
Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 1 

      

POLICY BRIEF #65 – NOVEMBER 2014 
 

 

 
 
 

 
  

This policy brief presents and analyses the 

current state of the Romanian media, and 

raises important questions about the 

commonly held belief that the press in 

Romania is actually “free”. The report 

evaluates the overall level of independence of 

the Romanian media by looking at the 

following: 1) the different “pathologies” and 

common practices that plague media 

organizations, disallowing them from 

operating at a high and journalistically sound 

level; 2) a list of central media owners and 

shareholders; 3) insolvency situations from 

within the central press; 4) media 

owner/media personality judicial problems; 5) 

the public advertising situation in Romania.  A 

recent case study that illustrates a perfect 

example of the shortcomings of the Romanian 

“free press” is presented, to provide readers 

with an example of how false information is 

spread through media channels, often to 

benefit a particular agenda or interest group. 

The report concludes with several 

recommendations aimed at disrupting the 

seemingly endless series of bad practices that 

have undermined trust in media organizations 

in recent years. These solutions can be 

implemented at all levels, thus involving not 

only the media organizations themselves, but 

also the government, regulatory bodies, civil 

society, and even ordinary citizens, providing 

a holistic solution to a very important matter.  

The Game of Influences: 
The Vested Interests Behind Romanian Media 

 
 

 



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

2 

I. The Independent Media as a Key Player  

A free and independent media is vital to 
facilitating good governance and ensuring 
transparency and accountability. Free media 
enables popular access to unbiased and 
context-relevant information. The art of 
journalism, in its purest form, exposes 
objective materials to debate in the public 
arena, providing an opportunity for all 
involved stakeholders to give their views on 
any matter, and good journalism supports no  
agenda other than truth- seeking. A country 
benefiting from such a free and independent 
media will also profit from having an informed 
population, the gold standard in any properly-
functioning democratic society.    
 
Twenty-five years after the collapse of 
communist regimes in Eastern Europe, most 
countries in the region have succeeded in 
consolidating functional democratic 
institutions, as well as creating effective 
protection for both civil society and the 
media1. Though progress has therefore been 
made, the danger of regression remains, as 
economic weakening of media sectors raises 
doubts about the permanence of recent 
democratic gains. Pressure on independent 
media is increasing throughout EU member 
states, and most countries’ media rating 
scores have declined over the last decade (as 
can be observed below in Figure 1, where 
higher scores represent worsening 
conditions), with the quality and 
dependability of investigative journalism and 
reporting compromised by vested interests 
stemming from various economic and political 
pressures2. 

                                                           
1
 Habdank-Kolaczkowska, S., Zselyke, C., Roylance, T., 

Puddington, A. (2014). Nations in Transit 2014: 
Euroasia’s Rupture with Democracy. Freedom House. 
Washington D.C. 
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT20
14%20booklet_WEBSITE.pdf 
2
 Habdank-Kolaczkowska, S., Zselyke, C., Roylance, T., 

Puddington, A. (2014). Nations in Transit 2014: 
Euroasia’s Rupture with Democracy. Freedom House. 
Washington D.C. 
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT20
14%20booklet_WEBSITE.pdf 

Romania’s independent media score has 
followed the same negative pattern, dropping 
from 3.75 to 4.25 over the past six years. As 
can be observed in Figure 1, Romania’s 2014 
score is the lowest when compared to other 
E.U. member states, and is now within the 
range of non-E.U. Balkan countries (with the 
exception of Croatia, which joined in 2013 yet 
still shows a better independent media score 
than Romania). This report will investigate the 
different pathologies that have led to such a 
drop in Romania’s independent media score 
and undermined the country’s democratic 
processes. Sections will include a 
comprehensive list of all owners and 
stakeholders from the various central media 
outlets, accumulated debts and insolvencies 
of the same outlets, and legal problems 
related to the central press. A case study by 
Professor Alina Mungiu-Pippidi will also be 
presented to illustrate how the Romanian 
media is used to support hidden agendas, at 
the expense of a misinformed population, 
through fabricated stories and a complete 
absence of journalistic integrity. The report 
will end with a number of recommendations 
that aim to promote a free and independent 
Romanian media, at the same time 
strengthening the democratic system of 
checks and balances that would ensure 
increased levels of government transparency 
and accountability.     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf


Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

3 

Figure 1: Nations in Transit rating history for “Independent Media” category (2005-2014) 
 

 
Note: Countries are rated on a scale from 1 (highest level of democratic progress) to 7 (lowest level of democratic progress).  
Source: Nations in Transit ratings history for “Independent Media” category from 2005 to 2014 in Central-Eastern Europe, 
available at http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf   

 
 
II.    The Pathologies 
 
The main reasons for the underperformance of the 
media sector in Romania have been excellently 
categorized and presented by Professor Mungiu-
Pippidi in a recent article3. It is important to note 
that a low degree of transparency in public 
disclosure of funding sources for media 
organizations helps mask the negative cumulative 
effects of the system’s shortcomings as described 
below. 
 
The following list describes the means by which 
political influence is exerted, directly and indirectly, 
to limit the independence of the free press. 
 

 Exchange of favours - it is common practice for a 

businessman who has benefitted from a hand-

                                                           
3
 Mungiu-Pippidi, A. (2014). The Freedom of the Press, A 

National Fraud (II). Clean Romania. http://romaniacurata.ro/wp-
content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-
National-Fraud-II.pdf  
 

out in the form of a particular contract (through 

more or less transparent methods) to pay a 

friendly newspaper directly for advertising, 

instead of declaring campaign contributions to 

the Accounts Court. The following two issues 

could result from such an exchange of favours:  

1. the system in place for monitoring campaign 

contributions is illegally sidestepped 

(Accounts Court);  

2. the benefitting newspaper/media outlet is 

sponsored by a political entity, ensuring a 

biased source of news and challenging the 

notion of a free and independent media.    

 Entrustment of middlemen or intermediaries - a 

political figure does not need to exert direct 

control over a media organization because 

middlemen are a common feature of the 

Romanian media scene. A perfect example is the 

RTV (Romania TV) majority owner, Mr. Dan 

Mihai Tronaru, a close friend since schooldays of 

Sebastian Ghiță, who was entrusted by Ghiță 

0

0.5

1

1.5

2

2.5

3

3.5

4

4.5

2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

N
IT

 R
at

in
g 

Year 

Bulgaria

Czech Republic

Estonia

Hungary

Latvia

Lithuania

Poland

Slovakia

Slovenia

Croatia

Romania

http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf


Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

4 

with full control over the TV station. Mr. 

Tronaru’s wife also happens to be the contact 

person in Mr. Ghiță’s parliamentary office. Given 

the lack of objectivity often evident during RTV 

programmes, as well as their unmistakeable 

support for governing coalition talking points – 

Sebastian Ghiță is a PSD MP while the PSD 

makes up a significant portion of the governing 

alliance – it seems reasonable to assume the 

presence of at least some political influence over 

RTV viewpoints, although recent trends in fact 

indicate that it is a great deal of influence. 

 Media acquisitions (excluding advertising) by PR 

companies or their main shareholders- 

Evenimentul Zilei is an example, where the 

majority owner of the newspaper is also a 

shareholder in two PR firms, and the majority 

shareholder in one. More instances of a similar 

sort can be found in the Annex: Shareholders of 

the Romanian media organizations.    

 Repeated bankruptcy - for this underhand 

scheme to work, operations normally move 

towards new companies with obscure 

shareholders, leaving debt behind with insolvent 

firms. Proceeds from PR favours and services 

rendered through the media do not appear in 

either company’s accounts, but instead are used 

to purchase exporting licenses, building permits, 

tax returns, public contracts, advertising for the 

state and other services that the real owner of 

the newspaper needs for other businesses. 

Perhaps another way to understand the process 

is by calling it a form of money-laundering of 

funds purposely diverted from funds owed to 

the state; it is a type of action that leads to 

losses to the state budget.  

 Registration abroad - a large number of 

companies owning TV stations and popular 

websites (even those that seem less politically-

oriented), are registered in Curacao, Bermuda, 

Luxembourg, Cyprus, and Lichtenstein, making it 

extremely difficult to decipher the composition 

of their shareholders, leaving open the 

possibility of questionable ownership by 

political, and politically-motivated figures, who 

nevertheless often remain anonymous. 

 Undercover agents within the media – the recent 

case of Robert Turcescu, a journalist who 

admitted on national television that he had 

worked as an undercover agent in the media, 

created a wave of discussion about the role of 

secret agents in the press and the damage that 

could arise from this practice. While agencies 

would argue that the placement of such agents 

is important for the collection of relevant 

information in the name of national security, the 

question remains of whether control is exerted 

by agencies over the information presented in 

the press, and if so how much control? 

The media situation in Romania is further 

complicated by a sometimes unresponsive CNA 

(National Audio-visual Council), the regulator that 

grants all radio and television broadcasting licenses, 

and as such should be privy to all relevant 

information regarding license holders. The 

Commerce Register should also gain access in turn to 

proof of shareholder status from all companies 

soliciting such licenses. However, correct processes 

are  not always strictly followed, raising more 

concerns about the question of who owns media 

organizations.  

 

III. Who Owns the Press in Romania? 

Over recent years, it has proved to be difficult to 

maintain a working independent press, free of 

exterior influence from anywhere along the political 

and economic spectrum. When media organizations 

are controlled either directly or indirectly by political 

figures, they are almost certain to be politicized. 

Recent cases include the Intact Group under the 

patronage of Dan Voiculescu, known to have been a 

member of Ceausescu’s Security Service and the 

former founder and president of the Conservative 



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

5 

Party. Voiculescu was recently sentenced to 10 years 

in prison for money laundering. Romania TV is 

owned through a middleman by PSD congressman 

Sebastian Ghiță, and OTV which is owned by Dan 

Diaconescu, presidential candidate and leader of the 

PPDD political faction, are broadcasters that clearly 

support a particular political agenda. Annex 1 

contains a comprehensive list of all major media 

organizations and their shareholder status, to 

illustrate the current media ownership situation in 

Romania4. 

 

IV. Insolvencies from Within the Central Press 

Declaring insolvency is common in the Romanian 

press world, with big names like Adevarul, 

Evenimentul Zilei and Realitatea TV having 

previously done so. The process makes it harder to 

pinpoint sources of financing for those companies, 

and though insolvency is a fact of life in the market 

economy there is always the risk that a media 

company will conceal sources of funding to limit the 

ability of other media players to investigate their 

ownership status. Using the Clean Romania portal,5 

three examples  of questionable insolvency practices 

were selected from among the aforementioned 

companies, and they are listed below. Complete 

shareholder and insolvency status information is 

also provided in the examples. 

1. Adevărul Holding  

Cristian Burci holds shares in companies from the 

trust through other companies or people close to 

him. Employees are shown as working for one firm, 

but significant assets are placed under other firms. 

                                                           
4
 Mungiu-Pippidi, A. (2014). State of the Press III. Who owns the 

press in Romania, at least on paper. Shareholding. State of the 
Press (III). Clean Romania. http://romaniacurata.ro/wp-
content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-III-Who-Owns-the-
Press-in-Romaniaeholding.pdf 
5
 Mungiu-Pippidi, A. (2014). State of the Press II. Insolvencies 

from within the central press. Romania Curata. 
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-
the-Press-II-Insolvencies-from-Within-the-Central-Press.pdf  
 

Previous experience indicates that the mechanism 

seems to work as follows: when a company with 

employees accumulates debt, that company 

requests insolvency from the court and its employee 

contracts are transferred to another company. One 

by one, Adevărul SA, Adevărul Holding LLC and 

Adevărul Digital Media SRL have followed that 

procedure. Currently, all three firms are insolvent, 

have no employees or just a few, but still have large 

debts. The last company to follow that exact pattern 

was News & More SRL. It was founded in 2012, 

began with 164 employees, currently has 

approximately 180 employees, and in July this year 

requested insolvency from the Bucharest Tribunal, 

after accumulating losses of 154,295 lei in 2013. 

Adevărul SA  

Shareholders: SC Adevărul Holding SRL (14.33%), 

Premium News SRL (60%), Tinu Ana Maria (24.02%), 

other 115 shareholders owning 1.65%.  

Status: insolvency, judiciary liquidator is Activ 

Lichidator IPURL, represented through Angela 

Monica Borza. From 14.06.2012, seizure of social 

parts held by Truth Holding SRL.  

Financial situation in 2013: no. of employees – 0, 

Turnover - 9.942 lei, Losses - 612,810 lei.  

Adevărul Holding SRL  

Shareholders: East Europe Media Distribution SRL 

(0.07%), Premium News SRL (99.93%).  

Status: insolvency, special administrator - Denisa 

Turcu, judiciary administrator - Reorganization and 

Liquidation Services IPURL, represented by Rodica 

Ivanciuc.  

Final financial statement is from 2011: no. of 

employees - 337 Turnover - 192,096,021 lei, loss - 

77,292,160 lei.  

Adevărul Digital Media SRL  

http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-III-Who-Owns-the-Press-in-Romaniaeholding.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-III-Who-Owns-the-Press-in-Romaniaeholding.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-III-Who-Owns-the-Press-in-Romaniaeholding.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-II-Insolvencies-from-Within-the-Central-Press.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-II-Insolvencies-from-Within-the-Central-Press.pdf


Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

6 

Shareholders: SC Tipomedia Prod SRL (5%), SC Truth 

Holding SRL (95%).  

Status: insolvency, judiciary liquidator - Confident 

Expert IPURL.  

Financial situation in 2013: no. of employees - 1 

turnover - 78 lei, loss - 203,984 lei.  

SC News & More SRL 

Shareholders: Premium News SRL - 95.25%, Stefan 

Andrei Alexandru (Dinu Patriciu's stepson) - 4.75%.  

Status: insolvency (since July 2014). 

Persons entitled: REAL CASA EXPERT SPRL (judiciary 

administrator).  

Financial situation in 2013: no. of employees – 177, 

Turnover - 12,969,826 lei, Loss - 154.295 lei.  

2. Evenimentul zilei / Capital  

The daily “Evenimentul Zilei” and the weekly 

“Capital” are owned by SC Editura Evenimentul Zilei 

and Capital SRL. 

Shareholders: Dan Cătălin Andronicus (90%), George 

Marius Păunescu (5%), Claudiu Alexandru Șerban 

(5%).  

Status: Insolvency (February 2014) - Georgescu, 

Dănăilă and Associates SPRL appointed as legal 

administrators.  

Financial situation from 2011 (last available data on 

the Ministry of Finance website): no. of employees - 

102 Turnover - 17,560,282 lei, Losses - 4,854,043 lei. 

3. Realitatea TV  

The broadcasting license holder is the company 

Realitatea Media SA, which is controlled indirectly by 

Cozmin Gușă and Maricel Păcuraru. 

Shareholders Realitatea Media SA: Strategies 

Research Investments SRL - 86.51%, PSV Company 

SA -7.55%, National Sindicate "Petrom-Energie" - 

5.42%, Global Video Media SRL - 0.5%, Toroipan 

Gheorghe Cristian, Luha Eugen Gheorghe and Bercea 

Florin – each with around 0.000000139%.  

Strategies Research Investments SRL associates: 

Gușă Cozmin Horea – 50% and Maricel Păcuraru - 

50%.  

Status: insolvent since 2013 - Centu SPRL as 

appointed judiciary administrator.  

Financial situation in 2013: no. of employees - 323 

Turnover: 16,918,146 lei, Loss: 26,054,363 lei.  

In previous years, Realitatea Media SA had 

significant financial losses: 32 million lei in 2012 and 

57 million lei in 2011. 

 

V. Problems with the Law Among Media 

Organization Owners 

Owners of media organization are no strangers to 

legal problems, especially in recent years. Money 

laundering, tax evasion, blackmail and bribery are 

just a few of the charges to have been laid against 

media moguls, and in many instances the charges 

have been confirmed in the courts. A list of media 

owners and notable public figures is provided below, 

indicating their wrongdoings and respective judicial 

decisions. The following material was collected from 

the Clean Romania portal7. 

1. B1 TV- TV filmmaker Andrei Bădin was indicted 

by the National Anticorruption Directorate 

(DNA) in July 2014 on charges that he demanded 

bribes from County Council President Adrian 

Duicu (also currently on trial on unrelated 

charges) in order to halt a media campaign 

against former Environment Minister Rovana 

                                                           
7
 Mungiu-Pippidi, A. (2014). State of the Press I. Judicial Issues 

Related to the Central Press. Romania Curata. 
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-
the-Press-I-Judicial-Issues-Related-to-the-Central-Press.pdf  
 

http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-I-Judicial-Issues-Related-to-the-Central-Press.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-I-Judicial-Issues-Related-to-the-Central-Press.pdf


Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

7 

Plumb (PSD). The case is on-going before the 

Bucharest Court of Appeal. 

 

2. Intact - In October 2013, the DNA (National 

Anticorruption Agency) formally charged Sorin 

Alexandrescu (CEO of Dish TV Group SA), Dan 

Voiculescu, his daughter Camelia Rodica 

Voiculescu, George Matiescu (CEO of Intact 

Publishing) as well as legal representatives of the 

Antena 3 SA, Antena TV Group SA and Intact 

Publishing in the blackmail case at RCS / RDS. 

The matter is currently before the Court of 

Appeal. Camelia Voiculescu has previously been 

charged by the DNA, in 2008 in the “Lottery II” 

case alongside George Copos (currently serving a 

prison sentence on unrelated charges). The trial 

is on-going before the Bucharest Tribunal. On 

August 8, Dan Voiculescu was sentenced by the 

Court of Appeal to 10 years in prison, on a 

charge of money laundering in the fraudulent 

privatization case of the Institute of Food 

Research (ICA). The damages calculated in that 

case were estimated at €60 million, and the 

court ordered the confiscation of both the 

buildings in which the TV stations operate and 

the land they stand on.  

 

3. Trust PRO - In April 2014, prosecutors raided the 

studios of Media Pro Buftea in a case of tax 

evasion. Searches focused on companies that 

have previously worked closely with the studios 

from Media Pro. 11 people were arrested and 

damages amounted to €1.5 million. The 

investigation is currently being conducted by the 

Prosecutor's Office of the Bucharest Tribunal.  

 

4. Realitatea TV - Realitatea Media, which holds 

the licence for the Realitatea TV station, was 

indicted by the DNA in 2013 for money 

laundering. In the same case, prosecutors began 

criminal proceedings against Strategies Research 

Investments SRL which holds 86.51% of  

Realitatea Media, and against Maricel Păcuraru 

who owns s 50% stake in Research Strategies 

Investments LLC, and Liviu Luca, an indirect 

shareholder through Global Video Media SA and 

PSV Company. The case looks at how Realitatea 

Media proceeded to insolvency, and questions 

company loans by shareholders that were 

financed with money from tax evasion and 

bogus loan contracts. In July 2014, following the 

Petromservice bankruptcy case Liviu Luca and 

Negrutzi Radu Bogdan, indirect shareholders of 

Realitatea Media, were sentenced by the 

Bucharest Tribunal to 6 years imprisonment, and 

to 5 years and 6 months imprisonment 

respectively, although that decision is not final. 

Liviu Luca was indicted by DIICOT in January 

2014 along with Sorin Ovidiu Vîntu (currently 

serving multiple jail sentences) for embezzling 

the funds of the Employees Association within 

SNP Petrom SA. The case is on-going before the 

Bucharest Tribunal.  

 

5. Sorin Ovidiu Vântu - former owner of Realitatea 

TV, is currently in prison after his conviction in 

two criminal cases. He was given two years for 

favouring Nicolae Popa, former director of 

Gelsor, and one year for blackmailing Sebastian 

Ghita. Vântu has received another 6 year 

sentence for embezzling funds from the 

Employees Association within the SNP Petrom 

SA (the decision is not final), and is currently 

being tried in the National Investment Fund 

(FNI) case.  

 

6. România Liberă - Dan Adamescu, who indirectly 

controls the newspaper România Liberă, was 

indicted by the DNA in June 2014, accused of 

bribing two judges from the Bucharest Court in 

an attempt to obtain favourable solutions to 

insolvency cases involving companies controlled 

by his family. Four judges are on trial in the same 

case along with four insolvency practitioners and 

businessman Joseph Armas. The matter is 

currently before the Bucharest Court of Appeal.  

 



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

8 

7. Sorin Rosca Stanescu - Founder of the daily 

paper “Ziua” (The Day) (terminated in 2010),   

through SC Virtual Big Bang SRL and SC Good 

News SRL, of which his wife Steluța Roșca 

Stănescu is the main shareholder, Sorin Roșca 

Stanescu owns news site www.corectnews.com. 

In January 2014, the Prosecutor General’s office 

proceeded to prosecute Stănescu for making 

false statements, after it was claimed by the 

National Integrity Agency (ANI) that he failed to 

reveal assets held by his children in Switzerland. 

ANI claimed that Sorin Roșca Stănescu was 

disqualified between December 2012 - April 

2013, because he held the positions both of 

Senator, and director of SC Aero Marina Club 

SRL. Sorin Roșca Stănescu is one of the 

defendants in the 2006 Rompetrol case who is 

currently in prison (sentence: 2 years, 4 

months). 

 

8. DC News - Bogdan Chirieac’s name appeared in 

the Alro privatization case brought by DIICOT 

prosecutors. He was suspected of being an 

influential agent for the Russian group Marco, 

owner of the Alro Slatina plant. The case was 

dropped in 2010, with Chirieac, Elena Udrea 

(current PNP Presidential candidate), Dorin 

Cocoș (Elena Udrea’s former husband, currently 

under investigation in the well-publicized 

Microsoft case) and Theodor Stolojan never 

having faced formal charges. Chirieac’s name 

was also floated in the "Ericsson" scandal. In 

2012, the former CEO of Ericsson in Romania, 

Thomas Lundin, accused several Romanian 

officials of taking bribes so that the Swedes 

could obtain the contract for the 

implementation of 112 - the national emergency 

number. A RISE Project investigation was 

initiated after fugitive broker Cristian Sima made 

accusations against the journalist Bogdan 

Chireac, insinuating that Bogdan was the link 

between the Ericsson money and various 

corrupt Romanian politicians. The broker claims 

to have evidence, since the remittances were 

made through WBS Holding BVI, a company 

headed by him.  

 

VI. Public Advertising in Romania 

According to a 2014 report by the CJI (Center for 

Independent Journalism), the EU is the main 

purchaser of advertising in Romania, funding it 

through projects using non-reimbursable 

structural/cohesion funds8. The same report 

indicated that control over those funds is at best 

weak, with poor transparency of allocation and use 

raising concerns about multiple fraud, preferential 

allocation, and inefficient use of European funds, 

along with distortion of the press market. Because 

2014/2015 are the final years in the current 

European financing schemes, a significant increase in 

public advertising volumes was to be expected, but 

the “direct allocation” procedure used in 993 of the 

1220 acquisitions analysed suggests sub-optimal 

efficiency in the application and impact of the 

advertising because of denial of access to 

information about on-going projects and the results 

of EU-financed public advertising projects9. 

 

VII. Free Press in Romania – the Lack of it 

A very good example of the lack of journalistic 

integrity and public presentation of misinformation,  

done specifically to support a hidden agenda, was 

very well described by Prof. Mungiu-Pippidi in a 

recent paper10. Her analysis looked at whether 

presidential candidate Klaus Iohannis visited Grivco 

in 2009. A majority of the Romanian press swings in 

                                                           
8
 Avădani, I. (2014). Piata de publicitate publica a deposit, 2013, 

in Romania, 76 milioane de euro. Center for Independent 
Journalism. http://www.cji.ro/?p=6262  
 
9
 Avădani, I. (2014). Piata de publicitate publica a deposit, 2013, 

in Romania, 76 milioane de euro. Center for Independent 
Journalism. http://www.cji.ro/?p=6262  
10

 Mungiu-Pippidi. A. (2014). Freedom of the Press, a national 
fraud (I). Clean Romania. http://romaniacurata.ro/wp-
content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-
National-Fraud-I.pdf  
 

http://www.cji.ro/?p=6262
http://www.cji.ro/?p=6262
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-I.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-I.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-I.pdf


Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

9 

one of two ways, either “Pontist” (therefore on the 

side of the government – for example Antena 3, 

Romania TV) or “Băsist” (seen as supporting current 

president Băsescu’s agenda, as seen on B1 TV). The 

Pontist media was quick to confirm that there was 

such a meeting without greatly concerning 

themselves with evidence. Given that for them it 

was already common practice to present Mr. 

Iohannis as a man who had stolen six houses and 

trafficked children and was a general failure, hard 

objective evidence was never the norm on B1. The 

Băsist press, on the other hand, announced that 

they had received an email stating: "Iohannis is a 

liar. I was there when he met Voiculescu at GRIVCO. 

Voiculescu's a powerful man. He would not have 

named him in charge of the GRIVCO coalition 

without meeting him first, and without being given 

any guarantees”. The author, a convicted criminal 

and the right hand man of Voiculescu was 

interviewed by Dan Andronic, owner of Evenimentul 

Zilei. From the interview it becomes fairly clear that 

Codruț Sereș was not actually present, and that is 

where journalistic integrity goes out of the window, 

in presenting a story like that citing a single dubious 

source who later admitted that he was never 

actually there. Nonetheless, the Sereș interview was 

used to spread the words of a putative eyewitness. 

The story first took off on B1TV, where the owner, 

alongside DacAir, through Olferryboat SA, is George 

Constantin Păunescu, father of George Marius 

Păunescu who is an associate of Dan Andronic at 

Evenimentul Zilei. A headline title referring to  

"revelations" instantly became associated with the 

story, as it grew due to the chain of related 

publications and “well-intentioned” politicians. 

Sometimes new terms, like "incredible" and 

"devastating” were added to the headlines.  

Iohannis is a representative of the Romanian right, 

so the question arises of why the right-leaning press 

should go after him? Perhaps because actually there 

is no such thing as a right-leaning press, but only a 

press with a few select beneficiaries. Mr. Iohannis 

could have bounced back by using similar means 

himself, turning the tables and rectifying his 

situation by purchasing the services of media 

“entrepreneurs”, especially since TV stations that 

are close to bankruptcy sell news hours as readily as 

a McDonald’s drive-through at lunch-time, catering 

to whoever pays most for the 6, 7, 8, or 9 o’clock 

news. This is now the output of the once free media 

in Romania, where anyone not catering to a 

particular interest group will be pilloried until he 

plays along with one of them – or agrees to line all 

their pockets. These interest groups discreetly share 

the market amongst themselves, rather like a 

protection gang receiving “income” from both the 

left and right of the political spectrum. 

 

VIII. Possible Solutions 

There are a number of possible solutions to the 

problems described here, but to engineer long-term 

and truly sustainable change in the Romanian media 

sector, action is required in ALL of these areas11:  

1. Treating the ailing regulatory bodies 

 

a) The CNA (National Audio-visual Council) must be 

depoliticized, as in its current form it simply 

breeds corruption. The current opposition’s 

proposal that political parties should be allowed 

to dismiss CNA members even during their term 

is nothing short of an extreme anomaly, further 

increasing pre-existing politicization of the 

regulatory body. Reorganization of the CNA is 

the most viable solution, removing direct 

political appointments; currently Parliament 

appoints CNA members, naturally causing 

scepticism about the objectivity of its members.  

b) The second regulatory body in need of 

revamping is the Romanian version of Customs 

and Excise, or the Revenue Service (Fisc), for 

                                                           
11

 Mungiu-Pippidi, A. (2014). The Freedom of the Press, A 
National Fraud (II). Clean Romania. http://romaniacurata.ro/wp-
content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-
National-Fraud-II.pdf  
 

http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf


Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

10 

many news conglomerates enthusiastically take 

part in the sport of tax evasion. Special care 

must be taken here too, to ensure impartiality 

by the IRS, otherwise such actions will do more 

harm than good. Perhaps facilitating action on 

final judicial decisions by the ANAF (National 

Fiscal Administration Agency) would go a long 

way towards recovering some of the money 

owed to the state.  

c) Parliament is a third institution that could help 

to solve these problems, by passing a law to 

prohibit politicians from owning stock in the 

press, whether directly or indirectly through 

middle-men as previously discussed. Other  laws 

that would be welcome would strengthen pre-

existing antitrust such that shareholding could 

only be fragmented. That would remove power 

from suspiciously wealthy individuals and return 

it to journalists, who would once more be free to 

protect their professional integrity without 

meddling from owners. Of course, the risk would 

remain that journalists could still sell their 

integrity to the highest bidder.  

 

2. Fixing the Advertising Medium 

 

The Competition Council should be used to clean 

up advertising, which is an area of the media 

currently contributing greatly to corruption. 

Such action would increase the degree of 

transparency, allowing for straightforward 

documentation of who pays for advertisements, 

as well as how much they pay.   

 

3. Governmental Action 

 

The government could decide to finance, 

through fully transparent means, only media 

that present purely objective information, 

although that seems unlikely to happen since 

the government currently benefits from the 

wholehearted support of Antena 3 and Romania 

TV. It would, of course necessitate bi-partisan 

support and would need to be supported by all 

political parties if the main purpose of it were 

indeed to provide a functionally independent 

media. Current trends indicate the opposite… 

The Scandinavian Model could be used as an 

example, where the media is financed by 

subscription (readers even subscribe to 

newspapers), commercials and state subsidies. 

Borrowing ideas from countries with well-

functioning media organizations could indeed 

provide a viable solution. 

 

4. Civil Society Contribution 

 

Civil society also has an important role to play, 

through online publications with original, 

copyrighted content that could be maintained only 

through subscriptions and contributions from the 

general public. Such a form of financing would 

ensure no hidden interests from financers, and 

ensure objective reporting of relevant information. 

 

The solutions presented above will not be applied 

until there is a public outcry demanding reform, 

something unlikely to happen given that a majority 

of the media organizations stand to lose greatly from 

such changes. It then becomes the responsibility of 

all those smaller media groups, often web-based, to 

plan strategically and implement campaigns to 

promote reform to a wider Romanian audience, 

most of whom rely completely on the large media 

organizations for their version of reality. Until the 

topic receives more media coverage, and ordinary 

citizens begin to be made aware of the negative 

effects on the democratic process of the current 

state of the media, one can expect the status quo to 

remain unchanged. This is a shameful situation for a 

European Union country to find itself in that is 

supposedly aiming to solidify its commitment to 

democracy, and a circumstance that will most likely 

lead once more to a decrease in the “independent 

media” score Freedom House gives to Romania. 



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

11 

References 

Habdank-Kolaczkowska, S., Zselyke, C., Roylance, T., Puddington, A. (2014). Nations in Transit 2014: Euroasia’s 
Rupture with Democracy. Freedom House. Washington D.C. 

http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf 
 

Habdank-Kolaczkowska, S., Zselyke, C., Roylance, T., Puddington, A. (2014). Nations in Transit 2014: Euroasia’s 
Rupture with Democracy. Freedom House. Washington D.C. 

http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf 
 

Mungiu-Pippidi, A. (2014). The Freedom of the Press, A National Fraud (II). Clean Romania. 
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf  

 
Mungiu-Pippidi, A. (2014). State of the Press III. Who owns the press in Romania, at least on paper. Shareholding. 
State of the Press (III). Clean Romania. http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-
III-Who-Owns-the-Press-in-Romaniaeholding.pdf  

 
Mungiu-Pippidi, A. (2014). State of the Press II. Insolvencies from within the central press. Romania Curata. 
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-II-Insolvencies-from-Within-the-
Central-Press.pdf  

 
Mungiu-Pippidi, A. (2014). State of the Press I. Judicial Issues Related to the Central Press. Romania Curata. 
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-I-Judicial-Issues-Related-to-the-
Central-Press.pdf  

 
Avădani, I. (2014). Piata de publicitate publica a deposit, 2013, in Romania, 76 milioane de euro. Center for 
Independent Journalism. http://www.cji.ro/?p=6262  

 
Avădani, I. (2014). Piata de publicitate publica a deposit, 2013, in Romania, 76 milioane de euro. Center for 
Independent Journalism. http://www.cji.ro/?p=6262  

 
Mungiu-Pippidi. A. (2014). Freedom of the Press, a national fraud (I). Clean Romania. http://romaniacurata.ro/wp-
content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-I.pdf  

 
Mungiu-Pippidi, A. (2014). The Freedom of the Press, A National Fraud (II). Clean Romania. 
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf  

 

 

 

 

 

 

 

http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf
http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/NIT2014%20booklet_WEBSITE.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-III-Who-Owns-the-Press-in-Romaniaeholding.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-III-Who-Owns-the-Press-in-Romaniaeholding.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-II-Insolvencies-from-Within-the-Central-Press.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-II-Insolvencies-from-Within-the-Central-Press.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-I-Judicial-Issues-Related-to-the-Central-Press.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/State-of-the-Press-I-Judicial-Issues-Related-to-the-Central-Press.pdf
http://www.cji.ro/?p=6262
http://www.cji.ro/?p=6262
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-I.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-I.pdf
http://romaniacurata.ro/wp-content/uploads/2014/10/The-Freedom-of-the-Press-a-National-Fraud-II.pdf


Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

12 

Annex: Shareholders of the Romanian media organizations 

 

Central media organizations and shareholder status: 

 

9AM.ro - Internetcorp SRL  

Shareholders: Technology in Central and Eastern Europe S.C.A SICAR (Luxembourg) - 37.85713%, Arnaka Limited - 

20.71429% Ressaniaco Limited - 20.71429%. 

Adevărul Holding SRL 

1. Adevărul SA 

Shareholders: SC Adevărul Holding SRL - 14.33%; Premium News SRL  - 60%; Tinu Ana Maria - 24.02%; other 115 

shareholders own 1.65%.  

2. Adevărul Holding SRL  

Shareholders: East Europe Media Distribution SRL - 0.07%; Premium News SRL  - 99.93% 

3. Adevărul Digital Media SRL  

Shareholders: SC Tipomedia Prod SRL - 5%, SC Adevărul Holding SRL - 95%.  

4. Adevărul Multimedia SRL  

Shareholders: SC Tipomedia Prod SRL - 4.75%; Premium News SRL - 95.25%.  

5. SC News & More SRL  

Shareholders: Premium News SRL - 95.25%; Ștefan Andrei Alexandru (Dinu Patriciu's stepson) - 4.75%.  

6. East Europe Media Distribution SRL  

Shareholders: Adevărul Holding SRL - 95%; Tipomedia Prod SRL - 5%.  

7. Tipomedia Prod SRL  

Shareholders: Adevărul Holding - 96.66%; Adevărul SA - 3.33%.  

Corporations and individuals owning shares indirectly in Adevărul Holding  

1. Premium News SRL  

Shareholders: Toboşaru Diana - 50%; Nora Marcovici - 50%.  

2 Graffiti / BBDO SA  

Shareholders: Graffiti Marketing and Multimedia Holding SA - 62% (headquarters in Luxembourg, L-8030 Strassen, 

Str.Kiem, no. 163); B.B.D.O. Worldwide INC. - 20% (headquarters in USA, New York, Americas Avenue); Buxar 

Valeriu Sabrina - 2.5%; Moraru Iordan - 5%; Smărăndescu Cristiana Steluța - 0.5%; Toboşaru Diana - 5%; Popescu 

Marijana - 2.5%; Sandu Iulian -2.5%.   

3. Nora Marcovici and Diana Toboşaru are shareholders at About to Fly SRL (Nora Marcovici-50%, Diana Toboşaru-

50%); Digital Catalyst Fund SRL (Nora Marcovici-50%, Diana Toboşaru-50%); Exact Cercetare și Consultanță SRL 

(each with 10%, the rest from Graffiti Marketing and Multimedia Holding SA); Graffiti White SRL (Nora Marcovici-

50%, Diana Toboşaru-50%); Green Mind SRL (only Nora Marcovici-25%); Intuitive Media SRL (Nora Marcovici- 

100%); Media Office Services SRL (Nora Marcovici- 95%); Premium News SRL (Nora Marcovici- 50%, Diana 

Toboşaru-50%).  

4. Cristian Burci hold shares in B&B Advertising Agency SRL (Cristian Burci, 43.7%, Diana Toboşaru- 10.5%); 

Catalyst World Wide SRL (Cristian Burci - 50%, Diana Toboşaru-50%, manager: Nora Marcovici ); Construct 

Management & Investment SRL (Cristian Burci - 100%); Graffiti Marketing and Multimedia Holding SA 

(Luxembourg); Light Video Production SRL (50%); My City Bucharest SRL (50%); My Global Media Network SRL 

(33,34%); Promotions Special Events Romania (PROSPERO) SRL (43%); The Contact Factory (95.23%).  

 

 



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

13 

B1 TV  

The broadcasting license holder is the company B1 TV CHANNEL SRL, whose associates are: News Television 

(Romania) SRL - 50% and Oancea Sorin - 50%.  

Sorin Oancea is the sole associate at Mediacon 2002 SRL (business consulting and management) and holds shares 

in Antena 3 SA - 5.3% and Camina Media Group - 10%.  

News Television SRL shareholders (Romania): Dac Air SA - 44.571%; Brazen Limited Liability Company (USA) - 

22,858%; Pavo SA - 22.571%; and Emilian Schwartzenberg - 10%.  

Dac Air SA shareholders: World Capital NY Corporation (USA) - 88%; Authority for the Recovery of State Assets - 

8%; Iri Capital SA - 3%; Eastern European Consultant SRL - 0.6%; and Petrogec SRL - 0.4%.  

Pavo SA shareholders: City Business Center SRL - 51% and Olinvest SRL (sole associate Ciobanu Constantin) - 49%.  

City Business Center SRL shareholders: D & D Accept Consulting SRL - 99.9921% and Eastern European Consultant 

SRL - 0.0079%.  

D&D Accept Consulting SRL: Olferryboat SA – (sole shareholder) 

Olferryboat SA shareholders: Bucharest Business Center SRL (sole associate Păunescu Gheorghe Constantin) - 

99.9% and Oana Ghiță - 0.1%.  

Petrogec SRL Associates: Eastern European Consultant SRL - 56.69%; Integrival SA (Switzerland) - 40.95%; and 

Marinescu Dragoș - 2.36%.  

Iri Capital SA Associates: Publisis Consult SRL - 63.2505786774%; Interpromotion Company Establishment 

(Lichtenstein) - 25.1305%; Forte Asigurări Reasigurare SA - 11.346616439% and Rusovici Alexandru - 0.2723%.  

Eastern European Consultant SRL Associates: Finmacht SA - 96.25%; Olinvest SRL (sole associate Ciobanu 

Constantin) - 3.5% and Publisis Consult SRL (sole associate Cristescu Polyana Daniela Luminița) - 0.25%  

Caţavencii  

The weekly edition of Caţavencii is edited by SC Petetic Media SRL, where shareholders are Mircea Dinescu and 

Doru Buşcu.  

Cotidianul 

The cotidianul.ro website was purchased in 2010 by Cornel Nistorescu, who is the sole associate at  SC Casa 

Serafim SRL, a company that has as its main activity the editing of newspapers. 

DC News  

Press Media Electronic SRL  

Shareholders: Bogdan Chirieac- 50%; Răzvan Dumitrescu - 50%. 

Chirieac also owns 50% of shares in SC Media Consult SRL (remaining 50% - Eugeniu Cristescu).  

Răzvan Dumitrescu is associated with 50% of shares in SC Zavera Media Production SRL (remaining 50% -Cristina 

Dumitrescu, field of activity: Motion picture production activities, video and television programs) and 50% of SC 

CELM4U SRL (50% - Cristina Dumitrescu, field of activity: business consultancy and management).  

Trust DIGI-RDS (Digi 24 - Digi Sport - Digi Film)  

License holder is the company RCS&RDS SA. 

RCS&RDS SA shareholders: Cable Communications Systems N.V. (Netherlands) - 88.540427%; RCS & RDS SA - 

7.829878%; Teszari Zoltan - 1.768108%; associated list of individuals - 1.861539%; and corporate partners list - 

0.000048%.  

Cable Communications Systems N.V. shareholders: RCS Management SA - 57.87%; Carpathian Cable Investment 

Limited - 19.67%; Cable Communications Systems N.V. - 8.75%; Celest Limited (Cyprus) - 5.32%; Teszary Zoltan - 

4.60%; Oprea Alexandru - 0.93%; ING Bank - 0.68%; Tal Joshua Moses Almog - 0.65%; Wurmboeck Gustav - 0.46%; 

Bendei Ioan - 0.38%; Maftei Gheorghe - 0.36%; Jordan Mariuma - 0.34%.  



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

14 

RCS Management SA shareholders: Teszari Zoltan - 58.91%; Cable Communications Systems N.V. - 7.5%; Bugarszki 

Sfetozar - 6%; Schelean Nicuşor Dorel - 5.57%; Bendei Ioan - 4.51%; Maftei Gheorghe - 4.51%; Patap Mihai - 4.5%; 

Docea Maria - 4.34%; Sirian Traian Aurelian - 2.18%; Schelean Dorina - 1.99%.  

Evenimentul Zilei, Capital  

The two publications are owned by SC Editura Evenimentul Zilei and Capital SRL. 

SC Editura Evenimentul Zilei and Capital SRL shareholders: Dan Cătălin Andronic - 90%; George Marius Păunescu - 

5%; Claudiu Alexandru Șerban - 5%.  

Dan Andronic holds 51.4% of stakes in D.A. Communication&MediaSRL (Monica Andronic - 48.6%, field of activity: 

business consultancy and management). 

He also holds 21% of shares in First Communication SRL (the rest are held by D.A. Communication & Media SRL - 

40.8%; Virgil Iulian Munteanu -15.12%; Adriana Roxana Andronic- 23.2%; field of activity: advertising agency 

activities).  

Hotnews  

The Hotnews.ro website is owned by Media Bit Software SRL. 

Media Bit Software SRL shareholders: Ţimbolschi Preoteasa Ionel Mărgărit - 36.9828%; Salistean Diana Tereza - 

4.5002%; Woinaroski Andrei -17.9916%; Ţimbolschi Preoteasa Manuela - 31.483%; Răzvan Corneţeanu - 9.0424%  

Director of Media Bit Software SRL: SC Digital Web Expert (sole associate -Ţimbolschi Preoteasa Ionel Mărgărit).  

Intact  

1. Antena 1, Antena STARS, Euphoria LIFESTYLE TV, ZU TV 

The broadcasting license holder's is the Antenna TV Group SA company. 

Antenna TV Group SA shareholders: Camelia Voiculescu Rodica - 41.780095%; Voiculescu Corina Mirela - 

37.457653%; Lazăr Mihai - 8.644884%; Gheorghe Anca Raluca - 4.322442%; The Dan Voiculescu Foundation for 

the Development of Romania (founding member and President - Dan Voiculescu) - 3.91666%; Grivco SA - 

3.878266%.  

Voiculescu Industrial Group and (Grivco) Company SA shareholders: Voiculescu Camelia Rodica - 39.125%; 

Voiculescu Corina Mirela - 39.125%; Gheorghe Anca Raluca - 10%; Mihai Lazăr - 10%; and Constanda Elena Sorina 

- 1.75%. 

2. ANTENA 3 NEWS & CURRENT AFFAIRS, ANTENNA INTERNATIONAL  

The broadcasting license holder is ANTENA 3 SA. 

ANTENA 3 SA. shareholders: Voiculescu Corina Mirela - 49.58%; Voiculescu Camelia Rodica - 43.85%; Oancea Sorin 

- 5.3%; The Dan Voiculescu Foundation for the Development of Romania (founding member and President - Dan 

Voiculescu) - 1.27%.  

3. Radio ZU, ROMANTIC FM, RADIO FIGARO  

The broadcasting license holder is GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) SRL. 

GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) SRL shareholders: Voiculescu Camelia Rodica - 40%; Voiculescu Corina Mirela - 

39%; Sorin Oancea - 10%; Voiculescu Industrial Group Company (Grivco) SA - 10%; The Dan Voiculescu Foundation 

for the Development of Romania (founding member and President - Dan Voiculescu) - 1%.  

4. Intact Production SRL 

Shareholders: Voiculescu Industrial Group Company (Grivco) SA - 29.0022%; Voiculescu Corina Mirela - 35.4989%; 

Voiculescu Camelia Rodica - 35.4989%.  

5. Convergent Media SRL  

Shareholders: The Dan Voiculescu Foundation for the Development of Romania - 1.38%; Voiculescu Industrial 

Group Company (Grivco) SA - 4.9329%; Voiculescu Camelia Rodica - 46.9674%; Voiculescu Corina Mirela - 

46,679%; Mihai Lazăr – 0.0407%.  



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

15 

5. Tipografia Intact SA  

Shareholders: Grivco SA - 19%; Mihai Lazăr - 10%; Voiculescu Camelia Rodica - 19.5%; Voiculescu Corina Mirela - 

51.5%.  

6. Intact Interactive SRL  

Shareholders: Voiculescu Camelia Rodica - 50%; Voiculescu Corina Mirela - 50%.  

7. Intact Satellite SRL  

Shareholders: Global Media Solutions SA - 100%; shareholders of Global Media Solutions SA : Voiculescu Camelia 

Rodica – 50% and Voiculescu Corina Mirela - 50%. 

8. Intact Publishing SRL  

Shareholders: Intact Production Ltd - 100%.  

Kanal D  

The broadcasting license holder is DOGAN MEDIA INTERNATIONAL SA.  

DOGAN MEDIA INTERNATIONAL SA shareholders: Dogan TV Holding A.Ş. (Turkey) - main shareholder - 99.99997% 

and Rukiye Sevda Boduroglu (Turkey) - 0.00003%.  

Dogan TV Holding A.Ş. (Turkey) shareholders: Dogan Yayin Holding A.Ş. - 79.9627%; Commerz Film GmbH - 

17.4116; Dogan Şirketler Grubu Holding A.Ş. - 2.4884%; Aydin Dogan - 0.1372%; Arzuhan Yalcindag - 0.001%; 

Mehmet Ali Yalcindag - 0.001% and Soner Gedik - 0.001%.  

Dogan Yayin Holding A.Ş. (Turkey)shareholders: Dogan Şirketler Grubu Holding A.Ş.; Adilbey Holding; A.Ş., Aydin 

Dogan; Ișil Dogan; Arzuhan Yalcindag; Vuslat Sabanci; Hanzade Vasfiye Dogan Boyner; Yașar Begumhan Dogan 

Faralyali.  

Mediafax  

1. Mediafax Group SA  

Shareholders: Mediafax SA-2.113%; SC Mira Consulting Plus SRL 2.113%; SC Alerria Management Company SA-

4.225%; Adrian Sârbu - 91.549%.  

2. Mediafax SA  

Shareholders: METRODOME BV - 0.550466%; Alerria Management Company SA-99.4163875%.  

Alerria Management Company SA  

Shareholders: Adrian Sârbu - 87%; ROOTLAND TRADING LTD. - 13%.  

Mira Consulting Plus SRL  

Shareholders: Alerria Management Company SA- 95%; Adrian Sârbu- 5%. 

National TV, National FM, Favorit FM  

The broadcasting license holder is ABC PLUS MEDIA SA.  

ABC PLUS MEDIA SA shareholders: Micula Ioan (Sweden) and Micula Viorel (Sweden), each with 50%.  

Favorit TV, National 24 Plus, TTV  

The broadcasting license holder is SC CLAS MEDIA SRL. 

SC CLAS MEDIA SRL associates: Micula Viorel (Sweden) and Micula Ioan (Sweden) – each with 50%.  

Prima TV  

The broadcasting license holder is PRIMA BROADCASTING GROUP SRL. 

PRIMA BROADCASTING GROUP SRL shareholder: Graffiti Red SRL- 100%.  

Graffiti Red SRL shareholders: Graffiti Marketing and Multimedia Holding SA - 95%; Diana Toboşaru - 5%.  

Graffiti Marketing and Multimedia Holding SA (Luxembourg) shareholder: Cristian Burci - 100%.  

Trust PRO  

Pro TV, ACASĂ TV, MTV, PRO CINEMA, PRO TV INTERNATIONAL, SPORT.RO, PRO FM, INFO PRO, PRO CLASSIC, 

VOYO  



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

16 

The broadcasting license holder is PRO TV SA. 

PRO TV SA shareholders: CME Media Enterprises B.V. (Netherlands) - 99.999997% and CME Investments B.V. 

(Netherlands) -0.000003%.  

CME Media Enterprises B.V. (Netherlands) shareholders: Central European Media Enterprises N.V. (Curacao) - 

99.9995% and Central European Media Enterprises II B.V. (Curacao) - 0.0005%.  

Central European Media Enterprises N.V. (Curacao) is 100% owned by Central European Media Enterprises Ltd. 

(Bermuda).  

Central European Media Enterprises II B.V. (Curacao) is 100% owned by Central European Media Enterprises N.V. 

(Curacao).  

Central European Media Enterprises Ltd. (Bermuda) is a public company listed on the NASDAQ and the Prague 

Stock Exchange. 

Central European Media Enterprises Ltd main shareholders: Ronald Lauder (USA) - 39.10%; and Time Warner Inc. 

(USA) - 39.10%.  

Ronald Lauder controls approx. 70.41% of the voting rights in Central European Media Enterprises Ltd. 

(representation agreement signed with Time Warner Inc. - a publicly listed company on NASDAQ).  

Realitatea TV  

The broadcasting license holder is the Realitatea Media SA. 

Central European Media Enterprises Ltd. shareholders: Strategies Research Investments SRL - 86.51%; PSV 

Company SA - 7.55%; National Union "PETROM-ENERGY" - 5.42%; Global Video Media SRL - 0.5%; Toroipan 

Gheorghe Cristian; Luha Eugen Gheorghe and Bercea Florin, each with 0.000000139%.  

Research Strategies Investments SRL shareholders: Guşă Cozmin Horea – 50% and Păcuraru Maricel -50%. 

Global Video Media SA shareholders: PSV Company SA- 99.999904%; Negrutzi Bogdan Radu - 0.000093%; Liviu 

Luca; Toroipan Gheorghe Cristian; Luha Eugen Gheorghe each with 0.000001%.  

PSV Company SA shareholders: Elbahold Limited (Cyprus) - 54.422728%; Asociația Salariaților din SNP Petrom SA 

(25 associates) - 25%; PSV Company SA - 10.010714% and individual shareholders (8577 people) – 10.573267%.  

Realitatea Plus  

The broadcasting license holder is Geopol International SRL. 

Geopol International SRL shareholders: Strategies - Research - Investments SRL - 99% and Păcuraru Alexandra 

Beatrice - 1%.  

Revista 22  

Edited weekly by the Group for Social Dialogue. 

Romania TV  

The broadcasting license holder is RIDZONE COMPUTERS SRL (headquarters in Ploiești) 

RIDZONE COMPUTERS SRL shareholders: RTV Satellite Net SRL - 95% and Tronaru Radu Mihai - 5%.  

RTV Satellite Net SRL (Ploiești) shareholders: Tronaru Radu Mihai - 100%.  

Tronaru Radu Mihai also holds a 90% stake in RTV Net International SRL, located in Ploiești, with the remaining 

10% of shares held by Caragea Costache. 

Romania Liberă 

Medien Holding SRL is the owner of the publication. The company is owned by the Adamescu family. 

Medien Holding SRL shareholders: ZUDENT FINANCIAL CORP-50% and Nova Group Investments BV - 50%.  

The Nova Group Investments BV (Netherlands) holds shares in: The Nova Group Investments Romania SA; Beta 

S.P.V. SRL.; Gama Trade S.P.V. SRL; Mega Vision SRL; TNG Real Estate Management SRL.  



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

17 

The Nova Group Investments Romania holds shares in: Compania Hotelieră Intercontinental Romania SA; Delta 

Venture SPR SRL; East Bucharest Commercial Park SRL.; Epsilon Estate Provider SRL; ETA Estate Solution SPV SRL; 

Megaconstruct SA; Theta Proficiency SRL; Zeta SPV Development SRL.  

Alexander Adamescu, son of Dan Adamescu, is an administrator at several companies: Astra Activ Imob SRL; Astra 

Safe Imob SRL; Astra Training SRL; Baumaister SA; Compania Hotelieră Intercontinental România SA; Medien 

Holding SRL; Novacuart SRL;  Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale SA; Societatea de asigurare-

reasigurare ASTRA SA; The Nova Group Investments Romania SA; TNG Real Estate Management SRL; Unirea 

Shopping Center SA.  

ROL.ro  

Rol Online Network SA  

Shareholders: Bătrîneanu Mihai - 49.299%; Bătrîneanu Daciana Livia - 49.291%; Vasilescu Gabriela Adina- 1.41%.  

Ziare.com  

Active Soft SRL shareholders: Romarta SA-98.8648%; Squaremedical SA- 1.1336%; Metex BIG SA- 0.0008%; RMRT 

MAG SA- 0.0008%.  

Romarta shareholders: SC Broadhurst Investments Limited (Cyprus, Nicosia) - 98.422%; SC Metex BIG SA - 0.898%; 

Andrei Siminel Cristian- 0.68%.  

Trinitas TV / Radio Trinitas  

Broadcasting license holder is Romanian Patriarchy -100%.  

 

 

Annex 1:  

Since November 2014 when this article was written a number of events have further shaken the foundations of 

the Romanian press: 

- Adrian Sarbu; owner of the Mediafax News Agency, Gandul daily and founder of Pro TV, the premier 
television station in Romania, was arrested on February 5, 2015 on charges of tax evasion, money 
laundering and embezzlement. Sarbu was still in custody on April 1, 2015, waiting for prosecutors to bring 
his case to court. 

- Dan Adamescu; owner of the Romania Libera newspaper, was sentenced in February 2015 to four years 
and four months in prison for bribing two judges to obtain favourable settlement for certain of its 
companies that had declared bankruptcy. 

- Dan Diaconescu; owner of OTV television and founder of the Popular Party political movement, was 
sentenced in March 2015 to five years and six months  prison for blackmail. 

- Maricel Păcuraru; one of the main shareholders of the Realitatea TV station, is now in prison, having 
been sentenced in November 2014 to four years for forgery of insurance policies of employees of 
Romanian Post. 

- The former owner of Realitatea TV, Sorin Ovidiu Vîntu, has received two further convictions in the FNI 
and Petromservice cases, after an initial prison term of more than a year following two other criminal 
matters. 

- Sebastian Ghita; owner of Romania TV and a member of the Chamber of Deputies, is on bail after 

accusations that he supported a criminal group linked to the case of Iulian Hertanu, brother-in-law of 

Romanian Prime Minister Victor Ponta. 

- Sorin Rosca Stanescu; another jailed media mogul, former owner of several national circulation 

publications like Ziua, Gardianul or Averea, was sentenced in October 2014 to another two years and four 

months in prison. 



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

18 

- Other local media moguls and politicians, like Aristotel Căncescu, Radu Mazare, Nicusor 

Constantinescu, or Adrian Duicu, were arrested at the same time or placed under house arrest or bailed 

while prosecutors are prepare assemble evidence in criminal cases for submission to court. 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Romanian Academic Society – www.sar.org.ro 

 
 

 

19 

Author: Tudor Oprea (Romanian Academic Society) 

 

 

  

 

 

 

This policy brief is part of the project „Capturing the Populist Agenda” implemented by the Romanian Academic 

Society (RAS) with the financial support of the Think Tank Fund (TTF) - Open Society Foundations. 

 

 

Cover photo credit: Art by Eric Drooker via  drooker.com 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

61 Mihai Eminescu, Bucharest, 2nd district, RO-020071, Romania 

E-mail: office@sar.org.ro ׀  Website: www.sar.org.ro 

 

 

 

 

 

 

ISSN 2360 - 1051 

ISSN-L 2360 - 1051 

 
 
 
 
 

http://drooker.com/
http://www.sar.org.ro/

