
 
DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  

Societatea     

Academică din România    

 

1 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

 
 

După ultimele evenimente electorale şi neelectorale de la Bucureşti 
 

Mai poate fi România considerată  
un stat de drept? 

 

• Stenogramele şedinţelor conducerii PSD apărute înaintea alegerilor şi 
fraudele electorale din timpul alegerilor din 28 noiembrie 
demonstrează că intervenţiile politice, şi nu subdezvoltarea 
instituţională, sunt principala cauză a stării deplorabile a statului de 
drept în România 

• Alegerile au fost libere, dar nu au fost corecte 
• România se comportă ca o democraţie doar atunci când PSD 

conduce detaşat în sondaje. 
 

Dacă începând cu anul 2000 şi până astăzi România a fost considerată ca 
îndeplinind criteriile politice de la Copenhaga, evoluţiile recente au readus în prim 
plan temeri legate de libertatea presei şi independenţa justiţiei în România. 
Asemenea temeri, deşi împărtăşite de membrii ai Parlamentului European şi de 
organizaţii internaţionale de monitorizare a presei, au fost clasate ca nefondate de 
către cei care văd astăzi România drept o poveste de succes – ţara cu cea mai mare 
creştere economică din regiune. Realizările României sînt autentice şi se poate 
constata o evoluţie treptată către un comportament normal al sectorului privat, 
justiţiei şi al societăţii civile în general. Dar în ciuda progreselor realizate, publicarea 
cu 48 de ore înainte de alegeri a stenogramelor înregistrate la întâlnirile conducerii 
PSD din 2003-04 dovedeşte fără echivoc că post-comuniştii din România nu s-au 
eliberat de reflexe autoritariste pe măsură ce au devenit “pro-europeni”.  

De asemenea, falsificarea a sute de mii de fluturaşi ai Coaliţiei pentru un Parlament 
Curat în folosul partidului de guvernământ, cât şi fraudarea organizată a alegerilor 
prin practicarea de turism electoral, completează acest tablou. 

În situaţia actuală, România a devenit un adevărat test pentru Uniunea Europeană şi 
extinderile viitoare. Ţara are pace şi conflictul social este sub control doar atîta timp 
cât PSD conduce în sondaje. Imediat cum se apropie alegerile şi apare o ameninţare 
de rotaţie a puterii, democraţia începe să scârţâie pe la încheieturi. Într-o asemenea 
situaţie, România este pusă în faţa unei opţiuni paradoxale: fie să continue pe 
drumul integrării europene, dar să renunţe la orice speranţă de democraţie, presă 

independentă şi justiţie imparţială, pentru a 
păstra aparenţele; fie să rişte propria integrare 
(şi, poate, a altor ţări în situaţii similare) dând 
în vileag adevărata stare de fapt. Raportul de 
faţă alege cea de-a doua variantă, cu credinţa 
că România va deveni membru al Uniunii 

Alte rapoarte asupra guvernării 
produse de SAR, studii de politici 
publice şi opinie publică, precum 
şi revista de ştiinţe politice PolSci 
pot fi  găsite  la www.sar.org.ro  



DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  
 

Societatea     

Academică din România    

 
 

2 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

Europene numai dacă reuşeşte să instaureze realmente statul de drept şi să devină o 
democraţie substanţială, nu doar de faţadă.  
 

ALEGERI LIBERE, DAR INCORECTE 
Alegerile generale de anul acesta au fost intens disputate, libere, dar incorecte. S-a 
înregistrat un fenomen fără precedent în România, şi anume voturile au fost concentrate 
către cele două alianţe, cea post-comunistă şi cea anti-comunistă, lăsând o diferenţă mică 
între ele. În aceste condiţii este posibil ca fraudele denunţate de către diferiţii observatori 
să fi jucat un rol decisiv în influenţarea rezultatelor finale. Pentru prima dată în ultimii zece 
ani au existat suspiciuni serioase de fraudă, care ar fi putut afecta până la 3-5% din voturi. 
Asociaţia ProDemocraţia a făcut mai multe sesizări în acest sens. Majoritatea se refereau 
la votanţi plimbaţi cu autobuzele de la o secţie de votare la alta, în special în judeţe ca Ilfov, 
Teleorman şi Vrancea. Este pentru prima dată când două formaţiuni rivale apar atât de 
apropiate în sondajele de opinie şi, de asemenea, pentru prima oară când se votează pe 
baza cărţilor de identitate din plastic, de pe care timbrul de vot se poate dezlipi cu uşurinţă, 
aşa cum s-a arătat până şi în emisiunile TV. În ciuda cererilor repetate ale ApD, guvernul a 
refuzat să modifice legislaţia electorală astfel încât aceasta să permită partidelor de 
opoziţie şi societăţii civile să verifice listele electorale pentru a vedea dacă există persoane 
care au votat mai mult decât o dată. Această cerere s-a acceptat doar după desfăşurarea 
scrutinului, în beneficiul partidelor participante, slăbind astfel elementul de descurajare al 
legii. “În timp ce procesul alegerilor democratice pare să se consolideze în România, s-au 
manifestate temeri legate de suspendarea utilizării cărţilor de alegător. În contextul unei 
competiţii politice strânse, acest fapt ar putea afecta negativ încrederea populaţiei”, a 
declarat Ambasadorul OSCE Stephen Nash, Şeful Misiunii de Evaluare OSCE/ODIHR. Gerald 
Mitchell, Şeful Departamentului pentru Alegeri al OSCE/ODIHR, care a participat în aceeaşi 
misiune, a afirmat: “Misiunea de evaluare a OSCE/ODIHR nu a primit nici o explicaţie 
credibilă pentru nefolosirea cărţilor de alegător. Acest fapt, combinat cu permisiunea de a 
vota la orice secţie de votare, face posibilă votarea de mai multe ori. Toate aceste 
probleme trebui soluţionate prin pe baza proceselor administrative şi legale adecvate.” 
Sondajele de opinie au diferit între ele, iar neîncrederea în sondaje s-a generalizat. Atât 
ApD, cât şi Romania Think-Tank (RTT), un alt ONG de monitorizare, au avertizat în repetate 
rânduri că se creaseră condiţiile unei fraude electorale.  

În ciuda lipsei unor incidente majore în ziua alegerilor, campaniile electorale şi competiţia 
politică din România, în general, au fost departe de a putea fi considerate corecte. 
Dezechilibrul structural al sistemului politic, caracterizat printr-o concentrare ridicată a 
resurselor în mâna partidelor post-comuniste1, a fost mult mai vizibil acum, în an electoral, 
decât înainte. Acest dezechilibru s-a manifestat nu numai în ceea ce priveşte resursele 
materiale, ci şi în legătură cu capacitatea de a modifica legislaţia şi de a influenţa 
                                                           
1 Prin partide post-comuniste înţelegem partidele care, după divizări şi fuziuni succesive reunesc 
astăzi sub numele de PSD: aripa conservatoare a Frontului Salvării Naţionale (numită iniţial FDSN – 
Frontul Democrat al Salvării Naţionale şi apoi PDSR – Partidul Social Democrat din România), 
Partidul Socialist al Muncii (condus iniţial de Ilie Verdeţ, fostul prim-ministru al lui Nicolae 
Ceauşescu) şi micul partid interbelic, ne-comunist, Partidul Social Democrat din România, aliat 
tradiţional al anti-comuniştilor. Principalul clivaj care defineşte cele două grupuri de partide din 
România este atitudinea faţă de moştenirea comunistă. Post-comuniştii au militat împotriva 
restituirii proprietăţii şi s-au opus judecării principalelor figuri comuniste, incluzând generalii care au 
executat ordinele lui Ceauşescu de a trage în protestatarii civili de la Timişoara în 17 Decembrie 
1989. Grupul anti-comuniştilor, care în mod destul de ciudat include o altă aripă a fostului FSN – 
aripa “revoluţionarilor” regrupată în cadrul Partidului Democrat – şi partidul istoric PNL, militează 
pentru restituirea proprietăţii naţionalizate de comunişti şi pentru judecarea şi pedepsirea celor 
responsabili de represiunea violentă a Revoluţiei române.  



 
DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  

Societatea     

Academică din România    

 

3 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

instituţiile statului în avantajul unor grupuri privilegiate. Cel mai bun exemplu în acest sens 
a fost Amendarea legii electorale (Legea 373/2000 art 5 para 6) în toamna lui 2004 astfel 
încât Preşedintele Ion Iliescu, de departe cel mai popular politician post-comunist, să poată 
candida pe listele electorale ale PSD pentru un nou mandat în Parlament. În ciuda faptului 
că articolul 84 al Constituţiei României prevede că „Pe durata mandatului său, Preşedintele 
României nu poate fi membrul nici unui partid politic şi nu poate deţine nici o altă funcţie 
publică sau privată”, Curtea Constituţională a României nu a sancţionat nici de această 
dată modificarea legii electorale, aşa cum nu a făcut-o nici atunci când a permis cel de-al 
treia mandat de preşedinte al lui Ion Iliescu, deşi Constituţia nu prevedea decât două 
mandate posibile. Spre deosebire de situaţia din ţări vecine ca Ungaria şi Bulgaria, Curtea 
Constituţională din România nu a emis niciodată o decizie importantă împotriva puterii.  

În acelaşi timp, dat fiind că Traian Băsescu, candidatul D.A., se bucura de o reputaţie de 
adversar puternic în campania electorală, Consiliul Naţional al Audio-Vizualului (CNA), 
numit pe criterii politice2, a interpretat de aşa manieră legea electorală încât cei doi 
principali adversari în lupta pentru Cotroceni nu s-au putut întâlni faţă în faţă sub nici o 
formă în cadrul primei runde a campaniei. În locul unei dezbateri serioase între cei doi 
adversari, publicul român a fost nevoit să urmărească doisprezece candidaţi făcând 
declaraţii seci unul după altul. Dat fiind faptul că CNA a amendat substanţial posturile radio 
şi TV până şi pentru încălcări marginale ale regulilor numeroase şi de multe ori redundante 
date de CNA referitor la campania electorală, nici un producător TV nu a îndrăznit să sfideze 
aceste regulamente absurde şi să ofere publicului larg dezbateri reale, care să ajute 
electoratul să hotărască pe cine votează. Pentru a susţine această politică fără precedent, 
Preşedintele CNA, Ralu Filip, a invocat legislaţia europeană, în speţă directiva Televiziunea 
fără frontiere, cu toate că această directivă prevede liberalizarea transnaţională a serviciilor 
de audio-vizual în cadrul Uniunii Europene, nefăcând nici o trimitere la chestiunea 
alegerilor3.  

Avantajul blocului post-comunist PSD+PUR în faţa alianţei de opoziţie D.A. a avut trei surse 
majore: 

• Controlul asupra elitelor locale şi regionale, în special în zonele cele mai puţin 
dezvoltate, care a permis manipularea resurselor locale, cu precădere în zona rurală. 
Elitele locale susţin cu tărie PSD deoarece politicile promovate de PSD le-au permis 
întotdeauna să controleze resursele locale. Ajutoarele sociale, autorizaţiile de acces la 
resurse publice, în special cele pentru exploatarea lemnului, şi subvenţiile pentru 
agricultură sunt controlate foarte strict de elitele rurale. Toate acestea în condiţiile în 
care circa 38% dintre români trăiesc din agricultură, din care 80% agricultură de 
subzistenţă – cel mai înalt nivel între ţările candidate şi foste candidate. În aceste zone, 
partidele de opoziţie nu au nici măcar sedii, în timp ce sediile PSD sunt plasate de 
multe ori chiar în incinta primăriilor. Aproape toţi primarii din zonele cu agricultură de 
subzistenţă sunt primari PSD, uneori aceleaşi persoane care au fost la putere şi în 
timpul comunismului. Sate întregi votează fără excepţie cu PSD în asemenea zone, de 
teamă că o altă opţiune s-ar afla şi vor fi excluşi de la distribuirea bunurilor publice care 
depind de primărie.   

• Controlul asupra presei electronice, prin stabilirea priorităţilor şi controlul oricăror opinii 
independente. Cele trei posturi TV importante – TVR1, Antena 1 şi ProTV – care deţin 
împreună circa 60% din audienţa la nivel naţional, sunt toate apropiate de PSD. TVR1 

                                                           
2 CNA este alcătuit proporţional din membrii ai partidelor politice parlamentare, deci PSD are cea 
mai mare parte a voturilor în Consiliu. 
3 Atunci când a fost criticat public pentru deciziile sale, domnule Ralu Filip a afirmat că a acţionat în 
“spiritul” acestei directive europene.  



DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  
 

Societatea     

Academică din România    

 
 

4 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

are un consiliu de administraţie numit pe criterii politice şi controlat de putere. Mai mult 
decât atât, deoarece cu prilejul alegerilor locale din iunie jurnaliştii TVR1 au început la 
un moment dat să prezinte o imagine mai echilibrată a rezultatelor, contrazicând linia 
oficială care era de victorie clară a PSD, raportul anual al consiliului de administraţie a 
primit un vot negativ din partea comisiei parlamentare pentru audio-vizual. Conform 
legii aceasta însemna că membrii consiliului de administraţie puteau fi demişi în orice 
moment, ceea ce se traducea printr-o presiune în plus asupra activităţii generale a TVR. 
Situaţia a fost manevrată de aşa manieră încât votul în plen să fie amânat, iar 
ameninţarea demiterii să planeze asupra consiliului de administraţie până după 
alegerile generale. Cele două posturi TV private importante sunt şi ele puternic legate 
de PSD. Antena 1 aparţine lui Dan Voiculescu, şeful Partidului Umanist şi deci aliat 
electoral al puterii actuale, iar ProTV are datorii uriaşe la bugetul de stat şi este condus 
de Adrian Sârbu, naşul lui Mircea Geoană, candidatul PSD pentru funcţia de prim-
ministru. Cele trei posturi TV au favorizat în mod clar PSD prin evitarea oricărei 
dezbateri despre corupţie, ca principală temă electorală, prin abţinerea de la orice 
critică la adresa partidului de guvernământ şi prin selecţionarea atentă a liderilor de 
opinie independenţi, având grijă ca numai cei cu opinii favorabile puterii să fie invitaţi în 
emisiuni. Posturile mai mici s-au dovedit mai echilibrate, dar audienţa lor este limitată 
la câteva oraşe mari din ţară.  

• Presiunea exercitată asupra autorităţilor responsabile cu reglementarea alegerilor. PSD 
s-a folosit de CNA pentru a transforma dezbaterea electorală într-un plictisitor spectacol 
de televiziune, păstrându-şi astfel avantajul din perioada pre-electorală în care domina 
fără probleme micul ecran şi prin care a reuşit să-şi creeze o foarte bună imagine în 
ochii publicului. Tot PSD a încercat să forţeze mâna Biroului Electoral Central (BEC), 
atât la alegerile locale cât şi la cele generale, prin înaintarea de plângeri redundante, 
pentru a echilibra situaţia cu cele depuse de opoziţie sau prin cererea adresată BEC de 
a interveni în cenzurarea campaniei anticorupţie lansată de societatea civilă pe motiv 
că PSD-ul este afectat de această campanie mai mult decât celelalte partide.  

Rezultatele alegerilor au rămas imprevizibile până în ultimul moment. Cu prilejul alegerilor 
locale, institutele de sondare a opiniei publice au fost acuzate că au furnizat predicţii 
eronate. Acestea au acuzat la rândul lor partidele politice, ca ordonatori principali ai 
sondajelor de opinie, că au publicat doar rezultatele sondajelor care le conveneau. Din 
nefericire, piaţa sondajelor de opinie publică din România nu este suficient de puternică 
pentru a-şi permite să realizeze sondaje independente. Cu excepţia câtorva studii anuale 
comandate de Fundaţia pemtru O Societate Deschisă sau de Societatea Academică din 
România, restul au fost realizate pentru partidele politice, care nu fac publice rezultatele. 
Confuzia asupra trendurilor electorale are însă şi o altă cauză importantă, şi anume faptul 
că votanţii supralicitează în sondaje intenţiile de vot în favoarea puterii. Posturile TV şi 
institutele de sondaje apropiate PSD, care au susţinut în mod repetat că acest partid 
depăşeşte 50% în sondajele de opinie, au reuşit să creeze imaginea unei dominanţe clare a 
PSD care a facilitat acestuia recrutarea de elite locale de la partidele de opoziţie, în special 
primari, şi care a făcut votanţii obişnuiţi să fie mult mai precauţi în a-şi exprima deschis 
intenţiile de vot.  

 

AMENINTARILE LA ADRESA INDEPENDENTEI PRESEI 
Anul 2004 a fost tipic pentru ceea ce a devenit în timp principala caracteristică a societăţii 
politice româneşti, strivită sub povara procesului rapid de integrare europeană: distanţa 
dintre regulile formale şi situaţia reală, dintre “ţara legală” şi “ţara reală”, care pare să 
crească în loc să scadă în România. Sub presiune europeană, şi în special după raportul 
nefavorabil al baroanei Emma Nicholson adoptat de Parlamentul European în martie 2004, 



 
DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  

Societatea     

Academică din România    

 

5 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

au fost făcute câteva progrese formale în domeniul independenţei presei. Presa scrisă, 
chiar şi cea locală, a făcut eforturi eroice în a încerca să dea publicului informaţii 
echilibrate şi relevante pentru alegerile din noiembrie, dar succesul sutelor de posturi radio 
şi TV a rămas limitat, datorită faptului că multe dintre ele sunt controlate de persoane cu 
interese subterane. Problemele structurale care afectează asigurarea libertăţii de 
exprimare în România au devenit de fapt mai evidente în cursul acestui an, spaţiul public 
fiind bombardat de scandaluri legate de diferite concerne de presă, fără ca măcar unul 
singur din aceste cazuri să fie rezolvat.  

Incidentele legate de independenţa mass-mediei pot fi împărţite în mare în trei categorii: 

1. Acte de cenzură. Cenzura şi autocenzura editorilor şefi datorită presiunilor economice 
făcute asupra lor rămân o problemă serioasă. Mai mult, diferitele reglementări adoptate au 
agravat problema în loc să o rezolve. În timpul unei conferinţe de presă ţinută de Reporters 
sans Frontiers (RSF) la încheierea misiunii lor de observare în România, o jurnalistă de la 
postul public de radio, Cerasela Rădulescu, a confirmat public acuzaţiile de cenzură făcute 
de RSF şi presiunile editoriale care se fac la postul public de radio. Câţiva reporteri TV au 
declarat acelaşi lucru în ceea ce priveşte postul public de televiziune. De altfel, rapoartele 
Agenţiei de Monitorizare a Presei au arătat de nenumărate ori că ştirile TV sunt substanţial 
mai puţin critice la adresa guvernului în comparaţie cu cele din presa scrisă.  

In România statul a permis acumularea în timp a unor datorii mari la bugetul de stat 
trusturilor de presă importante4. Există de asemenea rapoarte credibile despre oficiali 
locali, aleşi prin vot, care fac abuz de funcţia publică pentru a influenţa politica editorială a 
ziarelor locale şi a posturilor radio şi TV, aşa cum se arată şi în Raportul Comisiei Europene. 
Situaţia celor două mari posturi TV private nu este cu nimic mai bună. În afara legăturilor 
lor evidente cu partidul de guvernare, ProTV şi Antena 1 continuă să se orienteze din ce în 
ce mai mult către infotainment, un stil foarte diferit de cel din anii lor de început, când şi-au 
câştigat credibilitatea prin tocmai prin ştirile serioase, de analiză, şi atitudinea critică. 
Conform acestui trend, talk-show-urile politice au dispărut aproape cu desăvârşire sau au 
fost mutate în grila de program a televiziunilor după unsprezece seara, deşi publicul 
continuă să le considere foarte interesante. Ştirile politice au fost înghesuite lângă cele 
meteo la sfârşitul grupajelor, fiind pur şi simplu înghiţite de multitudinea informaţiei tip 
tabloid. Ştirile principale de la ambele posturi încep astăzi de cele mai multe ori cu 
prezentarea unui caz de crimă sau unui accident, a cărui valoare este în mod evident 
limitată la comunitatea în care s-a petrecut incidentul cu pricina. Ca urmare, audienţa 
pentru ştiri şi evenimente curente, care conducea autoritar în topurile de audienţă de la 
sfârşitul anilor '90, este astăzi redusă la minim, la fel ca şi audienţa generală a posturilor, 
în ciuda inflaţiei de telenovele şi emisiuni sportive. Toate acestea nu fac parte dintr-o 
politică greşită legată de grila de program, ci ele ţin de încercarea acestor posturi de a-şi 
reduce costurile politice de funcţionare, chiar cu preţul pierderii unei părţi a audienţei. În 
ciuda încercării făcute de guvern de a rezolva problema datoriilor prin oferirea unor facilităţi 
de plată anumitor companii, Media PRO şi INTACT, ca şi alte companii mai mici aveau în 
continuare datorii importante în toamna anului 2004.  

Un alt fenomen apărut frecvent şi care blochează informaţia înainte de a ajunge la cititori 
este “deturnarea” ziarelor. Copiile unor ziare ca Jurnalul Naţional atunci când a criticat un 
anume prefect, Evenimentul Zilei când a publicat faimoasele stenograme PSD, sau 
Academia Caţavencu când a publicat ca supliment lista neagră de candidaţi a Coaliţiei 
pentru un Parlament Curat sau suplimentul Scînteia, au dispărut pur şi simplu de pe tarabe 
la prima oră, sau au ajuns la cititori fără paginile care cuprindeau asemenea informaţii. 

                                                           
4 Raportul periodic pe România al Comisiei Europene, Noiembrie 2004. 



DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  
 

Societatea     

Academică din România    

 
 

6 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

2. Violenţa împotriva jurnaliştilor. În ciuda angajamentelor guvernului că poliţia va fi mai 
atentă la cazurile de violenţă sau ameninţare cu violenţa la adresa jurnaliştilor, numărul 
acestora nu a scăzut în 2004, conform organizaţiilor naţionale şi internaţionale de 
monitorizare a presei. Mai mult decât atât, multe incidente au implicat chiar autorităţile 
publice, ca principali agresori ai jurnaliştilor. Poliţiştii au amendat substanţial jurnaliştii 
care observau alegerile, dar nu au întreprins nimic împotriva acelor membri ai staff-ului de 
campanie al PSD, care fuseseră acuzaţi că au încălcat legea.  

3. Controlul mass-media prin patronat. În această categorie se includ cazurile ziarelor 
Evenimentul Zilei şi al România Liberă, în care patronii străini ai trustului de presă respectiv 
au fost presaţi să transforme aceste ziare de analiză politică în tabloide şi să domolească 
atitudinile critice la adresa guvernului.  

Ultimele evenimente demonstrează încă o dată problemele structurale ale mediului în care 
operează mass-media românească. În primul rând, România are o elită politică care nu 
crede în libertatea presei. O notă din partea biroului de presă al Ministerului Apărării 
Naţionale – dintr-o ţară proaspăt membru NATO – atrăgea atenţia la un moment dat 
ziariştilor să-şi vadă de treaba lor pentru că viaţa este scurtă iar sănătatea omului 
preţioasă. Acest limbaj este tipic guvernului actual, iar soluţia găsită pentru cazurile în care 
ameninţările deschise nu funcţionează constă în exercitarea unor influenţe insidioase. 
După cum spunea Preşedintele Camerei Deputaţilor, Valer Dorneanu, în stenogramele 
întâlnirilor PSD: “Eu mă tot întreb de ce noi continuăm să sprijinim aceste instituţii de presă 
cu foarte mare audienţă cu facilităţile vechi, cu sponsorizări, cu reclame, iar ceea ce 
primim noi sunt cel mult vagi scutiri individuale”. Fostul Secretar General al Guvernului, 
S.Mihăilescu, completează: “Aici ar trebui să folosim metoda care a mers foarte bine cu 
Antena. Înainte de emisiune, rugăminte şi vorbit, pentru că Adrian [Sîrbu, directorul ProTV] 
are... în fiecare zi îmi cere  câte ceva din varii motive, dar eu nu am avut această pricepere 
să-i spun, băi, n-o mai trimite pe aia, trimite-l pe Velciu.”5 

În al doilea rând, numărul celor care citesc ziare în România este relativ redus, iar calitatea 
reportajelor îndoielnică, ca în multe ţări mediteraneene. Spre deosebire de ţările anglo-
saxone, aici este acceptabil ca patronii să se folosească de mediile de presă ca mijloc de 
participare în jocurile de influenţă, mai degrabă decât pentru a face profit din oferirea de 
informaţii exacte6. Redactorii şefi se plâng că informaţia exactă şi obiectivitatea nu se vând 
bine în România, deci cu excepţia câtorva ONGuri, nu există o masă largă de susţinători 
căreia ziarele aflate în pericol să se poată adresa.  

În al treilea rând, multe poziţii influente din mass-media sunt deţinute în continuare de 
persoane din vechiul regim şi de tinerii lor acoliţi. Dovezi publicate de un reporter de 
investigaţie pe baza unor dosare CNSAS arată, spre exemplu, cum corespondentul 
televiziunii publice la Washington, împreună cu editorul responsabil de campaniile 
electorale şi un alt producător de emisiuni electorale de la un post privat de televiziune sunt 
toţi foşti informatori ai Securităţii7.  

 

FAIMOASELE STENOGRAME PSD 
Într-un soi de Watergate românesc, stenogramele întâlnirilor conducerii partidului de 
guvernmânt care au apărut în presă demonstrează atitudinea ostilă a guvernului faţă de 

                                                           
5 Biroul Permanent al PSD, 20 Oct 2003, stenogramă publicată în mai multe ziare din România.  
6 Această clasificare aparţine lui Daniel C. Hallin şi Paolo Mancini, 2004, Comparing Media Systems. 
Three Models of Media and Politics, Cambridge: Cambridge University Press.  
7 Investigaţii publicate de Andreea Pora în Evenimentul Zilei.  



 
DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  

Societatea     

Academică din România    

 

7 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

societatea civilă si prezintă planul PSD-ului de a crea o contra-societate civilă cu indicaţii 
pentru activiştii de partid să înfiinţeze ONG-uri care să copieze şi să conteste organizaţii 
precum Institutul pentru Politici Publice (IPP) sau Societatea Academică din România 
(SAR). Deşi primul-ministru Adrian Năstase a susţinut că aceste stenograme sînt falsuri, 
mai mulţi membri ai partidului de guvernămînt le-au confirmat, printre care Mircea Geoană 
şi Adrian Severin. Există confirmări şi de la cei menţionaţi în stenograme, ca preşedintele 
Curţii Române de Conturi. 

Stenogramele conţin pasaje importante care se referă la justiţie. Fostul ministru al Justiţiei, 
Rodica Stănoiu (care a demisionat din cauza presiunilor societăţii civile şi Europei în martie 
2004, fiind recuperată la Cotroceni de preşedintele Iliescu) este citată povestind cum 
monitorizează atent dosarele legate de corupţie pentru a proteja oamenii PSD. Primul-
ministru Adrian Năstase este de asemenea înregistrat cerând ministrului Privatizării să 
aducă dovezi pentru a condamna membri ai opoziţiei, în ciuda argumentelor ministrului că 
astfel de date n-ar exista la Agenţia sa. Noi dovezi de corupţie la vârf reies din aceleaşi 
stenograme ale partidului de guvernământ. Nicolae Văcăroiu, preşedintele Senatului 
afirmă: “trebuie să găsim o formulă de a scoate PSD din această imagine creată – singurul 
partid corupt… am discutat şi cu Blănculescu. Domnule, eu sunt de acord cu tine. La o 
conferinţă de presă, dacă eşti cu cinci de la PRM, dacă eşti cu patru de la PD, cu doi de la 
PNL şi ai prins un pesedist…”8  În continuare, Florin Georgescu afirmă: “fac apel la dvs. să 
atrageţi atenţia domnului Şaguna [şeful Curţii de Conturi], care nu mai ascultă şi de mine în 
numele partidului şi să mai înceteze că toate dosarele şi toate constatările, numai eu ştiu 
câte telefoane dau pe sub el, pe acolo, să terminăm cu băieţii ăştia răi, că dacă se duce să 
verifice exerciţiul financiar al anului 2002, el verifică pe domnul Mitrea, pe domnul cutare şi 
mi-i găseşte vinovaţi şi numai eu ştiu cum fac pe acolo ca să nu ajung la dv. şi să fie linişte 
şi pace…Mai ales, domnule preşedinte, că de mâine - reţineţi, de mâine - pentru că noi 
avem ce avem sus acolo, consilieri de conturi, dar de mâine pleacă toate dosarele de la 
instanţa Curţii de Conturi la instanţele ordinare, aşa încât dacă se apucă un nebun, nu ştiu, 
când or pleca, dacă se apucă un nebun de inspector să scrie ceva acolo că nu este bine 
ghidat, dosarul ăla nu va mai rămâne la Curte, unde mai dădeam şi eu telefoane să se 
închidă cum trebuie, că nu întotdeauna ăia ştiu ce să scrie şi se duce la Judecătoria 
Zimnicea alături de divorţuri şi de furturi de găini şi imediat se duce la presă.”9  

Totuşi, până în momentul de faţă, nici un organ de anchetă, incluzând faimosul Parchet 
Naţional Anticorupţie, nu a solicitat partidului de guvernământ să depună casetele originale 
ale stenogramelor. Nici nu s-au luat declaraţii la procuratură celor vizaţi, inclusiv 
preşedintelui Curţii de Conturi, Şaguna, care la sfârşitul lui 2003 (şi chiar în raportul anual 
al instituţiei) se plângea de presiuni politice asupra sa. Multe casete s-ar putea să nici nu 
mai existe, după cum afirma candid Dorina Mihăilescu, că ar fi de obicei refolosite. 
Watergate-ul românesc s-ar putea bloca datorită incapacităţii justiţiei de a conduce 
investigaţii independente politic în cazuri importante şi devine în acest context o piatră de 
încercare pentru statul de drept. 

 

 

 

 

                                                           
8 Biroul Permanent al PSD, 20 oct.2003. 
9 Florin Georgescu (Ministru Finanţelor 1992-1996, parte a conducerii PSD; în momentul de faţă 
Viceguvernator la Băncii Naţionale) în cadrul Biroului Permanent al PSD, 20. Oct.2003 



DECEMBRIE 2004             Rapoarte asupra guvernării, ediţie specială no. 12 
  
 

Societatea     

Academică din România    

 
 

8 

Petöfi Sándor 15, Bucureşti 1, 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

CE VA TREBUI URMARIT SI MONITORIZAT IN 2005 
Dacă PSD reuşeşte să facă aceste alegeri acceptate, atunci ne putem aştepta la 
deteriorarea semnificativă a calităţii democraţiei în 2005. În asemenea condiţii, punctele 
critice care ar trebui urmărite de observatorii români şi străini în 2005 sunt: 

• Situaţia  ziarelor România Liberă (condusă de fostul dizident Petre Mihai Băcanu) şi 
Evenimentul Zilei (a cărui politică editorială este condusă de Dan Cristian Turturică). 
Aceste două ziare fiind responsabile de publicarea stenogramelor, este posibil ca 
redactorii şefi, şi chiar unii jurnalişti, care sunt deja în conflict cu proprietarii ziarelor, să 
fie concediaţi după alegeri. 

• Situaţia posturilor mici de televiziune care au prezentat mai liber evenimentele (reţelele 
mari nici măcar nu au menţionat existenţa stenogramelor). Redactori de la Realitatea 
TV, B1TV, Alfa şi altele, precum şi din nenumăratele staţii de radio care au prezentat 
liber reportaje ce ar fi putut deranja puterea, ar putea să fie înlocuiţi. Este foarte 
probabil că dacă Adrian Năstase câştigă turul doi, liderii critici de opinie care au apărut 
oricum numai la posturile mici de televiziune, ar putea să dispară şi din aceste 
emisiuni. 

• Hărţuirea societăţii civile independente, în special a celor care au raportat negativ 
alegerile şi au fost membrii ai Coaliţiei pentru un Parlament Curat. Aceasta ar putea 
include acţionarea în justiţie sau controale financiare de hărţuire. 

• Situaţia tuturor investigaţiilor legate de fraudele şi neregulile apărute în campania 
electorală şi în ziua alegerilor. Câţi dintre cei apropiaţi puterii vor fi investigaţi până la 
sfârşit? Se va merge cu ancheta până la iniţiatori în cazurile în care se constată 
încălcări sistematice şi organizate ale legii? Sau legea se aplică numai pentru cine nu 
face parte din cercul puterii? 

• Situaţia numirii judecătorilor în CSM şi Înalta Curte. Există riscul chiar puţinele locuri 
care revin prin lege societăţii civile – cazul CSM – să fie atribuite societăţii pseudocivile, 
cea plănuită în întîlnirile la vîrf ale PSD.  

 


