Dragă DNA, știu că nu îți vezi capul de treabă. Nu vreau să te încarc mai mult. Dimpotrivă, vreau să te ajut,de asta fac acest denunț legat de corupția din sistemul de educație românesc. Am văzut că ai mai cules pe un profesor sau altul care ia mită de la studenți sau elevi, că ai trimis în judecată oameni care păzesc sălile de bacalaureat sau pe cei prinși cu fițuici. Sunt convinsă că deja te-ai lămurit singur că dacă iei gândacul din vie și îi faci proces, tot nu salvezi via: ceilalți gândaci vor continua să facă la fel. Contribuția mea de azi e pentru a mai preveni gândacii să aibă așa un larg acces la vie – când vor mai scăpa doar doi-trei ai să vezi și niște rezultate, altele decât costurile unei vii distruse plus costul proceselor unor gândaci care nu diferă cu nimic de alții. Esența este că o vie organizată ca asta e o invitație pentru gândaci – dacă nu schimbăm ceva vom continua să fim simultan în topul gândacilor striviți, ca și al gândacilor care distrug via. E adevărat că organizarea viei o fac guvernanții. Dar mă gândesc că dacă unul face înadins reguli ca să creeze breșe pentru gândaci, ce spune eu breșe, autostrăzi pentru gândaci, atunci poți face ceva. Că sigur ANI va găsi că a existat un profit corespunzător în averea lor. Niciun legislator sau făcător de reguli proaste în România nu e prost degeaba. Ci pentru profit.
Conform studiului PISA 2012, publicat la 1 decembrie 2013, aproape 40% dintre elevii români au dificultăți să citească și să înțeleagă un text – sunt, cu alte cuvinte, analfabeți funcționali. Studiul, care a fost realizat pe 510.000 elevi în vârstă de 15 ani din 65 de țări, mai arată că elevii români sunt cel mai puțin motivați dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanță de toți ceilalți. Întrebările din studiile PISA sunt de înțelegere, apelează la inteligența, simțul de observație și atenția copiilor. Li se dă, de exemplu, o descriere a felului de organizare al albinelor și li se cer explicații sumare pentru a vedea dacă au înțeles de ce albinele fac una sau alta.În 2012, România s-a plasat pe locul 45 în rândul celor 65 de ţări participante la studiul PISA, mult sub media OECD, la același nivel cu Serbia sau Rusia.
De câțiva ani încoace efortul de a îndrepta situația a făcut ca să se achiziționeze camere de luat vederi pentru bacalaureat. Dar persoane cu oarecare educație, ca academicienii Solomon Marcus, Nicolae Zamfir sau ca mine au atras atenția că educația pe care o dăm elevilor este de vină, de la conținutul programelor și forma de predare la forma de testare, inclusiv bacul. În textul meu, ”Bacalaureatul la română, o bătaie de joc națională” am atras atenția că programele la română, culminând cu cele de la bac, nu au ca scop să învețe pe cineva limba română, sunt inadecvate, excesiv de filologice, confuze ca să creeze arbitrariu cât mai mare la corectură și par să aspire să creeze un fel de filologi cretini și nu niște vorbitori și comunicatori de o inteligență normală. Și dădeam soluția simplă să fie modelate după testele PISA. Credeți că s-a schimbat ceva? Iată un model din cele de săptămâna asta:
Examenul de bacalaureat naţional 2015 Proba E. a) Limba şi literatura română Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
(Vasile Voiculescu, Sakuntala)
Rezumatul meu: Naratorul se întoarce la el în Buzău cu trenul să viziteze un vechi prieten la moșie, o călătorie care îi deșteaptă amintiri plăcute de demult.
Cerințele examinatorilor: Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim neologic potrivit pentru sensul din text al cuvintelor stăruiau şi deodată. 2 puncte
2. Explică rolul virgulei în secvența plecase în streinătate, trecuse pe la Paris. 2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului turmă. 2 puncte
4. Transcrie, din textul dat, două secvenţe care conturează dimensiunea temporală. 4 puncte
5. Precizează două motive literare prezente în textul dat. 4 puncte
6. Menţionează tipul de perspectivă narativă din textul dat. 4 puncte
etc)
Mai departe
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul reţelelor de socializare în promovarea artei.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris (?), utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri (??); 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii (???) faţă de problematica pusă în discuţie, etc
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie (?????)
Dragi procurori, și dragi cititori care nu sunteți procurori, nu vă spuneți că e ceva în neregulă cu voi dacă nu reușiți să rezolvați niciunul din subiectele astea, deși ați luat bacalaureatul sau ați terminat o facultate. Nu reușesc decât cei care au fost pregătiți în acest sens – învățând pe de rost texte standard sau chiar răspunsul la aceste subiecte, extrase dintr-un set limitat. Mai reușesc cei foarte inteligenți, care ghicesc la vreo jumătate din astea ce vor examinatorii, dar nu prea au cum să ajungă la nota zece cu aceste subiecte. Cum am descoperit pe vremea când frate-meu mai mic dădea bacalaureatul (și nu era chiar fără talent la română) și învăța pe de rost eseuri precum cel de la ultimul punct de azi sau comentarii literare întregi produse de industria de meditații, din prostia asta trăiesc mulți educatori. Sigur că nimeni care e astfel educat și examinat nu dezvoltă o gândire argumentativă și nici nu ajunge să înțeleagă limba română. Redactarea subiectelor calcă în mod constant principiul wittgensteinian că tot ceea ce merită a fi exprimat poate fi exprimat clar. Cine gândește și scrie astfel nu poate învăța sau testa pe alții și nici nu înțelege la servește limba română. O asemenea testare și filosofie a predării vine dintr-o școală menită a produce analfabeți funcționali, viitori șomeri sau culegători de căpșuni.
Dar ține în viață o largă comunitate de profesori de română, începând cu cei care fac subiectele, până la cei care îi meditează pe copii cum să facă față unui asemenea examen, pierzând astfel nu doar bani, ci și timp în care ar putea învăța românește, ar putea citi literatură sub formă de cărți, nu prefabricate.
40 la sută analfabeți funcționali? 15 la sută șomeri din cauza asta în zona rurală? Iată prejudiciul.
Oamenii din comisiile de subiecte se ocupă, direct sau indirect, de meditații? Averile lor sunt cum s-ar cuveni, adică ale unor modești profesori din sistemul de stat, fără talent nici măcar la română, sau dimpotrivă? Decidenții din Ministerul Educației, care de ani de zile tolerează acest sistem, au averi corespunzătoare salariilor lor? Asta e investigația.
Corupția din România există, toată, pentru că aduce avantaje cuiva, și anume celor care controlează regulile jocului. Regulile sunt făcute cu scopul, adesea exclusiv, de a crea rente. Nu dați vina pe cine copiază la bacalaureat, sau pe cine lasă pe alții să copieze. De la un grad de ticăloșie în sus, regulile corupte ale jocului trebuie încălcate. Și dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să atacăm cauzele corupției, nu consecințele lor.
Absolut de acord! Nimeni, dar NIMENI nu se preocupa de schimbarea sistemului de examinare-evaluare, de identificarea adevaratelor competente pe care trebuie sa le aiba un vorbitor decent de limba romana, ca sa nu mai vorbim de abilitatile de gandire critica. Problema este si la profesorii care opun rezistenta la schimbare. Amintiti-va ce scandal a fost la regandirea probei orale la romana, cand s-a renuntat la formularile/ subiectele care dublau cerintele de la proba scrisa.
Ce e mai grav este ca, pe parcursul liceului, in vederea acestei forme de evaluare, chiar desfasurarea lectiilor este viciata: se dicteaza eseurile care vor face parte, la bacalaureat, din structura probei. Chiar elevii au ajuns sa solicite asta…
@Elena, dictarea este pe o treapta mai sus decat copierea la ora, direct din manual, ca sarcina de lucru la ora. Exista si astfel de profesori nemernici. Sunt profesori al caror singur efort este de a deschide si inchide usa la clasa doar.
sunt socata sa aflu asa ceva!
pai de ce va mirati? se pregateste generatia de prosti ce urmeaza a fi manipulate de plozii lu’ ponta si nepotii lu’ base!!! s-au luat de cei mai buni profi de mate din Bucuresti de la cursurile arhimede, unde copilul meu a facut mate la nivel avansat si predate intr-un mod deosebit, a prins drag de facut compuneri tot la aceste cursuri (la cele de limba romana). sri se ocupa bine de ei, ii umilesc, le-au pus sechestru pe salarii si ii lasa in asteptare. cum sa mai fie motivati acesti profesori dupa ce au mai fost umiliti de penalul basescu si pramatia udrea iar acum sint tratati ca infractori??????? sint dezamagita tare, nu ca I-ar pasa cuiva, de ce se intimpla si cu justitia care cica e independenta. e independenta pe naiba, cind lasi analfabeti ca vanghelie, manelisti si altii sa faca jocurile intara asta, ei isi trimit nulitatile de copii la studii in afara tarii iar copiii geniali din tara cind au unde sa faca performanta li se taie si sansa asta. de unde bani la omul simplu care are un copil bun sa-l trimita la un liceu particular????? mai sint cazuri rare cum e cel de la Vianu cind un fost olimpic care a facut bani buni la google preda benevol informatica la copiii de gimnaziu iar fratele lui la cei de liceu. acestor oameni eu le-as pune poza peste tot in tara cum isi pun primarii penali (vezi ontanu, piedone) pancarde pe garduri ca au facut si dres….nu vor sa avem generatii educate pt ca doar nu vreti ca copiii si nepotii lor sa muncesca!!!!! vor face politica si golanii ca parintii lor politicieni
Ma indoiesc ca Ponta, Basescu sau Udrea sunt cei care “s-au luat” de profesorii buni din Bucuresti.
Si de cand este justitia cea care stabileste cine “face jocurile” in tara?
Daca-si trimit nulitatile de copii la studii in strainatate inseamna ca vor reveni in tara in secunda a doua, fiind nulitati. Logic, nu?
Cine le taie sansa copiilor geniali sa faca performanta? Saracia, lipsa programelor diferentiate, lipsa de interes a societatii si scolii de a le potenta darul de a se fi nascut inteligenti, cat si lipsa de interes a Statului pentru orice progres, evident! :(
Ce treaba are Bădescu ? UDREA sau poanta in chestiunea asta???? Da este o vina a politicienilor dar eu in primul si in primul rând ii acuz din tot sufletul pe cei din cadrul sistemului care nu sunt politicieni care sunt corupți care sunt intersați de a vinde cărți irelevante prost gândite prost făcute care demotiveza . Sunt predate prostii de la limba romană la istorie si geografie iar academia romană nu spune nimic nu intervine lăsați politicienii sa se mănânce intre ei dar partea educațională , reforma trebuie sa pornească din interiorul sistemului academia romană trebuie sa intervină trebuie sa joace un rol mai important legat in primul rând de conținut !!! Am dat bacul in 2006 am luat 9.50 , de la un liceu cotat mediocru dar cu câțiva pedagogi extraordinari , am ajuns la facultate plină de speranțe cu idealuri si am fost data in jos de sistem de mentalitatea celor din sistem
mi-a cazut fisa apropos de meditatii! pai oamenii astia de la arhimede Incepusera de anul acesta sa faca si cursuri de mate la clasele V-VIII si probabil au deranjat mafia celor care fac subiecte si meditatii!!!! caci la aceste cursuri veneau si copii cu posibilitati materiale precare si nu li se pecepea taxa. taxa era de 25 lei/ 2 ore iar cele 2 ore se transformau totdeauna in 2 ore jumatate. si stiu niste povesti cu profesori de liceu care dau meditatii pe la ora 10 noaptea cite 10 copii la o masa, care nu inteleg nimic si totusi parintii ii trimit acolo. ora 10 noaptea!!!! iar aici la aceste cursuri copiii se duceau de placere, placerea de a invata matematica, romana, informatica, limbi straine…
Ora 22? Asa, si? Am facut meditatii la mate la ora asta care chiar mi-au prins bine. Chiar ma motiva sa trag de mine mai mult si rezultatele au fost pe masura. Totul sta in vointa profesorului: vrea sa faca bani pana tarziu sau sta ore in plus cu tine, din timpul lui, pe aceeasi bani, fiindca el vede in tine mai mult. Nu cred ca ora la care se preda este factorul decisiv, ci caracterul omului. Dupa un an de meditatii cu acest profesor, am intrat la facultatea la care mi-am dorit (eu la scoala am invatat mate m2, admiterea a fost mai grea decat subiectele de bac m1). In primul an a fost dispus sa ma mediteze gratuit (asa face cu toti studentii care ajung studenti SI prin munca lui), dar din bun simt am muncit singur. Am preferat sa raman cu restanta la mate, restanta pe care am luat-o in anul 2. Constat cu regret ca toti profesorii care fac meditatii sunt priviti ca niste ticalosi care fura banii parintilor. Mai sunt si unii care te trimit acasa daca nu lucrezi tema data de EI, nu tema data de proful de liceu, tocmai pentru a nu toca bani. Daca intarzii la ora lui/ nu te duci din placere ca sa lucrezi, te expediaza inapoi la parinti, tocmai fiindca nu vrea sa castige bani nejustificati. Fiti mai rigurosi in a va documenta, inainte de a face afirmatii.
Cu toate ca n-am deloc pregatire in filologie, nu mi se par deloc nepotrivite aceste subiecte, mai ales fiind pt cei de la profilul umanist. E greu sa te prinzi ce inseamna sinonime neologice? Pai astea sunt sinonime mai noi ale unor cuvinte arhaice. Se cere sa stii putina terminologie din teoria literara, care bineinteles ca se studiaza temeinic la profilul umanist, + putina gramatica.
Pe langa subiecte care testeaza o minima intelegere a teoriei literare, mai sunt si subiecte unde se cere creativitate, cu respectarea unor reguli de exprimare.
Ce-i asa mare lucru?
Cand dadeam eu bacalaureat sau admitere la liceu chiar ca se dadeau subiecte la care trebuia sa tocesti. La orele de romana profesoara ne dicta comentarii, dar nu complete, ci aproape complete. Noi ca tema trebuia sa le mai ajustam un pic (nesemnificativ), apoi le citeam de cateva ori pana le memoram si la lucrarile de control trebuia sa le reproducem. Asta era pregatirea pt examen, cand stresul era f mare, ca atunci trebuia sa memoram din nou cateva zeci de comentarii.
Multi ani lumea credea ca asa e normal, sa memorezi si sa reproduci. Acum vad ca se incearca o schimbare. Problema este ca f multi elevi s-au obisnuit cu stilul vechi de ‘invatare’ si prefera sa li se ceara sa memoreze decat sa depuna eforturi sa inteleaga si sa creeze.
@ Viorel: la examenul de ”Gramatică normativă”, la facultate, cu un celebru profesor (pt. exigența și pretențiile lui) Gruiță am avut subiecte mai normale; scopul materiei ”literatura română” e de a-i ajuta pe tineri să comunice, să dea o anumită formă unor idei (și să pună în dezbatere ideile textelor literare), să se exprime corect, nu să tocească noțiuni abstracte asupra cărora nici măcar academicienii și profesorii universitari de specialitate nu sunt de acord între ei
Păi, comunicarea ca atare poate fi învăţată, la fel de bine, şi în altă limbă…. chiar în păsăreasca tot mai des folosită în comunicarea virtuală.
Şi cu literatura ce ne facem? Scriem noi alta?!
Problema e că, în rezumatul citat, lipsesc mai multe virgule!
Viorel eu sunt de acord cu tine. Bacul trebuie sa evalueze ceea ce ai invatat. Ai terminat mate-info trebuie sa stii si logaritmi nu doar matematica de clasa a doua astfel incat sa te descurci la magazin. Ai terminat filogia? Asteptarea este sa demonstrezi mai mult decat simpla comunicare. Problemele sunt multe in sistem, dar genul asta de subiecte nu pot fi tocite… Trebuie intelese… Cred ca nu ajuta pe nimeni sa scadem asteptarile de la noile generatii.
@Sorana
“Ai terminat mate-info trebuie sa stii si logaritmi nu doar matematica…”
Din pacate vestea proasta este ca inginerii si tehnicienii ar trebui sa aibe si cunostinte care sa le confere o atitudine umanista, altfel produsele lor nu vor fi cu adevarat bune (exista multe exemple).
Avind inginerii si tehnicienii si aceste cunostinte (nu exhaustiv dar solid), dar nu ingramadite in cap prin teroare, chiar viata lor in domeniul tehnicii ar fi mai frumoasa si mai plina de sens.
Cu asa ceva ar trebui sa se ocupe liceul.
Off topic…
Sa memoreze pentru ce? Cu ce ii ajuta in viata memoratul? Oricum este practic imposibil sa memorezi sutele de pagini de asa-zise “comentarii” – singura solutie ramane copiatul, cu binecuvantarea interesata a celor ce se ocupa de supraveghere… Sistemul functioneaza de foarte multi ani, si nu da semne de oboseala. Evident, nu e vina exclusiva a cadrelor didactice – si parintii si elevii vor sa “termine” odata cu bacul, sa scape de el. Indiferent de felul in care se “trece”.
Cum se spune prin meleagurile mele de adoptie – “ca va aller!”
Te rog sa scrii, pentru cuvintele specificate, sinonime care nu sunt neologice.
Bravo!De acord cu dv! Eu am terminat in ’88 si atunci erau subiecte grele si care necesitau mult timp pentru a le rezolva,pentru a le scrie !3 ore nu erau niciodata suficiente,oricat ai fi invatat de bine si,crede-ma ,multi stiau pe de rost si virgula din cateva manuale pentru examene!Subiectele acestea se pot rezolva in 10 minute maxim ,exceptie facand doar subiectul ultim, cel cu textul argumentativ care si acela pentru o persoana seroasa mai mult de o jumatate de ora nu ii ia!
de acord cu tine pana la un punct. Pentru elevii care au terminat un profil uman subiectele de genul celor care se dau sunt relativ ok. Spun relativ pentru ca mi-e personal mi se par inutile astfel de cunostinte, dar in sfarsit asta au invatat ei in 4 ani. Problema cea mare, din punctul meu subiectiv de vedere deoarece sunt implicat direct, este ca si elevii de la profilul real primesc subiecte aproape identice , chiar identice pana acum nu foarte mult timp. Elevii care au ales filologia nu sunt doar cei care au o inclinatie spre literatura, ci in special cei care vor sa scape de mate pentru ca nu ii vad pur si simplu rostul/sensul (problema lor). Daca lor le este ingaduit sa scape de matematica, noi de ce ne batem capul cu literatura, cu niste studii prea filosofice pentru gustul nostru?
Am citit si eu subiectele si nu m-am inspaimantat deloc. Si eu am terminat matematica-fizica (la un colegiu foarte bun, dar nu cred ca asta e chiar atat de important). Cred ca as lua peste 09:00, fara sa mai citesc nimic (am terminat liceul de 15 ani!!!)
Mulţumim mult, Alina Mungiu, pentru acest articol! Şi pentru treaba cu DNA-ul. De mult trebuia să atragă cineva atenţia asupra acestui aspect! Cu puţină tenacitate se ajunge probabil şi la manuale…
Din punct de vedere academic, programa şcolilor este structurată după modelul lui Jean Piaget. În alte cuvinte programa este oarecum modernă întrucât caută să disperseze rezultatele maxime spre una sau două materii (“Important este să descoperi ce este potrivit pentru tine”)
Bacul este o structură centralizată de la 1900 care face exact inversul (“dacă nu ai 10 pe linie, eşti prost). Şi aşa mai departe până la doctorat şi titularizare în învăţământ.
Aveti dreptate d-na Mungiu,dar cred ca nimeni nu va lua in seama cele sesizate de catre dv.Sunt multi ani decand se practica invatamantul paralel si nimeni nu a luat vreo masura.In 2009 am aplicat testul Pisa la elevii dintr-o scoala din mediul rural dintr-un judet al patriei.Atunci cand ne-au instruit cei de la minister/SNEE ni s-a sugerat ca d-na ministru( vedeti cine era?) ar fi foarte fericita daca am iesi mai bine la testare,altfel spus ne indemna sa-i ajutam.Am fost revoltata ,dar si linistita deoarece acesti Sefi nu inteleg/intelegeau ca nu ai cum sa-i ajuti pe elevi(poate sa-i incurci) la testarea Pisa.Mentionez ca si atunci a fost testata capacitatea de intelegere a unui mesaj in limba romana. Daca cei care intocmesc subiecte la diferite evaluari sun ca o doamna profesoara de limba romana din Bucuresti care tot aparea pe la tv atunci cauza este tot pierduta.Va rog sa va documentai si sa vedeti ce teste au facut pentru evaluarea la clasa aII-a si a IV-a.De ce nu au fost manuale la clasa I si nu vor fi la clasa aII-a .Pntru a putea patrunde in scoli caiete,culegeri,fise (cica avizate MEN) si a face profit impartit la cine trebuie.Mai sunt multe de spus ,dar degeaba.Apropo pot sa va intreb d-na Mungiu cand s-a dezbatut Raportul Miclea despre starea invatamantului unde erati?De ce nu v-ati dat cu parerea si atunci?Am intrebat nu am dat cu parul si-mi cer scuze daca v-am suparat.
Curat mestesug de tampenie, subiectele sunt exprimate prea elevat. Inteleg ca exista o terminologie dar: sinonim neologic, sensul conotativ, conturează dimensiunea temporală, perspectivă narativă ?
Din pacate profesorii si cei care fac astfel de subiecte sunt desprinsi de realitate, traiesc intr-o lume a lor. Am un copil in clasa a 5-a si unul la pregatitoare si pot sa confirm ca manualele lor sunt scrise exact asa, indiferent de varsta nu se intelege nimic, un limbaj pretios si pseudo-stiintific destinat sa indobitoceasca.
Copiii nu stiu lucruri de baza din limba romana si din literatura dar li se baga in cap tot felul de termeni de felul asta. La pregatitoare in loc sa invete Catelusul schiop sau Somnoroase pasarele li se dau niste versuri absolut cretine si fara rima sau ritm, un fel de versuri albe cu care trebuie sa-si exerseze memoria. Sunt extrem de revoltat de scoala romaneasca dar nu am ce sa fac decat sa scriu aici :(
Draga Victor, sunt absolventa de mate-info si Politehnica, si am dat BAC-ul in 2000. Notiunile de sinonim neologic, sens conotativ, dimensiune temporală, perspectivă narativă se invatau, si pe vremea mea, in gimnaziu (tin minte ca le-am invatat pentru admiterea in liceu – altfel nu as fi avut de unde, pentru ca la mate-info nu se face gramatica.)
In plus, nu mi se pare deplasat ca unui absolvent de liceu care cunoaste temenul de ‘sinonim’ si pe cel de ‘neologism’ sa I se ceara sa deduca, logic, ce este un sinonim neologic, chiar daca, prin absurd, nu a mai inalnit niciodata sintagma…
Problema este mult mai profunda , problema este ca aceste noțiuni nu sunt explicate , ele sunt dictate si elevii sunt obligați sa le memoreze , sunt putini cei care prin educația de acasă sau prin proprie voința încearcă sa înțeleagă pe cont propriu, eu am terminat liceul in 2006 am luat Per ansamblu 9,5 la bac la romană in particular am luat exact 9,5 , am dat bacul si la contabilitate si la mate si la economie. Eram nesigura pe mine inainte de bac la economie mai ales ca era si materie de admitere la ASE, așa ca am început meditații cu o profesoara de la alt liceu( liceul meu fiind considerat mediu ) , cel mai bun din oras , ea fiind considerată cea mai buna din oras profesoara de economie si chiar din judet ,am fost si ea ceea ce făcea era sa dicteze la meditații pt 50 lei ședinta , împreuna cu alți doi elevi (fiecare 50 lei) , ne dicta niște rezumate câte 4 pagi pe ședinta , nu explica , noțiunile erau abstracte ciudate neexplicate . M-am supărat si a 3-a ora nu m-am mai dus , am învățat pe cont propriu după propria mea metoda (este foarte important sa ajungi sa te Cunoști sau părinții sa-si cunoască copii modul lor particular de asimila nu de a toci , eu in viața mea nu am putut toci , nici măcar memora 10 versuri amărâte ) si surpriza am luat 9 la economie la bac si o surpriza si mai mare. La ASE noțiunile erau exact cum le-am învățat eu cum am dedus eu ca trebuie sa pun accentul nu dobitociile date de acea profesoara de liceu considerată ca fiind cea mai buna, si care la fiecare 2ore încasa 150 lei .
Istoria in școala se preda fara sens fara capăt si fara fir , istoria este o poveste a noastră dar copii nu înțeleg asta din vina profesorilor ( apropo dacă dădeam la istorie luam 10 , chiar profu’ de istorie mi-a spus “vezi ! Nu ai dat la istorie ai luat 9 “! La câte olimpiade am participat ……) apoi sunt probleme de coerenta intre liceu si facultate !
Acum câteva luni am avut un șoc , cred ca era un manual alternativ sau ceva de genu , pentru clasa A5-a ( parca) si când văd in carte ” divina Comedia – Dante Alighieri ” pe buuuuunnnneee!! Ce Dumnezeu sa înțeleagă un copilaș de gimnaziu din aceasta capodopera ??? Il pui definitiv in ceata va începe sa urască școala , nu va învață nimic niciodată !
NU mi se par dificile si nici inutile subiectele de BAC. Au mult mai mult sens si utilitate decat cele de pe vremea mea, cand un absolvent de profil real trebuia sa faca pe criticul literar, in schimb, timp de 4 ani, nu se studiau deloc, dar deloc gramatica fonetica si vocabularul. Presupun ca ceea ce se cere la BAC face parte din programa scolara si se studiaza in anii de liceu.
Invățământul nostru a devenit de câțiva ani foarte îngăduitor cu elevii. Am avut ocazia să obsercv modul în care sunt acordate notele la mai multe materii. De pildă la Geografie elevii primeau nota pe un referat cu privire la o capitală europeană și unul cu privire la un munte, lac, mare etc. Fiica mea era indignata că îi cer să stie care sunt capitalele fiecărui stat european pentru că nici un coleg nu stia acest lucru. În plus toți copiau de pe Internet referatele respective și unii nu stiau ce conțin pentru ca faceau pur si simplu copy/paste. Nu sunt nostalgic comunist dar pe vremea când am făcut eu liceul trebuia să știm toate orașele și formele de relief. Istoria, limba română și alte materii sunt predate la fel – adică nici un elev nu trebuie să facă cel mai mic efort de memorare sau analiză a materialului (și e vorba de Cluj nu alt oraș). Dintr-o grupă de studenți de la un seminar de la FSEGA nimeni nu știa cine a fost Tudor Vladimirescu și nimeni nu citise Crimă și Pedeapsă și nici nu ascultase o piesă de muzică simfonică pe care să o poată aminti.
Bacaloreatul mult hulit e penibil de ușor în comparație cu cel de pe vremea lui Ceaușescu. Elevul trebuie de pildă să caracterizeze un personaj dintr-o piesă de Caragiale, Nu e nevoie să cunoască toate piesele lui. Elevul nu e obligat să cunoască cele mai importante poezii ale lui Eminescu (asa se cerea in trecut) ci numai una pe care să o analizeze la nevoie. În condițiile astea în care elevii invață 10% din ce se cerea pe vremea comunistilor nu reusesc să treacă bacalaoreatul asta penibil.
Asistam la o catastrofă culturala pe care o observ cu tristețe – elevii devin tot mai inculți și stiu doar cum să consulte Facebook-ul și alte site-uri de socializare.
De vină pentru bac e întregul sistem care ii transformă pe elevi in leneși. Din păcate fenomenul este global după cum se poate observa din numărul mare de cărți care au ajuns la concluzia că sistemul de învățământ din S.U.A. produce elevi tot mai slab pregătiți (un autor, sprijinindu-se pe statistici vorbește de idiotizarea americii).
Spuneti-mi va rog de ce ar trebui sa stie elevii tot felul de arhaisme de pe vremea lui Pazvante Chiorul sau toti autori cu operele lor literare deprimante care creeaza un cadru perfect pentru dezvoltarea bolilor psihice?Cu ce ii ajuta pe ei?Cum vor putea folosi absolventii bacalaureatului aceste aptitudini pentru a ajuta statul?Problema este ca elevii sunt pusi sa invete toate tampeniile. Sunt sigur ca nici dumneavoastra BS nu ati folosit nici una din operele studiate pentru Bac in domeniul profesional. Materia limba si literatura romana este o materie total inutila ba chiar nociva si ar trebui tratata ca atare. In schimb fiecare specializare ar trebui sa dea Bacu-ul din materiile ei de baza. Nu inteleg de ce la specializarea stiinte ale naturii trebuie sa dai Bac-ul din romana si matematica obligatoriu si o materie la alegere.Pana la urma care e rolul invatamantului? Crearea unor muncitori de santier cu cunostinte generale sau crearea unor intelectuali din diverse domenii (medicina, constructii, etc.) care sa aduca prin diverse cai beneficii populatiei globului pamantesc ?
Mai elevule, materia asta n-ar fi inutila daca s-ar preda si ar fi structurata cum trebuie. La materia asta tu, elevul, trebuie sa inveti sa te exprimi corect in limba romana si sa iti formulezi o parere pertinenta. Materia asta iti ajuta tie in viata, sa stii ca si daca termini o specializare de profil real, daca urmezi o facultate la fel, cand iti pui gandurile pe hartie sau cand vorbesti in fata unui auditoriu sau dezbati o chestiune, argumentele tale sa fie frumos structurate, logice si nu doar niste lucruri abstracte pe care nu le inteleg nici cei din domeniul tau, pentru ca pur si simplu sunt haotice sau neatractive. Poti sa fii oricat de bun, sa fii doxa, sa faci studii de studii, daca atunci cand iti expui rezultatele n-ai o coerenta si nu atragi pe nimeni, tot un anonim ramai. Nu e o materie nociva, voi copilasilor nu va mai dati loviti. Vezi lucruri mult mai violente si mai grele de digerat in jurul tau decat citesti tu in cartile alea. Nu mai dramatiza, nu sunteti copilasi de tata. Operele alea memorate nu iti ajuta, dar operele alea judecate da! Si ti-o zice cineva care studiaza la o facultate pe profil real si care face cercetare si caruia chiar si aici i-au folosit toate operele alea. Ciocu mic si ia si invata logic! Tot tie desteptule, am sa iti explic si de ce trebuie sa inveti matematica: de aia, pentru ca fara matematica n-ai logica. Matematica e stiinta fundamentala, iar daca tu intrebi de ce trebuie sa dai Bac-ul la matematica la specializarea stiinte ale naturii, atunci iti urez sa nu treci Bac-ul. Uite asa de-a naibii! Nu avem nevoie de inca un tampit in sistem. E plin oricum.
Cred că pe lângă unele cunoștințe de specialitate liceul trebuie să dea elevilor și cunoștințe de cultură generală. În ce mă privește aș introduce în programa de română și autori străini importanți. A ști să analizezi un text de literatură înseamnă a ști să gândești. Cei care consideră toate materiile de cultură generală (română, istorie, geografie, etc) inutile ar trebui să facă o școală profesională sau să învețe o meserie. Poate că un instalator nu are nevoie de cultură generală în meseria sa însă ca român ar trebui să știe câte ceva despre țara sa.
Conform statisticilor de acum 2-3 ani 85% dintre absolvenții de liceu se înscriau la o facultate de stat sau privată. Un sistem de învățământ fără pretenții de la licean produce studenți slabi. 85% din absolvenți nu doresc deci să rămână simpli meseriași ci doresc să fie intelectuali sau persoane cu studii superioare,
Cel care consideră bac-ul inutil poate să nu îl dea și să facă o meserie care de multe ori ii va aduce mai multi bani decât studiile superioare.
Nu știu dacă informațiile pe care le-am învățat la vremea mea m-au ajutat cu ceva, poate nu. Poate că, la urma urmei, cei ca dvs., nu vor fi stimulați de programa de la liceu să citească în continuare și nu vor dori să înțeleagă ce se întâmplă în lume fiind mulțumiți să bea o bere în fața unui meci de fotbal și să evite bibliotecile sau canalele TV cu programe mai elevate. Poate că am rămas influențat de mentalitatea comunistă care vroia să îi facă pe muncitori și țărani producători de cultură (vezi Cântarea României). Continui însă să cred că ai învăța pe oameni să gândească, folosind printre altele și literatura, îi ajută ulterior să lupte pentru drepturile lor și să înțeleagă ce se întâmplă în lume.
Inutilitatile astea iti dezvolta gandirea, ratiunea si te ajuta sa nu devii un cocalar agramat
Bacalaureatu, pentru absolventii de liceu dar nu si pentru cei care nu ajung pana aici dar sunt tot romani, este evaluarea finala. Cred ca ne referim prea mult la el. Cred totusi ca vina nerealizarilor trebuie impartita : elev, parinti (familie), cadrul scolii si calitatea/dedicatia/disponibilitatea dascalilor. Sunt chestiuni adanci, care nu se rezolva printr-o campanie, necesita decenii. Decenii de la un punct de plecare realist, corect fundamentat si finantat. Cum a fost proiectul MicleaFuneriu care (chiar nu inteleg de ce) a fost masacrat de PSD. S-a pornit acum zece ani, puteam ajunge la primele rezultate. dar asa …
Felicitari pentru articol doamna Alina Mungi Pippidi. Sunt sigur ca si la sectia reala subiectele de bacalaureat sunt la fel de idioate. Sunt curios ce mari somitati sunt in minister si ce-au “produs” ele la viata lor. Nu ma mira nimic pentru ca s-a ajuns ca si presedintele academiei romane sa fie ales pe criterii de sustinere politica, nu pe criterii profesionale. Actualul a avut un numar de lucari de referinta inferior contracanditatului sau. As dori sa abordati mai larg si problemele numarului tot mai mare de universitati, multe inutile si a numarului aberant de studenti la buget. Toata lumea spune ca se doresc mai multi bani sa fie alocati pentru invatamant. Pentru inca 50 de universitati pe langa cele peste 50?
Draga scriitoare,
1. Dupa 10 ani de la terminarea liceului si inca stiu sa rezolv acest subiect.
2. Dupa ce vei trece prin toate comentariile articolului vei intelege de ce este nevoie de asa subiecte la examene.
Cu toate ca postarea, si subiectele de bacalaureat, cer un limbaj elevat, o sa-mi exprim opinia mai direct: problema nu e ca sunt grele, ci ca sunt pe langa. Este corecta evaluarea elevilor pe baza a ceea ce au invatat, ce reclama insa autoarea este tocmai ceea ce au invatat: niste rafinamente lingvistice, nu niste principii de baza ce le-ar fi utile tot restul vietii. In conditiile in care un absolvent (eminent, nu unul din cei acuzati ca se rezuma la Facebook toata ziulica) este in stare sa distinga intre campul lexical si cel semantic (cum citeam in alte comentarii), dar nu poate sa sesizeze erorile de logica intr-un text, in momentul in care stie sinonime neologice, dar nu poate compune un anunt in care sa ii explice unui sudor care sunt noile reguli de prezenta in firma, in momentul in care poate repeta comentarii, sau chiar integra pareri critice din mai multe surse, dar nu poate argumenta fata de seful lui nevoia de un calculator mai performant, sistemul de invatamant este un esec.
Scopul liceului nu este sa produca specialisti in limba si literatura romana, ci indivizi dotati cu informatiile, cunostintele si abilitatile necesare pentru a functiona in societate: a-si gasi un loc de munca, a comunica semenilor, a se bucura de diversele forme de entertainment, a interactiona cu statul (eventual a vota) etc. Angajatoriii nu au nevoie de critica literara, ci de oameni care sa vorbeasca corect gramatical (la nivele de bun-simt, nu de cazuri speciale si exceptii), care sa inteleaga un text scris, sa-si formeze o opinie asupra acestuia si sa o exprime succint si argumentat, sa poata conversa usurel pe subiecte profesionale sau personale cu un coleg / partener / client si sa isi stie meseria. Meserie care pana una alta se invata in facultate, nu in licee teoretice si care s-ar invata mult mai usor daca liceele ar forma mai degraba deprinderi de baza de studiu, analiza, scriere argumentativa, documentare, decat fineturi gramaticale si stilistice.
In ceea ce priveste subiectul romanismului (un alt articol al autoarei ii contrapunea pe Sorescu si Shakespeare), cu toata mandria nationala cred ca e bine sa regandim un pic ce si cum ii invatam pe elevi. Pentru ca desi locuiesc in Romania si invata intr-o scoala romaneasca, traiesc intr-o lume din ce in ce mai globalizata, si deocamdata le dam prea multa savoare locala si prea putina intelegere a altor culturi.
Nu sunt “pe langa” deloc. daca va rimiteti copilul sa studize o limba straina pentru admiterea intr-o universitate din alta tara, va avea aceleasi subiecte in limba respectiva. Nota 5 este de trecere. Pentru cine doreste sa se opreasca din studiu, nota 5 este ok. Pentru nota 10 si continuarea studiilor, trebuie cerinte de nota …10
De ani de zile se vorbeste de Reforma Curriculara si nimeni nu face nimic. Aceiasi directori fosilizati din Ministerul Educatiei sunt baronii programelor scolare si ai subiectelor la examene nationale. Pana nu sunt trimisi la plimbare indivizii respectivi, nu se va schimba nimic in sistem.
Felicitari pentru acest articol.
Doamna AlinaMP, pentru ca am trecut in acest an printr-o experienta personala legata de invatamant vreau sa va aduc la cunostinta si problemele existente in scoala primara.
De anul trecut generatiile de copii care au trecut prin clasa “pregatitoare” in cadrul scolilor au parte acum de o programa total schimbata fata de tot ce stiam si se facea inainte astfel incat s-a ajuns ca in cadrul clasei intai (copii de sapte ani) programa sa fie comprimata si sa se predea materia care se facea pana acum doi ani la clasa a doua plus semestrul unu din clasa a treia. In clasa a doua (copii de opt ani) se preda materia de clasa a treia al doilea semestru plus toata materia de clasa a patra.
Deci, acum la clasa intai se face la matematica spre exemplu scaderea peste ordin si adunarea de ordinul zecilor si sutelor, ecuatii simple si inceputul tablei inmultirii.
In clasa a doua fac in primul semestru terminarea tablei inmultirii si inceputul fractiilor. In semestrul doi se aprofundeaza fractiile, se trece la ecuatii de grad doi plus notiuni de geometrie plana.
Ca om ce am participat la olimpiade de matematica cand eram elev va spun sincer ca aceasta programa legata strict de matematica este o nebunie curata pentru un copil de sapte respectiv opt ani fiind imposibil de asimilat daca se respecta strict programa si nivelul necesar de exercitii conform implementarii programei.
Toti copii de clasa intai si a doua in acest moment nu fac fata iar cei pe care se pune presiune au probleme destul de seriose fiind necesara interventia psihoterapeutilor in foarte multe cazuri.
Sa ma explic: pentru profesori este o noutate aceasta programa si marea majoritate fac exact ce li se cere cu toate ca toti vad o presiune uriasa pe copii ce a dus la o oboseala cronica. Pentru parinti situatia este si mai complicata pentru ca 99% nu au habar de aceasta schimbare radicala de programa si au impresia ca se invata ce era si pe “vremea” lor, lucru complet fals de care incep sa realizeze abia dupa c e copii dezvolta probleme psihice.
Pot sa spun acum dupa ce “mi-a trecut glontul pe la ureche”
Dupa ce se trece la nivel de ecuatii si se depaseste scaderea peste ordin copilul incepe sa faca greseli de adunare si scadere foarte simple de genul 2-1 sau 3+2, in suta la suta din cazuri aceste gresli sunt puse pe seama neatentiei iar parintii si profesorii pun presiune pe copil sa fie mai atent. Urmeaza problemele de atentie cand copilul incepe sa fie din ce in ce mai putin atent si se adauga cearcanele la ochi pronuntate plus oboseala. Incep sa apara ticuri diferite la fiecare copil in parte. In faza mai accentuata copilul incepe sa aseze lucrurile pe care le are la indemana in anumita ordine specifica ca la un copil bolnav de autism spre exemplu. Este cel mai periculos moment pentru ca medical creierul intra in pauza iar nivelul de dopamina secretata este insuficient . Daca se trece de acest moment incep si apar probleme psihice grave de gen schizofrenie precoce sau altele la fel de grave.
Norocul meu personal si al clasei copilului este ca am fost primul ce am trecut prin asemena problema iar invatatoarea si-a dat seama de pericol si lasat programa in plata domnului dupa ce din ce in ce mai multi copii au dezvoltat problemele copilului meu. Dat fiind faptul ca m-am dat cu, capul de aceasta problema, m-am interesat si in alte scoli cum este situatia si am constata ca situatia este la fel.
Nu exista pentru copii de clasa 1-a si a 2-a decat doua optiuni in acest moment: ori nu respecta programa si incep sa aiba calificative din ce in ce mai proaste ori ajung cu probleme psihice grave daca parintii si invatatorii vor “performante”. Exista si situatia scolilor unde nu se pune accent pe invatatura care ies din discutie in cazul de fata.
Va multumesc mult daca sunteti interesata si de acest aspect al “invatamantului” actual si poate reusiti sa faceti cunoscuta aceasta problema chiar daca este vorba despre invatamantul primar.
p.s. ca om ce am facut facultatea pe vremea cand nu exista invatamant particular, subiectele de la bac in momentul acesta sunt peste cele de la admiterea in facultate unde eram opt pe loc (cazul meu); ma refer la matematica
Să zicem că ai elevi buni, copii deştepţi, cu care ai citit şi literatură universală, şi literatură contemporană, şi eseuri critice sau recenzii de carte (eu am destui asemenea elevi). Ei bine, odată ajuns la examenul de română, şi eu, şi ei ştim bine că trebuie să trecem toate aceste lucruri pe planul doi. Vor scrie ce trebuie, în limba de lemn a sistemului, vor reproduce comentarii inepte şi vor căuta sensuri inexistente ale unor fraze care trebuie comentate. E o dedublare impusă de faptul că au nevoie de note bune şi, dacă ar fi ei înşişi, dacă ar analiza în altă grilă, dacă ar face conexiuni cu texte din literatura universală sau contemporană, ar lua notă mică. Nu capacitate de analiză, nu judecată şi exprimare limpede caută corectorul!
Şi dacă tot iubim sinonimele neologice, cum de folosim locaţie ca sinonim pentru loc şi emisie pentru emisiune?
Dacă nu greşesc, autoarea, AMP, a pledat, într-un articol de acum vreo doi ani, pentru introducerea literaturii universale ca obiect separat de studiu. Ca multe alte idei bune, a rămas şi asta în stadiul de idee bună si cam atat.
@Un profesor
Da, limba de lemn a iesit biruitoare, ca si cretinatatile din manuale.
Pe vremea mea cind faceam literatura, stiam la perfectie setul de ineptii atasat unor lucrari literare. Erau pe categorii, “omul din popor”, “românul infratit cu natura”, “trecutul istoric”, “geniul romantic” etc
Odata memorizate impreuna cu instructiunile de folosire ale limbii de lemn, nu faceam decit sa le combin si rezultatul era… de nota zece. In acelasi timp, citind cam 5% din literatura recomandata am putut sa fac “critica literara” cit cuprinde. Parca era o intelegere mafiota, ca luam note maxime fara pile doar acceptind sa debitez ce trebuie.
Chestia asta aproape ca a ucis bucuria de a savura literatura. Pentru ca daca resusesti sa deschizi acele portite psihice la elev, nu-l vei mai putea opri sa savureze literatura. Dar se face exact invers, i bareaza accesul. Poate ca unii dintre elevi ar putea fi viitorii scriitori. Dar cu asa predare… vorba aceea, moartea pasiunii.
Societatea româneasca a ramas tot unde am lasat-o.
Tocmai aţi descris mecanismul mental care a dus ţara asta a colo unde este. Autoarea, ca medic psihiatru, poate să vă confirme….
Desființați bacalaureatul!
E doar un circ și o povară fără să aducă un cîștig. Desființarea ar da o lovitură corupției, limbii de lemn (instrument al acesteia) și ar lăsa și tinerii să respire.
Există țări care trăiesc bine mersi fără bacalaureat.
Adevar suta la suta in interviul de la Rares Bogdan de aseara.
Haideti totusi sa facem si o actiune politica clara si ferma, altfel o sa stam la cheremul actualei clase mafiot-securist-politice pe vecie.
nu desfiintarea bac-ului este solutia, ci desfiintarea sistemului care genereaza toate aceste probleme.
Solutia este crearea unui sistem in care toti participantii – profesori, invatatori, functionari din minister si parinti, sa constientizeze sau sa fie facuti sa inteleaga ca in centrul sistemului educational stau elevii/studentii, si sa lucreze in acest sens – progrma scolara/univesitara, procese educationale, proceduri, administrare, s.a..
@Michael
De acord, Sistemul trebuie desfiintat, reformat, prin punerea celor pe care trebuie sa-i serveasca in centru, prin aplicarea empatiei, prin darimarea meterezelor ierarhice, prin readucerea notiunii de respect interuman la ceeace trebuie sa insemne, anume o relatie simetrica, nu ierarhica.
Desfiintarea bacalaureatului e doar o propunere (din partea mea). Suedia de exemplu da specialisti, si cind si cind, genii (pe diferite domenii) fara bacalaureat si fara limba de lemn.
Se poate discuta 500 de ani daca e cu sau fara bacalaureat. Dar ar fi bine citeodata sa oprim gindirea automata si explicatiile stereotipe si sa punem intrebarea “La ce e bun?”.
sau strecurat cateva greseli gramaticale chiar in acest text :)
mie nu mi se par atat de rele subiectele – sa ma explic putin
primele semne de intrebare ridicate de dvs relativ la ultimul subiect intr-adevar au sens.
formularea ultimului subiect este nefericita intr-adevar, ti se cam imbarliga neuronii
dar in rest eu zic ca-s decente subiectele si nu vad de ce astfel de subiecte ar incuraja invatarea pe de rost a comentariilor literare. nu astfel de subiecte intretin status quo-ul asta si industria meditatiilor la limba romana ci modul in care aleg profesorii si meditatorii sa-i pregateasca pe copii pentru astfel de subiecte si mai ales modul in care aleg sa corecteze tezele!!! de-acolo porneste totul. nu de cat de bogati sunt profesorii ci de cat de interesati sunt, de cat de capabili sunt sa educe, sa invete, sa inspire, sa creasca aripi copiilor pentru viata (care include si limba Romana)
doamna e de apreciat tot ce faceti si ce publicati, imi scot palaria si respect pe toti cei ce pun umarul sa faca lumea mai buna, va citesc din cand in cand, dar nu pot sa nu remarc o umbra de venin, un soi de rautate (nu din cea buna). m-ar bucura pe viitor sa nu mai gasesc in randurile dvs aceasta atitudine pentru ca, eu cred, ca va impiedica sa va atingeti potentialul maxim a ceea ce puteti fi.
mult succes in continuare
Programa scolara actuala este ontinuarea programei din anii comunismului unde limba romana, mai mult literaturas, era un instrument de propaganda nationala. Copii invatau valorile neamului romanesc. Cine facea regulile? Probabil niste profesor buni. Cine cenzura? Cei cu limba de lemn-ministerul educatiei si functionarii care se ocupau cu propaganda. La final iesiea un manual hibrid. Asa era si cu manualele d eistorie. Un alt domeniu supus propagandei. Dupa revolutie aparent am devenit liberi insa ministerul ducatiei, functionarii si-au continuat activitatea. Maestri ai propagandei, ai limbii de lemn sau privatizat. Au gasit tot felul de mecanisme sa faca profit. Pe acestia nu-i intereseaza invatamantul, pe ei ii intereseaza banul. Mama nu se isteriza cand luam note mici.
Spunea:
“Nu ma intereseaza notele, ma intereseaza sa citesti cu bucurie, sa fi curios, sa ai mintea limpede, dar trebuie sa treci clasa. Si mai trebuie sa stii ca e usor sa-ti gasesti un loc de munca, mai greu e sa-l pastrezi. Ce ascunzi la inceput va iesi mai traziu la suprafata. Daca stii te vei descurca, diploma e doar o carte de vizita.”
Si mai spunea:
” Sunt curioasa cum intr-o tara unde valoriile au fost inversate pot fi acestea reasezate fara ajutor exterior. Romania singura, de la sine putere nu o va putea face.”
Se pare ca prea multi dintre cei care au comentat la acest articol nu au sustinut BAC-ul in forma actuala. Au trecut 6 ani de cand sustinut examenul si subiectele aratau aproape la fel ca astazi. Imi este foarte greu sa inteleg exact ce trebuie sa memoreze un elev pentru a rezolva aceste subiecte. Pentru ca un elev sa poata oferi sinonime unor cuvinte nu trebuie sa memoreze nimic. Dimpotriva, capacitatea de a gasi inlocuitori potriviti pentru anumite cuvinte vine odata cu lectura. Cu cat citesti mai mult, cu atat vei avea un vocabular mai dezvoltat. La ce foloseste? Din propria experienta, la foarte multe. Redactarea unui articol academic se bazeaza foarte mult pe formulari potrivite. Nimeni nu vrea sa citeasca un articol care foloseste acelasi cuvant pentru a descrie o situatie de 10 ori in 300 de cuvinte (o pagina). In ceea ce priveste virgula, ei bine, nu vad cum cineva s-ar putea exprima elocvent in scris fara sa stie unde se pun virgulele si de ce. Memorarea nu este catusi de putin necesara pentru a rezolva subiectele la limba romana. Daca un elev citeste toate romanele, nuvelele, poeziile care sunt in programa scolara nu va avea nicio problema in a lua o nota maxima la Bac. Pentru examen, eu personal nu am memorat nici macar un cuvant, nu am invatat variantele pe dinafara si ca sa fiu sincera, nu am nicio problema in a rezolva subiectele dupa 6 ani de la examen. Mie una, mi-au folosit foarte mult lucrurile pe care le-am invatat in liceu la limba romana. M-au ajutat pe parcursul facultatii (si in Romania si in strainatate) sa sintetizez un text cu usurinta, sa imi exprim cu usurinta ideile, sa produc articole fara erori gramaticale si care pot fi intelese cu usurinta. Problema, nu sunt subiectele de la bac, ci ca din comoditate, unii profesori prefera sa arunce pe banci niste “comentarii” pe care elevii sa le memoreze fara sa fi citit vreodata textul original. Daca profesorii s-ar preocupa mai mult de a imbunatati capacitatea elevilor de a intelege un text si a-l analiza, va asigur ca nimeni nu ar trebui sa memoreze niciun cuvant si ca elevii ar dobandi niste competente reale. Asadar, se pot schimba subiectele la bac de inca 1000 de ori, ca si pana acum; problemele cu care se infrunta sistemul educational romanesc sunt mult mai complexe decat subiectele examenului de Bacalaureat. Daca profesorii si-ar da silinta sa ii invete pe copii, intr-adevar, limba Romana, (asa cum a fost cazul meu) subiectele ar parea simple si procesul prin care un elev ar ajunge sa rezolve aceste subiecte ar fi unul folositor tot restul vietii.
Corect !Subiectele sunt extrem de simple ,,prea simple dupa parerea mea pt un examen de bac lalimba materna doar ca trebuie intradevar ca elevul sa fi trecut pe la scoala si sa fi invatat si sa fi citit cu adevarat cu drag ceva!
Extraordinar de bine pusa problema coruptiei din invatamint!!!
Felicitari Alina Mungiu!
Știți ca la Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida din Petroșani din 80 de elevi înscriși la BAC doar 10 au sansa sa il dea ? Din ce cauza ? Profesorii cred ca nu sunt in stare sa il treacă si procentajele lor scad… Trist este ca… Noua ne spun in fata ca ne la corijenți doar ca sa nu ne putem inscrie… Pt cei care spun ca subiectele sunt bune… Sunteți niste idioți !!! Cu ce ma ajuta pe mine in viață sa presupun la ce se gândea Eminescu când a scris Luceafărul ? Si mai mult daca cel care corectează are o alta viziune eu nu sunt punctat… Eu personal cred ca asta e o porcărie si tara asta va rămâne cu VOI bătrânii singurii comuniști !!!!!
In a XI sau a XII-a am studiat “La Steaua” de Eminescu. Am primit la teza acest subiect. Am scris despre subiect destul de mult si cu pasiune, determinare. La final am luat nota 3. Profesoara mi-a zis: “Esti un intelectual insensibil, nu ai inteles nimic.” La 30 de ani, am trait prima iubire adevarata, profunda si abia atunci am inteles poezia. La putin dupa, am inceput sa scriu la randul meu poezie. A devenit un instrument personal de introspectie, un jurnal personal.
Ca profesor de literatura trebuie sa trezesti empatia elevilor, intuitia acestora. Nu poti forta pe nimeni sa inteleaga ceea ce nu poate intelege. Doar prin discutii, comparatii, controverse, opiniii contradictorii poti dezvolta capacitatea de analiza. Nu citeam literatura romana, citeam cea universala. Si abia obtineam nota de trecere la limba romana. Si totusi mi-a placut si m-a marcat “Patul lui Procust”. Stilul lui Camil Petrescu mi s-a parut la fel de lejer, simplu precum cel al lui Erich Maria Remarque, Gemingway, John Steinbeck.
In concluzie vreau sa subliniez ca literatuar e un cadou pentru noi toti. Insa unii il impacheteaza intr-o forma de ti se face greata. Elevii, tinerii ar trebui sa arunce ambalajul si sa treaca direct la cadou. Cititi ceea ce va raspunde la intrebari. Cand cititi, singuri intr-o camera, puteti fi voi insiva, puteti rade, plange, infuria, puteti fi cum vreti voi fara sa va fie teama ca va observa cineva sau judeca. Citind va veti descoperi pe voi insiva, ceva plave, ce nu, ce ati vrea sa se intample, etc. Privind un film nu aveti timp sa va observati pe voi insiva.
Unui elev de BAC. Dumneata est atât de slab pregătit, că nici nu poți înțelege la ce ți-ar folosi “să presupui la ce se gândea Eminescu [atunci] când a scris Luceafărul”. Chiar întrebarea pe care o pui (retoric!) este expresia unei inculturi… vaste. Dar nu ai cum să-ţi dai seama, fiindcă incultura este circulară: cu cât ești mai incult, cu atât îţi dai seama ma greu că ești incult. Majoritatea oamenilor când întâlnesc un specimen ca dumneata se lasă păgubași, fiindcă îşi dau seama că nu au cu cine discuta: orice i-ar spune, incultul tot nu ar înțelege mai mult decât a înțeles până acum. Tocmai de aceea am intervenit, fiindcă trebuie să ţi-o spună cineva.
Totuşi, poate îţi vei da seama ce inconsistentă e gândirea dumitale când am să-ţi spun că una dintre cele două persoane pe care le faci idioate, bătrâne şi comuniste afirmase că a dat Bacalaureatul acum 6 ani (Mara). Ce spui? Eşti o fiinţă raţională? Se poate discuta cu dumneata? Poate cineva să spere că va ajunge la adevăr conversând cu dumneata? Răsunde-ţi singur!
cat de plin de ipocrizie esti, epistemologule
esti atat de redus mintal ca nu realizezi ca la romana trebuie sa facem ceea ce nu si-ar permite niciun psiholog respectabil, adica sa analizam si sa ne dam cu presupusul la ce gandea Eminescu cand a scris poeziile sale. Niciun psiholog care-si cunoaste meseria nu ar putea sa faca analiza asta fara nici macar sa se fi intalnit cu autorul acelui text. Daca-mi arati un singur psiholog de pe planeta asta care contine 7 miliarde de oameni care ar putea sa spuna ce probleme mintale ai in functie de ce ai scris intr-o poezie, ma spanzur. Eminescu putea sa scrie orice indiferent de ce simtea in acel moment. Putea sa scrie si satira pe care tu apoi sa o interpretezi gresit daca o luai in serios.
Sunt castigator de olimpiada de limba romana la nivel national (o, tempora !), dar marturisesc ca m-am blocat citind articolul. Asta nu mai e scoala, e bataie de joc la adresa resurselor tarii. Sa scoti generatii la rand de “filologi” care nu stiu sa scrie nici macar dupa dictare o declaratie (o spun din propria-mi experienta) si sa te bati cu caramida in piept ce mare dascal esti tu… Ce sa te astepti de la niste cadre didactice care copiaza la examenele de definitivat, care iau note sub limita la propria specializare ? Si apoi uitati-va la inspectorii scolari, imaginea incompetentei si a fugii de realitate: au preferat sa nu se prezinte la concurs la Bucuresti pentru a fi numiti “pe bune”, au facut presiuni la minister sa fie numiti in continuare cu delegatie. Teama de concurs si de examene in Romania e paroxistica, iar sistemul bugetar e ultrarefractar la ideea de competitie. Nu are cum sa se insanatoseasca Romania cu astfel de mentalitati, dar timpul trece si suntem pe tobogan: “filologii” astia analfabeti cica ne vor asigura noua pensiile… Brrr!
Aceeasi situatie este si pentru cei care dau evaluarea nationala.
La o simulare, am gasit urmatorul “Sonet” de M. Cartarescu:
“ajungi la un moment dat să te întrebi
şi ţi se pare că nici măcar…”
erau stele
maşina oprise noaptea în plin câmp, ceilalţi coborâseră,
doar noi doi rămăseserăm în cabina puternic luminată
te priveam prin oglinda retrovizoare
şi din spate ne făcea semne o fiinţă verde
coborâtă din stele
căci erau stele
fiinţă fără trup
şi fără suflet
– cum te cheamă, fiinţă verde, am întrebat-o
– mă cheamă viorica, ne-a răspuns cu tristeţe
spuneţi-mi simplu: viorica…
Elevul (de 14 ani) trebuia sa-si exprime opinia despre text…
E foarte adevarat ca programa nu este in concordanta cu realitatea cotidiana. Cum poti preda Arghezi, Blaga, Barbu sau Stanescu la o clasa de viitori mecanici auto…Sunt sensibili ca un picior de lemn. Pur si simplu incerci sa le explici despre limbajul incifrat al unor poeti, tehnica ingambamentului, cunoasterea luciferica si cunoasterea paradisiaca…Pe bune?! Sa fim seriosi…eleviii au alergie la citit si cu atat mai mult cand nu se pot identifica in operele pe care le studiaza. Abia inteleg cei de la profil filologic ce e cu Bacovia si cu spleen-ul lui…
Manualele si programa sunt o bataie de joc. Si daca se intampla ca unii sa inteleaga ceva la limba si literatura romanase izbesc de matematica…alta aiureala…caci daca a sti limba romana e “ceva”, a sti siruri si matrici si nu mai stiu ce bazaconii…asta chiar ca e curata babilonie…Omoram saracii elevi cu aiureli, in loc sa-i invatam ceva practic ca sa fie in stare sa castige o paine si sa duca un trai decent.
Ce sa mai zici daca la examenul de titularizare profesorilor li se da sa scrie sinonime si expresii cu nu stiu ce cuvant. In asta consta arta de a fi profesor? Sa stii sa oferi sinonime?
Plus ca uneori tinerii profesori nu au loc de unii mai “batrani” sau care au afaceri in paralel si isi tot iau concediu fara plata sau concediu medical la nesfarsit. In zadar ai luat 9 sau chiar 10 la concurs, ca nu incapi de indivizi care nu au mai dat un concurs de pe vremea raposatului.
Va felicit si va multumesc ca ati scris acest articol, doamna Alina Mungiu-Pippidi. O sa il arat si baiatului meu care se pregateste de bac. Sa nu mai creada despre el ca e prost fiindca nu e in stare sa ‘turuie’ la asemenea subiecte stupide.
perfect de acord.
Nu se intervine de catre cei ce trebuie si pot sa faca acest lucru in asezarea corecta examenului de MATURITATE!!!( a inceput sa sune atat de cinic ..acest cuvant…maturitate!!!) pentru ca bani nemeritati nu ar mai intra in buzunare..
Primul pas trebuie facut :la clasa . Acolo se desfasoara procesul de “invatare si predare
2. axarea notarii cunostintelor prin numar mare de note la rubrica :ascultare (oral ) si testele neanuntate ;1(unul) cele anuntate :1 iar teza -1 care ar trebui sa faca media
3 examene : clasa a 8-a Acel examen nu ar trebui sa aiba loc . Examenul de admitere in liceu este corect si binevenit Clasa a 8-a ar trebui incheiata cu un certificat de absolvire cu notele (mediile ) inscrise
4 Examenul de MATURITATE .. la incheierea celor 12 clase ..ar trebui (evident este o sugestie ,este un gand ..) ar trebui inlocuit cu DIPLOMA de absolvire ( cu mediile inscrise la materiile respective ) iar rezultatul examenului de MATURITATE : notele inscrise : LIMBA SI LITERATURA R OAMAN -9.80 sau : 8.00 sau ..4,50 ,sau 3…sau 2.. fiecare cat stie atat primeste
MATEMATICA : la fel 10(zece) 9(NOUA ) …8,; 7,50 ..3 (trei) ..2(doi ) ..fiecare cat obtine
Istorie ,Biologie ,Chimie …la fel ..nota de la 10 la 2 ..fiecare cat obtine
Admiterea in facultate ..fiecare va alege probabil dupa cum crede . Nu va deveni filolog cu 2 la Romana ,nu va deveni inginer sau matematician cu 2 la matematica sau fizica ..(doar daca va considera ca a fost un incident si de aici ..este doar problema facultatii la care aplica sa hotarasca si a aplicantului
Ce ar mai inseamna atunci ADMIS sau RESPINS ..la examenul de BAC???
In 2006, cand Romania a participat pentru prima data la PISA, Romania era pe locul 45, Polonia pe locul 25. In 2012, Romania este tot pe locul 45, Polonia este pe locul 13.
Cum spunea un mare om de stat roman, “Baaa Tusk…”
(PS. Rusia cea rea, pe care o batem noi de nu se vede, e pe locul 34 …)
@Mara. Greu de inteles de ce din toata Europa doar romanii au asemenea subiecte. Eu avansez o ipoteza, ai si tu una? In afara de originalitatea romaneasca, dar in acest caz ea nu e buna, dovada analfabetismul si rezultatele la Pisa.Si chiar esti o studenta care a dat bacul acum acam cativa ani si gasesti ca experineta scolii romanesti a fost buna? Parca nu imi vine a crede…
Situatie asemanatoare: cumperi o paine, o pui in geanta, iti dai seama ca nu iti este foame acum, iar peste 100 de metri o arunci la gunoi. La sfarsitul zile te intrebi unde este painea.
Sistemul actual: depui eforturi (timp + bani), dai examenele, incerci sa treci peste tot ce ai invatat pentru ca nu consideri utile informatiile. Apoi iti dai seama ca nu esti pregatit pentru experienta reala de viata.
Resursele investite pentru obtinerea painii s-au irosit. Resursele pentru educatie s-au irosit, iar la sfarsit ne lovim de situatia reala.
Perfect adevarat! Anul viitor baiatul meu va sustine ex.de bacalaureat… Deja am emotii mai mari decat el…pentru ca nu pricep prea bine ce ar trebui sa invete…e atat de complicata materia! Pai in 89, cand am dat eu Bacul, erau promovate parerile originale, comentariile libere….acum vad ca e la moda noua limba de lemn!
@Criss – era o adevărată efervescenţă spirituală în şcoala românească pe vremea aia, ar putea înţelegew cine vă citeşte comentariile. “…Pai in 89, cand am dat eu Bacul, erau promovate parerile originale, comentariile libere…”. Ca să citez din Băsescu, “Hă, Hă, Hă!!!!”
Va referti la mafioto securisto politice basiste sau pesediste sau toate?
Anul acesta sustin examenul de bacalaureat si nu sunt de acord cu al III-lea subiect , mi s-ar parea normal ca din acesti patru ani fiecare sa scrie ce a invat , nu sa ii fie impus ce anume sa scrie , poate este o poezie , un roman care nu i-a placut sau pur si simplu nu l-a inteles . Sunt foarte multe de invatat si multe chestii inutile care ne-au fost predate .