Roxana Wring

Vezi cum dictatura majoritatii naste monstri Ceata lui Mazare da verde speculei imobiliare

In luna februarie, la initiativa deputatilor PSD de Constanta, Eduard Martin si Antonella Marinescu, Camera
Deputatilor a adoptat modificarea legii
urbanismului[1]. In octombrie 2012, majoritatea PSD din Comisia de administratie publica, amenajare
a teritoriului si echilibru
ecologic avizase
fara sa cricneasca propunerile apropiatilor Primarului Radu Mazare. Intre timp, doamna Marinescu a fost rasplatita
cu un post de consul la Toronto, iar dl. Martin a fost reales deputat la
Constanta.

Avem
majoritate, avem dreptate!

Odata deveniti majoritari, deputatii PSD s-au
grabit sa anuleze imbunatatirile aduse legii urbanismului[2] recomandate de Raportul expertilor francezi
referitor la elaborarea codului urbanismului in Romania[3].
Raportul, finantat din bani publici in baza unui acord de parteneriat intre
Ministerele responsabile cu urbanismul din Franta si Romania, concluziona ca: ‘o procedura ca cea a planului urbanistic
zonal (..) pare a atenta la dreptul la proprietate, daca permite unui
proprietar sa elaboreze pe cheltuiala proprie un plan de urbanism pentru o zona
care modifica regimul juridic al terenurilor situate in aceasta zona fara ca
proprietarii sa participe la elaborarea acestui document, sau macar sa fie
informati.’

Parlamentarii Puterii au dovedit, insa, ca sunt surzi la protestele
societatii civile, la argumentele Ordinului Arhitectilor din Romania[4] la plingerile victimelor urbanismului
derogatoriu si sunt orbi la aspectul jalnic al oraselor romanesti ravasite de
dezvoltarea haotica a ultimilor 20 de ani. Au fost sensibili, insa, la vaicareala speculatorilor imobiliari si la scincetele primarilor dornici sa isi
mentina sursele de cistig usor. Votul este o plecaciune la picioarele baronului
de Constanta, portavocea baronilor locali si a sponsorilor de
partid.

Adio
convergenta, buna ziua divergenta!

Legea adoptata de Parlament stirneste un tsunami
ce va spulbera orice speranta ca centrele urbane si satele romanesti se vor
apropia intr-un viitor previzibil de standardele europene. Procesul de planificare urbana din
Romania se intoarce la perioada de
pre-aderare, decuplindu-ne de restul Europei civilizate si limitindu-ne accesul la fondurile europene destinate regenerarii urbane si dezvoltarii
sustenabile. Vor suferi cetatenii
obisnuiti, platitori de taxe si
impozite, victimele haosului urbanistic. Vor cistiga investitorii
speculativi si pescuitorii in ape tulburi, pentru ca niciun om de afaceri respectabil nu
va investi intr-o tara unde legile se modifica dupa bunul plac al baronilor
locali.

Majoritatea
deputatilor a consfiintit regresul urbanismului romanesc si succesul speculei
imobiliare

Astfel, legea votata de majoritatea USL va
submina statul de drept, va favoriza coruptia in administratia locala si va
accelera distrugerea patrimoniului construit.


1. Subminarea statului de drept

Intr-un stat de drept legile nu pot fi modificate dupa bunul plac al
celor cu bani si relatii, regulile sunt
respectate de toti in mod egal si aplicarea lor este predictibila. In Romania, Parlamentul tocmai a legiferat arbitrarul si
lipsa de predictibilitate in dezvoltarea urbana. Intr-un stat de drept toti proprietarii sunt
egali in fata legii. In Romania, Parlamentul decreteaza ca unii
proprietari, cei cu bani si relatii, au
mai multe drepturi decit vecinii lor.


Vuvuzelele intoarcerii la urbanismul derogatoriu trimbiteaza apararea
dreptului la proprietate ca piatra de temelie a demersului lor. Dovedesc, insa,
ca nu cunosc un prinicipiu fundamental
al statului de drept: dreptul fiecarui
proprietar se opreste acolo unde incepe
dreptul la proprietate al vecinului.


In ultimii 12 ani pentru fiecare investitor speculativ au aparut zeci de
vecini agresati si revoltati: soarele nu
le mai intra in case din cauza matahalelor ridicate la un metru de ferestrele
lor, peste noapte a disparut spatiul verde din fata blocului, spatiul public a fost invadat de
masini, valoarea de piata a proprietatilor din cartier a scazut pentru ca strazile linistite de altadata au devenit
ghetouri de cladiri supradimensionate, din sticla si metal.

Nici dl. Martin, nici dna Marinescu, nici colegii lor din Parlament sau
din Comisia de administratie publica si amenajare a teritoriului si echilibru
ecologic nu au avut curajul sa stea de vorba cu victimele speculei imobiliare
si ale urbanismului derogatoriu.


2. Coruptia in administratia publica

Chiar daca majoritatea deputatilor a votat anularea principalelor
prevederi ale OG 27/2008 si OUG 7/2011 fara sa citeasca Raportul expertilor francezi referitor la elaborarea codului urbanismului – limbajul expertilor in urbanism este adeseori indigest – era de asteptat ca macar sa fie la curent cu Strategia Nationala Anticoruptie[5]. Sa fi citit, oare “obiectivul specific 8: Consolidarea integritatii eficientei si
transparentei la nivelul administratiei publice locale, masura 1: simplificarea
procedurilor pentru eliberarea certificatelor si autorizatiilor” din SNA? Daca
l-ar fi citit, deputatii ar fi constatat ca legea pe care tocmai au adoptat-o
contrazice Strategia Nationala Anticoruptie. SNA cere o administratie transparenta, integra si eficienta, in timp ce
legea adoptata de majoritate introduce arbitrarul si bunul plac in avizarea
documentatiilor de urbanism. Cind legea
permite administratiei publice sa
promoveze interesul privat, binele public este orfan si coruptia prinde aripi.


Un motiv in plus pentru ca Mecanismul de Cooperare si Verificare[6],
care recomanda imperativ “adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si combatere
a coruptiei, in special in cadrul administratiei locale” sa ramina in vigoare
sine die. Bucuresti si Bruxelles traiesc in lumi paralele.


3. Accelerarea procesului de disparitie a patrimoniului
construit

In ultimii 20 de ani imobile istorice cu valoare arhitecturala si
ambientala, inscrise, sau nu, pe lista monumentelor istorice au fost principalele
victime ale speculei imobiliare si ale urbanismului derogatoriu.

Mii de case au fost demolate pentru a face loc unor cladiri cu
volumetrie si arhitectura care agreseaza
tesutul urban al zonelor construite protejate de lege. “Grija” administratiei
publice fata de speculatorii imobiliari si dezinteresul pentru protejarea
patrimoniului au distrus coerenta urbanistica a cartierelor istorice romanesti.


Ni se spune ca “nu exista vointa politica”
pentru protejarea patrimoniului construit[7]. Iata insa ca exista vointa politica pentru
distrugerea lui!
Parlamentul a condamnat patrimoniul national la disparitie pentru ca
permite administratiilor locale derogari fara limita de la planurile urbanistice ale zonelor protejate.
Justificarea? Interesele comerciale ale investitorilor privati.



Intoarcerea in Levant: Europa, e tot mai departe


Sustinatorii legii, in versiunea PSD-ului de Constanta, afirma sus si tare ca motivatia lor este
stimularea cresterii economice. In acelasi timp, cu mic, cu mare, ministrii,
oameni de afaceri, reprezentanti FMI ne
admonesteaza ca singura sansa a Romaniei este accesarea fondurilor structurale
europene.


Oare deputatii majoritatii or fi aflat ca Guvernul Romaniei este angajat
in procesul de elaborare a strategiei nationale pentru exercitiul bugetar UE
2014-2020. Le-o fi ajuns la urechi ca tema urmatorului buget european este
dezvoltarea inteligenta, inclusiva si sustenabila? Oare isi dau seama ca
urbanismul derogatoriu promovat de legea 350/2001 este o forma primitiva de
dezvoltare teritoriala, nesustenabila din punctul de vedere al mediului
inconjurator si discriminatorie fata de cei lipsiti de mijloace
financiare?


Majoritatea parlamentara poate adopta legi fara
sa tina cont de realitatea sociala, economica, culturala si de mediu a
Romaniei, mandatul popular le permite. Sa nu se mire, insa, cind aceste legi
vor genera subdezvoltare economica, coruptie si distrugerea resurselor
nationale. Responsabilitatea le va
apartine in totalitate, doar au majoritate!


Note:


[1] Legea de adoptare a OUG 7/2011 pentru modificarea si
completarea legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismului.

[2] OG 27/2008 si OUG 7/2011 pentru modificarea si
completarea legii 350/2011 privind amenajarea teritoriului si urbanismului

[6] HG 1346/2007 privind aprobarea Planului de actiune
pentru indeplinirea conditionalitatilor din cadrul mecanismului de cooperare si
verificare a progresului realizat de Romania in domeniul reformei sistemul
judiciar si al luptei impotriva
coruptiei.

[7] Il citez pe dl Gheorghe Patrascu, Arhitectul-sef al
Capitalei. In viziunea dlui. Patrascu lipsa vointei politice este principala
cauza a distrugerii patrimoniului national.


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

2 thoughts on “Vezi cum dictatura majoritatii naste monstri Ceata lui Mazare da verde speculei imobiliare

  1. THEODOR MARCEAN

    Ne intoarcem la balcanismul secular,pentru ca asta doresc partidele din Romania,nicidecum propasirea natiunii.
    Niste partide mafiote,care promoveaza pe listele de candidati impostori si smecheri patentati nu au cum sa formeze valori,si ca urmare,nu pot conduce tara catre dezvoltare si prosperitate.

    Reply
  2. Horia

    Excelent articol, comentariu exact si semnal de alarma! Situatia din urbanism reflecta desigur situatia intregii tari. Problema urbanismului e ca aici se fura tacit, printr-un mecanism complex, pe care omul de rand nu il poate intrevede si intelege. Astfel, coruptia inainteaza in urbanism, fara ca proprietarii de constructii sa remarce ca parlamentul tocmai le-a mai furat din drepturi. Abia cand se va construi un zgarie nor langa ei, cativa vor realiza prea tarziu ca o tara in care nimeni nu lupta de principiu pentru drepurile generale, e o tara in care viata se afla intr-o fundatura.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *