Declarația ministrului Transporturilor, Dan Costescu, care a afirmat ieri la Realitatea TV că în toate țările civilizate ”trenul este un lux”, a contrariat multă lume. Cei care au fost prin alte țări, fie ele ”civilizate” sau nu, au remarcat probabil că trenul este o variantă mai accesibilă decât altele pentru a te deplasa dintr-un oraș în altul. Site-ul factual.ro a ținut însă să și demonstreze că Dan Costescu bate câmpii cu mare grație și a comparat prețurile biletelor de tren din România, Germania, Franța și Marea Britanie, raportat la costurile celorlalte mijloace de călătorie. Nici pomeală deci ca trenul să reprezinte ”un lux”.
Site-ul factual.ro a luat ca reper o distanță de 450 de kilometri ( București- Cluj-Napoca) și a comparat-o cu unele similare din cele trei țări menționate:
- București – Cluj-Napoca (451 km)
- Paris – Lyon(466 km)
- Berlin și Nurenberg(445 km)
- Londra și Newcastle(461 km)
Astfel, prețul biletelor de tren sunt următoarele: România- 20,81 Euro, Franța-19 Euro, Germania- 29 Euro și Marea Britanie-76,39 Euro.
”Declarația lui Dan Costescu este falsă. Doar dacă ne uităm la alte trei țări din Europa, călătoria cu trenul nu poate fi considerată un lux în raport cu prețurile celorlalte mijloace de transport și nici în raport cu salariile minime înregistrate în acele state. Mai mult, și în Franța, și în Germania (despre care bănuim că s-ar încadra în definiția țărilor civilizate), trenul este cel mai ieftin mijloc de transport”, a fost concluzia celor de la factual.ro
Citiți aici tot articolul.
Cam superficiali domnii de la factual. Si voi ca n-ati verificat.
Pretul dat de ei pentru Franta este cu serviciul OUIBUS care este de fapt un autobuz: scrie chiar pe pagina aia „This route is serviced by a bus.” Cel mai ieftin tren vad ca e 48€. Am cautat si peste o saptamana: aceleasi preturi in mare. Da, daca cumperi cu 3 luni inainte e mai ieftin, doar ca majoritatea calatoriilor nu sunt planificate asa devreme. Nu-mi planific ca merg la mare in week-end-ul 9-10 iulie in aprilie, planific azi cand stiu cum o sa fie vremea.
Pretul in Germania din nou nu stiu de unde l-au scos, poate vreo oferta speciala, dar media preturilor pentru 7-8 iulie este pe la 80€, cu varfuri pe la 133€. De altfel este binecunoscut faptul ca in Germania trenul este scump. Am avut nevoie de o calatorie de 500 km in Germania intr-o vacanta in 2. A fost mai ieftin sa inchiriez masina pentru 6h si sa platesc benzina, decat 2 bilete de tren pe ruta respectiva!
In plus, daca vrem sa fim corecti, hai sa calculam pretul pentru o familie. La masina pretul creste cu 10% (consum un pic mai mare), la tren pretul se tripleaza (pp o reducere de 50% pentru copii).
Deci o analiza superficiala si eminamente gresita.
Avantajele trenului sunt in alta parte: e mai rapid (nu la noi, evident), te lasa in centru, nu platesti parcare, poti sa muncesti/citesti/dormi in cele X ore. Oare de ce capsunarii merg cu masina/autobuzul in Spania/Italia si nu cu trenul/avionul? Pe motiv de pret. Poate lux nu e cuvantul potrivit, dar ideea este corecta.
Toti ne-am inflamat de aceasta declaratie, in frunte cu Ciolos. Dar ea e scoasa din context si oricine are rabdare si bun simt sa citeasca intregul paragraf va constata ca [fostul] ministru a spus lucruri adevarate si care ar deranja numai un paranoic.
In plus de asta, e o banalitate sa aduci in discutie investiile necesare (si care devin uriase prin furtul romanesc) pentru a aduce reteaua feroviara in parametrii civilitatiei. Fara garantia ca numarul calatorilor (platitori) va creste pe masura efortului, dat fiind ca transportul auto e (in ciuda drumurilor balcanice) preferat.
@ Spânu: transportul auto e ”preferat” și din cauza infrastructurii în care nu s-a mai investit (un drum cu trenul la ora actuală în România necesită aproape dublu ca timp comparativ cu acum… 20 de ani)
Asta zic si eu. Dar sunt si handicapuri obiective. Toti cei ce pot se deplaseaza cu masina proprie. Ceilalti au nevoie de flexibilitate, mai ales in ce priveste ora de plecare/sosire. E foarte usor sa ai curse de microbuze de 10-15 calatori intre Buc si Focsani, de exemplu, de cateva ori pe zi, decat sa „comprimi” totul in 1-2 garnituri tren care sunt neeconomice daca au doar 2-3 vagoane.
Pe distante mari (la standardele noastre, 5-700 km) e altceva, e atractiv sa mergi cu trenul, in conditii faine si sa nu fie prea scump, caci altfel castiga avionul.
Cel putin la ora asta, cu terasamentul actual, trenurile de persoane nu au cum sa fie prima optiune, asa ca sansa feroviara ramane transportul de marfuri, cred.
@ Spânu: evident că, în grup, și pe distanțe mai mari, călătoria cu trenul ar putea fi cea mai atractivă și/sau cea mai puțin obositoare; susținerea călătoriei cu trenul ține însă și de viziune: o parte din costul biletelor ar putea fi subvenționat din simplul motiv că e cea mai puțin poluantă modalitate de deplasare – asta înseamnă că de pe urma faptului că s-ar circula mai mult cu trenul ar avea de câștigat toată lumea (că s-ar circula mai puțin cu mașina și cu avionul)
Da. Pt asta insa e nevoie de politicieni nu atat cu viziune (ca asta se lauda toti ca au) ci cu incapatanarea de a termina ceva ce s-a inceput.
Eu zic mai simplu- e nevoie de structuri de conducere care sa fure cu bun simt- haz de necaz.