Alexandru Rusu

VAMESII BANULUI PUBLIC FAC UN JOC SINISTRU CU SANATATEA NOASTRA (III) ARC va explica felul in care functioneaza achizitiile de medicamente pentru spitale

Cum se iau deciziile? Unde apar conflictele de interese? De ce cheltuim asa de mult pe medicamente? De ce nu mai sunt medicamente in farmacii? Intrebarile au raspunsuri si solutii de rezolvare. Depinde de vointa politica sa se schimbe legi si regulamente incomplete si confuze care favorizeaza hemoragia banilor pentru sanatate. Si, cum vointa politica nu este, chestiunea medicamentelor a devenit o tesatura greu de destramat, cu fire tot mai incurcate si mai groase de interese si vinovatii; un adevarat nod gordian. Va putea fi descalcit, sau il va taia cineva? Asteptam opiniile cititorilor nostri.

In prima parte a acestui serial dedicat Sanatatii am vorbit despre politica medicamentului din Romania, o politica plasata sub semnul legilor neclare care incurajeaza abuzurile si coruptia. In cea de-a doua parte am trecut dincolo de perdeaua de fum a autoritatilor din sistem si v-am spus cum apare risipa in programele nationale de sanatate. In ce-a de-a treia parte, ultima, va prezentam felul in care functioneaza achizitiile de medicamente pentru spitale, cum se incalca legea si cum se limiteaza concurenta.

Irosirea banului public se face si prin achizitiile de medicamente de catre spitale. Investigatiile Consiliului Concurentei arata o serie de bariere si disfunctionalitati, care favorizeaza anumiti distribuitori si conduc la restrangerea concurentei, si implicit la un pret mai mare de achizitie.

Achizitia de medicamente pentru spitale se face prin licitatii publice, iar problemele privesc caietul de sarcini si documentele cerute pentru inscrierea la licitatie. Mai exact, majoritatea spitalelor incalca legislatia solicitand ofertantilor prezentarea unei autorizatii de dealer din partea producatorului de medicamente. Acest document se doreste o metoda de a certifica calitatea si originea produselor precum si capacitatea distribuitorului de a livra toata cantitatea solicitata la termenele stabilite. Pe langa faptul ca este inutila, solicitarea unei autorizatii de dealer este si ilegala.

Cerinta este inutila pentru ca un astfel de document nu face decat sa reafirme calitatea distribuitorului de a comercializa angro produsele unui anumit producator, calitate pe care acesta o are deja in baza unui contract de distributie/comercial cu producatorul insusi sau cu un distribuitor al acestuia precum si in baza autorizatiei de functionare emisa de Ministerul Sanatatii. Mai mult, prin aceasta autorizatie producatorul nu isi asuma obligatii privind livrarea produselor in cantitatile sau la termenele solicitate, intrucat acesta nu este parte nici la procedura de achizitie publica, si nici la contractul care se incheie ulterior adjudecarii intre autoritatea contractanta si distribuitor.

Cerinta este ilegala deoarece contravine legislatiei in materia achizitiilor publice care prevede clar ca pot fi solicitate doar documente emise de organisme independente. In realitate, aceasta autorizare este un instrument la indemana producatorului care, in functie de propriile interese, sau in urma unei intelegeri intre acesta si distribuitorii sai, alege fie sa acorde autorizarea in cauza numai unuia dintre distribuitori, discriminandu-i astfel pe ceilalti, fie sa o acorde tuturor distribuitorilor, insa autorizandu-i sa oferteze loturi diferite de produse. Ambele situatii sunt de natura sa elimine concurenta dintre distribuitori in cadrul licitatiilor.

Pe langa acesta practica ilegala, in cadrul achizitiilor de medicamente pentru spitale se practica si metode legale, dar susceptibile la abuzuri. Astfel spitalele pot solicita agentilor economici sa liciteze pentru toate medicamentele din caietul de sarcini sau pentru unul sau mai multe loturi de medicamente. In contextul in care spitalele tind sa cumpere odata toate medicamente necesare pentru o perioada mai lunga de timp este putin probabil sa existe un numar suficient de distribuitori care sa poata oferta intregul caiet de sarcini. Astfel, se elimina distribuitori a caror concurenta ar putea duce la obtinerea unor preturi mai mici.

In ceea ce priveste specificatiile tehnice care pot fi incluse in caietul de sarcini, legislatia in vigoare nu corespunde particularitatilor pietii farmaceutice. Astfel legea interzice definirea in caietul de sarcini a unor specificatii tehnice care indica o anumita origine, sursa, productie, un procedeu special sau o marca de fabrica sau de comert. Cu toate acestea, datorita caracteristicilor specifice domeniului farmaceutic (dezvoltarea continua de produse noi, necesitatea de a asigura continuitate in tratamentul pacientilor), exista spitale care precizeaza in caietul de sarcini denumirea comerciala a medicamentelor pe care doresc sa le achizitioneze. Desi acesta practica poate avea uneori justificare medicala, avem de a face cu o incalcare a legii. In plus, acesta practicapoate fi exploatata pentru a favoriza anumiti producatori/distribuitori.

RECOMANDARI

1. Renuntarea la solicitarea autorizatiei de dealer. Consiliul Concurentei propune folosirea instrumentelor existente, respectiv garantia de participare si garantia de buna executie. Suplimentar, pentru demonstrarea capacitatii de distributie, se poate solicita o varianta neconfidentiala a contractului in baza caruia distribuitorul are acces la medicamentele care fac obiectul licitatiei.

2. Cresterea nivelului de concurenta. Sporirea accesului actorilor mai mici din piata la licitatii prin acceptarea cat mai frecventa a prezentarii de oferte pentru loturi separate din caietul de sarcini si nu pentru intregul caiet.

3. Cresterea nivelului de concurenta. Specificatiile tehnice din caietul de sarcini sa faca referire la denumirea comerciala doar in acele cazuri in care pentru medicamenele respective nu exista mai multe alternative, caz in care prin precizarea denumirii comerciale ar inlatura concurenta.

Cititi si:
Vamesii banului public fac un joc sinistru cu sanatatea noastra. ARC va explica felul in care functioneaza Politica Medicamentului (I)
VAMESII BANULUI PUBLIC FAC UN JOC SINISTRU CU SANATATEA NOASTRA. ARC va explica de ce apare risipa in programele nationale de Sanatate (II)


Vino în comunitatea noastră de bună guvernare!

Abonează-te la newsletterul România Curată. Vei primi pe e-mail articolele și campaniile noastre și ne poți răspunde la adresa de contact cu sugestii, sesizări sau cu propriile tale articole pentru publicare.

Articole recente

Recomandări

One thought on “VAMESII BANULUI PUBLIC FAC UN JOC SINISTRU CU SANATATEA NOASTRA (III) ARC va explica felul in care functioneaza achizitiile de medicamente pentru spitale

  1. C.P.

    vezi decizia Consiliului Concurentei din 2005 care arata ca din cele 99 medicamente aferente programelor de oncologie, 66 nu au echivalente in medicamente generice. De vazut si Caietul de Sarcini aprobat de MS pentru licitatia publica din decmbrie 2006, anulata si ca urmare a pozitiei Confederatiei Nationale a Patronatului Roman (CNPR) care prin multele contestari ale unor conditii abuzive a demonstrat continuarea politicii paguboase a MS (cocret, desi pretul minim era conditia de castigare a licitatiei, particpantii trebuiau sa acepte sa semneze o declaratie prin care sa accepte ca castigatorul licitatiei sa. Nu aiba pretul minim. In final omiteti o realitate FUNDAMENTALA, aceea ca MS stabileste listele cu medicamentele compensate si gradul de compensare si nu CNAS (care alte naravuri). Nu uitati ca actuala conducer a MS, cu mari specialisti nu reuseste sa reia de 3 ani productia de vaccin BGC si nimeni nu se revolta.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *