
 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

1 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

 
 

Elections prove the rule of law  

still a distant goal in Romania 
 

 

• Leaked transcripts of government party meetings and electoral frauds of the 
November 28 elections show that direct political intervention, not institutional 
underdevelopment, is to blame for the sorry state of rule of law in Romania 

• Elections were free but unfair 

• It seems the country can act democratically only and when the 
postcommunist Social Democrats do not feel their power challenged 

 
 

While Romania has been considered to fulfill since 
2000 the so-called Copenhagen political criteria of 
the European Union, fresh concerns about freedom 
of the media and the independence of the judiciary 
have arisen in 2004. Such fears, although shared 
by European Members of Parliament and 
international media watchdogs, have been 
dismissed as unfounded by many who depict 
Romania as the perfect success story and the 
largest economic growth country in the region. 
These achievements are real, as are other signs of 
development and normal behavior from the part of 
the judiciary and the civil society more generally. 
However, there is evidence for the first time that 
direct intervention from political leaders, not just 
institutional underdevelopment, is to blame for the 
poor state of rule of law in Romania. The publishing 
just 48 hours before the first round of elections of a 
series of verbatim transcripts of PSD (Social 
Democrats, the current ruling party) leaders' 
meetings has for the first time shown beyond doubt 
that Romania’s postcommunists did not lose their 
authoritarian manners while becoming pro-Europe. 
Other fresh evidence, such as the faking of 
hundreds of thousands of leaflets of the Coalition 
for a Clean Parliament by people close to the 
campaign staff of government party, or the 
organized cheating of elections by electoral 
tourism, again to the profit of government party, 
completes a gloomy picture. It is not by chance that 
Romania is the only accession country where the 
post-communist party has managed successive 

Alte rapoarte asupra guvernării 
produse de SAR, studii de politici 
publice şi opinie publică, precum şi 
revista de ştiinţe politice PolSci pot fi  
găsite  la www.sar.org.ro  

FINAL RESULTS* 
 
President 
Adrian Năstase:    40.9% 
Traian Băsescu:    33.9% 
 
Senate 
PSD-PUR: 37.1% 
PNL-PD: 31.8% 
PRM:  13.6% 
UDMR:   6.2% 
 
Chamber 
PSD-PUR: 36.6% 
PNL-PD: 31.3% 
PRM:  12.9% 
UDMR:   6.2% 
 
*as of Dec 1st , after the final 
counting but before validation 



 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

2 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

victories in elections. Clearly it was prepared to do far more than anybody else to win – 
even breaking the law on a large scale. 

As things stand, Romania has become a test for the European Union and a challenge for 
further enlargements. The country is peaceful and social conflict low whenever 
postcommunists have full control and polls show they are far stronger than any political 
opponents. Once elections approach and any sort of challenge arises, democracy is no 
longer safe. The choice Romania faces then is awkward: either to advance on the path of 
European integration and give up any pretense to democracy, impartial justice and media 
freedom for the sake of keeping appearances; or risk its (and others not-so-ready 
countries') accession perspectives by exposing the situation. This report takes the second 
path, with the assurance that Romania will become a member of European Union only if it 
manages to establish the rule of law and become a substantial democracy. 

 

ELECTIONS FREE BUT UNFAIR 
General elections were disputed, free but unfair. Since they produced an unprecedented 
phenomenon for Romania, a concentration of votes on the two alliances, postcommunist 
and anticommunist, separated by just a few votes, frauds denounced by observers may 
have played a decisive role in influencing the final results. For the first time in the last ten 
years there was reasonable suspicion of fraud affecting 3-5% of the vote. Domestic 
watchdog Pro-Democratia (ApD) filled several complaints with the Central Electoral Bureau 
(BEC). Most of them concerned voters ferried by bus from one voting section to another, 
especially in Ilfov, Teleorman and Vrancea counties (PSD strongholds). It was the first time 
when the two opposing parties were very close in polls, and also the first time when 
instead of a stamp on their old paper IDs voters received a sticker on their new plastic ID. 
The sticker can be removed easily, as journalists proved even in TV talk-shows. Special 
voter cards, the distribution of which has begun more than four years ago, were not used in 
these elections without plausible reason.  

Despite ApD’s requests, the government had previously refused to amend legislation so 
that to allow opposition parties and civil society to check electoral lists to see if one person 
voted more than once. "While the democratic election process appears to be further 
consolidated in Romania, some procedural concerns have been raised regarding 
suspension of the use of voter cards. In the context of a closely contested election, this has 
the potential to affect public confidence," said Ambassador Stephen Nash, Head of the 
OSCE/ODIHR Assessment Mission. Gerald Mitchell, Head of the OSCE/ODIHR Election 
Section, who also participated in the mission said: "The OSCE/ODIHR Assessment Mission 
did not receive any convincing information that explained the suspension of the use of 
voter cards for these elections. This, combined with the possibility to vote in any polling 
station, has the potential to open the door for multiple voting. Any such alleged problems 
should be fully dealt with through the appropriate administrative and judicial processes." 
Exit polls differed among them; distrust in polls has become general. Both ApD and 
Romania Think-Thank (RTT), another watchdog, had been warning for weeks that 
conditions for electoral fraud exist.  

There were relatively few incidents on the elections day, but the electoral campaign and 
the overall political competition in Romania were far from fair in 2004. The structural 
imbalance of the political system, with a great concentration of resources in the hands of 
successor communist parties1 as opposed to the anticommunist parties showed more 

                                                           
1 By postcommunists we understand in this piece the Communist successor parties, which after 
many splits and realignments now reunite the conservative branch of the original National Salvation 
Front NSF (called initially  Democratic NSF, then Romanian Party of Social Democracy), the 



 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

3 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

strongly in the electoral year than in previous ones. This means not just material 
resources, but also the power to adjust legislation and influence state agencies to rule to 
the advantage of one group. For instance, since President Ion Iliescu after three mandates 
is still the most popular postcommunist politician, the electoral legislation was amended 
in 2004 so that he could run on the electoral list of PSD "as an independent" (law 
373/2004 art 5 para 6). The article 84 of the Romanian Constitution states nonetheless 
that "During his term of office, the president of Romania may not be a member of any 
political party, nor may he perform any public or private office", but once again as ever in 
the past (when allowing Ion Iliescu to run for a third term, for instance, although the 
Constitution sets a limit to two) the Romanian Constitutional Court did not sanction this. 
Unlike in neighboring Hungary or Bulgaria, the Romanian Constitutional Court has never 
issued a strong ruling against the postcommunist political establishment. Also, since the 
Bucharest mayor Traian Băsescu, the main presidential challenger of the PSD candidate 
Adrian Năstase, has a reputation of strong campaigner, the National Council of Audiovisual 
(CNA), the broadcast regulator, which is politically appointed2, interpreted electoral 
legislation to the effect that the two main presidential candidates could not meet once in a 
face to face debate in the first round of legislative elections. Instead of watching a debate 
between the two main presidential contenders, each placed by the polls at around 35-
40%, voters had to watch over ten minor candidates making statements in turns. CNA 
fined heavily the TV and radio stations which broke even marginally the abundant and 
often redundant regulations surrounding elections, so no TV producer dared to defy them 
and offer to the public the real debates needed. The reason invoked by CNA's head, Ralu 
Filip, to support this unprecedented decision, was the European legislation, specifically the 
directive Television without borders, although this directive deals with liberalization of 
broadcasting over the borders of EU member states and has no connection with elections 
whatsoever. 

The advantage of the postcommunist block, PSD, allied with a minor party, which has 
never passed the electoral threshold in legislative elections on its own (Humanistic Party) 
against the opposition alliance DA had three major sources: 

• Control over local and regional elites, especially in the least developed regions. This 
allowed for the manipulation of local resources, especially in rural areas.  The reason 
why local elites back PSD is because PSD policies have always allowed them to control 
local resources. Welfare support and various subsidies, authorizations to access public 
resources (such as wood, indispensable heating resource at the countryside) and 
vouchers for agro works are strictly controlled by local ‘gatekeeper’ elites in Romania’s 
rural areas. About 38% of Romanians live on agriculture, of which over 80% are 
engaged in subsistence farming, the highest level among accession countries. In these 
areas opposition parties do not have any headquarters, while PSD ones are typically 
hosted in local government premises. Nearly all mayors are PSD in subsistence farming 

                                                                                                                                                                           
Romanian Socialist Labor Party (initially chaired by Ilie Verdet, former Prime Minister of Nicolae 
Ceausescu) and the tiny non-communist prewar Romanian Social Democratic Party, formerly allied 
with anticommunists. Currently it goes under this latter name, in short PSD. The main cleavage line 
identified in defining Romania’s two groups of parties is the tackling of Communist heritage. 
Postcommunists have fought against property restitution and opposed the legal prosecution of 
Communist major characters, including the generals who executed Ceausescu’s orders to shoot on 
December 17 on the civilian protest rally of Timisoara. Anticommunists, who oddly enough include 
another branch of NSF, the ‘revolutionary’ branch regrouped in the Democratic Party, together with 
the historical National Liberal Party, stand, on the contrary for restituting property nationalized by 
Communists and prosecuting the authors of the violent repression of the Romanian revolution. They 
ran as an electoral alliance, the Justice and Truth Alliance or DA. 
2 Parliamentary parties according to their percentage of representation in Parliament appoint 
members, so PSD has the largest share of the vote. 



 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

4 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

areas, often the same people who enjoyed power during the Communist regime. Whole 
villages vote without one dissident vote against PSD from fear their true preference can 
be found out and they will be excepted from distribution of these essential resources. 

• Control over electronic media, through agenda setting and control of independent 
opinion. The three main TV channels, TVR 1, Antena 1, and ProTV, making together 
about 60% audience share at the national level, are all close to PSD. TVR1, the public 
station, has a politically appointed board, controlled by PSD. However, since during the 
June 2004 local elections some journalists dissented and, after a few days of portraying 
of the results as a strong PSD victory, to amend this official interpretation and present a 
more balanced picture, the annual report of the board received a negative vote in the 
Media Parliament Committee dominated by PSD. According to the law, this implies the 
whole board could be sacked. However, the situation was stalled and the vote in the 
plenum postponed, so that TVR entered the national electoral campaign with this threat 
hanging over its management. The two private channels also have structural biases. 
Antena 1 belongs to Dan Voiculescu, head of Humanistic party, junior electoral partner 
of PSD. ProTV, the third network, has massive debts to the state budget. Adrian Sârbu, 
its all-powerful general manager, is godfather of Mircea Geoană, the PSD candidate for 
prime minister; one of his advertising companies actually worked for Mr. Geoană in 
these elections. The three channels favored PSD by avoiding any discussion on 
corruption, the main electoral topic, refraining from any criticism to the government 
party and screening severely the independent opinion makers so that only those 
favorable to PSD would feature in their programs. Eventually, and somehow surprisingly, 
it was the public TVR 1 which tried to achieve some balance in its programs. Smaller 
channels were more even-handed, but their reach is limited to a few large cities. 

• Pressure over authorities responsible for regulating elections. PSD used CNA to turn the 
electoral debate into a boring presentation show, trying to keep its advantage from pre-
electoral times, when it freely dominated the TV screens and managed to build itself a 
very good image (see also the Media section of this report). They also tried to force the 
hand of the Central Electoral Bureau, made up of judges, more than one time during 
both local and general elections, filling in phony complaints (claiming, for instance, that 
the opposition is stealing the elections in each circumstance when the opposition 
members filled in complaints) or requests that the Bureau intervene in censoring the 
anticorruption campaign of the civil society on grounds that it hurts PSD more than 
other parties. As the judges in the Bureau are selected by a random procedure this body 
managed to resist political pressure better than others. 

Results were unpredictable until the last moment. At local elections the pollsters were 
accused forecasting poorly. They defended themselves by blaming the political parties, the 
main clients for political surveys, for publishing results seldom and only to prime figures 
favorable to them. Unfortunately the polling industry in Romania is not strong enough to 
afford independent political surveys. There was an additional source of confusion on 
electoral trends, however. Voters have repeatedly overstated in polls their voting intention 
for the PSD. TV networks and PSD friendly pollsters who claimed over and over again that 
PSD scored over 50% managed to create an environment of PSD dominance where 
recruiting elites (such as mayors who switched sides) became much easier and ordinary 
people became extremely cautious when answering survey questions. They often told poll 
operators they would vote for the government party or Adrian Năstase even when this was 
not probably true. 

 

 

 



 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

5 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

CHALLENGES TO MEDIA FREEDOM  
The year 2004 was typical for what has become the main feature of the Romanian 
political society strained by its fast European accession process: the distance between 
formal regulations and the actual ‘story’ going on, between the legal country and the real 
country, seemed at times to grow instead of decrease. Under the pressure of Europe, 
especially after one unfavorable report of a European Member of Parliament3 some formal 
advances were made in the field of press freedom. The print press, even the local media, 
often very weak financially, played heroic parts to ensure that citizens receive relevant and 
balanced information to facilitate their participation to the November 2004 elections. The 
performance of the hundreds of radio and TV stations was uneven, however, as many of 
them are controlled by vested interests. The structural problems that affect the practical 
realization of the freedom of expression in Romania became in fact more obvious in 2004. 
The year was plagued by scandals around various media outlets and not one was solved so 
as to advance the freedom of expression.  

The incidents related to media freedom can be divided roughly into three categories: 

1. Acts of censorship.  

Censorship and self-censorship by editors due to economic pressures remains a serious 
concern. Various regulations added to the problem instead of easing it. During a press 
conference held by Reporters sans Frontiers (RSF) at the end of their fact finding mission 
in Romania, one journalist from the public radio Romania, Cerasela Rădulescu, confirmed 
publicly the accusations made by RSF about the censorship and the editorial pressure that 
exists at the Romanian public radio. A few TV journalists made similar complaints about 
the public TV. Reports by Media Monitoring Agency, a watchdog, have repeatedly showed 
that the TV news is notably less critical of the government than the written press. The state 
has tolerated the accumulation of significant debts by a number of the largest media 
companies, including most major private TV stations4. There are also credible reports of 
locally elected officials using public office to influence the editorial policy of local 
newspapers, radio and TV stations, as the European Commission Regular Report stated. 
The situation of the two main private TV networks is no better. Beyond their obvious ties 
with the government party, ProTV and Antena 1 have continued their trend to 
infotainment, so different from their beginnings in 1996, when they won credibility by 
reporting serious in-depth news. Political talk-shows disappeared entirely or were aired 
late in the night hours, despite their high ratings with the public. Political news was 
squeezed as time allocation and hided at the end of news programs, being literally 
swamped into tabloid news. The two newscasts of these private channels now often start 
with a crime or a road accident whose value is clearly limited to the particular community 
where the incident happened. Consequently, the audience for news and current affairs, 
which were authoritatively leading the tops in the late nineties, has now plunged. So did 
the general audience compared to those times, in spite of the inflation of telenovelas and 
sports talk shows. This is not merely poor strategizing, but a deliberate attempt by TVs to 
cut their political costs, even by losing audience. The stations need to be in good terms 
with the government as nearly all have arrears of payment to the state budget. Despite an 
attempt by the government to solve this problem by offering payment facilities to some of 
the companies, Media PRO (parent corporation of ProTV), INTACT (one parent corporation 
of Antena 1) and a score of smaller stations were all engulfed in debt at the end of 20045.  

                                                           
3 Baroness Emma Nicholson presented this report which was adopted by the European Parliament 
in March 2004. 
4 The European Commission Regular Report on Romania, November 2004 
5 Information of the Romanian government to European commission, unpublished document. 



 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

6 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

Another frequent phenomenon preventing information from reaching the readers is the 
hijacking of newspaper copies. Whole issues of the dailies Jurnalul National when they 
criticized the local prefect, of Evenimentul Zilei with the famous PSD meetings transcripts, 
and of the investigation weekly Academia Caţavencu when they published as a 
supplement the black lists of candidates to Parliament deemed morally unfit by the 
Coalition for a Clean Parliament, either vanished from the market, Zimbabwe-style, or 
reached subscribers without the essential pages. 

2. Violence directed against journalists.  

According to both domestic and foreign media watchdogs violent threats and violence 
against journalists have not decreased in 2004 compared to the previous years. The 
pledge by the government that police will prosecute these cases more diligently than 
before proved ineffective. Many incidents involve authorities, who are themselves the main 
aggressors6. The police fined heavily the journalists observing elections, but was shy to go 
against government party campaign staff, even when information existed they were 
breaking the law.  

3. Attempts to control the media through ownership.  

Here we have the cases of Evenimentul Zilei and România libera, where foreign owners 
were pressured to turn these political broadsheets into tabloids and ease their critical 
stances towards government. The last events exposed again the structural problems of the 
environment the Romanian media operates in. First, Romania has a political elite, 
especially among post-communists, who does not believe in media freedom. A note by the 
press office of the Minister of Defense in this newly integrated NATO member country 
reminded journalists to mind their own business, as life is short and health precious. This 
language is common from the government and the solution found when open threats do 
not work is insidious influence. In the words of President of Chamber of Deputies, Valer 
Dorneanu, as recorded in the transcript of a PSD meeting: “I keep wondering why do we 
continue to support all these press institutions… with the old tax breaks, with sponsoring, 
with advertising, while what we get in return is just some vague, individual reprieve – at 
best .. “  And former General Secretary of government, S. Mihăilescu, adds: “’We should 
use the method that worked so well with Antena 1. Before the program we should call and 
talk to them, because Adrian [Sîrbu, the owner of ProTV station] calls me, he wants 
something from me every single day”.7 

Secondly, readership is low and quality of reporting mixed, like in many Mediterranean 
countries8. Unlike in Anglo-Saxon countries it is deemed acceptable that owners use media 
outlets to participate in influence trading rather then making a profit out of accurate 
information. Editors claim with some reason that accurate information and objectivity sell 
poorly, so besides a few NGOs there is not a large mass of sophisticated readers that 
endangered newspapers can appeal to. Thirdly, many positions of influence are still held 
by old regime people and their younger cronies. For instance, evidence published by an 
investigation journalist on the basis of files from the official screening board (CNSAS) show 
that the public television correspondent to Washington, the editor in charge of electoral 
campaigns and another producer of campaign programs on a private TV are former 
Securitate informants9. 

 

                                                           
6 According to Media Monitoring Agency, www.mma.ro. 
7 The Standing Committee of PSD, Oct 20th 2003, as published by several Romanian dailies. 
8 This classification belongs with Daniel C. Hallin and Paolo Mancini 2004. Comparing Media 
Systems. Three Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press 
9 Investigations published by Andreea Pora in Evenimentul zilei, May-July 2004. 



 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

7 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

THE INFAMOUS PSD TRANSCRIPTS  
In an unexpected Romanian replay of the Watergate scandal, transcripts of some ruling 
party meetings in 2003 and 2004 leaked to the press show that the government sees the 
civil society as a menace. Apparently a plan was drawn by PSD to create an alternative 
civil society with indications given to party leaders and activists to set up NGOs to copy and 
combat already existing think-tanks. Although Prime Minister Adrian Năstase initially 
claimed that transcripts are fakes, deputy Adrian Severin admitted in a talk-show on 
Realitatea TV that the part on NGOs where himself is among speakers is real10. Also 
according to the newspaper Ziua  Mircea Geoana also confirmed the discussions on 
transcripts did take place. Other government party members also confirmed the parts they 
were involved in. And more importantly the President of the Audit Court confirmed political 
pressures on the Court. 

The transcripts have infamous passages on politicization of the judiciary. The former 
Minister of Justice Rodica Stănoiu (she had to step down due to pressure from the civil 
society and from Brussels in March 2004, and was recuperated by president Iliescu as 
chief advisor) explains on these tapes how she screens investigations on corruption cases 
to spare PSD clients. Prime Minister Adrian Năstase is also on record for asking the 
Privatization minister to provide evidence to convict opposition members, despite the 
denial of the minister such records on the previous governments can be found at his 
ministry. Fresh evidence of corruption starting from the top arises from the same 
transcripts of government party. In the words of Nicolae Văcăroiu, a PSD top leader and 
President of the Senate: ‘We must find a way to dissipate this image of PSD as the only 
corrupt party... I also talked to Blănculescu [the minister of Control] and I said, all right, I 
agree, you may expose one of ours in a press conference if you have five from PRM, four 
from PD and two from PNL alongside him.11’  And more, from Florin Georgescu, former 
Minister of Finance and currently deputy governor of the Central Bank: “Mr. President, I 
beg you to talk to Mr. Şaguna [the head of the Audit Court] on behalf of the party, he 
doesn't listen to me anymore. He should stop all those files and investigations. Only God 
knows how many telephone calls I have to make to his subordinates... Especially, Mr. 
President, remember that tomorrow – tomorrow! – all these files leave from the Audit 
Court to the ordinary courts. And if a crazy auditor writes something on paper, that file is 
not going to stay at the Audit Court, where we have our people at the top, I can make 
some telephone calls and have the case closed properly. No, it is going to reach … a 
territorial court among divorces or petty thefts, and it will leak to the media instantly12”  

No investigation agency, including the famous Anticorruption Prosecutor Office, has looked 
into this issue so far. They kept a deafening silence, did not ask the government party to 
turn in the original tapes, nor did they collect any official statements from the people 
involved, including from the head of the Court of Audit, who in his annual report for 2003 
was complaining about the political pressure on him. Many tapes might not exist anymore, 
as Dorina Mihăilescu, advisor to the prime minister, candidly explains that tapes are often 
reused. No investigation was started by any of the many anticorruption agencies which 
now exist. The Romanian Watergate might stumble on the lack of political independence 
of the judiciary to pursue an investigation in a sensitive matter. This is a good test case for 
the state of the rule of law In Romania. 

 
                                                           
10 Published by Cotidianul on November 24, 2004. Also the talk-show ‘100%’ which featured Adrian 
Severin was broadcast on the same date by Realitatea TV. 
11 The Standing Committee of PSD, Oct 20th 2003. 
12 Florin Georgescu (Minister of Finance 1992-1996, PSD top leader; currently deputy governor of 
the Central Bank) during the Standing Committee of PSD, Oct 20th 2003. 



 
DECEMBER 2004                       Crisis reports series no. 12 

  

Romanian     

Academic Society    

 

8 

15 Petöfi Sándor, Bucharest 1 
tel/fax (4021)222.1868   office@sar.org.ro

 

WHAT TO WATCH AND MONITOR IN 2005 
If PSD manages to make these elections acceptable, significant deteriorations of 
democracy may occur in 2005. Here are the focal points to watch in 2005: 

• The situation of endangered newspapers România Liberă (led by former dissident 
Petre Mihai Băcanu) and Evenimentul Zilei (provisionally managed editorially by Dan 
Cristian Turturică). As these two newspapers were responsible for publishing the PSD 
transcripts, it is possible that the editors in chief, editors and even journalists, already 
in conflict with their owners, be sacked after elections. 

• The situation of smaller TV stations which reported more freely (big networks did not 
even mention the transcripts). Realitatea TV, BTV, Alfa and others, not to mention the 
countless radio stations which reported freely, may have their editors replaced. If 
Adrian Năstase wins the second round of presidential elections, it is likely that 
dissenting opinion leaders, who anyway featured only on these small TV stations, 
disappear from these niche outlets too. 

• Harassment of independent civil society, especially those who reported negatively on 
elections and were members of the Coalition for a Clean Parliament. This may include 
legal harassment, administrative controls and pressure on their international partners. 
Criminal law suits against the ten organizations and their leaders  were already 
launched by some PSD leaders, following explicit instructions from the president of the 
party.  

• The situation of all investigations into frauds and wrongdoings concerning the electoral 
campaign and the irregularities on the elections day. How many people close to the 
political establishment will be pursued to the end? How many people who participated 
in proven violations of the electoral law, and how many of those who organized such 
large-scale violations, will be exposed and prosecuted by the nominally independent 
law and order institutions?  

• The situation of independent judges, as some members of the High Court of Justice are 
not yet tenured and cases are assigned by Court Presidents. It is possible that judges 
are screened so that those who can be controlled look into matters which are sensitive 
for PSD. 

 

 


