Cristian Ghingheș

Consiliul Elevilor: acordarea statutului de autoritate publică pentru profesori va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia și elevi

Consiliul Național al Elevilor a anunțat azi că se opune propunerii legislative prin care se dorește investirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică, considerând că respectul la care profesorii tind din partea elevilor și părinților, respect absolut necesar pentru buna desfășurare a actului instructiv-educativ, nu poate fi reglementat printr-o lege.

Admitem că un climat de ordine și respect este esențial în școlile din România, însă oferirea autorității de a lua decizii oportune, care să îi permită să mențină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învățare-evaluare, dar și a dreptului de a aplica sancțiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ nu va încuraja la colaborare și respect reciproc între elevi și profesori, ci, mai mult decât atât, va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia.

Nu puține sunt cazurile în care unii profesori, în profilul cărora putem distinge lipsa vocației necesare pentru îndeplinirea acestei meserii, abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoționale sau cu dificultăți de integrare în mediul educațional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar și mai numeroase. Suntem de părere că respectul și colaborarea dintre cei mai importanți actori de pe scena învățământului – elevii și profesorii – trebuie construit natural, această lege blocând respectul organic care ar putea fi nutrit în comunitățile școlare.

Din punct de vedere juridic, oferirea statutului de autoritate publică oferă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori (prezente în școli din cauza diferenței dintre mentalități), avantaj care, deși în aparență pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem, constituind o pârghie pe care, elevii, în momentul de față nu o au, deși cazurile în care elevii sunt victime ale abuzurilor în mediul școlar sunt mai numeroase.

Conform Raportului privind implementarea Statutului Elevului din anul școlar 2018-2019, realizat de către Consiliul Național al Elevilor, 41% dintre respondenți au mărturisit că au fost abuzați în mediul școlar, aspect care subliniază că este necesară adoptarea unor măsuri concrete, pliate pe climatul din fiecare școală, pentru a elimina violența din sistem, din fiecare sală de clasă. Acordarea statutului de autoritate publică este, în acest sens, o soluție aparentă, care se dorește a fi general valabilă și aplicabilă în toate școlile din România, însă acest lucru nu este unul adevărat sau fundamentat; ba mai mult decât atât, această propunere legislativă anulează orice speranță de a obține un parteneriat echitabil tripartit, elev-părinte-profesor, mai punctează CNE.

Ne dorim sprijin și colaborare, iar pentru acestea, Consiliul Național al Elevilor se angajează să monitorizeze, în continuare, atât respectarea drepturilor, cât și a obligațiilor pe care elevii le au ca membri ai comunității școlare, să vină cu propuneri concrete pentru a soluționa cazurile de abuz din școlile din România, atât cele unde victime sunt elevii, cât și cele unde victime sunt cadrele didactice. Însă nu putem să acceptăm această propunere legislativă, deoarece nu o considerăm a fi benefică pentru sporirea calității sau a securității care ar trebui să caracterizeze sistemul educațional.” – a declarat Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

5 thoughts on “Consiliul Elevilor: acordarea statutului de autoritate publică pentru profesori va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia și elevi

  1. Dumitru

    Inca un articol marca „Ghinghes”, care repeta reteta care a dus invatamantul occidental de rapa. Vreti „parteneriat echitabil tripartit, elev-părinte-profesor” ? Adica profesorul sa se lase dominat si de elevii cu cura mare, si de parintii lor ? Puneti, bre, mana pe carte. Un sindicat al elevilor demn de numele asta ar cere imediat reintroducerea examenelor la intrarea in facultati, nu mai cersiti „drepturi” care nu ar face decat sa va scada si mai mult cheful de invatatura.

    Reply
    • Codruta

      Si de ce sa nu ceara drepturi? Pentru ASTA se fac asocierile, ca sa ceara drepturi, NU indatoriri! Ati vazut vreodata vreun sindicat al profesorilor cerand drepturi pentru elevi?
      Asa-i ca sunteti profesor? Sau ca aveti asa ceva in familie? :P

      Reply
  2. Ion

    „Nu puține sunt cazurile în care unii profesori, în profilul cărora putem distinge lipsa vocației necesare, […] iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar și mai numeroase. ”
    Dar legea „va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia”.
    Logica mai e în programa școlară? Aparent, nu.

    Cât despre „parteneriatul ECHITABIL tripartit elev-părinte-profesor”, nu am nimic de zis, decât, poate, că cine-a secretat mostra asta de limbă de lemn s-o fi gândit la EGALITATE, nu la ECHITATE. Părinții educă acasă, profesorii educă și formează la școală, iar elevii învață. De respectarea drepturilor lor, se ocupă părinții, profesorii, diverse asociații și ONG-uri, parlamentul, diverse comiții și comitete europene și internaționale. Părinții pot cere, la o adică, trimiterea acasă a dascălilor fără vocație, spre exemplu. Dacă un elev îi spune unui dascăl că n-are vocație, nici măcar nu poate să-și demonstreze afirmația în fața unei eventuale instanțe de judecată din motivul simplu că nu are vârsta minimă necesară.
    Sunt curios ce-o să spună Consiliul Elevilor când vor fi introduse masiv softuri de predare și examinare professorless. Sau când vor afla că lumea în care trăiesc cuvântul ECHITATE este foarte rar folosit și și mai rar întrupat.

    Reply
    • Dumitru

      „când vor fi introduse masiv softuri de predare și examinare professorless” Pai cine credeti ca impinge toate organizatiile astea „progresiste”. Invatamantul este o vaca de muls, care inca nu a fost mulsa. Lucrul asta a devenit evident cand Bill Gates si-a orientat „fundatia” in directia asta. Doar nu ii credeti intr-adevar ca fac MOOC-uri degeaba… Deja, in scoala primara (buna !) a lui fi-meu in Franta foloseau soft-uri (cumparate pe bani publici) pentru toate stiintele naturale. A trebuit ca fi-meu sa ajunga in gimnaziu, in clasa a 6-a (5ème) ca sa avem un profesor care scrie cum scriau profesorii nostri… Si care sa-l puna sa scrie pe Junior.

      Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *