Alina Mungiu-Pippidi

De ce prefecții NU trebuie numiți politic

Ajuns la putere fără a fi cîștigat alegerile, dus de mobilizarea marilor orașe contra PSD și pentru bună guvernare, guvernul PNL–USR+–UDMR își folosește majoritarea precară pentru a administra noi lovuturi bunei guvernări. Din partea UDMR, nimic nou – i-au lăsat pe PSD să încaseze pentru multe propuneri contra statului de drept care erau și ale lor, ba chiar propuse de ei. Dar ceilalți?

De data asta e vorba (după ce la vaccinare excepțiile legale, ce să mai vorbim de cele pe șest, au depășit regula) despre prefecți. Această instituție constituțională copiată după statul centralizat francez are menirea de a controla legalitatea, o funcție importantă în statul de drept. Conform articolului 123 alineat 5 prefectul „poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului judeţean, al celui local sau al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept”. Nimeni altcineva nu are acest drept, menit să apere ordinea de drept și cetățenii de eventuale abuzuri ale organelor alese locale. Că acestea există, știm, de la demolări abuzive la șpăgi luate în bloc de consilii locale, ulterior trimise în judecată de DNA.

Constituția nu spune că prefectul e apolitic, deși e implicit, acest lucru a fost însă specificat între condiționalitățile de bună guvernare cerute de UE României (și celorlalte țări din Est care aveau această instituție), ca parte a depolitizării administrației. Numim asta criteriile de la Copenhaga, pe baza cărora am fost invitați să aderăm și am semnat tratatul de aderare în anul 2005. Dat fiind că vobim de un organism de control al unei funcții politice este evident că prefectul nu poate fi partizan. La un guvern PSD un prefect PSD riscă să închidă ochii la abuzurile primarior PSD și să se războiască cu cei PNL. Deci nu își poate îndeplini rolul constituțional

Codul Administrativ va fi modificat săptămîna asta de guvernul Cîțu prin Ordonanță de Urgență (altă promisiune călcată în picioare), astfel încât prefecții și subprefecții să poată fi membri în partide. Dacă în prezent prefecții sunt înalți funcționari publici care nu au voie legal să facă politică, de săptămîna viitoare prefecții vor fi înscriși cu acte în partidele care îi trimit în respectivele funcții. Presa subodonată guvernului, uitînd că toată ziua își dă singură titluri ce proeuropeană e, răspîndește zvonul că practica prefecților „apolitici” a fost ipocrită, pentru că în realitate prefecții erau oricum numiți politic și înlocuiți la fiecare schimbare de regim guvernamental. Și de controlat controlau din părți, prost și parțial.

Tare argument. Pe aceeași linie sunt de părere să anulăm legile contra violenței domestice, că e ipocrită la stadiul de civilizație rural unde fiecare bărbat educă plodul cu cureaua, mai ales cînd e mai bine dispus, iar serviciile de urgență să răspundă legal numai la bărbații care sună și nu la tot felul de Alexandre care țin linia ocupată ca să povestească cum le-a răpit unul și e pe cale să le omoare. Ce să mai ne prefacem că suntem civilizați și că fondul va prinde cîndva din urmă forma și ne vom ridica în două picioare- maximă ipocrizie, cînd pe patru e mai sigur și vezi peisajul mai îndeaproape. Terminați cu formele fără fond! Înapoi la natură!

E greu de crezut că o asemenea aberație constituțională și morală poate fi propusă, dar cînd controlezi atîta presă și influenceri, iar oamenii sunt ocupați cu pandemia se poate orice.

Și întrucît la putere sunt niște democrați de nivelul celor care au intrat în Capitoliu parcă văd că dacă avocatul poporului zice ceva or să vrea să de afară pe avocatul poporului, că avînd școala de democrație la seral alde Florin Roman nu știe că această instituție, de cînd a fost inventată acum mai bine de 200 de ani în Suedia a fost creată ca instrument prin care opoziția să poate controla abuzurile guvernului.

Și asta e o altă ipocrizie în Constituție, probabil, și un accident că guvernul de azi nu a pus un avocat al poporului penelist sau userist sau udemerist, cum vrea să facă cu prefecții.

Neavînd majoritate să schimbe constituția, nu îi mai rămîne guvernului Cîțu decît să lichideze rapid cu ipocrizia formelor democratice și constituționale, în aplauzele luptătorilor pentru statul de drept, ocupați probabil cu coada la vaccin sau frecventatul cazinourilor proaspăt redeschise.


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

42 thoughts on “De ce prefecții NU trebuie numiți politic

  1. Catalin

    Ar fi interesant daca ati face o ancheta in care sa intrebati prefecturile cate actiuni in contencios administrativ au initiat in ultimii 5 sau 10 ani. Sunt aproape sigur ca rezultatele ar fi spectaculoase si ar pune in evidenta destul de bine cu ce se ocupa prefectii.

    Reply
    • Pars

      Până la acțiunea în contencios există procedura prealabilă, prin care celor aflați în greșeală li se dă posibilitatea de a reveni asupra erorilor.
      De regulă, cel mai amplu compartiment dintr-o prefectură este cel juridic. Acolo sunt verificate toate deciziile autorităților locale. Cu asta se ocupă. Prefectul nu are cum să ignore cele sesizate de juriștii din subordine, decât pe propria răspundere. Penală.

      Reply
  2. BIBICU

    STRATEGIE PENTRU
    SALVAREA ROMANIA DE LA FALIMENT NATIONAL

    Structura surselor bugetare anuale din ultimii 30 de ani ilustreaza ispravile guvernantilor ce au avut ca efect dezastrul economic care s-a instaurat progresiv pana aproape de pragul falimentului national la care asistam si in prezent neputiinciosi. Multi ani la rand, primul loc (pe locul doi fiind TVA-ul) l-a ocupat, ca pondere la formarae bugetului de stat impozitul pe salarii (pe munca vie) ceea a facut dovada ca in Romania s-a instalat societatea de tip sclavagism modern. In prezent se dovedeste ca solutia ispititoare a salvarii de la criza (care in Romania se manifesta la puterea a 3-a fata de alte state europene, datorita consistentei politicilor publice in acte imorale si de incompetenta comise de guvernanti) ar veni tot din domeniul drepturilor banesti ale populatiei pauperizate, aceasta fiind total neinspirata.
    Daca ECONOMIA ar fi DUDUIT vreodata (asa cum afirmau unii guvernanti fantezisti) atunci impozitul pe profit ar fi fost pe primul loc ca sursa la buget.
    Cand IMPOZITUL pe PROFIT va constituii sursa principala la fondul bugetar al statului atunci societatea romaneasca va putea fi considerata ca fiind de tip capitalist, altfel se va zvarcoli doar in stadii morbide pana la faliment. Timp de 30 de ani in Romania a fost un regim politic ce a MIMAT societatea capitalista, fara aplicarea vreunui principiu fundamental al economiei de piata sau de crestere pe baze serioase a PIB-ului dovda fiind faptul ca nu mai avem industrie grea sau usoara, agricultura, turism si transporturi care sa produca PIB sau (valoare adaugata) avem doar IMM-uri, pentru servicii, ce sunt neajutorate.
    Un studiu facut pe aceeasi perioada, privitor la evolutia PRODUCTIVITATII MUNCII, ca indicator de baza strategic pentru stabilitatea economica si sociala a unui stat, arata ca timp de 30 de ani societatea romaneasca a evoluat prin HOTIE (acte imorale si nemunca) si nu prin HARNICIE (producere de valoare adaugata), drept consecinta pentru stoparea declinului economico-social drastic care risca sa fie inregistrat in tara noastra, pe langa reducerea la maximum a irosirii resurselor, trebuie luate si alte masuri care sa conduca concomitent la scaderea cheltuielilor bugetare, dar si la cresterea PIB-ului sau lansarea economiei astfel;
    Deoarece politrucii si asa zisi juristi au distrus Romania in numai 30 de ani, acum doar economistii, inginerii, sociologii si psihologii, etc. mai pot face ceva pentru a salva viitorul natiunii romane.
    – Pentru eficientizarea activitatii administratiei de stat trebuie adoptate acte normative care sa aiba ca efect pozitionarea normala a PIRAMIDEI TRIUNGHIULARE (redistribuirea personalului de sus in jos), care reprezinta la nivelul administratiei de stat, dar si a fiecarui minister, unitate centrala, agentie, etc. din sistemul social romanesc, structura de personal si in acelasi timp pe cea a folosirii fondurilor bugetare.
    Mentinerea in pozitia actuala – rasturnata a acestei PIRAMIDE (adica cu virful in jos si baza in sus) conduce la risipirea de fonduri bugetare datorita permisivitatii discretionare pentru infiintarea de structuri fara atributii necesare administratiei de stat si implicit la ACUTIZAREA DISOLUTIEI INSTITUTIILOR STATULUI (SAU FUNCTIONAREA SOCIETATII FARA PRINCIPII, MORALITATE SI RESPECT FATA DE VALORILE UMANE SI SOCIALE) si diminuarea totodata la maximum a sanselor descentralizari sau modernizari reale.
    Acest deziderat se realizeaza prin reducerea la maximum posibil a structurilor statale, de ministere, agentii, oficii, a functiilor de conducere si a celor auxiliare din structurile administratiei centrale si locale (dupa unul din modelele tarilor cu democratie adevarata) pentru a impedica, in acelasi timp manifestarea obedientei si a nu ingradi independenta, integritatea si competenta profesionala a functionarilor publici (inclusiv a celor cu statut special) in detrimentul cetateanului care asteapta rezolvarea problemelor sale cu obiecivitate si operativitate.
    Reducerea birocratiei. Drept urmare trebuie redus fara nici o sovaire, la maximum numarul, secretarilor si subsecretarilor de stat, directiile generale de la nivelul ministerelor sa fie transformate in directii simple sau servicii independente cu cel mult 25 persoane (conduse de un sef si un adjunct fara structuri interne de genul serviciilor sau a birourilor), la nivelul Structurilor gen Departamente cu structuri in judete directiile din aparatul lor central sa fie transformate in servicii sau birouri independente fara alte structuri, iar la nivelul judetelor structurile sa cuprinda doar birouri si compartimente independente. (In AUSTRIA Ministerul de interne are in aparatul central doar 17 persoane). Pentru optimizarea la maximum a administratiei sau a functiei publice, unul din principiile de baza care trebuie respectat (asa cum se intimpla in statele civilizate) este ca numarul salariatilor sa fie minim posibil dintre cei mai valorosi, dar care (in aceeasi structura) sa provina din familii sau neamuri cat mai numeroase posibil.(nu cum in mod tragic se intampla azi in Romania unde avem numai clanuri). In acest context se impune eliminarea situatiilor in care membrii aceleeasi familii fac parte din aceleasi structuri centrale sau de executie sau din esaloane diferite dar cu subordonare de control sau de coordonare.
    – Redimensionarea aparatului administrativ al PARLAMENTULUI si GUVERNULUI Romaniei si reducerea la maximum a cheltuielilor alocate fiecarui parlamentar sau functionar public;
    – Anularea contracteleor incheiate intre unitati sau instituti de stat cu firmele private de paza deoarece in majoritatea cazurilor se platesc sume mult supraevaluate. Pina la instruirea personalului propriu al institutiilor in cauza, paza sa fie asigurata de catre jandarmi si voluntari.
    – ELABORAREA de REGLEMENTARI care sa prevada, pana la ce nivel se pot face numiri politice (cu degetul aratator) in functii publice, dar si referitoare la modul de DESTITUIRE DIN FUNCTIA PUBLICA, de catre autoritati apolitice (legal constituite), indiferent de rezultatul eventualei anchete penale in cazul comiteri de infractiuni, a celor ALESI sau care au fost NUMITI in structura guvernului ori in alte institutii publice si nu s-au achitat de sarcinile ce le aveau de indeplinit conform competentei sau responsabilitatilor asumate la preluarea functiei (indicatorii de performanta si criteriile de moralitate) consideram ca numai asa se va putea responsabila decizia politica si inaltul functionar public;
    – Activarea managementului public (inclusiv cresterea raspunderii ministeriale) prin impunerea de indicatori de performanta profesionala pentru fiecare functie de conducere din unitatile cu capital de stat sau din administratia publica locala ori centrala, cu stabilirea de responsabilitati pentru satisfacerea nevoilor impuse de politicile publice stabilite, activarea legii raspunderii ministeriale;
    – Revizuirea legalitatii privind acordarea certificatului de revolutionar pentru cei care au participat la evenimentele din decembrie 1989 si a foloaselor (bunuri si sume financiare) ce decurg din acest drept pentru a se recupera cele acordate abuziv;
    – In fiecare organizatie trebuie sa se instituie prin act normativ STATUTUL PERSOANEI DE CONTACT (AVERTIZORUL DE INTEGRITATE desemnat prin votul secret al membrilor organizatiei) independenta – care sa sesize aspectele de coruptie interna inclusiv in cazul superiorilor sai, iar cand este cazul comisia pentru sanctionarea imoralitatii (din cadrul aceleeasi organizatiei desemnata tot prin vot) sa dispuna excluderea pe motive disciplinare din functia detinuta, a celui vinovat indiferent de rezultatul unei eventuale anchete penale;
    – Comisiile de examinare pentru acces sau promovari in functii publice sau in grade profesionale trebuie sa aiba obligatoriu in componenta lor ca membru pe linga specialisti cu responsabilitati profesionale in domeniu respectiv SI UN JUDECATOR specializat si cu competente in ramura dreptului DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV pentru a veghea la respectarea legalitatii procedurii si nu numai;
    – Pentru apararea bugetelor de comiterea fraudelor, organismele judiciare competente trebuie, sa aiba ca indicator de masurare a eficientei muncii neregulile descoperite si sansctionate in legatura cu gestionarea banului public si frauda economica, sa reactioneze la sesizarile publice facute, (factorii de decizie din administratia centrala sau locala trebuie determinati cu ajutorul justitiei sa renunte la apucaturile de hulpavi mai ales in ceea ce priveste achizitiile sau desfasurarea unor investitii publice);
    – Deoarece capii politicii romanesti au consumat faza de capusare a unitatilor de stat pana la falimentarea lor au trecut si la capusarea bugetului de stat care va duce sigur la faliment national, in vederea eficentizarii controlului privind respectarea legislatiei economice si a patrimonilui trebuie clarificate si delimitate competentele Politiei de Investigare a Fraudelor, Garzii Financiare, Curtii de Conturi, Auditului Intern si a altor organisme independente, pentru functionarea carora sunt emise multe reglementari controversate care conduc la desfasurarea de activitati specifice timide sau confuze de catre aceste institutii. Astfel s-a creeat cadrul propice pentru manifestarea HAIDUCIEI IN ECONOMIE SI ADMINISTRATIE stuatie care determina diminuarea resurselor bugetare si vicierea mediului de afaceri;
    – Concesionarile de luciu de apa, de balastiere, apele minerale, etc trebuie redate administratiilor locale pentru a folosi beneficiile rezultate din exploatarea acestora ca resurse locale in rezolvarea intereselor generale ale comunitatilor si nu numai de catre baronii locali care platesc la primarii sume modice sau plocoane-spagi;
    – Anularea contractelor, dezanvantajoase pentru stat, incheiate in mod fraudulos cu asa zisii baieti destepti care in mod abuziv fac acte de comert cu energie, gaze, petrol, ape minerale, etc. in detrimental interesului general al cetatenilor romani;
    – Referitor la ADMINISTRAREA TERITORIALA A TARII trebuie pusa in opera conceptia de organizare cu opt zone administrative in locul judetelor, ceea ce ar micsora costurile administrarii tarii si ar eficientiza actul aministrativ propriu-zis;
    – Crearea in cadrul ministerelor si unitatilor administrative cu grad superior de organizare a asa-numitelor Servicii (O) si (M) adica “Organizare si Metode” compuse din oameni cu studii si experienta profesionala de exceptie, precum si din cei care apartin elitei stiintei romanesti inclusiv din mediu academic, care sa cerceteze permanent caile, mijloacele si metodele de imbunatatire ale activitatii autoritatilor atit din punct de vedere al functionarii acestora, cat si al reformei structurilor.
    Asemenea, laboratoare ale muncii de inovare si creatie – sunt folosite atit de autoritatile publice din administratia SUA cit si in tarile europene dezvoltate si au ca atributii principale optimizarea oricarei probleme ale administratiei centrale sau locale. Astfel deciziile executivului, avind la baza un sistem realist de elaborare, vor fi întotdeauna calificate, fundamentate stiintific si adoptate în mod obiectiv. In acelasi timp vor putea fi dinamizate si valorificate pentru progresul general cat mai multe energii pozitive ale neamului romanesc;
    – In vederea asigurarii credibilitatii actului de guvernare, a transparentei corespunzatoare in institutiile publice si exercitarea unei monitorizări eficiente asupra guvernarii, COMISII MIXTE formate din SPECIALISTI AI SOCIETATII CIVILE SI PARLAMENTARI trebuie ca periodic sa analizeze, modul de exercitare a conexiunilor necesare intre componentele sistemului social si urmarirea atenta a variatiilor parametrilor proiectati, altfel, nu se poate infaptui nici un program cu destinatie publica. Astfel se poate evalua oportunitatea mentinerii unor structuri administrative, cu atributii in domeniul public, finantate din bugetul de stat (prin verificarea legalitatii si necesitatii infiintarii, a valabilitatii obiectului de activitate, a organigramei de functionare, a resurselor folosite si a indicatorilor statistici de performanta), numarul ministerelor, agentiilor, oficiilor si a altor tipuri de institutii precum si organizarea interna a acestora sa fie cat mai posibil optimizata si eficientizata cat mai rapid;
    – Folosirea schemelor logice utilizate in statele membre ale UE, la fundamentarea legilor unice de salarizare si acordare a pensiilor;
    – Elaborarea urgenta a unui „COD sau PROCEDURI de utilizare eficienta a banului public pe timp de criza” mai ales in cazul achizitiilor publice (inclusiv plata exagerata a unor chirii pentru sedii de servicii publice – vezi politia comunitara) si plata clientelei din conducerile, A.G.A. si C.A ale intreprinderilor cu capital de stat;
    – Organizarea OLIMPIADEI prin asigurarea coparticiparii statului pentru stimularea elaborarii PROIECTELOR DE ATRAGERE A FONDURILOR PUSE LA DISPOZITIE DE U.E, prin antrenarea factorilor potentiali din toate domeniile si sectoarele vietii economico-sociale, inclusiv din mediul celor care detin propritati intelectuale.

    Reply
    • Dan Plesoianu

      Excelent articol! Bravo! Chiar daca nu ad literam, cel putin in idee aceste sugestii ar trebui luate in serios si urmate.

      Reply
  3. AlinaMP

    @Catalin. Absolut de acord sa ii desfiintam la prima revizuire constitutionala, dar aceea e calea de drept. Si e jenant sa numim si subprefecti pe langa ca prefectii nu isi fac treaba de control mai deloc …

    Reply
  4. Bérenger

    ”democrați de nivelul celor care au intrat în Capitoliu”
    Păi în Capitoliu au năvălit republicanii nu democrații. ;o)

    Reply
  5. Emil

    Politic sau apolitic e totuna cata vreme mafia politica din Romania n-a respectat niciodata statul de drept si democratia.

    Reply
  6. Cinicul

    Articolul porneste de la premiza falsa ca lacuna din Constituție ar implica intentia ca numirea de perfecți sa se facă de guvern pe criterii apolitice. Este o naivitate, chestia a fost intenționată. Va puteti imagina ca FSN / PSDR / PSD csre a controlat redactarea Constituției at fi putut gândi asa ceva? O glumă proastă sau propaganda ieftina.
    Nu sunt mare admirator al liberalilor dar nouă ordonanță (da, este o mizerie sa legislezi astfel de lucruri prin ordonanțe) macar elimina ipocrizia, prefecții n-au fost niciodata apolitici. Si asta dr la Cuza încoace.

    Reply
  7. Neo

    Chestiunea prefecților politici sau apolitici nu e decât un simptom că democrația, așa cum am cunoscut-o noi, a devenit caducă. Se întâmplă evident când stratul subțire de civilizație dispare și iese la iveală părul de maimuță. O societate umană progresează dacă diversele curente au o anumită direcție și un sens. De regulă asta se întâmplă când apare un pericol extern, o pandemie de exemplu. Faptul evident că pandemia a devenit din pericol extern un pericol intern și a învrăjbit societatea demonstrează ce am scris mai sus. Totul se rezumă la nivelul de cultură care dacă nu e, nimic nu e.

    Reply
  8. Drinceanu Dumitru

    Emil pune punctul pe „I”: ne lipsește democrația reală, numai o mimăm, de aceea este „originală”, adică în stil românesc. „Merge, nu se prind!…” Avem așa răsucite noțiuni care ar trebui să fie fără echivoc, încât realmente, fără a restarta democrația nu se schimbă nimic. De aici și până la orice abuz, apropos de înscrierera pe listele de vaccinare ori mușamalizarea unor hotărâri locale sau a accepta tot ce fac unii și alții cu vocația rasă a băncilor care nu susțin economia reală este posibil orice. Mai direct, fără lecția democrației, la care sunt prea mulți repetenți și o mare masă ineretă de corigenți, nu se poate trece la „resetarea statului” în expresie utopică prezidențială…

    Reply
  9. Ghita Bizonu'

    Prefectul este politic. Ca este „al guvernului” ca reprezinta guvernul.
    De fapt asta a fost si solutia adoptata pana prin 2004 cand ADA a inventat prefectu’ functionar de stat. Adica dintai si-a pus oamenii ei , apoi i-a facut functionari de stat! Asa ca sa ii securizeze si ca sa isi securizeze influenta politica si in caz de laternanta la putoare!!!

    Adica azi revenim ..

    Daca mi se zice ca stabilitatea adtitei.. Avem exemplul interbelic.
    Prefectul era politic, pus de guvernul in functie!
    Insa , dpv tehnic adtia unui judet era condusa de un prim pretor, a 2a functie in judet si care prim pretor era functionar public!

    Si daca va intrebati de unde stiu … babacu’ a fost (si) prim pretor …. adica cel mai inalt functionar din judet… Prefectu’ era cu indicatia si babacu’ cu indeplinirea, adica partea tehnica si legala…

    Reply
  10. Dumitru

    Sunt in total dezacord cu articolul. Prefectii fac parte din aparatul guvernamental, si deci trebuie sa fie decidenti politici. Ideea asta ca totul e redus la tehnocratie (la o decizie mecanica, inevitabila) este una din principalele cauze ale crizei de incredere in institutiile democratice (daca ar fi asa, atunci la ce bun sa mai alegem politicieni?). Bineinteles, e o idee complet falsa, si criza sanitara a aratat foarte clar lucrul asta: adevaratii experti si asa-zisii experti pot furniza criteriile tehnice, dar decizia de alocare de resurse e necesar politica.

    Reply
  11. ionas

    Prefectii sunt cam inutili ( unul pe judet) in ipoteza ca justitia ar fi functionala sau administratia locala ar fi corecta.
    Poate un prefect la 3-5 judete ar fi mai accaptabil.
    Nu stiu, oare cum in alte tari SUA, Germania sau Australia cum verifica guvernul national ca administratia locala ” aleasa ” sa nu o ia razna pe linga lege ? Sau poate nu le pasa?

    Reply
  12. Vlad Slăvoiu

    @Ghiță Bizonu’: Și diplomatul de carieră este „al guvernului”, reprezintă guvernul și înfăptuiește politica guvernului – și, cu toate acestea, el nu poate fi membru al unui partid politic. Dacă aș fi Guvern, cred că unul din izvoarele mele de prefecți ar fi Corpul diplomatic și consular. Sigur că nu mi-aș alege oameni despre care sa fiu convins că suntem incompatibil omenește și politic, dar n-aș ține morțiș ca prefecții mei să fie oameni de partid… Ba cred că, în mai multe sensuri, mi-ar conveni chiar să nu fie, deși recunosc că, personal, n-aș exclude posibilitatea.

    În orice caz, un prim ministru care vrea să fie prim ministru și nu doar să-i scrie pe cruce că a fost, trebuie să țină minte că prefecții sunt „ai lui”. Dacă vrea să renunțe la puterea asta – foarte frumos, să renunțe, cine sunt eu să mă bag?

    Reply
  13. carcotasul

    Excelent articol, cu o argumentatie „de fier”, dar nu-mi fac nici-o iluzie ca noua guvernare va vrea sa se orienteze dupa criterii altfel decat politice, sub pretextul ca numai asa isi poate asigura atingerea promisiunii facute la alegeri ca vor guverna ‘altfel”. Altfel… pe naiba ! Cum altfel s-ar putea in Romania, unde toata lumea e „contra” oricarei reglementari de bun simtz – atata cat exista – a guvernarii ? In plus, sorgintea etica a gandirii corpului electoral si al clasei politice (mai ales !) mafiotizate din Romania e asa cum e !

    Reply
  14. Marcos

    Enunțul cheie: „Ajuns la putere fără să fi câștigat alegerile…”. Suntem în 28 noiembrie 2004, PSD are 36%, alianța Băsescu-Tăriceanu 31%. Parcă îmi sună cunoscut…

    Reply
  15. Zaharia Trahanache

    Tipătescu fără de partid? Aiasta nu se poate, Neicușorule! S-ar răsuci Conu’ Iancu în mormânt la așa o blasfemie.

    Reply
  16. Vlad Slăvoiu

    @ Dumitru: Nu cred că e vorba de tehnocrație, ci de un corp de funcționari (Corpul prefecților, absolvenți de studii superioare și, ulterior, ai unui Institut de prefectură) care să populeze deconcentratele. De ce un inspector școlar trebuie să fie neapărat profesor, adică „tehnocrat”? El poate fi un astfel de „funcționar de prefectură”.

    Ar fi ca la diplomați. Sau ca la magistrați. Care nu sunt – nici unii, nici alții – membri de partide politice, dar nici tehnocrați nu sunt.

    Le putem inventa și grade profesionale: de la agent de prefectură III, II, I și până la subprefect, prefect și prefect general. Ar putea fi „prefect” în sensul funcției administrative doar cel care deține, de exemplu, ultimele trei grade.

    Decizia politică nu ar fi la ei, ar rămâne evident la guvern, ei doar ar pune-o în practică în teritoriu. Iar guvernul și i-ar putea alege și ar putea dispune de ei după cum îl taie capul (mă refer la funcția administrativă de prefect acum), ceea ce ar da satisfacție și elementului inerent politic pe care corect îl reclamați dumneavoastră.

    Ar rămâne doar să avem prim miniștri care să dorească să facă politică și să nu accepte să-și dea prefecții pe mâinile altora. Sau, dacă tot veni vorba, să-și respecte obligația politică de a face ca toți dracii pământului atunci când altul își permite să le anunțe ordonanțele de urgență.

    Reply
    • Dumitru

      Pai corpurile de functionari exact asta sunt: tehnocratii institutionalizate. Cum ar fi in Romania procuratura. Si eu nu sunt in principiu impotriva tehnocratilor sau a corpurilor de functionari. In teorie, e OK. Numai ca Romania nu pare sa aiba corpuri de functionari superiori functionale. Numai uitati-va la procuratura, in ce hal este din cauza influentelor securiste. Unii au vorbit de corpul ambasadorilor, insa nici acolo nu sunt convins ca sunt oameni competenti (pur si simplu incompetenta e mai greu de vazut, insa clar nu avem o diplomatie ca a ungurilor, care sa poate sa protejeze tara chiar daca guvernul e ultra-nationalist). Ce va face sa credeti ca e o idee buna sa mai creati un corp de functionari superiori?

      Reply
  17. Gabriel Radeanu

    Eu nu cred că o cenzură sistematică din punct de vedere „tehnic” a inițiativelor publice sau politice,locale sau naționale ar putea îmbunătăți sau dinamiza materializarea acestora,ci din contră poate constitui pârghie pentru cei care vor să împiedice sau să deturneze aceste demersuri…ceva asemănător cu contestarea licitațiilor publice.In general, inițiativele valoroase sunt borderline,sunt la limită sau în afara legislației, legislație care de multe ori este armonizată ulterior… și de fapt aici regăsim adevărata abilitate politică angajată productiv în slujba progresului și civilizației.
    Pentru celelalte forme de ilegalitate flagrantă ale autorităților locale există Ministerul Public platit cu mulți bani să vegheze la respectarea legilor in România!

    Reply
  18. O SUGESTIE

    Deoarece politrucii si asa zisi juristi au distrus Romania in numai 30 de ani, acum doar economistii, inginerii, sociologii si psihologii, etc. mai pot face ceva pentru a salva viitorul natiunii romane.
    – Pentru eficientizarea activitatii administratiei de stat trebuie adoptate acte normative care sa aiba ca efect pozitionarea normala a PIRAMIDEI TRIUNGHIULARE (redistribuirea personalului de sus in jos), care reprezinta la nivelul administratiei de stat, dar si a fiecarui minister, unitate centrala, agentie, etc. din sistemul social romanesc, structura de personal si in acelasi timp pe cea a folosirii fondurilor bugetare.
    Mentinerea in pozitia actuala – rasturnata a acestei PIRAMIDE (adica cu virful in jos si baza in sus) conduce la risipirea de fonduri bugetare datorita permisivitatii discretionare pentru infiintarea de structuri fara atributii necesare administratiei de stat si implicit la ACUTIZAREA DISOLUTIEI INSTITUTIILOR STATULUI (SAU FUNCTIONAREA SOCIETATII FARA PRINCIPII, MORALITATE SI RESPECT FATA DE VALORILE UMANE SI SOCIALE) si diminuarea totodata la maximum a sanselor descentralizari sau modernizari reale.
    Acest deziderat se realizeaza prin reducerea la maximum posibil a structurilor statale, de ministere, agentii, oficii, a functiilor de conducere si a celor auxiliare din structurile administratiei centrale si locale (dupa unul din modelele tarilor cu democratie adevarata) pentru a impedica, in acelasi timp manifestarea obedientei si a nu ingradi independenta, integritatea si competenta profesionala a functionarilor publici (inclusiv a celor cu statut special) in detrimentul cetateanului care asteapta rezolvarea problemelor sale cu obiecivitate si operativitate.
    Reducerea birocratiei. Drept urmare trebuie redus fara nici o sovaire, la maximum numarul, secretarilor si subsecretarilor de stat, directiile generale de la nivelul ministerelor sa fie transformate in directii simple sau servicii independente cu cel mult 25 persoane (conduse de un sef si un adjunct fara structuri interne de genul serviciilor sau a birourilor), la nivelul Structurilor gen Departamente cu structuri in judete directiile din aparatul lor central sa fie transformate in servicii sau birouri independente fara alte structuri, iar la nivelul judetelor structurile sa cuprinda doar birouri si compartimente independente. (In AUSTRIA Ministerul de interne are in aparatul central doar 17 persoane). Pentru optimizarea la maximum a administratiei sau a functiei publice, unul din principiile de baza care trebuie respectat (asa cum se intimpla in statele civilizate) este ca numarul salariatilor sa fie minim posibil dintre cei mai valorosi, dar care (in aceeasi structura) sa provina din familii sau neamuri cat mai numeroase posibil.(nu cum in mod tragic se intampla azi in Romania unde avem numai clanuri). In acest context se impune eliminarea situatiilor in care membrii aceleeasi familii fac parte din aceleasi structuri centrale sau de executie sau din esaloane diferite dar cu subordonare de control sau de coordonare.
    – Redimensionarea aparatului administrativ al PARLAMENTULUI si GUVERNULUI Romaniei si reducerea la maximum a cheltuielilor alocate fiecarui parlamentar sau functionar public;
    – Anularea contracteleor incheiate intre unitati sau instituti de stat cu firmele private de paza deoarece in majoritatea cazurilor se platesc sume mult supraevaluate. Pina la instruirea personalului propriu al institutiilor in cauza, paza sa fie asigurata de catre jandarmi si voluntari.
    – ELABORAREA de REGLEMENTARI care sa prevada, pana la ce nivel se pot face numiri politice (cu degetul aratator) in functii publice, dar si referitoare la modul de DESTITUIRE DIN FUNCTIA PUBLICA, de catre autoritati apolitice (legal constituite), indiferent de rezultatul eventualei anchete penale in cazul comiteri de infractiuni, a celor ALESI sau care au fost NUMITI in structura guvernului ori in alte institutii publice si nu s-au achitat de sarcinile ce le aveau de indeplinit conform competentei sau responsabilitatilor asumate la preluarea functiei (indicatorii de performanta si criteriile de moralitate) consideram ca numai asa se va putea responsabila decizia politica si inaltul functionar public;
    – Activarea managementului public (inclusiv cresterea raspunderii ministeriale) prin impunerea de indicatori de performanta profesionala pentru fiecare functie de conducere din unitatile cu capital de stat sau din administratia publica locala ori centrala, cu stabilirea de responsabilitati pentru satisfacerea nevoilor impuse de politicile publice stabilite, activarea legii raspunderii ministeriale;
    – Revizuirea legalitatii privind acordarea certificatului de revolutionar pentru cei care au participat la evenimentele din decembrie 1989 si a foloaselor (bunuri si sume financiare) ce decurg din acest drept pentru a se recupera cele acordate abuziv;
    – In fiecare organizatie trebuie sa se instituie prin act normativ STATUTUL PERSOANEI DE CONTACT (AVERTIZORUL DE INTEGRITATE desemnat prin votul secret al membrilor organizatiei) independenta – care sa sesize aspectele de coruptie interna inclusiv in cazul superiorilor sai, iar cand este cazul comisia pentru sanctionarea imoralitatii (din cadrul aceleeasi organizatiei desemnata tot prin vot) sa dispuna excluderea pe motive disciplinare din functia detinuta, a celui vinovat indiferent de rezultatul unei eventuale anchete penale;
    – Comisiile de examinare pentru acces sau promovari in functii publice sau in grade profesionale trebuie sa aiba obligatoriu in componenta lor ca membru pe linga specialisti cu responsabilitati profesionale in domeniu respectiv SI UN JUDECATOR specializat si cu competente in ramura dreptului DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV pentru a veghea la respectarea legalitatii procedurii si nu numai;
    – Pentru apararea bugetelor de comiterea fraudelor, organismele judiciare competente trebuie, sa aiba ca indicator de masurare a eficientei muncii neregulile descoperite si sansctionate in legatura cu gestionarea banului public si frauda economica, sa reactioneze la sesizarile publice facute, (factorii de decizie din administratia centrala sau locala trebuie determinati cu ajutorul justitiei sa renunte la apucaturile de hulpavi mai ales in ceea ce priveste achizitiile sau desfasurarea unor investitii publice);
    – Deoarece capii politicii romanesti au consumat faza de capusare a unitatilor de stat pana la falimentarea lor au trecut si la capusarea bugetului de stat care va duce sigur la faliment national, in vederea eficentizarii controlului privind respectarea legislatiei economice si a patrimonilui trebuie clarificate si delimitate competentele Politiei de Investigare a Fraudelor, Garzii Financiare, Curtii de Conturi, Auditului Intern si a altor organisme independente, pentru functionarea carora sunt emise multe reglementari controversate care conduc la desfasurarea de activitati specifice timide sau confuze de catre aceste institutii. Astfel s-a creeat cadrul propice pentru manifestarea HAIDUCIEI IN ECONOMIE SI ADMINISTRATIE stuatie care determina diminuarea resurselor bugetare si vicierea mediului de afaceri;
    – Concesionarile de luciu de apa, de balastiere, apele minerale, etc trebuie redate administratiilor locale pentru a folosi beneficiile rezultate din exploatarea acestora ca resurse locale in rezolvarea intereselor generale ale comunitatilor si nu numai de catre baronii locali care platesc la primarii sume modice sau plocoane-spagi;
    – Anularea contractelor, dezanvantajoase pentru stat, incheiate in mod fraudulos cu asa zisii baieti destepti care in mod abuziv fac acte de comert cu energie, gaze, petrol, ape minerale, etc. in detrimental interesului general al cetatenilor romani;
    – Referitor la ADMINISTRAREA TERITORIALA A TARII trebuie pusa in opera conceptia de organizare cu opt zone administrative in locul judetelor, ceea ce ar micsora costurile administrarii tarii si ar eficientiza actul aministrativ propriu-zis;
    – Crearea in cadrul ministerelor si unitatilor administrative cu grad superior de organizare a asa-numitelor Servicii (O) si (M) adica “Organizare si Metode” compuse din oameni cu studii si experienta profesionala de exceptie, precum si din cei care apartin elitei stiintei romanesti inclusiv din mediu academic, care sa cerceteze permanent caile, mijloacele si metodele de imbunatatire ale activitatii autoritatilor atit din punct de vedere al functionarii acestora, cat si al reformei structurilor.
    Asemenea, laboratoare ale muncii de inovare si creatie – sunt folosite atit de autoritatile publice din administratia SUA cit si in tarile europene dezvoltate si au ca atributii principale optimizarea oricarei probleme ale administratiei centrale sau locale. Astfel deciziile executivului, avind la baza un sistem realist de elaborare, vor fi întotdeauna calificate, fundamentate stiintific si adoptate în mod obiectiv. In acelasi timp vor putea fi dinamizate si valorificate pentru progresul general cat mai multe energii pozitive ale neamului romanesc;
    – In vederea asigurarii credibilitatii actului de guvernare, a transparentei corespunzatoare in institutiile publice si exercitarea unei monitorizări eficiente asupra guvernarii, COMISII MIXTE formate din SPECIALISTI AI SOCIETATII CIVILE SI PARLAMENTARI trebuie ca periodic sa analizeze, modul de exercitare a conexiunilor necesare intre componentele sistemului social si urmarirea atenta a variatiilor parametrilor proiectati, altfel, nu se poate infaptui nici un program cu destinatie publica. Astfel se poate evalua oportunitatea mentinerii unor structuri administrative, cu atributii in domeniul public, finantate din bugetul de stat (prin verificarea legalitatii si necesitatii infiintarii, a valabilitatii obiectului de activitate, a organigramei de functionare, a resurselor folosite si a indicatorilor statistici de performanta), numarul ministerelor, agentiilor, oficiilor si a altor tipuri de institutii precum si organizarea interna a acestora sa fie cat mai posibil optimizata si eficientizata cat mai rapid;
    – Folosirea schemelor logice utilizate in statele membre ale UE, la fundamentarea legilor unice de salarizare si acordare a pensiilor;
    – Elaborarea urgenta a unui „COD sau PROCEDURI de utilizare eficienta a banului public pe timp de criza” mai ales in cazul achizitiilor publice (inclusiv plata exagerata a unor chirii pentru sedii de servicii publice – vezi politia comunitara) si plata clientelei din conducerile, A.G.A. si C.A ale intreprinderilor cu capital de stat;
    – Organizarea OLIMPIADEI prin asigurarea coparticiparii statului pentru stimularea elaborarii PROIECTELOR DE ATRAGERE A FONDURILOR PUSE LA DISPOZITIE DE U.E, prin antrenarea factorilor potentiali din toate domeniile si sectoarele vietii economico-sociale, inclusiv din mediul celor care detin propritati intelectuale.

    Reply
  19. AlinaMP

    @ Gabriel Radeanu. Ministerul Public se ocupa cu rapunderea individuala penala dupa ce s-au consumat faptele. Romania nu functioneaza pentru ca exista aceasta conceptie gresita ca asa functioneaza statul- exact asa nu functioneaza. Ce nevoie este de un palier administrativ unde sa se previna proasta guvernare- care nici macar nu e totdeauna ‘penala’, poti face prostii fara sa calci legi neaparat, deci prefectul ar avea un rol de jucat, chiar daca putini prefecti au facut si altceva decat sa faca restituiti corupte de proprietate…

    Reply
    • Gabriel Radeanu

      Nu credeam că opinia mea de novice merita vreun răspuns, însă faceți o afirmație care mă „îngrozește”,aceea legată de funcționalitatea Ministerului Public limitată la penalitatea individuală…
      De ce?În primul rând pentru că întărește preconcepția că definiția lui este să apere interesele statului(sic.”societății”)…status-quo contrazis de cea mai „celebră” manifestare a acestuia,ancheta privind ordonanța 13…vizând legalitatea activității Guvernului României.Dupa o asemenea „performanță” ilegalitățile autorităților locale sunt floare la ureche…
      In al doilea rând,prin incriminarea la nivel penal a abuzului in serviciu începând de la „zero prejudiciu”,cel mai mărunt act administrativ,cum ar fi de exemplu emiterea unui tichet de parcare pe domeniul public,poate deveni obiect de anchetă penală…
      Așa că ,trebuie să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului!
      Lăsații doamna să-și facă treabă!!!!

      Reply
  20. Dan Plesoianu

    Poate ar fi bine ca alianta de la conducere sa se inspire din perioada interbelica, care defineste relativ bine traditia Romaniei, si anume, dupa cum spuneti, prefectii sa fie obligatoriu apolitici. Unchiul meu a fost prefect de Mehedinti, fiind de profesie judecator. Deci, mai mult, prefectii, pentru mai buna aparare a legii, ar trebui sa fie actuali sau fosti judecatori, cu o buna credibilitate. Cred ca trebuie sa ne inspiram din istoria buna a tarii.

    Reply
  21. Nila

    Nu e decat o structura birocratica, ce si-ar avea rostul numai daca si-ar face treaba. Daca sunt sau nu politici, nu schimba nimic in viata romanilo, pentru ca in coltul asta de lume legea e interpretabila, sau nu se aplica in cazul celor aflati temporar la putere. Si aici revenim la sursa tuturor problemelor noastre, JUSTITIA. Cand vedeam patima cu care se luptau pentru ea PNL si USR atunci cand guvernau socialistii, iti dadea speranta ca vor pune ordine in domeniul care nu ne lasa sa ne desprindem de trecut, ca sa putem avea un viitor. Iata ca au venit la putere de mai bine de 1 an, si nu au nici un proiect de lege care sa indrepte ceva din lucrarile lui Iordache si Toader pe care ii demonizau, iar peste domeniul asta s-a asternut linistea. Dar lucreaza, ca Mircea la revolutie, si asa ii va prinde sfarsitul vremurilor. Mi-e teama ca epuizand si ultima speranta ca se poate indrepta ceva in tara asta, nu avem decat solutia imigrarii, pentru a nu ramane pururi vorba lui Patraru argati la securisti .

    Reply
  22. AlinaMP

    @ Dan Plesoianu. Cel mai bine ar fi sa se inspire din Franta de azi, acesta e modelul, si sa copiem recrutarea de prefecti apolitici de acolo, dar daca si ambasada, altfel asa vocala, tace in papusoi ce sa mai zic…decat ca e neverosimil ca o tara care e membra UE si aplica la OECD iarasi poate pe fata face asa ceva, nu o sa intram in OECD si nici in UE nu prea am avea ce cauta, decat ca sunt deja acolo Malta, Cipru, Ungaria, Polonia…vai de capul ei de UE.

    Reply
    • Dan Plesoianu

      Va multumesc pentru raspuns. Sint onorat. Cit despre modelul Franta, nu stiu, probabil este bun. Problema este ca, cu atitea modele foarte bune in jurul nostru, noi (asa-zisa dreapta! – despre stinga nu are rost sa vorbim) ne incapatinam sa luam deciziile cele mai proaste. Se tot roaga UE de noi sa nu o facem, insa nu au cu cine sa discute. Se pare ca dl. Citu a uitat limba engleza pe care a agonisit-o in SUA.

      Reply
  23. CURIOSUL

    O FI POPORUL ROMAN UN POPOR DE SINUCIGASI, ORI DE LASI PENTRU A SE LASA UCIS……………….?????????

    Reply
  24. Dan Plesoianu

    @AlinaMP. In Franta, prefectii trebuie sa fie absolventi ai Scolii de Stiinte Administrative, ceea ce in Romania ar fi echivalent cu absolvirea Facultatii de Drept Administrativ (daca o mai exista asa ceva). Deci sint tot un fel de magistrati, specializati in administratie.

    Reply
  25. Vlad Slăvoiu

    @Dumitru: Bun, dacă noi n-avem nici aia nici aia, nici aia, vă propun să-nchidem prăvălia și să ne mutăm cu toții-n Finlanda ca să ne facem laponi (sau lapini, cum doriți).

    Ăia „unii” care-au vorbit de diplomați eram tot eu, nu știam că par așa multiplu. :-p

    Dacă tehnocrația e ce spuneți dumneavoastră, ar veni că a-i cere baclavalei să fie baclava și nu salam de biscuiți e tehnocrație…

    În rest, aveți mare dreptate: asta-i România, frate! Nu e ca-n Japonia… :D

    @Pars: :)

    Reply
  26. Dan Plesoianu

    @AlinaMP. (cont). Dar, da, Franta este un exemplu bun, avind in vedere ca legislatia romana este inspirata din cea franceza (si belgiana, care trebuie sa fie similara cu cea franceza, pe ici, pe colo, in partile esentiale).
    Deci, in Franta, prefectii sint functionari de stat, asta insemnind ca nu sint politicieni! Adica nu sint alesi, ci numiti, si pot avea longevitate mai mare decit functiile alese. Acest fapt ofera si o stabilitate mai buna a guvernarii per total.
    Asadar, in Franta, omul se duce si urmeaza cursurile Scolii Nationale de Administratie, apoi devine functionar public, undeva in sistem, iar cu timpul, daca vrea si daca merita, va ajunge subprefect. Petrece un numar de ani in functia de subprefect, apoi, iar asa, daca vrea si merita, va fi numit prefect. Deci toata viata activa, aceasta persoana nu prea a avut nimic de a face cu politica. In Romania, pina acum, in perioada post-lovilutionara, prefectii si subprefectii au fost numiti la noroc, fara sa aiba o calificare pentru functia respectiva. Chiar ar fi interesant de stiut citi au avut o cariera de oameni ai legii, macar (judecatori, procurori, avocati, politisti), ca sa stie ce fac acolo…

    Reply
  27. Dan Plesoianu

    @AlinaMP. (cont.) Poate dl. Citu vrea sa imite America, unde guvernatorii de state sint politici, insa dl. Citu uita atunci ca acestia sint alesi. Deci, se pare ca dl. Citu mai are multe de invatat in domeniul politicii, asa ca ar trebui sa isi faca miscarile mai cu grija. Altfel, rezultatele nu vor fi departe de cele ale conducerilor anterioare. Tocmai de aceea Constitutia ar trebui sa fie revizuita, impreuna cu tot sitemul de legi din Romania. Pentru ca sistemul de legi depinde de Constitutie. Degeaba schimbam noi legi inspre bine, daca actul coordonator, Constitutia, nu este schimbat. Trebuie sa stim dracului o dta ce vrem, iar populimea ar trebui sa stie si sa ceara aprig o noua Constitutie, care trebuie facuta de o Adunare Constituanta, care sa functioneze in paralel cu orice guvern sau parlament.

    Reply
  28. AlinaMP

    @ Dan Plesoianu. Nu sunt magistrati, sunt functionari publici. Scoli publice de administratie sunt la UB, la SNSPA si la UBB, daca nu ma insel si la UAIC Iasi pe langa o scoala centrala care nu era pe vremea mea (ca la cele de la UB si SNSPA am predat pana in anul 2005 cand am plecat din Romania macar cu catedra). Toate exista si produc sute de absolventi pe an din care se recruteaza functionarii publici. La SNSPA era cam jale, conducea fostul consilier al lui Iliescu, Dobrescu, dar studentii erau OK. Incet-incet acesti absolventi au fost inlocuiti de cei cu masterate (indifeent ce studiau prima data) la SNSPA, unde veneau toti baietii acoperiti si toti cei cu pile in politica, iar mai apoi au venit ANI si academiile securiste. Acuma circuitul este mai intai pila politica sau nepotismul si pe urma gfaci curs la ANI sau Colegiul National de Aparare si dupa aceea esti numit prefect.

    Reply
    • Dan Plesoianu

      @AlinaMP. Da, sint functionari publici, dar cu pregatire in domeniul legilor. Deci, in Romania anilor „70-80-90′, pe care o stiu eu (inainte de a pleca) Dreptul Administrativ era o ramura in cadrul Facultatii de Drept a Universitatii din Bucuresti (nu stiu cum era in alte universitati din tara). Deci acesti absoventi ar fi trebuit sa poata deveni magistrati oricind, avind studii de Drept.

      Reply
  29. Dumitru

    @Dan Plesoianu. Traducerea corecta a ENA este „Scoala Nationala de Administratie” (nimeni nu pretinde ca ar fi vorba de stiinte). Iar ENA este exact motivul pentru care critic propunerea lui @AlinaMP de creare a unui corp de functionari (si deci a unor filiere de selectie). Daca urmariti actualitatea franceza stiti foarte bine ENA este criticata pentru lipsa de reprezentativitate. Si nu numai de catre cei pe care Dvs. i-ati califica poate drept populisti (care spun ca elita tehnocratica produsa de ENA e cea care are de fapt puterea in Franta, nu alesii, cf. https://www.valeursactuelles.com/clubvaleurs/politique/supression-de-lena-comment-lelite-technocratique-remplace-lelite-elue-108473), dar chiar de catre Macron, care dorea inchiderea ENA pentru „a favoriza selectia in functie numai de merit, si nu in functie de originea sociala si familiala”.

    In orice caz, sa iti inchipui ca la nivel de judet/departament/Bucuresti poti avea un functionar impartial care sa nu se schimbe o data cu guvernul mi se pare total iluzoriu. Chestia asta poate fi impusa prin lege, insa va crea o noua forma fara fond, intr-o tara in care vedem ce iese la celelalte nivele care impun lipsa de partizanat politic (e.g. presedintie, sanatate, justitie, etc.).

    Parerea mea este ca pentru Romania exista doua cai:
    – Ca subunitate a unei Europe federale, guvernul central european o va stabiliza in forme conforme dorintelor sale (si efortul nu va fi mare).
    – Ca tara independenta, Romania are nevoie sa se stabilizeze singura, in forme proprii (apropiate, dar nu identice cu cele nemtesti, franceze, etc.).

    Reply
    • Dan Plesoianu

      Daca sint alesi, nu se pricep, iar daca se pricep, nu sint alesi. Din aceasta dilema nu putem iesi.
      Eu doar am citit un pic pe net cum este in Franta. Eu locuiesc in Canada, dar si aici sint probleme similare.

      Reply

Dă-i un răspuns lui CURIOSUL Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *