Alina Mungiu-Pippidi

Zece măsuri anticorupție de implementat azi de guvernul Tudose

Cum iarăși discutăm doar despre DNA, care e singurul care face ceva contra corupției, chiar dacă o mai face și greșeli, reiau pentru uzul guvernului Tudose cele zece sugestii făcute guvernului tehnocrat, care nu necesită aprobarea Parlamentului și pot fi realizate imediat, cu mare impact.

Acestea sunt testul de voință pentru orice guvern, ca și pentru stradă, dacă într-adevăr strada vrea bună guvernare, și nu doar să plece unii ca să vină alții. Asta trebuie cerut, și în fiecare zi:

1. Publicarea integrală pe siteul fiecărei instituții a raportului său anual în care se explică ce obiective au atins cu banii noștri. Ministerul Consultării să le publice centralizat cu procentul la zi de cîte auorități publice respectă această cerință a legii 544.

2. Publicarea pe siteul fiecărei instituții, agenție, autoritate sau partid a raportului anual al Curții de Conturi cu răspunsul aferent ce măsuri de îndreptare s-au luat.

3. Publicarea pe siteul fiecărei autorități de control a listei integrale de amenzi sau alte măsuri administrative date, cu suma, recipient și tot.

4. Publicarea pe siteul fiecărei autorități sau companii de stat care face achiziții publice a bugetului pe anul precedent cu lista câștigătorilor în ordinea numărului de contracte și sumelor aferente.

5. Afișarea bugetului școlii, atît cel formal, din sursele oficiale, alocare bugetară și alocare locală, precum și cel informal, adică ce am strâns de la părinți și pe ce am cheltuit banii. Postate pe ușa respectivei școli și pe siteul Ministerului Educației.

6. Afișarea profilului Google Academic pentru fiecare cadru didactic universitar, că până să cauți de purici pe fiecare la plagiate e mult mai simplu să vezi dacă e gol sau nu uitându-te la numărul lui de citate, interne și mai ales internaționale, și la numărul altora, că într-o țară normală președintele Academiei ar trebui să aibă mii, și un asistent universitar câteva zeci, și nu invers.

7. Un plan de investiții în care în loc de o biserică nouă pe săptămână să se construiască un spital nou pe lună și să fie arse alea vechi, că numai populiștii cred că din cauza corupției nu mor microbii.

8. Interzicerea cadrelor medicale din sistemul de stat să mai lucreze în sistemul privat sub orice formă, după creșterea de salarii din sectorul medical.

9. Afișarea tuturor cererilor de permise de construcții exterioare pentru a putea fi consultate de vecini, ziariști, societatea civilă.

10. Afișarea bugetelor și proiectelor tuturor programelor operaționale pe fonduri europene în timp real, cu numele câștigătorilor, suma câștigată, data de realizare și obiectivele programului.

Simplu, nu?​


Donează și susține-ne acțiunile pentru bună guvernare!

Fondurile colectate susțin bătăliile pe care le ducem în justiție, administrarea aplicației Ia Statul La Întrebări, dar și programele prin care monitorizăm serviciile și instituțiile publice.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

17 thoughts on “Zece măsuri anticorupție de implementat azi de guvernul Tudose

  1. Alina

    Propunerile par interesante, dar nu rezolva nicio problema.
    Problema care trebuie rezolvata este inlaturarea grupului infractional organizat din parlament, din guvern si din justitie.
    Guvernul mafiei trebuie sa demisioneze sau sa fie demis si sa se provoace alegeri generale anticipate, la care infractorii sa nu aiba dreptul sa participe.
    Guvernul trebuie sa gaseasca vreo cale prin care judecatorii corupti de la CCR sa fie indepartati din functie.
    Guvernul trebuie sa gaseasca vreo cale prin care judecatorii corupti din UNJCR (Uniunea Nationala a Judecatorilor Corupti din Romania) si din AMCR (Asociatia Magistratilor Corupti din Romania) sa fie eliminati din sistem.
    Guvernul trebuie sa majoreze pedepsele pentru infractori, sa cumuleze pedepsele (nu sa le comaseze, ca in prezent), sa blocheze eliberarile anticipate ale infractorilor.
    Guvernul trebuie sa gaseasca metodele, mijloacele si caile prin care sa fie identificati cei care finanteaza si coordoneaza atacurile impotriva justitiei.
    Guvernul trebuie sa blocheze orice tentativa de dezincriminare a faptelor de coruptie, orice tentativa de gratiere a infractorilor.
    Autoarea aricolului greseste grav cind nu vede, sau se preface ca nu vede, ca in Romania lucrurile nu se petrec la fel ca in Germania. Atunci cind permiti ca niste infractori sa ajunga in guvern si in parlament, nu-i poti lasa acolo, sperind ca, la viitoarele alegeri, nu vor mai fi votati.
    Infractorii din guvern si parlament vor dezincrimina faptele de coruptie, ii vor gratia pe complicii lor deja arestati, vor popula institutiile statului cu oameni de-ai lor (asa cum au facut cu CCR, CNA, Avocatul Poporului, TVR), vor cumpara prin interpusi presa si televiziunile, vor frauda alegerile (pentru ca se vor asigura ca nu vor pati nimic) si nu vor mai putea fi indepartati de la putere.

    Reply
    • Laura G

      Din contra, tocmai astea sunt masurile care sunt acum necesare pentru a mai avansa anti-coruptia. DNA-ul, arestarile, pedepsele, etc nu rezolva nimic pe fond.

      Reply
    • Mihai Popa

      Bravo, Alina!! Din păcate asta nu se poate rezolva decât cu o dictatură pozitivă, ceea ce nu există.
      Guvernul este format 100% din corupţi, doar n-o sa-şi dea în cap ei singuri. Cum bine a zis un înţelept,
      statul este mafia cea mai bine organizată. La noi este mai mult de atât.

      Reply
    • Dan_Bruma

      Perfect de acord cu Alina. Mai ales ca citind toate masurile propuse de dna Pippidi ai zice ca fara internet nu se poate lupta împotriva coruptiei. Hai sa fim seriosi. Doar bagatul la inchisoare vindeca de coruptie. Iar legile sa fie chiar legi anticoruptie. Ai furat un leu public, ai un an de inchisoare… cu executare. E simplu, nu?

      Reply
  2. Marius Ghiocel

    Dna Pippidi propune masuri de eradicare a coruptiei cand este de acord si incurajeaza ideea ca D-l Dragnea este un condamnat politic? Doamna Pippidi trebuie sa inteleaga ca fraudarea unui vot este un atentat la drepturile cetatenesti. Votul este fundamental pt orice democratiei. Chiar daca votul nu se manifesta prin violenta, fraudarea lui este cu mult mai periculoasa pt ca victima este o comunitate, o societate si nu o singura persoana. Sper ca doamna Pipidi sa-si reconsidere pozitia.

    Reply
  3. alinaMP

    Ghiocel, ori esti postac ori nu pricepi curat nimic, dar ai curaj sa iti dai cu pararea. Drganea nu a fost condamnat ca a fraudat nici un vot, ca nu a fraudat nici un vot. Daca e sa fie sefii de campanie responsabili de aducerea oamenilor la vot cu stimulente materiale, atunci toti sefii de campanie ar trebui dusi la puscarie, si nu doar la noi. Sau inteleg ca definitia eliminarii coruptiei la voi e simpla, jos Dragnea, si tara e ghiocel, cu dvs in frunte. Numai ca acum un an era Jos Ponta, acum trei Jos Basescu, si cam asa mereu. Tocmai pentru ca oamenii interesati, ca dvs sau persoana care semneaza Laura, cu o agenda politica, nu urmaresc prin anticoruptie decat agenda lor politica, deci sa scape de adversar, si nu sa schimbe ceva, trec anii si nu se schimba nimic.

    Reply
    • Pentru AMP

      Pentru AMP :
      Dragnea a organizat si a coordonat fraudarea masiva, cu citeva milioane de voturi, a unui referendum, oricum, ilegal si neconstitutional.
      A fost o tentativa de lovitura de stat.
      Inainte de referendum, Dragnea s-a intilnit cu sefii psd si cu presedintii sectiilor de votare si i-a invatat cum sa fraudeze :
      – au mers intr-o camera antifonata si le-a cerut sa lase afara telefoanele mobile
      – le-a facut rost de CNP-urile unor persoane decedate sau plecate din tara
      – le-a spus sa copieze pagini intregi cu votanti reali, insa in ordine inversa, sa le greseasca putin CNP-urile pentru a fi mai greu de verificat voturile multiple
      – le-a cerut sa trimira pagini intregi cu votanti reali si la alte sectii de votare
      – le-a cerut sa permita sa voteze persoane care nu aveau acest drept minori, puscariasi, alienati mintal
      – le-a cerut sa mearga cu urna mobila si acolo unde nu fusesera chemati
      – le-a cerut sa mituiasca pe singurul reprezentant al fostului Presedinte din sectiile de votare, pentru a inchide ochii la frauda masiva comisa de ei
      – le-a cerut sa organizeze turism electoral
      – le-a cerut sa plateasca tzigani si sa-i aduca cu masinile la sectiile de votare
      – le-a cerut sa infiinteze cit mai multe sectii de votare (adica invers decit au facut in 2014)
      – le-a cerut sa prelungeasca oricit de mult programul de votare (adica invers decit au facut in 2014)
      Toate aceste lucruri au fost recunoscute in instanta de mai multi sefi psd si presedinti de sectii de votare.
      De ce a fost tergiversat atit de mult procesul ?
      De ce a inchis Parchetul General mii de dosare privind fraudarea referendumului, in conditiile in care probele erau zdrobitoare ?
      De ce l-au condamnat pentru altceva decit pentru organizarea si coordonarea fraudarii masive a referendumului ?
      Pentru ca este un sef al mafiei, care stapineste si o parte din justitie.
      Dragnea, daca era un om cinstit, le spunea colegilor de partid sa se potoleasca, sa nu incerce sa fraudeze, sa nu participe la referendum, pentru ca nu este legal si constitutional.
      Dragnea, daca era un om cinstit, le spunea colegilor ca fostul Presedinte nu a incalcat in niciun fel constitutia, deci nu poate fi suspendat si nu poate fi organizat, in mod legal si constitutional, un referendum pe aceasta tema.
      De ce s-a pretat Dragnea la aceasta grava infractiune, riscind sa-si petreaca batrinetile in puscarie ?
      Pentru ca se stia corupt, stia ca justitia va ajunge curind si la el.
      Ca sa scape de puscarie s-au coalizat cei mai mari corupti, cei mai mari infractori, cei mai mari banditi impotriva fostului Presedinte si au declansat si finantat o monstruoasa campanie de minciuni, calomnii, dezinformari si intoxicari.
      Au incercat sa-l inlature pe fostul Presedinte pentru a putea schinba procurorii, cu unii corupti, aflati in slujba mafiei, aflati in solda grupului infractional organizat usl.
      Toti infractorii din usl care au dat lovitura de stat din 2012 si sunt complici la fraudarea masiva a referendumului trebuie sa ajunga neintirziat in puscarie.

      Reply
  4. ionas

    Sunt propuneri foarte bune, de bun simt.

    Eu ma indoiesc ca se vor aplica deoarece ar incepe sa distruga farmecul vietii administrative si politice a tarii.

    Propunerile 4 si 8 in cazul ca cineva ar indrazni sa le aplice cu siguranta vor duce la proteste, lamentari si amenintari,,

    Reply
  5. Dumitru

    In sfarsit propuneri care-mi plac. In rapoartele de la nr. 1, ar fi interesant sa avem, de exemplu pentru DNA, indicatori cum ar fi durata medie de tratare a unui dosar si dispersia acestor durate (ca sa stim cat de mult tin ascunse anumite dosare).

    Reply
    • CMC

      Uitati ce nu apare bine in anticoruptie:
      „Președintele executiv al PSD, Niculae Bădălau, și ministrul Apărării, Adrian Țuțuianu, SCAPĂ de DNA.”
      Pe 19 iunie, în plină criză guvernamentală, la prima oră, Nicolae Bădălău, președintele executiv al PSD și fiul său au fost audiați la DNA.” „Și Adrian Țuțuianu, pe atunci președinte al Comisiei parlamentare de control a SRI, a fost audiat de procurorii anticorupție în aceeași zi.”
      In 19 iunie au fost chemati la DNA, in 21 iunie 2017 a fost votul motiunii de cenzura a guvernului Grindeanu, in 11 iulie deja venisera prin posta ordonantele de clasare.
      Poate acum au timp sa se ocupe de Microsoft….macar pana la urmatoarea criza politica….

      Reply
  6. alinaMP

    @Dumitru Pe vremea cand era acivist civic, Nicusor Dan a propus solutia foarte simpla ca sa se publice online fiecare dosar la data cand incepe investigatia, astfel ca oamenii care fac plangeri penal sa se poata uita pe site sa vada in ce stadiu e dosarul lor. ICCJ si unele curti de apel sau tribunale fac asa demult, astfel ca lumea putea urmari cat dureaza si daca se dau decizii de NUP( care ar trebuie, ca si rechizitoriile, publicate, macar numele celor la care se refera, Dragnea a tot luat NUPuri pentru Tel Drum, dar noi nu stim cand si cum, decat initiatii). Nu afecteaza confidetialitatea, ca se da in primul stadiu doar numarul si in cazul persoanelor publice, la care s edau comunicate de presa oricum, si calitatea persoanei sau a ainstitutiei investigate. E destul sa te uiti la nivelul paginilor procuraturii ca sa vezi ca nu ne paste o asemenea transparenta prea curand. Ins farsit, eu nici nu ma refeream la ei in text, ci la institutii care nu au deloc regim de confidentialitate…

    Reply
  7. Nae

    Ar trebui ca toate C.P.-urile si C.A.-urile din scoli sa fie inregistrate audio.
    Se fac procese-verbale incomplete, false….
    Oamenii semneaza automat la sfarsitul sedintelor, iar directorii au acoperire.Nu se mai poate!!!
    La minister se stie, dar degeaba.

    Reply
  8. CMC

    Ar mai fi de vorbit si de o coruptie foarte, foarte sofisticata si foarte legata de politica.
    Sa presupunem ca sunt o firma foarte mare. De exemplu una care se ocupa cu comercializarea internationala de cereale. Si sa presupunem ca intr-o tara fac profit frumusel (sa zicem 100 mil. USD), pe care nu vreau sa platesc impozit (19 mil USD). Mai stiu ca in tara aia sunt organizatii finantate de o cineva cu 2 milioane de USD. Nu e mai convenabil sa platesc 5 mil acelei persoane ca sa provoace agitatie in strada cand se pune problema verificarii sau impozitarii mele? Sau sa platesc un ambasador sa imi aranjeze interesele. Sau sa angajez sotia unui sef de servicii secrete sa mi se aranjeze ploile. Sau sa trimit un director de banca in strada?
    Toata lumea castiga….
    Sau ma insel?
    Niste fraieri pierd 19 mil USD?
    „Collateral damage”.
    Dar sa mergem mai departe…
    Poate ca vreau sa vand arme in tara aia.
    Pai, prima data ma duc la fratele presedintelui, nu-i asa?
    Daca nu mai merge acolo, apelez iar la acel „cineva”. Si acel cineva care controleaza organizatii civile sau/si politice (de multe ori fara ca acestea sa isi dea seama de directia in care sunt purtate) provoaca agitatie, miscari de strada psihoza inamicului la portile orasul samd.
    Cat timp e agitatie, in tara, toti politicienii fanarioti se duc sa cumpere dregatorii. Unul de la un partid zice ca ia tancuri de la Poarta de Nord, altul de la alt partid (sau acum fara partid) zice ca ia corvete de la Poarta de Vest, altul zice ca ia avioane de la Poarta Mare, dar nu direct samd. Dar daca ii pot manipula, de ce sa nu-i fac sa ia rachete? Cate rachete? Oricate. Ca oricum inamicul potential are mai multe decat poate intercepta bateria. Important e sa bage banu’ la baiatu…
    Si uite asa, e o competitie intre politicienii fanarioti sa se duca pe la porti si sa vanda cat mai mult din popor, doar doar nu le vine firmanu’….de la Poarta mica sau de la Poarta Mare.
    E asta coruptie? Pai daca era la fanarioti, cred ca e si acum.
    Cin’ sa se ocupe de ea? Sigur ca serviciile, ca e o coruptie prea complexa pentru DNA de abordat. Doar ca fiind prea multe ele au treaba intre ele si se lupta sa tina puterea sub controlul lor.

    Reply
  9. Radu Negrut

    Conform legislației achizițiilor publice de după 2006 , pe site-ul http://www.e-licitatie.ro ar trebui afișate toate achizițiile publice , chiar și cele efectuate off-line , inclusiv cîștigătorii și prețul de achiziție ( plus o copie a contractului ) . Experiența arată că niciodată , nimeni ( și mai ales Curtea de Conturi) nu verifică . E f.f.f. simplu : dai căutare după codul fiscal(CUI) pentru o perioadă și primești rezultatele . Bineînțeles că sunt instituții care nici măcar nu folosesc acest site ( nu sunt nici măcar înregistrate ) , deși legea spune că e mai mult decît obligatoriu . Nici presa nu are habar de acest site : în vestita anchetă HEXI PHARMA , presa a avut nevoie de 3 luni pentru a afla că patronul Condrea avea 3 firme cu acre lucra ( cam tot atîta timp i-a luat și DNA-ului ) . Mie mi-a luat 10 secunde . Acesta ar fi un comentariu pentru pct. 4 . Dar e valabil și la pct.5 și 10 .
    La pct. 8 , ideea e populistă ( chiar comunistă ) . Profesia de medic e profesie liberală , deci nu i se poate impune o îngrădire . După orele de lucru la stat , medicul poate face ce dorește , inclusiv tot medicină . Faptul că un pacient , după externare , merge la cabinetul particular al medicului și plătește e altă poveste . Medicul poate fi obligat ca aceste cazuri trecute la privat să le rezolve prin contract cu CAS , dar atunci tot statul trebuie să plătească aceste prestații . Proverb : nu-i prost cine mănîncă două pîini , e prost cine le dă .

    Reply
  10. Drinceanu

    Este adevărat ca, cel putin teoretic apare o transparentizare, iar in cadrul actului medical se pune oarece ordine, fiindcă este grav ca medicul isi atrage pacienti din spitale de stat, ii investigheaza adeseori cu tehnica medicala din dotarea acestora, dar ii conditioneaza sa vina apoi pentru analiza detaliata la … cabinetul personal. Cozile din spitale, cu programarea peste săaptamani intregi, tonul nepoliticos si superficialitatea din spitale sunt cai mascate tocmai de a atrage pacientii din spital in sistemul dublu…, cel asa-zis privat!

    Reply
  11. Dumitru Drinceanu

    Totusi, daca guvernul Tudose vrea sa aduca schimbari de esenta, structurale, atunci trebuie pornit de la doua aspecte de baza:
    1.Controlul direct care trebuie efectuat de corpul specializat al ministrului sau al guvernului la sesizari de incalcari flagrante de drepturi si libertati ( ex. reclamatiile pagubitilor AAAS-FNI fraieriti chiar de stat sau neelectrificarea unei zone de intravilan, etc) si nu prin declinarea raspunderii verificarii chiar de catre partea reclamata, culpabila, care nu are calitatea de a autoconstata si recunoaste o… raspundere proprie(!);
    2. Negarantarea de catre stat a proprietatii private, ceea ce permite aberatia ca statul sa-si spolieze creditorii persoane fizice prin neretrocedarea drepturilor acestora cu prioritate, din orice surse mobilizate, atrase sau imprumutate special de catre stat;
    3. Legea protectiei si functionarea OPC nu au prevazut – si ar trebuie de indata amendate! – obligativitatea fiecarei persoane beneficiare a unui site care face reclama si ofera orice produse, servicii sa aiba activ un blog pentru comentarii la dispozitia publicului, necontrolabil (neînchis) de ofertant celor care critica sau fac sugestii de coerctare, intrare in legalitate sau concordanta intre oferta si calitatea verificata de client pe parcurs sau postfactum, ceea ce duce la proliferarea neregulilor, infractiunilor, spolieriipopulatiei;
    4. Obligativitatea tuturor institutiilor publice de a avea un blog de comentarii si sesizari afisate public, nu în sistem inchis, ceea ce in marea majoritate nu exista, de unde si lipsa de transparenta, responsabilitate fata de cetatean si persistenta neregulilor sau abuzurilor.

    Reply
  12. Nelu Stiuca

    Cand structurile , institutiile, autoritatile STATULUI vor fi sub controlul SOCIETATII CIVILE numai atunci se va putea vorbi de o DEMOCRATIE reala si de NORMALITATE sociala.
    De 27 de ani in GUVERNAREA RO se folosesc tot felul de TEPE si scheme DEMAGOGICE, BANDITESTI, MAFIOTICE pentru a mima democratia in detrimentul MAJORITATII POPULATIEI DEBUSOLATE care se comporta ca o turma………………….. deposedata de sursele si resursele necesare supravietuirii.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *