Antonia Pup

Anisie-Gate: cum conflictul de interese a devenit politică educațională frumos împachetată

Un veritabil caz de școală despre ceea ce înseamnă penetrarea școlii românești de către găști cu interese diverse, care refuză să își asume responsabilitatea pentru faptele lor. 

Ministrul Educației, Monica Anisie, este angajata Școlii Fridolin, școală privată al cărei director, președinte al Asociației Școlilor Particulare, a fost recent numit ca membru în Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, forul care decide costul standard per elev, care stă la baza finanțării învățământului preuniversitar din România.

Este o linie foarte fină între a dialoga cu partenerul instituțional de dialog social și a-ți păzi spatele pentru un loc de muncă mai mult decât confortabil, nu, Anisie? Mai mult decât atât, asociația condusă de Christian Comșa a anunțat că va merge în instanță pentru a forța deschiderea școlilor, denunțând atât autoritățile centrale, cât și cele locale – un demers civic lăudabil, care pune, însă, sub semnul întrebării imparțialitatea celei care are astăzi pâinea și cuțitul în ceea ce privește școala românească.

Asociația Școlilor Particulare a fost fondată anul trecut, iar Monica Anisie a avut chiar de atunci poziții publice pentru sprijinirea acestui sector – al învățământului particular, reprezentanții sectorului fiind de atunci revoltați din cauza procedurilor ARACIP privind autorizarea și acreditarea.

Deși este ministrul Educației și Cercetării în exercițiu, Monica Anisie nu a mișcat un deget pentru a aduce în prezent procesul de asigurare și evaluare a calității (revendicare care a venit inclusiv din partea reprezentanților elevilor), girând prin tăcere scandalul dintre reprezentanții ASP și ARACIP. Oare lipsa unei poziții publice în acest caz nu înseamnă că, de facto, i-a convenit? 

Să aducem, totuși, discuția în prezent. Asociația Școlilor Particulare solicită în instanță autorităților competente (în acest caz, comitetele pentru situații de urgență de la nivel județean și municipal) redeschiderea școlilor. Atât Anisie, cât și ministrul sănătății, Nelu Tătaru, au declarat că nu există o relație de cauzalitate între creșterea exponențială a numărului de cazuri de COVID-19 și redeschiderea școlilor.

Se ajunge la proces și instanța decide asupra redeschiderii școlilor (doar cele particulare sau toate, asta nu mai știm), deci toată lumea se spală pe mâini de responsabilitate. Dacă instanța a zis, atunci nu mai e loc de politic. Dar, pe de altă parte, dacă instanța a zis rău, nu mai e de vină PNL, adică ne achităm de un posibil decont electoral. 

Să nu ne înțelegem greșit. În orice democrație funcțională, construcția politicilor educaționale ca urmare a unei consultări extinse cu toate părțile interesate – da, inclusiv școlile particulare, este fundamentală. Dar cum te simți tu ca cetățean care plătești taxe și impozite pentru un sistem educațional accesibil tuturor când afli că în spatele acestei frumoase declarații de consultare extinsă și participare la procesul decizional se află un contract de muncă baban între ministrul Educației și o școală privată, dintre cele multe unități de învățământ preuniversitar care au nevoie de sprijin, mai ales în această perioadă?

Cum te simți tu ca cetățean să plătești salariul unui ministru al Educației care, pe lângă multitudinea evenimentelor flower power sub egida României Educate girate și organizate, pe lângă politicile educaționale făcute de ochii lumii, pe lângă o candidatură la Senatul României, mai are timp și să predea într-o școală privată, unde standardele sunt oricum, în mod natural, mai ridicate din cauza dinamicii pieței? Nu cumva asistăm la o tranzacționare pe genunchi a ceea ce înseamnă buna guvernare pentru o educație de calitate, a tuturor?

Halal sistem de valori. Anisie și-a construit un eșafodaj de vorbe goale, „să fie bine, ca să nu fie rău”, încercând să împace pe toată lumea, dar această nouă informație, păstrată cu grijă în declarația-i de avere, ne demonstrează că însăși ministra iese cel mai bine din toată această combinație. Cel mai probabil influensării educaționali vor continua să încingă liniile de război școli private vs. școli publice, iar pe modelul „divide et impera”, Ministerul Educației și Cercetării se va spăla pe mâini de ceea ce înseamnă responsabilitate față de elevii din România.

Pentru că problema nu e, din punctul meu de vedere, că școlile particulare sunt integrate în procesul de consultare publică. Problema e că avem un ministru cu un vizibil conflict de interese, care scoate castanele din foc cu mâinile cui apucă, un ministru care își vede totuși doar de grija umplerii propriei catedre, un ministru care ar trebui să plece astăzi din fruntea instituției care guvernează Educația. Să se întoarcă la catedră… La oricare dintre catedre, că are de unde alege. 

Eu, ca cetățean, n-o să dorm la fel de liniștită noaptea știind că, peste câțiva ani, s-ar putea să-mi condamn copilul la abandon școlar pentru că n-am avut bani să-l dau la școală privată, din cauză că în 2020 o anumită doamnă nu și-a văzut limita propriilor ambiții.

Extras din declarația de avere a ministrului Monica Anisie


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Anisie-Gate: cum conflictul de interese a devenit politică educațională frumos împachetată

  1. CETATEANU

    IN ROMANIA CONFLICTUL DE INTERES ESTE BINE ASCUNS DE CATRE renumita ANI.
    Conflictul de interese se regaseste in toate domeniile vietii economico-sociale si institutii ale statului JUSTITIE JUDECATOR-PROCUROR-AVOCAT-POLITIST , INVATAMANT PARTICULAR-DE STAT, SANATATE PARTICULAR DE STAT, ADMINISTRATIE PUBLICA PRIMAR -ALTI FUNCTIONARI, PREFECT-ALTI SUBORDONATI, MINISTRU-ALTI FUNCTIONARI SUBORDONATI, ETC

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *