dar nu, ne interesează conținutul și stilul. De ce? Încercăm să dovedim că poți deveni critic literar citind texte într-o limbă care practic nu este a ta sau a părinților tăi, pe niște conținuturi fără nici un interes pentru orice tînăr contemporan, într-un limbaj care nici la vremea lui nu l-aș considera un exemplu de claritate și gîndire logică? Întîrziată cum e biata limba română, au scris totuși în ea Titu Maiorescu, prozatorul jurnalist Mihai Eminescu, filosoful Mihai Ralea sau eseistul Constantin Noica (în Șase maladii…, de exemplu). În limba română e posibil, cum ar zice Wittgenstein, să te exprimi clar, desi nu e ceva frecvent, și numai aceste texte clare și argumentative servesc scopurilor unei educații contemporane. Literatura? Da, sigur, dar înțelegerea e prioritatea (cea la care cădem la testele OECD). Promovarea unui limbaj în care nu merită să te exprimi, de altfel depășit de timpuri, că limba s-a tot neologizat, în detrimentul semnificațiilor și argumentației, ignorarea faptului psihologic elementar că e mai ușor să înveți argumentație dacă argumentezi pe un subiect de interes personal decît pe unul integral irelevant duc la o masivă inadecvare. Și, desi mă repet, nu pot să cred că doar prostia e de vină, e vorba de o rentă, cea a industriei de meditații care pune copiii să tocească pe de rost comentarii și nu are curajul să dea drumul unei educații firești în care nu ai mai avea nevoie de cineva să te învețe (pe bani) să fii idiot.

Dl. Ministru Sorin Câmpeanu a fost promovat de președintele Iohannis ca fiind de partea îngerilor, adică el ar fi conștient de cele de mai sus și ar încerca să le elimine.

A pretinde că dl Câmpeanu e un înger e, evident, ușor enorm (cum se cheamă exprimarea asta, aici deliberată?) dacă nu definim ca înger pe unul care primește ordine și servește orice regim. Dar dacă cei pe care îi servește sunt ei înșiși inconsecvenți sau nu au idee ce fac orice înger te poate rătăci pe cărările iadului cu mare ușurință. Dovadă că dl. ministru ar avea nevoie de mai mult de două identități (sau partide) ca să voteze și pentru, și împotriva educației sexuale în școli, că șefii nu s-au pus de acord. Înțeleg că e contra, și de ce nu ar fi, dacă Ambasada Franței oricum l-a ornat cu niște palme academice (Palmes Academiques), care sunt, contrar a cum sună, niște distincții, pentru cum a promovat limba franceză (căutați orice video pe Youtube cu franceza dlui ministru Câmpeanu sau vastele sale publicații în această limbă). Nu contează, avînd în vedere că distincții mai mari au mers la plagiatori dovediți (niciodată retrase de ambasada Franței); trebuie să înțelegem că săraca limbă franceză nu poate căuta la dinți îngerul de drac și se promovează și ea cum poate.

Confuzia e amplificată la acest nou BAC de lansarea României educate.

Ca să fim cinstiți, BACUL ăsta vine din trecut. Nu e vina României educate. Ele se leagă datorită declarațiilor aiuritoare ale ministrului, care arată că nici pe viitor nu e vreo speranță să schimbe ce nu înțelege. Dar dl. Câmpeanu nu e prost (nici un prost nu ajunge ministru la noi și nu ia decorații de la ambasada Franței; dacă nu e dovadă de prostie să pui interesul propriu deasupra celui general, subiect demn de dl. Cioculescu și de orele de educație civică).

Deci dacă nu înțelege – el și ceilalți – este pentru că nu vor, nu urmăresc să învețe limba română pe copii, ci să se ridice sau să se mențină unde sunt, iar pentru asta nu poți deranja actori puternici, precum industria de meditații, care conduce autoritar branșa profesorilor de română, sau nu ar fi la putere indiferent ce partide ajung la guvernare.
Nu ajută deloc că atacurile și criticile nu fac diferențele care trebuie făcute și nu se concentrează pe fond, ci pe persoane. Experți foarte buni în educație, de fapt cei mai buni, sunt critici față de programul prezidențial, unii cu temei.

Dar are rost să critici România educată că se bazează pe consultări și nu pe verdictul unor experți? Reformele precedente au eșuat că au fost impuse prin asumarea răspunderii. Nu se recunoaște destul eșecul lor. Școala a fost descentralizată cum nu trebuia, și azi trebuie să ne luptăm cu primarii să pună toalete. Consiliile de administrație au ignorat slăbiciunea societății civile locale. Sistemele de evaluare a calității sunt forme fără fond. Ce trebuia liberalizat, adică programa, a rămas în mîna unor gatekeepers, aici e sursa eșecului și de fapt a corupției – România educată face un timid pas înainte în această privință. Pasul decisiv nu îl face, adică aruncarea peste bord a acestui gen de programe și baremuri care întrețin ambiguitatea și subiectivismul, care fac dificilă învățarea, în favoarea unui conținut simplu, în care notele să fie date de un computer, ca la SAT (chiar și calitatea unei compoziții, presupunînd că asta are loc într-un asemenea examen, se poate verifica de un algoritm, fără diferențe la corectare). E foarte bine să cauți consensul, dar și mai bine e să îl construiești. Nu va fi unul maximal, în regulă, aliniază lumea măcar la jumătate din deziderate. Presupun că asta a încercat România educată, deși e greu cu purtători de cuvînt ca dnii Câmpeanu sau Iohannis să ajungă la noi mesajul, chiar dacă nu suntem contra și nu le căutăm nod în papură.

Digitalizarea e însă pasul final. E bine să ai o trotinetă inteligentă, dar roțile vin înaintea sistemului de navigare. Roțile noi înseamnă să lepezi roțile vechi: sistemul are nevoie de un schimb, nu de o vulcanizare cu petice. Majoritatea părinților vor schimbarea – mă oprește lumea pe stradă, la București și la Sinaia, ca să îmi vorbească despre asta.

Elevii, cu Selly purtător de cuvînt, cu sute de mii de aderenți pe social media, la fel. Proiectul prezidențial cuprinde ideea că vom face examene care să semene cu testele PISA. Dar în spatele lor, ca să ajungem la computere care pot corecta stau programe fundamental diferite, pe care trebuie să le conceapă cineva. Sigur, există Coreea de Sud și alte modele, dar vorbim de limba română, unde e nucleul de profesori de română care va face echivalentul la noi (și la fel la biologie, matematică, problema nu e la fel de gravă, dar e)? Cînd se apucă oamenii ăștia? Deja părinții care plătesc meditații pentru un BAC în 2-3 ani nu vor schimbare, vor doar să își recupereze investiția. Da, vor fi bani prin PNRR. Primul loc unde trebuie dați sunt la acești oameni care vor construi subiecte moderne și programele din spatele lor, o vastă echipă bazată pe școli din medii diferite și pe cei mai buni profesori. Că e clar că pe banii de pînă acum s-a construit doar acest consens modest (dar nu de aruncat la coș), și nu, cum ar fi fost cazul, că timp a fost, programele și legile noi. Probabil au fost puțini bani – toți cei care au lucrat la consultări au făcut-o voluntar. Fără bani și fără sprijin politic, e greu să schimbi ceea ce e de fapt o structură de putere și profit, renta care rezultă dintr-o educație curat idioată, cu care coexistă de mulți ani fără voie mii de profesori de bună intenție și milioane de elevi.

PS. Faptul că dna consilier prezidențial Ligia Deca a lucrat cu mine la Coaliția pentru Universități Curate nu are nici un rol în aprecierile mele. La SAR au lucrat și Cristian Ghinea, și Florin Cîțu, ca să nu mai pun la socoteală miniștri din precedente guverne liberale sau tehnocrate. Nu au fost niciodată tratați părtinitor de mine sau de colegii mei. Nici nu pot spune că mă bucur sau mă întristez că SAR e așa un rezervor de oameni care ajung la putere, văzînd ce puțin rezolvă puterea din problemele care există. E un fapt, și atît.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

13 thoughts on “Educație: prostia trebuie eliminată, nu digitalizată

  1. Catalin

    Cred ca singura solutie pt. urban ramane in continuare „industria” meditatiilor facute cu cei mai buni profesori. Desi lucrurile par sa se fi degradat masiv si aici, exista in continuare profesori care pot sa se ocupe bine de cea mai importanta investitie facuta de un parinte: educatia propriilor copii.

    Subiectele, NLP si diverse alte chestii mai pot astepta, consortiile cu mediul rural reprezinta prioritatea 0.

    Viziune, proiecte si alte delicatese pe care ni le dorim nu exista. Nu pentru noi.

    Reply
    • ilie

      Gresiti. „Doamna” este, saracuta, disperata ca nu e bagata in seama nici de mai marii zilei.= de azi…Din cauza asta e ii pute totul…

      Reply
  2. para

    Nu doamna, parintii nu vor schimbarea ! Asta e trista realitate pe care „elita” scapatata pe care va propuneti sa o reprezentati aici refuza in mod interesat si cu obstinatie sa o recunoasca. Schimbare inseamna sacrificarea vechiului prin instituirea noului – de nimeni cunoscut, lipsit de structura dar promovat intensiv cu discursuri viscerale in toata presa de calitate romaneasca. Evident, elita care nu rezoneaza la asa ceva, avand nevoie de argumente, nu este tinta acestui tip de discurs, ci „parintii”, care trebuie sa invete sa isi doreasca schimbarea… sau consumul de Lucky Strike… sau de masini nemtesti… sau de Netficks sau de orice alte forme fara fond impotriva carora in mod argumentat va aratati indignarea.
    Parintii majoritari din Romania care isi exprima zdrobitor sustinerea pentru vechea tagma a mafiei didactice sunt lumpenii care se inflameaza instantaneu descoperindu-se in oglinda cate unui articol de bun-simt. Dintr-o cocina primitiva nici un porcar nu va scoate vre-odata margaritarele, sau inginerii si it-stii Europei.
    Nu mai cred ca SAR sau alte grupuri selecte gen NEC ar putea vreodata sa compenseze zecile de ani de sabotaj al unui sistem national de invatamant prin cernerea Campenilor de Funerii si profesionalizarea reformei sistemului. Cu cativa oameni buni nu rastorni masa critica a coruptiei si incompetentei acumulate atata timp, nu fara sprijinul unor entitati externe – de genul procuratura, biserica, Hzbolah sau Greta Thunberg… Lichelele trebuie sa paraseasca sistemul de frica, inainte sa trebuiasca investita energie in demascarea si neutralizarea lor, si sa lase locul liber unora lipsiti de prpacticarea coruptiei, macar cat sa nu se asocieze reconstruind actuala caracatita nationala pentru ca un eventual lider providential sa poata restructura totul.
    Din pacate, formarea unor lideri providentiali nu poate fi in nici un caz pusa pe seama sistemului autohton de invatamant. Un lider format si recunoscut in lumea larga si initiativa desfiintarii ministerului lui Campeanu ar fi semnalele care mi-ar permite sa ma uit cu speranta in urma, la tara pe care de cand am parasit-o imi permit sa savurez fiecare moment de libertate.

    Reply
  3. Arion Iulian

    As fi picat ca bradul, BAC-ul la limba si literatura Romana!

    Nu trebuie sa se ceara elevului la examen,
    sub presiunea timpului,
    sa scrie o compunere de 400 de cuvinte!
    Trebuie sa i se ceara raspunsuri concrete,
    la intrebari concrete.

    Este ca si cum,
    ai cere unui pilot intr-un simulator de zbor,
    sa actioneze comutatoare si butoane fara a avea denumirea dispozitivului actionat.

    Reply
  4. Laur22

    ” E foarte bine să cauți consensul, dar și mai bine e să îl construiești. Nu va fi unul maximal, în regulă, aliniază lumea măcar la jumătate din deziderate. ”

    Romania educata daca e sa fie o sa fie ca shi rezultat al unui consens politic ori …. hahaha vedetzi actuala gashca coagulata in jurulul baietzilor din spatele lui Iohanis sa caute hahaha consens cu vre-o atcineva decat cu ei insahi ?
    Hmmm.

    Altminteri ce sa spun pentru ca hahaha „educatzia” pe care a scremut-o sustemul rentelor sinecuriste deana acuma nu s-a pupat ca evaluarile Pisa calibram mai nou ecuatzia pentru rezultate mai bune la testele Pisa.

    Wow.

    Iar testele PISA sunt recunoscute pe scara larga ca derpt utile pentru …… ce ?
    Cine creda ca unu cu rezultate decente la testul Pisa e bun ca sa ce ?

    Altminteri da „Fără bani și fără sprijin politic, e greu să schimbi ceea ce e de fapt o structură de putere și profit, renta care rezultă dintr-o educație curat idioată, cu care coexistă de mulți ani fără voie mii de profesori de bună intenție și milioane de elevi.”

    „el șo nu urmăresc să învețe limba română pe copii, ci să se ridice sau să se mențină unde sunt, iar pentru asta nu poți deranja actori puternici, precum industria de meditații, care conduce autoritar branșa profesorilor de română, sau nu ar fi la putere indiferent ce partide ajung la guvernare.”

    Iar pentru asta noi trebuie sa platim nu asha ?
    Educatzia care creaza educatzie shi profesorii care creaza doar profesoti shi nimic ?

    Hai sa nu ma leg de proofesorii de romana „saracii” de ei shi sa ii compar cu cei de istorie biologie ori geografie.

    Care e difeentza de status intre ei ?
    Faptul ca romana e obligatorie la bac pentru totzi elevii cata vreme geografia …..
    De aici shi absurdul acestui sistem care creaza examene mortale pentru elevi de dragul de a creea examene mortale shi mai apoi se minuneaza ca mai toata lume se preocupa exclusiv de cai shi mijloace prin care aceste examene sa fie fentate la maximum (cazul elevilor car vaneaza nota shi nu maiestria in domeniu) ori sa le mulga pan la sange cazul profesorilor.

    Lucruri care sunt la fe de daunatoare pentru societate.
    Romana literara shi acafemica este la fel de utila romanului de rand cat ii este shi grografia shi cu toate acestea nu vad pe nimeni sa se dea cu curul de pamnant ca nici-un elev roman nu stie jurasic shi triasic ori ca nu au auzit PTE Pleistocene Thermal Event.

    Vrem sa „educam” pe tinerii romani ? Adica sa ce ?
    Adica la sfarshitul acestei hahaha „educatzii” ei yrebuie sa fie capbili sa ce ?
    Shi dincolo de ecamenele noastre care ar fi consecintzele pentru ei personal daca nu vor fi capabili sa faca lucrurile respective ?

    Eu cred ca de aici ar trbui daca ar fi sa ne propunem ceva semnificativ in domeniu, educatzia xa oportunitate shi nu educatzia ca o corvoada.

    Altmintri despre aspectul politic al frasuielii a spus tot ce era de spus Ion Cristoiu la Cristache in emisiune.

    In finsl ce sa zic ni se aplica cu subiect shi predicat verdictul dat de Lucian Valsan ref campania rlectorala din Republica Moldova :
    Meme politics in a meme country reported by a meme press.

    Reply
  5. CMC

    Cuvantul de baza in universitatile de azi este „clientelismul democratic”….Votul majoritatii nulitatilor stabileste cine conduce la orice nivel. Si uite asa, baza piramidei de valori ajunge varful piramidei administrative. Intresul personal si de grup e pus in fata interesului institutiei, iar verticalitatea ajunge un moft in fata clientelismului de gasca.
    Acest sistem universitar nu se poate insanatosi, pentru ca a fost confiscat de indivizi care nu ar trebui sa-l populeze prin prisma valorii academice, dar care sunt dispusi sa se asocieze in grupuri ca sa puna mana pe o putere de care ar trebui sa le fie rusine sa se apropie.
    Cine a mai auzit de asistenti prodecani, sef de lucrari ca directori de departament pentru conducatori de doctorat samd?
    Sincer, parca era mai multa cinste cand numirile rau facute de secretarii de partid…

    Reply
  6. Ciobanul Bucur

    Parca imi vine sa spun ca era mai potrivita o societate foarte saraca, in care niciun parinte nu avea bani sa dea pentru meditatiile copiilor. (Glumesc, bineinteles).
    Pe vremea mea (sic!), prin anii aceia grei 50, nici nu exista cuvantul „meditatie”, nimeni nu-si imagina ca un copil ar fi putut fi ajutat in particular pentru pregatirea pentru bac sau pentru admiterea in invatamantul superior. Si totusi am urmat si invatamant superior si l-am absolvit cu bine. Cred chiar ca acel sistem era mai potrivit pentru selectie, in sensul ca cei care reuseau la examen erau mai dotati ca sistem de gandire decat unii de azi dopati special pentru concurs.
    PS: a nu se crede ca nu constientizez lipsa concurentei din partea copiilor fostilor „exploatatori” care nu aveau dreptul la invatamantul superior.

    Reply
  7. Catalin

    „Nu e vina României educate. Ele se leagă datorită declarațiilor aiuritoare ale ministrului, care arată că nici pe viitor nu e vreo speranță să schimbe ce nu înțelege. ” – „…din cauza declaratiilor…”

    Un articol cu solutii pentru educatie…..!!

    Reply
  8. Munteanu

    Lasatzi orice sperantza voi cei care inca nu atzi plecat din Romania ! Ce sa faca Romanii educatzi ? Produse Romaneshti care oricum nu se vand ? Romania nu mai are nici-un viitor dupa ce diavolul Basescu a distrus industria mituit de Microsoft. Tinerii de azi vad clar cum parintzii lor care au invatzat bine shi au muncit in fabricile Ceaushiste azi distruse de diavolul Basescu au innebunit sau s-au sin-ucis in shomaj deci nu mai invatza ca sa nu ajunga shi ei ca parintzii lor. Orice am face Americanii ( Microsoft, Ford, Boing, etc. ) vor extermina poporul Roman cum au patzit deja Mojicanii. Sa bem domnilor ! Sa bem shi sa vomam cand am baut prea mult ! Sa vem domnilor ca macar sa murim anesteziatzi !

    Reply
  9. Cinicul

    Lumea dezvoltata cheltuie sute de miliarde de dolari pentru dezvoltarea inteligentei artificiale si nici macar un dolar pentru combaterea prostiei.

    Reply
  10. M. Bolohan

    Chapeau bas, Doamna Mungiu!
    Sunt bunica unei eleve care a sustinut examenul de bacalaureat anul acesta (uman) si a obtinut media 9,80.
    Notele au fost : 9,55 romana (dupa contestarea notei 8,85), 10 istorie, 10 logica. Dupa proba la limba romana copilul a iesit total contrariat… „si-au batut joc de noi” au fost primele ei cuvinte. inca nu stiu ce matematica s-a folosit la calcularea mediei… dar aproape ca nici nu mai conteaza din moment ce, acum, nepoata mea este studenta la romana/engleza (buget).
    Oare vom avea surprize neplacute si cu invatamantul universitar?

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *